Europe, Asia · 21 Days · 25 Moments · October 2017

Geert en Carine in Nepal

3 November 2017

Dag 20: Aan het eind van onze vakantie ...Deze morgen nog eens genoten van 1,5h heerlijke massage. Gisterenavond nog paar uur doorgebracht met Maxim (Belg) en Laxmi (van onze reisorganisatie ‘Reis met mij’). Veel gebabbeld over Nepal en onze indrukken over het land...Ook zij zijn het met ons eens: prachtig land met mooie natuur, heel wat bezienswaardigheden, super vriendelijke mensen...maar nog oh zo veel ‘werk’ aan de winkel om de infrastructuur en wegen te verbeteren, het land wat meer ‘proper’ te houden en aan de Nepalezen de goede raad om zelf het heft in handen te nemen want volgens Maxim proberen de Chinezen hier echt voet aan wal te krijgen. In ieder geval: het was een heel mooie reis, heel afwisselend (avontuur, natuur, cultuur...) en wij zijn weer een hoop mooie herinneringen rijker 😊👍 Straks om 21h05 vliegen we richting Abu Dhabi en dan vandaar nr Brx....Van 26 nr 7 graden?! Zal aanpassen worden 😏

2 November 2017

Dag 19: om 4h50 uit bed want taxi wacht ons op om vlucht te doen over de Himalaya. We stappen in klein vliegtuigje (16 pers) en stijgen met uur vertraging op (geen kat die daar nog van wakker ligt 😜) maar krijgen na 15 min vliegen een prachtig uitzicht over een heel indrukwekkend gebergte en vliegen rond de Mont Everest! Na de vlucht bezoeken we weer wat tempels, stupa’s, kloosters en gaan dan naar de ‘Heilige rivier’ waar de hindoe’s hun lijken cremeren.We zijn getuige van een crematie en de bijhorende rituelen: eerst wordt het lijk tot vlak bij de rivier gebracht en familie en vrienden begroeten het, besprenkelen met water uit de rivier en overgooien met bloemen. Dan wordt het lichaam naar andere plaats gebracht en op stapel hout gelegd, weer vele rituelen, stapels stro bovenop en uiteindelijk wordt het in brand gestoken (norm dr oudste zoon van Fam). Als alles opgebrand is wordt as in rivier geveegd:aandoenlijk! In NM afscheid van onze super gids Binod:we beloven contact te houden

1 November 2017

Dag 18: volgende morgen om 5h50 uit de veren voor zonsopgang: prachtig !! De monks zijn ondertussen al volop bezig: gebed, oefenen van dansen, zingen...En dan ontbijt: thibetaanse thee (buffelmelk+boter+zout) met bord patat/soep en een homp soort wit deeg ...’t is weer eens iets anders 😝. Toch heel aoarte ‘samenleving’! We verlaten het klooster en wandelen nu heuvel afwaarts. We komen door kleine dorpen en vele rijstvelden en doorkruisen prachtige valeien. Een taxi wacht ons beneden op en brengt ons naar Boudha (randstad van Kathmandu) waar we ons 2 laatste nachten gaan doorbrengen. Na aankomst in hotel verkennen we de omgeving en bezoeken s‘werelds grootste stoepa (boeddhistische bidplaats): 32 m diameter en ongeveer 44 m hoog. Versierd met beelden, vlaggen, 108 ‘bidrollen’ enz... prachtig om zien! We kuieren rond, gaan koffie drinken, genieten (na de kloostertoestanden) van een goeie douche in ons hotel en gaan lekker eten. Weer een prachtige dag gehad 😊👍
Dag 17: na heerlijk ontbijt Peacock Guesthouse verlaten en na kleine 2 h (file en verschrikkelijke wegen) met taxi in Namo Buddha Monastery aangekomen. Dit is een ongelooflijk groot en prachtig Thibetaans Monikkenklooster (350 monks). Daar hebben we eerst de omgeving verkend, de verschillende tempels bezocht en dan deelgenomen aan een gebed (afroepen van soort verzen af en toe onderbroken door soort trompet geschal en enorm trommelgeroffel). ‘S avonds met de monikken gegeten: soort soep met pasta en groenten in... vrij pikant maar wel lekker. We zitten in kleermakers-zit aan heel lage tafels en tussendoor worden gebeden gepreveld. Na eten gaan we nog iets drinken maar gezien niet veel anders te doen belanden we om 20h al weer in ons bed...

30 October 2017

Dag 16: heerlijk ontbijt in Peacock Guesthouse en eindelijk ook eens yoghurt en muesli 😝. Binod komt ons om 9 h oppikken en met taxi rijden we naar Patan, de 3e koningsstad. We bezoeken er het koninklijk paleis, weer heel veel tempels, musea en kuieren door de smalle straatjes. In museum kregen we uitleg over de verschillende goden en kunnen het amper nog volgen want zijn er veel te veel ... Patan is prachtig en vele gebouwen en tempels dateren van 13-14-15e eeuw maar ook hier weer veel schade en vernieling door de aardbeving en dus veel in de steigers en nog jaren herstelwerk...

29 October 2017

Dag 15: Normaal stond op de planning om vandaag van Chitwan naar Bakthapur te rijden met de auto (rit van 6 à 10h - probl op de weg niet te voorzien), maar we kregen de optie om met vliegtuig te gaan...dus hebben deze keuze gemaakt (laatste dagen al genoeg ‘door elkaar geschud’). Gisteren op zelfde route die we eerder namen ook al een bus in de Trisuli-rivier (waar wij rafting deden) gereden (31 doden😢) dus wilden we beetje op ‘veilig’ spelen...Vlucht voorzien om 10h15 en we zijn uiteindelijk vertrokken om 12h...maar dit zijn we ondertussen gewoon...we passen ons aan aan de Nepalese gewoonten en leren ‘wachten’... Na vlucht van 20 min aangekomen in Kathmandu en vandaar met taxi naar Bakthapur: dit is één van de 3 oude Koningssteden (8e eeuw) in de Kathmandu-valei. De meeste gebouwen dateren van 15-16e eeuw en zijn echt prachtig en met enorm veel houtsnijwerk. Spijtig genoeg ook veel verwoesting te zien van aardbeving van 2015. We verblijven in Peacock hotel (700j oud gebouw): UNIEK!!

28 October 2017

Dag 14: om 6 h uit de veren en na ontbijt wandelen we richting Phari rivier. Onder de opkomende zon worden we via soort kano naar overkant gebracht waar een jeep ons opwacht. We trekken de ganse dag het Chitwan nationaal park in en spotten heel veel verschillende dieren: enkele neushoorns, veel vogels, wilde zwijnen, herten, een zeldzame zwarte beer, krokodillen, spinnen... We hoopten een tijger te spotten en vonden voetafdrukken ...maar de tijger zelf niet gezien 😔. We lunchen midden in de jungle (lekkere rijstschotel 😜👍) en hadden een heerlijke dag. We sloten af met een drankje aan de oever van de rivier en zagen de zon terug ondergaan...

27 October 2017

Dag 13: deze morgen om 9h opgehaald aan hotel om ons van Pokhara naar Chitwan te brengen ... het is een ‘helse’ rit geworden: de weg was één grote puinhoop en we werden weer 5h dooreengeschud. Veel stof gezien en erbarmelijke toestanden langs de baan. Gelukkig goed aangekomen in ons verblijf ‘Rhino lodge’ dicht bij Chitwan Nat. park. In vooravond nog wandeling gedaan naar olifanten-verblijf (ze worden gebruikt voor controle in Nat park) en een dansvoorstelling bijgewoond. Morgen vroeg op voor jeepsafari!

26 October 2017

Dag 12: Hip hip hoera er is er één jarig vandaag 😊👍🍰🍷!! Na ontbijt vertrekken we met taxi richting Begnas meer en Rupa meer. Na ongeveer uurtje rijden zijn we er. Daar stappen we over in roeibootje en onze stuurman roeit ons naar de overkant van Begnas meer. Heel rustig en mooi meer. Aangekomen na +-2,5 km varen geniet ik van een thee terwijl Geert zijn viskunsten uitprobeert...echter heel primitief materiaal (nylondraad rond blikje gedraaid 😂) dus visvangst is geen succes. We komen heel toevallig een groep Belgen tegen (fotoclub - mensen van Lembeke, Laarne, Lochristi ...) en babbelen er op los. Daarna wandelen we heuvel op en bezoeken een kleine koffieplantage en drinken een heerlijke kop koffie.We genieten later nog van een lokale visschotel en Geert krijgt van een Nepalese gitarist een persoonlijk ‘gezang’ te horen. ‘T was een rustige maar warme en aangename dag. Morgenvroeg verlaten we Pokhara en rijden richting Chitwan...

25 October 2017

Dag 11: zijn in Pokhara. Sportieve dag vandaag 😊: deze morgen na ontbijt gestart met wandeling langs de oevers van het mooie Fewa meer. Om 11h klaar voor Paragliding vanop heuveltop met prachtige zichten over het meer en de stad: hadden allebei beetje schrik hiervoor maar is supertof en was heel leuke ervaring ! Dan in namiddag onmiddellijk vertrokken voor mountainbike route rond het meer en op bepaald moment tussen de rijstvelden daar waar het meer al verzand was... soms zwaar want de banen lagen er zoals dikwijls hier heel slecht bij. Nu even platte rust en dan ergens lekker gaan aperitieven en eten...eens iets zoeken zonder rijst of noedels 😜

24 October 2017

Dag 10: Gisteren, na 3 -4 h stappen in laatste dorp van onze trekking aangekomen. Tijdens trekking geen enkele toerist gezien, enkel plaatselijke mensen of schoolkinderen (lopen soms 3-4 h per dag heen en terug nr school). Dit dorp nog armer dan alle vorige... hier geen electriciteit en als maaltijd weer maar eens rijst. We proberen de kinderen wat bezig te houden met wat ballonnen en speelgoed dat we meebrachten. Na ons avond eten is het al pikdonker dus van armoe liggen we om 19h al in ons bed... volgende morgen 6h via bus, tussen Nepalezen, kippen en honden naar Pokhara gereden (zeg maar dooreengeschud...). Rit van bijna 6 h om amper 50 km te overbruggen ...
Dag 7-8-9: zaterdagmorgen om 5h30 uit bed en een helling opklimmen voor een prachtige zonsopgang. Daarna ontbijt en we mogen ons verblijf niet verlaten voor we de ‘tika’ ontvangen hebben: we krijgen een soort papje van rijst op ons voorhoofd, krijgen bloemen in de oren, een bloemenkrans en een hele resem spreuken om ons een goede ‘reis’ te wensen. Samen met Binod en Santus trekken we de valei van rijstvelden in en starten we later weer een klim naar het volgende dorp. Daar worden we weer verwelkomd bij een familie en mogen mee aan tafel schuiven en eten koken: er wordt binnen in huis (vloer aangestampte klei) op open vuur gekookt... we worden bijna letterlijk ‘uitgerookt’ maar overleven het 😅😂...die dag is het ook feest van ‘broer & zus’ dus veel familie in het dorp en ‘s avonds gedans en gezang. We verkennen het dorp maar kunnen onmogelijk beschrijven hoe het leven daar verloopt: overal lopen koeien, geiten en kippen rond...bijna geen electriciteit, slechts hier en daar lopend wat

20 October 2017

Dag 6: deze morgen om 6h uit bed, ontbijt en om 7h30 vertrokken ...een trekking richting Annapurna conservation Area. Veel trappen, dikwijls stijl omhoog soms in de zon andere keer door het bos. Soms wel zwaar maar gelukkig hebben we Santus bij ons: hij is 26 en ‘drager’ dus hij draagt (met riem rond z’n hoofd) het grootste deel van onze bagage bergop. We komen geen enkele toerist meer tegen...enkel Nepalezen, koeien, geiten en soms (zelfs agressieve) waterbuffels. Af en toe komen we in een klein dorpje. In één ervan nemen we lunch die ze speciaal voor ons klaar maken. Super lekker, meestal vegetarisch en spot goedkoop. We betaalden 800 roepi (= 6,5 €) voor 4 maaltijden incl een grote fles cola. Dan verder door prachtige natuur, mooie valeien en prachtig zicht op de bergen. Tegen half 4 komen we aan in dorp waar we bij plaatselijke familie gaan overnachten. Ongelooflijk hoe de mensen hier wonen en leven. We worden 100 j terug gecatapulteerd in de tijd ...

19 October 2017

Dag 4 (gisteren feest van de kraai, vandaag van de hond): het stoffige en super drukke Kathmandu achter ons gelaten en met auto richting Gorkha (gekend van de heel sterke soldaten) gereden. Rond de middag gearriveerd in dorpje waar we met 2 groepen een rafting gedaan hebben op de Trisuli rivier. Echt wel heftig en soms heel sterke stroming (dus kletsnat geweest 😅) . ‘S middags op kampplaats gestopt , gegeten en dan nog 11 km verder raften. In namiddag dan naar kampplaats waar we overnacht hebben in tentenkamp. Kennis gemaakt met Nepalese familie, lekker gegeten en gedanst: is enorm plezant geweest ! Dag 5 (feest van de koe): na ontbijt met auto richting Annapurna-bergen. Slingeren langs rivieren, door kleine dorpjes, ongelooflijk veel gezien en onbeschrijfelijk te vertellen hoe mensen hier soms wonen en leven. Rond middag aangekomen in Besishahar waar we nog één nacht verblijven voor we de bergen in trekken. Hier reeds 3 dagen feest in het dorp: veel kinderen lopen zingend rond

17 October 2017

Dag 3: deze morgen een Hindu heiligdom bezocht met een groot liggend beeld van Vishnu in het water. Dan naar Shivapuri Nat. Park gelegen aan rand van Kathmandu. Wandeling door bos naar 1900 m hoog gelegen nonnenklooster (leeftijden vanaf 6 jaar tot aan hun dood). Kloosters hebben heel veel bijval sinds aardbeving van 2015: veel arme mensen sturen zoon of dochter naar klooster gezien ze daar eten, onderwijs enz krijgen. Daar school bezocht en gepicknickt. Dan via kleine dorpjes en boerderijen terug naar beneden gewandeld. Unieke ervaring en soms verschrikkelijk om te zien hoe mensen wonen en leven na de vernieling van hun hele hebben en houwen sinds de aardbeving ...

16 October 2017

Deze morgen na het ontbijt met de Riskhaw naar de Monkeytempel. Vele apen gezien, 370 trappen opgelopen naar de tempel en dan met auto naar het oude centrum van Kathmandu met talloze pagoda’s, boedha beelden en ander hindoeïstische en boeddhistische tempels (oa de Kamasutra-tempel 😝). Ook een tempel bezocht waar 10-tallen Tibetaanse monniken zaten te bidden (7dagen aan één stuk). Wel ook nog veel schade aan tempels en gebouwen door de zware aardbeving van 2015...Door de drukke straten gelopen, marktjes bezocht en lekker gegeten samen met onze gids Binod. In late namiddag was er een massage voorzien: eerst kropen ze boven op ons om ons ganse lichaam te ‘kraken’ (Geert was al blij dat het een jonge vrouw was 😜) dan één uur lang elk lichaamsdeel gemasseerd met warme olie. ‘T was zalig 😊👍. Nu rustig aan want morgen weer drukke dag !

15 October 2017

Goed aangekomen in Kathmandu. Kleine luchthaven maar veel volk (vooral ‘trekkers’ met grote rugzakken), dus klein uur moeten aanschuiven voor het verkrijgen van ons Visum. Maxim (onze reisorganisator van ‘Reis met mij’ - is Belg die trouwde met Nepalees meisje Laxmi) stond ons al op te wachten...Een taxi bracht ons naar ons hotel en Maxim volgde met een moto. Heel chaotisch verkeer en ongelooflijk dat er in dat gekrioel niet meer ongevallen gebeuren. We deden er een groot uur over om 6 kilometer te overbruggen... Dan samen met Maxim in lokaal restaurantje een typisch Nepalese schotel gegeten: heel lekker en spotgoedkoop. We betaalden 1280 roepi (+~ 10 €) voor 3 pers incl drank. Daarna via kleine straatjes terug naar ons hotel... Bij het zien van de elektrische kabels hopen we dat de komende dagen niet zonder stroom vallen 😜
Het eerste wat je doet in Abu Dhabi -een ritje op de kameel.

14 October 2017

Ons nu ‘geïnstalleerd’ voor de volgende trip van Rome naar Abu Dhabi. Vlucht van ongeveer 5 h. Santé !
Onder een prachtige zonsondergang naar Rome gevlogen.
Deze namiddag nemen we vlucht naar kathmandu Brussel - Rome - Abu Dhabi - Katmandu