Asia, Europe · 27 Days · 33 Moments · July 2017

Sabine & Tom in Singapore/Maleisië/Thailand

De route van onze trip https://www.polarsteps.com/TomvanRootselaar/177444-adventure-of-sabine-and-tom Een beetje geduld bij het laden is geboden.

Dag 19 vervolg 's Avonds een nachtwandeling door het begaanbare Taman Negara. Toen hebben wij een hele mooie zwarte Schorpioen gezien. Deze liet de gids zien met een uv lamp. Zag er mooi uit. Terug bij het resort, even wat drankspelletjes gedaan met een groepje Duitse studenten. Dit leek ons een goede voorbereiding voor morgen. Op onze kamer nog even snel de spullen die we voor de volgende dag nodig hadden ingepakt in een mooi klein tasje, lekker compact.
Dag 19 7.30 bij het reisbureau voor onze jungle track. Bleek de reservering niet goed gegaan te zijn, allemaal last-minute geregel. Het busje zat al vol maar gelukkig kwam er nog een nieuwe. Dus om 8.30 met een busje naar Taman Negara en vervolgens een boottocht van 3u om naar het hostel te komen waar we verblijven. Daar aangekomen ingecheckt en werden we naar onze kamer verwezen. We hadden ons al op het ergste voor bereid, er was een dornroom beloofd van 4 stapelbedden (8 slaapplekken dus) en geen airco. In onze kamer aangekomen bleek dat er maar 1 bed vrij was. Wij vinden elkaar echt heel lief maar van het idee om samen in een bedje van nog geen meter breed zonder airco te moeten slapen kregen wij het toch iets benauwd. Dus terug naar de receptie om om een andere kamer te vragen. Dit was spannend want wij hadde al een aantal keer horen zeggen dat het resort echt volgeboekt zat. Gelukkig was dit niet het grootste probleem en kregen we een andere kamer, 20 bedden maar wel airco!

Dag 18 Een reisdag bestaande uit: 8.30 Boot naar Pak bara 12.30 bus naar Hat Yai Airport 20.10 vlucht naar Kuala Lumpur 0.15 taxi naar hotel 2.00 reis naar dromenland

3 August 2017

Dag 17 Dit was een relax dagje met wat minder goed weer.
Kleine update: Vandaag hadden wij beiden weinig zin om te schrijven. En vanaf morgen zitten wij 4 dagen in het oudste regenwoud van de wereld. Dit betekent dat jullie voor aankomende dagen jezelf op een andere manier moeten vermaken. Tot snel!

2 August 2017

Dag 16 vervolg Wij waren ook wel benieuwd naar een ander strand die bekend staat als heel druk en vol liggend met Longtail boats. Wat wij al voorspeld hadden, was de gehele VOC verhuisd naar 'ons' strand (Sunrise Beach) en was het water van Pattaya Beach nagenoeg leeg en konden we daadwerkelijk water zien zonder goed tussen de bootjes door te hoeven kijken. Deze verhuizing heeft ermee te maken dat het momenteel laagseizoen is hier en dat de toeristen nu met grote boten aanmeren op Sunrise Beach ipv Pattaya Beach. Hier konden wij het wel naar onze zin krijgen. Ondertussen was het 6u geworden. Op een barkruk met zicht op zee, tijdens Happy hour, bestelden wij een cocktail. Het was nl. 1+1free. Alleen moest dat wel dezelfde cocktail zijn. Dus zonder enige twijfel maar 4 cocktails besteld. 2 Blue Hawaii voor Tom en 2 Long Island Ice Tea voor Sabine. Daarna heeft Sabine nog even de lekkerste lamsrack ooit gegeten. Was maar 2x zo duur als mijn Cordon Bleu. Maarliefst €6,50 meer. 😂💸
Dag 16 Heerlijk aan de zee gebrunched. We hadden besloten om er maar een chil dagje van te maken. Graag wilden wij een kayak huren, alleen was het eb, waardoor het koraal stuk zouden peddelen als we gingen kayakken. Vervolgens een aantal keer heen en weer gelopen over Sunrise Beach om een plekje met schaduw te vinden. Eindelijk, we hadden een plekje. Alleen omdat ons originele plan geen handdoeken nodig had, moesten we terug naar het huisje om handdoeken te halen. Eenmaal terug op ons plekje, leek het ons ook wel lekker om te gaan zwemmen. Het was alleen een beetje rotsig en ons werd verteld dat er ondiep ook koraal aanwezig kan zijn. Dus, op naar het huisje om waterschoentjes te halen. Lekker een duik genomen en gelegen, maar al snel kregen we zin in een drankje. Eerst maar wéér langs het resort om de spullen weg te leggen. Ik wilde even een ander (schoon) shirt aan doen. Tevergeefs, dus toen maar besloten om de hele garderobe te dumpen bij een lief vrouwtje die het wel wilde wassen.

1 August 2017

Dag 15 vervolg En het was prachtig! Het enige jammere was dat het door 2 andere mensen net niet privé was, dat er vijfendertighonderdtweeënveertig PET-flessen lagen en dat de zee zo hard stroomde dat wij het niet verantwoord vonden om dieper dan kniehoogte te gaan. Een beetje jammer want wij wilden opzich best wel even afkoelen na zo'n jungle tocht. Nadat we daar even hebben gezeten en ons ondertussen lauwe drankje te hebben gedronken, kwamen we tot de conclusie dat we wel heel graag wilden zwemmen en dat we beter naar een ander strand opzoek konden gaan. Het volgende strand viel nog veel meer tegen, dus zijn we maar weer helemaal naar ons huisje gelopen. Het was alweer tijd om avond te eten, dus na een snelle douche hebben we onder begeleiding van gezellige livemuziek wat gegeten. Onze avond afgesloten door op ons terras zelf een mixdrankje te maken (5x goedkoper dan bestellen). Door de alcohol heerlijk in slaap gevallen.
Dag 15 Vandaag lekker geslapen zonder een wekker te zetten en ontbeten met Thaise pancakes en een vruchtensmoothie voor de vitamientjes. Daarna wat huisgehouden en besloten dat wij wel graag de kleine prachtstrandjes wilden opzoeken waarover bij op een blog hadden gelezen. Het weer is omgeslagen en er was een heerlijk warme zon tijdens onze wandeling. Op een betonnen pad was dat zelfs zweterig warm. Na een behoorlijke afstand afgelegd te hebben en heel veel geklaag van Tom, kwamen we bij een (soort van) klein stijl paadje dat naar een strandje zou leiden. Althans, dit hoopten wij. Ik denk dat we het als een voorproefje op ons nog toekomstige jungle tocht kunnen zien. Tenzij de jungletocht heel touristisch is, want toegegeven was het valgevaar op onze flip-flops wel erg groot. Tom zijn slipper begaf het dan ook halverwege de afdaling, maar verder zijn we ongeschonden aangekomen bij het strandje.

31 July 2017

Dag 14 vervolg Aangekomen op Koh lipe hebben wij eerst vastgehouden aan ons ritueel en een puinzooi van ons verblijf gemaakt. Daarna nog maar even wat eten en drinken. En na onze laatste Cuba Libre, begon het te zeiken van de regen. Toch maar besloten om de snelste weg naar het verblijf terug te vinden. Drijfnat aangekomen, bleek de toegangspoort dicht te zitten. Het was tenslotte ook al kwart over 8. Het was een echte tropische regenbui, dus omlopen was geen optie. Dan maar klimmen. De één met 2 wondjes en de ander ongeschonden, bereikten we de andere kant. Na de wonden behandeld te hebben en ons afgespoeld te hebben gingen we onder de klamboe.
Dag 14 Vroeg eruit, want we wisten niet meer zeker of wij om 8 of 9 uur werden opgehaald, het leek ons verstandig om 7.45 aan de weg te staan in het midden van niemandsland, uiteindelijk na 2 telefoontjes kwam om 9.30 een busje om ons op te halen. In ons 2 uur durende rit naast Max Verstappen in een minivan, stapten we heelhuids uit in Pak Bara. Deze race crashte hij gelukkig niet. En hij had een paar mooie inhaalmanoeuvres, linksom of rechtsom. Wederom met chaotisch geregel, bemachtigden wij een ticket voor de boot ri Koh Lipe. Althans, hij raakte zo nu en dan een golf en voor de rest zweefde de speedboot die niet echt regenbestendig was boven het water. Dit zorgde ervoor dat mensen met kotszakjes naast ons zaten en die ook gebruikten. Terwijl zij hun maaginhoud losten, vond Sabine haar reddingsvest wel lekker om haar hoofd op te leggen en even te slapen. Zo schoonvader zo schoondochter.

Dag 13 vervolg Onze chauffeur was een 23jarige student die het goed had bekeken door in weekenden en avonden bij te verdienen met Uber. 45min later waren we op het vliegveld. 21.30 waren we daadwerkelijk door de douane en konden we wat eten, drukte op Schiphol is er niets bij. Met een ietwat vertraagde vlucht kwamen we aan in Thailand. Ja, dat stond niet in de globale planning van ons. Bij het boeken van het resort hadden we om een airport transfer gevraagd, er stond echter niemand. Ondertussen half 12 's nachts, dan maar een taxi. Daarvoor moesten wij dus eerst wat Thaise Bhat pinnen. Half 12 's nachts, de ingang van het vliegveld was gesloten en we mochten natuurlijk niet via de uitgang naar binnen. Uiteindelijk werd er wat gebeld en mochten we toch onder begeleiding van een beveiliger naar binnen om wat te pinnen. Opgelucht bestelden we een taxi. De chauffeur sprak geen woord Engels, maar na een ongemakkelijke 20 min en wat ongeruste blikken waren we op het resort.
Dag 13 Deze dag hebben wij lekker uitgeslapen en we hebben even ergens wat koffie gedronken. Daarna Ubertje richting wederom een shopping mall, deze keer op zoek naar een oplossing om onze backpacks te combineren als 1 ruimbagage. Een volledig Japanse winkel bood de oplossing, een grote zak met 2 banden met gespen. Even geknutseld in een rustig trappenhuis en toen bleek dat het allemaal lukte zoals Sabine gehoopt had. Topper! Opnieuw zijn we even langs het reisbureau gegaan om nog iets aan te passen. En toen moesten we wachten totdat onze vlucht om 23.00 vertrok... Dan voel je je toch wel een beetje een dakloze met zware rugtassen in een warme stad waar je niet weet wat je wilt gaan doen. Opnieuw zijn we dus maar naar een koffietentje gegaan en hebben we daar wat tijd uit gezeten en gebruik gemaakt van de gratis WiFi. Om 5 uur besloten we naar het vliegveld te gaan zodat we daar dan konden avondeten. Een Uber taxi bleek goedkoper te zijn dan met de trein/metro.
Dag 12 's Ochtends zijn wij uit ons hostel vertrokken. Hoewel we vrij zeker waren dat we nog een nachtje extra in KL moesten verblijven waren wij er nog zekerder van dat dit niet meer in dit hostel zou zijn. Bij een reisbureautje wilde we een tocht naar de Jungle boeken. Helaas was wat op internet stond niet helemaal waar en moesten we nog een aantal dagen wachten in een stad waar wij het allebei wel hadden gezien. Toen hebben we daar zo'n 2 uur aan een tafeltje gezeten en na lang rekenen en Googelen besloten onze reisplannen totaal om te gooien. Daarna opzoek gegaan naar een plaats om te slapen voor die nacht. Na even zoeken vonden we een hotel ipv hostel voor dezelfde prijs. Wat een verademing, een bed dat lekker ligt en niet uit elkaar lijkt te vallen en een eigen badkamer die gewoon schoon is én ruikt. Hier hebben we het eea geboekt,verder wat gechilled en hebben de kamer alleen verlaten om wat te eten.

28 July 2017

Dag 11 vervolg We liepen de winkel uit en mijn (Tom red.) spijkerbroek zakte steeds af, dus we gingen naar een riem op zoek. Bij een kraampje zagen we wat riemen hangen, en heb ik er een aantal gepast De een nog lelijker dan de ander, maar nu heb ik wel een riem van € 18, maar wel riel letter. Deze man wilde ook graag dat wij nog een Hugo Boss portemonnee bij hem afnamen alleen was er wat discussie over de prijs. Hij wilde er seventy voor krijgen (inkoopprijs) en ik wilde er seventeen voor geven. Uiteindelijk zijn wij zonder overbodige Hugo Boss portemonnee het winkelcentrum uitgelopen. De rest van de dag hebben wij zo goed als helemaal doorgebracht bij de Petronas towers en daarbij behorend park. Uiteindelijk werd het tijd om huiswaarts te gaan naar ons schimmelhostel. Dit deden wij dmv een Uber, aangezien er te weinig tegoed op onze Maleisische ov-kaart stond. Avondeten was ons even ontschoten, dit hebben wij opgelost met noodles van de 7-Eleven.
Dag 11 Na ons ontbijt begonnen wij bij petaling Street, daar waar ze echte Armani, Gucci en Prada verkochten voor een fractie van de prijs die je in winkels betaald. Hier moesten wij van profiteren. Dus drie kwartier verder zaten wij met Birkenstocks en een Ray ban zonnebril bij elkaar maar € 20,- Een koopje dus, een miskoopje dus. De blaren kwamen op de tere voetjes tevoorschijn. Later gingen wij naar een opticien in een van de winkelcentra in Bukit Butang om een bril op sterkte te kopen voor Sabine. Het mocht even duren tot we het perfecte montuur hadden gevonden, maar die tijd loonde. Nu moesten alleen de glazen er nog ingezet worden. Dit duurde een uurtje. In dat uurtje hebben wij lekker genoten van een massage. Bij de oude opa rug werd wel het eea gekraakt. Een uur later haalden we de bril op en moesten we maarliefst € 70 afrekenen, ik bedoel MYR 70, dat is maarliefst € 14. Zo wordt er in de toekomst wat meer gedrukt op de jaarlijkse lenzen kosten.

27 July 2017

Dag 10 Gister zijn we na ons eerste ontbijtje buitenshuis vertrokken uit Malaka. In het begin vonden we het een chaotische stad. Maar na er 2 dagen te hebben gelopen, vonden we het eigenlijk wel een leuk gemoedelijk stadje (zolang je bij het zeer touristische weg bleef). Een twee uur lang durende busrit en daarna nog een tochtje met de metro bracht ons bij ons naar verse schimmelruikende hostel. 's Avonds zijn we naar de volgens internet grootste duikwinkel van Maleisië geweest, wel 16m2, en daarna naar een winkelcentrum voor Tom. Jawel, een heel winkelcentrum voor Tom, allemaal electronica. 8 verdiepingen waar we bij elk klein winkeltje en kraampje enthousiast werden geroepen om te komen kijken. Helaas voor hun bleef het bij kijken en dingen uitproberen, maar hebben we niets gekocht. Daarna maakten wij een hele donkere stadswandeling (hand van Tom liet ik niet meer los) naar het buitengebied waar wij verblijven.
Leesbare grafsteen: "Hier Rust Constantyn Johannes ROOSELAAR Zoontjie van den E.E. Actbaren Heer Pieter ROOSELAAR, Raad Extraordenair van India Mitsgaders Gouverneu en Directeur deser STAD en FORTRESS, Malacca. Geboren 13 July 1703-1707. Alsmede Mevrouwe Sophia HUIGELBOSCH gewesne waerde Gemalinne van opgemelda Edele Heer Pieter ROOSELAAR. Geboren binnen die Stad Rotterdam op den 24 Maart Ao 1674 en in't kraambedde overleden 9 Maart 1709."

26 July 2017

Dag 9 vervolg Eenmaal aangekomen bij de kerk, zagen wij een oud gebouw waar alleen de muren nog van stonden. Toen wij eenmaal "binnen" kwamen, bleek het leuker dan wij eerst dachten. Er stonden namelijk een tiental grafstenen van oud Nederlanders, waaronder degene op de foto. Uiteindelijk hebben wij besloten om toch maar nog een overnachting te doen want anders begon de vakantie bijna gejaagd aan te voelen. Morgenochtend maar even uitzoeken hoe en wat om naar Kuala Lumpur te komen. Welterusten alvast vanuit Melakka
Dag 9 We hebben inderdaad een lange nacht gemaakt, we hebben het klokje rond gered. De planning was om Melaka/Melakka/Malakka een beetje door te lopen en aan het einde van de middag een bus te pakken richting Kuala Lumpur. We hebben het Stadthuys bezocht, wat vandaag de dag als museum dient, helaas geen studentenkorting. Hier was de geschiedenis van de havenstad in verschillende categorieën te aanschouwen. Bij binnenkomst zagen we meteen een riool. Gelukkig wel bedekt met glazen platen. Dit was een 17de eeuws gesloten riool van typisch Nederlandsche makelij. Deze technieken hebben de hedendaagse bewoners niet overgenomen, waardoor er nog steeds heerlijke geuren op straat op te snuiven waren. Na het museum, met veel Nederlandse geschiedenis (dat ons vooral interesseerde, nationalisme), stond ons een heuse klim te wachten naar de St. Pauls Church. Deze kerk is door de katholieke Portugezen gebouwd en door de Nederlanders protestants gemaakt. En de 1000 letters zijn weer op. #irritatie

25 July 2017

Dag 8 Vanmorgen lekker optijd opgestaan. Tot onze verbazing was de zee een heel aantal meter teruggetrokken en toen we bij de pier waren, kwamen wij al snel tot de conclusie dat daar nooit een boot bij kon komen. Enige stress ontstond, aangezien dit de enige boot van die dag was. Gelukkig was de boot er een goed half uur later wel en hebben wij afscheid moeten nemen van dit prachtige droomeilandje. Op het vaste land namen wij een taxi om naar Kluang te rijden en vanaf daar verder met een bus te gaan naar Melakka. Echter hebben wij ons tijdens de taxirit laten verleiden om ons toch helemaal naar Malakka te laten brengen. Het idee van een airco, niet 2,5 uur in de hitte staan wachten en lekker snel bij het hostel zijn konden wij niet weerstaan. Dit voor een meerprijs van € 14,-. In Melakka hebben we rustig aan gedaan, Tom voelt zich niet zo lekker en daarom liggen wij nu ook al om 21.30 in bed. Hopelijk maakt een goede nacht slaap weer wat goed.

24 July 2017

Dag 7 vervolg Na de duik zijn we lekker bijgekomen op het strand in de zeer gewaardeerde schaduw van een boom. Weer af en toe wat gebadderd in de zee en gekeken hoe de plaatselijke bevolking in de palmbomen klom om de kokosnoten te oogsten. Daarna heel burgerlijk in ons huisje onze handwas gedaan en buiten opgehangen, spulletjes ingepakt en nog even lekker genoten van ons laatste diner aan het water. Ook dit voelde weer als een soort Benidorm, een geheel groepje Nederlanders zat bij elkaar in het restaurant waar wij ongewild deel van uitmaakten. Onze ober benadrukte ook nog even dat Nederlanders dan wel erg rijke mensen moeten zijn. Na het eten zijn we redelijk snel gaan slapen gezien we de volgende dag de boot van 6uur moesten halen.
Dag 7 10 uur, onze eerste duik samen. Helaas was dit niet de duik waarop wij gehoopt hadden. We doken met een groep mensen die allemaal nieuw waren in de onderwaterwereld. Het was dus meer kijken of je niet werd aangezwommen dan dat je naar het koraal keek. Bovenwater voelde het als een soort 2e Nederland door de gesproken taal. De tweede duik was helaas ook niet zo'n succes omdat wij nu letterlijk werden aangezwommen door een scubadiver die dacht dat hij het best op zijn hondjes onderwater kon zwemmen en daarbij af en toe hele stukken koraal afbrak met z'n pootjes. Door hem en een andere 12-jarige, mochten wij ook tot maar 12 meter diep. En de meest bijzondere dieren heeft Tom gezien dieper dan 12 meter. Dit werd ons niet van te voren verteld. Ook moesten wij met de veel te grote groep naar boven wanneer "de zwakste schakel" zonder lucht zat. Wij hadden beide duiken meer dan 90bar over wat inhield dat wij nog 15 minuten konden. Maar wij laten hierdoor ons weekend niet vergallen.

23 July 2017

Dag 6 Bij het ontbijt om 7 uur kwam de nog steeds of alweer vrolijke ober langs en zei: "Hello sir, you're early." Dat had denk ik iets te maken met de vorige avond. Not sure though. Toen Sabine ging duiken, trof ik bij ons chalet onze huiskat aan die even een kleedje van het wasrek had gepakt om op te gaan liggen (shirt is nog heel Steef ;p) Op dit moment ben ik terug en gaat Tom zo nog zijn 2 laatste duiken voor zijn opleiding maken. Ik heb mijn diepe duik gemaakt naar 30m. en daarna nog een wrakduik. Beide duiken was bijna geen koraal maar wel veel (grote) vissen gezien. Waaronder een lionfish. Mijn (Tom) duiken daarentegen waren wel vol met koraal en mooie vissen, wederom een schildpad, een schooltje barracuda's, en een drietal haaien die in rondjes zwommen en een murene. Savonds het papierwerk gedaan voor de padi-aanvraag en nog even genoten aan het water. Morgen om 10u onze eerste twee duiken samen. ❤️

22 July 2017

Dag 5 (vervolg) Deze avond stond in het teken van chillen. Om half zeven aan het water op het terras zitten. Heerlijk wat drinken bij de ondergaande zon. De zonsondergangen zijn hier minder mooi dan op bijv. Texel. Maar dat is natuurlijk ook een andere zon. (toch?) De eerste bestelling bestond uit een biertje en een soort piña colada, later volgden er een onbekend aantal Cuba libres en nog een tequila sunrise. Hierbij moest ook nog wat gegeten worden. De keuze viel op satay van de barbecue met echte sataysaus en pandan chicken. We werden geholpen door een oprecht vrolijke ober. We sloten de avond wel op tijd af, omdat er de volgende ochtend een duik op de planning stond voor Sabine.
Dag 5 Dit is de eerste dag waar wij uitgerust aan begonnen zijn. Half 9 aan onze simpele toast knagen, terwijl de andere gasten lekker meters hoge borden met nasi naar binnen werken. Cultuurverschil moet er zijn. Om 9.15 ging de eerste duikles beginnen, met de privé instructeur Harry. Aan het begin was het even wennen en later bij een aantal oefeningen weer. Duikuitrusting uit- en aantrekken bleek lastiger in een golvende zee dan in het Haagse zwembad. Tijdens die 2 duiken in de ochtend wel een zeeschildpad gezien en tal van andere bewoners van de onderwaterwereld waarvan de namen mij even ontschoten zijn. Ondertussen had Sabine wat me-time op het strand. 's Middags gingen we een eindje lopen met onze geleende snorkelset om iets verderop achter een ander klein eilandje te zwemmen. Ook met snorkelen kan je echt een hoop van de onderwaterwereld aanschouwen. Een aanrader. Helaas konden wij de haai die wij gezien hebben niet op film krijgen. Die krijgt u nog van ons tegoed. ​

21 July 2017

Dag 4 Sommigen van jullie zullen misschien een patroon ontdekken, want ookal stond de wekker op 4.15am, waren we om half 2 alweer klaarwakker. Toen maar besloten om een serietje te kijken en snel was het 4.15. We hadden een busrit geboekt van Singapore naar Mersing om vervolgens met de veerboot naar Pulau Tioman te reizen. Een stroeve reis met veel turbulentie. Maarrr, we zijn nu wel op een prachtig Expeditie Robinson eiland. Inchecken bij ons resort en het duiken regelen stond nog op de to do list. Het chaletje wat we hebben is prima, alleen staat niet in verhouding met de prijs die wij ertegenaan moesten gooien. De duikschool is laid back, en we werden vriendelijk geholpen door een jongeman van down under. (wss ook de reden dat hij duikt) Savonds lekker op het strand gezeten en even heen en weer gefrisbeed in het water bij ondergaande zon, terwijl er tropische kleine visjes om je heen zwommen. Dit worden 4 dagen genieten in de tropen!

20 July 2017

Dag 3 (vervolg) 's Avonds zijn we ook nog naar Downtown gegaan om het centrum ook in het donker te aanschouwen. Het was mooi, maar het viel mij helaas wat tegen. Desalniettemin leuk om gezien te hebben. We zijn ook weer op tijd naar het hostel gegaan aangezien de wekker voor morgen op 4.15am staat. Hierna volgt Maleisië!!! Hekkie ZinAn
3de dag De 2 nachtbrakers hadden wederom weer een warrige ochtend en we waren pas om 12u het hostel uit om de stad weer onveilig te maken. Nu stond Orchard Road en The Botanic Gardens op het programma. Orchard Road is een straat met tal van huge ass winkelcentra, de hemel van iedere shopaholic. Het was leuk om even door de grootste, ION, te lopen, maar een uurtje was voor ons voldoende om het gezien te hebben. Het duurde alleen wat langer aangezien het winkelcentrum ook een ander doeleinde heeft, het fungeert tevens als doolhof. Nog een uur verder waren bij de juiste uitgang om de bus te pakken richting The Botanic gardens. Vanaf hier mag ik verder schrijven gezien de tuinen niet helemaal Tom zijn ding waren. The Botanic gardens is een groot Park wat aan de ene kant duidelijk aangelegd is maar aan de andere kant ook wel iets weg heeft van een jungle door alle tropische planten. Heel gaaf was dat orchideeën die je thuis alleen binnen in een pot hebt staan nu buiten in een park waren.

19 July 2017

2e dag (vervolg) De gebouwen zijn ontzettend hoog, de grond is namelijk vreselijk duur waardoor zoveel mogelijk in de hoogte wordt gebouwd. De auto's die er rijden zijn allemaal superdeluxe, en dan te bedenken dat het alleen al 50.000 dollar (€31.700) kost om een auto te mogen bezitten, dan heb je dus nog niets. Rick wist natuurlijk erg veel te vertellen over de stad dus dat was erg leuk en prettig om zo de eerste dag te beginnen. We hebben vooral veel rondgelopen en hoogtepunten bezocht zoals het hotel Marina Bay Sands.
2e dag. Vandaag de 2e dag in Singapore. Vanacht hadden we beide behoorlijk last van een jetlag, 3 uur 's nachts werden we wakker. Na 5 uur gingen we toch weer even proberen te slapen met het gevolg dat we om 7 uur door onze wekker heen sliepen en pas om half10 wakker werden. Het idee was om even snel te gaan douchen, ontbijten en dan weg. Het ontbijt bestond voor ons uit een geroosterde witte boterham met wat boter/jam erop. Vandaag hebben we toch maar een eigen pot pasta gekocht want de gezamenlijke beleg zag er niet heel fris uit. Na het ontbijt spraken we af met een oud-collega van Tom, Rik. Hij had 10 jaar in Singapore gewoond en was er nu voor een vakantie. Samen hebben we door het stadscentrum gelopen en heeft hij ons vanalles verteld. Hier in het centrum besef je pas hoe bijzonder deze stad eigenlijk is.

18 July 2017

1ste dag Na een voorspoedige vlucht gehad te hebben, zijn wij aangekomen op Changi airport. Tassen ophalen en gaan. De routebeschrijving naar het hostel was duidelijk en zo gingen wij met ov die kant op. Met wegen oversteken is het even lastig om recht link rechts te kijken ipv l r l. Door de auto's die standaard allemaal spookrijden. Half 7 in ons hostel aangekomen en ik werd bij de balie begroet met mijn naam. Even acclimatiseren. Daarna hebben wij ff plaatselijk gedineerd. Leek best veel op de westerse keuken. De restaurantnaam 'burger king' deed dat ook vermoeden. De dag eindigde voor ons om 10p.m.