Egypt · 181 Days · 15 Moments · October 2017

Gerrit, Gertjan en Leidy, najaar 2017

15 April 2018

27 October 2017

laatste dag 😠 en hoewel we op voorhand enigszins sceptisch waren over hoe er het nu, na vier jaar, in Sharm uit zou zien, en vooral hoe er het met (de staat van) het hotel voor zou staan, zijn we op alle fronten aangenaam verrast. Wat mij betreft komen we hier, 'inshalla', wel weer terug. ontzéttend aardige mensen, leuk stadje met wat reuring en een prettige duikschool. deze laatste dag is een kopie van vorige, eten, naar het strand 'aan de overkant', even terug om te eten, afscheid genomen van de eigenaar van de duik attributen winkel, en - last but not least- genoten van zon, zee en strand 😍 Daarna douchen, spullen alvast zoveel mogelijk inpakken, eten en daarna is er nog ruimschoots tijd voor een drankje, internetten en tenslotte uitchecken totdat de bus komt om ons naar de luchthaven te brengen

26 October 2017

donderdag. Vakantie schiet al weer erg op. Nog een dagje strand, ophalen duikspullen (en betalen uiteraard 😕) Gerrit en Gertjan gaan met taxi terug naar hotel om duikspullen op balkon te hangen en ik loop terug naar het strand. nog een paar uurtjes zon, daarna voor de laatste keer massage en dan is het morgen alweer de laatste vakantiedag. We hoeven morgenavond pas om half twaalf klaar te staan dus we hebben nog een volle dag. Maar wat gaan die veertien dagen snel voorbij... Jort zei in een beeld gesprek vanmiddag dat opa en oma niet weer twee weken weg mochten, 10 dagen was het maximum zei hij ❤️ 's avonds nog één keertje bij o fogo gegeten, subliem 😍 Daarna hebben Gerrit en Gertjan nog gebiljard, Leidy had geen zin om na het eten nog de stad in te gaan, dus de jongens moesten met een tweede keus genoegen nemen 😉

25 October 2017

vanmorgen, woensdag, stond er weer een duiktrip op de agenda, dus om kwart over 7 ontbijt, daarna busje naar duikcentrum en kijken bij welke trip we ingedeeld zijn. De eagleray naar Tiran met Sameh en Tamer. Gertjan heeft als snorkel gids Francesco. We gaan de eerste duik bij Gordon reef doen, waar we een wittepuntrifhaai en een enorme Leppard shark (zebrahaai) zien. Geweldig! de stroming valt deze keer redelijk mee en de tweede duik- én snorkeltrip zijn bij Jackson reef. Ook mooi, maar geen spectaculaire dingen gezien. Rond half vijf zijn we weer bij de duik basis, Sakara drinken, spullen spoelen en om vijf uur busje naar hotel. Snel douchen voor Gerrit en Gertjan, want om zes uur staat het etentje bij de Italiaan gepland voor de trouwe (gouden) gasten. Jammergenoeg kan Leidy niet mee want er zou 19 euro moeten worden bijbetaald als er eentje meer mee zou gaan. Leidy vindt het niet zo leuk om over te slaan, maar ze offert zich vrijwillig op 😂 en gaat in het 'gewone' restaurant eten.

24 October 2017

dinsdag alweer. Opnieuw mooie dag die we weer hoofdzakelijk aan het strand doorbrengen. Ondanks de wind (die overigens zeer mild is) gaan we snorkelen. Zó herkenbaar onderwater, hoe vaak zouden we hier wel niet gedoken en gesnorkeld hebben 🐟🐠🐋 en zó jammer dat de duikschool hier niet meer zit. Er lijken wel (kleine) tekens van opleving te zijn in hotel, kleine reparaties worden doorgevoerd zoals schilderen van muren, schilderen van boulevard pad, aanschaf van nieuwe bordonderzetters etc. maar het aantal bezoekers is nog steeds laag, aan de 'gardens' kant zijn zo goed als geen bedjes bezet, hoewel dat deze week iets meer is dan vorige week. ik heb de indruk dat er nu veel (nou ja veel) Denen en Oekraïners zijn. Aan the beach is het gezellig druk, maar plek zat. Alle personeel is, zonder uitzondering, bijzonder hartelijk en attent.

23 October 2017

maandag is weer een relax dagje, wat betekent na het ontbijt richting strand. Er staat vandaag aardig wat wind, dat zorgt wel voor enige verfrissing. Leidy vindt het net iets teveel wind om te gaan snorkelen, met die wind koel je erg af en het water is 25 graden, wat een heel verschil is met de 30 graden deze zomer in marsa alam. 's avonds krijgen we een uitnodiging om bij o fogo te komen eten, maar die slaan we af, deze keer 'gewoon' in ons eigen thuis restaurant. na het eten nemen we een taxi naar de oude stad voor slechts 50 pond (zo'n 2,50). Grappig, Gertjan koopt wat daar in de duikshop en de eigenaar herkent ons 😊 Klopt, we lopen daar altijd even naar binnen maar is inmiddels wel vier jaar terug. erg leuk.
zondags hebben we een duiktrip staan, dus om 10 voor 8 staan we klaar aan de straat voor het busje naar het duikcentrum. Wij hebben duikgids Julia en gaan met de eagleray naar ras Mohamed. Erg veel stroming deze duiken maar we zien fantastische dingen: een witpuntrifhaai, een stonefish, een reuze schildpad, adelaarsroggen en morenes en dat alles naast het prachtige koraal. De stroming is inderdaad wel heftig, bij de tweede duik maken we tijdens de duik nog een 'move' door van richting te veranderen omdat we anders recht tegen de stroming in moeten en dit niet te doen is, onze divemaster Julia heeft alles goed in de hand en leidt ons veilig weer naar de boot Gertjan maakt eveneens prachtige snorkeltochten hij ziet ook nog een barracuda. Gertjan heeft aardig aangeleerd met snorkelen, vier jaar terug durfde hij amper het hoofd onderwater te houden en nu snorkelt hij hele afstanden 🙃 savonds gaan we voor de afwisseling uit eten bij de Italiaan, lekker, maar haalt het niet bij o fogo😊

21 October 2017

zaterdag. na een rustig begonnen dag met thee op bed, ontbijt etc etc, liggen we weer rond half 10 ongeveer op ons 'vaste' stekje op 'the beach'. Omdat (?) er 30 Egyptische politiemensen zijn gedood (voor zover we hoorden nog een eind boven Cairo, gedood door Isis, maar dat hebben we niet officieel bevestigd gekregen - in krant staat Egyptische groepering gelieerd aan moslimbroeders ) werd er voor het eerst, zover ik me herinner, gecontroleerd bij het binnengaan van ghazala beach. onze tassen werden 'gecontroleerd', voorzover dat wat voorstelt. Verder is er totaal niets van te merken, er wordt ook totaal niet over gesproken. de temperatuur vandaag is onveranderd, ik schat een graadje of 30, net als de voorgaande dagen. en hoewel er een windje waait , waagt geen van ons zich in de zon😉 's avonds gaan we uit eten bij o fogo, waar we als 'vaste gasten ' worden binnengehaald

20 October 2017

vrijdag. (weer) een stranddag, dat betekent eerst een kopje (of twee) thee op de kamer voordat we om 9 uur ontbijten. Daarna spullen pakken en naar de beach kant, een plekje zoeken. Nou ja, zoeken, er eentje kiezen kun je beter zeggen want er is plek zat. Maar gelukkig wel zo druk dat het gezellig is. De jongen van de duikwinkel even zeggen dat zijn advies goed lijkt te zijn, tussen de middag even een rondje heen en weer om te eten in het Gardens restaurant en om vijf uur een afspraak bij de Spa voor een massage. Daarna douchen, eten en daarna een wandeling door het stadje. Gezellig druk, alles lijkt gelukkig weer wat aan te trekken, hopelijk zet die trend zich door. Het stadje is vooruitgegaan sinds vier jaar terug, geen gezeur van 'kom kijken in mijn winkel', je kunt rustig rondlopen. Ik heb mij door Gerrit laten trakteren op een fles witte wijn, die (voor wat betreft Egyptische wijn) prima smaakt. Kortom zoals gebruikelijk: druk, druk druk 😂
tien voor 8 donderdagmorgen haalt het busje ons op. Miranda (een Nederlandse die al jaren woont en werkt in Egypte) is Gertjan's snorkelgids. de duikers (een groepje van slechts 6 duikers) hebben Ali als duikgids. Voor de zekerheid heb ik de leenbril nog maar meegenomen en in de zak van mijn jacket gestopt. Bij de briefing wordt er gewezen op de sterke stroming die er bij Tiran altijd staat, met alle gevaren van dien. Ik word er een beetje nerveus van, een drift duik en wat als het niet goed gaat met mijn bril? ik waarschuw Ali dat ik een nieuw masker heb en niet zeker hoe dat zal uitpakken. dat geeft me wat rust maar als we onder water zijn (met de bril gaat het wel goed) maar de stroming is heftig en al met een half uur moeten we naar boven omdat we geen lucht genoeg meer hebben. Gerrit aarzelt zelfs of hij nog wel een tweede duik wil als de omstandigheden hetzelfde zijn, maar Ali belooft een rustiger tweede duik. En dat klopt. Maar netzo belangrijk: de bril (b)lijkt goed te werken!
woensdag begeef ik me met Gerrit en Gertjan naar de duik attributen winkel aan de beach kant voor een nieuwe duikbril. Ik kies er op advies van de medewerker eentje die geschikt zal zijn voor mijn vorm gezicht en hoop er maar het beste van. We verblijven de hele dag aan het strand waar we ook nog snorkelen, maar dat is nog zonder de nieuwe duikbril, daarvan moeten de glazen nog 'gedefrogged' worden met behulp van een aansteker, die we nog moeten ritselen. Dat doen we later op de avond als we bij o fogo eten, de ober leent ons zijn aansteker waarmee Gerrit de glazen bewerkt. Klaar voor de grote test morgen als we naar Tiran gaan. De airco werkt overigens nog steeds niet. Morgen, Inshallah.....
dinsdagmorgen worden we na het ontbijt opgepikt door het busje van de duikschool. Maar niet nadat we gemeld hebben dat onze airco niet werkt. Zal gerepareerd worden zeggen ze. op de duikschool worden wij herkend door een aantal divemasters en wij herkennen er een aantal. Rolf, de oude eigenaar van Sinai divers verwelkomt ons alsof we hem heel goed gekend hebben. we hebben een heel gesprek met hem over de achterliggende jaren dat we bij zijn duikschool gedoken hebben, maar dat allemaal aan het einde van de dag. Eerst pakken we onze spullen in kratjes en lopen naar de (zeer luxe) boot, die 'om de hoek' in het haventje ligt. Een kleine groep duikers en twee divemasters (waarvan er eentje - een italiaan, Francesco- sprekend op Louis de Funet lijkt) Al bij de eerste duik blijkt dat de nieuwe duikbril die ik bij Lucas kocht, waardeloos is, hij loopt continue vol water. Bijna overweeg ik om helemaal de brui aan het duiken te geven als Francesco me een reserve exemplaar aanbiedt. prima 👍
maandag blijven we aan het strand. Relaxdagje. We vergelijken nog even de prijzen en voorwaarden van de duikschool dichtbij met die van Werner Lau/Sinaï divers (ons bint zuunig 😂) maar we besluiten toch voor het relatief bekende te gaan. We lopen er naar toe en leveren ons formulier (met onze pasjes😉) in. We spreken af dat het busje ons de volgende morgen oppikt om 10 voor acht, voor ons hotel. 's avonds gaan we uit eten bij de Mexicaan. ook lekker maar met een lichte voorkeur voor o fogo.

18 October 2017

Bij de nieuwe duikschool nemen we inschrijfformulieren mee en gaan daarna terug naar ons hotel. We gaan uit eten in 'o fogo', wat ons prima bevalt. Zelfs de wijn is, voor Egyptische begrippen, goed te drinken.
zaterdag, de eerste dag al heel veel gedaan. Allereerst geconstateerd dat Sharm el Sheik en hotel en kamer ogenschijnlijk er hetzelfde zo niet beter uitzagen dan vier jaar terug. Geen afval langs de weg, geen knipperende kermislampjes langs de weg en hotel ook keurig eruitziend. Personeel is hartverwarmend vriendelijk en behulpzaam. Aan de overkant van de weg hetzelfde. Alleen als we gaan kijken bij de duikschool is alles gesloten. De jongen van de duikshop weet ons te vertellen dat Sinaï divers nu samenwerkt met Werner Lau en dat ze nu bij de haven zitten. Wat ons opvalt is het gebrek aan gasten aan het strand. Op het tijdstip dat we daar zijn, nog geen vijf uur in de middag, is het haast uitgestorven. We praten nog even met een Duits stel dat ons herkende als duikers. Zij waren hier twee jaar terug toen het Russische vliegtuig verongelukte. Zij zijn ook, net als ons, verdrietig over de huidige situatie. We lopen met ons drieën door naar de 'nieuwe' duikschool.

17 October 2017

Nadat we vrijdagmiddag door Benni exact op tijd werden gebracht en afgezet op het station in Gronau, gingen we precies volgens de Reisplanner naar de luchthaven van Düsseldorf. We kwamen om kwart voor 6 aan en besloten op de luchthaven bij Nordsee Quick een maaltijd te nuttigen. Dat smaakte best en daarna zochten we de shuttlebus op, die ons in een paar minuten naar hotel Lindner bracht. We brachten hier de nacht door en na een vroeg ontbijt, dat overigens prima verzorgd was, belde de receptie om een taxi voor ons die ons in vlot tempo naar de luchthaven bracht. Het inchecken ging redelijk vlot, evenals de douane formaliteiten, we hadden alleen een klein uurtje vertraging bij het vertrek omdat het toestel iets later geland was dan het gepland was. Om ongeveer 3uur landden we in Sharm el sheik. Rond vier uur waren we in 'ons' hotel, Ghazala Gardens. Ogenschijnlijk nog hetzelfde hotel als vier jaar geleden.