Europe · 36 Days · 79 Moments · July 2017

Ekspedisjon Norge: JAMMJAPLAM!

19 August 2017

Laatste rit naar huis vandaag. Einde van de vakantie. Bedankt Arjen, Anneke, Max, Jasmijn, Liselotte en Annabel voor de super leuke weken! We hebben het erg naar ons zin gehad met jullie. Volgens mij waren we een heel goeie groep zo samen! Gisteravond hebben we allemaal alvast afscheid van elkaar genomen. We gaan ieder ons eigen tempo rijden naar huis. We kijken al uit naar de reünie en alle foto's bij elkaar.

18 August 2017

Vanochtend zijn we allemaal weer veilig met de boot in Denemarken aangekomen. We overnachten op camping Frigard vlakbij de duitse grens. En omdat het hier maar liefst 19 graden is (ipv de 13 in Noorwegen) en we zelfs af en toe de zon tussen de wolken door zien springen we met de kinderen nog maar snel in het zwembad! Laatste mogelijkheid deze vakantie. 1 nacht nog en dan op naar huis.
Het is vroeg, half 7 gewekt worden en half 8 de boot af...

17 August 2017

Nu zitten we dan alweer op de boot terug naar Denemarken. Noorwegen nam in stijl afscheid van ons; met een lading regen...... Maar. .... we hebben wel nog even door Bergen kunnen wandelen. Best een leuke stad om nog eens uitgebreider te bezoeken.

16 August 2017

Terug op de camping zijn Max, Anneke, Mireille en ik (Peter ) nog naar bovenaan de Tvindefossen gelopen om van het uitzicht te genieten! Beetje inzoomen misschien, maar op die laatste foto zie je Arjen ook nog in zijn oranje jas!
Vandaag was het klimparkdag! Vooral voor de 2 kleintjes was het gaaf dat ze die hoge kinderroutes ook durfden. Cool! En het weer zat ook mee😆
Vandaag zijn MPJMAJLAA naar een klimpark geweest waar MPJMAJLA hebben geklommen. Was gaaf om te zien.

Vandaag is het een regenachtige dag geweest, beetje als herfst eigenlijk. Wij (M&P&J&M) zijn lekker in ons huisje gebleven om wat spelletjes en doolhoven te doen. A&A&M&J&L&A zijn gaan raften, superstoer!

14 August 2017

Annabel is vijf jaar! Gefelicitaart!
Gisteren zijn we weer verder gereisd naar de laatste overnachtingsplek in Noorwegen. Wij via de bergwegen route en A&A via de tunnel route. Wij kwamen 2x over weer een super mooie hoogvlakte. Tussendoor met de veerboot overgestoken en lekker geslalomd over haarspeldbochten weggetjes. Nu liggen we in een hutje met ieder zijn eigen plekje in het stapelbed. Nu pal naast zo'n mooie grote waterval!

Vandaag naar Tvinde camping gereden. Korte omweg vanwege een ingestorte brug, twee uur wachten, oh nee, vijf minuutjes. 90,5 kilometer door tunnels heen gereden. We kunnen dus zeggen dat we de bergen van boven èn van onder gezien hebben. Één van de tunnels was de langste ter wereld, 24,5 kilometer lang. Met een veerpont over een fjord heen gegaan, en bij Tvinde konden we de waterval bewonderen. Boerenkool met hamburgers gegeten, daarna gezellig koffie gedronken met Mireille, Peter, Jonathan en Marijn. Tenslotte de kamer in gereedheid gebracht voor Annabel haar vijfde verjaardag!

Vandaag wilden we allemaal wel rustig aan doen na zoveel actieve dagen en vele indrukken. Maar het is ook onze laatste dag in Oldevatn en het weer zit niet mee qua ontspannen buiten een boekje lezen bijvoorbeeld... 😅 Peter krijgt het op zijn heupen. Na het ontbijt moet hij kanoën. Hij gaat alleen op pad, waarna er net een vreselijke wind opsteekt, die sterker is dan de stroming mee.. AAMJLA gaan winkelen in Stryn en wij gaan toch nog even in de Briksdalen kijken. Als het enigszins droog is na de koffie stelt Marijn voor om te wandelen 😊 en gaan we toch 3 km naar boven en terug om de Briksdalbreen/gletser te zien! Een prachtige wandeling langs weer een hele woeste en natte waterval en waar aangegeven werd tot welke plekken de terugtredende gletser de afgelopen decennia liep. De Briksdalbreen prijkte antivries-kleur blauw onder het dikke wolkendek door. Toch weer erg indrukwekkend!
Peter is zojuist toegetreden in Trollenland...
Buurman zegt Goedemorgen!

In de sneeuw gespeeld bij de Postweg. Daarna in Loen met de kabelbaan naar boven gegaan en een heel mooie, maar winderige wandeling gemaakt. Veel klauteren. Daarna met de hele groep uit eten gegaan.
Via de Postvegen zijn we naar Geiringen gereden. De Geiringenfjord staat op de UNESCO werelderfgoed lijst als een van de mooiste fjorden van Noorwegen! De route er naartoe vanuit de bergen het steile dal in is indrukwekkend! Ondanks dat het bewolkt is. We zien ook net dat er 2 cruiseschepen de fjord invaren. Geiringen zelf is niet heel bijzonder, vooral veel souvenirwinkels waar rijke cruisegangers in en uithoppen. Met de ferry zijn wij door de Geiringenfjord naar Hellesylt gevaren. Een mooie vaartocht, maar er was veel wind met windstoten.. Jonathan en Marijn hadden wel even genoeg watervallen en fjorden gezien.. Vanuit Hellesylt door landelijk gebied terug gereden naar Strynt waar we AAMJLA troffen om samen uit eten te gaan!
Vanmorgen zijn we via de oude Postvegen op zoek gegaan naar sneeuw. Via haarspeldbochten omhoog tussen de watervallen door. En we hebben sneeuw gevonden in het zomerskigebiedje van Stryn! Jammer genoeg was de skilift dicht... Ook een sneeuwballengevecht midden in de zomer (nou ja zomer hier in Noorwegen..) was erg leuk! Ook de rest van de route over de hoogvlakte tussen de laaghangende bewolking met rotsachtige bergen en meren was zeker de moeite waard!

10 August 2017

Nog wat leuke foto's van vandaag!
Brenndalendag! Fantastische wandeling gemaakt met de hele club. Berg op naar de waterval. Onderweg nog ergens een zoon kwijtgeraakt, maar aan het eind weer teruggevonden 😀

Paradise!
We komen tegen 16:30 uur aan op Oldevatn. Een prachtige plek aan het Oldevatn meer dat er aanlokkelijk blauwgroen bijligt! Na van het geweldige uitzicht genoten te hebben voor onze hytte (niet goed in foto's weer te geven.. sorry je moet hier echt zijn...😀) nemen de kinderen een duik in het heldere, maar ijskoude water! Er wordt ook gesubd en gekanoed. De subs en kano's mogen door iedereen gebruikt worden.
Op woensdag 09 augustus zijn we om 09:30 vertrokken vanuit Skabu naar Olden. Een reis van circa 250 km en daar doen we 4-5 uur over. We hebben en route genomen dwars over de Jottumheimer somervegen! Begonnen met regen, 8-9 graden en bewolkt. Maar zo mooi, uitgestrekte prairie-achtig gebied! En! Er staken 4 wilde rendieren over!! Daarna steeds dichter bij de sneeuw over de bergen. Wij PMJM hebben bij een Ridderkloof met woest blauw water een wandelingetje gemaakt... Via het bergdorp Lom waar een wilde beek dwars doorheen stroomde en een prachtig houten staafkerkje! Daarna weer richting hoge bergen en sneeuw door lange smalle (benauwde) tunnels van wel 4 km lang.. Een laatste stop aan de andere kant van de bergen tussen watervallen En.. het zonnetje is gaan schijnen. Opeens is het boven de 20 graden! Langs de eerste fjord voorbij Stryn rijden we het prachtige Oldevatn dal in met spiegelend blauwgroen glad water. En we zien de tongen van meerdere gletsjers over de bergranden gluren!

8 August 2017

Gekanood, gezwommen en een wandeling gemaakt. De laatste naar Finstrafossen. Werkelijk een enorm mooie wandeling.

7 August 2017

En nu lekkere pizza's bakken!
Vandaag hebben we met zijn allen een mooie wandeling gemaakt naar de top van de Skardfjellet. Boven op de top werden we getrakteerd op supermooie vergezichten en een fikse hagelbui.
Fantastisch uitzicht op de Skardfjellet
Aansluitend op het bericht van Anneke

Paaseiland?
We hebben een geweldig knus huis in Skåbu Hyttegrind! Met prachtig uitzicht op het meer en bergen! Max en Jonathan hebben hun eigen hytte bij het meer! Net op tijd om de finale voetbal te kijken en mee te juichen voor ons winnende team 🙌
Een korte stop in Hamar. Rotsen zijn bedwongen! Onderweg naar Skabu reed er na de 11% helling en de haarspeldbochten ineens een auto achter een bus.
Via Domkirkeruinene in Hamar en Lillehamer steeds hoger de bergen in tussen prachtige watervallen door naar Skabů!

Laatste dag in Finnskogen, onverwachts heerlijk weer! Relaxed en alle kids en Peter gezwommen en visjes gevangen. Eind van de middag spelletjes gedaan op de veranda en een stenenvoorstelling van Annabel en Marijn bekeken! Morgen reizen we door naar Skabů ten Noordwesten van Lillehammer.

Helaas te nat en koud om buiten onze boshutjes te zitten.. Welterusten!
Vandaag rustig dagje met afwisselend veel regen en tussendoor zon. 's Middags zijn wij (PMJM) een stuk over onverharde wegen door de bossen gereden. We hebben zelfs een Noorse Korhoen gezien! Helaas geen Eland... Wel prachtige bossen, heide, bosbessen en spierwitte mos.

3 August 2017

Heerlijke wandeling gemaakt vanuit Svullya rond een meer. De wandeling zou iets van 7 km zijn, maar bleek uiteindelijk ietsje langer. Peter was blij dat hij een stoel vond onderweg.
Even stoppen tijdens heerlijke wandeling

2 August 2017

Heerlijke dag gehad, eerst zonder wekker wakker geworden. Daarna stond het ontbijt klaar. ☺ Een stel is gaan trampoline springen in het meer, een stel is daar naar gaan kijken 😁. Verder gelezen, spelletjes gedaan. Daarna wandeling gemaakt met Anneke. Max had ondertussen voor het eten gezorgd. Daarna mooie avondwandeling gemaakt.

1 August 2017

En na een prachtige rit van 2 uur door landelijk en heuvelachtig gebied, met een korte pizzastop, zijn we net voor 21:00 uur aangekomen in Finnskogen. Hier waren AAMJLA al eerder in de avond aangekomen. God natt!
Superleuke dag in Oslo! Eerst hippe/beetje alternatieve wijk Grünerløkka verkend (leuke vintage, Scandinavische merken en veel leuke terrasjes!). Daarna met tram 11 naar het "Sentrum" naar de Nasjonal Galleriet. Via de Karl Johans gate en Oslo sentralstajon het beroemde dak op van het Operahuset! Met tram 12 illegaal (kaartje bleek al verlopen..) weer terug naar de auto bij de Anker apartments!
En nog een ijsje en salade eten in een mooi parkje.
Hier is dan Skryk!
Uitzicht vanuit Anker appartements. Studenten hotel.
Plannen smeden voor Oslo!
Even rustig opstaan, de ontbijtbox wordt bezorgd.. ehm.. zelf gehaald door Peter!
Ochtend in Oslo, studentenhotel

31 July 2017

Studentenhotel in Oslo
Overtocht van Fredrikshavn naar Oslo! Heerliijk weer alleen voor de Oslofjord hingen er een paar fikse buien! Daar werden we begroet met een mooie dubbele regenboog.
Naar binnen gedirigeerd, er moet een helikopter landen
De overtocht naar Oslo is begonnen.
Vertrek naar Oslo, Noorwegen!

En dan gezellig met zijn allen aan tafel!
Nu is het reisgenootschap kompleet!
Regen in Denemarken 😊

29 July 2017

Sønderborg, de dames zijn nog even heerlijk aan het spelen!
We hebben onze eerste overnachtingsplek bereikt en de huisjes staan er prachtig bij!
Marijn vraagt bijna om de 10 minuten "Zijn we er bijna?" En nu vindt hij het zo lang duren en wil hij niet meer stoppen tot we bij de konijntjes, cavia's en hertjes op camping Tolne zijn (nog 355 km.. 😬). Maar we staan wel in de file voor de Deense grens!
Ontbijt staat klaar, zo vertrekken van uit Aalden
04:40 vertrek. Onze vakantie is begonnen!

28 July 2017

Bekende weg richting Aalden
Bij Gouda!
Vertrokken richting Aalden! Vier uur en drie kwartier later dan gepland 😊😂😂

26 July 2017

22 July 2017

20 July 2017

Nog zes werkdagen! Komende dinsdagochtend halen we de bus op 😀 komende weekend zal zeker in het teken staan van spullen pakken, eten verzamelen en in kratten doen. We hebben al wat leuke spelletjes voor de dametjes uitgeprint en aangeschaft. Luisterboeken mp3s op dvd zetten of toch maar op de MP3 speler? En nu? Tja, nu kan ik niet slapen.

15 July 2017

Hoioi
.. Nog 2 weken... Ik heb deze app gevonden, waarmee we gezamenlijk een reisverslag kunnen bijhouden! Schrijven jullie mee? Kunnen we ook delen met het thuisfront!