Qatar, Thailand · 46 Days · 16 Moments · October 2017

Het avontuur van Rens in Thailand

1 December 2017

Krabi. Over een uur vertekt mijn vliegtuig. Niet op weg naar Bali, maar Vietnam. De laatste dagen waren niet de leukste dagen van mijn reis. Ik heb veel moeten regelen en het weer was ontzettend slecht. In Krabi is weinig te doen, zeker als het alleen maar regent. Het hoogtepunt was de Tiger Cave Temple. Daarvoor moest ik wel eerst een trap naar boven met maar liefst 1276 treden. Het was ontzettend zwaar, maar ik zou niet opgeven. Het uitzicht zou namelijk indrukwekkend zijn. Eindelijk had ik de top bereikt en wat zag ik? Niks! Het was zo mistig dat ik niets kon zien. Op dat moment vervelend, maar nu kan ik erg om lachen. Toch een mooi verhaal! Maar dit is nog niet het einde van mijn reis. Nog drie weken Vietnam en ik verheug me er op. Toch ga ik Thailand missen. Ik heb zoveel mooie dingen gezien en toffe dingen gedaan. Ik heb echt een top tijd hier gehad. Met een goed gevoel verlaat ik Thailand. Goodbye Thailand and Goodmorning Vietnam!

29 November 2017

Krabi. Stress stress stress. Wat moet ik doen? Vanwege de vulkaanuitbarsting heb ik besloten om niet naar Bali te gaan. De keuze is reuze en dat maakt het zo moeilijk voor mij. Wordt het Vietnam, Cambodja, Filipijnen of misschien toch Maleisië? De laatste dagen is het slecht weer hier in zuid-Thailand en wil eigenlijk daar heen waar het niet regent. Het weer in Vietnam en Maleisië is de laatste weken slecht, de Filipijnen is minder toegankelijk voor backpackers en Cambodja trekt mij het minst. Op dit moment heeft Vietnam mijn voorkeur, maar dan zou ik een aantal dagen moeten wachten op mijn visa in Thailand (met hele slechte weersvoorspellingen). Waar ik in Nederland maanden heb nagedacht over waar ik naar toe zal reizen, heb ik nu maar heel kort de tijd om de knoop door te hakken. Het is natuurlijk een luxe probleem, dat weet ik maar al te goed. Vandaag wil ik de beslissing maken en zodra dit gedaan is ga ik lekker naar een spa en wellness. Als ik daar nog tijd voor heb tenminste..
Khao Sok. Eindelijk heb ik de tijd gevonden om te schrijven over de tour in het National Park van Khao Sok. Dit regenwoud wordt gezien als de mooiste van Thailand. Ik zou twee dagen lang volledig afgezonderd zijn van de buitenwereld. Geen bereik en back to basic. Met een boot hebben we gevaren door de schitterende natuur en zijn gaan hiken door de jungle. Deze tour zal ik nooit vergeten. We zagen watervallen en zijn door grotten gelopen. De omgeving was zo rustig en vredig. Het was alsof ik midden in een natuurdocumontaire zat van National Geographic. We zagen gibbons, vleermuizen, apen en vele insecten. Het eten was heerlijk en alles was tot in de puntjes verzorgd. We sliepen in een drijvend bamboo hutje met een fantastisch uitzicht op het meer. Deze tour was een meditatief hoogtepunt van mijn reis. Toen ik weer bereik had zag ik dat het vliegveld van Bali gesloten was. Back to reality, ik was ontwaakt uit een droom. Maar dat was het voor honderd procent waard!

24 November 2017

Ko Lanta. Met een dubbel gevoel verlaat ik Ko Lanta en ben ik opweg naar Krabi. Ik had namelijk nog wat langer willen blijven, maar aangezien ik de 30ste naar Bali vlieg en nog zo veel wil zien heb ik toch deze beslissing genomen. Wat heb ik een fijne tijd gehad in Lanta. Het gevoel wat ik had in Lanta is te vergelijken met dat van Pai. Lanta is een plek waar je tot rust komt. Maar wat Pai niet heeft, zijn stranden. Stranden waar bijna niemand komt. De sfeer in het hostel was heel relaxt. Ik werd alleen wel iedere morgen om 5 uur wakker van het geschreeuw vanuit een moskee. Enfin, de eerste dag heb ik lekker op het strand gechillt en s’avonds werd er in het hostel gitaar gespeeld en iedereen zong gezellig mee. That day was a good day! Zelf ben ik vandaag nog op eigen houtje naar een katten en hondenopvang gegaan. Ik kreeg een tour en had maar al te graag een puppy willen adopteren. Daarna een strandje gepakt en lekker gegeten. Volgende bestemming: Krabi!

19 November 2017

Ko Phi Phi Na alle feestjes op Phuket en Phi Phi is het hoogtijd om even lekker te relaxen op Koh Lanta. Ik zit inmiddels in de boot en over een uur kom ik aan bij mijn bestemming. Het valt goed te begrijpen waarom Phi Phi zo enorm populair is. De indrukwekkende rotformaties, het heldere water en de stranden maakt Phi Phi een schitterend eiland. Ik heb een tour gedaan met een longtaleboot en gesnorkeld om al het moois boven en onderwater te kunnen beworderen. Ook staat Phi Phi bekend als feesteiland. Het leuke aan het uitgaan hier is dat het voornamelijk afspeelt op het strand. Alleen ben ik helemaal klaar met de verschrikkelijke EDM muziek en de toeristische attracties. Alles is zo voorspelbaar en hetzelfde. Een betere timing om naar Lanta te gaan is er niet. Koh Lanta staat bekend om zijn mooie natuur en de rust. Tijd om even lekker te chillen en ontspannen.

17 November 2017

Phuket. Ik zit nu in de bus opweg naar de boot die mij naar Ko Phi Phi brengt. Phuket was een apart geval en is bepaald geen backpackers eiland. Het toerisme overheerst hier en er zijn veel britten die hier alleen maar komen om te zuipen. In eerste instantie wist ik even niet wat ik er mee aan moest en voelde me niet helemaal op mijn gemak. De eerste dag ben ik daarom lekker in mijn eentje gaan relaxen op het populairst en tevens grootste strand van Phuket. Na wat research gedaan te hebben besloot ik om samen met twee andere de dag erna scooters te huren en het eiland te verkennen. We zijn naar een prachtig strand gegaan waar je even het gevoel had dat je niet meer in Phuket was. Die avond heb ik wat gedronken met een jongen uit mijn voetbalteam en zijn vriendin. Heel toevallig waren wij net op hetzelfde moment een aantal dagen in Phuket. Ondanks alles heb ik me prima vermaakt hier. Phi Phi schijnt een heel mooi eiland te zijn, dus ben erg benieuwd!

5 November 2017

Chiang Mai. Ik zit op dit moment in de bus naar de grensovergang richting Laos. Een rit van 6 uur en kan mijn benen amper kwijt. Het latern festival was prachtig. Iedereen verzamelden zich om een ballon op te steken en dat gaf een geweldig uitzicht. Mooi verlichte straten, drukte en veel leuke activiteiten. Waar ik denk ik het meest van heb genoten zijn de barretjes waar live muziek werd gespeeld. Zo zijn we naar een Jazz en een Reaggae bar gegaan. Geweldige sfeer en goede muziek. Even wat anders dan de standaard muziek in alle clubs. Ik heb het goed naar mijn zin gehad in Chiang Mai. Als ik terug kijk besef ik dat we niet heel veel hebben ondernomen in Chiang Mai. De energie die ik in Bangkok had is wat afgenomen. Ik praat in de wij vorm, omdat we vanaf Bangkok een groep hebben en samen zijn gaan reizen. Ook nu gaan we met dezelfde groep met de slowboat naar Laos. Na Laos zullen voor de meeste de wegen scheiden, maar nu nog even genieten van een nieuw avontuur in Laos!

30 October 2017

Pai. Thaise kookcursus was nice en moet zeggen dat het eten mij goed is bevallen. We hebben een kookboek gekregen. Ben benieuwd of ik er gebruik van ga maken.. Wat ik heb gemaakt is: Loempiaa’s, Pad Thai, groene curry en een chicken coconut soep.
Pai. Een kwartier geleden heb ik een thaise massage gekregen en ik voel me herboren. Over een uurtje gaan we met een groep van 9 een thaise kookcursus doen. Apart om na 2 weken weer te gaan koken. Kijken of ik in de buurt kom van de kwaliteit van de streetfood hier in Pai. Morgen ga ik terug met de bus naar Chiang Mai. Over twee dagen begint het Latern Festival en het schijnt heel leuk en mooi te zijn. Ik heb echt heel erg genoten van Pai. De sfeer is geweldig en zo ontzettend relaxt. Ook het hostel is heel gemoedelijk. Beetje poolen, drinken, darten en s’avonds werden er vaak bierspelletjes gedaan. Iedere dag zijn we gaan toeren met scooters. In vijf dagen zijn we naar de Grand Canyon gegaan waar we een prachtig uitzicht hadden, zijn naar een waterval gereden, met een bootje door een grot gevaren en hebben gezwommen in warmwaterbronnen. Na bangkok was dit precies wat ik nodig had. Toch heb ik weer zin om weer wat anders te doen. Ik ben erg benieuwd naar het festival!

25 October 2017

Pai. Gister met de nachttrein aangekomen in Chang Mai om vervolgens weer de dag erna naar Pai te gaan. Het plan was om daar met scooters heen te gaan. Ik heb er zwaar over getwijfeld omdat er werd gewaarschuwd dat het een zware beproeving is. Er zijn in het verleden namelijk al veel ongelukken geweest. De scooters kunnen 100 km per uur en er zijn maar liefst 762 bochten. Maar ik ben inmiddels heelhuids aangekomen in Pai zonder kleerscheuren. Wat was dit mooi en wat ben ik blij dat ik dit toch heb gedaan! Je reed door een bergachtige omgeving en de natuur was prachtig! Ik voelde me zo machtig en zo vrij als een vogel. Ik ben net een paar uur in Pai en ik ben er erg over te spreken. Het is een ontzettend relax hippie stadje, dus kan ik even lekker bijkomen. Ik ga even een biertje drinken.

23 October 2017

Meest bizarre momenten van mijn reis: 1 Toen wij met een groep streetfood gingen eten en ik achterom keek en zag dat een agent in uniform onze bestellingen was op aan het nemen 2 Toen ik zag tijdens een show hoe thaise vrouwen van allerlei kunstjes konden uitvoeren met hun vagina. Van pingpong balletjes schieten in een beker tot ballonnen kapot knallen met pijlen. 3 Dat ik tijdens de pingpongshow Thomas Berge en Tim de Besten tegenover mij zag 4 Dat ik zo dronken was dat ik een half uur lang op deur heb liggen kloppen omdat ik dacht dat het hostel was gesloten, terwijl het gewoon een random winkel was en het hostel aan de overkant lag. 5 Dat ik nooit echt geloofde dat Nederlanders in het Engels denken en dat ik tijdens het reizen mezelf erop hebt betrapt dat ik dat nu ook vaker doe onbewust. 6 Dat ik in minder dan 24 uur twee dames heb ontmoet die beide uit Venlo kwamen. De een in Phi Phi en de ander in Lanta. De een herkende mij, de ander hoorde ik ‘haije’ zeggen.

22 October 2017

Bangkok. Op dit moment ben ik aan het wachten in een restaurant voordat ik de nachttrein in kan stappen naar Chang Mai. Ik ben blij om weer een nieuwe stad te ontdekken en Bangkok te verlaten. Toch heb ik een ‘tegenslag’ te voorduren gekregen. Het was namelijk de bedoeling om met een groep te gaan, maar ik ben zo dom geweest om de verkeerde datum te selecteren . Gelukkig kon ik een trein later pakken. Het had dus echter veel slechter kunnen uitpakken. Maar dat is het leven van een backpacker zullen we maar zeggen. Bangkok was mooi en ik heb echt heel veel nieuwe mensen ontmoet. Als ik terug kijk op mijn weekje hier kan ik zeggen dat ik al veel heb gedaan. Gister een dag naar Ayuthaya geweest, de oude hoofdstad van Thailand. Verder heb ik onder andere een race gehouden met tuk tuks, naar een rooftopbar gegaan, pingpong shows gezien, marktjes bezocht en tempels beklommen. Ik heb echt een mooie tijd gehad hier en ben heel benieuwd wat mij nog staat te wachten

20 October 2017

Bangkok. Een ding is mij helemaal duidelijk geworden. Het is heel belangrijk om een goed hostel te kiezen. Wat een verschil met het hostel hiervoor. Meteen vanaf het eerste moment heb ik al met veel backpackers gepraat. Met een groep van zes bestaande uit twee Nederlanders, 2 Amerikanen en een Brit zijn we uit gegaan en het was heel nice. Wij hebben letterlijk en figuurlijk een band(je) met elkaar.

19 October 2017

Bangkok. Vandaag stond er een fietstocht op de planning met de groep Nederlanders van het hostel. Al vroeg om 6.20 uur opgestaan en maar 2,5 uur geslapen. Ondanks deze omstandigheden, was het echt een top ervaring! Een tocht waar je als toerist plekken ziet die je normaal gesproken niet kan zien. Je kon goed het leven zien van de locals en de natuur was prachtig. We hebben zelfs door een jungleachtig gebied gefietst. Ik ben net aangekomen bij het nieuwe hostel. Ik merkte bij het eerste hostel dat de backpackers weinig contact maakte en kreeg het gevoel dat ze niet zaten te wachten op mij. Bewust heb ik een hostel geboekt met goede recensies dichtbij Khao San Road. Hoop van zege dat ik hier wel makkelijker contact kan maken!

17 October 2017

Bangkok. Ik lig nu net in bed en probeer ondanks de moeilijke omstandigheden te slapen. Ik slaap echt een meter voor de deur, het is warm, heb een jetlag en er zijn maar liefst 6 stapelbedden. De eerste snurkende is nu al te horen. Ik hoop dat deze reis mij echt dat gaat brengen waar ik zo lang naar heb uitgekeken. Toch heb ik veel getwijfeld vandaag of alleen reizen wel echt zo leuk is en aan mij besteed is. Een paar uur geleden heb ik met een aantal leuke Nederlands gesproken en wat gedronken bij het hostel. Een van de jongens gaf aan dat het heel normaal is wat ik nu voel en dat het vanzelf wel weggaat. Ik hoop dat hij gelijk heeft. Morgen weer een nieuwe dag en het lijkt erop dat ik alleen de stad ga verkennen. Vandaag dus niet veel gedaan, maar de eerste indruk van Bangkok is goed. Leuke gezellige kraampjes, veel drukte en lekker eten. Ik ben benieuwd wat mij morgen staat te wachten.
Zo, de eerste vlucht zit er op. Daar zit ik dan, in Qatar. Waar in 2022 het WK wordt gehouden en waar hopelijk het Nederlands elftal het wél voor elkaar krijgt om zich te plaatsen. Niet geheel toevallig zie ik daar in het vliegtuig naar Doha de assistent bondscoach een spelletje spelen op zijn Ipad in de business lounge. Die zal denk ik wel een ‘fantastic’ flight hebben gehad. Mijn vlucht was verder oke. Hopelijk kan ik straks een beetje slapen als ik naar Bangkok vlieg. Ik heb net 5 minuten geleden een pilletje genomen om sneller in slaap te vallen. Ik moet zeggen dat het afscheid nemen minder zwaar was dan ik had verwacht. Ook valt het met de spanning wel mee. Het doet me wel veel als ik mij bedenk hoe veel leuke reacties ik heb gekregen op het feit dat ik alleen ga reizen. Het leuke van reizen is ook het terug naar huis gaan om mijn vrienden en familie weer te zien.