Europe, Asia, Australia and Oceania · 89 Days · 43 Moments · December 2017

Het avontuur van Paloma in Azië en Australië

6 March 2018

Eenmaal in Sydney was ik eigenlijk van plan om daarna verder naar beneden te gaan reizen. Nou kwam ik er al snel achter dat dat zonder auto praktisch onmogelijk is of je moet vliegen. Ik ben bij een tour kantoor naar binnen gestapt en heb gevraagd wat de opties waren. Samen met heb heb ik uiteindelijk besloten om naar de noordkant van de oostkust te gaan. Iets waar ik 7 jaar geleden al wel was geweest maar dat vond ik eigenlijk niet zo erg. Ik heb 3 dagen en 2 nachten met super leuke mensen op een zeilboot rondgevaren rondom de whitsunday islands. En ben daarna door wat lastig oponthoud uiteindelijk naar cairns gevlogen. Daar ben ik momenteel. Gister heb ik gedoken bij de great Barrier reef. Dat was echt fantastisch. Morgen vertrek ik naar Melbourne voor nog een paar dagen en dan vlieg ik zaterdag al weer naar huis. Het gaat super snel. Ik heb een geweldige tijd gehad en erg genoten. Super veel leuke mensen leren kennen en nog veel meer mooie dingen mogen zien.

20 February 2018

Daarna ben weer alleen door gaan reizen naar Sydney. Onderweg op verschillende plekken gestopt. Sydney vond ik eigenlijk best wel leuk. Niet alle delen maar de wijk rondom het opera house vond ik enig. Ik ben naar de Blue Mountains geweest waar ik heerlijk gewandeld heb.

15 February 2018

10 February 2018

Lieve allemaal daar ben ik weer. Het heeft even geduurd bijna 1,5 maand om precies te zijn maar gelukkig krijgen jullie ook een mooie indruk door de vlogs die ik maak. Ik ben na mijn aankomst in Australië bijna direct Naar fraser island gegaan. Een prachtig eiland aan de oostkust net boven brisbane. We hebben daar 2 nachten gekampeerd en met een 4WD over het strand gereden. Het was fantastisch echt een toevoeging aan mijn reis. Daarna ben ik weer terug gegaan naar brisbane en heb ik nog 1,5 week bij Susan gelogeerd. Het was heerlijk super veel leuke mensen leren kennen en het was heel fijn om weer even een thuis te hebben. Iets wat ik wel gemist had. Samen met Susan haar man en de kinderen hebben we een nachtje gekampeerd. Dat was erg gezellig. Samen met Charlotte een meisje dat ik ken uit Nederland ben ik verder naar beneden gegaan. Naar Byron Bay. Daar heb ik het heerlijk gehad. Ook daar weer super veel leuke mensen leren kennen en heel veel lol gehad.

30 January 2018

Deel 2. Maar gelukkig was er ook een hoogtepuntje van Bali. Gili Trawangan. God wat heb ik daar genoten. Echt een prachtig eiland. En ondanks dat het er stukken drukker is. Heerst er een kalmte. Prachtige witte stranden met blauwe zee. Leuke restaurantjes en alles wordt er met paart en wagen of op de fiets gedaan. Ik heb daar kristy en jessie leren kennen en zij namen me een soort van mee op local tour. Jessie heeft een Indonesisch vriendje die daar woont. Zij zelf verdienen geld via het internet en zitten dus 5 maanden op gili t. Daardoor kende ze veel locals. Ik vond het geweldig om een keer op z’n locals uit te gaan en het eiland te zien. Gili t was echt een hoogtepuntje. Ondanks dat de rest ook mooi was heb ik hier veel meer genoten. Nu ben ik onderweg naar Australië. Mijn vlucht was gister gecanceld dus ik moest een nachtje langer op Bali blijven. Als het goed is komen we over een kwartier aan. En dan staat Susan. Vriendin van mama me op te wachten. Ik heb er zin in!

27 January 2018

Deel 1 Jaa daar ben ik weer. Ik leef nog. Bali zit er al weer op. Ik zit nu in het vliegtuig naar Australië. Ik zak niet zeggen dat ik veel geluk heb gehad op Bali. Het begon er natuurlijk mee dat ik ziek werd en bedbugs kreeg. Die bedbugs heb ik nog 3 keer gehad op Bali. Ondanks dat Bali super mooi is. Prachtige watervallen, mooie rijstvelden en stranden, heb ik er niet optimaal van kunnen genieten. Oo elke plek zat wel iets tegen. Waren het geen bedbugs dan was het de boot die niet ging. Of het vliegtuig wat gecanceld was. Bali is op het moment erg rustig. Heel weinig backpackers en dat is best jammer. Daardoor kom je gewoon amper mensen tegen. Nou gemompel gezeurd want ik heb ook hele mooie dingen gezien. Zo ben ik naar Ubud geweest en heb daar mee mogen doen aan een Balinese dansvoorstelling. Ook ben ik naar Nusa Penida geweest. Een prachtig eiland waar eigenlijk geen toerist te bekennen is. Het eiland heeft een heel ruig landschap en dat maakt het prachtig.

17 January 2018

Deel 2 Nadat we Koh Jam verlaten hadden brak voor ons beide de laatste dag in Thailand aan. Dat was wel echt een gek gevoel. Ik heb toch met heel veel plezier 6 welen door Thailand mogen reizen en ik was stiekem een beetje van het land gaan houden. Maar ach er stonden nogmeer prachtige bestemmingen in de planning. Na een overnachting in Krabi. Vloog ik.m, helaas zonder Nina. Naar Maleisië. Nina is naar Vietnam. En ik ben voor 3 nachten in Kuala Lumpur gebleven en nu ben ik op Bali. Kuala Lumpur was fantastisch een super grote en mooie stad. Maar ook heel modern en westers. Nu ben ik op Bali. Helaas heb ik daar nog niks van gezien. Want vanaf de minuut dat ik hoer aan kwam werd ik ziek. Ik heb twee dagen ziek op bed gelegen. Niks ernstigs maar gewoon grieperig. Vandaag was mijn derde dag maar ondanks dat ik me al stukke beter voelde werd ik niet erg vrolijk wakker. Ik zit helemaal onder de bedbugs en ben dus net maar een ander hostel verhuist. Dat was de afgelopen week.

13 January 2018

Deel 1. Phoe jullie hebben er weer even op moeten wachten maar ik geniet hier gewoon heel erg. Ik ga het proberen kort te houden want ik merk dat steeds minder mensen het beginnen te lezen😉 Na dat ik en Nina Koh Lanta hadden verlaten zijn we naar Koh Jum gegaan. Een super klein eiland waar eigenlijk geen zak te doen is, heerlijk. We moesten vanaf de grote boot overstappen op kleine boten om zo op het eiland te komen. We hebben 3 heerlijke dagen gehad en het was super relax. We zijn bij een locale school langs geweest. Dat was echt heel bijzonder. Ze hebben gewoon alles wat ze nodig hebben daar en het is bijna het zelfde als bij ons. En ook op Koh Jam hebben we weer gescoord. Waar dat op elke andere plak super goed ging is het op deze plek maar liefst 3 keer niet altijd gegaan zoals we in ons hoofd hadden. Ik vond het wel een top plan om over een smal berg weggetje te gaan rijden. Na 300 meter zijn we toch maar omgekeerd. En we zijn nog 2 keer gevallen, zonder gevolgen. 😅

11 January 2018

Deel 2 Ik heb heerlijk twee dagen zelf het eiland ontdekt. Nina kwam na twee dagen ook deze kant op. Dat zorgde voor weer heerlijke hilarische taferelen. Al in ao Nang hadden Nina en ik besloten dat we 1 nachtje in een resort wilde. En omdat het vrijdag Nina haar verjaardag was besloten we op opzoek te gaan naar een prachtig resort. Gister zijn we de scooter op gestapt en hebben we al lachend aan alle mooie resorts gevraagd hoe duur een kamer was. De een na de andere prachtige resorts kwamen voorbij. En de een na de andere prachtige kamer die ons met liefde werd vertoont hebben we mogen aanschouwen. Na een lange dag hebben we besloten de aller mooiste en daar mee ook even van de duurste te kiezen. We moesten er een hebben waar we ons zo goed mogelijk konden laten verwennen. Vandaag was de dag compleet. We starte met een snorkel tour. Ondanks de harde regen hadden we beide nog nooit zoveel moois gezien onder water.

10 January 2018

Deel 3 Na een lange, slopende maar ook prachtige dag kwamen we aan in ons meer dan geweldige resort. Iets waar we al de hele dag naar uit keken. Heerlijk douche hadden we beide erg gemist en een zegt bed wat ook niet verkeerd. Morgen is Nina jarig en we gaan lekker genieten van dit prachtige resort met uit kijk op de zee wanneer je ik het zwembad ligt. Xxxx

6 January 2018

Deel 1 Wat een heerlijke week heb ik weer gehad. Het laatste dagje van ao Nang ben ik samen met Nina naar Railay Beach geweest. Na een stukje klimmen door het water en het bos kwamen we op een prachtig strand waar heel weinig mensen waren en dat was wel echt genieten. Nu ben ik op Koh Lanta. Ondanks dat ik ik het begin dat dat ik hier wat lang was (bijna een week) heb ik me hier heerlijk vermaakt. Wat een prachtig eiland is dit. Nog zo puur en helemaal niet zo toeristisch maar wel interessant genoeg. Je ziet op zo’n eiland als dit meteen het verschil met het noorden of het westen. Hier leeft een combinatie van de hippie en de islamitische Thai wat er voor zorgt dat je je overal meteen thuis voelt. Bob Marley is denk de ambassadeur van dit eiland want de halve bevolking lijkt als twee druppels water op hem. Niet alleen kwa uiterlijk maar ik denk ook wel kwa innerlijk. “It is your choicest friend, what you want my friend”.

5 January 2018

Deel 4 Eenmaal aangekomen in het hostel was Nina er niet. Ze zat nog lekker op een strand. Ik besloot om maar eens naar de kapper te gaan. Iets wat ik al een tijdje had willen doen maar steeds vergat. Ik heb me rot gelachen. Eerst krijg je een heerlijke hoofdmassage terwijl ze je haar wassen. Na een kwartier mag je in de kappersstoel gaan zitten. Waar ze in Nederland je haar wassen en vooral nat maken ok het knippen makkelijker te maken doen ze dat ik Thailand totaal andersom. Mijn haar werd grondig gedroogd. En met grondig bedoel ik ook echt grondig. Er mocht geen nat haartje meer te vinden zijn. Ze stonden met z’n tweeën tegelijk aan twee kanten met een borstel en een föhn aan m’n haat te trekken. Na dat alles helemaal droog was kon het knippen beginnen. De vrouw heeft 5 keer de schaar in m’n haar gezet en was toen klaar. Ik was nogal verbaast. Het drogen duurde bijna twee keer langer dan het knippen. En er is totaal geen verschil te zien. Ik ben weer een ervaring rijker.
Deel 5 5 januari. Vandaag hebben we een scooter gehuurd en zijn we gezellig naar een prachtig strand gereden. Daar hebben we heerlijk gezwommen en op het strand gelegen. Na de lunch zijn we weer op de scooter gestapt om naar een ander strand te gaan. We kwamen in een bay waar alleen maar resorts waren. De een nog mooier en relaxter dan de ander. Op het strand voor een prachtig wit resort hebben we de rest van de dag doorgebracht. Ik heb er daarnaast goed voor gezorgd om me te laten verbranden. Er is geen wit plekje meer over en alles doet pijn 😂. Toen we terug gingen hebben we nog even gevaagd hoeveel het koste om een nachtje in het resort te slapen. Ondanks dat je het in Nederland niet voor 115 euro krijgt konden we het met ons backpackers budget toch niet betalen. Helaas maar we hebben wel genoten van het prachtige strand daar. We zijn daarnet heerlijk pizza gaan eten. Een goeie pizza is erg lastig ge vinden in Thailand. Maar deze pizza was geweldig.

4 January 2018

Deel 3 3 januari Deze dag heb ik nog minder uitgevoerd. De 2e waren er drie Nederlandse Amsterdammers bij mij op de kamer gekomen. Ik heb me stuk om ze gelachen een heerlijk typisch Amsterdams accent. Ik bleek met een van de jongens samengewerkt te hebben voor een commercial van bol.com. We hadden daar helemaal niks met elkaar te maken waardoor we niet met elkaar gesproken hebben daar maar het was wel heel toevallig toen we daar achter kwamen. Ik heb een beetje met hen gekletst en een boot geregeld naar de volgende locatie. 4 januari Samen met de 3 Amsterdammers stonden we heel vroeg op ok naar de boot te gaan die ons naar het vaste land bracht om vanaf daar met de bis naar Krabi te gaan. Naast Krabi zit het plaatsje AO Nang waar een meisje, met wie ik in Chiang mai in het zelfde hostel zat, was. We hadden afgesproken om een paar dagen met elkaar op te trekken dus ben ik met de bus naar AO Nang gegaan.

3 January 2018

Deel 2 Het was nog best een pittig stuk naar beneden. Zeker op mijn bijna kapotte teenslippers. Er reed afentoe een jongen op een scooter langs die steeds mensen scheen mee te nemen. Op een gegeven moment riep ie dat ie terug zou komen om me op te halen. Ondanks dat ik al een heel eind gelopen had was het wel fijn dat hij me de laatste paar honderd meter mee achterop nam. Eenmaal op het strand aangekomen was het prachtig. Ik had eigenlijk niemand verwacht omdat het strand zo onmogelijk te bereiken was. Maar nou bleken er een aantal resorts te zitten dus waren er wel mensen op het strand. Ik heb daar heerlijk de hele dag genoten van de zee en de zon. ‘S avonds maakte ik me klaar in het hostel om baar het feest te gaan. Net als met oud en nieuw zou ik samen met tess en Menno gaan die met mij op Koh Tao de duik cursus deden. De avond was geweldig. We kwamen Rik nog tegen (ook van de duik cursus) en hebben tot in de hele late uurtjes door gefeest. (We hebben de zon zien opkomen)

2 January 2018

Deel 1 Ben ik weer. Sorry dat ik niet meer zo constant schrijf als ik het begin maar soms rust ik dagen ook lekker uit en dan is het best saai om elke dag wat te vertellen. 1 januari Ik heb die dag eigenlijk niks uitgevoerd. Lekker een beetje rustig aan gedaan wat ik prima vond zo op de eerste dag van 2018 2 januari Dit was een super lekker dagje. In Thailand is het een soort traditie km met volle maan heel erg te feesten. Of dat iets van vroeger was weet ik niet, maar in iedergeval hebben de backpackers dat nu totaal overgenomen. Koh Phangan is dan ook de populairste locatie om naar de Full Moon Party te gaan. Deze maand was dat dus op 2 januari. Voordat het grote feest zou plaatsvinden ben ik lekker alleen op pad gegaan naar een afgelegen strand. Nadat ik van de grote weg af was gegaan kwam ik op een zanderige stenen weg. Dat was best pittig omdat geen stukje het zelfde is. Toen ik bij een hele stijle heuvel naar beneden aan kwam besloot ik het laatste stuk te gaan lope

31 December 2017

Deel 5 En toen kon het wachten beginnen. 5 uur wachten in de haven. Gelukkig was het droog en ging de tijd sneller dan ik dacht maar er waren momenten dat ik echt voor me uit heb gestaard. Het schoonmaak personeel vroeg me zelfs op een gegeven moment of ik niet met een boot weg moest. Toen het 5 uur was was er helaas nog steeds geen boot. 6 uur nog steeds geen boot. Pas om half 7 mochten we de boot op. Eenmaal aangekomen op Koh phangnan wad het pikken donker. Samen met nog honderden andere mensen werden we verdeeld over taxi’s. Maar mijn strand was niet echt een optie ik werd van hot naar her gestuurd om uiteindelijk in de taxi te komen waar ik als eerste had gevraagd waar die heen ging. Nu ben ik lekker in m’n hostel. Prima hostel heel gezellig. Ondanks dat dit hele eiland vol zit met Een kruising van Zandvoort en Scheveningen publiek wordt mijn oud en nieuw vast geweldig. Happy New Year allemaal xxxx

30 December 2017

Deel 3 Gisteren regende het uiteraard weer. Ondanks dat er voorspelt werd door de oh zo geweldige weer apps dat het droog zou zijn was de regen helaas aanwezig. Je kan in Thailand nog zoveel weer apps raadplegen maar ze zitten er allemaal naast. Op het internet vond ik wel een mooie voorspelling. Kijk gewoon naar de kokosnoten. Dan kom je er vanzelf wel achter. Maar goed. Uiteindelijk ben ik toch hun kant op gegaan. Er speelde al een tijdje iets in m’n hoofd. Ik wilde graag een tatoeage maar wist gewoon echt niet wat. Nou staat Koh samui erom bekent dat je daar goed maar goedkoop een tatoeage kan laten zetten. En een paar dagen geleden kwam er een mooie betekenis in me op bij een tatoeage die ik altijd al mooi vond. “Alleen maar toch samen”. Voor mij symboliseert dat heel erg het reizen maar ook de rest van m’n leven. Je staat er niet allen voor ookal denk je dat soms wel.

29 December 2017

Deel 2 Bij de boot had ik een meisje/vrouw ontmoet die toevallig ook in mijn hostel zat. Savonds zijn we samen wat gaan eten en hebben daarna heerlijk op het strand (jaaa nu was het wel eindelijk droog) een drankje gedronken. Op Facebook heb je een pagina voor mensen die tips hebben over Thailand of om hulp vragen. Daarin vroegen twee meisje of er iemand een drankje met ze wilde gaan drinken. Samen met Leonie die in mijn hostel zat besloten we om de dag erna naar ze toe te gaan. Ondanks de harde regen besloten we toch om naar het dorpje te gaan. Toen we de taxi uitstapten stonden we met onze enkels in het water. Gelukkig werd het langzaam droog en we ontmoeten de twee meiden Ghislene en renee op het strand waar we heerlijk een paar drankjes hebben gedronken en wat hebben gezwommen. Het was super gezellig heel veel gelachen en erg genoten van de dag. Leonie ging de dag erna naar Koh phangnan dus sprak ik met de meiden af om de dag erna samen naar een avond markt te gaan.
Deel 4. Naja jullie raden het al ondanks al dat sentimentele gedoe. Renee en ghislene hadden de dag ervoor een tatoeage laten zetten en namen me mee naar een tattoo shop. Met extreem veel zenuwen en een klein duwtje in de rug heb ik het toch gedaan. Mijn eerste tatoeage is den feit en ik ben er super blij mee. Na dit bizarre avontuur zijn we naar Fisherman’s village gegaan. Een avond markt met alleen maar toeristische winkeltjes en eten. We hebben erg genoten en heel veel lol gehad met z’n drieën. Vandaag zouden we vertrekken vanaf Koh samui naar Koh phangnan om daar oud en nieuw te vieren en uiteraard de beruchte Full Moon Party. Ik zeg zouden omdat het ondanks dat ik er nu wel ben niet geheel volgens plan liep. Renee en Ghislene sliepen ergens anders dus die waren al eerder naar de haven gegaan en hadden met moeite 2 kaartjes kunnen krijgen. Toen ik een half uur later bij de haven aan kwam. Was er helaas geen boot meer over en kon ik ipv om 12:30 pas om 17:00 met de boot.

27 December 2017

Deel 1 Ik hoop dat jullie allemaal een ontzettend fijne kerst hebben gehad. Ik heb het in iedergeval heel erg naar m’n zin gehad. De dagen erna heeft het alleen maar geregend op Koh Tao. Het kwam echt met bakken uit de lucht. Dat zorgde voor een paar dagen niks wat ook niet erg was. Uiteindelijk ben ik naar Koh samui gegaan. Ook daar regende het maar ik wilde toch nog wat anders zien dan de binnenkant van mijn kamer en steeds het zelfde restaurant. Ik ben heel blij dat ik die keuze heb gemaakt. Ondanks dat de boot van Koh Tao naar Koh Samui een uur vertraging had en we helemaal doorweekt op de boot zaten. Ik had een heerlijk Europees achtig hostel met echt een hilarische eigenaar die je erg graag met van alles wilde helpen. Hij vertelde me dat iedereen graag op een beneden bed wilde slapen. Toen ik de kamer in kwam bleek dat ook wel. Ik Kreeg meteen een beetje het gevoel alsof ik naar m’n eerste slaapfeestje ging en iedereen naast elkaar moest liggen.

25 December 2017

Jaaa we zijn geslaagd. Gister duik 3 en 4 gedaan en daarna heerlijk kerstavond gevierd op het strand. Dat waren een paar hele toffe duik dagen. Nu blijf ik nog lekker 2 dagen op Koh Tao en ga daarna waarschijnlijk weer door. Ik wil jullie allemaal een hele fijne kerst wensen en veel liefde voor volgend jaar. Xxxx

21 December 2017

Deel 2 Ik had al van veel mensen begrepen dat de boot heftig is en dat veel mensen zeeziek zouden worden. We moesten ongeveer 2 uur varen naar Koh Phangan. Vanaf daar moesten we met een andere boot naar Koh Tao. De eerste boor ging prima. Ik had lekker geslapen en dan heb je gelukkig geen last van zeeziekte. De tweede boot was een regel rechte ramp. Het waaide heel hard waardoor de golven heel hoog waren. Soms vlogen we gewoon over een golf waarna we met een harde klap weef op het water terecht kwamen. De boot ging alle kanten op en ook 80% werd ziek. Ook ik overleefde het net niet. Toen we na een uur eenmaal aan wal waren was alle misselijkheid weg. Vanaf de haven werd ik opgehaald door de duik school want op Koh Tao ben ik begonnen met m’n duik diploma. Toen ik aankwam kreeg ik eerst met 3 andere Nederlandse jongeren theorie en gister zijn we begonnen met duiken in het zwembad. Ik vind het echt geweldig. Vandaag hebben we gedoken in de zee. Echt fantastisch. 🐠

20 December 2017

Deel 1 Jaa het heeft even geduurd maar daar ben ik weer. Niet omdat ik geen zin en tijd had maar omdat ik even een soort rust week heb gehad. Na mijn geweldige scooter avontuur ben ik de dag erna terug naar Chiang mai gegaan. Daar had ik een prima hostel ondanks dat de mensen een beetje op het publiek uit Zandvoort leken was het erg gezellig. Ik besloot nog 3 nachten langer te blijven omdat ik erg moe was en even toe was aan rust. Een avond hebben we daaf super gezellig met wat Fransen en Britse mensen op een night Market gegeten en genoten van een drankje. Woensdag ben ik heel vroeg met het vliegtuig naar surat Thani gevlogen. Een klein stadje aan de oost kust in het zuiden van Thailand. Vanaf daar zou ik met een boot maar Koh Tao gaan. Helaas was er een harde wind storm waardoor er geen boot ging en ben ik voor 1 nachtje gestrand in surat Thani. Oprecht de meest saaie plek ooit. Gelukkig ging er de volgende dag wel een boot en na een korte bustocht daarheen stapte we op de boot.

17 December 2017

Ohja en zoals beloofd het bewijs van zwemen in het ijskoude waterval water

16 December 2017

Deel 4 De grotten waren geweldig. We gingen met een bootje naar de andere kant van de grot waar het galmen van de Bollywood langzaam op ons af kwam. Ik kon niet precies zien wat er gebeurde maar het zag er in iedergeval spectaculair uit. Gedurende de toch had ik alle moet bij elkaar verzameld en had me voorgenomen na de grotten het productie team op te zoeken en te vragen of ik ze misschien een dag mocht komen helpen. Ik ging opzoek en al gauw zag ik een hele lange tafel met hel veel computers staan onder een EZ-UP (party tent). Ik maakte een praatje met het productie team en vertelde dat ik in Nederland ook in de film wereld werkte. Ze wilde me niks over de film vertellen geen titel helemaal niks. Dus ik vroeg door. Of ze hier nog lang zouden blijven en waar ze daarna naartoe gingen. Helaas was dit hun laatste dag hier en zouden ze de dag erna naar het zuiden vliegen. Erg jammer. Ik bedankte ze en ging terug naar de andere. We aten wat, stapte op de scooter en gingen de 50 km terug.
Deel 3 Toen we het park binnen liepen sprong mijn hart een beetje op, ik zag namelijk een licht bus staan. Nu denken jullie, een licht bus oké en wat houd dat dan in? Nou toen we verder liepen werd dat duidelijk. Overal stonden tenten en liepen mensen in kostuums rond. Overal waren grote vrachtwagens te vinden. Er was een heuse film productie aanwezig in het park. Aan de figuranten of ook wel the extras genoemd, vroeg ik wat voor een film er precies gemaakt werd. En toen deed mijn film hart een nog hoger sprongetje er werd zo waar een Bollywood film gemaakt in de grotten. We gingen door naar de grotten. Het was prachtig echt super mooi. De gids sprak erg slecht Engels dus helaas kan ik jullie niets vertellen over de oorsprong of andere feiten. Het enige wat ik kan vertellen is wat we in de stenen konden zien. De gids riep namelijk om de zoveel meter; kijk een olifant of Hahaha een tiet noem het maar op. Helaas waren dat de enige Engelse woorden die ze kende.
Deel 2 De hot spring was geweldig echt super mooi in de jungle. Helaas was hij toch niet zo warm als we hadden gehoopt maar we genoten er zeker van. Op dat moment was het 10 uur en leek het alsof we er al een hele dag op hadden zitten. Maar de dag was net begonnen, er stond ons namelijk nog een lange trip te wachten. Met z’n vieren gingen we weer op pad over route 1095. Een route van bijna 50 km in totaal. Dwars door de bergen. Dat was afentoe best spannend wang de Thaise bestuurders rijden aardig graag op de verkeerde weghelft en met name in de bochten. Eenmaal boven op de berg aangekomen genoten we even van het prachtige uitzicht. Om daarna nog ongeveer 20 km af te dalen. Na een ontzettend lange toch met een hele erge wooden ass zoals onze Chileen ons leerde kwamen we eindelijk aan bij onze eind bestemming. The lod Cave. Dat schenen prachtige grotten te zijn waar je met een gids naar binnen zou gaan.
Deel 1 16 december Nogmaals een iets verlate journi maar ma deze dag kon ik niet anders dan als een blok ik slaap vallen. Want wat hadden we een top dag gister. Samen met Lola en Beau had ik afgesproken om sochtends heel vroeg opweg te gaan met de scooter. De Chileense jongen Diego die ik in de misselijk makende bus onderweg naar pai had ontmoet ging ook met ons mee. We vertrokken sochtends om 7:15 met de scooter opweg naar een hot spring. Ons was verteld dat wanneer je voor 9 uur zou komen je bijna alleen was. Omdat Pai midden in de bergen ligt is het daar sochtends best koud. We waren er lichtelijk op voorbereid of althans ok had de warmste kleren die ik bij me heb aangetrokken. Maar helaas op de scooter leek het wel -20. Het bleek 17 graden te zijn met met de koude wint, je gaat namelijk stiekem toch wel 40/50 km per uur, was het ijskoud. Hoe langer de toch duurde hoe kouder we het kregen maar hoe meer we verlangde naar een heerlijke hot spring.

15 December 2017

Deel 3 Na het terras konden we alle drie met wat handen en voeten gebaar omdat de vrouw geen Engels sprak 3 scooters mee nemen. We besloten om naar een waterval en een view point te gaan. In de waterval hebben ik en Lola gezwommen. Beau vond het een beetje te koud. (Foto’s volgen later nog maar bewijs komt er😉) Na een heerlijke scooter rit terug ging ik lekker m’n kamer in. Prima kamertje. Savonds zijn we over de markt gaan lopen. Super leuke plek met heel veel buitenlanders en 1/3 Nederlanders. In Zuid-Frankrijk zou je denken Gadver Nederlanders. Hier is het heerlijk als je wat land genoten tegen komt. Engels gaat me gelukkig prima af maar het ja toch lekker om afentoe iets minder na te hoeven denken. Kortom een heerlijk dagje. (Sorry als mijn Nederlands er niet echt beter op geworden is. Ik praat zo veel Engels en typ zoveel Engels dat dat Nederlands momenteel even niet meer lukt).
Deel 2 Na de korte pauze stapte we weer in de bus. Ik schoot direct in de lach, naast mij hadden de twee Thaise jongens handschoenen en mutsen uit de verpakken gehaald en waren ze aan het aantrekken ook voor me zaten mensen met een muts op. Ik heb erg genoten van het spektakel. Na een lange rit die vooral niet langer had moeten duren of het was mis gegaan kwam ik half misselijk aan in pai. In de bus zat ook een Chileense jongen waar ik even mee heb gekletst we hebben nummers uitgewisseld en zouden elkaar op de hoogte houden van de plannen. Onderweg naar m’n hostel werd ik al meteen verliefd op dit heerlijke backpackers dorpje. Wat een super gezellige plek met heel veel buitenlanders. Ik Kon nog niet inchecken omdat ik veel te vroeg was dus heb ik m’n tas daar achtergelaten en ben de stad in gegaan. Bij een van de bekendste scooter service van pai kwam ik twee Nederlandse leeftijdsgenoten tegen. We maakte een kort praatje en besloten om samen wat te gaan drinken.
Deel 1 15 december Wat een heerlijk dagje was het gister sorry dat ik wat verlaat ben maar wil toch gisteren erg graag met jullie delen. Ik had mijn wekker erg vroeg staan want ik had besloten om het mini busje te pakken naar een backpackersdorpje in de noordelijke bergen 3 uur rijden vanuit Chiang mai. Met een taxi ging ik om half 7 sochtends op weg naar het bus station. Na een kaartje gekocht te hebben en mijn tas in de auto te hebben gelegd moest ik me even mentaal voorbereiden. Behalve dat het een klein busje is waar ik 3 uur ik moest zitten heeft de route van Chiang mai 762 bochten. De Thaise chauffeurs staan er om bekent dat ze vooral geen medelijden hebben met mensen die ziek worden en de bochten niet erg rustig en ruim nemen. Bij de tussen stop halverwege volde ik me nog prima. We stapte uit het busje en het was oprecht koud. 20 graden weliswaar maar in de schaduw toch best fris in een korte broek.

13 December 2017

Deel 2 Er verscheen langzaam een glimlach op het gezicht van de agent. Je zag dat hij even niet had zien aankomen dat mijn papieren in orde waren. Met een vrolijke gebaar kreeg ik mijn spullen terug en wenste hij ons een fijne dag. Verder in onze toch kwamen we een heel schattig klein koffietentje tegen waar we wat gedronken hebben. Na een lange toch kwamen we op de plek waar we dachten dag het was. Maar helaas geen tempel te bekennen. Bleken we op een uitzicht punt te staan dat het zelfde heten en dat we gewoon langs de tempel zijn gereden. Dus we gingen weer terug en naar de tempel wat toch nog stiekem best wel een stukje was. Eindelijk aangekomen bij de tempel hebben we daar even rond gelopen. Het was geen enorm speciale tempel. Ik wordt een beetje tempel moe dus nu lijkt alles het zelfde. Ze hadden we een heel mooi Uitkijkpunt over Chiang mai. Zo kon je over de hele stad kijken. Eenmaal terug hebben we genoten van de beste Thaise massage ooit. Echt heerlijk. Xxx

12 December 2017

Deel 1 Jaa Jaa daar ben ik weer. Gister had ik een lekker rustig dagje. We waren natuurlijk net aangekomen in Chiang mai dus besloten ik en lina om lekker de stad een beetje te gaan ontdekken. We zijn naar de belangrijkste tempel van de stad geweest en daarna nog naar een night Market. Jullie zullen wel denken maakt Paloma gewoon steeds van de zelfde tempel een foto alles is goud. Klopt alle tempels zijn hier ongeveer goud. Maar goed. Vandaag hebben we een scooter gehuurd en zijn we over een grote kronkelende auto weg naar boven gereden naar een andere tempel (ook goud). Onderweg kwamen we zoals we al gehoord hadden de politie tegen om te checken of wel wel een rijbewijs hadden. Je moet een internationaal rijbewijs hebben anders krijg je een boete. De politie agent keek een beetje nors en boos maar ik deed wat me gevraagd werd. Ik gaf keurig mijn Nederlandse rijbewijs en daar kwam heel keurig mijn internationale rijbewijs achteraan waar expliciet op stond “also valid for moped”
Deel 3 Na een lange reis terug eerst met de taxi toen met de bood kwamen we aan in het hostel. Savonds zijn we samen nog wat gaan eten en toen ben ik op de nacht trein gestapt naar Chiang Mai. Daar zit ik nu in en we komen bijna aan op mijn volgende bestemming met nieuwe avonturen.

11 December 2017

Deel 2 We hebben zelfs nog hele belangrijke mensen gezien. Wie het waren geen idee, maar we werden door de wachter zowat ik de greppel geduwd omdat we vooral aan de kant moesten. De Thaise beveiliging en ambassade is heel anders dan bijvoorbeeld in China. Hier maken ze vaak een geintje. Als mijn tas wordt gecontroleerd vragen ze altijd heel aardig waar je vandaan komt. Helemaal niet zo strak. Maar oké. Na the Grand Palace ben ik naar Wat Pho geweest de goorst liggende Boeda in Thailand. Was heel mooi maar niet extreem speciaal. Daarna zijn ik en lina op weg gegaan naar een floating Market. Van het hostel hadden we een tip gekregen. Eerst met de boot en daarna met de taxi. Maar dat het zo ver was daar waren we ons niet van bewust. Op de heenweg hadden we een tuktuk. Uiteindelijk kwamen we daar rond 5 uur aan. En alles was uitgestorven iedereen was aan het inpakken en er was geen floating Market te vinden. Met wat local mensen daar hebben we enorm veel lol gehad.
Deel 1 Een iets verlate journi maar ik was heel moe 😉. Want wat had ik weer een heerlijk dagje. Samen met lina ben ik eerst naar the Grand Palace ge gaan. We hadden geluk het was namelijk een vakantie dag dus was het paleis maat tot 12 uur open en we kwamen om kwart voor 12 aan. Na 12 mocht je niet meer naar binnen. We hebben prachtige dingen gezien. Super mooie tempels en heel veel lol gehad. Het prachtige van Thailand is dat wanneer je ergens de hoek om gaat je in een totaal andere wereld kan komen. Zo was dat ook bij the Grand Palace. We kwamen op een plein waar heel veel vrouwen aan het mediteren waren. Er stond een groot kort omheen zodat de touristen er niet naartoe gingen. Wij besloten zelf even lekker op de grond tot rust te komen. En na 5 minuten zwaaide een vrouw naar ons en vroeg of we erbij kwamen zitten dat was een hele vette ervaring. Omdat het paleis eigenlijk al dicht was waren we bijna helemaal alleen. (In volgende bericht meer. Mag niet meer tekens gebruiken)

10 December 2017

Vandaag een wat korter dagje. Uit vermoeidheid lekker de hele middag geslapen. Maar nogsteeds een geweldige dag. Gister bij de fiets tocht heb ik een Colombiaans meisje leren kennen waarmee ik vandaag de hele dag ben opgetrokken. We hadden andere plannen maar dat lukte niet meer dus zijn we gewoon maar op de local veerboot gesprongen en zijn uitgestapt bij de stop waar the grand palace zou zijn. We werden aan de verkeerde kant van het water afgezet en toen kwamen we daar ineens de wat Arun tegen. Super mooie tempel met heel veel mozaïek achtige versieringen. We gingen naar de andere kant. The grand palace was al lang dicht dus we besloten eromheen te lopen. Lina dat Colombiaanse meisje was er gister al geweest en wilde me graag een soort tempel complex laten zien. The Royal crematorium. Heel mooi verlicht en er stond muziek aan. Met al het goud was het echt prachtig. Later hoorde we dat dit maar 1 maand in het jaar open is en dat het heel bijzonder was dat we daar zijn geweest.

9 December 2017

Vandaag heb ik de co van Kessel fiets toer gedaan door Bangkok. Een prachtige ervaring met heel veel soorten plekken. Van kleine local huisjes tot grote jungles.

8 December 2017

Na een lange reis met veel Russen in het vliegtuig, overigens zijn dat hele aardige mensen, ben ik aangekomen bij m’n hostel. Heerlijk m’n eigen hokje op een slaapzaal. Super schoon. Bij binnenkomst moest ik m’n schoenen al meteen uit doen en kreeg ik sloffen. Hier blijf ik 3 nachten en dan neem ik de nacht trein naar Chiang Mai een stad in het noorden.

7 December 2017

Jaaa daar ga ik dan. 3,5 maand reizen door Thailand, Indonesië en Australië. Ik ga genieten heel veel liefs 😘