Europe, Asia · 28 Days · 16 Moments · January 2018

Levensloop 2018: Eric & Mo on the road again!

18 February 2018

Het is de beurt aan Myanmar. Na weer op zee gerelaxed te hebben zijn we als eerste op Myeik. Tijdens de doune afhandeling en inklaring mogen we wel af wat bezoekjes afleggen. Zo bezoeken we een pagode, lopen door het stadje, bekijken een cashewfabriekje en de lokale markt. Het valt hier ook heel erg op, dat er niet veel toeristen komen. Iedereen lacht vriendelijk en vindt het leuk om op de foto te gaan. Wij zijn zowaar de bezienswaardigheid. Eric gaat nog even naar de lokale kapper en laat zich voor 2€ een nieuwe coupe knippen. Met de zodiacs maken we de volgende ochtend een mooie tocht door Lampi Channel. In de middag bezoeken we een lokaal dorp. Hier heeft de tijd nog stil gestaan. De volgende dag naar een onbewoond eiland, Frost Island om te gaan snorkelen. Veel mooie vissen maar ook hier al minder gekleurd koraal. Na later op de dag uitgeklaard te zijn uit Myanmar, zetten we koers naar Phuket.

16 February 2018

Nu verlaten we Sri Lanka echt en gaan we weer hele nieuwe dingen ontdekken. Eerst 2 dagen relaxen op zee en onze medereizigers leren kennen. Dan komen we alleerst aan op de Andaman Eilanden. In Port Blair moeten de douane formaliteiten afgehandeld worden en dat kan in India even duren. We bezoeken de gevangenis, die gebruikt is door de Britten, Japanners, tijdens de twede wereldoorlog en daarna weer door de Britten om de vrijheidsstijders gevangen te zetten. In 1938 werd India onafhankelijk. Hier komen weinig toeristen. In Port Blair komt maar een ander schip komend jaar en op de eilanden, die we bezoeken eigenlijk verder niemand. We komen op het North Cinque Island, onbewoond, waar we heerlijk snorkelen. Helaas is het koraal hier wel aangetast door de tsunami van 2004. We bezoeken Ross Island, een mini Anghor Wat, met begroeide ruines en tempels. Helaas zien we wel veel aangespoelde zooi, voornamelijk plastic her en der.

12 February 2018

11 February 2018

4 February 2018

Onze rondrit door Sri Lanka zit erop. Door onze gids Vipula hebben we het land goed leren kennen. We zijn getuige geweest van een ceremonie ter ere van full Moon day, hebben diverse mooie stranden gezien en zijn in het indrukwekkende tsunami museum geweest.
We hebben even niet veel laten horen, dus even een update. Vandaag gaan we aan boord van de Silver Discoverer, een expeditieschip, geen Cruise, zoals ze zelf zeggen. Een kleine 100 passagiers, zodiacs aan boord en alles inbegrepen. Na het inschepen gaan we naar de hut, oh nee, dat heet hier suite. Ik zie het verschil niet zo. Het verschil zit hem meer in de ongelooflijk goede service, lezingen, die gegeven worden en het goede eten. We ontmoeten weer een groot aantal bijzondere mensen uit de hele wereld. Zo is de afspraak gemaakt om oud &nieuw 2018 in Sydney te komen vieren! De eerste drie dagen bezoeken we de Zuid en Oostkant van Sri Lanka: Galle, Yala NP en Trincomalee. Een perfecte aanvulling op ons eerste reisdeel.
Tsunami monument

3 February 2018

28 January 2018

De eerste week zit er op, dus tijd voor een update! Om met de deur in huis te vallen: degene die Sri Lanka nog niet op zijn bucket list had staan adviseren wij dit alsnog te doen! We beleven iedere dag een enorme afwisseling in cultuur en natuur, maar we moeten er eerlijk bij zeggen dat dit voornamelijk te danken is aan onze privé gids Vipula. Hij kent het land op zijn duimpje, stopt op bijzondere plekjes die je anders nooit gezien zou hebben en zorgt ervoor dat we nergens ėėn minuut verspelen door onnodig te wachten. En bovenal: hij rijdt ons op onbegrijpelijke wijze veilig door het verkeer. Nu zijn wij wel wat gewend, maar dit hadden we nog niet meegemaakt: ondanks de smalle wegen wordt je rechts en links ingehaald, er wordt nooit voorrang verleend (ook niet aan verkeer op voorrangswegen), afsnijden mag en iedere chaffeur heeft de onweerstaanbare drang om zijn voorganger in te halen, ook als dat niet hoeft of zelfs niet kan.

25 January 2018

Om een indruk te geven wat we allemaal hebben gedaan en beleefd: in Wilpattu maakten we een safari en zagen we twee luipaarden die op jacht waren. In de stad Anuradhapura bezochten we de heilige Bo Tree (oudste boom ter wereld) en zagen we hoe die door honderden Boedhisten werd vereerd. In het Minnerya N.P. zagen we tijdens een jeepexcursie tientallen olifanten en in Polonnarura struinden we door de ruiïnes van de koninklijke paleizen en het museum. In Sirigya beklommen we de 1200 treden van de rots en in Dambulla bewonderden we de 300 Boedha beelden van de Gouden Tempel. We lieten ons al twee maal masseren en we werden onthaald door onze geemigreerde collga Aad Berkel en zijn vrouw Malini. We wandelden door de botanische tuin van Kandy en brachten een bezoek aan de Tempel van de Tand. Verrassend waren de badderende olifanten in de rivier en de bezoeken aan een houtsnijwerker en een theeplantage waren heel interessant. Je ziet: wij hebben ons in de eerste week niet verveeld!

21 January 2018

Lieve familie, vrienden, fijne collega’s, goede buren …… het is bijna zover. Na een lange voorbereiding gaat morgen onze sabbatical starten! Een jaar lang vrij, tot 1 februari 2019 zonder de verplichting om je te moeten melden op het werk, dat leek ons wel wat. Ruimte om onze grote hobby te kunnen uitvoeren, dat was ons doel. En dat betekent voor ons zo veel en zo vaak mogelijk reizen! Via deze blog willen wij alle geïnteresseerden met enige regelmaat informeren over onze ervaringen. Maar eerst willen wij iedereen hartelijk danken voor alle steunbetuigingen en aanbiedingen om onze koffers te dragen, foto’s van ons te maken, onze kleren te wassen, etc. Dank jullie wel maar wij hopen het zelf te redden. Het begin van onze reis zal ons naar Sri Lanka brengen, waar wij zullen worden rondgeleid door een privé-gids. Deze gids is geregeld door een oud collega van ons, Aad Berkel, die zo’n 10 jaar geleden naar Sri Lanka is verhuisd. Leuk dat jullie via de blog met ons meereizen! Tot blogs.