Belgium, Spain · 18 Days · 50 Moments · May 2017

9 June 2017

Fhhdxcb

1 June 2017

Perfect op tijd terug aan de luchthaven van Malaga. Eerst snel de auto opnieuw voltanken en de auto terug inleveren bij Hertz! Op slechts enkele minuutjes was alles in orde! Geen problemen en ook geen tijdverlies bij douane. Nog wat drank gekocht voor de ouders en schoonouders, en een T-shirt voor Stijn. Boarding on-time, en weg zijn we - opnieuw naar België! PS We vliegen in de Rene Magritte airbus!
Laatste ontbijt van onze reis. Wat uitge slapen en dus is het al 9:30 voorbij... Nadien te voet met onze valiezen naar de publieke onderhoud de parking in 't stad. Een 15tal minuutjes... maar wel bergaf.
We rijden naar Malaga via de Costa del Dol. O droeg stoppen we in enkele dorpjes aan de zee: Almunecar en vooral Nerja, waar we de grotten de bezoeken en langs de kust wandelen op 'Balcon de Europa'...

31 May 2017

Laatste avondmaal in Granada... een klein restaurantje dat we via TripAdvisor gevonden hebben! Menu: Margherita; Duck and orange salad; Suckling pig with mashed potatoes and almond cream; Surprise dessert (tiramisu and mango cream)!!
Nadien wat wandelen in Granada... en een terrasje!
Bezoek aan cathedraal en koninklijke kapel.
Laatste volledige dag in Andalusië. 09:30 ontbijt in de patio van ons hotel. Ann leest de krant van vandaag, op de iPad...

30 May 2017

's Avonds te voet gewandeld naar restaurant Carmela, niet zo erg ver van ons hotel. Lekker gegeten! Menu: Gin tonic (gin Mare); salad met geitenkaas, Iberico ham en gekarameliseerde amandelen; entrecôte puntjes met ajuin. De fles rode wijn hebben we niet helemaal uit gekregen en dus meegenomen naar hotel.
Na bezoek aan Alhambra en Generalife (de tuinen met zomerpaleis) hebben we de weg naar hotel te voet gedaan... Het ging dan ook mooi bergaf! Vanochtend met taxi naar boven gekomen wel... Op de Plaza Nueva toch even gestopt om dorst te lessen op een terrasje ;-) Nadien in hotel wat zitten lezen en genoten van onze "tea-time".
Alhambra - 3
Alhambra - 2
10:00 bezoek Alhambra!! Het Alhambra is het meest bezochte bouwwerk in Spanje met jaarlijks ruim 2,5 miljoen bezoekers. Het is namelijk één van de mooiste sites die je kan bezoeken in Europa. Het Generalife is een schitterende tuin die in mei alle registers opengooit met een buitenaardse schoonheid van bloemen en planten. Het is er weliswaar druk, maar de natuurpracht is zo imponerend dat je er automatisch stil van wordt. De paleizen van de Nasriden zijn een ode aan de magnifieke architectuur van de Moren en biedt een indrukwekkend scala van ruimtes en patio’s die getooid zijn met de meest prachtige geometrische figuren en bogen.
Vroeg opgestaan (8:00), want we moeten op tijd aan Alhambra zijn. De tour start om 10u!!

29 May 2017

Dinner vandaag in restaurant Oliver, kort bij de Kathedraal. Volgens de dame aan de receptie gekend voor zijn paëlla! Menu: sopa de marisco, paella mixta....
Zoals nu al onze gewoonte is geworden, gaan we na inchecken en wat rusten (en tea-time meepikken), een wandeling maken in het historisch centrum, doorheen de wijk Albaicin: gezellig, Spaans, druk, smalle straatjes, overal pleintjes met kleine en minder kleine eettentjes, studenten, toeristen. We doen de klim naar de Mirador de San Nicolas, van waaruit je een prachtig zicht hebt op het Alhambra. Nadien weer door smalle steegjes en veel winkeltjes naar de Kathedraal...
Elke dag, van 16:30 tot 18:30 is het "tea-time" in ons hotel. Dat betekent : gratis koekjes, muffins, belegde sandwiches, fruit, yoghurt, frisdrank, koffie, thee! Zalig om van te genieten in de patio...
Aangekomen op onze laatste lokatie, Granada. Net ingechecked in hotel Casa 1800, een hotel met fantastische kritieken en geleden pal in historisch centrum! Warm welkom, gratis fles cava en mooi zij het kleine kamer. Slechts één minpuntje: kamer is op gelijkvloers gelegen en enige buitenmaat geeft uit op patio waar mensen komen verpozen...
Ontbijt om 9:30. We zijn niet gehaast. Vandaag staat er niet zoveel op programma: straks uitchecken en dan vertrek naar Malaga, onze laatste stop!

28 May 2017

Voor avondeten hebben we niet ver moeten lopen: we dineren op het dakterras van ons hotel, vlakbij en dus met schitterend uitzicht op de Mezquita-kathedraal. Menu: smoked salmon salad with mozzarella and honey vinaigrette, port style hake (soort vis) and tiramisu/apple crumble - white wine, Spanish
Bezoek aan Alcazar del Rejes Cristianos, met prachtige tuinen 15tam minuutjes aanschuiven voor ticket maar dan toch wel beloond: mooie gerestaureerde burcht en vooral zeer mooie tuin... overgoten met een stralende zon!
09:30 bezoek aan La Mesquita (moskee/kathedraal). Wachttijd voor ticket slechts enkele minuten. Overweldigende indruk: enorm groot en wijd, meer aan 800 zuilen, mooie moorse bouwstijlen... en dan middenin een kathedraal - uitvoerig gedecoreerd en groots op zichzelf... Zeer de moeite!
Ontbijt om 8:45

27 May 2017

Hmmm afsluiter avondwandeling over de Romeinse brug, met zicht op verlichte Mesquita cathedral.
Dinner bij Casa Mazal: zeer lekker!! Menu: voorgerecht met tonijn, ook salade met ham van lam en speciale erwtjes, hoofdgerecht couscous met eens en groentjes!
Eerste bezoek aan de stad, met een wandeling door de vroegere joodse wijk Juderia (waar hotel gelegen is) en een ritje met paard en koets. Temperatuur schommelt rond de 37*C...
Aankomst in Cordoba. Dankzij de verschafte extra route-informatie hebben we het hotel goed gevonden; met de auto tot net naast de Mesquita gereden, om dan daar opgehaald te worden door het hotelpersoneel.
Bezoek aan Carmona, een klein stadje met mooi historisch centrum. Was voorheen een strategische plaats, gelegen hoog op een heuvel.
Vanochtend opgestaan rond 9:00. Ontbijt zoals de voorbije dagen, in hotel. Uitchecken is om 12:00!

26 May 2017

In de latere namiddag gewoon wat gerust en gelezen op het dakterras van ons hotel. De zon is opnieuw meer aanwezig; tevoren was het niet koud maar wel wat bewolkt... Nadien gegeten bij San Marco, het restaurant van het hotel, gelegen op 2-3minuutjes wandelen: warme geitenkaas salade met honingvinaigrette, risotto met foie gras voor Ann en entrecôte voor mij...
Nadien terrasje bij Starbucks (naast de Catedral) met de obligate Frappucino Moca!
Bezoek van Catedral en La Girarda De Kathedraal is zeer indrukwekkend - derde grootste kerk ter wereld, na St. Pieter in Vaticaan en St. Paul in London. Bevat graftombe van Christoffel Colombus... La Girarda, een vroegere minaret, is nu de klokkentoren. We zijn tot boven gestapt (geen trappen maar 36 hellende vlakken waar men vroeger te paard naar boven ging!
Eerste wandeling is naar naar Plaza del Salvador voor bezoek aan de Iglesia Colegial San Salvador. Deze kerk is een bezoekje waard maar ook: hier kan je combi-ticket kopen voor bezoek aan de Kathedraal. Zo hopen we de lange wachttijden daar te vermijden.
Wat later opgestaan vandaan - ontbijt rond 9:45. We voelen allebei de voorbije dagen al een beetje in onze kuiten...

25 May 2017

Dinner deze avond: eerst Virgin Mojito bij Haghen-Dasz, daarna naar Hard Rock Cafe (Margherita, jumbo combo starter, and Andalusian Legendary burger). Meer moet dat niet zijn. Avondwandeling langs Kathedraal en Alcazar naar hotel...
Namiddagwandeling naar de Metropolis Parasol...
Tuinen van Real Alcazar. Binnen de opwelling van het paleis liggen zeer uitgebreide tuinen waar je meerdere uren kan in wandelen. Vele exotische struiken en bomen... Heel mooi, tot en met de koffie op het terras.
9:30 Bezoek Real Alcazar! Fantastische ervaring toch wel. Initieel een Moors paleis en nadien verder verbouwd door de Katholieke koningen van Spanje - vandaar meerdere stijlen maar vooral nog heel veel moorse invloeden wat prachtige decoraties oplevert! Echt wel een unieke ervaring...
Eerste ochtend in Sevilla. Vroeg uit bed voor ontbijt. Om 09u30 moeten we aan het 'Real Alcazar' zijn (online booking). Ontbijt op binnenplaats, lekker en stijlvol. Vriendelijke bediening!

24 May 2017

Avondmaal in Vineria San Telmo! Echt lekker eten... Super tapas!
Voor het avondeten nog een mooie wandeling naar Plaza de España. Gelukkig af en toe schaduw in de parken want het was broeiend warm.
16u45 aankomst in Sevilla. Hotel "casa del poeta" is ronduit schitterend, enzo ook de ontvangst. We werden afgehaald, de auto werd meegenomen en daarna werd ons een welkomstdrankje aangeboden op de prachtige binnenplaats van het oude herenhuis. We kozen voor een glas bier want intussen was het buiten 40*C!
Onderweg naar Sevilla een kleine omweg door de bergen om twee 'Pueblos blancos' te bezoeken: Grazalema en Arcos de la Frontera. Zowel de dorpjes zelf maar ook de route door de bergen was de moeite waard. In de valleien velden vol graan en zonnebloemen.
Vanochtend wakker geworden rond 8:15. Uitgebreid ontbijt... Was lekker (strawberry juice...hmm!). Uitchecken is om 11:45. Ann is wandeling gaan maken in omgeving van Parador terwijl ik beetje rust navigatie de problemen met mijn rechter knie! Ann was snel terug en we zijn dan toch nog wat samen gaan wandelen, naar het lager gelegen deel van Ronda. Nog wat drama bij vertrek: straat afgesloten voor filmopnames en dus onmogelijk hotel te verlaten. Politie sprak geen woord Engels... Uiteindelijk toch opgelost door langs ingang de ondergrondse parking te verlaten, en dan even door gans Ronda-stad te rijden...

23 May 2017

Na inchecken een kleine wandeling in de oude stad gaan maken, en daar hoort zeker een terrasje bij met een Sangria! Nadien, rond 20:30 gaan eten in restaurant Duquesa de Parcent, gelegen aan de kloof. We zaten dan ook op terras met een prachtig uitzicht op de ravijn, de bergen erachter en de ondergaande zon... (zie foto's). Menu: scampi's met look (Ann) en pikant (Pascal), paëlla met zeevruchten, tiramisu (Ann) en Blackcurrant Mascarpone soufflé (Pascal)...
Na ongeveer anderhalf uur rijden door een bergachtig landschap met veel graanvelden en olijfbomen... komen we aan in RONDA. Mooi stadje met middeleeuws centrum (zeer verzorgde huizen, veel toeristische winkeltjes en veel restaurants)! De grootste attractie van RONDA is de diepe kloof die het stadje in twee splijt! Ons hotel is net aan die kloof gelegen. Het terras op de kamer geeft uit op de kloof!
14:35 aankomst op Spaanse bodem na een voorspoedige vlucht (vertrokken met 15 minuten vertraging en aangekomen 10 minuten voor tijd! Ook de bagage kwam vlug! De vertraging begon echter bij het afhalen van de huurauto! De registratie ging vlot - met toch nog een poging om een extra verzekering aan te smeren - maar... onze auto, een BMW 318D, was nog niet beschikbaar! Dus wachten maar... Gelukkig was het wachten de moeite waard. Na een 30tal minuutjes kregen we de sleutel van onze auto: een splinternieuwe BMW 318 (enkel 337km op de teller!).
9u51. Aangekomen op de luchthaven. Alles zeer vlot... in enkele minuten voorbij douane en dan is er koffie... bij Starbucks!
7 uur...de wekker loopt af. Zelfs twee wekkers lopen af: de wekkerradio en kort voordien ook mijn iPhone. We kunnen geen risico's nemen, hè! En we zijn nog te vroeg klaar. Alles gepakt en 'ready to go' om 8:45 - maar we moeten ook niet te vroeg vertrekken. Rond 9:30 is ideaal. Linde, mijn oudste dochter, zal ons afzetten in Zaventem.

22 May 2017

Laatste voorbereidingen. Kleding ligt klaar, opladers, fototoestel, documentatie, zonnebrillen,... en nog veel meer! In bed geraakt om 00:20 Wekker staat om 7u!