Costa Rica · 20 Days · 30 Moments · March 2017

Pura vida! met Andre Marco en Paula

31 March 2017

En ik ben benieuwd wie er volgend jaar meegaat .....

29 March 2017

De koffer is gepakt, de taxi komt zo en dankzij Marco heb ik gedriedubbelcheckt of de vlucht inderdaad om 12:46 vertrekt 😂 De afgelopen week was volop lesgeven. Wel werk, maar met deze omstandigheden voelt het nog helemaal als vakantie. Ook was het bijzonder om met Ed Smit - gastdocent en vriend - naar de Jazz Club in Escazu te gaan. Hele avond gesproken met hem en de eigenaar Theo. En zo weer terug naar huis. Het was een prachtig avontuur, maar nu ook heel fijn om weer naar huis te gaan 😊

25 March 2017

Leuk dat Marco besloten heeft om nog een dagje langer te blijven! Daardoor konden we zowel samen naar de Asian Night als naar een festival in de Cooperativa Las Cabannes in Santa Ana. We zijn daar op bezoek geweest bij Myrtille Danse en haar familie en kennissen. Leuk! Verder hier weer hardgelopen - bij 40 graden, iedereen verklaart ons voor gek - en gezwommen. Marco heeft dit keer wel zijn vliegtuig weten te pakken. Wel apart zo. Eerst met z'n drieen, toen met z'n tweeen en nu alleen hier in Costa Rica 😑

24 March 2017

Gisteren zou ik vliegen maar omdat ik de aankomst in Panama voor de vertrektijd heb aangezien zit ik in Costa Rica aan het ontbijt..... Alle vluchten waren volgeboekt dus ook de vlucht van Panama naar Amsterdam gemist. Vanavond een nieuwe poging. Gisteren de huurauto ingeleverd en er achtergekomen dat het heel druk kan zijn op de weg en ze zelfs gaan spookrijden om toch een beetje op te schieten. Terug naar het hotel met de taxi, geregeld door Memo die zich elke keer een beetje zorgen om me maakt en voor de derde keer klaar stond met een stok haha (La Palito). Memo en Yancy zijn erg lief voor ons. Gisteravond met z'n allen naar de Asian night geweest op de Universiteit. Go with the flow ....😊

23 March 2017

Gisteren hoefde ik geen les te geven en zijn Marco en ik naar het gebied rond de Arenal vulkaan gegaan. Onderweg kwamen we al prachtige landschappen en natuur tegen. En in La Fortuna zijn we naar Baldi Hot Springs geweest. Heerlijk! Relaxen in allerlei hot pools, massage en een overweldigende natuur die tot aan de rand van het zwembad reikt. Een mooie laatste dag van de vakantie met Marco. Vandaag begint zijn terugreis 😣 Maar we hebben een prachtige tijd gehad hier in Costa Rica!!
Even een intermezzo over het 'wonen' in La Hacienda. Memo en Yancy verwelkomen ons ontzettend gastvrij. Samen met hun kinderen Marie-Cruz et Marie-Paz en met Juana en Gabriel. Het is net alsof dit ons huis is. Geen hotel waar je 'te gast' bent maar echt een fijne plek om te zijn. En elke dag wat anders bij het ontbijt. Wat er dan ook bij hoort is als je 'te laat' thuiskomt, Memo je de volgende dag met een stok belaagd 😂

22 March 2017

Gisteren ben ik er alleen op uit geweest. André was aan het werk. Een paar dagen terug hebben we tijdens een koffiestop, terwijl we op doorreis waren, een spontane korte "Salsa" uitleg gehad van de barjuffrouw die overigens alleen maar Spaans sprak. Ik ben gisteren terug geweest voor haar telefoonnummer zodat we in de toekomst wat Spaanse berichten kunnen uitwisselen. Vervolgens daar vandaag aan de klets met een docent Engels. Ook zijn telefoonnummer heb ik dus genoeg mogelijkheden om Spaans te leren ! (Hij was fan van het Nederlandse voetbal) De afstand was niet eens zover maar ik kon het niet direct vinden en het verkeer rijd langzaam dus een dag vullende taak. In het donker rijden is hier opletten. Het is zo druk als de Twente route maar dan langzamer en heuvelachtiger. Er rijden ook fietsers tussen waarvan er geen één licht heeft(niet op gemonteerd). Een "lifters" die in de duisternis in de regen stond bleek toch andere bedoelingen te hebben dan ik dus toch maar laten staan...

21 March 2017

Net een sportieve middag gehad. Geen mountain biken dit jaar 😏, maar al hardlopend erop uit. Langs een aap in een boom en paarden in een heuvelachtige wei. Toen in een kloof terecht gekomen en bijna verdwaald .... Weer thuis eerst gezwommen, daarna pizza en de lokale sportvelden bezocht.
Na het ontbijt heb ik Paula naar het vliegveld gebracht van waaruit ze via Panama naar Peru vliegt. André heeft morgens de 2e college gegeven.

20 March 2017

Een perfecte dag gehad, voor Paula de laatste dag in Costa Rica. Memo nam ons vandaag mee richting de pacific. Het was een prachtige en bloedhete tocht, een lekkere lunch en veel verwondering bij de crocodile bridge. Helaas kwamen we te laat aan bij de Canopy, en Marco haalde al bijna opgelucht adem, maar Memo gaf niet op en reed de reeds vertrokken groep achterna. Uiteindelijk mochten we toch mee en zoefden we via 14 kabels de berg af door de boomtoppen. Spannend en mooi! Marco bleef het best eng vinden, maar hij toonde vandaag grote moed, want met het eten koos hij tong en later schelpdieren. Na alle actie de zon onder zien gaan op een prachtig privé strand, waar we in het warme water dreven tot het echt donker was.
Hotel Hacienda El Rodeo is een prachtig hotel in een haast koloniale stijl, met aandacht voor elk detail. De eigenaren Memo en Jansie ontvangen ons als oude vrienden.
We zijn aangekomen in San José. Het Hotel staat op 5 minuten loop afstand van de universiteit waar André vanmorgen zijn eerste les heeft gegeven. Paula en ik mochten hier bij zijn en hebben een indruk gekregen van de studenten die uit verschillende landen komen. Vlak na aanvang van de les kwamen er 2 honden het lokaal in. Haha. Dat maak je alleen hier mee...

18 March 2017

Uitgaan in Puerto Viejo! Van live gitaar muziek, via een open air latino party naar een dance feest. Leuk! Tijdje opgetrokken met een groep mensen uit alle culturen, costaricanen, dominicaan, Oostenrijker en kroaat. Een bond gezelschap. Overnacht in prima cabine van de exotica lodge. Bij opstaan bijna fit 😊
Gisteren bij Punta Uva gesnorkeld bij een koraalrif. De zee was wel wat ruw, maar we zagen toch volop mooie vissen en koraalbouwwerken. En heerlijk om door dat water te dobberen, mits je snorkelpijp niet telkens vol loopt met zeewater .....
Michiel en Nils zijn in Peru. Ze zitten in een gebied met overstromingen dus dat is wel vervelend. Gelukkig hebben we soms contact als ze netwerk hebben. Ze zitten in een hotel en hebben het goed. Ze wachten tot het water zakt zodat ze terug kunnen. Hopelijk treft Paula ze dinsdag in Lima.

17 March 2017

Zo ontzettend veel mooie dieren gezien. Zo bijzonder en soms zo dichtbij. En dat in het wild. We voelen ons gelukkig met alle kadootjes. Ook veel filmpjes gemaakt maar kunnen we niet plaatsen. Zo mooi hoe de aapjes spelen.
Wandelen door het Cahuita National Parc is als een grote ontdekkingsreis. Telkens hoor je wat, speur je naar wat het is en zie je weer nieuwe bijzondere dieren.
Breakfast in paradise. 2 nachten in Kelly Creek in Cahuita. Super mooie plek en gezond ontbijt.

16 March 2017

Na het kayakken zijn we op weg gegaan naar Cahuita aan de Caribische kust. De Pura Vida mentaliteit kom je overal tegen, inclusief leuke gesprekken en veel dansen.
16-3-2017 Na het ontbijt kajakken door het regenwoud van Tortuquero met Hercell als gids. Net onderweg lig ik al snel op kop in het water, Paula laat niet met zich sollen blijkt. We hebben wederom veel mooie dieren gezien. Met Hercell klikt het goed, hij heeft ons veel geholpen en maakt zich zelfs een beetje zorgen op het moment dat we de boot terug van Tortuguero naar Cariari, waar de auto staat, moeten halen. Maar André en ondergetekende zijn uiteindelijk (uiteraard) stipt op tijd voor de terug vaart. Hercell gaan we mogelijk nog terug zien in Cahuita waar we nu naar toe reizen.

15 March 2017

Wandeling door het nevelwoud. Op het laatst ook nog een jaguar op een palmboom gezien en een luiaard in dezelfde palmboom. Let wel: met kleren aan!
Nog even paar mooie plaatjes van het regenwoud. We hadden geluk want de gids nam ons ook mee zijn 'paradijs' in, een riviertje wat onder de bomen kronkelde. We kwamen twee keer vast te zitten en waren bijna opgegeten door een anaconda, maar toch terug gekomen.
Vanochtend met een kano de tortuguero rivier op. Prachtig! Al dobberend langs de oerwoudrand zagen we o.a. een leguaan, miereneter en een kaaiman. Ook zonder de dieren was het al een hele bijzondere ervaring.
Verhuisd naar Tortuguero Beach hotel. Wat een uitzicht!

14 March 2017

De nachttoer was een minder groot succes, eigenlijk beetje saai, en met de jetlag vielen we bijna in slaap... Wel de eerste slang gezien. Geslapen bij Miss Junie's.
Op weg naar Tortuguero. Via een asfaltweg, daarna een rotsweg naar de rivier. Laatste stuk met een motorboot. Apart dat er hier dus helemaal geen auto's zijn.
Bloementuin bij Hotel Bougainvillea. Zo veel bloemen en zo groen! Helaas hebben we het fijne zwembad niet gefotografeerd, maar hier relaxte ochtend gehad.

13 March 2017

Na een perfecte reis aangekomen in San José, Hotel Bougainvillea. Ook al voelen we wel dat het in Nederland 5 uur in de nacht is en vooral Marco wel erg weinig heeft geslapen, toch even gevierd dat we er zijn. Carlos bracht ons de drankjes die Andre in zijn perfecte Spaans bestelde. In slaap vallen met krekelgeluiden en wakker worden met de vogels en een prachtig uitzicht.
Mooi op tijd op Schiphol. Alles loopt goed. Super gezellig!

12 March 2017

Thuis aan het inpakken. Het loopt prima en we zijn bijna klaar!