Europe, South America · 24 Days · 50 Moments · January 2018

25 January 2018

Wachten om te boarden Adios Chili

24 January 2018

Gisteren avond weer hele vriendelijke Chileense mensen ontmoet, zoals onze reis reis wij alkeen maar behulpzame en vriendelijke mensen tegen kwamen. Muchias Gracias Chili
Vandaag dus onze laatste dag in Chili en morgen weer naar huis. Zoals gezegd zijn er in Santiago niet veel bezienswaardigheden, daarom hebben wij deze dag aan een speciaal musea gespendeerd om meer over de jongste geschiedenis van Chili te wetente komen. Namelijk de tijd van de militaire dictatur van 1973-1990. Dus gingen we naar Museo de la Menoria y los Derechos Humanos. We verbleven ca 3 uren en dit heeft toch een diepe indruk bij ons achter gelaten, wat in deze tijd in Zuidamerika aan de hand was. Het was het zeker waard om deze tijd hieraan te besteden, want zoiets als toen hier gebeurde hebven wij helaas nog altijd in deken van de wereld. Daarnaast nog kort een Spoorwegmusea bezocht, fotos voor zwager Michael genomen, iets gegeten en nu even chillen en voor morgen ochtend nog een paar dingen regelen. Straks een hapje eten en morgen weer naar Nederland.

23 January 2018

En nog een paar foto's
Vandaag dus Santiago. In Santiago, de hoofdstad van Chili leven ca 6,5 mio mensen. Het is het kloppend hart van Chili, waar je nu ook voor het eerst mannen in pakken ziet lopen. Een stad met veel bezienswaardigheden is Santiago echter niet. Toch waren we ca. 7 uur te voet onderweg om de paar bezienswaardigheden te zien en de sfeer van de stad te proeven. Cerro San Cristobal, mooie punt om over de stad te kijken La Moneda (waar de President zit), waar we de wachtwissing hebben gezien Plaza de Armas, het centrum van de stad Catedral Metropilitana, paus was hier vorige week Londres 38, het huis van de geheime politie tijdens de militaire dictatur, helaas alles in het Spaans. In de wijk Bella Vista nog Peruaans gegeten en nu bijkomen en straks de drukke avond nog beleven

21 January 2018

Nu onze laatste station van onze reis bereikt. Santiago, de hoofdstad van Chili. Hebben een hotel in het hartje van de stad. Vanochtend uit San Pedro de Atacama vertrokken op weg naar het vliegveld in Calama. Besloten om vlak bij Calama de grootste kopermijn ter aarde te zien. Helaas viel er voor ons niet veel te zien. Dus dan maar naar het vliegveld. Net op tijd om 20.00 uur in ons hotel aangekomen om onze lieve Leontine net haar verjaardag te feliciteren. Voor het eerst in 30 jaar dat ik er niet bij haar ben. Nog 2 dagen de stad bekijken en dan zit onze reis weer op.
En nog een paar foto's
Vandaag noesten wij dus vroeg opstaan, want we gingen de geysers van El Patio bezoeken, de hoogst gelegen geysers ter wereld op 4300 meter hoogte. Het busje kwam ons om 05.00 uur ophalen en dan moesten wij nog ca 1,5 uur daar naar toe rijden. Gezien deze geysers op een zulke hoogte liggen, zijn ze alleen bij zonsopgang actief, zodra de zon gaat schijnen, veranderd de thermiek en vallen ze weer stil. Gezien de hoogte is de kookpunt al bij 85 graden bereikt en spuiten ze niet zo hoog als in Yellowstone of Ijsland. Achter Anerika en Rusland zijn in Chili de grootste Geyservelden. Daar aangekomen was het noodzakelijk om warm gekleed te zijn, we stapten de bus bij min 4,6 graden uit. Het schouwspel was mooi om te zien. Kregen daar nog een ontbijt om daarna een duik in het warne geyserwater te kunnen nemen. Hebben wij, gezien de drukte, niet gedaan. Bij de terugreis nog veel dieren gezien en Lamavlees gegeten. Morgen reizen we af naar Santiago voor de laatste dagen hier in Chili.

20 January 2018

Daarnaar verder richting Argentijnse grens naar Salar de Laco, voor mij het hoogtepunt van de dag. Een zoutmeer - vlakte, in combinatie net de bergen een prachtig beeld van velen kleuren. Enige minpunt, op een hoogte van 4 km wordt je door de wind bijna omver geblazen😕 Vanuit hier weer bijna 160 kn terug naar San Pedro de Atacama. Nu chillen, nieuws lezen, gelukkig heeft Eintracht Frankfurt gewonnen😀👍, straks wat eten en op tijd naar bed. Worden mirgen ochtend om 04.30 opgehaald voor de Tour El Tatio Geysers, niet de grootste, maar de hoogst gelegen geysers ter wereld, weer op 4300 mtr hoogte.
Vandaag bijzondere dingen beleefd. Wij waren vandaag niet bij Laguna Ceja, dit had ik verkeerd begrepen, maar waren wel op bijna 4300 mtr hoogte gereden en gelukkig geen problemen gehad, zijn de Tropico de Capricornio ( Steenbokskeerkring, waar de zon op 21.12 in het zuiden in de zenit staat ), 21.03 op de Evenaar en 21.6 bij de Kreefskeerkring! Geleidelijk van 2500 km naar een hoogte van precies 4240 mtr gereden naar de 2 meren Lagunad Miscanti & Miniques. Prachtige natuur omringt van bergen/vulkanen van 5778 mtr hoog....

19 January 2018

Hier de foto's Valle de la Luna
Vandaag dus onze eerste dag in de Atacama woestijn. Vanochtend naar de Sala de Atacama geweest, een van de vele zoutvlaktes hier. Onderweg nog een paar Alpaca's gespot. De zon brandde goed, dus petje op, water mee en een kleine wandeling maken. Hebben hier flamingo's gezien. Daarnaar terug naar San Pedro om te lunchen, om vervolgens Valle de Luna te bezoeken. Hier voelde je een beetje als of je op Mars rond rij. Prachtig. Nu lekker chillen, want morgen wordt het weer ca 200 km auto rijden naar Laguna Cejar, waar je bet als de Dode Zee op het water bij drijven.

18 January 2018

Aangekomen in San Pedro de Atacama. Hier blijven wij nu tot Maandag. Zijn nu op 2500 meter hoogte en zullen morgen eerst rustig aan doen om aan de hoogte te wennen. Willen zaterdag en zondag tot 4300 meter hoogte gaan.
2e week van onze reis nu achter ons. Midden Chili is ook heel mooi. De mooie natuur in het meeren-vulkaangebied, zo groen, zoveel bossen en echt iets voor de natuurliefhebber. De wijngebieden met zo veel lekkere wijnen, de artistieke stad Valparaiso met zijn muur schilderijen en hectiek van een grote stad en de sterren vallei, kale bergen, groene vallei en prachtig mooie sterren. Wederom mochten wij genieten van de gastvrijheid van deze lieve mensen. Of wij nu in een B&B of hotel of hostel overnacht hebben, ook al was de comfort soms iets minder, maar overal voelden wij ons thuis. Buitenlandse toeristen kwamen we echt pas in Valparaiso tegen en dan voornamelijk Duitsers. Nederkanders zijn we nog niet tegen gekomen. Het kijken naar de sterren was geweldig, zo helder en zo dichtbij. Ook de spintane uitnodiging van een Chileens echtpaar was overweldigend en hoeft taal geen barriere te zijn om mekaar te begrijpen. Vriendelijkheid en een lach doen gewoon zijn werk...

17 January 2018

Gisteren overdag rustig aangedaan en in de avond een tour naar het observatorium Mamalluca geweest. Hebben hier door telescopen heel veel gezien, zoals ster Sirion- Orion nevel- Plenaïden- clusters van sterren- Southern Cross e.v.a. Was heel leuk met een goede uitleg over het zuidelijke sterrenstelsel. De melkweg was duidelijk te zien, als ook 2 andere Galaxy's. Tegen 01.00 uur terug, nog een beetje sterren kijken en dan naar bed. Vandaag vertrekken we naar San Pedro de Atacama, in het noorden van Chili.
De eerste avond/nacht heel onverwacht anders verlopen. Bij hwt chillen aan de pool een Chileens echtpaar tegen gekomen, die ons spontaan hebben uitgenodigd voor een bbq in de avond. Zij alleen Spaans en 3 woorden Engels en bij ons anders om. Het is een mooie avond geworden met heel veel gezelligheid, veel lachen en nog meer Google Translate..... Tegen middernacht, naar heel veel vlees en drank, begonnen om de sterren te kijken. Prachtig, zo veel sterren en ook zo helder hebben wij ze nog nooit gezien. Zelfs de melkweg kon je herkennen. Om dit te fotograferen is moeilijk, met de telefoon zinloos. Met de camera wel mooie foto's kunnen maken, kunnen deze ip dit moment niet laten zien. Vandaag proberen wij een tour te regelen in een Observatorium en vannacht weer sterren kijken...

16 January 2018

Zijn nu aan gekomen in de Sterrenvallei Elqui. Helaas hebben wij Wifi alleen bij het receptiegebouw, dus geen live beelden oer facetime mogelijk. Ook duurt het down- en uploaden een eeuwigheid. Als jullie even niets van ons lezen, dan zijn we misschien met een UFO mee, want die worden hier blijkbaar vaak gespot🤔

15 January 2018

Tegen de avond lekker vis gegeten en genieten nu op de terras de avond in ons hotel. Morgen vertrekken we naar de Sterren Vallei Elqui, het doel van onze reis, sterren kijken!
Trouwens, roltrappen kennen ze niet☹️😓😬
Vandaag weer verplaatst, vanuit het wijngebied rondom Santa Cruz naar Valparaiso. Helaas niet zonder openthoud. Was ons Spaans beter, dan hadden we naar de politie geluisterd en hadden de omleiding gevolgt, welke men trachte ons uit te leggen! Maar wij maar de TomTom blijven volgen en in een mega file terecht komen. Na ca 1 uur in de file staan besloten om terug te rijden en alsnog de omleiding te nemen. 2 uur vertraging opgelopen om in Valparaiso aan te komen. Nicolai was de klos en is de stad ingereden, hectiek en het gebruikelijke chaos in zuidelijke landen, maar heeft heeft ons goed naar ons hotel gebracht. Deze bamiddag en avond de stad verkent, welke grotendeels tegen een berg aanligt, dus vele stijgingen en trappen moeten nemen. Zijn in de artistieke wijk beland net een leuke sfeer.

14 January 2018

Lekker gegeten weer bij een Chileen.
Rustig aangedaan vandaag. De ochtend lekker gechilt en in de middag een fietstochtje genaakt naar een vinery MontGrass. Was leuk, kleine proeverij gehad en nu weer chillen. Morgen gaan we naar Valparaiso, zo 3 uur rijden

13 January 2018

Vanavond heerlijk gefeten in een chileens restaurant en nu uitbuijen met een flesje wijn en 'Wie is de Mol' kijken
Vanochtend vertrokken en ca 660 km gereden naar Santa Cruz, een van de wijngebieden in Chile. Hier ons intrek genomen bij een kleine wijnboer voor de komende 2 dagen. Proost🍷🍷🍷

12 January 2018

Vanavond nog het stadje Villarrica ingelopen, war teten en nu lekker chillen en gaan slapen.
En nog een paar Ze verkopen hier Kuchen, zo Duits dus. En er is hier ook een boomhotel, helaas iets te boven ons budget☹️
En nog meerfoto's
Vandaag dus in het meeren- en vulkangebied van Chili. Na ons ontbijt, dus pan-kaas-ham-yoghurt, naar een natuurreservaat gereden en daar een wandeling door het bos gemaakt en 2 watervallen gezien. Doorgereden naar een ander park, hier wild gezien en met een kabelbaan een bergje op, waar je de tegenoverliggende vulkaan mooi had kunnen zien, helaas wij niet, hij zat in de wolken. Vanuit hier doorgereden naar Villarrica, een touristisch stadje, wij wij straks iets gaan eten en blijven slapen.

11 January 2018

..... Helaas hebben wij nog veles niet gezien, het tijdbestek was te kort, maar misschien kom ik hier nog eens terug om de rest te zien. Patagonië moet je de tijd voor nemen. Ze zeggen hier: Heb je haast dan verspil je tijd. En dat is waar. De mensen hier leven de dag zoals ie is, dus neem je de tijd en geniet van de simpele dingen in het leven. Moet zeggen dat ik hiervan iets heb geleerd en weet nu ook dingen meer te relativeren, domweg ben rustiger geworden. In de eenvoud vind je rust. Stel je voor, in Cochrane zijn ze nu een ziekenhuis aan het bouwen, de eerst volgende is 330 km verder op, boodschappen doen doe je met verstand, soms moet je 2-3 uur rijden om dit te kunnen doen. En zo zijn nog vele andere voorbeelden. Wat mij betref laat dit deel zoals het is en laat de natuur in al zijn schoonheid nog lang bestaan.
Vandaag ca. 89 km naar het vliegveld gereden naar Balmaceda en vanuit hier in 1 uur naar Puerto Montt gevlogen. Hier onze nieuwe huurauto opgehaald en via de Panamerica highway richting noorden gereden. Naar 350 km kwamen wij in de avond op onze bestemming bij Huilo-Huilo Reserva Batural Parque aan. In het meren- en vulkan gebied. Zullen morgen hier het eea gaan zien.
Nu op het vliegveld van Balmaceda. Zijn nu 1 week onderweg, dus tijd voor een kleine terugblik; Met spanning naar deze reis met mijn zoon Nicolai uitgekeken en tot nu toe overtreft deze reis en dit land mijn verwachtingen. Misschien komt dit omdat ik mij niet heb voorbereid op deze reis en ik alles aan mijn zoon heb overgelaten. Nicolai is net als zijn moeder in dit opzicht. Heeft zich wel goed voorbereid en ingelezen en was de afgelopen dagen mijn gids. Ook zie ik hoe hij met een vriendelijke lach en de durf om dingen te vragen de mensen hier mee krijgt en ook aan het lachen brengt. Fijn om als vader zijnde dit te zien. Patagonie is een plek op deze aarde, die hopelijk nog lang zo zal blijven. Natuurschoon en de eenvoudigheid van leven laat je zien dat wij in Europa niet meer de mooie dingen om ons heen waarderen. Patagonie lijkt net het Alpengebied, maar dan zonder massa toerisme, je voelt je hier een met de natuur.......

10 January 2018

En nog een paar foto's
Vandaag was dus een verplaatsingsdag, weer terug richting vliegveld Balmaceda. Vanaf Cochran eerst naar Puerto Rio Tranquilo, hier nog even links af naar een Gletscher, welke wij nog wilden mee pakken. Daar aangekomen, hadden wij ook nog een wandeltocht van ca. 2 uren moeten maken, maar helaas zat dit voor ons niet in. Dus voor niets 104 km extra gereden. Maar wel mooie dingen weer gezien. Lunch gehad in Puerto Rio Tranquilo, tanken, want dit was de laatste mogelijkheid ( bedenk dat je hier in een omtrek van ca 100 km verder geen benzinepomp heb!) Tegen 19.00 uur, naar 340 km onverharde wegen in Villa Cero Castillo aangekomen. Morgen ochtend nog 90 km naar het vliegveld en dan de vlieger pakken naar Puerto Montt. Dan begint de 2e gedeelde van onze reis, merengebied, wijngebied, Valparaiso, Sterrenvallei Ben benieuwd

9 January 2018

Nog een paar foto's
Vandaag het Nacional Parque Patagonia bezocht. Je kon daar een autotocht tot aan de grens met Argentinië maken, 72 km heen en 72 terug. Je rij hier door een soort Serengeti, waar je allerlei soort dieren kan zien. Natuurlijk, zoals alle wegen hier, onverhard en smal. Wij zagen Guanaco's, een soort lama, in overvloed, in totaal 4 condor's vliegen, paarden, op grote afstand flamingos. Poema en Struisvogel helaas niet. Het was weer een mooie dag in beeldschone natuur, waar mensenhand bijna niet te zien is. Later nog aan de Lago de Cochrane geweest en nu aan het Cerveza. Morgen hebben we een verplaatsingsdag van ca 250 km rijden tot Villa Cerro Castillo. Tot morgen weer
Gezellig ontbijtje in de woonkamer met chilense ochtend televizie. Gaan zo de Nacional Park Patagonia bezoeken. Kunnen daar veel dieren spotten
Goedemorgen Weervoor vandag ziet er prima uit.

8 January 2018

Vandaag dus weer de Carretera Austral gereden. Ca. 130 km tot Cochrane. Tegen 12 uur daar aangekomen en eerst het Turistico Informatico opgezocht, want we hadden nog een verblijfplek nodig, gezien op booking.com niets te vinden was. Tot onze verbazing zat daar een jonge Nederlandse vrouw, die daar woonde. Verblijfplek geregeld bij een oudere vrouw, dus communicatie weer met handen wn voeten, gezien zij ook nog slecht ziende is en Google translate niet gied kan lezen. Daarnaar in de auto gestapt en naar de gletscher Glaciet Calluqueo geteden. Weer 60 km heen en terug. Mooi zoiets tezien en van je zoon uitleg over de werking van een gleyscher te krijgen en welke invloeden de aardopwarming hierop heeft. Kan ik nog veel kerenvan hem. Nu een biertje pakken en straks eten
Lekker nog gegeten. Leek een beetje Oostenrijkst. Houten chalet en stevige kost. Wel lekker. Daarnaar weer vroeg naar bed, want 's-ochtends maakt je de haan wel wakker

7 January 2018

Daarnaar naar ons verblijf gereden. In een klein gehucht hadden we een "huisje" gehuurd. In de avond maakten de eigenaren voor ons de houthard aan. Gezellig. Waren uit eten in het enigste restaurant, bij moeders thuis: 3 gangen Soep Spaghetti Perzik uit de blik Was prima Weer op tijd naar bed, want Maandag weer 140 km voor de boeg
Om 12 aangekomen besloten we eerst te lunchen, dus een lekkere zalm gegeten, om daarnaar met de noot naar de Marble caves te varen. Heel mooi was dit om te zien en op de terugtocht gingen de gasten in volke speed over het water racen
Eindelijk weer verbinding met de wereld😀 Hadden Zondag helaas geen wifi. Zondag ochtend zijn wij vanuit Villa Cerro Castillo vertrokken naar Puerto Rio Tranquilo. Een rit van ca 130 km over onverharde wegen. Dus een vermoeiende rit van ca. 3.30 uur. Kijk naar de foto's

6 January 2018

Onze 1e volle dag in Patgonië. Na een goede nachtrust, wekker ging om 7 uur af, kregen we een prima ontbijtje en zijn daarnaar vertrokken naar Reserva Nacional Cerro Castillo, ongeveer 2 uur rijden. Let op, nu zijn wij nog op verharde wegen gereden, vanaf morgen is dit over. In Villa Cerro Castillo aangekomen, kon Nicolai niet gelijk de ingang voor onze hiking vandaag vinden, dus naar ons verblijfplaats gereden. Daar hoorden wij dat de ingang om de hoek was, dus auto katen staan en daar naartoe lopen. Bij de ingang, waar je entree moest betalen, zei men dat het een moeilijke hike was, maar we wilden toch niet verder dan de helft, vanwegen mijn knie en slechte conditie. Het was wen prachtige wandeling en naar 2 uur omhoog lopen was het mooi geweest. Op ons gemak terug, uiteusten en daarna een Chilense Kapsalon eten. Nu nog proberen "Wie is de Mol" kijken en dan slaoen

5 January 2018

Geland op Santiago en nu in de rij Immigration

4 January 2018

He he, eindelijk op onze bestemming in Coihaique-Patagonië aangekomen. Gistern om 14.30 vertrokken uit Numansdorp, in Brussels de vlieger naar Madrid, waar om 23.55 uur de take-off was baar Santiago di Chili. 13 uur vliegen, ging iets sneller dat de schedule was en om 09.00 plaatselijke tijd geland. Tijdverschil is maar 4 uur. Gingen gelijk weer inchecken voor onze laatste vlucht naar Balmeceda. Druk was het op het vliegveld, weekend, vakantie en vakantiegangers uit de hele wereld. Na een xa 2.20 uur durende vlucht met veel turbulentie in Patagonië geland. Direct onze huurauto halen, met een meevallende gratis upgrade en dan nog 1 uur naar Colhaique gereden, door gloeinende landschappen en op de achtergrond de bergen net besneuwde toppen. Even koffers op kamer gebracht, een pizza gegeten en nu moe op bed liggend een verhaal schrijven. Zullen gaiuw slapen, want morgen vroeg weg, om alle tijd aan dit land te schenken
Borden
Na een korte vlucht van 2 uur even een pitstop in Madrid. Een klein drankje doen en om 23:55 door richting Santiago de Chile. Een nachtvlucht van 14 uur. Tot in Chili!
Zijn op Brussels Airport, dus onze reis gaat zo beginnen.....

2 January 2018

Het aftellen begint. Nog werken tot Donderdag en dan om 18.45 vertrekken vanaf Brussel naar Madrid. Om 23.40 gaar onze vlucht naar Santiago en de vliegtijd is 13 uur en 40 minuten. Vanuit Santiago vliegen we door naar Balmaceda, Patagonië en zullen Vrijdag avond in ons hotel in Coihaique arriveren. Wordt een lange trip😀