Malaysia, Netherlands · 17 Days · 33 Moments · August 2017

Het avontuur van Lisa en Duncan in Malaysia

31 August 2017

Vanuit onze hotelkamer kijken we al uit over de Petronas Towers, toch konden we de stad niet verlaten zonder bovenop deze torens te hebben gestaan. Met verschillende lifts zijn wij dus naar de 86ste verdieping gegaan om van het uitzicht te genieten. Tussendoor zijn we uitgestapt om over de sky bridge te lopen. De rest van de dag hebben we rustig besteed aan het zwembad en in de lounge van het hotel.
Vandaag was Merdeka, oftewel Maleisische onafhankelijkheids dag. 60 jaar geleden werd Maleisie onafhankelijk van Het verenigd Koninkrijk en dat vierden ze met een grote militaire parade. Alles kwam voorbij van politieagenten tot straaljagers en van grote tanks tot mega bommen. Wij vierden gewoon het feest mee! Merdeka

30 August 2017

In de middag was het tijd voor een beetje cultuur. Ook omdat het in een museum lekker koel is! Eerder hadden we al positieve verhalen gehoord over het Islamic Arts Museum en nu gingen we er zelf kijken. Een mooie collectie over de Islam, met de nadruk op zuidoost Azië. Denk aan: oude boeken, kaarten, munten, wapens, houten voorwerpen, kleding, etc. Het mooist vonden we nog wel de maquettes van bekende moskeeën en islamitische bouwwerken van over de hele wereld, waaronder de Taj Mahal en de moskee in Mekka waar de hadjj plaats vindt.
Onze eerste volledige dag in Kuala Lumpur zijn we vroeg opgestaan. Het ontbijt in het hotel was enorm divers: met de drie dagen die we hier hebben zou het ons niet lukken om alles te proberen (als we dat zouden willen). Na het installeren van Uber hebben we ons naar de Batu Caves laten brengen. Dit zijn kalksteengrotten iets ten noorden van de stad, waarin Hindoestaanse tempels zijn gemaakt. Het wemelde er van de aapjes ook. Behalve in de tempel zijn we ook in de Dark Caves gegaan met een gids. Een grottenstelsel met mooie formaties en circa 200.000 vleermuizen (we hoorden ze wel, maar zagen ze niet, de zaklamp mocht niet hoger dan ooghoogte schijnen). Tot slot op aanraden van de Lonely Planet naar de Ramanayan grot. Wederom Hindoestaans, maar nu met veel figuren en opstellingen die een heel verhaal vertelden. Soms leek het een beetje op de Efteling - attractie.

28 August 2017

Gisteren een lange trekking gemaakt van 15km door de jungle met een gids. Gisteravond daardoor ook helemaal gesloopt. Vandaag dus rustig aan gedaan. We werden wakker gemaakt door aapjes en na het ontbijt zijn we richting de canopy walkway gegaan, een pad van 300m tussen de boomtoppen. Lisa was vervolgens helemaal gesloopt en is in het huisje een boekje gaan lezen op de veranda. Duncan had nog energie en is op avontuur geweest en heeft een berg beklommen in het regenwoud. 'S avonds hebben we een nachtwandeling gemaakt met een gids, maar toen hebben we onze camera's thuis gelaten. We hebben oa wandelende takken en schorpioenen gezien (mooi zichtbaar in UV-licht) . Echt grote dieren zijn we helaas niet tegengekomen.

27 August 2017

Vandaag met een gids op avontuur door de jungle gegaan. Onze hike was rond de 15 km en zou zo'n zes uur duren. Vanwege de regen lag er erg veel modder.

26 August 2017

We verblijven in een hutje aan de rand van de jungle. Een heerlijk huisje met veel ruimte, waar we erg van genieten, zeker na het vorige hotel. De eerste avond gaan we heerlijk luxe uit eten. We bestellen allebei een lekkere vis voor het onvoorstelbaar dure bedrag van €10,- per hoofdgerecht. Savonds lezen we een boekje en vallen we uiteindelijk in slaap met het geluid van de jungle op de achtergrond
Vanaf de Cameron Highlands zijn we maar Taman Negara gereisd. Het oudste regenwoud ter wereld. De reis begon met een hobbelige bergrit van 2,5 uur gevolgd door 2,5 uur met een bootje door het regenwoud. Dit was al een hele ervaring opzich!

25 August 2017

Vandaag een tour gedaan langs alle highlights van de Cameron Highlands. We zijn langs verschillende plekken geweest waaronder een butterfly farm, boeddhistische tempel, waterval en een time travel museum. Hoogtepunten van de dag waren toch wel het busje waarin we reden, de berg die we bezochten (met spannende hike) en de theefabriek en plantage. Ook nog een Nederlands stel leren kennen waar we 's avonds mee uiteten zijn geweest. Niet te laat gaan slapen want morgenvroeg vertrekken we naar taman negara voor drie dagen jungle.

24 August 2017

Vandaag weer een reisdag gehad. 's Ochtends nog een laatste keer ontbeten bij het bakkertje om de hoek, die ons zowaar met bestek aan een tafel zette. Vervolgens de busreis naar Cameron Highlands. De brug over naar Butterworth en vervolgens via Ipoh naar Brinchang. Een leuke rit, met mooie uitzichten over het beboste berglandschap. Mazzeltje aan het eind: de bus zou een dorp verder stoppen, maar gaat tegenover ons hotel tanken en de chauffeur vond het prima als wij onze bagage uitlaadden. Tot zover het leuke, het hotel valt vies tegen, al was de verwachting niet hoog. Al snel wisselen we van kamer omdat de wc lekt. Verder ruikt het er muf, liggen er haren op het bed, is er weinig daglicht en is het allemaal gewoon net niet. Meteen maar een daytrip geboekt voor de vrijdag, zodat we weinig in het hotel hoeven te zijn. Daarna wat eten (KFC, vers fruit en lekker ijs) en op de kamer een aflevering Narcos gekeken.

23 August 2017

Vanavond gedaan waar George Town om bekend staat: eten bij zogenaamde 'hawker stalls'. In feite mini food trucks (of scooters) die 's avonds op veel straathoeken staan. Wederom een scala aan voedsel! Wel even de ogen sluiten voor de ratten die zo nu en dan hun gezicht laten zien.. Als klap op de vuurpijl kwamen we nog Chinese straatartiesten tegen.
Een uitstapje gemaakt naar the Tropical Spice Garden. Een stukje regenwoud waar naast lekkere kruiden ook veel giftige planten staan. Na dit uitstapje hebben we lekker gegeten om vervolgens een strandje op te zoeken. Dit bleek moeilijker dan gedacht, er was weinig schaduw. Dus maar terug naar het hotel gegaan voor wat verfrissing onder de airco.

22 August 2017

Vanaf Penang Hill ook een boeddhistische tempel bezocht. Het leukste was eigenlijk nog het voeren van de schildpadden in de turtoise pond bij de ingang!
Vandaag naar Penang Hill geweest. Gisteren was het heel warm in de stad, dus nu maar verkoeling gezocht op de berg, waar het met 25 graden een stuk aangenamer was. We konden met een treintje omhoog en vanaf daar hebben we een rondje gelopen een een hike gemaakt in een oud regenwoud. Helaas weinig dieren gezien, maar de natuur en het uitzicht over Georgetown waren prachtig.

21 August 2017

George Town staat bekend om de vele culturen en het grote aanbod aan eten. Wij hebben de eerste avond gegeten bij Red Garden Food Paradise. Een verzameling eettentjes waar je wat bestelt en je tafelnummer doorgeeft. Alle smaken zijn vertegenwoordigd: van Koreaans tot Indiaas, van Maleis tot Mexicaans. En dat alles onder het genot van live muziek en discovery channel op tv..
De zee leek rustig, dus op hoop van zegen een boottocht gekocht naar de volgende bestemming: Penang. Niet alleen was dit veel goedkoper dan een vlucht boeken, ook tijdstechnisch was het veel handiger om de boot te nemen. Lisa bleek vorig jaar in Italië toch zeeziek te zijn, maar dit keer is alles met dank aan twee mega pillen helemaal goed gegaan. Duncan leest in de boot alvast wat we kunnen doen de komende drie dagen. Zo is hij straks voorbereid op de 1000 vragen die Lisa gaat stellen...
Een kleine impressie van ons hostel in Pantai Cenang. Lekker rustig iets verder van het centrum, maar wel op loopafstand. Vriendelijke en behulpzame eigenaars, apen gezien op het terrein. Alleen de kakkerlak op de laatste avond en de ietwat lekkende airco waren wat minpuntjes :) overall lekker verbleven!

20 August 2017

Na een relaxte stranddag, waarop we allebei een beetje zijn verbrand, 'S avonds nog even het stadje in om de scooter terug te brengen en wat te eten. Om de dorst wat te lessen onderweg een kokosnoot gehaald. Na wat speuren vonden we een Indisch restaurant. Hier hebben we heerlijk naanbrood, Samosa's en curry gegeten. Vervolgens op het strand bij een enthousiaste man nog een paar cocktails gedronken.
Na het regelen van de volgende bestemming (hostel in en boot naar Penang) vandaag een zeer ontspannen stranddag gehad. Op de scooter heen en chillen maar. Tussendoor een lekkere pizza bij Yellow en naderhand even een rondje door de duty free mall, waar Duncan een spiksplinternieuwe portemonnee heeft aangeschaft voor slechts 5 hele euro's.
Voor het eerst in zn leven op een scooter en dan ook nog links rijden. Het ging misschien niet altijd even snel, lees max 40 km/h, maar we zijn ongeschonden weer afgestapt. Nadat we veel mooie plekken op het eiland hebben gezien. Als je voor 3,6 Rm (€0.72) kunt tanken is dat natuurlijk ook heel chil!

19 August 2017

Na het intensieve cable cart uitje, zijn we naar een strandje gereden. Volgens de eigenaar van het hostel, het mooiste strand van Langkawi. Hier hebben we heerlijk gerelaxed!
Vandaag een cable kart tocht gemaakt naar een bergtop. Dit is de steilste kabelbaan ter wereld met een helling van 41 graden! Eenmaal boven bleek de bergtop midden in de mist te staan. Een deel van het uitzicht hebben we dus moeten missen. Desalniettemin, was het uitzicht dat we hadden prachtig! Vooral Lisa vond het dood eng en was blij dat beide benen weer op de grond stonden.

18 August 2017

Na een aardige reisdag (2,5 uur bus en vervolgens nog het vliegtuig) aangekomen op Langkawi. Door het hostel opgepikt van het vliegveld en meteen wegwijs gemaakt in Pantai Cenang. Daarna even afgekoeld met een koud biertje in de zonsondergang.
Met de bus weer terug naar Kuala Lumpur om vervolgens door te vliegen naar Langkawi.

17 August 2017

's middags even verkoeling gezocht in het Hardrock cafe
Duncan zag en schip en toen moesten we daar natuurlijk naar binnen. Dat het een tegenvaller was is een understatement maar dat we voor 20RM (€4) even in de airco mochten en daarna nog een museum in (lees airco) maakte het het tochtje toch nog waard. Daarna besloten we om een boottochtje te maken over de Malakka rivier. Samen met 30 Chinezen genoten van een enigszins verkoelend windje. In de rivier blijken Lizards te zitten van soms wel ruim een meter groot. Een duik hebben we daarom maar niet genomen.
Dit bijzondere tentje had gisteren al onze aandacht getrokken. Hier zijn we uiteindelijk neergeploft en toen we een menukaart kregen was deze eenvoudig en overzichtelijk (en op de achterkant van een kartonnen doos geschreven).We bestelden allebei yoghurt met Jack Fruit en toen we wilden betalen zei de man: "you could comeback later, we also serve pizza!" Dat hadden wij nou nooit bedacht.

16 August 2017

Uit eten bij Pak Putra, een tip uit de lonely planet. Heerlijke naan en kip van de spies met pittige sauzen Er zat super veel knoflook in het eten. En als er op het menu staat: spicy, dan is dat geen loos alarm.
Ook het sultanate palace museum bezocht. Dit gebouw is nagemaakt naar de echte versie. Onze schoenen moesten buiten blijven, dus onze ontdekkingstocht is ter voet voortgezet.
Nadat we ruim 14 uur hadden geslapen, iets met een jetlag, zijn we Malakka gaan ontdekken. Een mooie stad met veel musea, mooie plekjes en hier en daar zelfs nog wat Nederlandse invloeden.
De eerste dag kwamen we bij het rondstruinen een leuk eettentje tegen, daar zijn we heerlijk gaan ontbijten/lunchen.
'Per ongeluk' een ***** hotel geboekt. Waar we een heerlijke kamer hadden op de twintigste verdieping met uitzicht over de straat van Malakka.

Het was een lange reis, maar naar twee vluchten en een bus reis zijn we aangekomen in Malakka. Helemaal gebroken dat wel.