Europe, Africa · 28 Days · 15 Moments · January 2018

Het avontuur van Sann in Ghana

14 February 2018

Vandaag is het alweer 2 weken geleden dat ik terug ben gekomen uit Ghana, wat heb ik een mooie tijd gehad! Ik ben nu ook goed bekend met mijn ghanese roots, met trots kan ik zeggen dat ik deze omarmt heb en mijn hartje voor Ghana toch wel harder is gaan kloppen. Daarnaast heb ik mijn familie goed leren kennen en wat zijn het mooie mensen, met trots mag ik ze mijn familie noemen! De band die mijn tante en ik hebben is wel heel bijzonder. Wij hoeven elkaar maar aan te kijken en dan weten we genoeg, wij voelen elkaar zo aan, zo bijzonder. Sinds mijn reis noem ik haar mijn Ghana Mama. Ghana heeft mij veel gebracht. Ik heb een nieuwe hobby foto's maken. Daarnaast heb ik meer rust over wie ik ben en voel mij wat zelfverzekerder. En na deze reis besloten meer te reizen en vooral van het leven te genieten. ❤🇬🇭

30 January 2018

Vanochtend besloten om, om 11 uur het hotel te verlaten. Vannacht viel het stroom uit dus daarbij ook de airco en wifi. Tijdens het ontbijt bij het zwembad kom ik tot de ontdekking dat het zwembad naar mijn mening niet schoon genoeg is. Besloten om ff te zonnen op het balkon en mijn super hero te bellen ofterwijl mijn neefje om mij weer op te pikken. Hotel Tante is toch wel beter😍. Terug naar het huis van mijn tante om de laatste spullen in te pakken. Daarna mijn haar bijgewerkt en pedicure gedaan met mama. Hierna naar de winkel van tante waar ik nog even mijn lievelingsmaal naar binnen heb gewerkt om vervolgens naar het huis te gaan om mezelf reisproef te maken. Afscheid genomen van iedereen en samen met mama, tante en haar man naar het vliegveld vertrokken. Mezelf ingecheckt en mijn bagage ingeleverd, hierna een drankje gedaan. Na dit drankje afscheid genomen en besloten te gaan boarden. Vertrek Accra: 23:00 Aankomst Londen: 05:30 Vertrek: 08:20 Aankomst AMS: 10:25

29 January 2018

Vandaag met mama en mijn neefje naar de welbekende markt in Ghana genaamd "Makola". Hier heb ik wat souvenirs gekocht en laatste inkopen gedaan. Na de markt richting de winkel van mijn tante gegaan waar de kledingmaakster op mij aan het wachten was. Bij aankomst in Ghana heb ik haar gevraagd wat kledingstukken te laten maken. De laatste fitting is goed verlopen. Gezien ik morgen weer vertrek naar Nederland heb ik besloten om mijn laatste overnachting in een hotel door te brengen met een zwembad. Even ontspannen, lezen en lang slapen is de bedoeling om vervolgens een frisse duik te nemen in het zwembad morgen.

28 January 2018

Vandaag zijn we met de familie naar Labadi beach geweest. Dit is "The place to be" voor Jong volwassenen om te feesten, zwemmen, zuipen, roken etc. Even voor jullie, in Ghana zie je niemand roken, dit is echt een taboe!! Bij Labadi beach kan alles. Het is zien en gezien worden, dat is de indruk die ik kreeg. Moet zeggen dat ik dit GE-WEL-DIG vind. Als ik hier zou wonen zou ik hier elk weekend te vinden zijn. De sfeer is hier relaxed. Het doel van deze dag was het gezellig samen zijn en afscheid nemen van de familie, gezien ik dinsdag vertrek. Het was een gezellige dag met de familie waarin we veel gezwommen, gelachen, gegeten en gedronken hebben!

27 January 2018

Vandaag was ik van plan om naar de Boti falls & umbrella rock te gaan. Dit stond voor mij ver boven aan mijn lijstje. Helaas heb ik dit niet kunnen ondernemen door vermoeidheid. Dit komt wellicht door het veel ondernemen, reizen etc. De volgende keer dat ik naar Ghana ga, is dat het eerste wat ik doe. Mocht je ooit naar Ghana gaan, ga hier dan vooral heen!! In plaats daarvan met mijn moeder en nichtjes op pad geweest. Even naar de markt en de shopping mall. Shopping mall vindt ik zelf niet boeiend maar een van mijn nichtjes vindt dit geweldig. Even aan window shopping gedaan en wat gegeten daar. Tijdens het rond slenteren kwam ik Monopoly tegen in de Accra editie, hoe vet!! Rest van de dag vooral gechillt🤗☺

26 January 2018

Vanochtend om 05:00 uur vertrokken om de file voor te zijn. Eerst bij mijn neef achter op de motor daarna een tro tro om vervolgens de lange afstandsbus te pakken. Om 9 uur aangekomen in Capecoast. Hier een taxi gepakt om vervolgens naar het kankum national park te gaan. Hier gehiked en over loopbruggen tussen de bomen gelopen#loveit Later langs hans crocodil cottage gegaan met de intensie daar wat te eten maar ze waren aan het renoveren. Toch in alle haast naar Elmina een krokdil gespot. Vervolgens naar Elmina en daarna naar Capecoast geweest. De verhalen waren schokkend. Waar ik van geschrokken was is dat nederland hier ook een bijdrage aan heeft gehad. Van de engelse en portugese wist ik. Op school werd verteld de handel in specerijen etc. Nou forget it. Slavernij, uitbuiting, verkrachtingen enz. Dan druk ik het niet eens in detail uit, en dat ga ik ook niet doen. #ditwasvroegerheellanggeleden, gelukkig niet meer van deze tijd😁 Om 15:00 vertrokken terug, 20:30 thuis.#fail😂😂

25 January 2018

Vandaag ben ik voor het eerst alleen op pad geweest in Accra. Vond het erg spannend, maar achteraf ontzettend tof. Ik ben vandaag met de tro tro richting accra centrum geweest. Door google maps te gebruiken wist ik precies waar we reden en waar ik uit moest stappen. Mijn eerste stop was "National Ghana Museum". Bij aankomst aangegeven dat ik voor het museum kwam, blijkt dat ze aan het renoveren zijn 😂. Zo vriendelijk als die man was had hij een stoel gepakt en mij alsnog de informatie en geschiedenis van Ghana overgedragen. Gezien het bij behorende tuintje open was mocht ik ff een ronde maken. Hierna heb ik bij het museum geluncht. Hierna een Uber besteld om naar de independence square & black star gate te gaan. Nog geen 5 min daar en ik werd aangesproken of ik foto's wilde maken #YOLO. Vervolgens mijn pad vervolgd naar her Kwame Nkrumah's park geweest. Overal boeiende en leuke gesprekken gevoerd en dit geldt ook voor de taxichauffeurs. Amazing day!#gaalleenoppad#contact❤🇬🇭

24 January 2018

Vandaag ben ik samen met mijn neefje richting mijn nicht gereisd. Wat ik van iedereen begrepen had, is dat dit echt een dorp is met alleen stof in de middle of nowhere#lachengierenbrullen. Nou dit bleek echt te kloppen. 4 tro tro's,2 taxi's en 2 uur verder zijn we aangekomen in Kutanase. Mijn nicht is verloskundige en nadat je afgestudeerd bent moet je verplicht 1 jaar werken voor de overheid. Zei heeft in deze zin geen keus gehad waar ze heen mocht. In het begin wilde ze weg, nu zit ze er al 7 maanden en heeft ze haar draai gevonden en fijne collega's. Als ze boodschappen wil doen, moet ze naar de stad, dit doet ze een keer in de maand. Voordeel: kosten en inwoning gratis haar verdiende geld kan ze sparen. Maar goed mijn nicht heeft vol trots haar plek mogen laten zien waar ze woont en wat voor werk ze verricht. Daarna heeft ze ons getrakteerd op een dagje uit naar een resort aan het meer waar ze woont "Bosomtwe Lake". Het Bosomtwemeer is een kratermeer met een diameter van 8 km!!

23 January 2018

Met mama op pad geweest om naar Bonwire te gaan, ook wel het "Kente dorpje" genoemd. Hier worden de kenmerkende ghanese doeken gemaakt. Als we richting de tro tro lopen, lopen wij voorbij een Coco-farmer. Hij heeft de cacoabonen uitgestreken over het zeil om te drogen voordat het in grote zakken verdwijnt richting de groothandel. Ghana staat ook er bekend om haar chocolade. Als ik de boer vraag of ik een foto mag makenn, krijg ik uitleg en maakt hij een boon om het mij te laten zien. Bij het openen van een boon kwam de cacao geur mij te gemoet! Bizar, maar hier sta je niet bij stil als je chocolade koopt in de winkel. Bij aankomst in Bonwire hebben mama en ik de jacht geopend naar een specifiek geweven kleed voor mijn zusje. Doordat we vele winkels afgestruind hadden zonder resultaat kwamen we in de "weaving centre". Hier werden we omringd door doeken en mensen die de doeken aan het maken waren. Bij de vraag om een foto, mocht ik zelf ervaren hoe het is om het te maken! 🤗#stofcheck

22 January 2018

Maandag met mijn neefje Bright naar Kumasi geweest. Als je in de Ashanti regio bent, kun je Kumasi niet overslaan. Het is namelijk de hoofdstad in het Ashanti-gebied Om in Kumasi te komen hebben we gebruik gemaakt van de "tro tro". soort van buurtbusje. De reis naar Kumasi heeft 90 minuten geduurd? Dit heeft te maken met de drukte in Kumasi zelf. Bij aankomst werd heel snel duidelijk hoe druk en overbevolkt het is. Ik had voordat we gingen allemaal plannen op de markt, maar deze heb ik na het belangrijke te hebben gekocht geskipt. Ik heb ghanese stof (Kente) gekocht om daar kledingstukken van te laten maken. Later stelde mijn neef voor om naar Manhyia Palace museum te gaan. Dit is het voormalige paleis van de Ashanti koning. Tour begint met een informatief filmpje ver de geschiedenis van de ashanti. Vervolgens heeft een gids onsdoor de verschillende volledig ingerichte ruimtes met antieke meubelstukken en gebruiksvoorwerpen. Tevens enkele poppen van oude koningen. #intressant

21 January 2018

Zondag heb ik mijn haren laten vlechten. Je merkt wel echt dat je in afrika bent, zoveeeel kappers die je haren kunnen vlechten of überhaupt weten wat ze ermee moeten. En daarnaast kost het geen drol. In Nederland zit ik 7 uur en betaal ik 60 euro. Hier werken ze vaak met zijn tweetjes en ik heb nog geen 3 uur gezeten. Oh ja en de schade uhmm 5 euro😮, dus flink wat fooi gegeven. Mooi om te zien dat hun dag dan gemaakt is.

20 January 2018

Op zaterdag 20 januari om 04:00 s'ochtends zijn mijn moeder, tante en neefje naar Agona vertrokken. Dit is het dorp waar mijn moeder opgegroeid is en waar mijn oma nog altijd woont. De 5 uur durende autorit (rocky road) weing van meegekregen. Heb mij laten vertellen dat ik goed kan slapen😂. Het weerzien met oma was emotioneel, maar vooral erg mooi. Mijn oma is nu eind 80 en daarbij dement en niet meer in staat om te lopen. Bij het weerzoen bleef ze mij lang aankijken terwijl ze mijn hand vast had. Toen ik mijn nam zei was ze stil en haar ogen werden groter. Oma zei het volgende: "ik ben zo blij om jou te zien" "Dit is het beste geschenk" "Als ik nu moet gaan, ga ik met een gerust gevoel". Het waren 5 mooie dagen met ook uitstapjes buiten Agona, deze zul je in de volgende journi's vinden. Agona is echt back to basic.. Oblonie, is een woord wat ik meerdere malen op een dag hoorde, ofterwijl "Blanke". In Europa ben ik "Donker" & hier "Blank". Welkom to a halfcast life. #proud

19 January 2018

Gisteravond goed aangekomen in Accra. Hartelijk ontvangen door mijn moeder, oom en tante. Heerlijk geslapen en vandaag op pad geweest met mama. We zijn naar de fotoshop geweest waar mijn neef een bijbaan heeft als fotograaf. We werden als twee koninginen ontvangen en kregen een gratis fotoshoot (eerste gedachte "oh jeetje, ben er niet op voorbereid). Was een leuke ervaring en leuk om mijn neefje aan het werk te zien in de studio. Later naar de winkel van mijn tante geweest. Ze heeft een eigen zaak waar ze bouwmaterialen verkoopt. Omdat ze morgen mee wil naar Agona, ashanti waar mijn oma woont is ze inkopen gaan doen voor de zaak. Dat houdt in dat wij de winkel nu eventjes runnen. Dit houdt in als haar personeel geld krijgt van klanten ze het aan mij moeten geven, wereld van verschil, maar wat kan ik met trots zeggen dat ze een goeie zakenvrouw is.

18 January 2018

Zo wat was dat een pittige vlucht zeg (schiphol-londen), veel turbulentie gehad. In Londen heb ik 5 uur moeten wachten op mijn volgende vlucht. Dit waren 5 lange uren die gepaard gingen met misselijkheid, overgeven en tot slot een heftige migraine aanval twee uur voor het boarden. Dit bleef niet onopgemerkt en ik heb uiteindelijk invalide vervoer gekregen, wat een luxe is dat zeg. Je krijgt overal voorrang! Op naar Accra waar ik eindelijk herenigd zal worden met Mama en mijn ghanese familie. De laatste keer dat ik mijn familie gezien hen is precies 10 jaar geleden! #reunie #everylittlethingisgonnabealright LHR - ACC om 13:25 uur.
Nadat ik mij gisteren online ingecheckt had kreeg ik een mail dat mij vlucht gecancelled was, maar mij overstap vlucht zou wel doorgaan #paniek. Even gebeld naar british airways en ben uiteindelijk omgeboekt naar een vlucht eerder, zodat ik mijn aansluiting zou halen. Vanochtend om 04:00 uur opgehaald door mijn lieve vader om vervolgens richting schiphol te gaan. Hier ben ik veilig aangekomen en ga zo boarden. Hoop dat het geen turbulente vlucht wordt gezien de weersomstandigheden. There we go! AMS - LHR