Indonesia · 17 Days · 19 Moments · August 2017

Henri en Gaby in Indonesië - Java

18 August 2017

De dag vóór vertrek huiswaarts is aangebroken. Vandaag vanuit Semarang naar Jakarta gevlogen in een uurtje tijd, dat was relaxed! Wat zijn die 3 weken omgevlogen! Zoveel gezien, meegemaakt, ondernomen...je hebt amper door dat de tijd er al weer op zit. In ieder geval kijken we terug op een gedenkwaardige vakantie, waarin we Java op allerlei manieren hebben leren kennen, verschillende kanten hebben waargenomen. De enorme vriendelijkheid en gedienstigheid zijn echt het meest positief kenmerkend van de Javaanse bevolking. Daar kunnen we nog wat van leren! Het wordt vroeg dag morgen: om 04.00 uur worden er opgehaald met een taxi om naar het vliegveld te gaan. En dan eerst weer richting Dubai, daar een paar uurtjes wachten en dan door naar Düsseldorf. Hopelijk vinden we onze auto nog! 😊 En aan iedereen die onze reis via Journi gevolgd heeft: superleuk dat je onze verhalen en foto's mee beleefde! Ook fijn alle reacties erop! 😘😘👍👍 Tot in Nederland!

17 August 2017

Op de terugweg naar ons hotel, zagen we vanuit onze taxi een kleurrijke wijk opdoemen. We zijn toen uitgestapt om die eens nader te bekijken. En dat was me toch verrassend! Een hele wijk, helemaal geverfd in vrolijke kleuren en muren met kunstige graffiti. Daar kan je niet anders dan gelukkig van voelen, wij vonden het in ieder geval echt bijzonder! En een gelukkig toeval want deze wijk werd nergens genoemd in de boeken of internet. Later op de avond, na een kleine siësta, zijn we nog naar de oude stad gegaan oftewel 'old city'. Hier vind je nog veel invloeden terug uit het koloniale verleden, met name in de gebouwen. In 'De Spiegel' (jaa zo heette het echt! 😊) een trendy café voor Indonesische begrippen, hebben we bier en ook Radler gedronken met een portie bitterballen erbij! Bijna Hollands, al hadden deze bitterballen een meer Indonesische afwerking! 😁
Vandaag, 17 augustus, een gedenkwaardige dag in Indonesië: oh Hari Proklamasi, oftewel onafhankelijkheidsdag 🇮🇩. De afgelopen weken hebben we de voorbereidingen al kunnen aanschouwen: overal Indonesische vlaggen in alle soorten en maten, allerlei versieringen ook letterlijk op straat en vandaag zijn er ceremonies en feesten door heel Indonesië. In Semarang is er niet echt veel van terug te zien, alleen versieringen. We hoopten dat we wat van de ceremonies mee zouden krijgen maar helaas.. Deze ochtend stond een bezoek aan de Sam-Po-Kongtempel gepland🏯; het is de oudste Chinese tempel op Java, gewijd aan admiraal Cheng Ho, die begin 15e eeuw zeereizen ondernam in de Maleise archipel. Het was erg indrukwekkend om te zien! Ook was er allerlei vermaak voor de bezoekers: eettentjes, live muziek, zo hard en schel dat je oren nog lang natoeteren 🙂. En als klap op de vuurpijl kon je op de foto met een 'echte' transformer 😊. Nou dat liet Henri zich geen 2x zeggen!! 😂😁

16 August 2017

De Chinese wijk in Semarang schijnt volgens Tripadvisor een aanrader om te bezoeken vanwege de wirwar aan straatjes en Chinese restaurantjes. Ook staat daar een kleine Chinese tempel: Klenteng Tay Kak Sie (1772). We zijn er met de inmiddels bekende betjak naar toe 'gefietst' 😁. De tempel was prachtig om te zien, met veel brandende wierook bij verschillende boeddha's. En ook grappig: vóór de tempel speelde een soort van poppenkast, met 3 mannen die zowel de poppen bedienden als de real live Chinese muziek ten gehore brachten! Echt heel bijzonder! 🎪 Dat dit nog straatvermaak kan zijn anno 2017..mooi toch? Helaas vielen die wirwar aan straatjes tegen in de Chinese wijk; de meeste ervan waren erg vies, naast open riolen nauwelijks bewoonbaar. Toch hebben we enkele kunnen vinden die de moeite waard waren! 🎎

Onze trein naar Semarang vertrekt pas laat dus voor ons nog mooi even de gelegenheid om Triwindu Market in Solo-stad te bekijken. Het is hier een befaamde antiekmarkt weliswaar ook met veel nieuwe spullen én kitsch. Niettemin toch leuk om ff te snuffelen! 😊

14 August 2017

Nou heb ik in mijn vorige journi in al mijn enthousiasme alléén foto's van de fietstour er op gezet, terwijl de foto's van de tempels en waterval van Jumog ook zeer de moeite waard zijn. Dus...bij deze de "bonusfoto's" ! 😊😊
Nu alweer een paar dagen in Solo. Gisteren zijn we met een eigen gids op pad gegaan naar verschillende tempels en Jumog waterval. Het was een prachtige trip die voornamelijk door de natuur en de theeplantages voerde. Vandaag zijn met weer een andere gids een fietstour gaan doen🚵. We kregen zo'n grappig hoedje op van gevlochten bamboe maar wat erg goed werkt tegen de zon! Onderweg bezochten we een gamelan fabriekje, een fabriekje waar kroepoek gemaakt werd, een half legale/half illegale alcoholstokerij, een huis waar ze tempeh maakten en dit allemaal was handwerk, niks groot materieel, alles met liefdevolle hand. De fietstour was prachtig door veelal rijstvelden en langs allemaal vrolijk groetende kinderen en volwassenen die natuurlijk weer op de foto wilden met de "belandas'! 😁 Morgen onze laatste plek voor de resterende dagen: Semarang. 🏫

Vanuit Yogjakarta een uurtje met de trein naar Solo (Soekarta), onze volgende reisbestemming. Solo is een oude sultanaat met oude paleizen en koloniale gebouwen. Verder is de natuur er prachtig, daar gaan we vooral voor deze keer! Het Spa-hotel Rumah Batu blijkt een sprookje te zijn! Prachtig natuurlijk hotel waarin we een schitterende (geupgrade) kamer kregen. Het bleek de bruidsuite te zijn 😅😅...neeee géén plannen ook geen feestje dus! 😁 Een oase van rust, net buiten Solo-stad. En helemaal een verademing na het gedoe in Yogjakarta. Er zijn hier mooie excursies te maken naar verschillende tempels en theevelden en ook een fietstour met gids. Die gaan we zeker doen, maar nog 1 dagje om aan te sterken. Morgen met gids op pad naar de tempels! Zin in! 🖐🖐
Vanmorgen vertrokken naar Solo (Soekarta) met de trein, onze nieuwe bestemming. Geen lange reis deze keer, uurtje ongeveer. Met hotel Puri Pangaran in Yogjakarta hadden we -op de tuin na- echt misgeschoten: onze eigenlijke kamer stonk naar riool, had een badkamer die te vies was om in te staan en een deprimerend uitzicht.🤤we hebben om een nieuwe kamer gevraagd en kregen voor 1 nacht de familiesuite. Een kamer van zeker 50 m2 en nice! Daar lagen we vooral uit te zieken..pfff.🤢 Voor de resterende 2 dagen kregen we een andere kamer wat in ieder geval een schone douche had en eigen balkon. Verder uitzieken... Zo jammer dat we niet meer van Yogjakarta hebben kunnen zien, de geboorteplaats van mijn moeders familie. Maar ben er in ieder geval geweest, dat is al heel wat! ☺ Nu voelen we ons een stuk beter, geen maagkrampen meer en weer meer dit! Op naar nieuwe avonturen! 🏞🏯

10 August 2017

Twee dagen niet geschreven in Journi.. toen we de reis naar Yogjakarta begonnen, was het al gaande: maag-darmproblemen! 🤢🤤verschrikkelijk! Het was een aan en aflopen naar de wc. Geen lekker verhaal maar helaas wel wat het was! Nu 2 dagen verder en het blijft kwakkelen. Maar ja, we zitten in Yogjakarta voor Borobudur en Prambanan en zijn echt van plan deze te zien. Dus vanmiddag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en naar de Prambanan gegaan, die was het dichtst bij. Met veel water, bananen en extra wc-papier op weg gegaan. De Prambanan was prachtig om te zien, allen jammer dat we er niet zo van konden genieten als we wilden. Nog nooit zo blij geweest om weer terug te zijn in het hotel als vandaag waar we nu weer uitgeput op bed liggen. Pfff, nog zien morgen onze laatste dag in Yogjakarta of we de Borobodur kunnen doen. Zou erg jammer zijn als dat niet lukt! Eerst maar eens goed slapen en hopelijk morgen van die buikkrampen af! 😑😔

7 August 2017

Vandaag onze laatste dag in Pangandaran. Was genieten, veel lange wandelingen gemaakt. Levendige en lege strand gezien, het contrast. Vandaag nog de vissers aan het werk gezien aan het einde van de dag. Morgen worden we om 07.00 uur opgehaald met een busje om vervolgens 2 en een half uur vervoerd te worden naar een treinstation. Met de trein voorts weer verder naar Yogjakarta ok zo'n 2 à 3 uur. We hebben er wel zin in om weer verder te trekken, weer nieuwe dingen zien en ontdekken! 🏞🏔

Vanmorgen trokken we er op uit om naar het National Park van Pangandaran te gaan. Bij de ingang werden we tegen gehouden door een tourist guide die ons vertelde dat het tarief voor toeristen in het weekend Rp 315.000 (€20.-) was, door de week Rp 215.000. Locals betalen Rp 21.000 (€1.30). We zijn niet binnen gegaan vanwege dit gigantisch verschil. De tour guide gaf aan dat de regering de prijzen bepaalt. We zijn toen terug gelopen naar het strand. Daar kwamen we een Indonesische jongen tegen die boottochten verkocht. Hij kon behoorlijk goed Engels en we raakten in gesprek met hem. Hij nodigde ons uit om bij zn 'business' te zitten. Hij vertelde ondermeer over de economie, de politiek, het algemene karakter van de Indonesische bevolking en over zijn keuze om ondernemer te zijn. Het was een erg geanimeerd gesprek, waardoor wij een stuk wijzer werden over Java en Indonesië in het algemeen. Het was een interessante ontmoeting. Verder hebben we vandaag vooral veel en overal foto's genomen!

Na de eerste ontgoocheling over het hotel + ligging, zijn we vandaag het strand op gegaan. We werden er terstond helemaal blij van 😍: prachtig, breed lang strand, vele stukken nog ongerept en weinig toeristisch nog. De Indische Oceaan was ontzagwekkend, wat een golven! Het is heel goed te verbeelden hoe zo'n tsunami zijn werk deed toen in 2006. We hebben heerlijk gewandeld en veel foto's gemaakt van strand en zee. Ook vonden we een gezellig strandcafe, Bamboo Beach café. De mangojuice was supervers en lekker! Later op de avond zijn we terug gegaan om er te eten. Heerlijke gado-gado en saté mmm! Tot onze verrassing begon er ook een live bandje te spelen, weliswaar vooral top 50 muziek maar toch klonk het heel aardig en passend bij een vakantiegevoel! 🎸🎹🎤 Ook was het superleuk nu in de straten, veel meer toeristen en locals omdat het weekend is. Morgen gaan we misschien het natuurpark hier op het schiereiland bezoeken. Ben benieuwd! Voor nu: selamat malam! 😪😪
Onze 1e nacht in Emerald hotel zit er op. 😐🤤 Het is een nieuw hotel (2016) met Nederlandse eigenaar. Bij aankomst kregen we een soort deceptie over ons heen...er stond één grote bouwput pal voor het hotel waar tot overmaat van ramp ook s' nachts aan gewerkt wordt en betonwagens af en aan bleven rijden. We hebben ook een kamer met uitzicht op die bouwput maar wel de zee erachter 😊. Blijkt ook dat we in dit grote hotel één van de weinige gasten zijn! Vanuit positief oogpunt krijg je het idee dat je lekker alles voor jezelf hebt, aan de andere kant voelt het ook doods. Maar onze instelling is om er gewoon het beste van te maken en de komende 3 dagen leuke dingen te doen! 🍽🏊🚴⛰

Vandaag zijn we vertrokken naar Pangandaran, een kustplaats aan de zuidelijke kant van Java. Hier schijnen de beste stranden van Java te zijn en je kan er vooral prima surfen. Pangandaran staat ook bekend om de tsunami van 2006 waar bijna 700 slachtoffers zijn gevallen en nog velen vermist waren. Er is dan ook een evacuatie plan opgezet dat zichtbaar is aan de borden die overal staan in Pangandaran(foto). De busrit (Budiman) duurde 8 tot 9 uren😐 en was bepaald niet comfortabel. Een oude bus die kraakte bij iedere bult en beweging en van binnen vies en slecht onderhouden. Bij de tussenstops kwamen er iedere keer van die mannetjes in de bus om eten te verkopen of een vals liedje ten gehore te brengen en dan konden we letterlijk een duit in het zakje doen😁. In Pangandaran aangekomen, wachtte ons een verrassing waar we niet op gerekend hadden: je kon alleen verder naar het hotel zittend achter op een bromfiets of in een betjak(fietstaxi). Betjak dus! Was eigenlijk best grappig! 😁😉

3 August 2017

We zijn vandaag op pad gegaan met zo'n local busje. Deze Toyota busjes rijden overal en zijn eigenlijk te vergelijken met de 'hop on-hop of' bussen in Engeland. De chauffeur brengt je zo ver mogelijk bij plek van bestemming. We hoorden mensen dan 'kiri' zeggen wat 'links' betekent en dan stopte hij 🚌 Onze 1e stop was bij de Cicaheum busterminal. Morgen vertrekken we naar Pangandaran en we willen wel veilig stellen dat er een bus die kant op gaat. Een buschauffeur gaf in gebarentaal aan dat er elk uur een bus rijdt naar Pangandaran, tenminste wij dénken dat hij dat bedoelde! 😁 Braga Street was ons volgend doel. Schijnt een winkelstraat te zijn waar heel Azië naar toe komt. Eenmaal aangekomen bleek er weinig van de oude art deco glorie over te zijn. Het viel best tegen. Het enige hoogtepunt van de straat was dat we een bekende Nederlander tegen kwamen! Zie foto, ben benieuwd wie hem herkent! Hint: kunst 🖼morgen de onthulling! 🤔🤗

2 August 2017

Vandaag hebben we het Djuanda Forest Park in Bandung bezocht. 🌴🌵🌿 Lekker even de drukte van Bandung ontvluchten 🛵🛵. Het park is een stukje jungle waar je mooie wandelingen in kunt maken. Ook zitten er grotten in (goa's genoemd) die vroeger gebruikt werden voor militaire doeleinden. In de goa Belanda (Nederlandse grot) werden in 1918 ook Indonesische vrijheidsstrijders daar gevangen gehouden. In het park staan ook heel veel kleine eettentjes waar je bijv klapper (kokosnoot) kon krijgen of maiskolven die gerookt werden in een bamboebuis. Het leukste was om in dit park de aapjes tegen te komen of liever...ze komen op jou af! Op gegeven moment dachten we: wat horen we nou? Zijn dat van die aparte vogels? Toen werden er ook takjes en vruchten naar ons gegooid...bleken het die apen te zijn! Echte apekoppen dus 😁die spulletjes kunnen pakken van jou in ruil voor eten! Was weer een leuke dag! Morgen dag 3 in Bandung 🖑🖑

1 August 2017

Teuku Angkor guesthouse is een mooie villa met fijne hoge kamers. Het smalle zwembad erbij was ons eerste doel. Althans... ik stond heel dapper in mijn bikini klaar om een duik te nemen, maar het water was niet gewoon koud maar echt ijskoud! 🤤🤤 en Henri die bikkel 💪liet zich niet kennen en dook erin voor een paar baantjes! 🏊 Net terug van een leuk restaurantje hier in de buurt waar we weer lekker gegeten hebben. De temperatuur was al behoorlijk gezakt naar graad of 20 met stevig windje. Was wat anders dan in Jakarta! Morgen op pad, kijken wat voor leuks er in de omgeving te doen is! Truste! 🖑🖑
Onze 1e treinreis naar Bandung leverde een verademing op, zowel wat betreft omgeving als de rust die het bood. Langs huisjes die letterlijk aan de rand van de samenleving staan in Jakarta naar de lieflijke natuur richting Bandung. We zaten 1e klas, maar omdat het een oude trein was had het die uitstraling niet echt meer. Toch nog steeds comfortabel 🚃 Onderweg werd even gestopt omdat er mensen wilden roken, dat kon gewoon! In Nederland niet denkbaar. Meteen ook gebruik gemaakt van de gelegenheid om een frisse neus te halen. Na een reis van ruim 3 en een half uur kwamen we in Bandung aan. Taxichauffeurs snellen op je af om je als eerste weg te willen brengen. Na keiharde onderhandeling van Henri 😂😂 over de prijs, werden we tot aan de deur afgezet bij een prachtige villa! 🏡