Belgium, Vietnam · 17 Days · 14 Moments · November 2017

Het avontuur van Nick & Saina in Vietnam

23 November 2017

Beautifull Can-Tho! Het opstaan ging niet zo vlot deze ochtend en met mini oogjes gingen we op wandel naar ons bootje. Blijkbaar waren we al laat, de vers verkoop van de markten start hier al om 1h à 2h ‘s nachts! (Crazy volkje die Vietnamezen!) maar eigenlijk is het wel begrijpelijk het wordt hier tijdens de dag ontzettend heet en zeker op het water! We bezochten 2 floating markets, een rijst-noodle “fabriekje” en mochten ook zelf aan de slag, een slangen fabriek (hier lagen cobra vellen te drogen incl stinkend geurtje), een tuin waar allerlei fruit, vruchten en groenten groeiden. Het was echt een super mooi boottochtje en heel veel bijgeleerd van onze gids dat mee was. Deze avond hebben we schoolkinderen geholpen met hun vak Engels zodat ze konden oefenen. We moesten allerlei vragen beantwoorden en nadien kregen we dan een klein geschenkje als bedankje. Morgen vroeg vliegen we naar Phu Quoc eiland en gaan we lekker relaxen en bekomen van onze avonturen!

20 November 2017

Ho Chi Minh city was overweldigend!! Ontzettend druk, zeer heet, levendig en grote stad! (En vooral goed uitkijken als we de straat overstaken!) We bezochten de hoogtepunten van bezienswaardigheden in vogelvlucht op 1 dag. Wat de grootste indruk op ons nagelaten heeft was ons bezoek aan het oorlogsmuseum. De vele gruwelijke foto’s, aangrijpende teksten, kogels, wapens, bommen, tanks, gevechtsvliegtuigen ... is toch allemaal zeer pakkend om te zien. Zeker als je er bij stilstaat dat het voor de Vietnamezen allemaal nog niet zo lang geleden is... De oorlog tussen noord & zuid Vietnam eindigde in 1975... Vanop het dakterras hadden we een prachtig uitzicht over de stad (zie foto). Deze middag namen we de bus richting Can Tho (mekongdelta) voor onze voorlaatste stop! Morgen vroeg uit de veren (5h!) voor onze uitstap naar de floating market. PS: stiekem beginnen we nu echt wel Belgisch eten te missen & en ook wel de luxe van ons eigen bedje en huisje 🙈. (En Nick mist ook snoepjes)
Hoi An was een leuk en gezellig stadje! Zaterdag hebben we de nightmarket bezocht en enkele leuke souvenirtjes kunnen kopen. Zondag was het in de voormiddag droog weer en vanaf ‘s middags is het beginnen gieten.. dan maar een beetje lekker uitgerust op onze kamer! Vandaag hebben we een cooking class gedaan. We bezochten ‘s ochtends eerst de lokale markt en kregen een woordje uitleg bij de koopwaren, leerden figuurtjes maken met palmboombladen in een Coconut bootje en nadien leerden we volgende gerechten te bereiden: fried springrolls, banh Xeo (rijstpannenkoek), Pho noodle soup ... Deze namiddag namen we de vlucht naar Ho Chi Minh. Aangekomen in deze stad als je uit het noorden komt is een hele andere wereld! Het is hier super druk, veel hoogbouw en mensen zijn hier duidelijk rijker. Voor het eerst ook best veel auto’s in het straatbeeld ipv enkel scooters. We verblijven hier in een 4* hotel, wat zalig is na alle homestays & hostels! Morgen meer over Ho Chi Minh 😊.

16 November 2017

De volgende dag, donderdag 16 November reizen we verder richting de oude keizerstad Hue via de DMZ zone (Demilitarised). Hier bezochten we de Vĩnh Moc tunnels waar tijdens de oorlog 300 Vietnamezen, 6 jaar lang geleefd hebben om zich te verstoppen voor het Amerikaanse leger. Op het hoogtepunt zelfs 600 Vietnamezen op een lengte van 1.4km aan tunnel!!! Toch wel indrukwekkend en heel pakkend om hierin te wandelen.. Aangekomen in Hue bezochten we the Imperial City (gebaseerd op de verboden stad in China). Dit is een zeer groot complex waar je nog goed de schade van de oorlog ook kan zien. Het is enkel jammer dat de Vietnamezen niet meer moeite hebben gedaan om het complex goed te onderhouden/restaureren. Vandaag zijn we van start gegaan met onze Easy Rider Tour en hebben we een fantastische rit gedaan in de bergen met enkele obstakels onderweg van instortende bergwanden die we uiteraard te voet over moesten. Morgen rijden we verder richting Hoi An waar we 2 nachten gaan verblijven

15 November 2017

Hello family & friends, Ondertussen zijn we alweer 2-dagen verder en hebben we weer heel wat verhalen te delen! Toen we woensdagnacht 03h30 aankwamen in Pho Nha hadden we afgesproken met onze homestay die we geboekt hadden dat hij ons bij de bushalte zou ophalen. Helaas konden we hem na meermaals proberen te bereiken maar niet aan de lijn krijgen ... dan maar te voet! Na een korte wandeling in het donker langs loslopende wilde honden en koeien vonden we onze verblijfplaats... afgesloten met een hek, toen we erover geraakte besloten we aan te kloppen (want er was geen bel). Ze sprongen onmiddellijk uit bed en waren zeer verbaasd ons te zien en voelden zich zeer schuldig. Na een paar uur slaap gingen we op stap! We maakte een wandeling in de Botanical Garden (jungle wandeling) waar we aapjes nootjes uit ons hand konden laten eten en onderweg kwam er ook een mooie waterval op ons pad. Toen reden we verder naar Paradise Cave, een mega grote en verrassend mooie grot! Xx

14 November 2017

Must do hier is een boottocht in een mini bamboo bootje tussen de rotsen. Het tochtje duurde zo’n 2,5h. (kon ook wel sneller als ons Vietnamees vrouwtje wat meer arm-PK’s had haha). We vaarden door grotten en door het decor van de nieuwe Kong Island film. Helemaal zen werden we ervan! Hierna sprongen we terug op onze scooter richting MUA CAVE of ook wel bekend als de lying dragon rots. De trappen lachten ons weer toe en met een diepe zucht gingen we de klim aan! We werden beloond met een schitterend uitzicht weer... zie foto’s. Één van de grootste tempels, Bai Bing is hier in Vietnam! Deze hebben we in de zeer late namiddag bezocht waardoor het al snel donker werd en we hier als enige toeristen achterbleven op het Immens grote complex! In de pikkedonker onze scooter parking terugvinden was niet eenvoudig... Maar het was de moeite waard! De tempel was echt impressionant met prachtige buddha beelden in groot en klein.
Vandaag, dinsdag 14 november hebben we een lange scooter tocht gemaakt richting Cuc Phương park. De weg ernaartoe kwamen we gaan enkele toerist tegen en reden we langs/door lokale dorpjes. De banen hier zijn een hel, verschrikkelijk vol met putten en stenen .... en ... toen .... kregen we platte band in the middle of nowhere .... een jongetje kwam ons te hulp en heeft ons naar een “moto repair” gebracht waar onze binnen band gemaakt werd. Aangekomen bij het park hebben we een turtle & monkey reserve bezocht. Hier worden gewonde dieren opgevangen of ze doen een kweek programma met bedreigde soorten. Daarna worden ze weer vrijgelaten in de natuur. Nu aan het wachten op onze nachtbus richting Pho Nha Ke Bang National Park. In dit park is de grootste grot ter wereld met een eigen eco systeem. Je kan het van grootte vergelijken met Manhattan in New York.

12 November 2017

*Zondag 12 November* Een beetje onwetend begonnen we aan onze wandeling in het Nationaal Park op Cat Ba. Al snel bleek dat het geen “gewone” wandeling was maar een zware klim! Helemaal uitgeput, buitenadem en bezweet kwamen we aan op de top... wat een uitzicht dat ons daar te wachten stond sprak helemaal tot onze verbeelding ! Zie foto’s .... overal weer je keek enkel natuur. Na onze “wandeling” hadden we nog tijd om op ons gemakje lekker te lunchen. De Vietnamese keuken is super lekker, we kunnen er tot nu toe maar geen genoeg van krijgen en zijn steeds opnieuw positief verbaasd met wat we bestellen. De bus richting Ninh Bing (Waar de film Kong Island is opgenomen) kwam ons ophalen bij onze hostel. We moesten eerst de ferry terug op om dan aan onze 4,5h durende rit te beginnen met onze disco (flashy belichting) toeter bus. Met barstende hoofdpijn zijn we aangekomen en heel blij dat de rit voorbij was. Vietnamezen moeten elke 0,5min toeteren ... en ohja de banen hier hebben putten

11 November 2017

WAUW! Onze boottocht gisteren was adembenemend mooi 😱. Super mooie en leuke dag op het water gehad met een stralende ☀️. Samen met onze 2 nieuwe Hollandse vrienden die we op de bus van Sapa naar hier hebben leren kennen. We hebben tijdens de trip: Monkey Island bezocht (hier hebben we een gevaarlijke rots beklommen naar de top voor een magnifiek uitzicht), LAN Ha baai waar we lekker konden zwemmen, daarna gaan kajakken en om af te sluiten vaarden we langs de drijvende vissersdorpjes terug naar Cat Ba. We zijn het lekkere eten hier al goed gewoon, we krijgen er alleen steeds snel terug honger van. Straks gaan we nog een wandeling maken in het nationale park van Cat Ba (UNESCO beschermt) en deze namiddag nemen we een bus van 4,5h richting Ninh Binh. Tot de volgende ! Nick & Saïna

10 November 2017

Gisteren hebben we een zeer mooie trekking/hiking gedaan in Sapa samen met 2 vrouwtjes van de Hmong bevolking en een lokale gids. Het was een prachtige wandeling door de rijstpaddies maar wel super “slippery”. Nick heeft zijn schoen gedoopt in de modder (haha) en ze nadien moeten wassen en zo’n uurtje droog blazen met de Haardroger later waren ze terug proper & droog. ‘S avonds zijn we de nachtbus opgegaan richting Cat Ba (eilandje zoals Halong Bay (Karstrotsen) maar minder toeristisch). Onze bus was een echte “luxe sleeper”, met veel getoeter, hobbelige banen en stops onderweg zijn we deze ochtend rond 08:00 aangekomen. De weg hier naartoe vanaf we op het eiland aangekomen zijn was ontzettend knap! De natuur is hier prachtig. We gaan per scooter zometeen na onze heerlijke verfrissende douche het eiland gaan verkennen! Morgen hebben we een boottocht geboekt tussen de karstrotsen, bezoeken we eilandjes, gaan we snorkelen, kajakken en een grot verkennen! Veel liefs, Nick & Saïna

8 November 2017

Uiteindelijk zijn we deze ochtend om 08:00 vertrokken met de “sleeper” bus en om 13:00 aangekomen in Sapa. Kort dit stadje ontdekt en in de lokale foodstal een bordje noodles gegeten. Lekker, lekker! We besloten om uit het toeristische Sapa te gaan richting TaVan (een lokaal dorpje) waar we ook overnachten in een hutje. De weg er naartoe was niet echt ideaal, zeer hobbelig maar met prachtige uitzichten over de rijstvelden. Aangekomen hebben we de omgeving wat gaan verkennen ... Deze avond lekker gegeten in onze homestay samen met de familie.
Middelste hutje is die van ons! (Ahn Duc Homestay)
Na een vrij slapeloze vlucht zijn we gisteren eindelijk aangekomen in Hanoi! Joepieeeee 🎉 Hier moesten we een lange wachtrij trotseren voor onze visa. Als we eindelijk onze visa hadden konden we beginnen aanschuiven voor onze stempel. Aangekomen in Hanoi old quarter bleek ons hotel niet echt overeen te komen met de foto’s online ... Tijd om de stad te verkennen.... in de regen. Het leek nog wel mee te vallen maar naar een tijdje waren we toch wel vrij nat. Dan maar tijd voor een pauze en de Vietnamese keuken te ontdekken. We kropen vroeg in ons bedje want door het slechte weer hebben we beslist op vandaag al richting Sapa te vertrekken met de bus! Tussen 06:30 en 07:00 zouden ze ons ophalen momenteel nog steeds aan het wachten ... spannend !!

6 November 2017

Ready, set, go! Wij zijn er klaar voor. Eindelijk is het zover, onze eerste verre reis samen. Vietnam here we come ✈️...