New Zealand · 55 Days · 60 Moments · October 2017

Isa’s avontuur in New Zealand (en meer!)

24 December 2017

Een frisse kerstduik in het blauwste en helderste water dat ik ooit heb gezien. Wat een leven.
Glenorchy heeft als tagline “gateway to paradise” maar voor mij is dit al paradijs. Het water is zo helder dat je op het diepste punt nog steeds de bodem kan zien (dit heb ik uiteraard uitgetest). Zeker geen verkeerde plek om Christmas Eve door te brengen.

23 December 2017

Mini roadtrip!! Arrowtown is eigenlijk maar 1 straatje, maar het is wel een schattig plaatsje.

21 December 2017

Doubtful Sound! Het weer laat te wensen over, maar de dichte wolken geeft het iets magisch en mysterieus. Door de regen van afgelopen nacht zijn er tijdelijke watervallen ontstaan. De foto’s doen het geen recht aan, dus geloof me maar dat het prachtig was.

20 December 2017

Ik pak veeeels te vroeg in de ochtend de bus van Queenstown naar Te Anau. Hier werkt mijn vriendinnetje Leonie als receptioniste in een hostel.

18 December 2017

Elena is vertrokken maar Alice en ik blijven samen. We doen de was en liggen bij het water en gaan naar een spa pool en kijken films. De bungee jump wordt uitgesteld en uitgesteld, tot het te laat is... Ach, het zou toch niet opwegen tegen mijn parachute sprong.

16 December 2017

Back to Queenstown. Na de ultieme road trip chillen we dagje in Queenstown om bij te komen. Ik verzet m’n bungee jump maar een dagje, tijd genoeg. We eten de wereld beroemde (in Nieuw-Zeeland) Fergburger en het is het wachten waard. En wachten doen we - een halfuur in de rij om te bestellen en dan nog drie kwartier voordat hij klaar is. Het hostel geeft ons een gratis upgrade: een prachtige kamer voor ons drietjes op onze allerallerlaatste avond samen.
Invercargill is helemaal in kerststemming. Het is 25 graden.

15 December 2017

Slope Point is het zuidelijkste punt van het Zuidereiland. Hier zien we de zonsondergang en daarmee eindigt onze laatste dag on the road. Morgen rijden we naar Queenstown en vanaf daar gaan we wederom onze eigen weg.
In Oamaru vertelde een Zweedse jongen ons het geheim achter zwemmen met dolfijnen. Ga naar Curio Bay, zei hij, neem twee stenen mee en sla ze onder water tegen elkaar. Het water is kouder dan een gletsjermeer, maar Elena en ik zijn bikkels. En ons doorzettingsvermogen loont: drie dolfijnen, waarvan eentje m’n been aanraakt.
Hoogtepunt van heel Nieuw-Zeeland: Isa’s cave. Het is eigenlijk gewoon een strand. Maar wel mooi enzo.
In Surat Bay stoppen we voor een hitchhiker. Maya, uit Tel Aviv. We nemen haar mee naar The Lost Gypsy Gallery, een tentoonstelling vol met interessante onzin. IJzeren vogels die met hun vleugels flapperen als je aan een hendeltje draait. Schelpen die een liedje maken als je ze door water haalt.
Surat Bay: home of sea lions. We maken een casual ochtendwandeling over het stand en zien twee mannetjes territoriaal vechten. In Owaka, het plaatsje vlakbij, bezoeken we Teapot Land. Highlight.

14 December 2017

Nugget Point! Het water heeft hier zo’n prachtige mooie kleur. In de verte spelen zeehondjes. Dat is een primeur - blijkbaar hebben we tot nu toe alleen maar zeeleeuwen gespot en die aangezien voor zeehonden. Een man uit Kaapstad legt ons het verschil uit: zeeleeuwen zijn groot en altijd lui, zeehonden klein, schattig en zo nu en dan actief.
De zeer zeldzame Yellow Eyed Penguin houdt zich schuil in Roaring Bay. We hadden er al eentje gezien van een paar meter afstand in Moeraki, en hier hebben we wederom geluk! Is dat een eend? Nope, een pinguïn. We zien hem naar het strand zwemmen en naar zijn nestje vluchten.
The Catlins! We rijden twee uur lang over de snelweg zonder een andere auto te passeren. We stoppen om de paar minuten om het prachtige uitzicht te waarderen en om op ieder strand te liggen. Dit paradijs is volledig uitgestorven - we hebben drie enorme stranden voor ons drietjes.

13 December 2017

Het mooie weer is omgeslagen. Ons dagje in Otago Peninsula is koud en grijs, maar toch een van mijn favorieten. We zien twee zeeleeuwen van dichtbij en dansen op de top van een berg. We kwamen er voor het uitzicht, maar door de dichte mist was er niks van te zien. Oeps.
Dunedin! Deze universiteitsstad zit vol Schotse invloeden en hier bevindt zich de steilste straat van de wereld.

12 December 2017

Een meisje in het hostel raadt ons aan om een super obscure vuurtoren te bezoeken. Daar zijn soms zeehonden te zien, zegt ze, als je geluk hebt. We spotten twee soorten pinguïns - waaronder de zeldzame yellow eyed penguin op een paar meter afstand. Op de rotsen liggen een boel zeehonden. Maar nog het allerspeciaalste: we lopen door een veld vol zeehonden op nog geen meter afstand.
Moeraki boulders.

11 December 2017

Pinguïns!!!! In het wild, op een paar centimeter afstand. Oh en een heel schattig victoriaans-inspired stadje en een mooi strand en coole vintage shops en veel gezelligheid. Maar pinguïns!!!!!!!

10 December 2017

Roadtrip!! We starten in een kekke witte Nissan Tiida vanuit Queenstown. Eerste stop: de pinguïn kolonie in Oamaru. Door een opeenvolging van mislukkelingen komen we pas om 10 uur ‘s avonds aan - te laat om nog pinguïns te zien. Maar hé, we hadden een vet leuk autoritje.

9 December 2017

Een klein glimpje van Queenstown. Morgen start onze roadtrip!!

8 December 2017

Wanaka is een paradijs voor hikers. Het stadje is gezellig en levendig en je hoeft maar tien minuten langs het meer te lopen om complete rust te vinden.

7 December 2017

Wanaka! Na drie weken apart ontmoet ik hier weer mijn allereerste reisvriendinnetje Elena! We proberen constant onze reisplannen te synchroniseren en nu eindelijk lukt het ons een hele week. Roadtriiip!
Het water in de Blue Pools komt van de gletsjer af. Hierdoor is het ijs en ijskoud - perfect om in te zwemmen als het 27+ graden is zoals vandaag.

6 December 2017

Naast de gletsjer is Franz Josef op zichzelf een heel schattig stadje. Klein en afgelegen met slecht bereik en een prachtige sterrenhemel. Bijna iedere avond zie ik miljoenen sterren en vaak weet ik mijn favoriet te spotten - Orion. M’n vriendinnetje Alice komt me hier weer tegemoet. Ontmoet in Auckland en een paar weken later weer in Wellington en vervolgens Picton. Voorlopig blijft ze even bij me - tijd voor een roadtrip!
We vliegen met een helikopter naar een gletsjer voor een hike. De Franz Josef gletsjer loopt uit in een regenwoud en is daarom extra speciaal. Door de opwarming van de aarde zal deze gletsjer over dertig jaar volledig zijn verdwenen. Op de grond is het zevenentwintig graden en door de heldere blauwe lucht kunnen we mijlenver zien. Het regenwoud voor ons, de bergen achter ons.

5 December 2017

De Pancake Rocks zijn natuurlijke formaties die met wat creativiteit op pannenkoeken lijken. De West Coast van het Zuidereiland staat bekend om het ruige weer maar we hebben geluk - vandaag is het stralend, dus ons uitzicht strekt mijlenver.

4 December 2017

We bezoeken een zeehonden kolonie en drinken wat biertjes in The West Coast brewery. Prima dagje.

3 December 2017

In mijn herinnering zal Abel Tasman altijd om de skydive draaien - maar het is ook echt een hele mooie en bijzondere plek op zichzelf!
Met afstand het allerallerallergaafste wat ik ooit heb gedaan.

2 December 2017

Picton is een heerlijke plek om een dagje rust te pakken. Het hostel heeft een jacuzzi waar we uitgebreid gebruik van maken. Verder liggen we een beetje in de zon met een boekje en onze splinternieuwe “travel gals” afspeellijst op de speakers.

1 December 2017

Eindelijk het Zuidereiland bereikt! De zomer is officieel begonnen en dat is te merken. 25+ graden iedere dag. Gelukkig ben ik op de perfecte plek daarvoor - Queen Charlotte Sound met gouden stranden en helder turkoois water.

30 November 2017

De veerboot van Noord is Zuid is al magisch. Vier uur lang prachtig blauwgroen water en groene heuvels in de achtergrond. Het is de perfecte dag om op het dek van een schip door te brengen - 25 graden, lekker zonnetje.

29 November 2017

Laatste dag Wellington! Deze stad vol leven en energie en mensen zal voor altijd een perfecte herinnering zijn. We maken een dagtripje naar the Red Rocks waar zeehonden leven en eindelijk heeft mijn camera weer wat te doen. We sluiten de avond met ons favoriete kaartspel (Zweeds pesten natuurlijk) in onze favoriete kroeg. Een constante factor in deze twee weken was Leonie - andere vrienden kwamen en gingen, maar wij hebben iedere wakkere seconde in Welly samen doorgebracht.

28 November 2017

Als ik mijn reis in 1 woord moet beschrijven is het rollercoaster. Enorme pieken maar ook diepe dalen. Soms moet avontuur en adrenaline en vriendschap plaatsmaken voor heimwee en eenzaamheid. In die momenten wil ik niets liever dan een knuffel van iemand thuis. Gelukkig heb ik fantastische mensen thuis die altijd voor me klaar staan, zelfs op duizenden kilometers en 12 uur afstand. Ook heb ik mijn nieuwe vrienden hier in Nieuw Zeeland, die me meeslepen om bommetjes van een duikplank te maken als ze zien dat ik verdrietig ben. I’m a lucky girl ❤️

25 November 2017

Vandaag ontmoet ik een schaap, een paar alpaca’s en een hotel vol katten.

22 November 2017

Beach day! We hebben eventjes afscheid van Elena genomen - ze gaat drie dagen hiken door Abel Tasman National Park. 9 december zien we haar weer voor onze epische roadtrip over de oostkust van het Zuidereiland. We “vieren” thanksgiving met een Fransman en hokey pokey ijs. Wellington ❤️
Wat een heerlijke dag <3

21 November 2017

Vandaag is een lazy day. Pyjama’s, Zweeds pesten, Mean Girls, Guilty Shakes. Een heerlijke dag met heerlijke mensen. We plannen onze roadtrip door de westkust van het Zuidereiland. Het is bizar hoe snel je hier hechte vriendschappen sluit. ♥️

20 November 2017

Zealandia Wildlife Sanctuary is een beschermd natuurgebied dat roofdieren weert en native plantengroei bevordert. Veel bedreigde vogelsoorten worden hier opgevangen zodat hun populatie kan aansterken.

19 November 2017

Het tempo in Wellington ligt heerlijk laag. Ik breng m’n dagen door met vier heerlijke meiden, langs marktkraampjes en winkels en kroegen. We proberen al het “typische” Nieuw Zeelandse eten en drinken. Mince pie, frozen coke, bubblegum fanta, hokey pokey ice cream, timtams... Gelukkig maak ik ook aardig wat kilometers, anders kwam ik 20 kilo zwaarder thuis.

18 November 2017

Ik ben verliefd op deze stad. Ik maak een tour door een chocoladefabriek en bezoek een Maori exhibitie in het Te Papa museum. M’n vriendinnetje Elena komt aan vanuit het westen - net op tijd om afscheid te nemen van ons maatje Robin, die morgenochtend naar huis gaat.

17 November 2017

Wellington is de stad van koffie, wind, brouwerijen, film, en ik kan zo nog wel even door gaan. Nieuw Zeelandse steden noemen zich graag “de stad van...” Zo ben ik in het dorpje Bulls geweest, waar de hotels hospita-bull heten, en prullenbakken met “be responsi-bull” bekleed zijn. Vandaag beklim ik Mount Victoria, bezoek ik de Weta Workshop waar alle LOTR props gemaakt zijn en eet ik hokey pokey ijs op het strand. Ik sluit de dag af met 1 van de lekkerste curry’s ooit en wat speciaalbiertjes.

16 November 2017

Wellington! Hier neem ik weer afscheid van een heleboel nieuwe vrienden. Het blijft moeilijk, maar ik raak er langzaam aan gewend. Binnen no time heb ik nieuwe maatjes gevonden. Hostel life. We gaan naar het Te Papa museum en eten een veels te dure hipster lunch. Het tempo is opeens drastisch lager dan de afgelopen twee weken en daar ben ik eigenlijk ook wel even aan toe.

14 November 2017

Ik heb eventjes mount doom van Lord of the Rings beklommen met een Duitser, Fransman en Oostenrijker. 6u15. Makkie.

13 November 2017

12 November 2017

We rijden urenlang door het mooiste landschap ooit. Dat hoor ik van de anderen, tenminste. Ik viel in slaap na tien minuten en werd bij de bushalte pas wakker. Een paar gaan jagen en we eten het verse geitenvlees als avondeten. Primeurtje. Er is hier geen bereik en WiFi kost 10 dollar per 200 MB. We bouwen met zestien man een kampvuur en niemand kijkt op z’n mobiel. Door het gebrek aan lichtvervuiling hier in the middle of nowhere zien we miljarden sterren. Wat een avond.
Voor vandaag had ik een skydive gepland. Ze houden me urenlang in spanning - de skydive staat op hold. Na twee en een half uur wachten wordt hij alsnog gecanceld. M’n tijd in Taupo is op - de bus vertrekt over twintig minuten en ik heb alleen het vliegveldje gezien.

11 November 2017

Lake Aniwhenua is een Maori stadje in the middle of nowhere. We slapen bij een familie die een hangi voor ons kookt - in de grond. By far het beste eten dat ik in Nieuw Zeeland heb gehad tot nu toe.

10 November 2017

Ik ken deze mensen pas een week maar toch vind ik het naar om ze te verlaten. Sommigen gaan richting het noorden, anderen gaan naar huis en een paar gaan met mij mee naar het zuiden. See you in Wellington ❤️
Laatste dagje Rotorua! Hier is zorbing uitgevonden - van een heuvel rollen in een grote bal met water. Fantastisch leuk om te doen!

9 November 2017

7 uur lang hiken door Wai-o-tapu en Waimangu levert prima plaatjes op

8 November 2017

Red Woods Forest in Rotorua

7 November 2017

Rotorua zit vol met geothermische activiteit. Er komt stoom uit de afvoer en overal zijn kleine kokende meertjes. Ik begin de dag met een modderbad en zwavelbad en zwerf daarna een beetje door een parkje in de buurt van het hostel. Deze plek is magisch!

6 November 2017

Gloeiwormen bekijken in de Waitomo caves kan op twee manieren: een rustig boottripje, of een sicke caving trip. Ik ging natuurlijk voor nummer twee. Na veel gekruip en gezwem en geval door een grot drijf je op een zwembandje tussen de gloeiwormen. Het is pikdonker, het enige licht komt van de miljoenen wormen op het plafond. Uitgeput en bek af na 4 uur in een grot snellen we naar Hobbiton, waar de zon schijnt. Mega toeristisch, maar nog steeds een prachtige ervaring. In de bus naar Rotorua val ik in slaap. Zelfs de magische omgeving hier kan me niet wakker houden.

5 November 2017

Surfen & gloeiwormen in Raglan

4 November 2017

Ik ben nu twee dagen in Coromandel geweest en het is magisch! De sfeer is zo laidback, de mensen zijn super vriendelijk en de natuur is belachelijk mooi. Ik heb m’n allereerste echte hike voltooid: 3 uur naar de Cathedral Cove, door tropisch bos en op een berg en over LOTR heuvels.

3 November 2017

De busrit van Auckland naar Hahei gaat door de bergen en ik kijk mijn ogen uit. De bus kermt bij de steilste wegen en het rustige tempo geeft me de tijd om alles in me op te nemen. Bergen en heuvels zoals in The Lord of The Rings. Af en toe een glimp van de oceaan. We gaan naar Hot Water Beach, waar water uit een ondergrondse rivier naar boven komt, opgewarmd door een gleuf tussen twee tectonische platen een paar km verderop.

2 November 2017

Het beste aan Auckland? De snelweg naar het zuiden. Locals en toeristen zijn het er over eens. Na twee dagjes acclimatiseren ben ik meer dan klaar om Auckland te verlaten. M’n ervaring was heel dubbel: de eerste dag vol jetlag en heimwee, de tweede vol met zonneschijn en nieuwe vrienden. Op naar het zuiden!