Italy, Vatican · 4 Days · 9 Moments · August 2017

Het avontuur van Jenita in Rome, Italy

18 August 2017

Het Vaticaan en de St. Pieter. Gelukkig kaartjes gekocht de rij is hier zo'n 3 uur waarvan zeker twee in de brandende middag zon. Wij lopen de rij voorbij en de nogal enthousiaste verkoper van audio tours... Gelukkig attendeert iemand ons erop dat we met de kaartjes die we nu hebben wel de Sixtijnse kapel en de Vaticaanse musea mogen bezoeken maar niet de St. Pieter. Normaal is de entree hier gratis vanwege alle pelgrimages. Maar we kopen toch een kaartje waardoor we niet in de rij hoeven. We hebben teveel foto's gemaakt in de musea. In de kapel is het ontzettend druk. Zowel in de Sixtijnse Kapel als in de St. Pieter geldt een dresscode. Knieën en schouders bedekt. Gelukkig wisten we dit van tevoren, voor veel mensen was dit niet zo en de sjaaltjes verkopers doen dan ook zeer goede zaken. Meer foto's van de musea volgen nog. Op het einde nog een kaartje voor Oma vanuit het vaticaan. En teug naar het hotel. Oja pizza was lekker als lunch.!

17 August 2017

Op verkenning rond het oude centrum van Rome. Met de Metro van Castro Pretoria richting Circus Maximus, vanaf hier lopen we richting de Tiber. Wat een geweldig uitzicht hebben we hier. We lopen onderlangs over de kade richting ponte Fabricio, deze brug loopt richting het eilandje Isola dat midden in de Tiber ligt. Hierna steken we opnieuw over naar de andere kant van de Tiber. We lopen helemaal door tot de fontein bij Ponte Sisto richting het centrum naar Campo Di Fiori. Op dit plein is markt het bruist wat meer en hier voel je echt Rome. Door naar Piazza Navona. Foto's volgen nog. Inmiddels is het 12 uur en we hebben trek. Het ontbijt in Italië is altijd zeer matig dus niet echt een goede bodem voor zoveel kilometers. We lopen terug langs het Pantheon richting Monumente a Vittorio Emanuelle II. Dit is echt mega. We eten uiteindelijk in de wijk Trastevere. Opnieuw Prima pizza. 'S avonds eten we vlakbij Termini. Niet bijzonder maar we zijn heeel moe. Lekker slapen dus!

16 August 2017

Pane E Salame. In een zijstraat van de Trevi Fontein bevindt zich Pana E Salame. Via een blog over lekker eten in Rome zijn we hier terecht gekomen. Dit schattige oude broodjeshuis is super klein maar wouw wat een eten. De hardwerkende jongens zijn vriendelijk en we kunnen net voor de drukte een tafel voor twee krijgen. Omdat ik gelezen heb dat de plankjes hier fantastisch zijn besluiten we die te nemen. Op aanraden van de ober twee keer een medium. We bestellen twee flesjes water en een fles wijn. Chianti rood. Zodra de plank er is kunnen we het haast niet geloven. Het eten ziet er zo lekker uit! Op de blank liggen bruchetta met olijven pasta (wij lusten eigenlijk geen olijven maar dit was super!), pittige salsa en een salsa van zon gedroogde tomaten. Er liggen 2 soorten peccorino, 1 met honing en 1 met peren jam. En heel veel verschillende soorten Salami, coppa, parma en een stukje vlees van de achterkant van het varkenshoofd. Geweldig gegeten voor €36,-😍 pane e salame bedankt!!!
Het Palatijn. Ofwel de heuvel. Een prachtig paleis heeft hier ooit gestaan. Het is echt onvoorstelbaar groot, en onvoorstelbaar warm. Het is een ruïne en soms moeilijk voor te stellen hoe het er ooit uit heeft gezien. Wel een prachtig uitzicht nog op het Colloseum. We lopen hier ongeveer een uur voordat we rustig aan weer naar buiten lopen. Eenmaal buiten zijn we helemaal gesloopt en besluiten we om rustig aan naar de metro te gaan en weer richting het hotel te gaan om bij te komen. Later op de dag bezoeken we nog Piazza del Popolo. Gigantisch plein met fonteinen en park Borghese, helaas is het door aanhoudende droogte weinig groen meer in Borghese, zeg maar gerust bruin. We vinden een bankje en besluiten om hier in de schaduw lekker te blijven. We zitten hier de rest van de middag met een boek en een zak chips. Om water maken we ons geen zorgen want de fontein zit vlakbij. Voor ons een vijver waar mensen de strijd met de hitte aangaan in een roeibootje.
Het Palatijn. Opnieuw een flinke rij bij de bigliterria, ofwel de kaartverkoop. Maar ook hier met onze Roma Pass er voorbij en direct in de rij voor de bewaking. Deze rij staat helaas wel in de brandende zon dus even flink zweten. Als we langs de bewaking komen nog niet veel beter. Het is hier heet!!! En dat om 11 uur. We lopen zo'n 2 uur rond op het Forum met allerlei bouwwerken ter ere van keizers en andere belangrijke Romeinen. Na het forum volgt een klim naar de Palatijnse Heuvel. Beetje misselijk van de warmte dus eerst even pauze in de schaduw en nog even rustig van het uitzicht genieten. Wouw.
Uitzicht vanaf het Colloseum richting Forum Romano en het Palatijn.
Op tijd op staan op de eerste echte dag in Rome. Met onze Roma Pass in de aanslag een eerste poging wagen in de metro. En wouw, wat een verademing, de metro in Rome werkt super makkelijk. Even je Roma Pass scannen en met lijn B richting Colosseo de halte van jawel.. HET Colloseum. Zodra je de metro uit stapt is daar ineens een immens bouwwerk. In onze stoutste dromen hadden we niet verwacht wat een imposant werk dit zou zijn. Het is stoer en onoverwinnelijk. Het is op en top geschiedenis. Omdat we een Roma Pass hebben geen rij voor ons en staan we met 10 minuten binnen. Wel zoals bij elk museum dat we nog gaan bezoeken door de poortjes met bewaking en scanners. We zijn erg onder de indruk. Voor Erwin het eerste amfitheater, voor mij de tweede maar het Colloseum staat boven El Djem ruim op nummer 1! Fantastisch boek met omslagplaten van de bouwwerken gekocht. Op naar het volgende onderdeel van deze reis Forum Romano en het Palatijn.

Ristorante Mangrovia; Na de hele middag gelopen te hebben en we alle nieuwe indrukken van de stad op ons in hebben laten werken even siësta gehouden want Pfff. Wat een verschil met Nederland, het is hier 20 graden warmer dan in Groningen. Maaaar we hebben honger dus op zoek naar een restaurant in Rome, in augustus op een Italiaanse feestdag het is namelijk Maria Hemelvaart. We vinden iets in een zijstraat van station Termini, Ristorante Mangrovia. Als voorgerecht gestart met meloen met Parmaham, altijd al lekker maar met dit weer favoriet. Erwin neemt als hoofdgerecht kip met, tomaat en paprika. Voor mij als hoofdgerecht scampi van de gril met salade. Het eten is heerlijk en de bediening is super! Een fles water kost hier trouwens bijna niks en het eten staat binnen 10 minuten op tafel en smaakt er echt niet minder om. We zitten vol maar voor een toetje maak je ruimte. Dit was dan ook de aller lekkerste tiramisu ever! We sluiten het diner af met een wijntje. Half tien in bed! Top dag!
Van Ingen naar Rotterdam en van Rotterdam naar Rome. Wat hebben we lang gewacht op dit moment! Na ander half uur in de auto en twee uur vliegen dan eindelijk op de luchthaven. Het is hier warm. Rond de 30 graden, en het is pas 9 uur 's ochtends. Vanaf de luchthaven de trein gepakt naar Termini, het hoofdstation. Hiervandaan te voet, met koffers en al richting het hotel. Omdat we nog niet in kunnen checken eerst maar Lunchen. Simpel een pasta en een lasagna. Daarna inchecken en op onderzoek uit. Vanaf Repulbica naar de via Di quattro Fontana richting de Spaanse trappen en de Trevi en terug over de Via Nazionale. Het weer is geweldig en het is hier druk. Alles te voet want pas morgen kunnen we onze Roma Pass gebruiken. Onze voeten doen nu al zeer, een hoed en zonnebrand is niet overbodig. Overal in Rome ruikt het naar eten, overal zijn drink fonteintjes waar drinkbaar water uit komt, geen overbodige luxe het is nu 40°c.