Europe, North America · 207 Days · 22 Moments · August 2017

Guatemala en Belize. Februari 2018

24 February 2018

Wachten in Atlanta
—> taxirit die niet geshared wordt. Wel rijden we een klein stukje om omdat de taxichauffeur nodig moet tanken. Kan gewoon hier. Op de terugweg rijden het laatste stuk toch nog twee dames mee die ook die kant op moeten… het hoteleten is super… zalige vissoep met kokos en daarna gegrilde porc chops. Op t terras nog een sigaartje en even alle dagen van de vakantie doornemen… morgen nog een lange reisdag : vliegen van Placienca—>Belize city, dan Belize—> Atlanta, dan Atlanta—>Amsterdam en dan… Amsterdam 🚗 Linschoten… t was mooi luitjes, bedankt voor t volgen. Graag volg ik jullie op jullie aankomende trips!!!! Dank namens mam en mij… bye!!

23 February 2018

Vrijdag 23 feb, vandaag alleen maar gerelaxed op t resort. Eerst relaxed ontbeten en toen relaxed zwemmen, zonnen, slapen, zonnen, slapen, zwemmen, slapen… de lunch slaan we over omdat we graag extra trek willen hebben als we naar een restaurant gaan waar we over gelezen hebben. We pakken om 16:00 een taxi naar Placiencia en laten ons bijna voor de deur van het restaurant afzetten, helaas blijkt de gesloten voor diner, ontbijt en lunchen schijnen er erg goed te zijn haha. No problem, dan naar het tentje waar we gisteren wat gedronken hebben, die blijkt gesloten op de vrijdagavond. De medewerkers hebben weekend namelijk. Haha… aan het eind van de maand krijgen de Belizanen hun geld dus gaan ze lekker thuis iets voor zichzelf doen… het begint zachtjes te regenen dus duiken we het eerste de beste tentje in voor een cocktail en raken aan de praat met een paar Canadezen die horen dat we Nederland komen. We besluiten om in het hotel te gaan eten en pakken een taxi. Dit is de eerste —>

22 February 2018

Donderdag 22 februari. Vandaag alleen de transfer gepland van pooks hill naar Placienca, gelukkig maar want wat een K.. nacht. In totaal8 kakkerlakken moeten vermoorden en bij elke beweging dacht ik dat er weer eentje op me zat… om 5:15 maar uit bed gegaan en daarbij door het bed gezakt haha... gelukkig had ik nog een bed maar slapen ging niet meer… de reis verloopt voorspoedig en we komen aan bij het Laru Baya beach resort … shhhiiit… das gaaf hier… snel uitgepakt en gaan lunchen in de hotelbar, daarna zwemmen en slapen aan het strand… zalig… om 16:00 met de taxi Placienca in en daar in reggea-sfeer, even wat gedronken, daarna heerlijk gegeten en terug in de hotelbar een welkomstdrankje gekregen (rumpunch) … nog een gechilled en dan toch echt helaas bedtijd… see ya tommorrow… no problem

21 February 2018

Woensdag 21 februari, dag 8 Vandaag staat alleen de vlindertuin op de planning. Onze gids voor vandaag, Geronimo, is tuinman en vertelt veel over alle bloemen en planten onderweg. De vlindertuin is erg leuk, we krijgen eerst kort een tour door een museumpje over Maya’s en alle dieren die in Belize voorkomen. Daarna gaan we in een kooi waar meer dan 100 vlinders vliegen… wel heel erg leuk. Als we op weg terug gaan voor de lunch hebben we het over slowfood en onze gids weet wel een tentje waar je pulled porc kan krijgen… eropaf natuurlijk !!! Heerlijk. We zijn laat in de middag thuis en houden dan siësta. Dan een borrel en gezamenlijk eten met de vogelsporters uit Amerika en die Belgische koe met haar geit ( hij heeft zo’n sik weet je wel). Ik had voor t eten al een flinke spin uit mn kamer gehaald en voor t slapen gaan kill ik nog even twee kakkerlakken… nou, fijne nacht en see you tommorow.

20 February 2018

Dinsdag 20 februari… Belize!! Niet veel nieuws, vandaag een reisdag. Om 11:00 opgehaald nadat ik 1,5 uur. Bezig ben geweest met de ING om mijn creditcard te deblokkeren… tevergeefs… we rijden 1,5 uur naar de grens met Belize… daar worden we keurig opgewacht voor verdere transfer… we lunchen onderweg nadat eerst, heel gemakkelijk, bij de eerste bank gepind hebben. Gelukkig geld in de knip. We komen aan bij de prachtige lodge en rusten wat en drinken een borrel voordat we gezamelijk met alle gasten gaan eten, een groep Amerikaanse vogelaars, een aardig Canadees stel en een Belgische tuthola met haar sukkelige vriend. Enniewee, we eten heerlijk pulled porc en daarna probeer ik even de gitaar die daar klaarstaat maar die blijkt lastig bespeelbaar. Lekker naar bed dan maar want morgen naar de vlinderfarm, yes!!! Zin in!!😜. In Belize spreken ze Engels dus.. see u tommorow.

19 February 2018

••> En zo relaxen we ons de middag door. Boekje/sigaartje erbij… we borrelen in het restaurant en eten verrassend goed… topdag gehad. Meeste foto’s die ik maak zijn trouwens niet met mijn telefoon maar met de spiegelreflex camera gemaakt, vandaar dat de selectie op deze blog soms wat karig is… voor het volledige verslag kom je/ komen jullie maar een keer langs 🍷. Hasta manãna
Maandag 19 feb. Dag 6 We vertrekken om 08:00 de jungle in. Eerst zalig ontbeten met papayasapje, met kaas gevulde tortilla en een omeletje en natuurlijk wat fruit. Onze gids, Henry, staat al op ons te wachten en vanuit onze lodge lopen we zo de jungle in. We horen veel dieren tegelijk maar fotograferen is nagenoeg onmogelijk… de brulapen maken een kabaal en de papegaaien ook… het lukt me een paar inheemse dieren op de gevoelige plaat te krijgen. We wandelen heel langzaam richting de maya tempel nr 1. Wat is er veel te weten over die Maya’s. Het gebied is supergroot en we lopen langs tempel 2 en 3 maar 4 MOET beklommen worden ivm het mooiste uitzicht. Das een flinke klim en ik moet het alleen doen want mijn dappere mamma vindt dit toch wel te gortig. Na deze inspanning wandelen we terug via een hele lange, steile, glibberige short cut naar het restaurant ook gelegen in het reservaat. Daarna kunnen we naar onze lodge terug. Ik ga gelijk zwemmen en snurken. Moeder komt er later bij ••>
Zondag 18 geb. Al vroeg onderweg naar de markt met onze nieuwe gids Bindy… wat een leven daar zeg. Prachtige kleuren en iedereen druk met de verkoop… daarna een lange rit terug naar Guatemala city voor de vlucht naar Flores. We komen pas laat aan on de jungle lodge dus morgen zien we meer

17 February 2018

Zaterdag 17 feb. Vandaag een heerlijk ontbijtje in t zonnetje met uitzicht op het meer en vulkanen. We worden om 09:00 opgehaald door Domingo onze gids voor vandaag. We hebben een privebootje die op ons ligt te wachten, dus we hoeven niet te wachten op de watertaxi. Wat een luxe. We varen van hotel villa Santa Catharina in het plaatsje Palopó naar San Juan la laguna. Daar krijgen we eerst een rondleiding over koffie: plantage/plukken/pellen/branden en drinken natuurlijk… wat een zalige koffie. Daarna uitleg over mayacultuur en geloof en vermenging met christendom in een prachtig kerkje. We krijgen van een zeer aardig katoenweefstertje een presentatie over katoen. Van plukken tot tm het weven. Zeer interessant en we hebben het ook over veel andere onderwerpen. We vervolgen onze reis via het water naar Santiago Atitlàn waar we lunchen. Tortilla met kip en varken en kaas. We drinken er een glas lokale limonade gemaakt van hibiscus en kaneel. We nemen de tuktuk de stad in en staan…
…opeens in een achterbuurt waar een sjamaan is die een maya ceremonie uitvoert… maximom…we kijken even mee naar dit op zn zachtst gezegd vreemde ritueel. Na het bezoek van plaatselijke kerkje nog even door de stad gewandeld en met onze privechauffeur en gids terug naar t hotel… daar zwemmen we en relaxen we even een paar uurtjes.

16 February 2018

Vrijdag 16-02... vandaag eerst met Samuel de gids naar het plaatsje Comalapa. Een hele straat beschilderd met de geschiedenis van Guatemala, daarna uitleg gekregen over de Maya kalender bij een verkoopster van Maya souvenirs en over een drukke, gezellige markt gelopen. Dan volgt een lange rit over een bergweg waar de van alles tegenkomen. Oa een man die verse geitenmelk verkoopt zo vanuit de geit. Ossen die de karren trekken, zwaar beladen mannetjes die de berg op moeten sjouwen. De tweede stop is een bbq restaurant langs de weg waar ik een heerlijk spies eet. We rijden daarna naar Iximichi, een plaats waar de Maya’s hebben gewoond en hun rituelen hebben gehouden, een onbeschrijfelijke plek. Daarna naar het prachtige hotel aan het meer van Atitlan. Daar eten we helaas ook… het verschil hier tussen bbq en grill is dat als je bbq bestelt ze er gewoon heel veel saus overheen flikkeren. Helaas niet lekker gegeten en ook de bediening laat te wensen over. Bijtijds naar bed want morgen
Weer een drukke dag. We hebben afscheid genomen van Samuel en morgen krijgen we een nieuwe gids… hasta manãna

15 February 2018

Vandaag de stadswandeling door Antigua. De tour begint om 09:00 terwijl gepland stond dat we in de ochtend vrij zouden zijn… geeft niks. Wat is er een hoop te zien… we wandelen een stukje terwijl hij over de historie vertelt en drinken vers gebrande koffie…we lopen over een kleine markt met hebbedingetjes en later over een grote markt met eten… wat een sfeer… het lijkt wel een film waar je doorheen loopt… je ruikt tegelijkertijd bloemen, gebakken kip, fruit… t is echt heel bijzonder… er is teveel om te zien…de superaardige gids Samuel brengt ons naar kerkjes waar ze zich aan t voorbereiden zijn op de processie, met gekleurd zaagsel maken ze tapijten ter verering, we proeven op de markt en in de stad lokale dingen, fruit waar ik de naam van ben vergeten en snoep van gecondenseerde melk en we proeven verse vijgen uit de siroop. Als lunch eten we een Guatemalteekse hotdog een lokale specialiteit blijkt… we zien ruïnes die zijn overgebleven na een aardbeving etc etc
Op weg terug drinken we nog even een kokosnoot leeg en de laatste uurtjes van de middag besteden we aan koffie op het terras van t hotel…omdat mijn creditcard is geblokkeerd moet ik op zoek naar een bank die wel de ing pas slikt… ik wandel op mn gemak nog ff terug door de stad naar banco industrial en kan gelukkig daar wel pinnen… thuis maar ff uitzoeken wat er nou aan de hand is . ‘s Avonds heerlijk gegeten in een restaurant in de stad met live muziek en dans. A manãna…
Donderdag 15 feb…Ontbijtje in t zonnetje bij t hotel… kon slechter

14 February 2018

14 feb, dag 1 Een reisdag… dat het heftig zou worden had ik wel verwacht, maar tjees wat een reis…11,5 uur van Amsterdam naar Panama ( prima verzorgd door de KLM), 2 uur van Panama naar Guatemala( met een smerige hamburger van Copa airlines) en dan nog een uur met een busje naar Antigua( door het drukke verkeer en over de kinderkopjes door een gezellig babbelende Guatemalteek)… het is nu 22:00 en bij jullie 05:00…23 uur wakker… maaarrrr k heb een prachtig bed… hasta mañana
Dit is m…

13 February 2018

We zitten in elk geval comfortabel, op plek 10k en 10j… morgen om 06:00 op…

2 August 2017

Hoi… hier houd ik een mini blog bij van de tropentrip