Europe, Africa · 30 Days · 22 Moments · April 2018

It’s time for Afrika #roadtripsouthafrica

17 May 2018

16 May 2018

Home sweet home! Ondertussen zijn we alweer enkele uren thuis. De koffers zijn terug leeg, de was wordt gedaan en we hebben genoten van heerlijke Belgische frietjes 😍 Thuiskomen is toch ook altijd iets speciaal. Met kleine en vermoeide oogjes gaan we ons bedje in kruipen en wat slaap inhalen. Ons nieuwe huisdier, Rino, kruipt mee onder de lakens. Slaapwel allemaal en bedankt voor het volgen van onze Journi en de leuke reacties. We love u! XoXo Tom en Marieke!
Het eerste deel van onze terugvlucht zit erop! Een nachtvlucht met veeeeeel turbulentie, onweer, bliksem,... Maar we zijn al veilig en wel in Parijs. Binnen een uurtje kunnen we boarden voor onze 6de en laatste vlucht van de vakantie. Doei doei

15 May 2018

Onze laatste dag in het prachtige Zuid-Afrika! Wat een mooie 15 dagen waren dit 😍! Deze ochtend hebben we nog genoten van een ontbijtje en het uitzicht vanuit onze lodge. Daarna zijn we vertrokken naar de luchthaven. Ondertussen staat het vliegtuig klaar en kunnen we zodadelijk boarden in de dubbeldekker. We hebben ons twee plaatsjes boven geboekt in een rij van 2 zodat we gezellig onder ons zitten ☺️. Maar vooraleer we gaan nemen we nog even afscheid van al het moois dat we hier beleefd hebben. Bye bye: Links rijden Fenomenale uitzichten Wildlife Great food Nice people Goed weer Relaxen Ontdekken van nieuwe plekjes .... Byebye. South-Africa you were amazing! X

14 May 2018

Tijd voor de laatste twee safari’s van onze reis. Om half 7 stonden we weer vertrekkensklaar. Vandaag was er veel regen, onweer en koude voorspeld. En dat merkten we meteen. We kregen allemaal een warmwaterkruik mee naast de ponchodeken. Voor dat we het wisten begon het te regenen. Dit zou het ideale weer zijn voor neushoorns en olifanten, want zij verschuilen zich dan niet. Ook de kans op katachtigen te spotten zat er nog in. En dat hebben we geweten. We zagen een moeder cheeta met haar vier jongen hun pasgevangen prooi, een impala, eten. Wauw! One in a million blijkbaar om dit mee te maken! Check! Na een middagje chillen aan het haardvuur vertrokken we weer. Even gaan kijken wat er nog over bleef van de impala... zo goed als niks en een hoofd 😱 vervolgens kwamen we de olifanten tegen en onze reis eindigende fenomenaal. De ranger hoorde dat een wrattenzwijn in nood was en we zagen een jakhals vluchten. We zijn ernaar toe gevolgen en zo eindigden we onze trip met Nala die Pumba op at?

13 May 2018

Na de ochtendsafari, waarbij we de sporen vh luipaard volgden (maar het luipaard niet vonden), was het tijd voor te relaxen aan het zwembad. Helaas was het water te koud om er volledig in te gaan. Na het zonnebaden en de lunch konden we terug op safari. Wat een zalige safari was dit bij zonsondergang. We zagen een mama neushoorn met haar baby’tje. Zo mooi! Vervolgens zijn we uitgestapt om te genieten van de avondzon en een drankje en hapje tussen de jakhalzen, zebra’s en giraffen. WoW 😍 Onze trip eindigde terug bij dezelfde leeuwinnen en kids als de dag ervoor. Nu was ook de leeuw zelf erbij komen liggen. Toch weer even een spannend gevoel. Na het avondeten zaten we nog gezellig aan het haardvuur met een zuid-Afrikaans koppel en rond 10 uur gingen we slapen. Helaas werden we om 3 uur gewekt door het licht dat ineens aansprong en niet meer uitging. Een kwartier later hebben we de plon dan maar afgezet en hebben we verder geslapen tot kwart voor 6. Vele groetjes van ons en tot snel!

12 May 2018

Time for Some relaxing and luxury. Vandaag hebben we Nelspruit al vroeg verlaten voor een tripje naar onze private lodge in Welgevonden Game Reserve. We werden door een jeep opgewacht met een flesje champagne om ons naar de lodge te begeleiden midden in het park. Wauw! Wat een schitterende locatie om een nog schitterende vakantie af te sluiten. Hier verblijven we de komende drie nachten. Iedere ochtend en late namiddag staat er een game drive opt programma. Na de lunch konden we dus al direct aansluiten bij de drie andere koppels voor de safari. Het doel van de rit: find the leopard. Helaas hebben we ons rijtje van de Big Five nog steeds niet kunnen voltooien... wel zagen we leeuwen die hun prooi aan het verpulveren waren en ook de cheeta’s genoten van hun avondmaaltijd. We genoten verder nog van giraffen, zebra’s, antilopen, kudu’s, neushoorns, gnoes,... wat was het weer een leuke safari. Op naar meer van dat en hopelijk een luipaard dat onze weg kruist....

11 May 2018

Tijd voor de panoramaroute. Gelukkig niet lastiggevallen door de nijlpaarden in Hoedspruit dus we kunnen lekker fris (maar met een lege maag 🤔) de Panoramaroute gaan verkennen. En deze heeft zijn naam niet gestolen. Nog voor de eerste stop ging Tom al voor een snelheidsboete 🚔 Gelukkig zijn ze hier lekker corrupt zodat we de boete konden doen zakken 😅. Vervolgens stopten we aan de Three Rondavels en Bourkes Luck Potholes. Pareltjes om te zien! Hierna stopten we aan Gods Window voor opnieuw een panoramisch uitzicht en we eindigden onze route bij de Mac Mac Falls. Na een lekker diner in Nelspruit hebben we toch wel even schrik gehad. De gps stuurde ons helemaal fout naar de lodge waardoor we in een bush belanden zonder aangelegde weg, lantaarnpalen, mensen in de buurt, gsmbereik,...Gelukkig kwamen we twee uur later dan toch aan op bestemming die eigenlijk op 10 min vh restaurant lag 🙄 De avond werd goedgemaakt aan het haardvuur in een super lodge met topuitbaters 😍. Groetjes van ons

10 May 2018

Hoi allemaal, hier zijn we weer. Vandaag was het de laatste dag krugerpark. Een nieuwe kans op de big five te voltooien, hyena’s te spotten, enz. Helaas lukte beide zaken niet. Na een ontbijtje aan de Boma vertrok onze tocht naar de buffels, kameleon, antilopen, impala’s, giraffen,... We kregen ook een klein probleempje met een olifant die ons allesbehalve wou laten passeren en achter ons aan kwam. Met de auto in achteruit zijn we hem dan toch kwijtgespeeld. De laatste blokkade van de dag was er eentje van zebra’s. Prachtig om te zien! Ondertussen zijn we in ons volgende verblijf. Een huisje aan een rivier waar we worden aangeraden niet meer buiten te komen wegens nijlpaarden die hier nu gaan rondwandelen, krokodillen en luipaarden. Onze buikjes dus niet meer kunnen vullen, hopelijk zien we seffens dan wel wat nijlpaarden vanuit ons bed. Wij hebben een wifihoekje gevonden in de kamer en gaan nu de match Genk-Gent volgen 💙 Hopelijk tot morgen als we de nacht overleefd hebben. Xx

9 May 2018

Byebye Swaziland, hello South-Africa. Vroeg uit de veren om richting Kruger te vertrekken. En het heeft geloond. De dieren waren net wakker toen we arriveerden en gingen zich wassen aan de waterplas. Hier zagen we zebra’s, bavianen, vechtende impala’s en aanstormende olifanten. Wauw 😍 en ons tochtje werd nog beter: nijlpaarden, neushoorns, wrattenzwijnen, kudu’s, buffels, gnoes, giraffen, arenden, gieren, zazou de neushoornvogel, schildpadden,... smiddags werd de weg geblokkeerd door 2 neushoorns met hun baby. Zij zagen ons als bedreiging voor hun kleintje en telkens er een auto voorbij wou, gingen ze in de aanval. 20 minuten hebben we gewacht maar ze bleven volhouden. Tom probeerde nog een keertje te passeren maar de blik van papa neushoorn zei genoeg. Als afsluiter zijn we nog gaan genieten van een spektakel aan de waterplas. Zo mooi en rustgevend om de dieren bij elkaar te zien. Helaas geen luipaard of leeuw vandaag, maar dat komt morgen helemaal goed 💪😘 doei doei

8 May 2018

Tijd om Zuid-Afrika te verlaten (gelukkig maar voor even). Vandaag staat een ritje naar Swaziland op het programma. Vol goede moed vertrekken we op een 6uur durende trip. De grenscontroles verliep vlot en voor we het wisten arriveerden we aan de Maguga Dam 😅. Hier verbleven we in een rond hutje en we hadden zo een vermoeden dat we wel eens de enige gasten waren. De antilopen dan wel niet meegeteld.... Zij vergezelden ons naar het zwembad. Helaas was het te fris om te zwemmen: 20 graden. En daarna kwamen ze ook een kijkje nemen tijdens het avondeten. Verder hebben we gechillt en genoten vh uitzicht vanuit ons hutje. Wekkertje om 6 uur morgenvroeg om te vertrekken richting Kruger. X

7 May 2018

Hoi allemaal, deze ochtend bij het ontbijt kregen we bezoek van een aantal aapjes. De gastvrouw haalde de katapult erbij om deze weg te jagen met zaadjes van de palmbomen 💪🐒. Vandaag hadden we een safari gepland naar Cape Vidal in het Isimangaliso Wetlands. Helaas konden we niet snorkelen omdat het hoogtij was. Desondanks was het weer top met Kyle onze ranger. We zagen neushoorns, kudu’s, arenden, dolfijnen, aapjes, leuke vogels, zebra’s, buffels,... Op onze terugweg hebben we nog geluncht bij Mission Rocks. De safari eindigde met een waar hoogtepunt toen we 2 neushoorns op de weg tegenkwamen. Prachtig 😅. Daarna was het tijd voor te zonnebaden en een bezoekje aan de Spar alvorens we op bootsafari konden vertrekken. Hier zagen we veel nijlpaarden en krokodillen en ook weer een arend. Bij zonsondergang waren we terug aan wal. De avond hebben we afgesloten met een pizza en visschotel. Nu gaan we stilletjes het bedje in voor onze trip morgen naar Swaziland. XoXo

6 May 2018

Vandaag stond onze eerste dagsafari op het programma. Gisteren laat thuis na de nachtsafari en vandaag alweer uit de veren om kwart na 4. Maar dat hadden we ervoor over. Wr bezochten het oudste natuurpark van zuid-Afrika: Hluhluwe Umfolozi. Hier wordt vooral gefocust om de neushoorns te beschermen tegen het uitsterven. En ja hoor we waren nog niet te goei vertrokken en daar stonden al 2 witte neushoorns. Zo machtig.... Vervolgens kwamen we bavianen tegen die hun zondag goed wouden starten met een snelle wip... rond half 8 konden we ontbijten in het park terwijl er impala’s en wrattenzwijnen rond liepen. Terug de jeep in konden we verder genieten van natuurs mooisten: zebra’s, giraffen, buffels, gnoes, olifanten, 2 leeuwen in de verte, zeldzame gieren en een brown snake eagle. Wat een topsafari. We sloten deze af met een typische Zuid-Afrikaanse braai. Ondertussen -> Big Five: 4/5 ✅ maar nog tijd zat om het luipaard te zoeken. Vandaag vroeg slapen na 2 vroege ochtenden. Slaapwel xxx

5 May 2018

Zaterdag was terug “reisdag”. Om kwart voor 6 stond onze wekker om het prachtige Kaapstad te verlaten en te vertrekken naar Durban. De vlucht verliep goed en we kregen een prachtig luchtbeeld van Kaapstad cadeau. Eens in Durban stond onze volgende auto op ons te wachten. Dit x een Toyota. Na een rit van +/- 2,5 uur kwamen we aan in ons volgende Guesthouse te St Lucia. Hier werden we hartelijk ontvangen. Deze streek staat gekend om zijn nijlpaarden en eens de zon onder is verlaten ze de rivier en maken ze een wandeling door de straten. Helaas kwamen we er geen tegen op weg naar het restaurant, bavianen daarentegen wel. We sloten de avond af met een nachtsafari. Dit was echt top. De chauffeur is zelfs uitgestapt om een babykrokodil te vangen, die we beide geaaid hebben. En Tom heeft een kleine kameleon vastgehouden. Verder zagen we: nijlpaarden, giraffen, buffels, bokken, kikkers, vogels,... de eerste van de big five schrappen we dus al van de checklist ✅ #buffel.

4 May 2018

Vandaag stond er een roadtripje naar Kaap de goede hoop gepland. De eerste stop was het mooie vissersdorpje Houtbay. Van daaruit reden we op één van werelds mooiste autoroutes Chapman’s Peak. Dit was meer dan adembenemend. Wat een uitzichten 😅. Vervolgens kwamen we aan in Simons Town met zijn geweldige Boulders Beach. We zijn de pinguïns dan ook even gedag gaan zeggen 🐧. De roadtrip ging verder naar Capepoint waarbij we onderweg een struisvogel tegenkwamen. De safarikriebels werden al even gestimuleerd 😀. Op het uitkijkpunt aan de vuurtoren konden we mooi zien hoe de Atlantische Oceaan en de Indische tegen elkaar stromen. En natuurlijk mocht een foto aan het gekende bord niet ontbreken 😋. Na al dit mooi kwam meer dan de kers op de taart: kajakken op de zee. De sunfish en zeehonden hebben we gezien (tussen de kwallen door). De orka die de begeleider deze ochtend gespot had dan weer niet. Het was een topafsluiter van Capetown. Morgen de vlucht naar Durban voor Safari-tijd. Xx T & M

3 May 2018

Wat een topdag! Tijdens het ontbijt bleek dat de Kabelbaan naar de Tafelberg gesloten was wegens teveel wind, de plannen dan maar wijzigen 🤔? Gelukkig was even later de wind gaan liggen en kon alles doorgaan zoals gepland. De enorme kabellift bracht ons in 4 minuten naar een hoogte van 1076m waar we één van de zeven nieuwe wereldwonderen konden bewandelen. Wat een fenomenaal uitzicht 😅 We konden zelfs onze volgende stop zien liggen: Robbeneiland. Met een boot bezochten we het eiland en de gevangenis waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. We hebben zelfs zijn cel gezien. Ook het eerste dier van onze reis is een feit, geen big 5 natuurlijk, maar wel een zeehond die zich amuseerde aan de V&A Waterfront. Hier hebben we de avond afgesloten met een stoofpotje van springbok en frietjes met mosselen. We gaan nu onder de wol kruipen want morgen staat weer heel wat leuks op het programma. 😘

2 May 2018

Na een lekker dutje in de vlieger richting Capetown, konden we ons eindelijk onderdompelen in het Zuid-Afrikaanse leven. Tom kreeg (uiteraard) de eer om achter het stuur van de Ford Fiesta te kruipen en links te rijden. Het was toch even wennen zo in het donker in de regen. Maar we zijn er vlotjes geraakt. De guesthouse waar we verblijven is super en we verblijven blijkbaar in het sjieke Camps Bay. Ons kamertje heeft uitzicht op de Tafelberg dus daar gaan we morgenvroeg van genieten. Verder merken we toch nog het water tekort: handen niet kunnen wassen in de luchthaven, handdoeken liefst herbruiken, water in de douche opvangen,... maar we hebben ons fris kunnen douchen. Het taaltje hier is top en het eten vanavond was heerlijk! We zijn nog maar een paar uur in Kaapstad en lijken nu al tijd te kort te gaan hebben voor alles wat we willen zien en doen. Slaapwel allemaal 😘 Ps: morgen maakt de regen hier plaats voor +/- 25 graden en zon. Je krijgt wat je verdient zeker?! 😅
Aangekomen in Johannesburg. We hebben goed kunnen slapen tijdens de vlucht maar dit x was Tom niet misselijk/ziekjes, maar Marieke. Het kotszakje gelukkig niet moeten gebruiken 😅 Tom vond het ook leuk dat de rollen eens omgekeerd waren en hij voor mij kon zorgen ☺️. Ondertussen hebben we onze buikjes goed gevuld met frietjes, hamburger en spare ribs. We merken wel direct dat alles hier meer opt gemak is dan thuis. Want hey, 25 minuten wachten op je eten als er amper wachtenden voor je zijn, is toch normaal hè 🙈 Zo binnen een uurtje checken we onze koffers weer in en gaan we richting Kaapstad! 😘

1 May 2018

Klaar voor onze nachtvlucht naar Johannesburg ik het blijkbaar grootste passagiersvliegtuig ter wereld 😱. Met de terugvlucht een zitje boven reserveren? 🤔 Doei doei en slaapwel! X
40 minuten heeft de vlucht geduurd naar Frankrijk. Nu wachten op onze volgende vlucht. #lekkeresnack #airfrance #timeofourlives
We gaan vertrekken ✈️ byebye X Tom en Marieke
Ready set go! Koffertjes zijn ingecheckt en nu kunnen wij op het gemakje de vakantie inzetten. Om kwart voor 7 vliegen we richting Parijs ✈️

17 April 2018

Genietend van de Belgische lentezon, treffen we de laatste regelingen om te vertrekken naar de Zuid-Afrikaanse herfstzon. Vandaag binnen 14 dagen vertrekken we naar Schiphol om onze volgende droombestemming te gaan ontdekken. De verrekijker is aangekocht, de spotifylijst voor de vele uren in de auto begint vorm te krijgen, de safarikleren liggen klaar,.... voor we het weten is het zover! Fijn dat jullie onze avonturen weer gaan volgen! Vergeet zeker geen reacties te plaatsen nu en dan zodat we jullie ook eens horen ☺️. En ohjah, wie nog leuke tips heeft, laat het zeker horen! Vele groetjes Marieke en Tom