Europe · 25 Days · 24 Moments · June 2017

Avontuur van Marc en Gaby naar Rome, Italië

4 July 2017

Epiloog deel 2 Dat het zwaar zou zijn, wisten we. Dat we elke dag zouden genieten, ook. Wat een reis. De natuur, het weer, de temperatuur, het afzien, het eten en elke keer weer een ander dorp/stad om te overnachten en te bezoeken. Italianen zijn rare snuiters. Dat vond Obelix ook al. Maar als je er doorheen prikt, zijn ze vriendelijk, doen ze veel voor je en het eten is zalig. Dan de laatste vraag: was het wat ik verwachtte? Ja, van het begin tot het eind was het in allerlei vormen Genieten.  Arrivederci Voor de wielerfanaten nog enkele cijfers: Langste afstand op een dag            160 km Snelste 40 km                                     1.30.55 Hoogste snelheid van mij                 86.4 km Hoogste stijging                                1.200 meter Totale afstand (inclusief omrijden) 2.040 km Totaal korter door treinreis              220 km Hoogste hartslag                               172 Gemiddelde hartslag                         128
Epiloog deel 1 Na het jaren zeggen, is het dan ook gebeurd. Op de fiets naar Rome!  Op de uitvaart van Hans kreeg ik ineens een fietsmaat, Marc van Veldhoven. Vroeger mee gevoetbald en veel plezier mee gehad. Toen Marc spontaan zei dat hij mee wilde, hoefde ik niet na te denken. Sportief, open karakter en na het fietsen moet er ook een beloning zijn. Alleen was het wel al april en ik was vanaf eind januari aan het trainen op mijn Tacx. Wat Marc trouwens niet geloofde. Een week voordat we gingen fietsen, was de toon gezet. De fietsen ophalen, 3 kwartier fietsen en 5 uur drinken. De eerste week moest Marc dan ook wennen. Wat niet meewerkte, was dat zijn ketting stuk ging, naderhand de versnellingen niet goed afgesteld stonden, zijn zadel net te laag stond en lichaamsdelen gevoelloos werden. Maar zonder training naar Rome fietsen en er geen glas minder op drinken. Petje af en vooral bedankt!

29 June 2017

Vandaag het laatste stuk afgelegd. Gisteren hoorden we dat de regio Lazio en vooral ook Caprarola bekend staan om de hazelnoten en dat dat een belangrijke inkomstenbron is voor vele familie. Natuurlijk gisterenavond allerlei lekkernijen met hazelnoot op. Vandaag niet eens meer de moeite genomen om een foto van die mooie hazelnoot boomgaarden te maken. We hadden maar 1 doel en dat was Rome. Zoals gebruikelijk weer genoeg klimmen. Maar met een gemiddelde van ruim 22 km per uur waren we om 11.11 uur bij ons appartement. Alweer heerlijk gelunched en alles gewassen in ons super mooie appartement. Doordat het San Pietro dag is, is de supermarkt dicht. Toch een paar flessen wijn gescoord zodat we iets te drinken hebben als onze grootste fans arriveren.

28 June 2017

Orvieto - Caprarola. Bij het verlaten van Orvieto dachten we te gaan dalen. Niet dus. Meteen een lange flinke klim. We werden wel verrast op een fantastisch mooi uitzicht op Orvieto. Naderhand was het bijna alleen maar klimmen. Pas de laatste 6 km afdalen en Marc was al het klimnen meteen weer vergeten. Vandaag nog een bijzondere ervaring. De eerste keer regen en niet zomaar een beetje. Van het begin tot het einde stortregen met onweer en bliksem. We waren toch weer mooi op tijd in Caprarola. Echt een oud Italiaans stadje. Beetje vergane glorie. Wel wat we willen. Heerlijk gelunched en we gaan ons alvast opmaken voor de grote dag. Want dan bereiken we ons doel, Rome. We kunnen dan wel een beetje gek zijn, maar we komen er. 20 dagen fietsen en doordat we in het begin tijd verloren hebben 200 km met de trein gedaan. Vanavond heerlijk eten en drinken. Morgen de laatste 75 km. Toch nog een kleine aanvulling. Omdat we elke dag kijken wat er te zien is, kwamen we het volgende tegen.

27 June 2017

Soms heb je van die dagen dat je schoonheid even niet kunt waarderen. Vandaag was er zo 1. We zagen een een erg mooi dorp bovenin liggen. Alleen waarom moet elk dorp in Italië op een berg (volgens Harry een heuvel. Want die komt uit Limburg) liggen . In ieder geval moesten we weer 10 km klimmen met regelmatig 12 %. Temp werkte ook niet mee en het totaal af te leggen km's (110) ook niet. Wel weer gedaan. Dan komen we uiteindelijk bij Orvieto. Ook bovenop een berg en ook naartoe moeten fietsen. Maar wat een mooi uitzicht van beneden en een erg mooie stad. We wilden er naartoe voor de wijn. Daar hebben we van genoten en wederom in een restaurant gegeten voor Italianen. Dus top. Dat mocht ook wel. Want we waren pas om 17.00 uur binnen. Voor ons wordt het aftellen. Nog 2 dagen fietsen en dan hebben we ons einddoel bereikt. Belangrijker is eigenlijk dat we onze vrouwen daar weer zien!

26 June 2017

Altezza Afgelopen dagen en weken hebben we flink moeten klimmen. Af en toe heb je een uitschieter, 20 % en eigenlijk goed te doen. Vandaag weer flink doorgetrapt, Siena gezien en om 13.30 uur in ons hotel in Asciano. Waar we werden verrast door weer een zwembad. Vandaag was het om 12.00 uur al 43 graden. Tijdens het fietsen merken we er weinig van. Alleen dat we veel drinken, maar dat deden we toch al. Ongelofelijk lekker gelunched. Wat een passie had de eigenares. Als we pizza en pasta wilden eten, moesten we ergens anders zijn. Voor ons het teken om ons te laten verrassen. Uiteindelijk 3 uur later hebben we enorm veel lekkers mogen proeven, begrepen dat deze temp alles kapot maakt. De druiven, de wijn en alle groenten. We hebben ook een etruskische graftombe bezocht. Daar kwam zij ineens mee. Voor mij heel bijzonder. Dit is echt een plaast zoals wij Italië zien, passie, betrokken, mooi, vriendelijk, heerlijk eten en drinken. Una percezione di grandi dimensioni.

25 June 2017

We wilden vandaag weer cultuur snuiven. Daarom waren we ook niet te houden. Als we dan toch in Italië zijn, willen we daar ook Unesco erfgoed bewonderen. Dus hebben we erg hard gereden. Om 11.30 uur in het hotel met uitzicht op San Gimignano. Omdat het overdag erg druk is met busladingen vol met toeristen, moeten we geduld hebben en doen we het maar met het uitzicht😎😁

24 June 2017

Un nuovo Giorno Na de afmatting van gisteren is er altijd een nieuwe dag. We begonnen met een korte afdaling en daarna 25 km klimmen. We voelden de inspanning van gisteren nog goed in de benen. Daarna Marc zijn ding, een afdaling van 9 %. Op de weg naar Vinci, de geboortestad van Leonardo da Vinci, moesten we nog een klim van 6 km en 6 %. 2 km voor de top stonden we wat te drinken, zien een Nederlandse auto met caravan en wie zit erin? Mama! We hadden gisteren afgesproken dat we Harry en mamma vandaag zouden zien. Maar dan zo op een berg tegen komen, is erg bijzonder. Naderhand hebben we onze dagelijjse routine gedaan, waaronder het wassen van de fietskleding. Met mama en Harry bij ons hotel afgesproken. Samen het da Vinci museum bezocht en heerlijk gegeten. Ongelofelijk wat die man allemaal gedaan heeft. Morgen maar weer zien wat de dag brengt. Het wordt in ieder geval 43 graden.

23 June 2017

Una Giornata Particolare Dat was het. Godnondeju, wat hebben wij afgezien. Vanmorgen om 07.00 uur ontbeten op het plein en om 07.30 uur op pad. Om 11.00 uur hoefden we nog maar 20 km, dachten we. Het was natuurlijk gruwelijk warm en omdat we goed doorreden, zijn we in een rivier, waar toch al een half uur langs reden, gaan zwemmen. Restaurant erbij. Dus meteen gelunched. Naderhand weer vrolijk op pad. Tot dat we een berg moesten beklimmen van 18 %. We dachten dat die 18 % nooit lang zou duren. Dus wel. In totaal was het 10 km alleen maar klimmen en bij elke bocht dachten we dat we er waren. We hebben stukken gelopen omdat we niet vooruit kwamen. Toen we dachten dat we alleen maar gingen afdalen, moesten we nog naar Iola. Nog eens 3 km klimmen. Daarna kwam de beloning voor Marc, 6 km afdalen! Mijn beloning staat nu voor me: een heerlijk koude Birra Moretti. We zitten trouwens weer in een prachtig hotel in Gaggio Mantano, de broer van Tony. Vandaag een nieuw record: 1.148 klim

22 June 2017

Vandaag de rit naar Carpi. Niet te verwarren met Capri. Ruim 100 km en om 14.30 uur binnen. Onderweg weer van alles gezien. Wijngaarden, mais, graan en ook een kiwiplantage. Op 1 foto zie je een ooievaar vliegen. Als je inzoomt zie je er nog 2. Onderweg koffie gedronken in Mantova. Het 's-Hertogenbosch van Italië. Omgeven door water. Mooi plaatsje met vriendelijke mensen. We kopen 4 bananen, maken een praatje en krijgen er 2 extra. Naderhand gelunched in San Benedetto Po. Voor ons onbekend en weer een erg mooie abdij. Vanaf de lunch zijn we wel rustiger gaan fietsen. 38 graden! De eigenaar van de B&B vertelde dat het 200 jaar niet zo warm was geweest in Italië. Hebben wij weer.😎 Marc eindelijk zijn fiets goed laten maken. Meteen een mooi petje gekocht. Vanavond gaan we heerlijk lokaal eten. Waarschijnlijk alleen maar Italianen. Viva Italia.

21 June 2017

Vandaag wilden we gassen en dat hebben we gedaan. 07.45 uur uit Bergamo vertrokken en om 12.15 uur aankomst bij ons hotel in Desenzaro del Garda. Heerlijk aan het Gardameer. Wat dat betreft is het ook een reis van herinneringen. Al die bekende meren en steden. Vroeger keken we italiaans voetbal met o.a. Atalanta Bergamo en Brescia. Nu fietsen we erdoor. Hotel met zwembad erbij, wat wil je nog meer? Het eerste uur hadden we 28 km afgelegd. We vlogen. Toch regelmatig gestopt. Maar ja, als je een man een worst voorhoudt, gaat hij altijd harder. Onze worst was het zwembad. Heerlijk een middag niets doen en genieten. Morgen richting Carpi, net voor Modena. De 2 dagen daarna zullen zwaar zijn. Vooral klimmen.

20 June 2017

Ik kon vannacht niet slapen en heb toen de eerste foto gemaakt. Vandaag de reis naar Bergamo. Een mooie route met een paar flinke klimmen erin. Die vielen erg mee. We haakten zelfs aan bij een lokale wielrenner die ons eerst voorbij racete. Naderhand hebben we 10 km achter hem gehangen en hem bedankt. Ik moet zeggen, dat is ook weleens lekker: gewoon hangen. We hadden vandaag ook 2 tunnels, 2.200 en 1.600 meter lang. Dat is niet prettig. Gelukkig hebben we goede verlichting en zelfs lichtjes in onze helm. Onze route zou langs de veer van Leonardo da Vinci gaan. Helaas gemist. We merken wel dat het bloedheet is, boven de 35 graden. We drinken uiteraard 's-avonds meer dan genoeg. Maar zullen overdag nog meer moeten gaan drinken. Morgen gaan we sowieso al om 07.30 uur rijden. Nu gearriveerd in Bergamo. Alles gewassen en opgehangen. Dat is een vast ritueel. We gaan nu eerst rusten en straks de oude stad bezoeken. Bergamo is echt een aanrader. Wat een mooie oude stad.

19 June 2017

Vandaag een heerlijke dag. Onze kilometertjes gemaakt. Het fietsen gaat steeds gemakkelijker. Vooral ook genoten van de omgeving. De bergen, de velden met zoveel verschillende soorten groen, de beekjes en meren. Alle geuren. Kortom genieten. Vanmiddag de pont naar Bellagio genomen. Nadat we met onze Rotary club jaren in het restaurant Bellagio hebben gegeten, wilde ik ook graag naar het plaatsje. Een erg mooi plaatsje. Dat merk je ook wel. Overdag pont ladingen toeristen uit de hele wereld. Nu lekker rustig. We hebben heerlijk gezwommen en alle spieren eens goed gekoeld. Dat is sowieso wel lekker. Want met het fietsen merken we het niet, het er overdag 35 graden. Morgen een korte rit naar Bergamo. Dan krijgen Marc zijn benen nog een dag redelijk rust. De dag erna willen we naar het Gardameer.

18 June 2017

Toch een tussenverslag dat niets met fietsen te maken heeft. Ons beloofde land maakt zich meteen waar. Fantastisch gegeten en omdat het vroeg is, gingen we nog voor een laatste glas. Lopen we na 10 meter meteen in een processie à la Godfather. Naast het fietsen, gingen we ook hiervoor.
Vandaag de zware keuze moeten maken tussen 20 km klimmen of een stuk cultuur. Eindelijk gekozen voor Cultuur en de trein genomen van Thusis naar St. Moritz. Dat is 1 van de 3 treintrajecten die op de Unesco erfgoedlijst staan. Vanaf st. Moritz eerst diverse meren, waaronder de Silverplanersee. Vol wind tegen. Daarna eindelijk de afdaling. Het deel waar ik enorm tegenop zag. Bij de eerste haarspeldbocht scheet ik al in mijn broek. Marc niet, die schoot vooruit. Haalde een camper en een auto in. Werd ingehaald door een motor en riep die terug. Die schrok. Maar marc wilde alleen weten hoe hard hij ging. 80 dus! Ik haalde uiteindelijk nog 67. Na deze afdaling van ruim 1.500 meter reden we weer door erg mooie natuur en langs een heerlijke beek. Water gevoeld, nog ijskoud. Nu op het terras in Chiavenna.

17 June 2017

Vandaag dachten we rustige dag te hebben. 30 km langs de Rhijn naar Bazel en dan vanuit Bazel met de trein naar Chur. Dachten we! Uiteindelijk 75 km gereden. Mulhouse nog gezien en koffie gedronken. Wat wel weer leuk was, was dat pa en zoon Schols meereden. Maar de Garmin deed raar. Olivier en ik hebben naast de Garmin ook maar elke keer maps ernaast gehouden en sindsdien klopte de route. In Bazel nog gezellig met 4en een paar bier gedronken. Naderhand afscheid genomen en in de trein gestapt. Mooi om te zien dat je met toevallige ontmoeting elkaar elke keer weer opzoekt en mooie gesprekken hebt over politiek, drank, drugs en geloof. Morgen naar Sankt Moritz en dan afdalen naar Italië. Toch het land waar we beiden van dromen. Waarschijnlijk zullen we ooit nog een keer Zwitserland leren kennen. Maar nu even niet.

16 June 2017

Vandaag een heerlijke dag. Flesjes kregen we bij het vertrek uit het hotel. Relaxed gereden en toch de 60 km heel snel gedaan. Veel fietspaden en voornamelijk tussen de wijnvelden en in de bossen gereden. Onderweg een paar keer gestopt, koffie gedronken en aardbeien langs de weg gekocht. Leuk gesprek. De verkoopster in het stalletje sprak 5 talen en ging medicijnen in Zwitserland studeren. Bij het weggaan kregen we nog andere aardbeien mee. Die waren nog lekkerder. We slapen vandaag in Neuenburg am Rhein. Marc heeft Voltaren gekocht voor zijn knieën en dat in combinatie met de treinreis morgen moet dat de spieren rust geven. Vader en zoon (die we al een paar keer eerder ontmoet hebben en eergisteren mee gegeten hebben) hebben ook weer hetzelfde hotel. Daar gaan we straks mee drinken en eten.

15 June 2017

Dag 6. Rustig verlopen. Een lang stuk langs een kanaal gereden. Naderhand tussen de wijnvelden. Heerlijk weer. Vanaf een uur of 2 werd het bewolkt. Nu kijken we vanuit de hotelkamer naar de regen en bliksem. Zo meteen lekker eten. Door de noodgedwongen wandeling van gisteren (ruim 4 km), had Marc last aan zijn knie en een schaafwond aan zijn kont. Toch hebben we weer ruim 90 km gereden. Ik merk dat mijn conditie vooruit gaat. Hartslag 20 tellen lager dan in het begin (nu gemiddeld 124 en max 154) en ook met tegenwind zit ik gemakkelijk tegen de 30 km. Morgen richting Bazel en dan pakken we zaterdag een stuk de trein. Toch een rustmoment en anders halen we het gewoon ook niet.

14 June 2017

Vandaag was tot 11.30 uur topdag. Sinds dat Marc epo heeft gekregen, gaan we lekker. Mooie omgeving. Diverse etangs. (Ali, ik dacht meteen aan Corsica). Om 11.30 uur gebeurde het meest onwaarschijnlijke: de ketting van Marc zijn fiets brak. Bij het eerste dorp aangebeld waar er een camion voor de deur stond. Díe man wilde ons helpen. Hij zei ook meteen: altijd, ik ben toch Europeaan. Even later spreek ik een man aan met een aanhanger achter zijn auto. Die wilde ook helpen als Nederland verloor van Frankrijk. Bij hem thuis heeft hij er een tijdelijke ketting op gelegd. 15 km voor Sarrebourg brak hij weer. Een andere Fransman heeft marc naar de decathlon gebracht en daar is er een nieuwe ketting op gelegd. Voor de zekerheid hebben we nu reservespullen meegenomen. Nu overnachten in Sarrebourg. Het scheelt maar 20 km met ons doel voor vandaag. Dus dat valt mee. Zo blijft het elke dag een avontuur😁. Misschien morgen een normale dag?

13 June 2017

Dag 4. Een erg mooie rit. Een stuk langs de Moezel gefietst. Op een onverhard pad (zand en grint) tussen de koren en graan velden gereden. Koos, bedankt voor de keuze van deze fiets. Elke andere had plat gereden. Uiteindelijk om 15.00 uur op de plaats va bestemming. Daar een hotel uitgezocht. Want bookings wilde ons in Metz hebben en ik wist dat er bij Pange ook hotels waren. De Garmin kon het hotel niet snel vinden. Dus maps gebruikt. Dat doen we nooit meer. We werden een pad op gestuurd en uiteindelijk was er geen pad meer en werden we alle kanten op gestuurd. Dus gewoon verdwaald. Nu 1 1/2 uur er weer uit gekomen. Ik had alleen op maps gekeken en Marc gelukkig naar de omgeving. Anders waren we nu nog in het bos. De nodige schaafwonden opgelopen en alsnog de auto route genomen naar het hotel. Dat bleek tot 18.00 uur dicht te zijn. Gelukkig kwam er net een Engels echtpaar aan en die hadden nog water. Dat hadden we nodig. Na een goed gesprek en een paar bier zijn we weer oké

12 June 2017

Dag 3. Een heerlijke dag. Lekker gefietst. Mooie dingen gezien, waaronder kasteel Vianden. Een hele tijd langs de Our (rivier) gereden. Net gedoucht, kleren weer gewassen en nu op het terras met een glas wijn. Onderweg een keer Marc verloren. We rijden in de heuvels ons eigen tempo en ik dacht dat hij achter me zat. Dus niet. Uiteindelijk telefonisch contact. Maar hij was helemaal beneden. Het had ook geen zin meer om naar boven te komen. Dat was te zwaar geweest. Alleen maar klimmen en stukken van 17 %. Marc was uiteindelijk klaar. Dus meteen gestopt bij het eerste de beste hotel. Ook niet verkeerd. Prima bediening en ze spreekt nog Nederlands ook. Marc doet nu zijn schoonheidslaapje. Straks lekker eten en morgen weer om 08.00 uur op de fiets. Doel voor morgen is een hotel voorbij Metz.

11 June 2017

Vandaag dag 2. Blijkbaar had de Garmin door dat we overmoedig waren. Want hij stuurde ons 2 keer de zware route op. In totaal 30 km om gereden. Dat in combinatie met veel klimwerk zorgde ervoor dat we ons doel van vandaag: Echternach niet haalden. We dachten daar vanavond nog lekker lang op het terras te zitten. Uiteindelijk zijn we in Saint Vith terecht gekomen. Ook mooi. Meteen weer een heerlijk pilsje genomen en nu even relaxen. De kleren zijn weer gewassen en hangen te drogen. Koos, bij ons duurt het trouwens wat langer dan 10 minuten voordat ze droog zijn😎. Straks heerlijk Italiaans eten en morgen om 08.00 uur weer op pad. Ik ga er vanuit dat de conditie en de klimbeentjes langzaam beter worden. Oh ja, ook nog een mountainbike pad genomen. Uiteraard toen ook gevallen en wat schaafwondjes opgelopen. Al met al was het een top fietsdag. Nu nog genieten van de avond.😘

10 June 2017

Eerste dag zit erop. 150 km. Slapen in het pittoreske Heijerarth. Zwaar, maar voldaan. De eerste klimmetjes hebben we ook gehad. Nu lekker bijkomen met een pilsje.
Dag 1. Thuis nog een de eieren met spek. Klaar om te vertrekken. Veel zin in!