Egypt, Germany · 12 Days · 13 Moments · April 2018

Egypte, voorjaar 2018

28 April 2018

zaterdag 28 april. Vlucht op tijd, trein op tijd en Benni stond ons al op te wachten. We waren blij hem te zien 😘 daarna naar huis, spullen opruimen en, natuurlijk, de kleintjes zien. Fijne vakantie, maar (daardoor) ook fijn weer terug te zijn
Vrijdagavond 27 april. Gerrit wilde vragen of we bij o fogo konden eten maar daar was tussen de middag niemand te vinden. Daarom had hij de hoofdober/manager van o fogo opgezocht bij het restaurant aan het strand om het vast te leggen. Die had de teleurstellende mededeling dat op vrijdagavond alleen het fontein restaurant geopende was. Maar... hij bedacht iets heel unieks, we konden de gerechten van o fogo kiezen, dan zouden ze ons een tafel reserveren aan het zwembad en daar bedienen. En zo gebeurde het ook. Erg bijzonder.😍 Toen waren we er nog niet, want na dat we daarna koffers klaargezet en uitgecheckt hadden en met de bus naar de luchthaven zouden gaan, werden onze namen opgenoemd en werden wij in een kleine bus, samen met een Duits stel, 'privé' naar de luchthaven gebracht. (waar die gouden armbandjes dan weer wel goed voor zijn😆) We kwamen daardoor vroeg op de luchthaven, ergo geen lange rij, dus konden we nog een plekje bij de nooduitgang bemachtigen. 😗
vrijdag 27 april. Laatste dag 🤐 (hoewel de kleinkinderen ook wel heel erg trekken, volgens mij is Mirre enorm veranderd) 😍. Eerst (uiteraard) ontbijt. Het is al erg druk aan het ontbijt, daarna naar het strand, waar het dan weer verrassend 'rustig' is, in verhouding met aantal ontbijters dan. Voordat we ons 'op die Liegen niederliegen' besluiten we eerst om uit te checken bij de duikschool. Nadat we dat gedaan hebben, en uiteraard uitgebreid afscheid hebben genomen van Miranda, spullen uitgestald op balkon en weer op het strand terug zijn, zijn we een dik uur verder. Dan afscheid nemen van Mohammed van de duikshop. Hij heeft een naar bericht gehad van zijn manager, de winkel wordt gesloten. Helaas, erg jammer en triest allemaal. Op het strand terug vraagt Timo van de watersport of we met de parachute achter de boot willen. Truus en Leidy gaan dat doen en ze vinden dat erg leuk! Daarna naar de massage, douchen, koffers inpakken en uit eten 😗

26 April 2018

donderdag 26 april. Vanmorgen een donkere lucht toen we, nadat we om 10 voor 8 werden opgepikt en bij de duikschool onze spullen gepakt hadden en daarna op de boot (de eagle ray) zaten. het begon zowaar een beetje te spetteren. Gelukkig koos de kapitein richting Tiran en al gauw brak de zon weer door. Er stond wel een straffe wind, wat er de oorzaak van was dat Gertjan maar één snorkelronde maakte. Voor ons, de duikers, maakte de wind niet veel uit, behalve dat het erg koud aanvoelde als je uit het water kwam. Maar gelukkig konden we daarna weer lekker opdrogen in de zon. Mooie duiken vandaag, en ook een goed gezelschap duikers aan boord. Georgey was onze gids vandaag. Bij het afscheid nemen vroeg hij ons de eerstvolgende keer dat we terug zullen komen, 'pork' voor hem mee te brengen, dat miste hij heel erg hier 😆 Leidy was vandaag een beetje 'op een slof en een blote voet' type, toen we vanaf de duikschool naar het haventje liepen, ging er één slipper stuk, dus weggegooid. Vandaar😂

25 April 2018

woensdag 25 april. Vanmorgen witte wolken aan de hemel. Ongekend voor Egypte. Temperatuur onveranderd, stevig windje. Na het ontbijt (weer) naar de overkant. De twee bedjes bij 154 waren (hoe durven ze😘) bezet, zodat we een parasol opschoven. Verder zelfde beeld als eerdere dagen: lunchen in Gardens, weer terug naar strand en om zes uur massage. Dat gaf trouwens nog enige strubbelingen, tijdstip zou verschoven moeten worden naar 3 uur. Dat waren we niet van plan en 'onze boss' (Leidy) moest dat regelen met de boss van de massage. Het stak de boss van de massage overigens dat hij zaken moest doen met een vrouw.... Zo geëmancipeerd zijn ze nog niet in Egypte, maar zoals Rasha (de massage verkoopster) al een aantal keren gezegd heeft : "alle Egyptische männer sind Scheiße" 😆

24 April 2018

dinsdag 24 april. Duikdagje. Vanmorgen opgepikt voor ons hotel voor een dagje duiken 'local'. Deze keer Ras Bob en Fiddle Garden. Op een schildpad na niet veel gezien. Geen spectaculaire duiken en de groep duikers was ook niet zo samenhangend. Beetje afstandelijke mensen. Maar heerlijke dag doorgebracht op zee. Overmorgen nog een laatste dag duiken. Een heel intensief gesprek gehad met Miranda van de duikschool, een uitermate geschikte meid die het niet kado heeft gekregen in het leven, maar super positief is. Respect! in ons hotel terug gekomen nog even geïnternet daarna gedoucht en om acht uur uit eten in o fogo. Zwaar leventje😎

23 April 2018

Maandag 23 april. Vandaag staat er meer wind. Temperatuur is desondanks 'gewoon' 30 graden. Ook vandaag weer een stranddag. Gerrit neemt een verfrissende duik, ik houd me afzijdig, de wind blaast me net te hard waardoor je teveel afkoelt als je nat bent. Bovendien zit ik net in de nieuwste Jack Reacher te lezen 😂. Nog weer een gezelligheids bezoekje (gewapend met een paar bekers thee ) afgelegd bij Mohammed van de duikshop waar ik een band voor mijn nieuwe duikbril heb gekocht. Deze duikbril lijkt eindelijk een goede, vier duiken achter elkaar die goed gaan, kan bijna geen toeval zijn😎 Ons trouwens afgelopen week alle vier te buiten gegaan: allemaal 'gevallen' voor een horloge. Truus en Leidy voor een champagne/rosé kleurig horloge en de heren voor een 'stoere look'. Voor de kleinzonen elk een polaroid kinder zonnebrilletje gekocht waarvan de pootjes naar het hoofd(je) gevormd kunnen worden. "is geen speelgoed oma" , dus zal me benieuwen wat de jongens ervan vinden 😊
Zondag 22 april. Weer prachtig weer. zoals gebruikelijk ook deze dag weer na het eten naar 'de overkant' waar wij (Truus en ik) voor de zoveelste dag neerstrijken bij parasol 154. De klaaglijke oosterse muziek die elke dag schalt vanaf restaurant tam tam, blijft deze keer binnen de toegestane decibels zodat we ongestoord van het strandleven kunnen genieten. Om zes uur weer massage, deze keer met Hot stones, daarna even een drankje halen in de lobbybar, email checken, haastig douchen en om 8 uur uit eten bij de Mexicaan. We bestellen een fles witte Garden du Nil wijn, die - hoewel hij duur is- smaakt naar appelsap. We krijgen op ons verzoek daar een andere voor, die wel wat, maar niet veel beter smaakt. 's avonds nog even weer de binnenstad in om te kijken wat hier de puck pro kost, want gerrit' s duikcomputer lijkt het begeven te hebben. de diepte wordt niet meer aangegeven in het display. Batterij is getest, computer is gereset maar hij (de Gekko) doet het niet meer 😬
dinsdag 17, woensdag 18,donderdag 19,vrijdag 20, en zaterdag 21 april snellen voorbij. Altijd mooi helder, zonnig weer. Gemiddeld 30 graden. We brengen de dagen door met duiken, we wandelen heen en weer, eten, drinken, slapen en zonnen. Niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde. Op twee dagen afgelopen week zijn we 'local' wezen duiken. Mooie, relaxte duiken waarop we veel vissen, waaronder een enorme Napoleon en een grote octopus zagen. De kers op de taart was op de terugweg toen we op de boot op een enórm grote groep dolfijnen stuitten. Deze zwommen een hele tijd (heel dicht) bij onder en naast de boot. We konden ze heel goed bekijken. Wit met grijze stipjes onder hun bekje en een klein rondje 'in hun nek' dat open en dicht gaat. Verveelt nooit om naar dolfijnen te kijken, echt fantastisch! Inmiddels al een paar keer naar het stadje geweest om een fles (inlandse) wijn te kopen, de hotel(huis) wijn lijkt aangelengd met water en is niet te drinken 😛

16 April 2018

maandag 16 april, onveranderd onbewolkt weer, een kleine 30 graden. Na een goede nachtrust - met een kleine onderbreking omdat zich een paar mosquitoos in onze kamer hadden verschanst , en naar later bleek ook bij truus- (bij ons moedig neergemept door gerrit) begaven we ons naar een heerlijk ontbijt. Internet is erg slecht, we wilden graag even informeren hoe het met Mirre en de andere boefjes gesteld was oa ivm het nachtelijke ziekenhuisbezoek van Mirre, maar WhatsAppen ging zelfs traag. Gelukkig lijkt het allemaal met een sisser af te lopen evenals de waterpokken van Stan. We moeten er maar van uitgaan dat de weinige informatie die we kregen ook de goede informatie is. Emailen lukt niet. Na het eten weer naar 'de overkant', zelfde plek als gisteren, die was goed bevallen. smiddags naar de duikschool, alvast papieren invullen zodat we woensdag 'local' kunnen gaan duiken. Daarna naar de massage, douchen en dan 'gewoon' eten in het restaurant.
zondag 15 april. Na de nachtrust (Leidy en Gerrit vroegen om zachtere matrassen omdat die wel erg hard waren,) en het ontbijt, togen we naar 'de overkant van de straat' het strand bij zuster hotel Ghazala beach. Op een plaats op het strand onder twee parasols, constateerden we dat het aanmerkelijk drukker was dan vorig najaar. Duidelijk een opleving in het aantal reizigers. Gelukkig maar. Ook hier oude bekenden begroet en daarna de dag nodig gehad om bij te komen 😅 savonds uit eten bij de Italiaan, waar een buikdanseres en een gitarist de zaak moesten 'opleuken'. Wel lekker gegeten maar niet een topper van de bovenste plank. Op onze kamers -wij hebben 1542, prima kamer- lag alweer een zoveelste uitnodiging, deze keer voor een drankje voor de 'armbandjesmensen' morgen aan het strand . Jammer 😄 we kunnen niet, gaan dan al naar de massage...
zaterdag 14 april zaten we 's ochtends al voor half zeven aan het ontbijt . Daarna checkten we uit en namen een taxi (bus) naar de luchthaven. We waren daar - volgens planning- rond een uur of zeven, het tijdstip dat de' schalter geöffned' zou worden. we sloten aan achter een bijzonder lange wachtrij, en kregen het idee dat het vergeefse hoop was dat we bij elkaar in de buurt zouden kunnen zitten. (vooraf inchecken of reserveren was niet mogelijk) Tot onze verrassing lukte het ons wel plaatsen naast elkaar te bemachtigen. Omdat de wachtrij zo lang was geweest konden we zonder te wachten, direct door, boarden. Het vliegtuig landde om 2uur in Sharm el sheik. Na een korte busreis konden we al bij ons hotel, Ghazala Gardens, inchecken. Nog even naar de lobby om voor Truus en Gertjan de toegewezen kamers voor 'morgenzon' kamers te verruilen, waarbij we door veel medewerkers herkend en begroet werden. 's avonds uit eten bij el fogo en daarna een afzakkertje of een kopje thee op de kamer.
Vrijdag 13 april 2018. Nadat wij (Gerrit en Leidy) vrijdagmiddag door Benni naar Gronau waren gebracht en daar op het station Truus en Gertjan ontmoetten, vervolgden we onze reis per trein naar Düsseldorf, waar we door de shuttle - na een maaltijd bij Nordsea quick te hebben genuttigd- bij het Lindner airport hotel werden afgezet. na het automatische inchecken in onze kamers dronken we nog een kopje koffie of thee en speelden Truus en Leidy een potje yahtzee. Na haar verlies droop Truus figuurlijk af naar haar kamer, de 'jongens' togen naar de bar voor een pilsje (of twee 😃) waarna we ons opmaakten voor onze nachtrust