Cambodia · 20 Days · 12 Moments · October 2017

Ingrid in Cambodja, Vietnam en de Filippijnen

28 October 2017

De Parel van het Zuiden Verwarming aan, gele bladeren aan de bomen buiten en de was die boven draait. Van de parels van het Oosten, naar huis in de Parel van het Zuiden.. En inderdaad is het ook best een pareltje. Breda, en mijn huisje. En als je dan opgehaald wordt door lieve familie is thuis komen altijd weer fijn. Kopje thee met pepernoten, heerlijk ;) Gisteren aan de lange terug reis begonnen. Met onze private van naar het vliegveld ging helemaal goed. En we zaten met z'n 6'en gezellig naast elkaar in het vliegtuig op weg naar Manilla. Ik moest daar van terminal 3 naar 1 en had 3.5 uur. Geen probleem zou je denken. Maar er is een reden waarom Manilla in de top 5 van slechtste vliegvelden staat.. Oa vanwege het transport tussen de terminals. Met een shuttle bus die soms wel en soms niet komt en door het vreselijke lokale verkeer moet.. Ik heb het gered! Het afscheid was iets sneller dan gepland, maar alle mooie herinneringen blijven ons bij!! Dank voor alle leuke reacties!! Liefs X

26 October 2017

Last stop: Port Barton Na een regenachtig dagje in El Nido, zijn we gisteren aangekomen in Port Baton. Even terug in de tijd. Muddy wegen, vervoer met de os en weinig wifi..;) En super aardige locals. Heerlijk om nog 2 nachten te zijn! De ochtend begonnen met een wandeling langs het strand en de rest van de dag gedobberd in een banka (een Filipijnse bamboo boot). En super mooi gesnorkeld met schildpadden en zeesterren!! Lunch met verse vis op een onbewoond eiland (.. drink met je billen bloot melk uit een kokosnoot..) De avonden brengen we door in een strandtent met heerlijk eten. Wat wil je nog meer?? Eigenlijk niet naar huis dus.. Toch gaat de lange reis richting Ollanda morgen starten. 3 uur in de bus, 1.5 uur vliegen naar Manilla, daar neem ik afscheid van mijn favoriete reisgenoten.. Zij naar Bangkok en ik naar Brussel. Nu het bed in voor een laatste nachtje Puerto Baton Oh ja en de onvermijdelijke spring foto is toch op het laatste nippertje gelukt :)

23 October 2017

Island hopping El Nido, oftewel Birds Nest. Daar zitten we nu. In het noordelijkste puntje van het eiland Palawan. De Filippijnen zoals ik me die voorstel. Prachtig groen, regenwoudachtig binnenland en een super mooie kust met honderden eilanden ervoor. Maar ook de Filippijnen van extreem weer. Vanochtend super zonnig, vanmiddag enorme regen. Echt veel regen.. En we zaten op zee op een boot. Nou ja nat waren we toch al.. Part of the adventure. Het was een mooie boottocht waarbij we een aantal eilanden met tropische namen aan deden. Zoals Papaya Beach waar je kon schommelen onder een palmboom en kon snorkelen tussen de Nemo's en Dora's. Of de Small Lagoon welke we konden beleven vanuit een kajak. Een family kajak welteverstaan.. Onderweg een heerlijke lunch op de boot met verse vis. Dan is Nederland echt ver weg.. Totdat het gaat regenen ;) Gelukkig hebben we dan een slaapplek met warme douche en bars met lekkere cocktails. We zullen lekker slapen vannacht :)

21 October 2017

Reunited!! Na bijna 2 weken kwam er gisteren een eind aan mijn alleen reizen. Het was fijn en nu is het nog fijner om weer bekenden te zien. Ingeborg en family trof ik in Puerto Princessa op de Filippijnen!! Na een goede reis, inclusief kerstmuziek in het vliegtuig (het is al oktober..) kwam ik in de ochtend aan. De stad zelf is niet veel, maar vandaag hebben we een bijzondere tour gemaakt. Naar de underground river. Met een boot door een enorme grot. Gekleed als Bob de Bouwer ;) Heel gaaf om te horen hoe zo'n natuurwonder ontstaat en hoeveel leven er is in zo'n grot. Heel veel vleermuizen in ieder geval.. Maar ook slangen en vogels. En heel veel stalatieten en stalagmieten (en inderdaad de stalagtieten hangen ;)) We hadden geluk, want de afgelopen 5 dagen konden ze er niet komen vanwege het onstuimige weer. En daar zijn de bamboe boten niet op gemaakt. Voorlopig dus nog geen strak blauwe luchten hier.. Maar dat is een stuk minder vervelend met gezellige reisgenoten :) Bijzonder!!

19 October 2017

Halong Bay in een flits Vandaag één van de 7 wereld wonderen bezocht; Halong Bay. En het is inderdaad prachtig! Gelukkig was het weer weer zonnig en helder. Wat het alleen nog maar indrukwekkender maakt. Omdat ik mijn plannen wat moest om gooien had ik nog maar één dag voor deze trip, maar het was de moeite waard! Een korte boottocht tussen de limestone heuvels die in de baai verspreid liggen. In totaal volgens de ene gids meer dan 2000 volgens de ander om precies te zijn 1969; het sterfjaar van Ho Chi Min.. De waarheid zal in het midden liggen ;) We krijgen de tijd om ook nog zelf met een kajak op de gaan. Wel een gaaf gevoel zo tussen die enorme rotsen. De grotten die we bezoeken zijn indrukwekkend groot. Hoewel de belichting, met zo'n beetje alle kleuren uit het Philips assortiment, het wat minder natuurlijk maakt.. Maar een wonder is deze plek zeker!! Vanavond nog even genieten van mijn laatste Vietnamese avondmaal. Het eten is zooo lekker! En dan op naar de Filipijnen!!

18 October 2017

Na de hectiek van de steden kwam Sapa als ongeplande, maar mooie, afwisseling! De reis er naartoe in slaap nachtbus was al een avontuur. Niet geschikt voor mensen langer dan 1.85, maar ik paste prima in mijn luxe slaapstoel. Kort nachtje en daarna op pad naar de dorpjes in de rijstvelden rondom Sapa. Prachtige omgeving! Rijst terrassen, authentieke dorpjes met kleurrijke bewoners. We sliepen in een best luxe home stay. De vrouwen uit de dorpen wandelen mee en helpen als het te modderig (en dat was het..) of stijl is. En dat is nodig!! Als 'dank' mag je dan een van hun mooie tasjes, armbandjes, oorbellen, sjaals enz kopen. Very cheap, special price for you :) Duidelijk is dat ze geen makkelijk leven hebben. Nadat de man gezorgd heeft voor een huis, doen die namelijk niets meer behalve zitten en drinken.. Echt.. Vrouwen werken op het land, zorgen voor de kinderen, koken en zorgen voor iets van inkomen door met toeristen op pad te gaan. Dus ik ben wat armbamdjes en tasjes rijker..;)

16 October 2017

Ondertussen verplaatst van Hoi An naar Hanoi. Ik blijf ze door elkaar halen. Maar het is een heel verschil! Nog groter en nog drukker. Vooral qua verkeer dan. De brommertjes schieten alle kanten op. En omdat de stoep vol staat met geparkeerde brommertjes moet je dus lopen op straat. En er is weinig respect voor de (buitenlandse) voorganger.. Oversteken is gewoon gaan en blijven gaan. Vandaag ondanks de regen een leuke stadswandeling gemaakt. Met een bezoek aan het Womens of Vietnam museum :) De regen is wel een dingetje. Ik zou op een eiland moeten zitten, maar er raast een tyfoon voor de kust. Vanwege de waarschuwingen mijn plan omgegooid en met een lokale bus (die eruit zag als een woonwagen..) naar Hanoi gereisd. Langs de snelweg afgezet met de boodschap dat het geen probleem is tegen het verkeer terug te lopen..Ok doe ik dat... Vanavond als alternatief 2 dagen op trekking naar Sapa. Rijstvelden in het noorden. Beloofd ook mooi te zijn!! En een beetje wandelen is altijd leuk :)

14 October 2017

Vietnamees eten is lekker!! Vooral als je het zelf kookt ;) Zelf aan de slag dus maar eerst even de ingredienten bekijken op de lokale markt. Altijd weer bruisend en steeds weer bedenkend dat slippers echt geen goed idee zijn tussen die net gevangen vissen.. De quiz vraag van de dag. Wat is het verschil tussen een mannetje en vrouwtje krab?? Ook kijken we kunst af van het maken van noodles en rijst crackers bij de 'stalletjes' in Vy's restaurant en mogen we 'voorproeven' bij de weird eateries corner.. En ja ik heb ze gegeten!!! Zijderuspen... En dan kan het koken beginnen. Ik voel me alsof ik in heel Holland Bakt zit maar dan met spring rolls en BBQ chicken. Instructies en dan zelf doen. Super leuk! Ik denk niet dat ik een 8 zou krijgen van de jury, maar een 6je smaakt ook heerlijk :) En ik blijf oefenen want de recepten heb mee gekregen.. En dan blijkt na al dat harde werken dat ze zon schijnt. Dus hop weer een fietsje gehuurd en naar het strand. Heerlijk!!

12 October 2017

Bye bye Siem Reap Hello Hoi An! Vandaag was vooral een reisdagje. De ochtend nog lekker door gebracht in Siem Reap. Wandeling langs de rivier en me nog even verwonderd over het lokale leven. Gezellige drukte en ontelbare keren 'Madam tuk tuk'.. Maar ik loop graag en blijf trouw aan mr Kosal! Hij brengt mij dan ook weer netjes naar het vliegveld. Het Efteling vliegveld :) Ik vlieg ook met een soort Efteling vliegtuig. Ik word toch altijd een beetje zenuwachtig als je een vliegtuig heb waar je de propellers ziet.. Onterecht! Het was een prima vluchtje en we waren zelfs 20 min te vroeg. Rugwind.. Aangekomen in Hoi An is het even wennen. Heel druk met vooral heel veel Aziaten. En heel veel lampionnetjes. Wat het dan ook wel weer gezellig maakt! Eten doe je voor 1.50. Zit je wel op een plastic stoeltje. Maar dat is hier vaak het best! Morgen ga ik tijdens een cooking class zelf proberen iets lekkers te maken. Ja echt..:)

11 October 2017

Fietsen op het platteland Na heel veel regen vannacht, schijnt de zon vanochtend. Gelukkig! Ik wil gaan fietsen! Niet alle stafleden spreken Engels, wel regelen ze alles. Dus staat binnen 10 min mijn fiets voor de deur. De Cambodjaanse variant.. Van een formaat waarop ik sinds mijn 8e niet meer heb gefietst. Hier rij je op een brommer als je 8 bent en neem je minstens 2 vriendinnen en je broertje van 4 mee. Grotere fietsen hebben ze dus niet denk ik.. En het heeft ook een voordeel. Je staat snel met je voeten aan de grond en dat kan hier levensreddend zijn..En een mandje. Ook super handig :) Het wordt een top rit! Ik kom vanalles tegen Lokale BBQspecialiteiten; soort van escargotes en slangen. Ik sla even over..Liever een vers klaar gemaakte ananas! Rode modderwegen door groene rijstvelden. En behulpzame locals. Als ze stop roepen en achter je aan rijden,moet je echt omdraaien (=niet eigenwijs zijn ;)).. Google maps kent namelijk geen overstromingen en 'landslides'. Locals wel!!

10 October 2017

Sunrise bij Ankor Wat.. Onder het motto: 'Vroeg op, maar dan heb je ook wat' stond ik om half 5 vanochtend klaar om opgehaald te worden door Mr Kosal. Ik heb hem gebombardeerd tot mijn private driver na het goede tochtje vanaf het vliegveld. Ondanks de vroegte ben ik zeker niet de enige en tuk tuk na tuk tuk rijden we naar de gate. Mr Kosal rijdt goed, spreekt alleen weinig Engels, dus als ik gedropt wordt heb ik geen idee waar naartoe in het donker. Gevalletje: follow the crowd.. Ik gok op een mooi plekje en daar is de zon al snel. Prachtig!! En het hele complex is geweldig. Angkor is enorm en ook de andere tempels zijn op hun eigen manier indrukwekkend. Vanwege de tientallen boeddha gezichten die je aankijken, of omdat er bomen groeien op de duizend jaar oude tempels. Gelukkig zijn alle Chinezen, Japanners en Koreanen niet zo vroeg op gestaan. Dus terwijl zij de tempels overnemen (een attractie op zich..), ben ik toe aan een ontspannen lunch op een drijvend terrasje. Smakelijk!

9 October 2017

Na een lange reis stond een heel stijlvolle taxi me op te wachten op Siem Reap International Airport. Asia here I come!!! Het is ook een heel stijlvol vliegveld overigens 😃