Europe · 19 Days · 51 Moments · July 2017

Roadtrip Noorwegen

Gek hoor, weer thuis wakker worden, douchen zonder slippers aan...Fijn om weer op je eigen wc te kunnen kakken hahahaha 🀣 Gek dat Kermit nog in Zweden staat maar heerlijk om thuis te zijn na al het wachten en regelen. Hier nog een plattegrond van onze route πŸŒπŸŒπŸžβ›°πŸ•πŸŒžπŸŒ§πŸŒˆβ„ ons geweldige avontuur! We hadden het nooit willen missen!!! πŸ˜ƒπŸ’‘πŸΈ
En als je dan dit treft bij thuiskomst πŸ’• suuuuuper lief! Zelfs een gevulde koelkastπŸ˜ƒπŸ˜˜ Zo dankbaar!!!! X

Ons avontuur is helaas afgelopen 😒...de motor van Kermit is kapot en moet vervangen worden. We willen dit graag in Nederland laten doen dus wordt Kermit komende week opgehaald in Zweden. Wij zijn vanavond terug gevlogen (na lang wachten en vele telefoontjes met de ANWB), we kwamen rond half 10 aan op Schiphol en m'n ouders kwamen ons ophalen. We zijn nu thuis, drinken een biertje en eten toastjes met brie πŸ˜‹ Erg jammer dat het zo gelopen is, maar we wilden een avontuur, dit hebben we zeker gehad en we hebben met volle teugen genoten, we hebben het met z'n tweetjes allemaal doorstaan!! We hebben onze doelen bereikt en zijn veilig thuis. Bedankt allemaal voor jullie medeleven en berichtjes!!! Dikke kus voor jullie allemaal πŸ˜˜πŸ’‹
Ohhhhhhh neeeeeeee.........😒😒😒 precies een week nadat we Kermit terug hebben dacht ie..."Eej weet je wat? Laat ik eens een ratelend geluid maken dan schrikken ze vast, plus nog maar een knal erachteraan"...Alsof de schrik er toen nog niet in zat zagen we ook nog rook uit de motor komenπŸ†˜οΈ. En dat op de snelweg! Gauw aan de kant, netjes onze oranje hesjes aan, gevaren driehoek neergezet ⚠️ en de ANWB maar weer gebeld ☹ nu zitten we te wachten...We houden jullie op de hoogte!

8 August 2017

Heeeeeerlijke avond! 😍😘
Vandaag hebben we vooral veel snelweg gezien...en we zijn de poolcirkel weer voorbij! Wes is braaf op de foto gegaan in zijn Suriprof shirt 😁 we zitten nu aan het water op een steiger en gaan hier barbecueΓ«n. Prachtig uitzicht toch? πŸ˜πŸŒ„

7 August 2017

Onderweg naar de Noordkaap kwamen we al heel veel rendieren tegen maar een goede foto maken wilde niet lukken (of het leken kleine stipjes op de foto hahaπŸ˜…). Vandaag zagen we er weer heel veel en ook die gewoon op of naast de weg liepen. Super leuk!!! Dus bij deze even wat rendieren spam😜🦌
Vanochtend vertrokken we rond 10 uur vanaf de Noordkaap camping. De eerste foto is van de rotsen op het eiland, het lijken wel allemaal schijfjes. We reden door Finland om naar Zweden te gaan. Het werd steeds zonniger en warmer gelukkig! Dan hebben we toch nog een beetje zomergevoel β˜€οΈπŸŒ‘

En jawel!!! Rond 19.00 uur vanavond (en na 4691 km) hadden we de Noordkaap bereikt πŸ˜ƒ wat was het kouddddd haha! Maar erg blij dat we het gehaald hebben! We konden eventueel op de parkeerplaats daar overnachten maar het waaide er zo hard en er was op de parkeerplaats geen wc dus hebben we toch voor een camping in de buurt gekozen. We hebben super veel rendieren gezien hier en nog een liftster meegenomen haha! Kunnen we dat ook weer afvinken πŸ˜‰
Ons laatste stuk naar de Noordkaap! Weer mooie fjorden en landschappen gezien πŸ˜„
Half 1 's nachts πŸ˜‚ slaap lekker allemaal! 😘

Hallo allemaal! Volgen jullie ons nog? πŸ€” Het was super koud gisteravond! We kwamen ook pas laat op de camping en hebben toen in de camper gegeten en gauw onder de dekens gekropen (jaja kleine vikinkjes enzooo🀣) Vanochtend was het een grijze lucht maar wel wat warmer dan gisteravond. De camping lag naast een strand met super wit zand! We vertrokken rond half 12, vlak daarvoor sprak ik een Engelsman op de camping die vertelde dat de zon ineens door kan komen op bepaalde plekken. En dat was inderdaad zo! Zoals je op veel foto's ziet hingen de wolken tussen de bergen heel laag, daar was het dan ook bewolkt en best fris🌫🏞Waar de zon scheen lagen er mensen op het strand 🏝🌞 De eilandengroep Lofoten is erg mooi, er is van alles wat. Zo kwamen we ook nog in een heel oud vissersdorpje. We zijn vandaag verder naar het noorden gereden en zagen een eland!!!!🦌 We hopen morgen bij de Noordkaap aan te komen!!!🌐🌝

Onderweg kwamen we langs het poolcirkel punt, geen tijd om te stoppen dus een foto vanuit de auto gemaakt πŸ˜‰ We hadden de ferry van BodΓΈ naar Moskenes om 16.00 uur gehaald, dus we konden de komende 3 Γ  4 uur chillen op de boot. Weer een erg mooi uitzicht! We kwamen rond kwart voor 8 aan en moesten toen nog een camping zoeken. Er zat al veel vol maar we hebben er, na een stuk rijden toch nog eentje gevonden (en ook al een stukje van de toeristische route gereden πŸ€—).

3 August 2017

We zijn alweer op pad (9.30 uur). We hopen vandaag de ferry van 16.00 uur te kunnen pakken naar Lofoten. Deze foto is van gisteravond, de zonsondergang was aan de andere kant maar gaf hele mooie luchten boven de bergen. Vannacht ging ik om half 3 plassen en het was niet eens donker! Echt heel gek πŸ˜†
Joehoeee daar ben ik dan! We zitten sinds een uurtje op de camping maar we hebben heel slecht internet. Moet ik ineens met Wes gaan praten enzo πŸ˜•πŸ˜œ Vanmorgen zijn we om kwart voor 10 van de camping vertrokken. We hebben dan ook aardig wat uurtjes gereden (ja reken maar uit, ongeveer 9 dus 😎). We hopen morgen op de eilandengroep Lofoten te arriveren! Nu genieten we nog even van de zon, dit was de eerste volledig droge en warme dag hier! β˜€οΈπŸŒ‘

2 August 2017

Het blijft steeds langer licht hoe noordelijker we komen...Het is nu ik dit typ 22.45 uur en nog steeds licht buiten, net een heel klein beetje schemerig. De zonsondergang was heel mooi, al zat de zon zelf al achter de wolken. Wat een prachtige kleuren hè? En dat zwaaiende jongetje is ook best leuk 😝
Panorama (even openen weer) van het uitzicht hier. Donkere lucht aan de ene kant en de zon aan de andere kant. Ben benieuwd of we een mooie zonsondergang zullen hebben πŸŒ… oh ja zoek ons ook even op de foto 🀣
Nadat we Kermit opgehaald hadden zijn we gelijk onze spullen gaan inpakken in onze Hytte om vervolgens verder te gaan met onze reis. We hebben de Atlanterhavsvegen (of ook wel de Atlantic route) gereden. Dit is langs de kust (gauw weg bij al die bergen πŸ˜‰) en gaat over 7 bruggen. Wij vonden de route maar een beetje "saai" vergeleken met de rest. We zitten nu op een camping en morgen rijden we verder naar het noorden. Bedankt voor het duimen allemaal en een fijne avond😘
En jawel!!!!!! We hebben hem terug!!!!!!!! πŸΈπŸ˜ƒπŸŽ‰πŸŽˆπŸŽŠ
Vandaag zijn we naar de Mardalsvossen geweest. Deze waterval staat op nummer 4 van de grootste watervallen van de wereld. De waterval is alleen open van juni-augustus, verder is hij drooggelegd omdat hij gebruikt wordt voor het opwekken van energie. Nu laten ze het water ook niet op volle kracht lopen, best flauw van die Noren πŸ˜‰

1 August 2017

Vandaag beklommen we een berg tot aan het Rampestreken uitkijkpunt op 550 meter hoogte boven zeeniveau. Wes is helemaal op het uitkijkpunt geweest, ik bleef braaf wachten (iets met hoogtevreesπŸ™ˆ). Het was een zware klim van 2 km heen en dan weer 2 km terug naar beneden, maar wel erg mooi! We zagen zelfs onze Kermit staan 🐸. Nu is Wes nog maar even gaan hardlopen, teveel energie die jongen! 😜

Gisteravond hebben we in het hostel gegeten en geslapen. Vanmorgen vroeg zijn we naar de garage gegaan, de "clutch" is kapot (de koppeling). De onderdelen komen pas donderdag binnen 😲 dat was wel even een tegenvaller maar het is niet anders. Vervolgens zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we de ANWB gebeld. We werden super geholpen en wat zijn we allebei blij dat we alles goed geregeld hadden van te voren! We kregen een huurauto (campers waren op) en we krijgen 50 euro per persoon per nacht vergoed. We slapen de komende 3 nachten in een "Hytte" op een camping. Dit zijn kleine huisjes met een klein keukentje erin maar geen stromend water (dat is gewoon bij het sanitairgebouw).
Tijdens het afdalen roken we iets vreemds... Natuurlijk hoopten we dat het van onze voorgangers was. Maar Wes merkte al snel dat de versnellingen niet meer werkten 🀀 We konden tijdens het dalen gelukkig gauw een parkeerplaats op zodat we niet aan de zijkant van de weg kwamen te staan. En de 11 haarspeldbochten lagen gelukkig ook al achter ons...Kermit zijn versnellingen deden niks meer. Dus daar stonden we dan met autopech in Noorwegen, wel bereik op onze telefoon (dit is vaak bovenop een berg helemaal weg). Dus de ANWB gebeld en na een uur kwam daar een autoambulance en die nam ons mee naar de dichtstbijzijnde garage (ongeveer 8 km verderop). Kermit staat daar nu en wij zitten in een hostel vlakbij. We zijn gestrand....heel erg jammer maar gelukkig zijn wij nog helemaal heel πŸ˜ƒ Morgen gaan we naar de garage en gaan ze kijken wat er kapot is en hoelang het zal gaan duren. We hopen natuurlijk dat we zo snel mogelijk door kunnen met onze reis! 😘
Vandaag hebben we de Geiranger-Trollstigen route gereden, ook wel "de trollenroute" genoemd. De route staat bekend om zijn 11 haarspeldbochten! Het uitkijkpunt was weer adembenemend mooi!
Panorama vanaf het uitkijkpunt op het Geirangerfjord. Wat een prachtig uitzicht hè? 😍🏞 (foto even openen)

29 July 2017

Nog even een stuk gewandeld langs en over de waterval bij de campingπŸžπŸ•
Na een flinke klim komt ook het afdalen...10% hadden we nog niet gehad! Kermit heeft weer goed zijn best gedaan en ons veilig beneden gebracht bij de camping aan het Geirangerfjord. Dit is een behoorlijk toeristisch plekje waar op doordeweekse dagen Cruiseschepen aanmeren, er liggen nu ook flinke jachtenπŸžβ›°πŸ›³πŸ›₯
Na de Sognefjellet route zijn we door gegaan met de volgende route. De Gamle-Strynefjeltsvegen (spreek die maar eens uit 🀣😜). Deze route is aangelegd in 1884 en een deel ervan is nog onverhard. We hebben zitten pootje baden in het ijskoude water op een hoogte van 1100 meter, het was heerlijk weer dus de kou viel mee πŸ˜ƒπŸ˜Ž vervolgens kwamen we schapen tegen die heus niet van plan waren een stapje opzij te doen πŸ˜†. Een stuk verder zagen we een gletsjer en daar zijn we even als echte toeristen bij gaan staan voor een foto (MET onze tΓ© gekke jasjes)β„πŸ‘«
Vanochtend hebben de 3e toeristische route gereden genaamd Sognefjellet. Deze route gaat door de bergen en het hoogste punt is 1434 meter boven zeeniveau. Wanneer je eenmaal boven bent merk je hier weinig van, er liggen zulke grote meren waardoor het lijkt alsof je gewoon beneden bent. Het water is in sommige fjorden super mooi blauw terwijl het in een ander fjord weer bijna zwart is. (Ook weer een panoramafoto dus even erop klikken voor de grote versie!)
Onze dag begon wel héél erg spannend! Na mijn uber slechte aanwijzingen reed Kermit zichzelf vast 😲😱 kijk ook vooral even hoe de 2 voorwielen staan. Het huilen stond me nader dan het lachen (dat is nu weer omgekeerd gelukkig πŸ˜ƒ), de eigenaar van de camping kwam ons eruit slepen met zijn tractor. En we hebben zooooveel geluk gehad, alles deed het nog dus konden we aan de trip van vandaag beginnen! πŸ˜₯

28 July 2017

Wes dacht laat ik nog even gaan zwemmen in het fjord om ongeveer 22.00 uur πŸ˜‚πŸžβ„
De laatste 2 dan nog om de dag mee af te sluiten. Morgen weer een nieuwe toeristische route 😊😘
Ons uitzicht vanaf de camping aan het Lustrafjord.
Op het topje van de berg en na het afdalen vol scherpe bochtjes met de ferry naar Sogndal.
Weer even klikken op de foto voor de panorama! Na het uitkijkpunt gingen we verder, om vervolgens op het topje van de berg dit prachtige plaatje tegen te komen!
Panorama (even op de foto klikken dus) vanaf het uitkijkpunt aan de route Aulanderfjellet. Dit was super hoog, de weg ernaar toe was heel smal en ook daar gingen touringcars vol met Japanners naar boven 😲😲😲 en dan de tegenliggers....mijn hart zal in mijn keel af en toe hahaha maar we hebben het overleefd! πŸ˜‰
Fjorden, watervallen en een regenboog 🏞🌈
Vandaag wakker geworden met een zonnetje...al zegt dat niet veel aangezien we elke dag vele kilometers af leggen 😜

27 July 2017

VΓΈringsfossen (waterval)
Toeristische route Hardangervidda. Veel bergen, hoogteverschil en zelfs sneeuw!
Weer een panorama, zo mooi hier!!! We zijn nu onderweg op route 7 richting het westen van Noorwegen.
Onderweg
Skyline Oslo 😍 (even op klikken voor de panorama).

26 July 2017

Aangekomen op de camping in Oslo! Vandaag de hele dag droog weer gehad gelukkig. Ongeveer 350 km gereden vandaag 😊

25 July 2017

Wandelen hoort er ook bij natuurlijk πŸšΆβ€β™‚οΈπŸšΆβ€β™€οΈπŸŒΏπŸ•
Zojuist gearriveerd op de camping! Gelukkig droog weer πŸ˜ƒ 536 km gereden vandaag πŸš™
Over de Sontbrug naar Zweden.
Daaaaggg Denemarken...πŸ‡©πŸ‡°
Met de Ferry van Puttgarden(Duitsland) naar RΓΈdbyhavn (Denemarken).

24 July 2017

Aangekomen op een camping in LΓΌbeck. WeberT aan en een biertje erbij! 820 km gereden.
Uurtje later dan gepland zijn we vetrokken! Op naar Duitsland!