Bolivia · 9 Days · 8 Moments · July 2017

Michiel en Inge in Bolivia

6-8-2017 Het laatste moment in deze journi van Bolivia... Vandaag zijn we namelijk doorgereisd naar Peru! We hebben onze tijd in Bolivia als geweldig ervaren en het land heeft onze verwachtingen helemaal waargemaakt! Er is nog veel cultuur behouden gebleven, een super diverse natuur en nog relatief weinig toerisme. Vandaag was een lange busrit, over hobbelige wegen. Goed om misselijk van te worden... Helaas was nu Michiel aan de beurt en hij heeft de rit helaas ziek, zwak en misselijk moeten doorstaan 😞 Halverwege de rit moesten we het Titicacameer oversteken. Dit gebeurde d.m.v. grote houten boten. Hier gingen de bussen en auto's op. Wij werden met kleine bootjes naar de overkant gebracht. Een grappige ervaring. Bij aankomst bij ons hotel lekker rustig aan gedaan, zodat we morgen hopelijk weer helemaal fit zijn voor onze 2 daagse trip naar de rieteilanden met hun bewoners op het Titicacameer. Hierover later meer in onze nieuwe journi: Michiel en Inge in Peru! 🤗
5-8-2017 Om 8.30 stond onze privegids Filip al klaar om ons de hoogste hoofdstad ter wereld te laten zien. Een diverse tour, waarin we veel van La Paz gezien hebben. Eerst met een lokaal busje door de straten, waar alle Bolivianen druk waren met spullen (ver)kopen. Alles wordt op straat verkocht, er zijn hier zo goed als geen winkels. Toen een bezoek gebracht aan een straat vol met winkels met prachtige dans- en carnavalskleding. Daarna over diverse markten gestruind, zo ook de lokale vismarkt, waar Michiel een lokale specialiteit geproefd heeft. Vervolgens met de kabelbaan over de stad heen gegaan, naar het hoogste punt. Een bizar uitzicht van een mega grote stad, waar alles zo goed als tegen elkaar aan gebouwd is. Later in de middag hebben we op een leuk dakterras met uitzicht over de stad genoten van de ☀️ en 's avonds hebben we heerlijk gegeten bij een leuk Mexicaans restaurantje. Een geslaagde dag!

3-8-2017 en 4-8-2017 Na een onrustige nacht met nauwelijks slaap (waarin ik helaas ziek ben geworden en vaak de wc heb mogen bezoeken) om 6.00 uur weer paraat in de jeep voorzien van mutsen, sjaals en handschoenen, voor de laatste dag van onze tocht. We hebben de geisers van een vulkaan bezocht, zijn naar green lake gegaan en hebben een bezoek gebracht aan de hotsprings, de naam zegt het al: aangenaam warm water en dat in een koude buitenlucht. Daarna een lange tocht terug naar ons startpunt, Uyuni. In totaal hebben we de afgelopen dagen 950 km afgelegd met de jeep. Een zware trip, met weinig comfort, maar een gezellige groep, leuke Boliviaanse gids en chauffeur en ontzettend mooie plekken die we hebben mogen zien! Een geweldige ervaring!!! Bij terugkomst in Uyuni 's Avonds met de nachtbus doorgereisd naar de hoogste hoofdstad ter wereld: La Paz. Hier 's ochtends vroeg aangekomen in het hotel. Hier nu lekker een dagje uitrusten en bijkomen en morgen gaan we met een gids door de stad.
2-8-2017 De volgende ochtend om 8.00 uur weer in de jeep, opnieuw op weg naar veel moois. Een lange tocht met veel tussenstops bij prachtige plekken. Flink de hoogte in gegaan over hobbelige paden naar 4850 meter. Bij meren met flamingo's geweest, red lake bezocht, een wilde vos gespot, geluncht in de sneeuw etc. etc. Een prachtige tocht met veel diversiteit. ' s Avonds bij ons verblijf met handschoenen aan en mutsen op gegeten en kaartspelletjes gedaan en daarna geslapen in onze koude gezamenlijke slaapzaal. De wekker stond om 5.00 uur, omdat we de volgende dag al op tijd verder moesten... Daarover meer in het volgende moment!
31-7-2017 en 1-8-2017 Tijd om verder te gaan. Om 9.00 de bus van Sucre naar Uyuni. Hier zijn we rond 17.00 aangekomen. Een lange busrit met veel diversiteit in landschap onderweg. Ook de eerste alpacca's en lama's gezien. De volgende dag was het tijd voor de start van onze 3 daagse jeeptour over 'Salar die Uyuni'. De eerste dag hebben we een oud treinstation bezocht met de treinrails naar Chili, zijn we over de grote zoutvlaktes gereden en hebben we een eiland bezocht aan de zoutvlaktes met inmens grote cactussen. Vervolgens de zonsondergang bekeken op de zoutvlakte en toen naar onze slaapplaats. Hier was bijna alles gemaakt van (je raad het vast al...) zout! Overdag zonnig weer gehad, maar zodra de zon onder is waren de temperaturen onder het vriespunt. Ook in ons slaapverblijf. Er was alleen een houtkacheltje in de gezamenlijke ruimte. Dus na een dinertje van onze gastheer met veel laagjes kleding aan diep onder de wol...

30-7-2017 Vandaag de markt van Tarabuco bezocht. Een geweldige ervaring. Anderhalf uur met de bus door een bergachtig, verlaten landschap. Op zondag is er in Tarabuco een traditionele Boliviaanse markt voor de Boliviaanse bevolking, die hier in hun traditionele kleding hun inkopen voor de week doen. I.v.m. privacy mochten we de Bolivianen zelf niet van dichtbij fotograferen, maar hun klederdracht is prachtig. Kleurrijk, zwarte lange vlechten en bolhoedjes in alle soorten en maten. De dag afgesloten met een heerlijk etentje in Sucre! De volgende update zal even duren, aangezien we morgen met de bus richting Uyuni vertrekken, voor een 3 daagse jeeptocht over de zoutvlaktes, waarbij we geen electriciteit en bereik zullen hebben. 🤗

29 July 2017

29-7-2017 Binnenlandse vlucht naar Sucre, de hoofdstad van Bolivia. Deze stad ligt op 2900m hoogte en wordt ook wel de witte stad genoemd. Aangenaam zonnig weer met een helderblauwe lucht en ongeveer 22 graden. 's avonds koelt het wel hard af, i.v.m. de hoogte. We verblijven 2 nachten in een leuke, knusse posada(B&B) midden in de stad. Vandaag lekker door de stad gewandeld, een bezoekje gebracht aan de lokale markt en heerlijk geluncht met een prachtig uitzicht op het centrale plein. Zoals op de foto te zien is, heeft Bolivia zijn eigen 'Eifeltoren'🗼
28-7-2017 Eerste dag in Bolivia na een lange reis: rustig ritme in Santa Cruz, wandelend de stad verkend en gechilld in het park. Heerlijk weer, zonnig en 30 graden.