Netherlands, Singapore · 28 Days · 63 Moments · October 2017

Rondreis René en Rowie - Australïe 2017

3 November 2017

Helaas zit onze prachtige reis er weer op, maar we hebben zoveel gezien van dit prachtige grote continent. De natuur is prachtig, de mensen die er wonen zijn ontzettend aardig en relaxed, we hebben veel dieren gezien, waaronder lieve en mooie dieren, maar ook enkele enge dieren. Het was fijn om deze reis (ik noem het een avontuur) samen als vader en dochter met elkaar te hebben/kunnen meemaken. Kortom het was een reis die we niet zo snel zullen vergeten.
Aangekomen op Singapore Airport voor een overstap in een ander (groter) vliegtuig. We moesten best wel een aantal uurtjes wachten maar dit vliegveld is zo groot en uitgerust met tuinen, zwembad, bioscopen, veel eet/drink gelegenheden, winkels enz. dat de tijd toch aardig snel voorbij ging. We hebben zelfs met een bus en treintje (skytrain) over het vliegveld gereden en zagen toen nog beter dat dit vliegveld heel erg groot is.

2 November 2017

Onze fantastische reis zit er weer bijna op, de terugreis kan beginnen. Nadat we ingechecked hadden op het vliegveld van Cairns, namen we afscheid van Brenda want die moest een andere vlucht naar Sydney halen. Nog even koffie en thee gedronken en een muffin gegeten en toen na een vertraging van één uur kon de terugvlucht naar Singapore beginnen.

1 November 2017

Het was de laatste avond van onze vakantie in Australïe en Brenda had voorgesteld om met de hele groep samen te gaan dineren. Dus iedereen had zich netjes om 19.30 uur in de lobby van ons hotel verzameld, waarna we gezamelijk naar een restaurant in de haven gelopen zijn. Brenda had al gereserveerd bij restaurant "Boatshed" waar we genoten van een heerlijk diner. Na het diner onderweg naar het hotel hebben we nog een groepsfoto gemaakt. Terug aangekomen in het hotel hebben we onze koffers verder ingepakt en alles klaargelegd voor onze terugreis de volgende dag...😥
Nadat we ruim 1 uur in het water gelegen hadden kregen we een seintje dat iedereen uit het water moest. Terwijl we weer in de boot klommen werd er geteld of iedereen weer aan boord was. De lunch stond klaar, deze smaakte erg lekker, want we hadden best wel trek gekregen. Na de lunch voer de Catamaran nog naar de andere kant van het Reef (genaamd de "Edge"). Hier konden we dus nogmaals snorkelen, wat we natuurlijk ook direct deden. Het was echt een ontzettend mooie ervaring om hier te mogen snorkelen. Nadat iedereen weer aan boord was, werd er wederom geteld en zodra we compleet waren werd de tocht richting Cairns ingezet. Er waren ook onderwater fotos gemaakt door een fotografe en ik had mijn GoPro ook het water mee ingenomen, maar Rowie en ik wilden wel een aandenken aan deze snorkel excursie dus we hebben de foto gekocht waar we samen onderwater op staan. Rond 17.30 uur kwamen we weer moe maar voldaan aan bij ons hotel. En moesten we helaas onze spullen gaan inpakken.
De laatste dag van onze reis naar Australïe alweer, maar die hebben we dan ook mooi afgesloten (kers op de taart). We zijn gaan snorkelen op het Great Barrier Reef, wat iedereen wel kent en nu kregen wij de kans om dit zelf te bekijken. Om 07.20 uur zijn we vanuit ons hotel naar de Reef Terminal gelopen en hebben we ingechecked op de boot, het was een Catamaran. Tijdens de 2,5 uur durende tocht van Cairns naar het Reef moesten we een gezondheidsverklaring invullen om te mogen duiken of snorkelen, dit ivm eventuele schadeclaims of ongelukken. De zon scheen heerlijk en we vingen een lekker windje op omdat we voor op het dek zaten. Goed ingesmeerd en met een grote lach op ons gezicht kwamen we steeds dichter bij het Reef. We kregen een veiligheidsbriefing voor het snorkelen zodat we het koraal niet zouden beschadigen en mochten toen van de boot af het water in. Wat was het hier mooi, al die kleuren onder water, vissen en koraal. Je kunt dit bijna niet beschrijven zo mooi.🐟🐡🐠

31 October 2017

Nadat iedereen de thee opgedronken had en het fruit had opgegeten, zijn we weer verder gereden en kwamen we uit bij een uniek stukje strand/zee wat verder nergens op de wereld is dan hier in Australïe, namelijk dat het regenwoud uitmondt in de zee ( Cape Tribulation). Dus snel wat foto's gemaakt want zo'n wereldwonder wil je niet missen. We reden weer verder naar een Ice-cream factory waar men op natuurlijke basis ijs maakt van de tropische vruchten van hun gaard. Natuurlijk hebben we een lekker ijsje gekocht, helaas konden we niet te lang blijven hangen want we moesten nog een veerboot halen over de Daintree River. We waren op tijd bij de ferry en konden de tocht dus weer verder maken richting ons hotel. Het was weer een mooie excursie naar een Wereld Erfgoed gebied. 🌏 En natuurlijk s'avonds weer lekker gegeten bij Italiaans Restaurant Villa Roma. Na het avondmaal weer op tijd naar bed, want de volgende dag staat het Great Barrier Reef op het programma.🐠
De één na laatste excursie naar het Daintree Rainforrest stond vandaag gepland. Om 07.15 uur stond er een 4 WD bus voor 16 personen voor ons hotel die ons naar het regenwoud van Daintree zou brengen. Nadat iedereen zat begon de tocht naar de ...River voor een "river cruise", waarbij we weer de mogelijkheid hadden om krokodillen en slangen te zien,maar helaas deze keer dus niet, maar de boottocht was prachtig. Na de boottocht weer met de 4WD bus verder het regenwoud in waarbij we ook stukken konden wandelen en uitleg kregen van Matthew (onze driver/guide). Rond lunchtijd reden we naar een opvang voor gewonde dieren, waar we een bbq kregen.Hier liepen ook de Wallabees rond die regelmatig gevoerd werden. Na de lunch reden we weer verder het regenwoud in richting een creek waar we tropisch fruit konden proeven en uitleg hierover kregen, wat overigens erg lekker was. Ook werd verteld hoe men de bekende Daintree thee maakt en dat werd dus ter plekke gemaakt in een meegebrachte ketel.

30 October 2017

Vroeg opgestaan 04.00 uur omdat we om 5.30 uur gingen vertrekken naar het vliegveld van Darwin voor een vroege vlucht(07.30 uur) naar Cairns. Bagage ingechecked en Rowie en ik netjes onder de 20kg gebleven. We zaten op tijd in het vliegtuig, maar helaas was er een storing waardoor we weer het vliegtuig uitmoesten en we pas weer om 10.40 uur gingen boarden voor de vlucht naar Cairns met een tussenlanding op Gove (Arnhemland). Uiteindelijk werd om 13.15uur de landing ingezet waardoor we om 13.30uur landden op Cairns. De koffers lagen snel op de band omdat het vliegtuig niet vol zat, op naar de bus die ons naar ons laatste hotel bracht. Het was het Ibis Style hotel midden in het centrum, ideaal dicht bij de boulevard, de winkels en restaurants. Heerlijk om deze middag wat rond te struinen door Cairns, konden we weer even bijkomen want komende twee dagen waren er weer twee mooie excursies gepland om deze vakantie mooi af te sluiten. S'avonds nog wat gegeten bij Rattle n Hum.

29 October 2017

Vandaag zijn we teruggereden richting Darwin via het Litchfield National Park. Omdat het vandaag weer erg warm zou gaan worden zijn we vroeg vertrokken. Onderweg zijn we eerst gestopt bij een aantal Termite Mounds, dit waren behoorlijke torens van gras en plantafval die keihard waren geworden en gebouwd zijn door de termieten. Best wel indrukwekkend. Nadat we een korte stop voor koffie en supermarkt hadden gemaakt zijn we weer een stukje doorgereden tot we in Pinecreek waren, een oud dorpje wat een belangrijke rol gespeeld heeft tijden het aanleggen van de Telegraaf. We reden door naar de 1e waterval genaamd Wagi Falls waar je kon zwemmen in het meer onderaan de waterval. Hier ook de lunch opgegeten. Daarna doorgereden naar de Thomler Falls, erg mooi en een hele steile klif. De laatste waterval die we konden bezoeken en eventueel een wandeling konden maken waren de Florence Falls. Omdat het veel te warm was zijn we enkel naar de lookout gewandeld. Daarna verder naar Darwin .

28 October 2017

Na de aangename pauze moesten we om 16.00 uur weer verzamelen voor een korte busrit naar de Yellow River, waar we een boottocht gingen maken en krokodillen, buffels en vogels konden zien. En jawel hoor, we werden beloond op mooi echt wildlife met veel krokodillen en vogels. We bleven de rivier op en af varen waarbij de ondergaande zon mooie plaatjes opleverden. De vogels die elke morgen richting deze rivier vlogen, vlogen nu ook weer " in "formatie" weg richting hun schuilplaatsen. Om 18.30 uur weer terug met de bus, dineren en weer naar bed, uitrusten voor een nieuw avontuur de volgende dag.
Na een ontbijtje in onze lodge zijn we om 8 uur met de bus naar Nourlangie Rock (Nawurlandja) geweest waar we eeuwenoude rotstekeningen van de Aboriginals bekeken hebben (Anbangbang Gallery) en een stuk omhoog zijn gelopen voor een mooi vergezicht en uitzicht op de rotsen van Arnhemland (Gunwarrdehwarde lookout). Hierna doorgereden naar het Warradjan Aboriginal Culture Centre waar we wat gedronken hebben. Nadat we onze drankjes op hadden zijn we door gereden naar de Ranger Uranium Mine (in Jabiru) wat een erg vreemd contrast geeft omdat je zo'n groot gat in de grond vind en op de achtergrond het territorium van de Aboriginals (Arnhemland). We zijn doorgereden naar een klein dorpje aan een rivier waar we onze lunch opgeten hebben. Nog even wat vogels gespot en terug naar Cooinda, voor een rustpauze waarbij we fijn konden zwemmen in het mooie zwembad van ons park. Dit was een aangename pauze bij een temperatuur tussen de 37 en 40 graden.

27 October 2017

Na weer een eind gereden te hebben zijn we bij een gebied van Aboriginals gestopt waar je nog rotstekeningen van de Aboriginals kon vinden. Hier kon je ook een stuk omhoog lopen/klimmen waar je een schitterend zicht had op de vallei en de ondergaande zon. Rond 19.15 uur zijn we naar onze overnachtingsplek Cooinda Lodge in het Kakadu National Park gereden, waar we eerst weer met zijn allen wat gegeten hebben en daarna moe maar voldaan weer op tijd in ons bed gekropen zijn. Mooie dag met veel Wildlife en Aboriginal stuff.
Darwin.... ontwaakt. Om 8 uur ging onze wekker weer, even douchen en naar Woolworths voor boodschapjes (ontbijt, lunch wat snacks voor onderweg. Terug naar ons hotel en hier op ons gemak ontbijt gegeten. Rond 10 uur zijn we een klein stukje gaan wandelen waarbij we bij een klein strandje aankwamen. Hier wat fotos gemaakt en door het winkelcentrum gelopen. We moesten om 12.00 uur uitchecken en daarom zijn we op tijd teruggegaan naar ons hotel. Om 12.30 uur kwam onze bus, waarbij Peter (onze nieuwe chauffeur) ons richting Kakadu NP bracht. Onderweg reden we via Fog Dam, een natuurgebied waar veel verschillende vogels zaten. We reden verder en kwamen onderweg een krokodil tegen die aan de kant van een poel lag. Waw, dit is echt wildlife.

26 October 2017

Een heerlijke nacht in een goed bed geslapen. We waren de ochtend vrij aangezien we pas om 15.00 uur naar het vliegveld zouden gaan voor de vlucht van Alice Springs naar Darwin, en konden dus even rustig aan doen. We moesten enkel om 10.00 uur uit onze studio en konden de bagage zolang bij de receptie in een lockerruimte zetten. Dus zijn we rond 10.15 uur richting het centrum gelopen, waarbij we over de Todd River kwamen maar die stond helemaal droog. Verder gelopen kwamen langs een soort parkje voor een gemeenschapshuis waar een heleboel Aboriginals zaten. We zijn verder gewandeld en kwamen tenslotte bij het kleine centrum waar we wat winkeltjes bekeken hebben en gelunched hebben, daarna weer rustig aan terug naar het resort gelopen om de bus te nemen naar het vliegtuig. Onze vlucht ging om 17.00 uur en we landden om 18.45 uur op Darwin, bagage van de band en met de bus naar het hotel, spullen op de kamer leggen en snel naar de markt op Mindil Beach. Dit was een gezellige markt.

25 October 2017

De bus vetrok om 12.00 uur voor een vijf uur durende rit naar het hart van de Outback : Alice Springs. Rond half zes kwamen we aan bij ons resort Desert Palms Resort in Alice Springs. Dit resort was omgeven met palmbomen en onze studio had zelfs een veranda. Toen we aankwamen bij onze studio zijn we direct weer wat kleding gaan wassen, sommige kledingsstukken waren ook hard aan een wasbeurt toe ☺. We hebben de kleding over enkele stoelen gehangen en deze waren binnen een paar uur al droog, doordat het zo warm was in Alice Springs. Na de was hebben we even rustig aangedaan, koffers opnieuw ingepakt want alles lag door elkaar en zijn we om 19.30 uur met de gehele groep gaan eten bij een erg leuk restaurant, waarbij de borden met eten goed gevuld waren. Omdat het centrum van Alice Springs erg klein is en niet zo bijzonder was zijn we na het eten teruggelopen naar het resort en sliepen we weer zo.
Het eerste stuk van deze tocht ging vrij steil omhoog, maar omdat het nog niet zo warm was ging dit voor ons groepje eigenlijk best wel rap. Onderweg diverse fotos gemaakt en regelmatig gedronken. Bovenaangekomen liepen we dus over rotsen en langs diepe kloven, enkel bruggetjes en trappen. Wat was het hier mooi. Nadat we bijna op de helft waren hebben we een zijpaadje genomen naar "The Garden of Eden" dit was bijna een subtropisch paradijs te noemen, palmbomen een watertje en dan die hoge rotsen tegen een blauwe lucht. Nadat we hier een korte stop gemaakt hadden zijn we weer verder gewandeld waarbij we eerst weer wat trappen omhoog moesten. We besloten om de stops wat korter te houden want we wilden graag binnen 4 uur terug zijn, en jawel het was ons gelukt 3uur en 45 minuten. Nick (onze buschauffeur) stond al weer te wachten met enkele medereizigers die een Helicoptervlucht over de Canyon gedaan hadden. Toen we weer bij ons tentenkamp aankwamen snel gedouched en hop de bus weer in.
Om 5 uur ging onze wekker en Rowie en ik hadden toch goed geslapen in de tent, ondanks dat anderen ongedierte in en om de tenten hadden gevonden. De reden dat we gisteren vroeg naar bed zijn gegaan is dat we de lange route van 4 uur wilden gaan lopen in Kings Canyon en aangezien de temperatuur vandaag de 40 graden zou gaan bereiken wilden we vroeg in de Canyon zijn. Het was een half uurtje rijden vanuit ons tentenkamp naar de Canyon en Nick bracht ons naar het begin van de Canyon. Brenda had al een groepje samengesteld van 8 personen die deze tocht wel aan zouden kunnen, deze 8 hadden namelijk alle hardcore tochten gedaan afgelopen weken en Rowie en ik behoorden ook tot dit groepje. We moesten voldoende water meenemen (3 a 4 liter p.p) anders mocht je de tocht niet doen, dus we moesten veel drinken. De tocht die wij gelopen hebben was de Kings Canyon Rim Walk. Deze ging dus over de top van de Canyon, waarbij we erg mooie uitzichten op de Canyon kregen. Deze tocht was echt fantastisch!

24 October 2017

Na het bezoek in de ochtend aan de bekende Uluru en Kata Tjuta zijn we dus verder gereden naar Kings Canyon waar we rond 17.15 uur aankwamen en het outback gevoel nog meer bekrachtigd werd doordat ons hotel ditmaal tenten waren. Nou ja tenten,wel met een deur erin die op slot kon. Het was een leuk gezicht en nadat we even in de tent gekeken hadden en op zoek gingen naar de toiletten en douches werd zelfs Rowie enthousiast en riep "ik begin het leuk te vinden". Eerlijk gezegt hoort dit er toch wel bij als je in de Outback bent. Rond 19.00uur werd de barbeque aangezet waarbij we met zijn allen samen lekker onze stukken vlees opaten. Het was al vroeg donker en we konden een kampvuur maken, natuurlijk werd er door enkele mannen direct hout gesprokkeld en werd er een mooi kampvuur gemaakt. Dit was een gezellig samenzijn. Om 21.30 uur gingen we richting onze tent en met de lampjes op onze smartphones probeerden we de doucheruimtes te vinden en zijn we vroeg gaan slapen. Morgen weer vroeg op
Deze ochtend ging om 4 uur de wekker omdat we om 5 uur zouden vertrekken naar de zonsopkomst bij Uluru. We waren op tijd bij Uluru en wat was dit mooi om te zien. Doordat de zon op deze monoliet begon te schijnen kreeg je zulke mooie kleuren, wat kan natuur dan mooi zijn. Hierna zijn we met een gids (Maddy) een stuk om Uluru gelopen waarbij Maddy een droom uitlegde van de Aboriginals en ons dit in Uluru liet zien. Ook liet Maddy ons enkele grotten (caves) zien van de Aboriginals. We hebben nog even ons ontbijt opgegeten en zijn toen door gereden naar de Olga's (Kata Tjuta) Maddy vertelde ons over het ontstaan van Uluru en van de Kata Tjuta, en nam ons mee een kloof in van de Kata Tjuta. De combinatie van deze oranje gekleurde rotsen, groene struiken/bomen en de blauwe lucht en niet te vergeten de zon die ons de aangename temperatuur gaf van 35 graden was dit plaatje compleet. Na de lunch zijn we weer verder gereden naar Kings Canyon, naar onze "glamping" Kings Creek Station.

23 October 2017

Na een eenvoudig ontbijt zijn we op tijd vertrokken (07.15uur) voor wederom een lange busrit door de enorme Australische Woestijn. Wel werd er natuurlijk regelmatig gestopt voor foto's, toiletbezoek en het strekken van de benen, en vooral de koffie to go werd niet overgeslagen. Na de busreis van ruim 9 uur waarbij enkel wat benzinestations, roadtrains en een paar autos te zien waren zijn we om 16.30 uur bij the Outback Pioneer Lodge (Ayers Rock) aangekomen. We kregen de sleutel van onze kamer en zijn daarna direct naar de supermarkt gegaan om avondeten, ontbijt én lunch voor morgen in te slaan. We moesten dit snel doen omdat onze bus weer om 18.00 uur ging vertrekken naar Uluru voor de ondergaande zon die er voor zorgt dat Uluru (voorheen Ayers Rock) een prachtig kleurenpatroon geeft. Het was een heel spektakel, veel bussen met toeristen en er werd zelfs champagne gedronken bij de "heilige rots van de Aboriginals" Helaas was het iets bewolkt waardoor het kleurenpakket iets minder was.

22 October 2017

Via enorme zoutmeren reden we in ongeveer 8 uur naar Cooper Pedy, een historisch mijnstadje dat in 1915 is gesticht vanwege de Opaal die hier destijds ontdekt werd. Vanwege de enorme hitte sliepen we in een hotel wat onder de grond gebouwd is, net zoals aan aantal kerken, winkels en andere huizen. Onderweg reden we diverse zoutmeren voorbij, dit gaf een indrukwekkend gezicht, dat witte stuk tussen de rode grond en de blauwe lucht. Tijdens de rit zag je ook steeds meer de rode grond verschijnen en steeds minder de groene bosjes en bomen en de enormlange asfaltweg in de outback is gigantisch lang..... Brenda had tijdens de lange rit al getelefoneerd met de plaatselijke pizzeria van Cooper Pedy dat we met een groep van 20 personen kwamen eten en we konden ons menu al van te voren doorgeven zodat het eten klaar stond bij aankomst. Ook had ze een kleine excursie naar een oude mijn geregeld , waar opaal gevonden was, zodat we bij aankomst nog even een historisch/cultureel uitje hadden.

21 October 2017

Terwijl we de tocht naar de uitzichtpunten in NP Flinders Ranges aan het lopen waren kwamen we een aantal dieren in de bossen tegen waaronder een Skink, Hagedis, Kangaroos, Geiten en diverse mooie bloemen,planten en bomen.
Deze dag werd een lange busreis omdat we naar ėn door de Outback van Australïe gaan reizen. We rijden over lange eenzame wegen en grote dorre vlaktes en een aantal bergen. Regelmatig zien we de emoes en kangaroos bij een verdwaalde boom staan. Helaas ook een aantal dode kangaroos die aangereden waren door het verkeer, vandaar ook die enorme grills en "koeienvangers" (eigenlijk dus kangaroo vangers) op de auto's. We rijden verder naar National Park Flinders Ranges (Ikara). Onderweg stopten we regelmatig voor een toiletbezoek, koffiestop of foto stop. De mooie vergezichten leveren dan ook mooie plaatjes op. We reden naar het Wilpena Pound Resort, wat gebouwd is op de oevers van de Wilpena Creek, midden in de natuur, waar we overnachten. Ik kreeg hier direct het "woudlopers of scouting gevoel". Aangekomen op het Resort hebben we de koffers gedropt op de kamers en zijn we direct met een groepje een stuk gaan lopen naar Wangarra Hill voor enkele uitzichtpunten.

20 October 2017

Adelaide; deze stad is ook weer heel anders dan Sydney en Melbourne, het is vlak en niet zo massaal, maar wel gezellig. Kortom vandaag een heerlijke rustige dag gehad, en toch ook weer veel gezien in Adelaide. Nadat we dus een lekkere hamburger gegeten hadden zijn we naar het hotel teruggegaan en hebben we nog met het thuisfront gesproken, was weer leuk om elkaar weer even te horen en te zien, ondanks dat we toch regelmatig berichtjes versturen naar elkaar.
Deze ochtend lekker wat uitgeslapen omdat we drukke dagen gehad hebben, en niet te vergeten nog drukke (lange) reisdagen te gaan. Dus vandaag rustig aangedaan. Eerst bij de supermarkt wat boodschappen ingeslagen voor ontbijt en lunch, de volgende dag, deze terug op de kamer gelegd en toen rustig aan door de stad wandelen met zijn tweeën. We zijn eerst naar de central market gelopen en hier gezellig de kraampjes, met veel groente en fruit bekeken. Daarna langs enkele monumentale panden gelopen, en het south Australian museum bezocht, waar het ėėn en ander te zien was over de Aboriginals. Aangezien wij niet zo'n museumfreaks zijn liepen we er in een klein uurtje doorheen. Het was wel leuk om iets meer te weten te komen van dit volk. Toen we uit het museum kwamen zijn we eerst wat gaan eten waarbij we uitkwamen bij de hotdogs, dus deze lekker gegeten. Na de lunch richting de botanische tuin gegaan en hier hebben we ons best wel lang kunnen vermaken. s'Avonds een eenvoudig McDonalds menu.

19 October 2017

Vandaag weer een lange rit voor de boeg. We rijden van Grampians naar Adelaide. Het was een lange zit, maar onderweg werd regelmatig gestopt voor een fotomoment. Ook konden we bij mooie plekjes korte wandelingen maken zoals naar " The Balconies" en in de middag naar de watervallen. Wat een mooie uitzichten heb je hier. Jammer dat je het gevoel en het complete plaatje nooit helemaal op een foto kunt overbrengen zodat je het thuis nogeens kunt beleven, maar dit is gewoon echt genieten ! We kwamen in de loop van de middag bij het hotel in Adelaide aan. We konden ook direct in de kamer, dus we hebben de spullen op de kamer gezet, een was gedaan, en deze door de gehele kamer gehangen. En de volgende dag was deze op 2 shirts na al droog. s'Avonds rond 19.00 uur weer wat gaan eten, ditmaal bij "Daniëls Licensed Restaurant". Na het eten zijn we teruggegaan naar het hotel waar we op tijd sliepen.

18 October 2017

s'Avonds had Tom de barbeque aangestoken waardoor we er een gezellige barbeque avond van gemaakt hebben. De ranch grensde aan een bosrijk terrein en hierdoor kwamen de kangaroes, emoes en aparte vogels gewoon de ranch op. Stilletjes hebben we dan ook enkele fotos gemaakt van deze dieren. We zagen dan ook veel kangaroes in het veld/bossen rondjumpen. Omdat het een beetje op een familiebedrijf leek, vond Cheryll het leuk om een soort kwis te doen. We hebben dit afgekeken en zijn rond 21.30 uur naar bed gegaan.
Weer een stuk verder gereden en aangekomen in het park stonden we weer bijeen met hetzelfde groepje waarmee we eerder dit soort wandeltochten gemaakt hadden en we besloten om naar het hoogste punt genaamd "The Pinnacle" te lopen. Na een zware klim met verschillende hoogte niveaus hadden we het uitzichtpunt bereikt, hier wat fotos gemaakt, even snel wat gegeten wat we in onze rugzakken hadden en zijn we weer verder gelopen richting het eindpunt waar de bus ons weer oppikte. De andere medereizigers die een kleinere tocht of helemaal niet gewandeld hadden stonden ons al op te wachten en we kregen een klein applausje bij aankomst dat we het weer volbracht hadden. De bustocht naar ons hotel duurde nu maar even en aangekomen bij hotel Mountainview, wat meer op een grote ranch leek, werden we hartelijk onthaald door Cheryll and Tom (de eigenaren).
De route van vandaag was vanuit Warrnambool naar National Park the Grampians. We vertrokken weer vroeg omdat het warm zou worden en we een flinke wandeling wilden maken in het NP. We maakten onze 1e stop bij Tower Hill Wildlife Reserve ( een groep oude vulkaankraters). Hier kon je een korte wandeling van 1 uurtje maken door het regenwoud. Net toen we onze wandeling begonnen waren, liet Nick (onze chauffeur) ons een boom zien waarin een koala zat. Dat was kei leuk om zo'n schattig beestje hoog in de boom te zien. Dus er werden hiervan veel fotos gemaakt. Terwijl we verder liepen en steeds omhoog keken zouden we bijna de kangaroos, emoes en slangen vergeten die we ook zagen in de bossen.

17 October 2017

Deze dag hebben we één van de mooiste routes van Australië gereden. Van Melbourne naar Warrnambool via de Great Ocean Road. Dit is een weg van 350km langs de oceaan, waarbij we regelmatig gestopt zijn bij mooie uitzichten. Natuurlijk zijn we ook gestopt bij de "12 apostles.". Helaas staan er nog maar 7 of 8, aangezien deze rotsen door de zee en de wind vergaan zijn/omgevallen. Bij deze "apostles" hebben we nog een mooie kustwandeling gemaakt. Ook zijn we gestopt bij Tom and Eve, the London Bridge wat ook weer mooie rotsformaties zijn. Omdat deze weg ook een klein stukje van de kuststrook afwijkt kwamen we ook nog langs een regenwoud waar we natuurlijk ook een korte wandeling gemaakt hebben. De Great Ocean Road is aangelegd door militairen uit de oorlog als herinneringssymbool. De weg eindigt bij Peterborough en wij reden dus van Peterborough het binnenland in naar Warrnambool, waar we gingen overnachten. Aangezien dit een klein plaatsje was hebben we bij een pizzaria lekker gegeten.

16 October 2017

De groep werd "opgesplitst" omdat sommigen met de metro/bus gingen, maar wij (Rowie, Lily, Mélanie en ik) wilden wel gaan lopen want dan zagen we ook nog wat van dit gedeelte van Melbourne. Rond 17.30 uur spraken we af in de lobby en zijn we via Subway, waar we snel een lekker broodje gekocht hadden, gaan lopen richting St Kilda. We hebben diverse korte fotostops gemaakt bij interessante gebouwen of uitzichten waardoor we pas rond 19.00 uur en ruim 5km verder bij het strand aankwamen. Toen we keken hoe ver St Kilda nog was (3,6km) waren we allemaal vastberaden om enkel de zonsondergang te bekijken en dan weer terug te gaan lopen naar het hotel. Het tempo lag hoog maar we waren weer blij dat we bij het hotel waren. We hebben ons koffer weer ingepakt voor de laatste nacht in Melbourne. Achteraf toch wel een mooie kleurrijke stad met vele gezichten.
Voor vandaag was er een fiets-excursie gepland. We zouden Melbourne gaan verkennen met de fiets. Een hele uitdaging dus, dwars door de stad, links fietsen en voetgangers ontwijken omdat men niet echt fietspaden kent zoals in Nederland. Eerst een klein stukje met de metro naar Freddys bikes, hier kregen we de fietsen, waarbij elke fiets een eigen naam had. Dus Rowie koos de fiets met de naam "Amy Schumer" en ik koos de fiets met de naam "Captain Underpants". Ook moesten we een helm uitzoeken, want dat is verplicht in Australïe. En het was ook toevallig dat er een Nederlandse jongen werkte (Willem) die samen met Freddy de rondtour organiseerde. We kregen onderweg goede uitleg wat we zagen en al fietsend hebben we deze leuke tocht van ongeveer 4 uurtjes goed doorstaan, ondanks dat het soms erg heuvelachtig was. Terwijl we terugreden met de metro naar ons hotel besloten we deze middag rustig aan te doen en om s'avonds naar St Kilda te gaan om pinguins te spotten en de zon onder zien gaan.

15 October 2017

Nadat we alle spullen uit onze koffers weer geïnstalleerd hadden, zijn we met een stadsplattegrond de stad Melbourne verder gaan verkennen. We kwamen langs veel mooie gebouwen en straatjes. Ook begonnen we langzaam te wennen aan de aparte contouren van deze stad. Eerst snapten we niet goed dat er een oud monumentaal pand met victoriaanse invloeden overschaduwt werd door een grote glazen toren voor kantoor of bewoning. Nadat we zo enkele uurtjes door deze stad geslenterd hadden begonnen we het toch ook best mooi te vinden. Zo tegen een uur of acht kregen we honger, we liepen nu dan ook al zo'n 4 uur en hebben we bij de McDonalds een heerlijk hamburgermenu op en hoefden we enkel nog de hoek om te lopen om bij ons hotel te geraken..
Vandaag hebben we Tasmanïe weer verlaten en vlogen we naar Melbourne. De vlucht verliep weer prima en we kwamen dan ook op tijd aan in het hotel. Ook hier konden we nog niet op de kamer maar we hadden rekening gehouden dat we in onze rugzak de benodigde spulletjes hadden zitten en zo konden we dus onze koffers in de bagageruimte zetten, zodat we alvast het centrum konden bekijken. We gingen eerst naar de beroemde Queen Victoria Market waar de markt was, het was hier erg gezellig en kleurrijk. De tijd verliep snel en nadat we op de markt wat gegeten hadden en Rowie een leuke trui gekocht had (eh,nee het was niet koud in Melbourne,deze was voor thuis) gingen we richting hotel zodat we de spullen op de kamer konden zetten.

14 October 2017

Rond de lunch eindigde dit waterspektakel bij Port Arthur, een voormalig gevangenen eiland waar nog enkele gebouwen stonden uit de historie van dit "eiland". Hier kregen wij onze lunch aangeboden, wat goed verzorgt was.Ons reisgezelschap werd opgesplitst in twee groepen waarbij je kon kiezen voor rondleiding bij Port Arthur of naar de Unzoo, waar je informatie en een rondleiding kreeg over de Tasmaanse Duivel. Hier liepen ook diverse andere dieren rond en dit vonden Rowie en ik toch wat leuker. Dus wij gingen mee naar de Unzoo. We kwamen precies op tijd aan want de kangaroes werden gevoerd en wij konden dit mee doen, erg leuk en informatief. De eigenaresse van deze Unzoo vertelde over de verschillende kangaroes. Hierna werd de Tasmaanse duivel gevoerd en er werd veel uitleg gegeven waaruit bleek dat dit niet zo'n lieve diertjes zijn dan ze er uit zien. Dus die mochten wij NIET voeren. Nog even langs een kleine vogelshow en toen weer terug met de bus naar Hobart. Eten en koffer ingepakt
Vandaag zijn we met een grote speedboat op zee gaan varen, wat was dat stoer en ontzettend leuk om te doen. We vertrokken te voet vanaf ons hotel in Hobart richting de haven waar een bus klaar stond die ons naar Eaglehawk Neck bracht alwaar we aan boord gingen van een open speedboat voor 25 personen. Hier kregen we allerlei safety instructies en kregen we allemaal een rode poncho aan (voor opspattend water en de kou), en als je bang was voor zeeziekte kreeg je een pilletje van de kapitein. Iedereen aan boord nam een pilletje, dit werd ook echt aangeraden en achteraf was dit maar goed dat we deze ingenomen hadden want op zee ging het behoorlijk te keer. De kapitein startte de motor en eerst ging het redelijk rustig, maar toen hij een spuit gas nam, fantastisch. We voeren langs hoge kliffen en grotten en we zagen diverse zeehonden, pinguins en andere aparte vogels. Uiteindelijk kwamen we bij open zee en aangezien de zee redelijk kalm was mochten wij doorvaren richting Port Arthur.

13 October 2017

Het was weer een mooie dag met mooie uitzichten en een heerlijke temperatuur. Rowie en ik hadden zo'n zin in hamburger met frites zodat we s'avonds met zijn tweeën op zoek zijn gegaan naar een soort McDonalds of Burgerking en na een stukje lopen kwamen we uit bij Hungry Jacks wat hier dus de Burgerking is. We hebben een heerlijke hamburger met frietjes op. Op de terugweg richting hotel nog langs de ATM om wat geld te pinnen. En weer terug naar het hotel voor een heerlijke nacht en alvast dromen over de excursie van de volgende dag. Weltrusje iedereen ☺
Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan het Freycinet Nationalpark. Dit was ongeveer 3 uur rijden vanaf Hobart, dus vandaag weer op tijd vertrokken. Eenmaal aangekomen in dit park kon je diverse wandelroutes nemen. Zo kon je enkel naar een viewpoint lopen en weer terug of zoals wij deden een lange wandeling van ruim 4 uur via het viewpoint, naar de Wineglassbay en zo verder via de andere kant van het schiereiland terug naar de startplaats. Deze tocht varieerde behoorlijk in hoogteverschillen zodat er pittige klimmen in zaten, maar was meer dan de moeite waard want we kwamen hier zelfs enkele kangaroos in de bossen tegen. Ook het uitzicht vanaf het viewpoint naar de Wineglassbay was adembenemend, de zee blauw en het strand wit. Van afstand was dit al mooi maar toen we tijdens de wandeling ook echt op dit witte strand aankwamen was dit natuurlijk een goed gevoel en zo mooi. Uiteindelijk kwamen we dus na 4,5 uur "ploeteren" weer bij de bus aan die ons weer naar Hobart bracht.

12 October 2017

Tijdens de "stadswandeling" kregen we wel honger waardoor we bij een origineel oud eetcafe/bakkerijtje terecht kwamen (Jackman en McRoss). Wat hadden ze hier heerlijke goed gevulde broodjes en lekkere cappucino. Nadat we zo'n beetje alles op hadden zijn we rustig teruggewandeld naar het hotel, want nu konden we de kamersleutel ophalen. Ook hier weer een mooie kamer met uitzicht op de Tasmaanse bergen. Omdat we afgesproken hadden met de groep pas om 18.30 uur om ergens wat te gaan eten, hebben we even een dutje gedaan waardoor we weer fris en fruitig konden gaan eten. s'Middags hadden we al een leuk restaurant gezien op het Salamanca plein en dus besloten we om hier wat te gaan eten. Na het eten weer teruggewandeld naar het hotel voor een goede nacht, want de volgende dag stond er weer een mooie dagtocht op het programma met een bijzonder mooie wandeling.
Vroeg opgestaan want vandaag zou onze vlucht om 7.35 uur zijn naar Hobart (Tasmanïe), dus op tijd het bed uit. Rowie had al thee en koffie gezet zodat we even konden ontbijten alvorens het hotel én Sydney te verlaten. Koffers weer ingepakt, nouja we hadden ook niet alles uitgepakt want we hadden besloten om deze 28 dagen maar gewoon vanuit de koffers te leven. Maar goed, toch weer alles een beetje in de koffers recht gelegd. Dus op tijd met de bus naar het vliegveld van Sydney voor een 2 uur durende vlucht naar het groene eiland Tasmanië, wat door de Nederlander Abel Tasman ontdekt was. Na 2 uurtjes vliegen werd de landing ingezet op Hobart, kort na de landing lag onze bagage al op de band en konden we vrij snel richting de bus die ons naar het hotel (ditmaal een Ibis hotel) zou brengen. Omdat je in heel Australië pas vanaf 14.00 uur kunt inchecken hebben we onze bagage in een lockerroom gezet en zijn we een wandeling door de stad gaan maken. Mooie fotos gemaakt tijdens de wandeling.

11 October 2017

Vandaag een mooie tocht naar het Blue Mountains National Park. Het is een groene en bergachtige omgeving. Dit park heeft zijn naam te danken aan de blauwe nevel die boven de vele aanwezige eucalyptus bossen hangt. Aangekomen in het park klaarde de lucht helemaal op en kregen we een mooi uitzicht op de Three Sisters. Een mooie rotsformatie waarbij de legende is dat deze drie zussen in steen zijn veranderd nadat er een vloek over hen was uitgesproken, omdat de zussen verliefd waren geworden op 3 aboriginals van een andere stam. Hier hebben we ook een flinke wandeling gemaakt waarbij we zelfs op deze rotsen van de Three Sisters konden staan. En natuurlijk weer een mooie tocht door deze natuur. Terug in het hotel even omkleden en een restaurantje gezocht om wat te eten en dan weer naar bed want de volgende dag moesten we vroeg opstaan, want we zouden een vroege vlucht naar Hobart (Tasmanië) hebben.

10 October 2017

In de haven van Sydney hebben we wat gegeten in een zeer gezellig en goed restaurant (City Extra Restaurant). Hier hebben we ook wat kunnen uitrusten want we wilden toch wel graag de lichtshow op het Operahouse helemaal bekijken. Deze keer waren we op tijd en hebben we de gehele show kunnen zien. Was erg mooi en het leek een beetje op de droom van een Aboriginal (althans dat zag ik (René) er in). Aangezien het wat frisser werd en we best wel moe waren van de wandelingen, hebben we de lokale bus teruggenomen naar het hotel. De buschauffeur was erg aardig want onze Opalkaarten waren ver leeg maar we konden gelukkig een los buskaartje kopen zodat we de Opal kaart niet meer hoefden op te waarderen. Aangekomen in het hotel duurde het ook niet meer lang voordat we sliepen.
Hierna hebben we de lokale bus weer verder genomen richting Watson Bay, waar we naar het Hornby Lighthouse (vuurtoren) gewandeld hebben. Hier was een mooi uitzicht over de Oceaan maar ook over Sydney en de zuidpunt van Manly. De ferry terug genomen naar de haven van Sydney.
Vandaag zijn we met de lokale bus naar Bondi Beach geweest.We zijn eerst met de bus (met de Opal kaart, wat eigenlijk een soort OV kaart is maar enkel in het Sydney district geldig is) naar Cogee Beach gereden. Hier hebben we eerst heerlijke koffie en thee gedronken, waarna we gestart zijn met een hele mooie kustwandeling naar het beroemde Bondi Beach. Helaas voor Rowie waren de redders van de reality TV serie nergens te bekennen, maar wel was het een schitterend gezicht om de surfers te zien. En natuurlijk de beroemde uitkijkpost van de rescue brigade van Bondi. We kunnen nu dus vertellen, als de serie weer een keer op TV komt, dat wij ook op dit beroemde strand gestaan hebben.

9 October 2017

We kwamen na een stukje varen weer in de haven aan en hebben de bus terug genomen richting ons hotel. Daar aangekomen eerst wat opfrissen en met een groepje wat gaan eten. We liepen alvast een stukje richting centrum en onderweg zijn we bij een Italiaans restaurant wat gaan eten. Rowie en ik kozen ervoor om een pizza te delen aangezien deze best groot waren. Na het eten direct de bus genomen naar het Operahouse want daar zou een lichtshow zijn. We waren op tijd maar we kwamen om 21.03 uur erachter dat we aan de verkeerde kant van het Operahouse stonden. En we dus moesten rennen als we nog een stukje wilden zien van de show. En jawel we zagen nog net de laatste 2 minuten van de (in totaal) 7 minuten durende show. Na de show zijn we weer met de bus teruggegaan naar het hotel voor de 2e nacht in Sydney.
Het was best een pittige wandeling waarbij we rond 14.00 uur afspraken met een groepje om de boot naar Manly te nemen, en daar nog lekker wat rond te lopen. Het weer was trouwens heerlijk en de zon scheen volop. Dus lekker varen naar Manly, even langs het strand gelopen, maar aangezien er storm voorspeld was zijn we een beetje op tijd teruggegaan naar de ferry, maar eerst onderweg, richting ferry, langs een supermarkt om een ontbijtje in te slaan voor de volgende dag.
Na het Operahouse is het toch ook nog wel fantastisch als we een stukje over de beroemde Harbour Bridge zouden lopen, dus daar ook nog even wat fotos gemaakt.
Nadat we gisteravond op tijd naar bed gegaan zijn en toch voor ons gevoel een heel eind geslapen hadden, waren we beiden rond 4 uur al wakker. Waarschijnlijk toch vanwege het tijdsverschil. Nog even wat korte slaapjes gedaan tot we er uit moesten en naar de informatie briefing konden gaan. Hier konden we direct ook na de meeting ontbijten (scrambled egg met te harde geroosterde boterhammen) en koffie of thee. Nadat we allemaal klaar waren met ontbijten konden we om 10.00 uur aan de stadswandeling beginnen die door Brenda uitstekend in elkaar was gezet. Brenda vertelde ook specifieke dingen over Sydney. We liepen langs diverse monumenten en parken tot we uiteindelijk bij de eye-catcher van Sydney uitkwamen: the Operahouse en de Harbour Bridge. Wat een mooi gebouw en impossante brug zijn dat. Het is moeilijk om de juiste fotos te kiezen want steeds zie je weer iets anders interessants of denk je het beter op de foto te zetten, maar afijn een korte fotoimpressie.

8 October 2017

Terwijl we bij de bagageband stonden te wachten, kwam er een douanier naar ons toe en vroeg weer of we voedsel of zaden bij ons hadden, en hij zette een letter en een stempel op onze kaart die we eerder in Singapore ingevuld hadden. Nadat we ook onze bagage van de band gehaald hadden konden we door de laatste check waar we de kaart nu moesten inleveren. In de aankomsthal stond Brenda (onze reisleidster) al te wachten op ons en zodra de groep compleet was, gaf ze al de eerste tips ivm het pinnen van geld op de luchthaven. Nu konden we naar de bus vertrekken die ons naar het eerste hotel in Sydney zou brengen. Inmiddels was het 19.00 uur en kwamen we toch wel wat moe bij het hotel aan. We hebben hier snel ingecheckt en de koffers naar de kamer gebracht, nog even naar een supermarkt gelopen voor wat drinken. We probeerden nog wat geld te pinnen maar dat lukte niet en achteraf bleek dus dat deze ATM onze Rabobankpassen niet accepteerden, afijn ..morgen een nieuwe poging.
Het vliegtuig van Singapore naar Sydney zou om 07.10 uur vanaf Singapore vertrekken en inderdaad we vertrokken ook exact om 07.10 uur Singapore tijd. We zaten niet meer op dezelfde stoelen en Rowie en ik zaten nu wel wederom op dezelfde rij maar Rowie aan de ene kant van de 3-3-3 indeling en ik aan de andere kant. Het was een rustige vlucht en terwijl we boven Australië vlogen kon ik een paar mooie fotos met mijn smartphone maken. De vlucht duurde zo'n 7 uur waarbij we dus om 17.50 uur Australische tijd op vliegveld Sydney de wielen op de grond zetten. Het toestel had een beetje last van zijwind waardoor we wat heen en weer "gleden" over de landingsbaan, maar alles verliep verder zonder problemen. Nu eerst door de douane en die vroegen ook weer wat we kwamen doen en waar we logeerden. Toen we dit achter de rug hadden konden we richting de bagageband waar onze koffers zouden aankomen.
Na zo'n 12 uur en 30 minuten vliegen kwamen we in Singapore aan voor de tussenstop. Hier moesten we 1,5 uur wachten, voor ons volgende vliegtuig zou opstijgen, voor het laatste stukje vliegen naar Sydney. Nadat we dus geland waren en door de douane liepen, stonden we nu op Singapores grondgebied. Nu snel doorlopen naar de gate voor onze volgende vlucht richting Sydney (Australië). Hier zou ons vliegtuig klaar staan, maar voordat je naar Australië vliegt moet je op een kaart invullen wie je bent, wat je komt doen, hoelang je verblijft en waar je verblijft. Ook wil men weten of je voedsel of iets van noten bij je hebt. Dit is dus inderdaad zoals we bij het TV programma Bordersecurity Australia gezien hebben.

7 October 2017

De vliegtuigmaatschappij die ons naar Australië zou vervoeren was er al en werd volgeladen met maaltijden/versnaperingen enz. Dus bijna "Ready for takeoff ". Inmiddels was de groep bijna compleet en liepen we met de Sawadee groep naar de gate voor het boarden. We hadden iets vertraging maar uiteindelijk kregen we dan om 11.30 uur de melding dat we konden gaan opstijgen. Het was best een luxe vliegtuig en zo had iedere stoel een eigen scherm. Jammer genoeg konden Rowie en ik niet naast elkaar zitten, maar we zaten wel op dezelfde rij zodat we toch nog met elkaar konden contacten. Aan eten en drinken kom je bij Singapore Airlines niets tekort, ze kwamen regelmatig met eten en drinken langs zodat je geen honger of dorst hoefde te hebben. Het was een lange zit, maar doordat je wat films kon kijken of spelletjes kon doen en wat slapen kwamen we de tijd wel door.
Op 7 Oktober 2017 was het dan eindelijk zover, de lang geleden geboekte rondreis naar Australië ging beginnen. Nadat alle koffers / tassen ingepakt waren en we ruim onder het toegestane gewicht bleven konden we om 6 uur in de vroege ochtend naar Schiphol vertrekken. Hier aangekomen hebben we nog gezellig met Anja, Joery, Carlijn en Roel een kopje koffie en thee gedronken, want zij brachten ons tenslotte naar Schiphol. Nadat we ingechecked waren en de koffers richting het vliegtuig gingen, liepen we toch wel wat zenuwachtig richting de securitycheck. Hier nog even afscheid genomen van Anja, Joery, Carlijn en Roel waarbij we een traantje moesten wegpinken. Dit was ook de eerste keer dat we zolang van huis af zouden zijn. Vol goede moed, veel zin en nieuwsgierig naar dit avontuur gingen we door de 1e security check. Zo, nu kon voor ons de reis beginnen en gingen we op zoek naar onze mede-reizigers van deze rondreis.