United Republic of Tanzania · 11 Days · 15 Moments · August 2017

Het avontuur van Janet in Tanzania

Duiken en snorkelen Vandaag onze duik en snorkel dag. Roger had het geluk dat hij de enige duiker was. Janet,Thomas en Matthijs gingen met nog 5 anderen en een gids snorkelen. We hadden een snelle boot en haalden onderweg flink wat boten in. Eerst ging Roger het water in en daarna gingen de snorkelaars er in. Het leek wel een aquarium, zoveel vissen. Lion fish, murene, trompetvis en vissen met allerlei kleuren. Na 50 minuten snorkelen en duiken gingen we weer aan boord. Daar kregen we even iets te eten. Na 20 minuten gingen we weer het water in. Ook nu was het weer schitterend en voor Roger was de tweede duik mooier dan de eerste. De vissen waren wat groter en nog mooier. Op de weg terug gebeurde datgene wat Matthijs al hoopte, we zagen dolfijnen. We zijn het water in gegaan en konden ze van heel dichtbij zien. Wat een mooie, elegante dieren en wat een bijzondere ervaring. De rest van de dag lekker relaxen bij het zwembad en 's avonds pizza eten bij Mamma Mia.

Een relaxed dagje Gisteren aangekomen en omdat we de afgelopen tijd veel gedaan hebben vandaag een dagje relaxen. Lekker op een bedje liggen bij het strand, de snorkels uitproberen in zee en zwemmen in het zwembad. In zee al veel Zeester, zee-egels en diverse vissen te zien. Dat belooft wat voor de echt fuik- en snotkeltrip. 's Middags het snorkelen en duiken bij Mnemba geboekt. En s avonds op het strand gegeten.

Stonetown Na het ontbijt hebben we onze spullen ingepakt omdat we eind van de middag naar Nungwi gaan. Vandaag blijven we nog even in Stonetown om de geboorteplaats van Freddy Mercury te bekijken. Wat we gisteren al zagen blijkt ook voor de rest van Stonetown te gelden, het is een verpauperde stad. Je kan zien dat het vroeger hele mooie gebouwen waren, maar veelal staan deze leeg en worden niet onderhouden. Ook de gebouwen die nog gebruikt worden staan er vaak wat moedeloos bij. Maar toch wel leuk om doorheen te lopen. Wat opvalt is dat er weinig over Freddy te vinden is. Toen we door het straatje liepen waar we gisteren gegeten hadden zagen we een huis met een plakkaat over Freddy. Dit was het huis waar hij de eerste 17 jaar gewoond had. We zijn hier gisteren 2x voorbij gelopen en het was ons niet opgevallen! Omdat er verder niet veel te doen was hebben we onze transfer vervroegd en zijn we om 1400 uur naar Flame Tree gereden zodat we daar nog lekker in het zwembad konden plonsen.

10 August 2017

Zanzibar Het was een kort ritje naar ons hotel. We reden door Stonetown en onze eerste indruk was dat het er wat verloren uit ziet. Het hotel ziet er echter mooi uit. Een wat Arabische / Indiase stijl. We werden helemaal verrast toen we naar onze kamer gebracht werden, een riante kamer met een groot terras en uitzicht op het strand en de zee. Nadat we onze spullen in de kamer hadden achtergelaten zijn we naar beneden gegaan om nog even te zwemmen en te zonnen. Vanaf ons bedje op het strand hadden we een mooi uitzicht over zee en werd er ook nog eens een performance gedaan van jongens met acrobatische oefeningen. Via TripAdvisor vonden we een restaurantje in de buurt waar we konden eten. We liepen eerst veels te ver, maar op de terugweg vonden we het. Het was een heerlijke tapasbar en we hebben er lekker gegeten.
Laatste dag Tanzania De laatste dag op vaste land. Na een heerlijk ontbijt hebben we een fietstocht gemaakt in het plaatsje Mwo Wa Mbu. Allereerst zijn we naar een plek gefietst waar ons werd uitgelegd hoe zij met het verdelen van het water omgaan (irrigatie). Daarna hebben we rijstvelden bezocht, waar ons verteld werd hoe zij de rijst oogsten. Het is allemaal handwerk. Vervolgens hebben we gezien hoe bananen worden geteeld en dat bananenbomen als een familie bij elkaar groeien. Bij een shop uit een stam van Mozambique hebben we beeldjes en schilderijen van bananenbladeren gekocht. En als laatste hebben we bananenbier geproefd. Een leerzame ochtend. Voordat we gingen vliegen naar Zanzibar hebben we samen met onze gids en chauffeur Humphrey een heerlijke lunch gegeten. Omdat dit ons laatste moment met Humphrey was, was dit een emotioneel moment. Bij het vliegveld kwamen de tranen omdat we dit mooie land en deze onvergetelijke dagen achter ons gingen laten.

Deel 2 Er was niet veel meer te zien dus reden we terug om te gaan picknicken, maar na een paar honderd meter keerden we omdat Humphrey had gehoord dat er een groep leeuwen in aantocht was. En ja hoor, op een paar honderd meter telden we in totaal 14 leeuwen. In totaal hadden we er nu meer dan honderd gezien. We reden door een bos op weg naar onze picknick. Na de lunch vertrokken we uit de krater. Met tranen in onze ogen stonden we uiteindelijk weer bovenop de kraterrand en namen we afscheid van een onvergetelijke safari. In het hotel hadden we even de tijd om bij te komen. Snel omkleden en naar het zwembad om daar even te zwemmen en te relaxen met een boekje. Eind van de middag was er happy hour en hebben we een lekkere cocktail gedronken. Tijdens het diner konden we lekker dicht bij een open haard zitten en konden we genieten van al het lekkere eten wat voornamelijk uit eigen tuin komt. Morgen nog een fietsrit en dan 's middags naar Zanzibar.
Deel 1 Woensdag 9 augustus, onze laatste dag safari. Op naar de Ngorongoro krater. Humphrey waarschuwde ons dat we waarschijnlijk weinig zouden zien. Het is er erg droog en er zijn weinig dieren. De kraterrand is 4000 voet hoog en dat merk je. Het is er koud. Op de heenweg naar de Serengeti zijn we hier ook langs gereden. Toen was het erg bewolkt en was er slecht zicht. Nu hadden we goed uitzicht op de krater, wat een fantastisch uitzicht. We moesten nog 600 meter dalen om in de krater te komen. De weg was erg steil. Ook hier weer volop gnoe's, zebra's , buffels, wat wrattenzwijnen en hier en daar een verdwaalde hyena. Verderop stonden wat auto's en toen we daar gingen kijken zagen we twee leeuwen en verderop nog een leeuw. Na een paar minuten gingen de leeuwen paren. Thomas vond het geweldig en wilde een fotoserie van alleen maar parende dieren. Hij werd op zijn wenken bediend want even later, in een waterpooltje, gingen ook nijlpaarden paren.

8 August 2017

Het laatste stuk van de rit naar Lake Ndutu was door een droog gebied waardoor er weinig dieren waren. Maar de lodge maakte alles goed. Een luxe complex met mooie tenten, die je eigenlijk geen tent meer kan noemen. Eerst hebben we heerlijk alla carte geluncht en daarna lekker plonsen in het zwembad. In de middag zijn we met z'n tweeën met Humphrey een game drive gaan doen. Thomas en Matthijs wilden lekker bijkomen bij het zwembad en de tent. We hadden niet veel hoop omdat het gebied erg droog was. Na een klein uurtje rijden kwamen we een groep olifanten tegen. Na nog een kwartiertje kwamen we bij een meer waar we drie leeuwen zagen. In totaal zitten we nu op 88 leeuwen. Met weinig hoop.op meer zagen we opeens een auto aan de andere kant van een kreekje staan en zagen we cheetahs. Humphrey bracht ons bij de cheetahs zodat we deze van heel dichtbij konden zien. Uiteindelijk dus nog een heel mooi resultaat. Terug bij Ndutu luxury tents hebben we weer heerlijk gegeten.
Na vanochtend weer ingepakt en ontbeten te hebben gingen we weer op pad. Als eerste op zoek naar de neushoorn. De enige van de big five die we nog niet hebben gezien. Om half tien hadden we al geluk en zagen we hem. Niet heel dicht, maar met verrekijkers en telelens goed te zien. Nadat we verder doorreden, zagen we nog nijlpaarden, allerlei gazelles, mariboes, een mooie grote ooievaar en diverse leeuwen waarvan één mannetjesleeuw op een rots, het was net the Lion King. Daarna snel door naar de grens van de Serengeti en op naar onze lodge in Nduti waar we zullen lunchen.

7 August 2017

Maandag 7 augustus ochtend Vanochtend om 6 uur op pad na een onrustige nacht waarbij er op een gegeven moment drie hyenas recht voor onze tent stonden, er buffels in het kamp waren en olifanten door het kamp heen wandelden. Fantastisch om mee te maken. Toen we weggingen was de zon nog niet op en was het behoorlijk koud. We reden naar de buffel van gisteren en daar zat nu een volwassen mannetjesleeuw te eten. Er stonden ruim 20 hyeanas een heleboel gieren en een paar jakhalzen omheen. Toen de leeuw klaar was en wegliep, gingen de hyenas er op af en probeerden stukken huid en bot af te scheuren. Af en toe werd en gevochten. Toen we wegreden zagen we drie vrouwtjesleeuwen en een jonge mannetjesleeuw richting de buffel gaan om ook nog te eten. Verder zagen we nog een groep olifanten op 100 meter van ons kamp en een hele grote kudde buffels op 1 kilometer.
Middag: Na het ontbijt gingen we nogmaals op pad in de Serengeti. We zagen twee leeuwen jagen op gazelles, deze waren echter slim en snel genoeg om weg te komen. We zagen sowieso heel veel leeuwen vandaag. Het totaal tot nu toe staat op 79 leeuwen. Ook natuurlijk weer olifanten, buffels, nijlpaarden, gazelles, waterbokken, hyenas, wrattenzwijnen etc. gezien. Er was nog een mislukte jacht van een leeuw op een wrattenzwijn. En ook schattige babyleeuwtjes, 3 leeuwen in een boom, drie cheetas en als hoogtepunt van de dag een luipaard in een boom, Humphrey reed er heel dicht bij zodat we hem goed konden zien, wat een mooie kleuren heeft zo'n dier, echt prachtig. Daarna lekker douchen nadat een mannetje onze douche had gevuld, lekker eten en vroeg naar bed. 's nachts weer allerlei geluiden rondom de tent waarvan later bleek dat het olifanten waren die het water van het kamp hebben opgedronken. Ook hoorden we weer hyenas en allerlei vogels.

Vandaag een lange rit voor de boeg naar de Serengeti. We vertrokken vroeg en reden langs de Ngorongoro-krater richting Serengeti. Helaas was het flink bewolkt, maar we hebben toch al een beetje uitzicht op de krater gehad. Nog paar dagen wachten en dan gaan we daar in. Onderweg zijn we gestopt bij een Masaidorp waar de Masai voor en met ons gedanst hebben. Ook hebben we het dorp bekeken met o.a. het schooltje en de hutjes waar ze wonen. Leuk om te zien, maar echt onvergelijkbaar met ons leven. Rond half twee kwamen we aan bij ons kamp in de Serengeti waar we een lekkere lunch kregen waarna we op pad gingen, we zagen waterpokken, gazelles, giraffen, buffels, een luipaard heel ver weg, wrattenzwijnen, gieren, roofvogels enzo. Het mooist echt was een buffel die paar uur geleden gevangen was door de leeuwen en waar nu vier jonge mannetjesleeuwen van zaten te eten. De gieren stonden er omheen te wachten tot zij aan de beurt waren.

Vandaag gingen we naar Lake Manyara. Dit park staat bekend om zijn vogels. Al voor we het park inreden, zagen we allemaal nieuwsgierige aapjes. In het park zagen we zebras, gnoes, giraffen, buffels, bavianen, wrattenzwijnen, impala's, giraffen en nog veel meer. Een heel indrukwekkend moment was toen we het bos uit kwamen rijden en voor ons een weids uitzicht hadden van gras met zebras, gnoes en buffels met daarachter het meer met flamingo's en pelikanen en op de achtergrond bergen. Echt fantastisch om te zien. Verderop langs het meer waren enorme aantallen flamingo's, pelikanen en ooivevaars. Ook zijn we nog bij de hot springs geweest waar we nijlpaarden hebben gezien. Een ander bijzonder moment was toen we van heel dichtbij een groepje olifanten in een modderpoel zagen.

Vandaag een fantastische dag in park Tarangire gehad. Hebben cheetas gezien en leeuwen met 4 kleintjes en ook nog een 'live kill' van een gnoe. Verder nog heel veel olifanten, zebras, impala's, gnoes, giraffen en aantal mooie vogels zoals gieren en arenden. Ook zijn we bij butchers tree geweest, een holle baobab-boom die vroeger door stropers werd gebruikt om slagtanden van olifanten in te verstoppen. Eind van de middag nog lekker gezwommen bij de lodge en net weer heerlijk gegeten.

3 August 2017

Vandaag onze eerste safari-dag gehad in Tarangire park Tanzania en wat hebben we al veel dieren gezien: olifanten, giraffes, gnoes, dikdiks, zebras, wilde honden, bavianen, struisvogel, maraboe, impala's en vast nog wel iets wat ik vergeten ben😃. Ook de natuur is prachtig met grote baobab-bomen, bergen, drinkplaatsen en nog veel meer. Hebben er dus allevier ontzettend van genoten en verheugen ons enorm op de rest van de vakantie.