Denmark, Sweden, Norway · 15 Days · 12 Moments · July 2017

Het avontuur van Michèle in Bengtsfors, Zwede

29 July 2017

De volgende ochtend om half 9 weer mijn bed uitgekropen. Nu ben ik bij de Starbucks op het station aan het wachten totdat we de met de bus en trein onderweg kunnen naar Ed. Hier worden we door Mambo opgehaald en naar de camping in Bengstfors gebracht. Dit was ook het beginpunt van mijn reis. Vanuit Bengstfors gaan we om 7 uur weer terug naar Duitsland. Waar we overstappen op een andere bus naar Apeldoorn. Wat een reis! Wat veel gereis! Maar wat een mooie ervaring, natuur, gezelligheid en nog veel meer..... Ik weet nu al dat ik volgend jaar met mijn Backpack op terug wil naar Abisko Park, de lofoten en Kiruna. Zonvakanties zijn verleden tijd. Al zou ik het wel iets rustiger aan doen, zo dat ik wat minder moe ben en wat meer uitgerust aan het einde van de reis.
Dit is een heel mooi en groot park met zeer bijzondere beelden die de levensfasen van de mens uitbeelden. Ook heb je vandaar een prachtig uitzicht over Oslo. Na genoten te hebben van het uitzicht zijn we onderweg gegaan naar het Royal Palace. Onderweg werd mijn tentgenootje Sanne helemaal gek want die studeert productdesign en we kwamen langs allerlei hele dure designwinkels. Ze heeft nog een heeeeeel duur koffiekopje van €26 gekocht. Het Royal Palace was heel mooi en groot. Maar niet super indrukwekkend vergeleken met die in Rome. Vanuit het Royal Palace weer met de tram teruggegaan naar het hipsterwijkje. Hier super lekkkkkker gegeten in een mooi restaurant. Vanuit daar weer teruggegaan naar de camping en nog even wat thee gedronken.
Niet alleen werden de overledenen herdacht door middel van foto's en bloemen. Maar was er in het parlementsgebouw ook een uitleg van wat er gebeurd is die dag. Ik heb nog nooit zo iets afgrijselijks gezien, het kwam op dat moment zo dichtbij. Overlevenden van de aanslag op het eiland legden bijvoorbeeld uit hoe zij het overleefd hadden door op andere dode lichamen te gaan liggen. Een meisje dacht dat de politie kwam om te helpen, maar werd door de als politie verklede dader uit haar schuilplaats gelokt en doodgeschoten. Kinderen die van de kliffen af sprongen in het water om weg te komen en uiteindelijk al vluchtend op de rotsen terecht kwamen of alsnog doodgeschoten werden toen ze wegzwommen. Afgrijselijk! Uiteindelijk heeft de dader maar 21 jaar cel gekregen voor de moord op 90 jongeren en begeleiders. Belachelijk! Na deze heftige ervaring zijn we in een superleuk en gezellig hipsterwijkje wat gaan drinken. Daarna wat rondgestruind en de bus genomen naar Vigelandsparken. Continued.
Gisteravond laat na een treinreis van 10 uur aangekomen in Oslo. Waarnaar we de bus hebben gepakt naar de camping. Ik viel zoals gewoonlijk bijna flauw van de honger om 8 uur 's avonds. Daarom heb ik met de helft van de groep besloten om frietjes bij de camping te eten. De andere helft ging uiteten bij een burgertent. Daarna rond 9 uur mijn tentje in gekropen en heerlijk 11 uurtjes kunnen slapen. Helemaal bijgekomen heb ik de volgende ochtend de bus terug naar het centrum gepakt. Daar wilden we net zoals in Stockholm aan een Free Guide Tour deelnemen. Helaas was de dame die deze tour gaf heel onduidelijk en niet welbespraakt. Vandaar dat we maar zelf rond zijn gaan lopen. Eerst zijn we naar het Operagebouw gegaan een groot gebouw wat op een ijsberg lijkt. Waarnaar we naar het parlementsgebouw zijn gelopen. Hier is een herdenkingsplek voor de terroristische aanslagen van 22 Juli 2011. Ik kwam zeer aangeslagen en onder de indruk uit deze herdenkingsplek terug. To be continued...

27 July 2017

De tussenstop in Narvik verliep helaas niet helemaal zoals gepland. Er waren geen plekken gereserveerd voor de trein naar Trondheim. Hierdoor was er naar Silke ( reisleidster) flink wat commentaar door een groot deel van de groep. En dat terwijl ze het prima opgelost heeft. Mambo heeft namelijk geregeld dat we in plaats van de camping twee dagen in een hostel konden slapen. De sfeer was hierdoor even weg. Maar na wat spelletjes Speed en gezelligheid ging het al een stuk beter. Eenmaal in Trondheim gelijk de stad verkend, mijn beroemde lasagne gemaakt voor 11 personen en gezellig 's avonds een biertje gedronken van 10 euries🤔. Wat ook heel raar is in Nw mag je na 8 uur geen bier meer drinken, behalve in een bar. Raar land is het ook. Uiteindelijk om half 2 in slaap gevallen en de volgend ochtens om 8 uur alweer uit mijn bed gekropen om met de taxi naar het station in Trondheim te gaan.
Momenteel ben ik onderweg naar Oslo. Maar ik heb al weer een hele rit achter de rug. Nadat ik de 24e Paul en Cecel heb ontmoet ben ik met de hele groep aangelopen naar de haven van Svolvaer en zijn we drie uur gaan zeekayakken tussen de fjorden. Dit viel helaas wat tegen, we gingen niet erg ver het water op en daardoor waren de uitzichten niet bijzonder. Wel wat leuks geleerd: in Svolvear drogen ze vissen zodat ze langer bewaard blijven in de zware winter. Daarna na een lange discussie besloten om aan de haven te gaan eten met de groep. Het was een aparte maar super lekkere ervaring. Ik heb zowaar vis besteld. Het rare in Nw is dat je niet bediend wordt in de wat goedkopere restaurants je besteld eten en drinken aan de bar. Waarnaar alleen het eten gebracht wordt. Daarna onze backpacks in gereedheid gebracht en wat eten in geslagen voor de 10 uur durende treinrit naar Trondheim met een kleine tussenstop in Narvik. To be continued...

24 July 2017

Gisteren na een hele mooie busrit door de Lofoten om 8 uur 's avonds aangekomen in Svolvear. Gelijk maar de tentjes opgezet. Dat gaat nu al tien keer sneller dan de eerste keer in Bengstfors. We waren vergeten dat het zondag is en we dus geen boodschappen kunnen doen. Om die reden maar allerlei restjes brood/fruit en crackers opgegeten met spuitsmeerkaas. Jaaah...dat is hier een ding allerlei soorten smeerkaas in een tube. Nadat we verzadigd waren, gelijk de wandelschoenen aangetrokken en omhoog gelopen of eerder geklauterd naar een berg. Met de gehele groep zijn we tot halverwege gekomen. Echter ben ik zeer eigenwijs en wilde ik natuurlijk naar de top. Wat je start moet je ook afmaken. Uiteindelijk nog 2 uur over gigantische rotsen, modder en stenen heen geklauterd als een aapje. Rond 12 uur zijn we bij de top aangekomen met een fenomenaal uitzicht. De volgende ochtend Paul en Ceciel ontmoet en mama een goede verjaardag gewenst.

23 July 2017

Er waren geen paden, alleen paaltjes die aanwezen waar je heen moest. Onderweg moesten we ook een paar keer de waterval oversteken. Het water van de waterval is drinkbaar en heel lekker koud. Daar dus flink wat van gedronken. Eenmaal op de top lag er zelfs nog sneeuw, super gaaf! Ik ben nog nooit zo ver omhoog geklommen! Daar heb ik heerlijke warme chocolademelk gedronken met een uitzonderlijk uitzicht. Ik zou dolgraag een keer terugwillen en dan het King's trail lopen een wandeling van 7 dagen waar je kampeert midden in het park. Eenmaal terug een pizza'tje gegeten bij het meer en toen 's avonds nog terug geweest met de gondel naar de berg die ik die dag beklommen had. Hier de middernachtszon bekeken. Uiteindelijk lag ik rond half 2 in mijn bed. Vanochtend hebben we de trein gepakt naar de stad Narvik, vanuit daar is het nog 4 uur reizen met de bus naar Svolvaer bij de Lofoten. Dit is het mooiste deel van Zweden. Daar gaan we met de hele groep rond de fjorden zeekayakken.
Verder heb ik in Kiruna 2 hele kouden nachten doorstaan. Zo koud dat ik midden in de nacht in de sauna ben gaan zitten en daar een uurtje heb geslapen😁. Daarnaast nog paardgereden op Ijslanders!!!! Hierdoor ben ik op plekken geweest waar je te voet niet kan komen met prachtige uitzichten. Na Kiruna moesten we ongeveer 2 uurtjes met de trein naar Abisko Ostra dit ligt bij Abisko National Park. Hier hebben we 2 nachtjes in een hostel geslapen in èèn normaal bed! Vanuit het hostel zijn we naar Abisko National Park gelopen, dit was 2 km. Doordat we nog maar een halve dag hadden hebben we een kleine wandeling van ongeveer 2 uur gemaakt rond een waanzinnige waterval. De uitzichten en natuur die je dan ziet zijn onwerkelijk. De volgende dag vroeg opgestaan en rond 10 uur weer aangelopen naar het park. Daar heb ik met 3 anderen een wandeling naar de top van een berg gemaakt. Dit was een wandeling van bijna 8 uur langs een waterval. To be continued...
Wat een reis! De afgelopen drie dagen heb ik ongeloofelijk veel gezien, gewandeld en gereisd. Eenmaal in Kiruna aangekomen zijn we gelijk op weg gegaan naar de camping. Onderweg kwamen we langs een mijn, waarbij het leek alsof heel de berg langzaamaan in de grond verdween. Op dat moment was dat heel erg raar, maar na flink wat uitleg, een dag later juist zeer indrukwekkend! De mijn voor ijzer in Kiruna is de grootste ijzermijn in de wereld en produceert 80 procent van het ijzer voor Europa. Gigantisch dus. Ongeveer 10 jaar geleden onstond er een gigantisch sinkhole, eigenlijk een zwart gat tot diep in de aarde waardoor alles wat er in gaat, in het niets verdwijnt. De mijn gaat nog dieper graven wat betekent dat de sinkhole groter gaat worden. Daarom gaan ze de stad nu letterlijk verplaatsen, ze tillen de huizen op en plaatsen ze een stuk verderop. Zelfs de kerk wordt helemaal afgebroken en opnieuw opgebouwd. To be continued....

19 July 2017

Eeeen we zitten weer in de trein. Nu ongeveer 10 uur van de reis naar Kiruna in Zweden erop zitten. Helaas waren alle bedden gereserveerd. Dus zijn we straks allemaal flink moe en pijnlijk van de 16 uur durende rit, zittend in een stoel. De plannen voor Kiruna zijn om de eerste dag vooral te niksen, misschien een wandeling te maken. Donderdag ga ik dan samen met Sanne (blonde meisje) een 5 uur durende paardrijrit maken door de bergen. Super gaaf, tenminste als ik een paardje meekrijg waar wel wat pit inzit. Nou dat was het voor de plannen voor de komende dagen. Laat ik het maar even over de afgelopen dagen hebben. Vanuit Bengstfors zijn we doorgegaan naar Stockholm.. De twee dagen rondzwerfend in Stockholm waren heel mooi en indrukwekkend. Mooie gebouwen, hele mooie uitzichtpunten en het Vasa museum is zeker aan te raden! Hierdoor zie je echt een stukje van het verleden van Stockholm. Een stad waar ik zeker nog eens terug naar zou willen. Het is echt het Venetië van Zweden.

15 July 2017

On my way! Het is nu 4 uur 's nachts en we moeten nog ongeveer 6 uur rijden voordat we in Bengtsfors, Zweden aankomen. Het is een lange maar gezellige en pijnlijke busrit. Ik ben nameljk op en top ongesteld en dus lekker kramperig. Verder zijn het leuke mensen, vooral met Sanne en de reisleidster Silke heb ik al een goede klik. Daarnaast doet het super lieve briefje van mijn huisgenootjes mij ook veel goed. Net op de boot naar Denemarken geweest, waarbij ik even heel erg twijfelde of ik niet een fles drank (BTW vrij) moest meenemen voor het kampvuur op de camping vanavond. Toch maar niet gedaan...is een beetje veel gesjouw namelijk. Nu nog maar proberen te slapen en dan straks voor het eerst onze tentjes opzetten en de omgeving een beetje verkennen.