Europe · 18 Days · 49 Moments · July 2017

Talia en Tim op roadtrip door Europa

10 August 2017

Bijna thuis! 12 uur onderweg geweest met 3 uur vertraging... Maar toch wel blij om zo weer thuis te zijn
Regen, regen, regen....
We zijn weer onderweg naar huis... Tijd is veel te snel gegaan!

Vanmiddag hebben we wat rond gelopen in het centrum. We hebben het biermuseum en de ondergrondse tunnels bezocht. Ook waren we de hele middag op zoek naar een zonnebril voor Tim, want hij is z'n vorige kwijtgeraakt.. Helaas niet gelukt!
We hebben heerlijk geslapen in een Airbnb. Nu lekker ontbijten! Paar maanden was ik ook al in Pilsen, niet gedacht dat ik zo snel weer terug zou zijn. Maar het is zo mooi hier! (en niet super touristisch)

8 August 2017

We hebben Plzen bereikt! Duurde allemaal langer dan verwacht.. We hebben een leuk kroegje gevonden en we raakten aan de praat met een band die op tour was. Super leuk!
Wat een feest! Al 6 uur onderweg en toch zeker 200km opgeschoten...!
"Laten we nog een dagje naar Oostenrijk gaan." "Maar het regent..." "Dan gaan we toch naar Tsjechië!"

7 August 2017

Vandaag hebben we wat boodschappen gedaan en daarna zijn we even het stadje in gegaan met Robin en Hannah. En we hadden de eerste echte problemen met de Volvo! De lampjes bij het kenteken vielen eruit, lang bezig geweest om dat te maken... Maar is goed gekomen!
Het is weer lekker warm en droog, dus de tent staat weer! Nog steeds in de buurt van Bolzano.

Duurt even, 10 uur lang onderweg geweest... Het begon al met heeeel lang wachten bij een tolpoortje in Kroatië, want er was een pinstoring dus konden alleen cash betalen. Maar we hadden de laaste Kuna's opgemaakt zodat we niet zouden overhouden, dus we konden niet betalen. Hebben we daar lang moeten wachten tot de pinstoring was opgelost. Daarna stond er een hele lange file bij de grenscontrole van Kroatië naar Slovenië, geen idee waarom.. En het was ook nog eens heel heet! Vlakbij Bolzano koelde het heel snel af en begon het te regenen, wel lekker verkoelend. En natuurlijk laatste stuk ook file. Maar we zitten nu in een hotel met Hannah en Robin, en gaan zo lekker een hapje eten!

Vandaag de Plitvice watervallen gezien. Heel mooi!! Wel veel touristischer dan we hadden gedacht: eerst half uur in de rij gestaan om kaartjes te kopen en tijdens de wandeling zelf ook een aantal keer in de rij gestaan om ergens een foto van te maken en/of er langs te lopen. Maar dat was gelukkig maar op een paar stukjes! En het was zeker de moeite waard, want het was echt mooi. We hebben 9 kilometer gelopen van de upper lakes naar de lower lakes en ergens halverwege met de boot over het grootse meer. Af en toe een flinke klim (vooral het einde), dus we zijn flink uitgeput!

Staan we weer! Deze keer geen strand en palmbomen, maar houten huisjes en dennenbomen. Zo'n 15 kilometer onder Plitvička Jezera.
Weer terug naar het noorden vandaag! We zijn al bijna 5 uur onderweg, bijna een uur over gedaan om de Kroatië Bosnië grens over te gaan..

3 August 2017

Dubrovnik is echt heel mooi. Veel mooier en schoner dan ik had gedacht. Het is nog steeds wel druk, maar dat was ook wel te verwachten. Maar het is een hele leuke stad om een keer gezien te hebben!
Met het bootje naar Dubrovnik!
Het is heet... Zelfs de Kroaten vinden het heet en hebben het over een hittegolf.. Nu doen we zo min mogelijk en gaan we eind van de middag naar Dubrovnik.

2 August 2017

Ik maak veel foto's als we uit eten gaan (behalve laatste keer, was ik vergeten), maar zelf koken we ook veel! Nou ja, voornamelijk Tim en ik help een beetje.. We zijn gepromoveerd van witte bonen in tomaten saus met knakworsten, naar luxe bereidde vis, aardappeljes, en sla. Alleen gister in Herzegovina was het wat minder goed gelukt, maar dat kwam omdat de producten (tomaten, komkommer, en aardappelen) voor het grootste gedeelte rot waren..
We staan de aankomende 2 nachten op Camping Kate, nog iets zuidelijker dan Dubrovnik. En het is heet... Als alles staat gaan we lekker zwemmen!
En weer in Bosnië Herzegovina, want dat is logisch hier... We wilde eigenlijk aan de 'goeie' kant Kroatië weer in, zodat we niet 100 keer de grenscontrole hoefde te doen. Maar we hadden geen navigatie, want we hadden geen internet, en de borden 'Dubrovnik' stuurde ons zo.. Lekker handig weer!
We zijn weer terug in Kroatië. We kregen af en toe toch een beetje de zenuwen in Bosnië Herzegovina.. Maar alles is goed gegaan! We zijn nu onderweg naar Dubrovnik.

1 August 2017

We vonden het te heet aan de kust, dus besloten wat meer land inwaards te overnachten. Maar 'meer land inwaards' werd Bosnië Herzegovina! We staan op een hele mooie, goedkope, rustige camping in het dorpje Buna, vlak bij Mostar.
It's bloody hot! 42 graden in de auto.. Dus shirt uit en veel water!

31 July 2017

De plannen zijn weer eens veranderd. We zitten nu op het vaste land aan de kunst, op camping Sibinj. We hebben heel mooi uitzicht en kunnen heerlijk in het water dobberen. Net zo'n mooie plek als vanmorgen, maar dan 50 kilometer verder!
Vandaag doen we een lekker standdagje. We zijn weer terug gegaan naar het noordelijkste puntje waar we gister ook even waren. De andere stranden die we gister waren tegen gekomen waren of heel druk, of te klein en rotsachtig. Hier is het echt perfect! Het is geen zandstrand, maar grasstrand. En er zijn wel mensen, maar niet veel dus het is lekker rustig!

Ik ben vergeten een foto te maken van het eten, maar het was echt heel lekker en goedkoop! En we hebben grappa gedronken, een sterk kroatisch drankje. Was best lekker! Daarna zijn we nog een drankje gaan doen bij de haven. Een geslaagde eerste dag op het eiland!
Na de lunch gingen we ons inchecken bij de Airbnb kamer die we voor de aankomende 3 nachten hebben gereserveerd. De kamer is op het eiland Krk vlakbij het touristische plaatsje Malinska. Na het inchecken hebben we wat rondjes gereden over het eiland en zijn we hele mooie stranden tegengekomen. Sommige waren erg druk en touristische, anderen waren juist weer heel rustig en afgelegen. Het is hier zo mooi!
Lunch time! Kroaten noemen dit junkfood, maar het is zo vers en lekker. Lekkerste fish & chips die ik in een lange lange tijd gegeten heb.
Jeetje wat is het hier verschrikkelijk mooi en rustig! En dan hebben we nog maar een heel klein stukje van dit eiland gezien.
Slovenië! Het 6e land in 7 dagen! Het land waar ik, toen ik een jaar of 8 was, mijn elleboog had gebroken. Kan niet veel meer herinneren van die vakantie behalve dat. Maar wat is het mooi hier!
Vannacht wakker geworden van de regen, die hadden we niet verwacht. Met als het gevolg dat we slecht hadden geslapen en een natte tent moesten inpakken. Gelukkig was het wel droog toen we alles inpakte!

29 July 2017

Vandaag hebben we Venetië bezocht. Het was wel mooi met de huizen en schattige bruggetjes en kanalen, maar toch viel het wel wat tegen. Misschien hadden we er wel te veel van verwacht en misschien hebben we allebei al veel andere mooie steden gezien dat deze daarom niet zo bijzonder was. De gebouwen waren ook slecht onderhouden, dat was echt zonde. En het was natuurlijk mega druk, maar dat hadden we al verwacht. Ik wil niet alleen maar negatief zijn: Venetië is wel mooi en uniek. Ik ben blij dat ik het gezien heb!

28 July 2017

Moe en gaar! Maar we zijn wel in Venetië, op camping Rialto. De eerste camping die moeilijk deed dat we niet hadden gereserveerd. Maakt niet uit, we hebben een plekje! We zijn ook niet van plan lang te blijven. We willen stiekem best wel graag naar Kroatië en daar veel tijd doorbrengen. En de tijd gaat zo snel: de vijfde dag zit er alweer bijna op!

27 July 2017

Ik merk dat elke keer die lange stukken rijden wel erg vermoeiend is. We beginnen de dag meestal positief, maar eind van de dag zitten we er toch wel doorheen. We rijden ook met een flink oude auto, dus dat maakt het ook wel zwaar. En heet dat het is! Zonder airco in de file stilstaan is niet echt een pretje. De motor heeft het er soms ook zwaar mee. We hebben besloten dat we in Kroatië langer op een plek blijven of kortere stukken gaan rijden. Maar we zien wel!
Zoals gewoonlijk waren we weer eens uitgestorven na het opzetten van de tent. Maar op het pleintje in het centrum reageerde ze nog al verbaasd en verward dat we om 19uur al wilden eten. De keuken ging namelijk ook pas om 19uur open. We bedachten ons dat we voor de komende weken (ook in Kroatië) dus even ons ritme moeten aanpassen.. Maar we hebben echt heel erg lekker gegeten. Echte typisch Italiaanse gerechten. Heerlijk!
We staan in the middle of nowhere op camping E-Maieu in Garbagna. We hadden gedacht dat we wat meer onder de locals zouden zitten omdat het best afgezonderd is, maar de hele camping staat vol met Nederlanders! Zelf bij de receptie staan mededelingen in het Nederlands aangegeven. Maar ondanks dat is het een super leuk plekje om te staan en lekker rustig.
Italia!
We zijn weer onderweg! Tussen de bosbranden door naar Italië. We zien geen grote rookpluimen dus we zitten veilig. Wel zien we veel brandweer onderweg, maar verder merken we er vrij weinig van.

26 July 2017

Vandaag was de ideale vakantiedag. Eerst lekker bij het zwembad gehangen en daarna zijn we nog een keer het stadje ingelopen. Hier hebben we onder andere de stadsmuur beklommen en een kerk daar bezocht. Heel mooi uitzicht hadden we over de rest van de stad en de Rhone.
We hebben een beetje kunnen uitslapen vanmorgen. Het luchtbed is wel echt lek helaas, maar dat regelen we later wel. Nu lekker genieten van een ontbijtje.

25 July 2017

Blijkbaar is er een festival in het centrum van Avignon. Na het eten zijn we naar het centrum gelopen en overal waren bandjes, dansers of andere kunstenaars te vinden. Heel gezellig!
We staan weer! We wilden eigenlijk een paar dagen in Lyon verblijven, maar het was zo slecht weer dat we besloten door te rijden naar het zuiden. We zitten nu in Avignon in de zon en praktisch naast de Rhone op camping Camping du Pont d'Avignon (en ze hebben zelfs een zwembad!). Nu een lekker biertje erbij, straks wat eten en daarna lekker relaxen.
Ja eindelijk de zon en een blauwe hemel! We hadden de hoop al bijna opgegeven.
We dachten lekker op vakantie te gaan... Alleen maar regen tot nu. We rijden net zo lang door tot we een blauwe lucht zien en daar zetten we de tent pas op.
Wat een nacht... Alleen maar regen, regen, en nog eens regen. Na het eten gisteravond kwamen we er achter dat de voortent ook niet helemaal waterdicht is, maar gelukkig de binnentent wel droog. En het was koud, heel koud! En het luchtbed is waarschijnlijk lek (of niet hard genoeg opgepompt), dus ook nog lekker op de grond mogen liggen. Maar wel wakker geworden met dit uitzicht! En droog de tent in kunnen pakken. Nu weer onderweg naar onze volgende bestemming.

24 July 2017

We waren uitgestorven! We hadden snel de tent opgezet en toen het dorpje ingelopen. Het eerste restaurant die we tegenkwamen zijn we ook gelijk naar binnen gegaan. Dat was La Pignata, een pizzeria en grill, met hele lekkere pizza's (en groot ook!)
Het duurde allemaal wat langer dan we hadden gepland... Vanaf Luik tot Langres alleen maar file. We kwamen daarom ook pas om 21 uur aan op camping Navarre, gelegen op de stadsmuur van het vestingstadje. Daar komt ook nog eens bij dat het alleen maar regende... Gelukkig wel droog de tent kunnen opzetten!
Altijd leuk: Heel goedkoop tanken! En dan zijn we nog niet eens in Luxemburg!
We zijn helemaal vol geladen. Het past maar net! Het avontuur kan beginnen: ongeveer 2,5 week op vakantie zonder planning. Ik ben benieuwd waar we allemaal langs gaan...