Europe, Asia · 3 Days · 7 Moments · July 2017

Gaby en Henri in Jakarta, Indonesia

31 July 2017

Na de rust in hotel gingen we Kota bezoeken, het oude Batavia, het enige stukje oud Nederland uit de koloniale tijd. Een mooi groot plein waar veel mensen vertoeven, foto's maken van elkaar en zichzelf en gezellig samen zijn. Daar hebben we ook lekker authentiek gegeten in cafรฉ Batavia. Morgen op naar Bandung met de trein. We hebben 1e klas kaartjes gekocht voor 232.000 rupia... duur!? Nee dus: โ‚ฌ7.50 pp. Dat zijn nog eens bedragen! ๐Ÿ˜‰ Hebben echt zin in Bandung, veel mooie natuur in de omgeving!
Vandaag op verkenning in Jakarta. Het plan was het Merdekapark en de Istiqlal moskee te bezoeken. De hitte was om half 12 in de ochtend al heel goed voelbaar: 34 graden lijkt niet echt veel maar hier voelt het erg klammig, broeiend. De 2 km lopen naar het park was dan ook echt afzien, in ieder geval voor mij! ๐Ÿคค tjonge, wat heet! Ik, die nooit zichtbaar zweet, voelde het in stroompjes over mijn lichaam lopen... Het park bleek ook nog dicht op maandagen dus pech. Door naar de moskee deden we in een Blue Bird taxi met heerlijke airco ๐Ÿ™„. De Istiqlal moskee is de grootste moskee van zuid-oost Aziรซ en ook open voor toeristen. Istiqlal is eenvoudig in zijn vorm maar indrukwekkend in formaat. We moesten natuurlijk onze schoenen uit doen en een gewaad aantrekken, of zoals Henri zegt " een Indonesische badjas" ๐Ÿ˜Š. Na het bezoek aan de moskee hadden we echt behoefte aan een frisse douche en ff rust! Dus een paar uurtjes hotel was heel welkom. Straks naar Kota....โ˜บ

Eindelijk! Rond half 4 pm plaatselijke tijd zetten we voet aan land, Java! ๐Ÿ›ฌ Nadat we voorspoedig door de douane zijn gegaan, begon in een luxe taxi onze 1e kennismaking met Jakarta. Wat overweldigend! ๐Ÿ™‚ Niet alleen vanwege het feit dat zo'n land al meteen iets met je doet, maar vooral toen we de ontzettend drukke stad doorkruisten. Wow! Geen regels in het verkeer maar het lijkt een geordende chaos. Vooral scooters bepalen het straatbeeld en daartussen laveren de taxi's, voetgangers, restaurantjes op wielen etc. Ik keek sowieso mijn ogen uit, Henri kent deze drukte nog van Vietnam. Na 3 kwartier aangekomen bij ons 1e hotel, Fave hotel. Een oase van rust midden in de hectiek. Douchen, slapen en dan nog een hapje eten, lekkere Javaanse nasi goreng! ๐Ÿฅ˜
Nog zo'n 3 en een half uur te gaan... Henri slaapt nog volop, zelf bijna geen oog dicht gedaan ๐Ÿคค. Vreemd...ontbijten midden in de nacht Nederlandse tijd dan. En zometeen al weer lunch...je komt hier niet om van de honger. ๐Ÿฅ๐Ÿ‰๐Ÿฅ˜โ˜• Wat echt mooi is zijn de tijdzones: je ziet de overgang van licht naar donker zรณ gebeuren en andersom. Rare gewaarwording. ๐ŸŒ„๐ŸŒ…๐ŸŒ‡
Het is nu 3 uur plaatselijke tijd hier op vliegveld Dubai (in Nederland 1 uur s' nachts. Na een enorme vertraging van ruim 2 en een half uur in Dรผsseldorf hier dus ook twee uur later aangekomen. Wat een glitter en glamour op deze luchthaven! ๐Ÿ™„ Echt voor de rijken en superrijken! Over anderhalf uur gaan we verder naar Jakarta. Dat is dan weer een voordeel: dat we hier nu geen 6 uur hoeven te wachten! ๐Ÿ–’ De vlucht gaat nog 8 uur duren dus dat wordt hopelijk een beetje slapen ๐Ÿ˜ช๐Ÿ˜ช Truste!

29 July 2017

Nu op vliegveld zometeen inchecken ๐Ÿ›ฉ Tot nu toe alles goed gegaan, de rit hier naar toe. De auto afgeven was nog even een dingetje...ziet er allemaal betrouwbaar uit maar Henri had zoiets van: zijn we bij de Turkse maffia beland of zo!? Beetje achteraf, sleutel afgeven, zo'n snel mannetje achter de balie die tegelijk belde en van alles om zich heen deed. Of gewoon een goeie multitasker! ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜ ook nog extra controle gehad bij de toch al zo beveiligde douane...ik werd van top tot teen betast!! ๐Ÿคค mocht gelukkig door โ˜บ
Zaterdag 29 juli 2017 Dag van vertrek, eindelijk is het zover! Eerst nog de laatste checks, douchen, ontbijten, afscheid nemen van de kids en dan op naar Dรผsseldorf waar we het vliegtuig gaan nemen.