Croatia · 4 Days · 5 Moments · July 2017

Shan in Kroatië

13 July 2017

Op deze rustige plek in Kroatie, begin ik te beseffen hoe bijzonder het is dat ik de vrijheid heb om dit te doen. Ik denk hierbij aan X, een Eritreeër die sinds twee jaar een verblijfsvergunning heeft in Nederland. Hij vertelde mij dat het in zijn land verboden is naar andere provincies te gaan. Ik stel mij voor dat ik mijn leven lang Friesland niet uit kan & dat dit het minst gruwelijke is wanneer ik in een land als Eritrea zou wonen. Zijn verhaal gaf mij kippenvel. Diep respect voor wat hij heeft meegemaakt. Ik reis, ik groet de zon in Berlijn, Praag, Wenen, Bratislava, Budapest, Zagreb, Zadar en straks in Slovenië, München en Amsterdam. Het is mogelijk en ik doe het. Met acht mensen op een kamer, mannen & vrouwen vanuit de hele wereld. We praten, we ondernemen samen en het is veilig in 1 ruimte te slapen. Vrijheid, vrede, veiligheid. Ik herhaal de woorden in mijn hoofd van X: 'Vrijheid is bijzonder voor mij', en ik zie de glinstering van geluk in zijn ogen weer voor me. - 🕊🌎

12 July 2017

Wat kun je goed ontspannen in Zadar! Gisteren hebben we voor het eerst tijdens onze reis een duik genomen in de zee. Als het woord zeeorgasme nog niet bestaat, bestaat het nu wel. Tegen het eind van de middag zouden we boodschappen doen en naar het bekende zeeorgel en naar greeting to the sun. Tijdens onze wandeling hebben we onderweg iets gegeten. Ineens begon het enorm hard te onweren, waardoor het terras sneller werd weggehaald dan ik kon eten. Met mijn biefstuk onder mijn arm werd ik op straat gezet. Niet meer opgegeten, maar het was wel gezellig. Toen de enorme bui over was, zijn we naar het zeeorgel en naar greeting the sun gegaan, bijzonder om mee te maken!! We hebben nog wat door Zadar gelopen en zijn (natuurlijk) uitgekomen bij de cocktailbar. Weer een latertje, vooral omdat we de volgende dag naar national park plitviča zouden gaan....

11 July 2017

Gister om 08:15 ging de wekker in onze 8 persoonskamer in Zagreb. 8 personen bleek negen te zijn, want in het bed onder mij lagen een man en een vrouw. Hoe snel raak je gewend aan het niet hebben van privacy & who cares. Nobody. Om 10 uur stond voor ons de flixbus klaar op het busstation. Gelukkig waren we ruim optijd (09:59 & 59 seconden). In vier uurtjes reden we naar Zadar tussen de croatische bergen door. Wauw. Lopend naar hostel drunken monkey met een backpack op de rug en de brandende zon. De manier van transport is nog een discussiepuntje tussen Roos en mij. Wel bijzonder dat mijn voorkeur naar lopen uitgaat, terwijl ik thuis nog de auto pak naar de AH to go. Aangekomen zijn we lekker gaan zwemmen en vervolgens hebben we boodschappen gedaan. Roossie is in de avond wezen pubquizen & ik heb als een hoog bejaarde een docu gekeken. Momentje voor mezelf dingen. Vandaag geen wolkje aan de lucht en 34 graden. We gaan naar het strand en vanavond Zadar bekijken (zonsondergang). Tot vnv!
Zagreb. Je hebt kunnen zien hoe relaxt ons hostel was, dus gisteren hebben we vooral bij het zwembad gezeten! Aangezien we maar 1 nacht in Zagreb bleven, hadden we niet veel tijd. Wanneer Roos en ik, of geen tijd hebben, of geen zin hebben, zoeken we een view point en bekijken we de hele stad in 1x. Nu komt het regelmatig voor dat we geen zin hebben, dus met viewpoints kunnen wij wel overweg. Zo zijn in Macedonië 365 kerken, wij bezochten er precies nul. In Berlijn de muur van het hostel bezocht, niet de berlijnse. Spijt van? Nee. We hoeven niet persee de hele stad te zien of alle must sees. We willen alleen de sfeer meemaken en dat lukt in iedere stad. Gelukkig zijn er nog altijd de chinezen die met ieder hand -en/of pootgebaar met alle must sees op de foto gaan. Google it & you see what everybody can see. Go random and you can feel the city. Of niet, maar dan was het zeker en vast gezellig! Of ook niet. Kan ook.

9 July 2017

32 graden. Machtig mooi hostel. Ik typ vanavond wel! Zagreb it is & morgen naar Zadar!