Netherlands, Indonesia · 75 Days · 26 Moments · July 2017

Robert, Monica, Jaap en Toos in Indonesië

13 October 2017

Het zit erop.... Vanmorgen nog een paar uurtjes bij het zwembad vertoefd en zo direct vertrekken we naar het vliegveld van Den Passar naar Jakarta. Daar stappen we over en vliegen we door naar Amsterdam. Zaterdagochtend ongeveer 8.00 uur landen we. Het was een mooie reis, maar wel vermoeiend. Veel mooie dingen gezien, hoogtepunten de Borobodur, de Prambanan, de Bromo vulkaan, de natuur en de prachtige tempels en rijstvelden op Bali. Minder mooi is de viezigheid overal, vooral op Java, de sloppenwijken op Java en het enorm drukke verkeer overal. Over een korte afstand die je toch erg lang. Tot snel allemaal 😃

10 October 2017

Vandaag een erg leuke dag. We zijn op pad geweest met een auto met privé chauffeur en met privé gids. Allereerst naar de bekende Tanah Lot tempel die in de zee ligt. Daarna het binnenland in naar prachtige rijstterrassen. Deze zijn beschermd door Unesco. Hier hebben we geluncht met uitzicht op deze rijstterrassen. We zijn verder gereden naar nog 2 hele mooie tempels. Eėn ervan lag in een meer, op ca. 1300 meter hoogte. De ander lag dichter richting de hoofdstad Den Passar. Alles was even prachtig 😀

9 October 2017

Vandaag relaxen we 😀🍸🍺

8 October 2017

Vanmorgen even lekker gezwommen bij het hotel en in de middag nog een laatste excursie met de groep. Eerst langs een zilverwerkfabriek, daarna naar houtsnijder en vervolgens naar het kunstenaarsdorp Ubud. Erg leuk maar wel toeristisch. Jaap en Toos zijn van een taartje gaan genieten en Robert en Monica van een drankje met kleine snack. Als laatste zijn we naar een Kecap dans voorstelling geweest (apendans).

7 October 2017

We zijn op Bali aangekomen en we hebben de zee gezien 😁 We weer een paar spetters eind van de middag...

6 October 2017

De laatste dag op Java. We zijn naar een plantage geweest waar van alles verbouwd wordt; nootmuskaat, vanille, koffie, peper, gember, kardemom, kaneel, cacao, kruidnagel en nog veel meer. Bij de plantage is ook een kindertehuis. Ze hebben van bamboe van alles gemaakt voor ons en ze hebben voor ons gezongen en gedanst. Zo schattig! Door de groep was voor de kinderen ook e.e.a. meegenomen zoals snoep en armbandjes. Als we weggaan worden we door de kinderen naar de bus gebracht.

5 October 2017

Vandaag een lange busreis gehad. Niet omdat de afstand groot is, maar doordat het erg druk is op de weg. Men haalt hier aan alle kanten in, ze draaien de weg op elk moment op, scooters wringen zich in de kleinste gaatjes en daar maken ze helemaal geen enkel probleem van. Vaak gaat het allemaal net aan, maar ongelukken gebeuren er nauwelijks. De stuurmanskunsten zijn erg goed, zeker ook van onze buschauffeur. We maken een tussenstop op een lokale markt waar weer van alles te vinden is. Hebben een koffiestop met taart (er is weer een jarige) lunchen bij de Chinees en komen dan in een enorme stortbui terecht. Binnen de kortste keren staat alles blank. Het laatste stuk van de busrit gaat door een nationaal park waar het prachtig groen bebost is. Robert spot zelfs nog een aap, een makaki! Dan komen we bij ons laatste hotel aan. Het bestaat uit allemaal twee onder ėėn dak bungalows. Het ziet er erg leuk uit.

4 October 2017

We zijn afgelopen nacht om 00.30 uur vertrokken om de zonsopkomst bij de Bromo vulkaan te bekijken. Geweldig mooi!! Daarna met jeeps verder naar de voet van de vulkaan. Die hebben we beklommen en in de krater kunnen kijken. Het is een werkende vulkaan en je hoorde een soort gebulder. Toch wel spannend en heel indrukwekkend. We waren erg moe, want het was een lange rit naar en weer terug van de Bomo vulkaan. Toos en Monica hebben zich in de spa van het hotel lekker laten verwennen met een gehele lichaams scrub en massage van wel anderhalf uur. En dat voor het enorme bedrag van net aan € 10,-. Morgen gaan we naar het laatste hotel op Java voor de laatste 2 nachten waarna we naar Bali vertrekken.

3 October 2017

Vandaag zijn we vertrokken richting Batu. Eerst 2,5 uur met de trein en daarna nog 2,5 uur met de bus. Het is weer prachtig en dat is het uitzicht vanuit onze hotelkamer ook. Om 00.30 uur vertrekken we naar de Bromo vulkaan om daar de zonsopkomst te gaan zien. Deze schijnt schitterend te zijn.

2 October 2017

Vandaag een rustig dagje aan het zwembad.

1 October 2017

Zondag 1 oktober Vandaag een sportieve dag met een fietstocht door dorpjes en over het platteland. We zien rijstvelden, tabaksplanten, chili- en pindavelden, maar ook allerlei soorten fruit. Halverwege de fietstocht belanden we op een klein plaatselijk marktje. Na de fietstocht op naar een ander hoogtepunt in de reis: de Prambanan tempel. Ook dit is een boeddhistisch complex. De rest van de middag en ook morgen zijn we vrij. We gaan genieten van een relaxdag. Lekker uitslapen en uitrusten voor de treinreis van overmorgen. Daarna weer verdere berichten. Welterusten!

30 September 2017

We sluiten de dag af met het bijwonen van een Ramayana dans voorstelling.
Zaterdag 30 september. Een tour door Yokjakarta in een becak, die tegenwoordig heel modern gemotoriseerd zijn. We gaan naar een batikfabriekje waar we het batikproces te zien krijgen. Het is erg bewerkelijk omdat iedere nieuwe kleur op afzonderlijke wijze aangebracht moet worden. Daarna verder op pad naar het Kraton, het paleis van de sultan. Het is niet wat wij van een paleis verwachten. We stappen weer in de becak en gaan naar een leerzaakje waar ze mooie produkten met de hand maken. Robert heeft een nieuwe portemonnee gescoord. Als laatste naar een zilverwerkplaats waar ze erg mooie dingen maken, maar helaas net zo duur als in Nederland.

29 September 2017

En dan gaan we verder naar de Borobodur. Dit is het grootste boeddhistisch complex ter wereld, één van de zeven wereldwonderen. Het is zo mooi!! De foto's spreken voor zich.
Gisteten nauwelijks wifi en vandaag erg drukke en lange dag gehad...vermoeiend, maar wel heel mooi. Morgen hebben we alleen in de ochtend een programma. Daarna volgt het verslag.
We waren wat achter maar hebben nu tijd om jullie verder bij te praten. Na de Borobodur hebben we een desa-tour gedaan. Dit was een rondrit met paardenkoetsjes door een desa wat een gehucht (buurt) binnen een kampong (wijk) is. In een kampong kunnen duizenden mensen wonen. We hebben hier nog wat huisvlijt gezien, zoals het bakken van cassavechips en we zagen een jongen die de kokosboom inklom om het sap uit de kokosbloemen te halen. Dit wordt o.a. gebruikt om een alcoholische drank van te maken.
Vrijdag 29 september. De naam van onze reis is 'temp doeloe', maar rustig aan doen is het nog niet echt. We moesten al om 4.30 uur opstaan... Eerst op weg naar het Dieng plateau. Het Dieng Plateau is een plateau op een gemiddelde hoogte van 2.300 meter, gelegen tussen de vulkanen. Het uitzicht is weer prachtig. We komen er bij een klein boeddhistisch complex en gaan dan naar zwavelbronnen. Het ruikt hier naar de welbekende rotte eieren lucht. De zwavel is zo heet dat ze er eieren in koken...zou daar de lucht vandaan komen??

28 September 2017

Op donderdag de 28e september. We zijn deze dag op de trein gestapt om naar midden Java te vertrekken. Een voor Indonesische vertrekken luxe trein met ruime zitplekken. Onderweg hebben we uitzicht over de prachtige natuur en mooie rijstterrassen. Afgewisseld met dorpjes waar we langsrijden waar het vaak armoedig is en ook zien we veel sloppenwijken waarbij men bijna op het spoor woont. Er zit tussen de rails en hen krotwoning misschien maar 5 meter. Na de treinrit verder met de bus op weg naar het plaatsje Wonisobo. Onderweg stoppen we bij een capioca(?) fabriek. Ze maken hier een soort vermicelli van. Monica mag ook nog even mee aan het werk... Daarna stoppen we langs de weg bij een veldje waar ze met de hand bakstenen maken. Net op tijd want zodra we de bus instappen begint het te regenen...hozen...

27 September 2017

Vandaag een rustig dagje. Toos is ook niet lekker en Monica gaat ietsje beter. We hebben uitgeslapen, wat gekletst met anderen uit de groep en daarna geluncht. Erg leuk en met live muziek. Het regent flink en de poncho's zijn goed van pas gekomen. In de middag nog wat geluierd en 's avonds terug naar hetzelfde restaurant. We hebben er heerlijk gegeten. Op de terugweg kwamen we langs een soort 'kungfu' school of zoiets. De kinderen wilden erg graag met Robert op de foto 🤣

26 September 2017

Vandaag zijn we vanuit Bandung naar het zuiden richting een thee plantage in de bergen gegaan. De Boscha plantage met een oppervlakte van ruim 1200 ha. Nadat we tussen de thee gelopen hebben, moesten we natuurlijk de thee drinken. Daarna een "dorpswandeling" in de plaatselijke kampong gemaakt. Vele kinderen wilden die westerlingen wel even zien..... Na de lunch weer teruggereden naar Bandung. Wat een drukte onderweg. Je kan hier dus niet plannen hoe laat je aankomt. Wat ons wel opvalt is dat de stad erg vies en vol is. Monica is niet zo fit en duikt snel onder de wol. Morgen een rustige vrije dag om lekker even uit te slapen en bij te komen. Welterusten.

25 September 2017

Vanmorgen ging de wekker heel vroeg. Al om 6.00 uur en om 7.30 uur zijn we uit Jakarta vertrokken naar Bandung. Vroeg omdat het verkeer in Jakarta een chaos is en het de nodige tijd kan kosten om de stad uit te komen...zeker op maandagochtend bij de start van de werkweek. We troffen het en we waren redelijk snel uit de stad. In Jakarta en ook langs de snelweg de stad uit zijn veel tegenstellingen. Zo lag ons mooie hotel direct naast een sloppenwijk en zo zie je het overal. Afval wordt overal direct naast het huis (sloppenwijk) neergegooid. Vlak bij het hotel in Jakarta zagen we de ratten lopen. Hoe verder van Jakarta af hoe groener en mooier het wordt. We hebben onderweg diverse mooie rijstterrassen gezien. In Bandung aangekomen zijn we naar het ereveld Pandu geweest. Op dit ereveld liggen meer dan 4000 oorlogsslachtoffers begraven. Jaap heeft een geplastificeerde foto neergelegd bij het graf van een vriend van zijn vader.

24 September 2017

Aangekomen in Jakarta na een vliegreis van 14 uur..pffff... Redelijk geslapen waardoor de tijd snel ging. Meteen een klein tourtje door Jakarta gedaan waarbij we in de haven zijn geweest en langs het presidentieel plaleis en monument.

23 September 2017

Klaar voor vertrek.
De koffers zijn gepakt....