Netherlands, Germany, Sweden · 25 Days · 78 Moments · August 2017

Bjorn, Stijn en Mariët in Glaskogen -Zweden

27 August 2017

Bjorn ik vond het een leuke vakantie mooie natuur en veel plezier gehad was soms best zwaar met de hoge golven maar dat hoort er bij en dat je zo blij kan worden van een wc dat is echt bijzonder

26 August 2017

Laatste stukje in de auto en dan zit onze vakantie erop
Land in zicht over een uur zullen we in Kiel aankomen

25 August 2017

Kadootje van mijn mannen, om te bedanken voor de vakantie 😊, wat een schatjes 😍
Genieten van de zonsondergang de lucht veranderd continu van kleur. Er staat behoorlijk wat wind dus we zullen straks lekker in slaap gewiegd worden
Zitten weer op de boot terug naar kiel en hebben net heerlijk gegeten.
We kunnen aan boord 😊 Vannacht had ik gedroomd dat we allemaal grote stenen achterin hadden gelegd zodat we thuis ook een mooie vuurplaats konden creëren hierdoor lukte het niet om mijn auto in de boot te rijden en gleden we langzaam naar beneden 😨. Gelukkig was dit niet het geval en staan we veilig aan boord.
Het zit er al weer op en we rijden vandaag terug naar Götenborg waar we eerst gaan shoppen. Vanmorgen bij de afwas sprak ik iemand waarvan we in eerste instantie dachten dat het Engelsen waren maar bleken Duitsers te zijn. Zij deden de tocht met een opvouwbare kano helaas ging hun wagentje stuk en hebben ze een taxi moeten bellen. De man vertelde dat hij wetenschapper was van wild beesten en vertelde over de sporen die hij had gezien van wolven ik had het dus toch goed gehoord de tweede nacht. Ook vertelde hij dat we voor wolven, beren en lynxen niet bang hoefden te zijn maar juist voor de elanden 😱. En ik deed dat net andersom.... Toen wij vertelden dat we elanden gezien hadden wilde hij graag weten waar want hij had ze nog niet gezien. Na ons autoritje even geshopt in Götenborg (wat houden ze in die stad van rotondes, leek bijna wel een kermisattractie! Mannen zijn geslaagd voor nieuwe schoenen. Nu staan we in de rij voor de boot.
Mijn wandeling van de wc iets groter gemaakt om "Fika" (koffie)te scoren bij de receptie
Na onze Elanden ervaring zijn we naar het viking museum geweest, daar hadden vrijwilligers in 3 jaar tijd voornamelijk op de ouderwetse manier en met middeleeuwse gereedschappen het Deense VOC schip Glad nagebouwd. Dit schip was niet een VOC schip wat ik in mijn hoofd had een schip dat mijn vader had helpen bouwen bij Amels of zo een die in Amsterdam ligt, maar een schip van 17,5 lang bij 2.8 meter breed met daarin 13 riemen en een zeiloppervlak van 48 m2, ook de zeilen waren zelf gewoven in het museum. Daarna zijn we terug gegaan naar ons huisje want het regende nog steeds, ondanks dat we de kano aan het missen waren vandaag vonden wij het weer dat we er niet in zaten. Omdat het wat fris buiten was en we hier verwarming hadden hadden we deze even aangezet met als resultaat dat we al snel ons hutje hadden omgebouwd als sauna en de zweetdruppels langs ons hoofd drupten tijdens het dobbelen en kaarten 😓

24 August 2017

Ze hebben hier wel apparte ideeën tegen zadelpijn of zal deze meneer gewoon houden van een warm kontje???
Vandaag toch elanden gezien was wel in een park maar was wel leuk je kom ze gewoon aan raken
We hebben iets valsgespeeld en zijn naar een plek gegaan waar de Elanden van de boswachters eten krijgen 😇. Dit is de laatste week want dan begint de brons tijd en zijn de Elanden erg gevaarlijk. We hebben deze prachtige grote beesten dus even van heel dicht bij kunnen bekijken en hebben ze zelfs even aan kunnen raken.

23 August 2017

De natuur wc is een ding wat ik zeker niet zal missen. Terwijl de mannen de mooiste plekjes met uitzicht uitkozen om hun behoefte te doen. Was mijn drang spontaan over. Ik ben echter de Zweden zeer dankbaar dat ze op de vreemdste plaatsen openbare toiletten neerzetten 😊. Waar ik wel super goed in ben geworden is het wildplassen dat was toch ook nog wel een dingetje voor dat we aan onze trip begonnen nu moet ik oppassen dat als ik straks op de hei loop en moet plassen niet meteen achter een paar grassprieten duik 😜
Hebben vandaag een eland gespot. (Helaas was het zo donker dat je hem op de foto niet kunt zien)
Vanavond hebben we onze lokroepen weer uitgetest en in eerste instantie leken er alleen hertjes op af te komen totdat het donker werd verscheen er in een keer een Eland helaas lukte het niet om deze duidelijk op de foto te krijgen 😔. Morgen doen we weer een poging!
Hmmm dit hebben wij wel verdiend 😋
We did it. Vanmorgen zijn we langzaam opgestart en hebben we eerst de Älgåfjorden uit gevaren het was voor het eerst windstil en dat was heel aangenaam peddelen. We hadden verwacht dat er wel wind zou staan op de Glafsfjorden maar ook deze waren net een spiegel. Bjorn en Stijn probeerden nog even tussen twee rotsen door te peddelen maar met een grote klap zaten ze er tussen klem. Het duurde even maar gelukkig kwamen ze weer los want het was te diep om uit de stappen. Helaas hebben we onze kano weer moeten inleveren, de mannen gaven aan nog wel een rondje te willen 😁. Daarom hebben we meteen maar geïnformeerd voor volgend jaar 😇. Weer terug op de camping hebben we heerlijk genoten van een warme/hete douche en toen viel het mij op dat ik niet echt bruin ben geworden deze trip maar ik zit wel onder de blauwe plekken 😱. Nu heerlijk aan het genieten van het zonnetje de wind op het meer is weer aangetrokken maar wij zitten heerlijk op een windstil plekje voor ons huisje.
Het warmt nog niet op terwijl de mannen nog heerlijk slapen loop ik af en toe rond om foto's te maken
Bjorn grapte gisteren toen we onze hut aan het maken waren; mam, verwacht je sneeuw? Het is dat er geen neerslag valt maar het anders bijna tot de mogelijkheden gehoord

22 August 2017

Natuurlijk nog even dobbelen
Lekker aan het banjeren bij de waterkant
Wat een stilte, ons laatste nachtje
Vandaag tijdens de laatste 5 km zagen we een oude zaagfabriek die op water werkte je zag alleen nog maar de palen van Stenen en water en veder allen nog maar een mooie waterval en de omgeving
Na een uurtje peddelen vinden we een shelter ten Noord oosten van de Älgåfjorden we hebben hem ingepakt met de tarp en isolatie dekens want het gaat vannacht koud worden de voorspellingen zijn 4 graden brrr. Nu lekker genieten van het kampvuur
Eenmaal aan land de rollen verdeeld omdat we nu 5 km bergafwaarts zouden gaan zou Bjorn een kano nemen en ik. Maar al snel ging de kano er met de spillepoot vandoor en moest ik hem overnemen en namen Bjorn en Stijn de andere het viel soms toch nog best wel tegen om de kano tegen te houden. We passeerde een houtzagerij aangedreven op waterkracht helaas was hij vandaag niet in werking. Later passeerde we een oude alleen de pilaren stonden er nog deze waren begroeid met mos het had wel iets sprookjes achtigs. We passeerde een mooi rood huisje hier bleek een lief vrouwtje koffie/chocolade melk te schenken met heerlijke koekjes er was een wc huisje was we natuurlijk gebruik van gemaakt hebben 😇 daarna het water weer op op zoek naar een mooi plekje waar we voor de laatste nacht ons kamp konden opzetten maar dat was moeilijker als verwacht want we zitten weer dicht bij de bewoonde wereld en de eilanden hier zijn beschermd natuurgebied en daar mag niet op gekampeerd worden.
Bij de tweede 5 km zag mama een slang over steken zonder staart. ( Arme slang )
Vandaag begonnen met 250 meter kanoën, Stijn had de kano alleen en Bjorn en ik zaten voor het eerst samen in de kano. Na de 250 meter kano weer uitladen zodat we hem naar de weg konden brengen en daar de wieltjes eronder en weer in konden laden want helaas hier geen sterke mannen... We gingen beginnen aan het landstransport van maar liefst 5 km berg opwaarts. Bjorn en Stijn en kano en ik een kano. We liepen op een smal landweggetje daar kwam een auto aan wij de kano's aan de kant niet veel later kwam er een grote vrachtwagen met breed transport de chauffeur gebaarde dat we rechts moesten gaan staan en erg langzaam passende hij ons met nog geen 5 cm pff we liepen verder en al snel liepen de zweetdruppels langs mijn hoofd en ging mijn eerste laagje kleding uit. Daarna de grote weg op waar de auto's met 80 km per uur langs ons vlogen. Na 2 uur bereikten wij het Södra Örsjon meer waar de bedoeling was dat we gingen overnachten maar na overleg besloten we deze over te steken.
Mam, ik denk dat het wel heel lang duurt voordat de zon het water heeft opgewarmd.... Goedemorgen Bjorn er zit een vuurtje onder 😂

21 August 2017

Weer een heerlijk avondje gehad op ons eilandje. Omdat we ons hout wat we meegenomen hadden van de shelter in tweeën gedeeld hadden hadden we niet genoeg om de avond mee te vullen we zijn dus maar op zoek gegaan met alles wat brandbaar was wat resulteerde in een prachtig kampvuur waar veel warmte van af kwam. Terwijl ik bezig ben met het koken zegt Bjorn ineen tegen mjj. Mam je billen zijn kleiner je bent geen potvis meer maar een bolle rups. Ineens schiet er door mijn hoofd stel dat het echt zo is hoe moet dat dan op de racefiets als mijn natuurlijk demping minder is geworden 😱 hmm dat zien we volgende week wel. Ondertussen wordt het steeds kouder en we hebben voor vandaag een hout meer we hopen nog sterren te kunnen kijken maar nog voor ze verschijnen zitten we in onze tent omwikkeld door de slaapzakken te kaarten., s nachts wordt ik nog een keer wakker en twijfel ik om eruit te gaan maar besluit in de warme tent te blijven want buiten is het 9 graden brrr.
Mama zit weer klaar om met haar camera sterren te fotograferen. Nu nog hopen dat de lucht op klaart 🌫☁️🌟✨⭐🌟☁️🌫
Lekker vuurtje er gaan hele boomstammen op
Vandaag zijn we rustig aan opgestart. En hebben daarna de shelter met een paar zakken hout 😇 verlaten. Onze richting was naar het noorden over övre Gla meer daar hadden we weer een landpassage er liepen daar 8 Duitse mannen die ik even gevraagd hebt om te helpen om onze kano 50 meter omhoog te tillen zodat we niet moesten uitladen. Met zijn 8ten tilden ze met gemak een voor een onze kano naar de weg. Boven vertelden ze dat ze op transport wachten ze waren al 10 dgn bezig en hadden 80 km afgelegd Arvika gingen ze niet meer halen. Toen wij vertelden dat we hetzelfde hadden gedaan in 6 dgn keken ze verbaasd. Terwijl hun hun kano's op een aanhanger plaatsten hadden wij de wieltjes onder de kano gezet en moesten 1700 meter verder het Gränsjon meer in. Deze hebben we helemaal overgestoken en we zijn neergestreken op het noordelijkste eilandje waar we weer een prachtig plekje bemachtigd hebben.
En dan wordt de wakker door wat het lijkt een warme deken die over je heen wordt gelegd en blijkt het het zonnetje te zijn en o wat voelt hij lekker warm. Was vannacht namelijk ijs koud en we hadden ook nog gasten (muizen) die Stijn zijn brood uit wilden proberen. Gaat vandaag een heerlijke dag worden misschien kunnen de korte broeken wel aan 😊
Het heeft toch wel voordelen als je niet kunt slapen van de kou. Nu weer snel mijn slaapzak in.

20 August 2017

Na onze spannende ochtend nu weer heerlijk in de relaxed stand. Genieten van het vuurtje de natuur en van elkaar. We hebben veel kano gangers langs gehad die graag dit plekje wilde hebben maar helaas wij waren eerst een paar Duitsers probeerden nog met een zielig verhaal dat ze al om 7 uur begonnen waren en dat het regende, dhuuuu wij waren om 6 uur gestart en hadden ook een buitje of twee op ons hoofd gehad en wij waren hier eerst 😇even dachten we dat we niet meer van ze af kwamen want ze bleven wat rond draaien en gezellig mannen waren het niet maar uiteindelijk zijn ze weer vertrokken. Bjorn heeft na zijn zeggen zijn "sardientje" weer vrij gelaten. Nu nog even genieten van het uitzicht, het blijft vandaag droog dus geen tent of tarp alleen de shelter, misschien spotten we wel vallende sterren. Hier kan toch geen hotel tegen op!!
En hij heeft een vis
Dat er te veel wind stond om het Stora Gla meer op te gaan omdat de kans te groot was om om te slaan 😱. We hebben dus niet voor niks angsten uitgestaan. We gingen nu een stukje over land en dan het övre Gla meer op waar we langs de west kust zijn gaan peddelen en neergestreken zijn in een shelter met wc op loopafstand en met voldoende haardhout. Maar dit haardhout is beveiligd door een leger van wespen dat komt waarschijnlijk omdat we bij de vorige shelter droog hout hadden meegenomen en daar gisteren heerlijk een kampvuur van hebben gemaakt 😇. Maar we hebben genoeg om de hele middag en avond een vuurtje te stoken.
Na onze vroege start vanmorgen bleek dat de wind wakker werd als de zon op kwam.. Dit was ons niet verteld de wind zo rustig zijn voor 10 uur en na 19 uur. Toch gingen we het Stora Gla meer oversteken al was het best onstuimig en we het allemaal drie toch wel een beetje eng vonden. De kano van Bjorn had ik achter die van Stijn en mij geknoopt en we namen hem op sleeptouw, voor de eerste 5 km even schoot er door mijn hoofd waar ben ik aan begonnen twee kano's op een onstuimig meer van 65 meter diep met buien zowel links als rechts van ons. Wat wel prachtig was dat we steeds regenbogen zagen komen en gaan en de regen ons steeds net miste. Na 5 km is Bjorn bij Stijn in de kano gegaan en zijn we zo dicht mogelijk in de buurt van de kust gaan kanoën. En rond half 9 bereikten wij de camping. Maar alles was nog dicht geen koffie, geen sauna wel een heerlijk warme douche en de winkel die om 10 uur open ging daar hebben we cola, chips en koekjes ingeslagen en bij de kassa kregen we te horen
Met de kippen vroeg op de wind is redelijk weg en we gaan de oversteek maken naar Lenungshammer het walhalla met douche, sauna winkel en koffie. Om 11 uur wordt er weer regen verwacht

19 August 2017

Vandaag hebben we tot ongeveer 13 uur gewacht totdat het droog was. Tussen de buien door had ik de kano's al gehoost waar heel wat water in zat. Ondanks de wind gingen we toch proberen het water op te gaan maar het lukte Bjorn niet om tegen de golven op te komen dus hebben we hem aan onze kano vastgebonden al snel stranden we op het eiland Bjurön waar we een broodje gegeten hebben en genoten hebben van het zonnetje in ons familie overleg besloten om toch verder te gaan want morgen zeggen ze dat het weer nog slechter wordt. Bjorn en Stijn in een kano en ik in een kano maar twee eilanden verder stranden we op eiland Algön de wind is te krachtig voor de mannen en er komt een erg donkere lucht aan. Snel hebben we de tarp gespannen tussen bomen en net toen die stond begon het te hozen. We hebben naar het weer gekeken maar de wind gaat vandaag niet meer afnemen daarom besloten ons kamp op te zetten. Bjorn heeft gekookt, saté met rijst. Helaas geen douche voor ons vandaag 😔
Soms toch wel zwaar dat peddelen

18 August 2017

Ondanks onze lokroepen gisteren geen elanden gezien. Bjorn en Stijn hebben nog wat hout gesprokkeld want het gaat hard. In Nederland kregen we de tip om kruikzakken mee te nemen en als het 's nachts dan koud was deze te vullen met hete stenen. Omdat dit allemaal nieuw voor ons is heb ik maar 3 kruikzakken gescoord op marktplaats en deze in onze tas gestopt. Na onze warm bed ervaring van het brood hebben we de kruikzakken tevoorschijn gehaald en zijn wij op zoek gegaan naar mooie stenen deze hebben we even in het vuur gelegd en daarna ik de kruikenzak en vervolgens in de slaapzak, het is bij lange na niet mijn kersen pitje maar voor deze vakantie voldoet het prima. Rond half 11 sloeg het weer om en is het gaan regenen dat doet het nu nog steeds met af en toe war onweer wat ben ik blij dat we in een shelter zitten. Afhankelijk van het weer kijken we of we doorgaan of hier nog een dagje blijven
Heerlijk zo'n rustig dagje. Stijn heeft zich bezig gehouden met het brood bakken met een zeer creatief resultaat. Bjorn heeft proberen te zorgen voor het avond eten maar zonder resultaat gelukkig hadden we nog voorraad. Ik heb geprobeerd van alles te drogen maar het gaat zeer moeizaam. We hopen vanavond nog elanden te zien en de hard op uitgesproken gedachten dat het geluid van sommige boeren en winden dicht in de buurt komt bij de lokroep van elanden heeft ons een vrijbrief gegeven om ze zoveel mogelijk te roepen 😇, hopelijk gaat dit ook wat opleveren. De mannen hebben net nog even gezwommen en al was ik ook al klaar om het water in te gaan raden ze het af want het water was veel te koud. Dus heb ik mij maar opgefrist met een Belgische douche en heb schone kleding aangetrokken toch weer een beetje fris. Het idee dat er op 2 uur peddelen een douche is is wel erg verleidelijk maar vandaag doen we het hier maar mee.
Op zoek naar hout voor ons kampvuur
Genieten van de zonsondergang
Brrr ijskoud water
Lopen op water 💦
Lukt het vissen niet met de hengel dan gaan we maar een speer maken en proberen we het op die manier
Vanmorgen weer alles in de kano geladen en het glaåkern meer overgestoken waar we op de mooiste plekjes kwamen ten zuiden gingen we weer het land op. Ik weet niet of het lag aan vermoeide spieren of het slechte wegdek maar ik had het gevoel dat mijn kano steeds achteruit getrokken werd. Na ongeveer 500 gaf ik bij de mannen aan dat het mij vandaag niet ging lukken om alleen de kano naar boven te trekken en dat we ze om en om gingen doen. Dus eerst met Stijn en daarna met Bjorn de kano naar het Strand Gla meer gebracht we zijn nu in het natuurgebied. Omdat de blaren als paddestoelen bij onze handen tevoorschijn ploppen en er in de namiddag erg slecht weer wordt voorspeld besloten we een shelter te zoeken. Rond half 12 hadden we ons intrek genomen we hoeven dus vandaag geen tent op te zetten. Na een kopje soep zijn de mannen gaan vissen terwijl ik een schoonheidsslaapje ging houden want het moet toch ergens vandaan komen 😉
Nadat ons broodje klaar was hebben we hem iets laten afkoelen en in een zakje gedaan, de heerlijke geur van vers gemaakt brood en de warmte die het afgaf bracht mij op een 💡 ik hem met zakje en al in mijn slaapzak hebt gestopt.zodat ik een heerlijk verwarmde slaapzak in kon 😇 toen de jongens door kregen dat ik het brood in mijn slaapzak had wilden zij ook even deze geïmproviseerde gebruiken want het koelt hier 's nachts behoorlijk af. Nadat iedereen zijn slaapzak warm was zijn we gaan slapen. Al snel begon het te regenen en dit is de hele nacht door gegaan op dit moment is het droog. Straks gaan we weer een stukje peddelen en na een landstransport zullen we aankomen in het Glaskogen natuur gebied

17 August 2017

Nog even wachten tot het brood klaar is anders hebben we morgen ochtend geen ontbijt. Gelukkig is het kampvuur aan. Verlang na onze tocht van vandaag eigenlijk wel naar mijn bedje
En een daarvan zijn dat als ik het echt niet kon en hulp nodig had ze moest vragen. Het duurde niet lang voordat ik mij over mijn eer heen gestapt was en om hulp ging vragen 🙋, dat was voor mij persoonlijk weer een overwinning. Met hun hulp waren onze kano's zo beneden we bedanken ze en staken nu het kolsjön meer over. We besloten nog een landstransport te doen en dan een plekje te zoeken voor de nacht want de weersverwachting is niet zo best. Het landstransport was kort zo'n 250 meter we moesten langs een dam maar weer een stuk met de kano omhoog en weer naar beneden, gelukkig kwamen daar de Duitsers weer aan die ik nog even lief heb aangekeken en wederom hebben ze ons geholpen, en wij hun daarna ook want vele handen maken licht werk.Nu zitten we op een eilandje midden op het glaäkern meer. Waar we onze tent hebben opgezet en de vuurtjes aan staan. Bjorn staat te vissen want een van de Duitsers had een grote snoek gevangen en dat wil hij ook graag.
Vanmorgen heb ik de mannen om half 9 wakker gemaakt. Na het ontbijt zijn we richting Sölje gepeddeld waar we de kano uit het water getild hebben en na een kleine wandeling van 3 km in her store Lesjör meer te water gelaten. Tijdens deze wandeling kwamen we lang een camping, met toilet 😇. En ze hadden ook ijsjes en wij vonden dat we die wel verdiend hadden. We zijn het meer West waards uitgepeddeld en hebben daar de kano weer uit het water getild. Al onze spullen hebben we eerst naar de weg gebracht en daarna de kano's dit was over een bospad dus echt makkelijk liep het niet, daarna kwam de zevenheuvelen tocht maar dan met een kano pfff . ik wordt dan wel weer blij als mijn kids zeggen dat ik een bikkel ben en veel doorzettingsvermogen heb 😊. Na 4 km heuvels kwamen we bij het punt waar de kano's te water moesten het was wel steile helling van 6 meter en daar moest ik mij wel even achter mijn oren krabben want hoe gingen wij dit voor elkaar krijgen.. Beneden stonden 5 Duitse mannen.
Jullie weten niet hoe blij mij dit maakt 😇

16 August 2017

Na het eten was het voor de mannen zover om met een schep in hun hand op zoek te gaan naar het plekje met het mooiste uitzicht om je eigen wc te graven. De een maakte er nog een mooier plekje van dan de ander er was zelfs een zitting gemaakt van stenen en een tak diende als wc rolmodel, ook ik moest gebruik maken van dit prachtige toilet met uitzicht maar op de een of andere manier had ik bij de gedachte dat ik een kuil moest graven helemaal geen aandrang meer 😇.. Daarna zijn we het eiland gaan verkennen het bestaat veelal uit rotsen en omdat het geregend heeft zijn ze nogal glad en terwijl de mannen mij waarschuwden lag ik al snel op de grond, ze schrokken want gisteren was er een Fransman gevallen die na een dag zijn tour al moest afbreken omdat hij zijn been had gebroken , deze spraken we bij de kano verhuur. Maar met mij was er niks aan de hand en iets later bereikten wij de andere kant van het eiland waar we al zittent op een rots hebben genoten van de zonsondergang
Prachtige zonsondergang
Hadden we gisteren zo'n mooie route gemaakt werd door de wind het even iets anders dus moesten we eerst 5 km tegen de wind in het glafsfjorden over. Dit viel meteen erg zwaar en de spetters vlogen ons om de oren. Na 4 km zagen eilandje waar we even gestopt zijn om wat te drinken en eten daarna weer verder met langs de kust. De omgeving is hier prachtig. Halverwege waren ze volgens ons aan het vissen met reuze fuiken, heb er een foto van gemaakt als iemand weet wat het is hoor ik het graag.Na 17 km hebben we een plekje voor de nacht gezocht het is een privé eilandje geworden ten zuid westen van Klässbol. Hier hebben we ons kamp opgezet vuur gemaakt en de mannen zijn gaan vissen terwijl ik brood aan het bakken was, een typische rolverdeling dus😇
Terwijl Stijn en ik samen peddelen zit Bjorn alleen in de kano.

Deel 1 tijdens de after diner wandeling in het bos zijn wij op zoek naar takken etc die geschikt zijn voor het kampvuur want ondanks dat er af en toe grote druppels naar benden komen moet er een vuur aan de eerste avond dat je in Zweden bent.Bjorn had de eer om het vuur aan de steken het was even moeilijk want het hout was vochtig maar al snel ontstaat er een prachtig vuurtje. Wat niet onopgemerkt blijft bij het buurmeisje (3jaar) een paar huisjes verder op. Als een wild dier sloop ze steeds dichterbij totdat ze vlak bij mij en het vuurtje stond ze bleef wat draaien en stak haar handjes uit naar het vuur. Daarna liet ze haar mooie knal roze laarsjes zien en ik voelde meteen een band😇. Ze loopt weer weg maar komt terug met een grote tak die we samen in het vuur gooien. Ze straalt helemaal. En ze is weer weg nu komt ze terug met een knuffel uil en als een boemerang blijft ze terug komen om van alles te laten zien.
Deel 2, maar de pret werd verstoord en de druppels uit de lucht vermenigvuldigen zich en ze hoort als ze neerkomen op het vuur een sissend geluid. En al snel won de regen het en rookte en siste het vuur nog na. We zijn in ons hutje gaan schuilen (nu kan dat nog) en hebben nog even wat punten in de gps gezet. Daarna naar ons bed en ik moet wel zeggen dat de bedden op de boot een stuk beter sliepen, maar we zaten droog en warm want buiten kwam het met bakken uit de hemel
Na ons welverdiende drankje zijn we al genietend van de natuur naar het kanoverhuur bedrijf gelopen. Waar we naar mijn mening een beetje uitgelachen werden 😡. Want erg sarcastisch werd gezegd dat ze er graag een foto van willen zien 😔 Zal het even uitleggen want doordat mijn sup niet mee kon en ik nu bij de jongens in de kano zou stappen hadden we een klein probleempje met de bagage. Mijn moeder kwam daarom op het idee om een aanhanger van een rubber bootje te creëren achter de kano, een top idee vonden wij, dus hebben we zondag nog even een rubber bootje op de kop getikt. Als alternatief geven ze ons morgen een grote en een kleine kano mee. We hebben morgenochtend naar 10 uur afgesproken want het weersvoorspellingen voor die tijd zijn erg slecht. We zijn weer terug gegaan naar ons hutje en hebben de eerste 19 km zowel op de kaart als op de gps uitgestippeld. En de mannen hebben hun visspullen in orde gemaakt
Het duurde wel even voordat we van de boot af waren. We hadden al een oud vrouwtje(van in de 70) gespot op het parkeerdek onder ons die duidelijk haar auto kwijt was. Iets lager zaten we dezelfde mevrouw met een medewerker op ons dek lopen. Gelukkig vond ze haar auto en meteen was het duidelijk waardoor wij nog steeds stil stonden. Het verbaasde mij dat er een politie controle was en er geblazen moest worden, waar mijn mond eigenlijk nog meer van open viel was dat er ook nog mensen bij waren die (nog steeds) teveel alcohol in hun bloed hadden want ik ga er van uit dat ze dat niet gedronken hadden bij het ontbijt. We hadden nog 250 km voor de boeg voordat we op de camping waren. De wegen waren erg rustig en al snel spotte we de eerste Eland😍. Later zagen we er weer een en ook zagen we een vos. Tegen 14 uur kwamen we aan bij de camping, en kregen we de sleutel 🔑 van ons huisje. Een drankje hadden we nu wel verdiend want zonder ook maar 1 keer fout te rijden zijn we op onze bestemming
We gaan weer een stukje rijden
We zijn er 🎉🎉
Land in zicht. We hebben heerlijk geslapen en vanmorgen uitgebreid genoten van het ontbijt. Nog heel en we meren aan in de haven en dan richting Arvika.

14 August 2017

Doordat we al redelijk vroeg aan boord zijn van de Stena Scandinavica, hebben we een prachtig plekje in de zon op het dak van het schip weten te bemachtigen. Al snel komen onze speelkaarten op tafel, en of het nu komt doordat we het mooiste plekje op het terras hebben of omdat we aan het kaarten zijn weet ik niet maar langzaam komen er spelers bij en al snel zitten we met een groep onbekenden te kaarten. Rond 18.30 komen er grote rookpluimen uit de schoorstenen en worden de trossen los gegooid we gaan achteruit de haven uit. Daarna snel omkleden voor het diner, omdat Bjorn gisteren tijdens het inpakken van de tassen aangaf dat het enige vrouwelijke aan mij mijn wimpers zijn (en deze zijn niet eens echt) besloot ik maar een jurkje aan te trekken. Weet ook niet of ik die opmerking als belediging of als compliment moet opvatten 🤔. Na het diner nog even naar het bovendek waar we ons goed moeten vasthouden want er staat een stevige wind maar wat kunnen we genieten van deze zonsondergang.
Prachtige bootreis onze vakantie kan nu al niet meer stuk
Iets voor 9 en zijn we vanmorgen vertrokken en al op de dijk had de navigatie kuren moest toch even bij de brievenbus stoppen dus meteen even gekeken wat er mis ging. Al snel hadden we het door Stijn en ik hadden gisteren stroom besparing aangezet op mijn telefoon en die onderdruk de navigatie. Dus snel weer uitgezet en we konden nu met navigatie onze reis vervolgen. Zonder file reden we al zingend Nederland uit. In Duitsland gingen we over op cd's en het verbaasd mij dat alle ramen nog heel zijn 😇. In Duitsland lekker het gas intrappen, het fenomeen dat als je met 160 een auto inhaalt en je ziet ver achter je een auto dat deze meestal snelle en dure bolide al bijna op je bumper zit, was nieuw voor mij 😱 Twee keer even onze benen gestrekt we durfden de gewoontes van de familie Schep niet uit te proberen 😊. En iets over 3 kwamen we aan in de haven van Kiel waar we nu op het zonnedek proosten op een goede vaart.
Starten maar
Gisteren avond vroeg naar bed zodat we fris en fruitig kunnen vertrekken, net in een diepe slaap gaat iets voor 12 en de telefoon van Bjorn nog even wil iemand hem een fijne vakantie wensen. Terwijl Bjorn zijn bed weer in gaat ben ik klaar wakker. Hoe gaat het morgen bij de boot, wat voor weer krijgen we? Even bed uit om te plassen en dan schieten de gedachten door mijn hoofd want dat gaat mijn grootste hindernis worden plassen en 💩 in de natuur. Zelfs in gedachten zie ik mijzelf nog niet een kuiltje graven voor mijn behoefte. 😱Bij het idee trek mijn buik iets samen. Nu is het toch echt tijd om te slapen nog even spookt er van alles door mijn hoofd, van beren tot regen en heb ik wel alles ingepakt maar ook het racefiets vrouwen zadel wat ik vanmiddag bewonderd heb passeert de revue maar uiteindelijk wint de slaap het van mijn gedachten. En als ik wakker wordt is het tijd om op te staan en ons klaar te maken voor vertrek.

Nu hoopte ik dat de mannen het gingen vergeten, maar nog snel worden ook nog de visspullen aan de bagage toegevoegd 😱
Alle spullen zitten in de auto. We zijn klaar voor vertrek alleen moeten we nog even wachten tot morgen.

Alles aan het inpakken, per drie porties in een zakje en de olie voor de dutch oven

Vandaag bericht van de importeur, mijn sup mag niet mee. Wel werd er een alternatief aangeboden ik mag die van zijn vrouw lenen. Dit aanbod afgeslagen en we gaan proberen om alles inclusief ons 3en in de kano te proppen 😜

Het is gelukt de kaart is gedownload op de gps we zijn weer een stapje verder

2 August 2017

Nog 12 nachtjes slapen en dan gaat onze reis naar Zweden beginnen. Na heel wat voorbereidingen zoals uiteenlopende workshops van koken op vuur🔥 , tot fotografie 📷 en een paar keer in de natuur gekampeerd te hebben denken we er helemaal klaar voor te zijn.