China, Nepal · 29 Days · 58 Moments · September 2017

2017 september TIBET & CHINA

8 October 2017

Zaterdag 7 oktober. Reisafstand:9000 km. Vertrek vanuit Kathmandu om 7:30 uur via Istanbul naar Schiphol. Aankomst : 17:45 Amsterdam. 21:00 Thuis in Leusden. Einde vakantie.

7 October 2017

6 October 2017

Vrijdag 6 Oktober, Laatste dag ,Kathmandu. Laat ontbeten. De stoffige steegjes zijn na de stortbuien van gisteravond lekker opgefrist . Met de riksja naar voormalig koninklijk paleis. Nu als museum aangemerkt. Ik mocht alleen een fles water en mijn portemonnee mee naar binnen nemen. Geen foto's maken dus. Veel Nepali. Te voet terug gelopen dwarsdoor wijk. Reistassen ingepakt en ingecheckt voor de vlucht. Wake-up call om 4:30 uur.

5 October 2017

Donderdag,5 oktober. Kathmandu. Dag 27. Eigen programma opgesteld voor vandaag. Uitgeslapen. Riksja geregeld voor de hele dag. 1500 rupees. 1 1/2 dollar. Voor hier veel,maar de beste man brengt me "safe" naar mijn Sherpa shopping center , museum en Garden of dreams. Kleine, maar prachtig aangelegde tuin met veel eekhoorns,die zich gezellig laten horen. Oase van rust in deze stad met heerlijke koffie. Langs het paleis gefietst,waar juni 2001,de kroonprins de hele koninklijke familie heeft vermoord,waarna hij ook zichzelf van het leven heeft beroofd. Complex heette vroeger Palace of the Lion. Nu in de volksmond Palace of the Jackhals... Nepal is sinds 2008 een republiek . Vanavond officieel afscheid van 3 groepsgenoten. Zij vertrekken morgenmiddag . Wij zaterdagochtend vroeg.

4 October 2017

Woensdag, 4 oktober, Kathmandu. Dag 26. Excursie naar Bahktapur en Panouthi (plattelandsdorp)met taxi en lunch bij Nepalese familie. De voormalige koninklijke residentie en hoofdstad van Nepal,is 2 jaar geleden zwaar getroffen door de aardbeving. De gevolgen zijn overal overduidelijk te zien.Te weinig geld en goede ambachts krachten.Ook gebrek aan materieel om stenen en cement ter plaatse te krijgen. De stad streeft naar herbouw zoals het er voor de beving uit zag.Unesco erfgoed. Bouwmaterialen worden stuk voor stuk handmatig schoongemaakt en gerestaureerd. Deze stad is met name bekend om het houtsnijwerk en keramiek. Panouthi, dorpje met belangrijk Hindoe tempelcomplex. Mensen hebben vrijwel geen werk en leven van onderkomen bieden aan de schaarse toeristen . Wel grote groententuin. Voornamelijk Hindoes.

3 October 2017

Dinsdag 3 oktober. Dag 25. Kathmandu. Gisteravond nog rondgewandeld in de directe omgeving van het hotel. Thamel wijk heeft een hoog flowerpower gehalte inclusief gedateerde hippies.Vanochtend heel vroeg toeristen een uurtje yoga zien doen,bovenop een in in aanbouw zijnd dak. De Zonnegroet tussen de staketsels en in de smog. Na het ontbijt met tabla muziek op de achtergrond gaan we Kathmandu verkennen en starten bij de apentempel . Vervolgens Durbar Square,waar het oude koninklijke paleis staat. De sporen van de aardbeving (2015) zijn nog heel duidelijk aanwezig. Herbouw vordert traag. Bij alle historische plaatsen veel groezelige souvenirverkopers met vaak dezelfde spullen. Voor mij is Nepal wel een totale omslag na Tibet en China. Zo stel ik me dus India voor met alle chaos en onverharde, vieze straten. Infrastructuur not. Ook de ghats( plaatsen aan de rivier voor lijkverbranding) gezien. Een crematorium staat in de onmiddellijke omgeving.

2 October 2017

Maandag 2 Oktober. Dag 24. Vlucht van Lhasa naar Kathmandu. NEPAL. Hoogte 1400 meter. Reisafstand 700 km. 28 graden Celsius. 5 uur wekker. Vertrek bus om 6:15 voor de vlucht om 11:15 uur over het Himalaya gebergte. Schitterend gezicht. Conform schedule geland in Kathmandu. Het is hier 1 3/4 uur vroeger dan in Tibet,dus we arriveren om 11:30 Nepalese tijd.Vriendelijke mensen,maar zo o o o anders dan de Tibetanen. Onderweg naar ons hotel al erg duidelijk. Hindoes met knalrode bindi op het voorhoofd. Linksrijdend verkeer. Stoffige steegjes. Eerste indruk is chaotisch. 80 % van de bevolking is Hindoe, overigen meestal Boeddhistisch. Overal hangen internetkabels . Hotel ligt midden in de wijk Thamel met veel verleidelijke shopjes. Mijn yuan gewisseld in rupees. Heb weer app mogelijkheid en de berichten box loopt vol. Ik verblijf hier tot vrijdag in hotel Vaishali. Shops met outdoor kleding en "handicraft" . Straatbeeld: westerse toeristen met een klont rode rijst bindi. ?????

1 October 2017

Zondag 1 oktober.Dag 23. Samye. Reisdoel Tsetang. Reisafstand 60 km.Hoogte 3800 meter. Laatste dag in Tibet. Vandaag een korte reisdag. We starten weer met een bezoek aan de plaatselijke geestelijkheid,waarna we doorrijden naar Tsetang. Ook daar een klooster bezocht met de onvermijdelijke souvenirstalletjes. Veel mala's (gebedskettingen) Voor mij even terug in de seventies.. De merchandise rondom deze religie is enorm. Alles is uiteraard ingestraald in de tempel. Kralenkettingen gemaakt met stenen,die niet uit Tibet komen. Veel turquoise en koraal en yak hoorn .We maken onze laatste yuan op,omdat we morgen naar Kathmandu vliegen.

30 September 2017

Zaterdag 30 september.Dag 22. Shigatse. 4000 meter.Reisdoel Samye. Reisafstand 450 km Bericht ontvangen van BuZa,dat Tibet op slot gaat voor alle buitenlanders vanaf 18 oktober. Er wordt een conferentie gehouden in Lhasa,waar de Chinese leiders heen gaan. Dat is dus de reden dat er zo veel controles zijn onderweg en er geen appverkeer mogelijk is. Vanochtend eerst het Ta Shi Lhumpo klooster in Shigatse bezocht. Een prachtig oud klooster complex. Daarna een lange busrit naar Samye. Een mooie route langs de Lhasa rivier. We zien rotspartijen,akkers, woestijnlandschap en heel veel constructie werken. Spoorlijn in aanleg. Snelweg in aanleg. Tibet is behoorlijk under construction. Zelfs nog gestopt bij een klooster wat helemaal nieuw wordt opgezet. Deels met oude materialen van de vroegere vernielde kloosters. Met engelengeduld worden de muren van het klooster beschilderd.Grote foto van de Chinese president als ook een foto van zijn toestemming. De Tibetanen bouwen dit met eigen geld.

29 September 2017

Vrijdag 29 september. Dag 21. Hoogte 5100 meter. Van Rongbuk naar Tsigatse.Reisafstand 480 km. Wakker worden met vol zicht op de Mount Everest, die ook nog eens vrijwel wolkenloos de bergketen domineert. Het heeft gevroren vannacht en dus was het KOUD. 3 lagen wollen kleding,thermobroek en sokken. Ik had me goed voorbereid., inclusief een disposable toiletzakje,want veel zin om midden in de nacht naar de onverlichte latrine te gaan,had ik niet. Ook een ontmoeting met een groep honden buiten,leek me niet aantrekkelijk. Redelijk geslapen en om 8:00 uur vertrek naar Shigatse. Zelfde weg als gisteren door het natuurpark en semi- woestijn. Schaapherder en hardwerkende boeren onderweg.Veel huizen met stapels gedroogde yakpoep op de muren,die hier als brandstof wordt gebruikt. Ruïnes van vernielde kloosters.( 6000 kloosters zijn vernield tijdens de CR). Bij een Tibetaans eethuis geluncht. Onze gids gunt zijn landgenoten de "handel". Mooie dag.

28 September 2017

27 September 2017

Woensdag 27 september. Dag 19. Gyantse. Reisdoel Sakya. Hoogte 4200 meter. 280 km. Vanochtend eerst onze permit moeten regelen voor de tocht naar Rongbuk overmorgen. Het eerste base camp van de Mount Everest. De security is heel streng. Veel stempels op papieren die alleen onze gids mag afhandelen. Politie en militairen intimiderend. Onze route naar Sakya was weer schitterend. Veel boeren oogsten, grotendeels handmatig. Geluncht bij een Nepalees restaurant,waarvan de eigenaar de aardbeving van 2014 had meegemaakt . Hij heeft nu in Tibet een bestaan opgebouwd. In een grotere stad in de oxygen shop wat eerste hulp zuurstof bussen gekocht. Vooral omdat onze reisleider last zou hebben van hoogteziekte. ? Op zich gaat het met de groep goed. Bij Sakye het klooster bezocht met de grootste collectie oude boeken. Er is heel veel vernietigd (CR) maar dit gedeelte van het complex was goed verstevigd. Kinderen in de buurt van hotel blij gemaakt met houten speelgoed. Whatsapp gescrambled !!

26 September 2017

Dinsdag 26 september. Dag 18. Lhasa naar Gyanse. Hoogte 4300 meter. Reisafstand 420 km. Vandaag een lange dag in de bus. Reisdoel is Gyanse. Hierbij passeren we een aantal van de hoogste passen in Tibet , de Karo La en de Kamba La. 5000 meter en hoger. Panorama's onderweg bij Yamdro Tso een azuurblauw meer. Foto stop bij de Karo gletsjer. Souvenir stalletjes van de locals,al of niet in klederdracht met Tibetaanse Mastif hond of versierde geitjes. Foto maken tegen betaling. De landschappen zijn overweldigend. We reizen door een National Geographic scenery. Strakblauwe lucht, sneeuw op de ruwe bergkammen en gletsjer rivieren. Veel erosie op de berg. Veel water in de rugzak en pillen tegen hoogteziekte voor just in case. Water drinken is noodzaak! We bezoeken het klooster van Samye. Een prachtig oud complex met hele serene Boeddha beelden. Ondertussen hebben we wel al een overdaad aan beelden gezien. We overnachten in een klooster / fort op bijna 4900 meter hoogte in Gyanse.

25 September 2017

24 September 2017

Maandag 25 september. Dag 17 . Lhasa. Vanochtend naar het Potala paleis geweest met gids. Heel strenge security. In de middag naar de moslimwijk vlak naast de Jokhangtempel rondgewandeld. Niet zo toeristisch en een leuke diversiteit aan winkeltjes.Ik heb een oude gebedsmolen gekocht.Hoop alleen dat ik er mee door de douane kom . Vanavond naar een spectaculaire show geweest over de Chinese prinses Chen, die met de Tibetaanse prins trouwde en een Boeddha beeld mee nam. Nog nooit zo,n mooie uitvoering gezien. Er deden 700 acteurs in mee.
Zondag 24 september. Dag 16. Reisdoel klooster in Ganden. Afstand 45 km. Hoogte 4350 meter. Dit klooster is indrukwekkend vanwege de ligging hoog op de Gorporikam. Het is in 1410 gesticht door Tsongkapa,de oprichter van de Gelugpasekte oftewel de Geelmutsen sekte. Zijn volgelingen werden Dalai Lama's . De hoogst bereikbare staat binnen hun religie. Elke nieuwe Dalai Lama wordt gezien als een reïncarnatie van de vorige. Pelgrims vertrekken uit Lhasa al om 6 uur met de bus om de Kora te lopen. Schitterende panorama's van de vallei onderaan de voet van het kloostercomplex. Na rondleiding met gids Karma, heb ik de kora gelopen. Bijna 2 uur over gedaan. Zuurstof tekort. ( ik ervaar nu hoe iemand met hartfalen zich voelt) . Pad was smal, steil omhoog en dan weer omlaag. Gelukkig veel foto momenten om weer bij te komen. Ontmoette nog een vriendelijke, Tibetaanse familie op hun zondagmiddag wandeling. Zeker drie generaties. Onderweg gestopt bij een agrarisch dorpje. Mooie dag vandaag!!!

23 September 2017

Zaterdag 23 september. Dag 15 Lhasa. Onder begeleiding van onzeTibetaanse gids Karma, te voet,naar de Jokhangtempel. Deze staat in de drukste wijk van Lhasa, Barkhor. Met gids mogen we ook in de tempel. Binnenin de tempelvertrekken mag niet gefotografeerd worden. We zien de verblijven van de Dalai Lama.Heel veel Boeddha's . Chinese controle , militairen en politie is zeer aanwezig. Het is ontzettend druk met pelgrims die de Kora lopen. Daarna naar de markthal in het historische centrum. Het zomerpaleis hebben we in de middag bezocht. Van de hoogte merken we vooral iets als we trappen lopen. Lucht tekort. Veel drinken is het advies,maar wat erin gaat ,moet er ook weer uit.... Toiletten hier zijn niét ons ding.

22 September 2017

Vrijdag 22 september. Dag 14. Lhasa. Tibet . Hoogte 3800 meter. Reisafstand 2200 km. Aangekomen in het Yak hotel midden in het oude centrum van Lhasa. We hebben er een mooie en enerverende treinreis op zitten, waarbij de hoogte wel degelijk een rol speelde bij iedereen in de groep. Na de mooie panorama's verblijven we nu 4 dagen in de hoofdstad van Tibet. Het Potala paleis ,met daarin de lege zetel van de Dalai Lama ,valt bij het binnenrijden van de stad meteen op Na inchecken ben ik rustig naar de Jokhantempel gewandeld in de oude Tibetaanse wijk,waar veel Tibetanen als pelgrim komen. Je ziet ze in traditionele kleding met gebedsmolen in de hand om de tempel lopen. Een fascinerend gezicht. Doorleefde gezichten. Jong en oud. Monniken.

21 September 2017

Donderdag 21 september. Dag 13. Xiling Hoogte 2200 meter. We zijn qua afstand halverwege deze reis. Visum voor Tibet is binnen.Treinkaart ook . Vertrek vandaag om 14:01,voor de treinreis van 22 uur met de Hemeltrein.Via Golmud, naar hoofdstad Lhasa. Deze Himalaya express is in 2006 aangelegd en ruim 6000 km lang. Het hoogste punt is 5000 meter. Er is zuurstof aan boord. Vanochtend, in de zon een wandeling gemaakt in de omgeving. Op de stadspoort wat senioren ontmoet. Als ontbijt dumplings gegeten temidden van slurpende Chinezen en daarna even gespiekt hoe ze dumplings maken. Ik heb een praktisch foto lijstje gemaakt van handige of lekkere dingen. Zo hoef ik alleen een plaatje te laten zien. Ze snappen niet dat ik geen Chinees spreek... Is wel een dingetje. Tijdens de treinreis glijden prachtige landschappen voorbij. Nomaden ( bijna een kwart van de Tibetaanse bevolking) met hun vee,kleine dorpjes,Tibetaanse vlaggen wapperen op veel plaatsen.

20 September 2017

19 September 2017

Woensdag,20 september.Dag 12 . Temperatuur 3 graden. Reisafstand 240 km. Reisdoel Xining. Hoogte 3200 meter Vertrek met de bus via Taer Si . We rijden via de groene graslanden en een bergachtig gebied een schitterende route. Onderweg zien we nomaden met hun kuddes yaks en yurts,waar ze in wonen. De herders verplaatsen zich per motor. Tibetaanse vlaggen hangen hoog in de bergen en soms gewoon langs de weg . We rijden 2 uur door de natuur,waarna we de recent geopende tolweg naar Xining nemen. Na 5 uur komen we aan bij het klooster van de Geelmutsen. Kumbung. Taersi. We worden uitgenodigd door de monniken en krijgen koffie. Ze blijken voor de PR te zorgen in het buitenland,maar spreken geen woord Engels.
Dinsdag 19 september.Dag 11 Xiahe. Hoogte 2800 meter. Het is fris en het miezert buiten . Gelovige Tibetanen lopen de Kora langs de gebedsmolens. Na ontbijt in verwarmde !! ruimte,met de bus naar de Ganye graslanden en naar het Tsewey klooster van de zwarte Kappen,een andere tak binnen het Boeddhisme. Ook dit klooster is totaal verwoest tijdens de Culturele revolutie,maar sinds 1982 weer schitterend opgebouwd. Vervolgens een uitzichtpunt beklommen tot 3000 meter. Ik merk dat je vooral rustig omhoog moet klimmen,omdat de hoogte hier toch al een rol speelt. Lunch gebruikt bij een lokale boeren familie. Hun huis was opgetrokken uit leem,stro en bakstenen. In de woonkamer een kachel die op schapenkeutels brandt. Zij leven van de opbrengst van hun graslanden en houden yaks en schapen. Er worden mooie wollen kledingstukken van gemaakt . Ook de kleding van de vele monniken bestaat in de winter uit wol.

18 September 2017

17 September 2017

Zondag 17 september. Dag 9 Vanochtend weer met beleid mijn tassen ingepakt, aangezien we vanavond laat met de slaaptrein naar Lanzhou sporen. Eerst staat een bezoek aan het terra cotta leger gepland. Sinds een landbouwer in 1974 ,toevallig op wat brokstukken stuitte van wat nu de grootste Chinese archeologische schat is, is Xi'an mondiaal op de kaart gezet. Bij de drie " pits" staan Chinese gidsen die in alle talen de buitenlandse toeristen toelichting geven. Een pit is een grote hal waar opgravingen zijn gedaan en geëxposeerd. Na een bezoek aan de Grote Gans pagode retour hotel . Diner en laatsten avondwandeling door Xi'an. Onze nachttrein vertrekt om 23:40 uur naar Lanzhou.

15 September 2017

Zaterdag 16 september. Dag 8. Reisafstand 530 km. Het regent in Pingyao. Na ontbijt om 7:00 uur, startklaar voor taxirit naar het station voor vertrek met de HSL trein van naar Xi'an. Station brandschoon . Bij iedere checkin, een bagage en persoonlijke security check. Dan 20 minuten voor boarden door de poortjes . Wachten achter de lijn op het perron . Plaats conform cijfer en letter op je ticket. Trein exact op tijd. Luxe trein,maar geen telefonisch bereik noch wifi. Conform verwachte aankomsttijd sporen we het enorme high tech station van Xi'an binnen. Taxi naar hotel vlakbij de Bell Tower . Hartje stad. 2 1/2 uur over de oude stadsmuur van Xi'an gefietst en onze eerste kennismaking met Tibet gehad. Een klein Lama klooster waar een van de eerste Dalai Lama's zou hebben verbleven. Het verbaasde me zeer dat dit alles ook nog eens met een bord werd toegelicht. In de moslim wijk gegeten. De handelsroute met het Westen (Zijderoute ) had Xian als begin en eindpunt.
Dag 7 Vrijdag 15 september. Bezoek aan voormalige residentie van familie Wang, een schatrijke Chinese handelaar die tijdens de culturele revolutie zijn hele bezit in China heeft moeten achterlaten. Dit fort was al eeuwen familiebezit. Gevlucht naar Taiwan en daar zich wederom een fortuin heeft vergaard. Hiermee wilde Wang zijn voormalig familiebezit terugkopen van de staat ( 2001),maar dat werd hem niet gegund. Het is nu een van de culturele parels van de provincie. Hierna op weg naar een van de oudste houten kloosters. Nog niet echt bekend. Onderweg een tijdje moeten wachten,omdat een lagere school uit ging. Kinderen werden opgehaald. In Pingyao senioren gezien,die hun inkomen nog aanvullen met schoonmaken. Vaak hebben ze dan geen familie (meer).

14 September 2017

Dag 6. Donderdag 14 september. Reisafstand 680 km. 8:00 uur. Taxi komt ons groepje halen om ons naar een treinstation aan de buitenrand van Beijing te brengen. Niet ver,maar door de altijd aanwezige files,kost dat heel veel tijd. Bestemming Pingyao. Een authentiek stadje. Met de HSL trein in 4 uur te bereiken. Aankomst 14:30 station,in ons guesthouse om 16:00 uur. We logeren in het historische centrum. Na het diner nog gewandeld door de met rode lampions, verlichte oude straten. Is het sfeerbeeld van de Chinese film Raise the Red lantern. Heel verschil met de betonkolossen die ik vanuit de trein heb gezien. Pingyao was in de 19e eeuw het financiële handelscentrum van China. De vele traditionele koopmanshuizen getuigen hier van.Het stadje staat op de wereld erfgoedlijst van UNESCO.

13 September 2017

Dag 5. Woensdag 13 september. Vanochtend met de metro naar het zomerpaleis van keizerin Xisi gegaan. Een schitterend complex, welke als zomerresidentie fungeerde.Er is een tempel met uitzicht op een meer. Dat is indertijd met de hand uitgegraven. Wij hebben er een boottochtje gemaakt,want het was 30 graden . De tuinen worden nog steeds goed bijgehouden. Het complex is voor Chinezen ook een attractie. In de middag nog een Acrobatiek show gezien en daarna een Peking eend op tafel laten komen. Nu staan de reistassen weer klaar voor morgenochtend.

12 September 2017

Dag 4. Dinsdag 12 september. Vanmorgen om 6:00 uur met de taxibus naar de Chinese Muur ,ingang Mutianyu ,vertrokken. De gate opent om 8:00 uur en we wilden als eerste op de muur zijn, voor alle drommen toeristen zich zouden melden. Opzet was succesvol. Prachtige klim van zo'n 4 uur gemaakt over een gerestaureerd stuk . De lucht was strakblauw. Grote krekels lieten zich horen. Het zicht was superhelder. Na de lunch naar de keizerlijke Ming graftombes gereden. De inhoud van 1 tombe wordt geëxposeerd. Deels replica's van Ming vazen, grafkisten en gebruiksvoorwerpen. Een groot deel is tijdens de culturele revolutie onder het bewind van Mao vernietigd. Schitterend park, veel beelden ter ere van de keizer.Hierna in de file terug naar ons hotel. Ik ben een hapje gaan eten in de buurt. S'avonds leeft iedereen op straat. Op een pleintje stonden moeders met peuters , mannen spelen een bordspel op een stenen tafel. Een groep dames danst op Chinese muziek. P.S. ook foto's d.d. 11 september.

11 September 2017

Dag 3. Maandag 11 september. Vanochtend eerst naar de Drum Tower geweest,waar een drumuitvoering werd gegeven. Het was stralend weer,dus uitzicht ook vanaf de toren was mooi. Daarna op de fiets gestapt en door een hutong gefietst. Deze authentieke wijken zijn grotendeels vervangen door moderne woonkolossen ,maar de hutongs die nu nog staan zijn beschermd. Ze zijn deels voorzien van een centrale sanitaire voorziening. Het zijn kleine huisjes,waar veel oudere Chinezen niet uit weg willen. We hebben ook de lunch bij een van de bewoners gebruikt. Daarna met de metro naar het Lamaklooster gegaan.een van de grootste,actieve, boedistische kloosters. Vervolgens bedacht om naar een tempel te gaan in de directe omgeving van de Verboden stad. Geen metrolijn,dus een flinke wandeling gemaakt. Prachtig uitzicht op de verboden stad. Vanavond de befaamde Peking eend gegeten vlakbij ons hotel. Morgen gaan we weer,want het was erg lekker klaargemaakt. Hierna is onze kans hierop wel verkeken.

10 September 2017

Dag 2 Zondag 10 september. Gisteravond eerst met Turkish Airlines naar Istanbul gevlogen om vervolgens met de nachtvlucht van 1:25 naar Beijng te vliegen. Was even rennen,want de gate had niet verder kunnen zijn. Goeie vlucht gehad. Niet geslapen. Na aankomst op Beijng ,15:30, eerst door de immigratie dienst ,daarna met onbemande metro naar de luggage hal voor mijn tassen. Het is tropisch hier. Reisleider Peter stond ons op te wachten. De groep bestaat nu nog uit 5 medereizigers. Na Shaanxi komt er nog 1 dame bij. Dat heeft voor mij de prettige consequentie dat ik toch de hele reis een eigen kamer heb. Om 18;00 uur in het hotel gearriveerd. In de buurt gegeten en van het Chinese straatbeeld genoten. Fel verlichte stalletjes met tropisch fruit . Spelende, kleine, kinderen met de praktische broek. (open achternaad), veel electrische auto's en scooters. Morgenochtend gaan we op de fiets door de hutongs.