France, Spain · 14 Days · 22 Moments · July 2017

Stap voor stap naar Santiago de Compostella

21 July 2017

Het was een leuke wandeling met weinig klimmen en veel mooie uitzichten. Hoe meer je met mensen loopt en kletst, hoe meer je geniet van je omgeving, maar ook vergeet foto's te maken.. Vandaag zijn er veel pelgrims gestopt in Viana, maar ook een aantal doorgelopen naar Logrongos. De groep in Viana is heel fijn en open naar elkaar. Tot mijn grote blijdschap kwamen vandaag Sylvia en Maria ook weer aan gelopen en dat voelde nog meer alsof we weer compleet waren. Hoewel alleen zijn soms heel fijn is, is het terug zien van mede pelgrims nog fijner. Je ziet ze lachen en voelt gelijk dat het goed gaat en het gevoel wederzijds is. Eerder deze week ontmoete ik de Duitse Valentin. Hij is 3 maanden geleden vanuit Berlijn vertrokken en is sinds die tijd al alleen onderweg. Wat een bijzonder persoon om zo iets te doen. Hij loopt in ouderwetse pelgrims kleren die hij zelf heeft gemaakt. En heeft interessante verhalen over zijn reis.
DAG 7 Kilometers - 21,88 Hoogtemeters - 150 Stappen - 28937 Vandaag ben ik weer vertrokken met Min, Lidya en Sanni. We hadden uitgeslapen tot 6.45 uur en stonden pas op toen alle pelgrims al waren vetrokken uit de auberge. Eindelijk konden we lawaai maken met het inpakken en hoefden we geen rekening te houden met andere pelgrims..heerlijk!! Ook vandaag liep ik weer samen met Min. Ze is een ontzettend interessante meid en het is leuk om over haar cultuur te leren. Ze spreekt goed Engels en we hebben veel lol tijdens het wandelen. Haar tempo is een beetje traag, want ze loopt op hele "normale" straat schoenen en heeft veel pijn in haar enkel. Ik hoop dat we morgen in Logrongos nieuwe wandel schoenen kunnen kopen voor haar! Wat ze nu moet doorstaan met het wandelen is niet in woorden te omschrijven. Het doet pijn.. Onvoorstelbaar veel pijn en ze loopt toch door. Gelukkig haalt ze het einde elke keer en kan ze mijn stok lenen voor wat extra steun. Wat een bikkel!

20 July 2017

Valentin had vandaag voor de hele groep pannekoeken gebakken en iedereen nam wat lekkers mee, van wijn tot chips tot pannekoeken beleg. Het was een waar genot om zo met iedereen te eten. Tijdens de maaltijd hoorden we een band repeteren in de oude kerk ruïne naast de auberge. Wat een toetje kregen we! Na het eten zijn we naar het buiten concert geweest. En hebben gedanst, genoten en gelachen. A true gift this day.. Oja en op het einde werd Valentin nog hartelijk bedankt door 3 mede pelgrims met een massage. Ik zeg alvast shotgun voor de volgende sessie!
DAG 6 Kilometers - 20 en nog iets Hoogtemeters - niet heel veel Stappen - Ojee deze dag ben ik vergeten te schrijven.. Maar met een goede reden! Het was een ontzettend leuke dag, de wandeling ging heel goed en ik had veel nieuwe mensen ontmoet. Lidya van Kroatië, Min van Zuid-Korea en Sanni van Zweden. De dag liep ik met Min uit Zuid-Korea en we hadden een hele fijne dag samen. We hadden rustig aan gedaan en liepen met gemak naar Los Arcos. Het was warm, maar heel goed te doen. S avonds zaten we met een groep van wel 20 pelgrims aan tafel. En aten we een gezamenlijke maaltijd. Een dikke hamburger met friet. Want ja dat mag wel op de Camino! Later zijn we naar de avond mis gegaan in de kerk. Het is bijzonder om mee te maken in het Spaans. Met op het einde een speciale groet naar de pelgrims waar we een pelgrims wens ontvingen voor een veilige reis. Hier moest ik zeker wel een traantje laten. De kerk was schitterend en de mis zal me zeker bij blijven.
Alsof de goden m'n gebeden hoorden werd het in no time bewolkt. Dit gaf me de kracht om het einde te halen. 39 kilometer gewandeld vandaag, het is gewoon gelukt! Ik slaap in het plaatsje Estelle: mooi, middeleeuws en gezellig. Hier heb ik weer nieuwe mensen ontmoet, waarmee ik gezamenlijk heb gegeten. Fijn deze momenten. Het regent, onweert en bliksemt. Ik geniet.. Want morgen is het dan een stukje koeler...
De tijd met Sylvia en Maria was ontzettend fijn en ik ben dankbaar dat ik ze allebei heb mogen ontmoeten. En wie weet komen we elkaar weer tegen on the road. Het alleen wandelen beviel me erg goed. Ik ging in m'n eigen tempo en was lekker alleen met m'n gedachten en de natuur. Het viel me op dat ik op de hele weg geen andere pelgrims tegen kwam. Rond 13.00u was het al 33 graden en voelde ik dat ik erg moe werd. Ik kwam een mooi schaduw plekje tegen onder een boom in een weiland en ben hier gaan liggen. Na een Powernap van bijna een uur kon ik er weer vol tegen aan. Ik besloot te kijken of ik het einde van de volgende etappe kon halen. Een kilometer verwijderd van m'n eindbestemming zat ik er volledig doorheen.. De hitte, de afstand en het oneindig veel klimmen en dalen werd me bijna teveel. Ik hoopte op schaduw, want de zon stond vol boven me, het water was bijna op en het was 36 graden.

18 July 2017

DAG 5 Kilometers - 39.84 Hoogtemeters - 630 Stappen - 49715 Vandaag was een interessante dag. Vanmorgen zijn we om 4 uur uit Zariquiegui vertrokken. De dag begon gelijk met een zware klim. Het wandelen in de nacht heeft iets speciaals. Al je zintuigen staan op scherp. Je ziet weinig, dus je voelt de weg opeens echt met je voeten, je hoort de geluiden intenser en je ruikt alle planten en bloemen beter. Daarnaast is het gevoel van de weg voor je zelf hebben ook heel bijzonder. We zagen ze zon opkomen en wandelde rustig verder. De ochtend ging erg snel voorbij maar de kilometers helaas niet zo snel. Pas om 9 uur hadden we ongeveer 10 km gewandeld. Dit kwam doordat de wegen zo lastig zijn met veel klimmen en dalen. In de 5 dagen van mijn Camino was ik eigenlijk nog helemaal niet alleen geweest. Ik merkte dat mijn behoefte om alleen te zijn steeds groter werd.. Daarom nam ik afscheid van Sylvia en Maria en ben ik verder alleen gaan lopen.

17 July 2017

DAG 4 Kilometers - 11 km wandeling 9 km sightseeing Hoogtemeters - 150 Stappen - 25928 Vanmorgen vertrokken de meeste pelgrims alweer rond 6 uur uit het hostel. Doordat wij eerst nog Pamplona wilden verkennen, konden we "uitslapen" tot half 7. We lieten onze backpacks veilig in het hostel staan en zijn op zoek gegaan naar koffie en een supermarkt. Gelukkig kun je in een stad als Pamplona genoeg winkels vinden om inkopen te doen. Onderweg gaat dat vaak een stuk lastiger.. We kwamen op een marktje met allemaal vers fruit en groente. Ik werd zo gelukkig van alle het heerlijke fruit en gezonde groente dat ik misschien iets te veel had gehaald.. Want je moet er ook mee lopen natuurlijk! Na het inkopen doen gingen we allemaal ons eigen weg in de stad en zouden elkaar ontmoeten bij de auberge waar we gereserveerd hadden. De auberge hadden we al gereserveerd omdat we graag zelf wilden koken.
Ik besloot om rond half 11 m'n backpack te gaan halen en te starten met de wandeling. Want het werd alweer behoorlijk warm. Maria had het zelfde plan en we vertrokken uiteindelijk samen uit Pamplona. De eerste kilometers merkte ik al dat dikke Bertha iets te zwaar was geworden.. Ik had ruim 4 kilo aan eten en water mee.. Dus daar liep ik dan met een 15 kilo dikke Bertha. De wandeling was enorm zwaar in de warmte. Op het heetst van de dag was het ruim 36 graden. We liepen de hele weg bijna in de volle zon en elk plekje schaduw hadden we een pauze echt nodig. De 11 kilometer die we moesten afleggen naar de auberge leken er wel 30! Ik was zo dolgelukkig toen we aankwamen in de auberge in het stadje Zariquiegui. Ik nam gelijk een goddelijke koude douche en ben daarna buiten op de heuvel gaan liggen met een muziekje. De avondmaaltijd die we zelf gemaakt hadden was heerlijk en gezond. Mijn buikje was vol en dikke Bertha was gelijk 1,5 kilo afgevallen!

16 July 2017

DAG 3 Kilometers - 27,24 Hoogtemeters - 350 Stappen - 35026 Vandaag hou ik het wat korter, want tja.. Ik ben best moe na zo een lange dag. Vanmorgen om 4 uur zijn we opgestaan. In alle stilte hebben we onze spullen gepakt en zijn naar de hal van de auberge gelopen. Gisteren hadden we Maria ontmoet. Een ontzettend lieve rustige vrouw uit Amerika met een echte free spirit. Zij hoorde van ons plan en wilde graag aansluiten bij onze "nacht wandeling". Dus daar stonden we dan in het donker met zijn drieen in Zubiri klaar om te gaan. In het begin had je nog een lampje nodig om de paden te kunnen zien. We liepen veel door de bossen en ik bedacht me gelijk dat ik zulke nacht wandelingen nooit in m'n eentje zal herhalen (geen zorgen mama!). Het was een bijzondere wandeling zo in het donker en zelfs dan was alles mooi!

15 July 2017

DAG 2 Kilometers - 26 Hoogtemeters - 400 Stappen - 34402 Het slapen in de Auberge in Roncesvalles is goed bevallen. Vandaag was een mooie dag met aangename temperaturen. Samen met Sylvia en dikke Bertha vertrokken we om 7 uur uit Roncesvalles en liepen richting het eerste barretje voor een koffie en thee. Gelukkig zijn deze ingesteld op pelgrims en zijn ze al vroeg open! Vervolgens liepen we naar een lokaal supermarktje om "rantsoenen" in te slaan voor de dag. Heerlijk fruit en noten. Je merkt al gauw dat je met zo een wandeling bezig bent met je eerste basis behoeften. Je slaapt, staat op, gaat op zoek naar eten en drinken, loopt en gaat op zoek naar een slaapplaats, eet en gaat weer slapen.. Zo klinkt het wel heel saai... Maar dat is echt niet hoor! De weg, de mensen, de omgeving en alles wat je ziet en beleefd maken het (nu al/nog) leuk!
De wandeling van vandaag was een stuk makkelijker dan gisteren, de kilometers en tijd vlogen voorbij. Het landschap en de omgeving waren totaal anders dan gisteren. En al snel liepen we het plaatsje Zubiri binnen. Ons doel was om nog 5 kilometer verder te lopen naar de volgende plaats. Maar door de sfeer, een schattig riviertje en de zon besloten we in Zubiri te blijven. We hebben heerlijk in het ijskoude water van de rivier gelegen en daarna al duttent opgewarmd in de zon. Ik voelde al mijn spieren ontspannen, gelukkig want ze deden best wel even pijn na de eerste 2 dagen. Morgen op naar Pamplona. We staan om 4.30 uur op, zodat we kunnen genieten van de rust, zonsopgang en we voor de warmte de stad binnen zijn.

14 July 2017

En ja hoor.. Bij de andere kant van de berg was het inderdaad zonnig! Waarom hadden we niet gehoopt dat allebei de kanten zonnig waren.. ? Na een mooie zonnige afdaling kwamen we aan in onze auberge in Roncesvalles. Een schitterend gerenoveerd klooster waar plek is voor wel 180 pelgrims! Voor €12,- heb je een overnachting en voor €10,- een pelgrims menu. Het eten was heerlijk, een 3-gangendiner inclusief wijn en water. Na het diner hebben we nog een avond mis bijgewoond in de kerk van het klooster. Bijzonder om bij te wonen, ook al begrepen we er niks van.. alles was in het Spaans. Vandaag was het ondanks alle regen, mist en kou een erg fijn en een mooi begin van mijn Camino naar Santiago de Compostella. Ik ben in ieder geval 37824 stappen dichterbij! Vandaag Kilometers - 30.30 Hoogtemeters - 1230 Stappen - 37824
We grapte naar elkaar dat een warme koffie of iets te eten toch wel erg welkom zou zijn.. En opeens stond er na de bocht een busje waar je diverse Franse lekkernijen kon kopen, drankjes en een gekookt eitje. Wat was dat welkom! We liepen al grappend verder dat de Camino ook daadwerkelijk geeft wat je nodig hebt. Een bekend gezegde langs de route is namelijk "the Camino Provides". Een stuk verder werd het nog kouder en met meer wind. We zeiden nog tegen elkaar oh wat warmte is nu echt wel welkom.. En je raad het misschien al.. Opeens stond daar een noodhuisje boven op de berg. Hier had 1 van de pelgrims net de openhaard aangestoken en hebben we onze billen goed kunnen opwarmen. Op dit punt hadden we bijna het hoogste punt van de berg bereikt van 1463 meter. We liepen nog steeds in de wind en miezerregen. Hierdoor hebben we helaas de hele weg niet kunnen genieten van het uitzicht. Ook nu zeiden we tegen elkaar oh hopelijk is het aan de andere kant van de berg wel zonnig..
Na een klein ontbijt van een kopje thee en een stokbroodje met boter en jam liepen Sylvia en ik samen de auberge uit. Helaas was het een regenachtige ochtend en moest dikke Bertha haar regenjas aan. De eerste kilometers waren zwaar. Klimmen, klimmen en nog eens klimmen. Maar het gezelschap was heel goed. Na een paar km sloot de Australische, Marie, aan. Zij liep die dag de zelfde route en zou vanaf morgen verder gaan met de fiets. De eerste en enige mogelijk stop was na 8 km in Orisson. Deze kleine herberg zal vol met pelgrims en je kon alleen struikelend binnen komen over de tassen en wandelstokken. De volgende stop zou pas na een kleine 20 km zijn. We genoten van een warme thee en een broodje. De route was erg leuk om te lopen ondanks de regen en dikke mist. Je liep praktisch de hele weg in de wolken. Het had is mysterieus en vredigs. Maar het was wel erg koud op een gegeven moment.
Gisteren was mijn laatste dagje samen met Bart. We hebben lekker rustig aan gedaan, aangezien Bart nog 1360 km naar huis moest rijden die avond. We zijn ik Saint Jean Pied de Port gebleven en hebben m'n backpack gewogen. Deze woog 11 kilo!! Ik heb haar gelijk gedoopt tot "dikke Bertha". Na een gezellige avond maaltijd is Bart vertrokken richting huis en ik richting mijn slaapplaats in de Auberge. Na weinig tot geen slaap, stond ik om half 6 op. Het is een hele bijzondere ervaring om voor het eerst in een auberge te slapen. Het lijkt op een hostel, maar het is toch weer anders. Je merkt dat iedereen daar met het zelfde doel is. Er is veel vriendelijkheid en op de eerste dag ook nog veel onzekerheid. Je wilt zo stil mogelijk zijn, je weet nog niet helemaal hoe je je tas in en uit moet pakken en waar je allemaal aan moet denken sochtends. Ik had het geluk dat ik kon "afkijken" bij Nederlands lerares Sylvia, die ik de dag ervoor ontmoet had.

13 July 2017

Jeej ik was jarig! En wie jarig is mag kiezen wat we gaan doen! Dat was geen lastige keuze... M'n benenwagen wilde ik nog even wat rust gunnen voordat de echte reis begint, daarom zijn we alweer de auto in gestapt! Het rijden door de bergen vind ik geweldig, je hebt de mooiste vergezichten en je geniet gelijk van alles wat je onderweg tegenkomt. (hierdoor vergaten we zelfs foto's te maken) We hebben een leuke auto rit gemaakt langs diverse kleine strandjes. Helaas was het niet zo mooi weer, dus zijn we elke keer een stukje verder Spanje in gereden. Uiteindelijk zijn we weer gestrand in San Sebastian! Hier hebben we nog een keer mogen genieten van de heerlijke pinxtos, tapas en drankjes. De stad heeft een fijne sfeer en we hebben zalig in de zon gezeten. Later op de dag zijn we weer rustig richting ons chaletje gereden en hier heb ik mijn favoriete maaltijd bereid van scampi in pittige knoflook olie met een Frans stokbroodje. Mjammm! Nou dat was mijn eerste dag als 27 jarige!

11 July 2017

We hebben een geweldige tijd en zijn optimaal aan het genieten van Frankrijk. Vandaag gaan we eens kijken hoe leuk Noord-Spanje is.. Nouja het begon niet zo geweldig leuk... Vandaag reden we eerst naar Pamplona. Bij binnenkomst van de stad viel ons op dat iedereen dezelfde rood met witte kleding droeg. But why? Na even Googlen werd duidelijk dat het de jaarlijkse 9 dagen stierengevechten zijn in Pamplona. Hoe kan dit nog legaal zijn?! Met tranen in m'n ogen reden we de stad binnen, maar gelukkig ook gelijk weer rechts omkeer naar de kust. We reden door naar San Sebastián! Woehoeeee wat is deze stad super leuk! Na een mooie reis door de bergen komen we uit aan de kust. Direct op zoek naar wat heerlijk tapas en pintxos en een goede wijn, dat is hier gelukkig niet zo moeilijk! Verder lopen we de Monte Urgull op met een 30 meter hoog Christus beeld. (het was warm..) En we eindigen op een terrasje met een schitterend uitzicht. Meer kunnen we ons niet wensen, we zijn gelukkig :)!

10 July 2017

Saint Jean Pied de Port en een berg safari. Oké wat te doen op een bewolkte druilerige dag.. Juist, in de auto stappen en rijden maar.. We zitten vlak bij de bekende Pelgrims plaats Saint Jean Pied de Port en rijden hier eerst naar toe. We wandelen rustig door het stadje en langs de maandag morgen markt. Omringd door geurende kazen, vers gedraaide worsten en heerlijke wijnen.. Al genietend proeven we de lekkernijen van het Basque land. We lopen richting het pelgrims kantoor voor wat extra informatie over mijn reis. Helaas ben ik mijn paspoort vergeten. Donderdag kom ik terug beloof ik en dan ontvang ik mijn eerste stempel. Later vertel ik vast meer over de stempels... Na het bezoek aan SJPdP rijden we door de bergen en in de wolken. Helaas weinig zicht boven op de bergen. Maar uiteindelijk werd deze autorit een heuse safari tocht met duizenden schapen en bokken op en langs de smalle wegen, koeien, paarden en de 4 meest schattige ezeltjes. The French wildlife..

8 July 2017

Dineren in Saint Malo.
Overnachten bij Mont Saint Michel. Wat een mooie dag hebben wij hier beleeft. Op onze weg naar het zuiden van Frankrijk, kozen wij voor de kust route door Normandie. Mont Saint Michel stond al een lange tijd op mijn lijstje om te bezoeken en eindelijk ben ik hier geweest. Het is een bijzondere plek met veel geschiedenis, maar hierdoor ook erg touristisch. Het is aan te raden wanneer je de abdij bezoekt om ook de guided tour te nemen. Je krijgt hierbij zoveel meer informatie, waardoor de geschiedenis pas echt gaat leven. De lange geschiedenis van Mont Saint Michel zou teruggaan tot het jaar 708! Wauw ongelofelijk hoe ze in die tijd bouwwerken konden maken en dat op zo een bijzonder moeilijk begaanbare locatie.

7 July 2017

De schitterende krijt rotsen bij Etratat.