Asia · 93 Days · 24 Moments · March 2019

31 May 2019

Pai Canyon

27 May 2019

Na 3 dagen Chiang Mai is het tijd voor het prachtig gelegen Pai, een berg dorpje 122km rijden door de bergen. 760 bochten en 4 uur verder komen we aan op de scooter. 41 graden, mooi landschap en een hele chille sfeer we voelen ons hier gelijk thuis. Veel activiteiten rondom het dorpje en heerlijk goedkoop eten in de zogenaamde Walking Street welke elke avond vol staat met eetkraampjes met o.a sushi(!) en allerlei soorten westers en Thais eten. Op 11 minuten rijden is de Pai Canyon een mooie canyon met wandel paden alle kanten op, zelf hebben we hier 3 uur rondgelopen berg op en af, over dunne richels en door droge riviertjes. Een mooie hete wandeling. Ondertussen zijn we al een 12 daagjes in het mooie Pai. Veel leuke mensen ontmoet, naar leuke barretjes geweest mooie tours gedaan en vooral heerlijk gechilled. We verblijven hier nog tot dinsdag en vertrekken dan richting het zuiden!

25 May 2019

Na een 31 uur durende reis aangekomen in Chiang Mai, Thailand vanuit Phnom Penh. Hier zitten we in een mooi guesthouse in het centrum. Besloten om een scooter tocht te doen naar de hoogste berg van Thailand welke deel uit maakt van het Himalaya gebergte. De afstand was 110 km en nog een tussen stop bij een mooie waterval. Vanaf de waterval bergopwaarts over een mooie weg. Toen we nog 15km moesten tot de top begon het te druppelen, wij hopend op een kort plaatselijk buitje vol goede moed verder omhoog, de regen werd steeds iets harder totdat er uiteindelijk niks meer te zien was dan water. Onze scooter had dunne bandjes en er kwam al een redelijke stroom water opgang en uiteindelijk met pijn in hart besloten om te keren en te schuilen bij het dichtstbijzijnde ranger station. Helemaal doorweekt, licht onderkoeld (het was daar 19 graden en beneden 38) besloten weer naar beneden te rijden en terug naar Chiang Mai. De top niet gehaald maar de weg er naar toe was al prachtig!

20 May 2019

Dagje tempel en aapjes!

18 May 2019

Na de prachtige Cambodjaanse eilanden onze volgende stop in Phnom Penh de hoofdstad. Grote stad, enkele wolkenkrabbers, hitte, gezelligheid en een bloederige geschiedenis. De rode Khmer, een communistische beweging in de jaren 70 heeft destijds Cambodja overgenomen en heeft uiteindelijk 1/4 van de bevolking vermoord. Dit zijn gruwelijke jaren geweest welke wij met een bezoek aan de speciale gevangenis S-21 midden in Phnom Penh deels hebben kunnen aanschouwen. De gevangenis heeft 12.000 tot 20.000 gevangenen gehad en slechts 12 overlevende. Veel was in originele staat inclusief bloed op vloeren en muren in martelkamers en cellen. Dit bezoek heeft ons laten zien wat een gruwelijk regime heeft geheerst. Het is mooi om te zien hoe lief, behulpzaam en vriendelijk de Cambodjanen zijn voor ons en henzelf en genieten volop van hun mooie land en cultuur

10 May 2019

6 erg relaxte dagen gehad op de eilanden Koh rong en Koh rong Samloem, of te wel helemaal niks gedaan. De eilandjes zijn erg mooi en rustgevend maar aangezien de Chinezen het land rond om de haven stad Sihanoukvile en het land op de eilanden zelf razend snel opkopen gaat deze rust en mooie natuur vast veranderen. Nu is het weer tijd om iets te ondernemen. We zijn ondertussen aangekomen in Phnom Penh en morgen staat op de planning de S-21 gevangenis te bezoeken.

7 May 2019

3 dagen Siem Reap gehad, de Angkor tempels zijn hier de hoofdattractie maar deze hebben wij overgeslagen omdat ons gezegd is dat deze heel toeristisch is en redelijk prijzig. We nemen de gok en hopen in Myanmar ook nog genoeg tempels te zien. We hebben een tour door het platteland gehad wat op het moment bestond uit stof door het droogseizoen en genoten van de gezellige cafétjes in de binnenstad. Vanavond nemen wij de nachtbus naar Koh Rong een eiland aan de kust van Cambodja waar we hopelijk iets meer verkoeling kunnen vinden!

5 May 2019

Gisteren rond 14.00 aangekomen in Cambodja. Het is hier 37 graden met een gevoelstemperatuur van 43.. wij hebben hier een prachtig resort voor de eerste 3 dagen, dat wordt dus vooral relaxen en veel goedkope biertjes ( 0.45 cent) drinken!

19 April 2019

17 April 2019

3 fantastische weken gehad op Ambon en Bali met de familie Manusiwa, bedankt 💛

16 April 2019

Bira

13 April 2019

Na een boot reis van 9 uur aangekomen op de togian eilanden. Onze bestemming het Kleine Kadidiri eiland. Geen verbinding, stroom van 6 tot 11, 2 uur per dag stromend water en 1 ander toerist volkomen op ons zelf aangewezen (en het personeel voor ons eten natuurlijk). Het leven bestaat hier uit lekkere muziekjes, boeken lezen, zwemmen en snorkelen. 1 dag een tocht naar Jellyfish lake gedaan, een meertje welke vol zit met kwallen die niet steken. Een hele bijzondere gewaarwording. Overal waar je kijkt zie je ze drijven van 2 cm tot 30 cm grootte. Na 3 dagen naar de volgende bestemming: Poki Poki resort. Een heerlijk en mooi resort met prachtig huisje aan het water. Eindelijk wat meer toeristen waardoor er wat meer te doen is, veel spelletjes, jungle tocht, kanotochten, snorkeltocht, heel lekker eten 3 keer per dag hele gezellige en aardige mensen zowel de bezoekers als de werknemers. Na 6 dagen op deze mooie plek is het voor ons weer tijd om de beschaving op te zoeken.
Na een tocht van 13 uur vroeg in de morgen aangekomen in Rantepao, prachtige bergachtige en groene omgeving. eerste dag een scooter gehuurd om op eigen houtje de mooie omgeving te verkennen inclusief prachtige bergwegen, traditionele huizen en uitzichten. De volgende dag met de eigenaar van onze homestay een tour gepland langs de vele graven en een begrafenis ceremonie bezocht. Heel bijzonder hoe er hier met de dood word omgegaan. Een dode is niet dood maar ziek tot de begrafenis en word dus ook zo behandeld: ze leven ermee in huis, praten er mee en geven ze te eten. Dit kan maanden tot zelfs jaren duren en gebeurd om te sparen voor een ceremonie. Er worden waterbuffels geofferd om de geest van de overledene te steunen in zijn of haar weg naar de nieuwe wereld. Des te rijker de familie des te meer buffels geofferd worden tot wel honderden of in extreme gevallen duizenden.

26 March 2019

Vanaf Manado gevlogen naar Gorontalo. Wij hadden niet veel verwacht van dit plaatsje aangezien er op internet vrij weinig over te vinden is maar dit plaatsje is één van de hoogte punten geworden! De eerste avond een jonge gids ontmoet die ons met zijn tuktuk overal heen bracht en ons vertelde over de whale shark. Volgende dag met onze gids in de tuktuk richting het plekje gereden waar deze whalesharks te zien moesten zijn. Na ongeveer 20 minuten verschijnt er een gigantische bek naast boot en duiken we snel het water in. Er waren die ochtend als twee gespot welke we ook al snel zagen. De eerste minuten waren redelijk angstaanjagend en Jamila en ik zwommen vluchtig achter onze gids aan totdat... Jamila iets aan haar voet voelde en daar een 3e walvishaai was bijgekomen van ongeveer 8 meter. Dit was redelijk (heel erg) schrikken, Jamila uiteindelijk veilig op de boot ben ik nog met onze gids verder wezen zwemmen met deze prachtige beesten. Ze bleven ongeveer 2 uur rond onze boot, super er

23 March 2019

Na Bali zijn wij vertrokken naar Sulawesi één van de grootse eilanden maar zeker niet een toeristisch eiland. We beginnen boven aan bij Bunaken een klein eilandje voor de kust van Monado. Het is laagseizoen dus we zijn 1 (2) van de weinige toeristen. Op het eiland zelf is een weg van 1,5 breed en 11km lang waar je onderweg 3 mini dorpjes tegenkomt. Dus veel te beleven is er niet. Daarin tegen is het rif bestempeld als 1 van de mooiste ter wereld. Ongeveer 100 meter koraal waarna het als een muur naar 1,2 km diepte gaat. Prachtig om te snorkelen, duizenden vissen van alle soorten en maten en ook een grote populatie schildpadden die te bewonderen zijn. Na 3 dagen hier gespendeerd te hebben is het tijd voor de volgende plaats.

16 March 2019

15 maart zijn we aangekomen op Bali waar we mijn broer (Caspar) hebben bezocht die hier een half jaar heeft gewerkt. Hij verbleef in een prachtige villa net buiten Canggu waar wij ook konden slapen. De eerste dag gelijk een huis feest om de week goed mee te beginnen. Het scooter rijden was hier even wennen vergeleken Thailand, gigantische drukte maar zeker leerzaam. Caspar was overdag meestal aan het werk waardoor wij tourtjes hebben kunnen doen naar o.a Uluwatu, Ubud en Mount Batur. Onderaan Mount Batur een full moon ceremonie bijgewoond wat bijzonder was voor zowel ons als de locals. Verder gesurft met mijn broer, veel en lekker gegeten en genoten van het mooie maar drukke eiland Bali.

10 March 2019

- Krabi - Na een half dagje reizen vanaf Koh Tao aangekomen in de provincie Krabi in het Zuiden van Thailand. Hier was het gelijk een stuk warmer: 38 graden met een gevoelstemperatuur van 42 graden. Krabi is een stuk uitgebreider met alle hotspots ver verspreid, we hebben dan ook veel scooter gereden. 70 kilometer naar de Emerald Pool een natuur zwembad midden in de tropen waar we een heerlijke dag gechilled hebben. Ook het schiereiland Riley bezocht met een bootje, helaas een grote kwallen plaag dus niet al te lang gebleven. Als letterlijk hoogte punt naar de Tiger Cave Tempel gelopen met een trap van 1237 treden wat een redelijke pittige klim is met 38 graden. Ongeveer een uur gedaan over de klim naar boven maar binnen 15 minuten benden ( met trillende beentjes) maar zoals te zien op de foto’s is het uitzicht het helemaal waard! Momenteel verblijven wij op Bali bij Caspar ( Arthurs broer), hier meer over in onze volgende Journi!

7 March 2019

- Koh Tao - We hebben inmiddels het paradijselijke eilandje achter ons gelaten, erg genoten hier! Het eilandje heeft zo’n 1400 inwoners, binnen 30 minuten rijd je met de scooter van de ene kant naar de andere kant van het eiland. De sfeer op het eiland was erg relaxed, perfect om onze reis mee te beginnen. Het eiland staat vooral bekend om het duiken. Wij hebben gekozen voor een snorkel tour waarbij we om het eiland zijn gevaren en verschillende stops hadden om te snorkelen. Zo hebben wij gezwommen met schildpadden en zwartpunt haaien welke soms een meter onder ons zwommen, een hele vette ervaring. Ook hebben we elk strandje op het eiland bezocht, kleine hikes gedaan en heerlijk gegeten bij de verschillende restaurantjes. Na een weekje Koh Tao hebben we de boot gepakt richting het zuiden.

6 March 2019

-Koh Tao- In de avond de nachtbus genomen naar Chumphon en aaneensluitend de boot naar Koh Tao Hierdoor waren we er op Maandag 4 Maart in de ochtend en blijven we hier tot Zaterdag 9 Maart. Het eiland is super mooi en heel chill. We hebben een scootertje gehuurd om ons makkelijk naar de vele mooie plekjes te verplaatsen. We gaan deze week veel snorkelen om koraal, schildpadden en zwartpunt haaien te zien. En verder lekker eten, mooie zons op-en ondergangen bekijken en natuurlijk lekker bruin worden! Zonnige kusjes, knuffels en groetjes van Jamila & Arthur 2/2

5 March 2019

-Bangkok- Na het lange wachten dan eindelijk begonnen aan onze reis! Soepele vlucht waar we onze gemiste overstap op Moskou gelijk werd overgeboekt naar een vlucht van 1 uur later. Alhoewel beide vluchten redelijk wat vertraging hadden (Aeroflot, dr moest wel íets zijn natuurlijk) rond 11 uur s’ochtends in Bangkok. Gelijk de volle laag warmte van 34 graden om lekker te ‘acclimatiseren’. Eerste dag vooral niks gedaan en lekker geslapen. De volgende dag besloten om een dag eerder te vertrekken naar Koh Tao om even wat relaxter de reis te beginnen aan de geweldige blauwe zee en stranden. Wel deze dag eerst nog even met open armen in de (toen nog niet) welbekende Tempels close scam gelopen te zijn en vervolgens naar een Flooting marked boot tocht gelokt bestaande uit een uur op een boot waar we wel geteld één klein bootje met één klein vrouwtje zijn tegen gekomen met veels te duur bier en andere toeristen troepjes. 1/2