Europe, Asia · 140 Days · 36 Moments · March 2017

Het avontuur van Danielle in Azië

Laatste bericht van mijn reis! Inmiddels vanuit Nederland. Nadat ik dik 2 weken in Arugam heb gezeten, vond ik het nodig mijn enkel op het laatst nog even te breken tijdens surfen. Terwijl ik uit het water probeerde te komen werd ik overspoeld door een wilde golf, waarna ik onder water met mijn voet in het zand bleef steken en zo mijn enkel brak. Nadat ik op het strand gekropen was, merkte ik dat ik echt niet meer op mijn voet kon staan. Op de rug van een jongen werd ik van het strand gedragen. Eenmaal in het ziekenhuis (met de ambu 1,5uur verder weg) bleek het gebroken en werd het heel primitief verbonden met een spalk. Enige voordeel hiervan: dat ik door de zorgverzekering business class werd terug gevlogen en champagne kon bestellen tijdens de reis naar ons kikkerlandje! Omdat ik in Qatar moest overstappen, werd ik als een oud omaatje op een golfkarretje naar de volgende vlucht gebracht. Iets waar ik wel om moest lachen. Gek einde van de reis, maar wel lekker om weer thuis te zijn!

29 July 2017

Na Nuwara Eliya verder gegaan naar Arugam bay. Waar ik al geweest was, maar waar ik weer terug naartoe wilde om te surfen en te relaxen voordat ik naar huis zou gaan. Hier had ik afgesproken om opnieuw te ontmoeten met Emma, met wie ik in Vietnam al eerder had gereisd en die nu ook in Sri Lanka was. Samen met haar en nog wat andere meiden (Demi, Valeria en Femke) heb ik hier echt een super leuke week gehad met surfen, zonnen en bijna elke avond een feestje ergens op het strand. Met z'n allen zaten we in the Long Hostel waar het elke avond spelletjes aan een grote tafel was met alle backpackers, onder het genot van heel wat drankjes en muziek. Met Emma en Marlon heb ik nog een tuktuk safari gedaan en opnieuw olifanten en krokodillen gezien van heel dichtbij. De week erop bleef ik samen met Femke achter, want de rest moest helaas naar huis. Tijdens uitgaan samen met Femke een leuke groep Nederlanders leren kennen, met wie we daarna nog een super leuke week hebben gehad!

17 July 2017

Na in Colombo mijn visum met nog een maand te hebben verlengt, ben ik via een nachtje Kandy door gegaan naar Nuwara Eliya. Dit stadje staat bekend als klein Engeland omdat het werd gesticht door een Brit tijdens de Britse koloniale periode. Vergeleken met de rest van Sri Lanka is Nuwara bijna koud te noemen. Omdat het hier een stuk koeler is, is het land perfect om thee te vebouwen en je vindt hier dan ook enorm veel theeplantages. Samen met een groepje meiden heb ik hier overdag een zes uur durende hike gedaan tussen de bergen, theeplantages en kleine dorpjes waar de mensen leven in kleine hutjes. Onze tourguide deelde snoepjes uit aan alle kinderen die massaal op hem af kwamen, zo schattig. Bij de theeplantages wilden de vrouwen daar met ons op de foto en vroegen ze ons de foto op te sturen. Na de wandeling waren we allemaal moe, maar erg voldaan door alle prachtige uitzichten die we gezien hadden. In de avond ben ik daarna ook lekker gaan slapen onder mijn twee dikke fleece dekens!

12 July 2017

Onze volgende stop werd Mirissa, een plaatsje aan de zuidkust. Behalve op een gehuurde fiets rondfietsen en op het strand liggen, hebben we hier vrij weinig uitgevoerd. De omgeving is wel mooi, maar omdat het 'off-season' is, zijn veel dingen hier ook gesloten. Unawatuna, waar we nog twee dagen gezeten hebben, was precies hetzelfde verhaal. Toch was het wel lekker om even een aantal dagen niet teveel op de planning te hebben. We hebben vanuit Unawatuna de stad Galle bezocht, wat een beetje voelde als thuis. Deze stad werd in de 17e en 18e eeuw overheerst door Nederlanders en dat is nog goed terug te zien. Zo heb je er een Nederlands fort, een Nederlandse kerk en meerdere restaurantjes/winkeltjes met Nederlands klinkende namen. Erg leuk dus om doorheen te lopen. In Galle raakte we vervolgens aan de praat met een local, die vertelde over de geschiedenis met Nederland waarna hij ons naar een winkeltje bracht om allerlei soorten kruiden en heerlijk Sri Lankaanse thee te proeven.

8 July 2017

Arugam bay: de plek die in Sri Lanka bekend staat als dé surfspot van het land en hier hebben we ons dan ook goed vermaakt. Een aantal ochtenden hebben we yoga gedaan en samen met Koen en Jeannine heb ik twee dagen surfles genomen. Onze instructeur Dulip nam ons mee naar Panama point, waar de golven goed zijn voor beginners om te oefenen. Het ging nog niet zo briljant als ik zelf gehoopt had, maar ik heb wel kunnen oefenen op een 6.6 hardboard en dus iets vooruitgang geboekt. Terwijl Dulip aan het brullen was dat ik 'IN THE WAVE' moest blijven, lukte het me steeds om precies het tegenovergestelde te doen. Uiteindelijk kreeg ik gelukkig iets meer de smaak te pakken. Naast surfen hebben we nog met een groepje een safari gedaan, maar omdat het regenden zagen we helaas niet heel veel dieren. Wel een slang, krokodillen en olifanten van heel dicht bij kunnen zien! Een van de olifanten werd zelf een beetje boos omdat we te luidruchtig en te dichtbij waren, wat nog best wel eng was haha.

3 July 2017

Ella: een plaatsje waar denk ik iedereen wel een beetje verliefd op wordt. Het heeft een prachtige groene omgeving en een hele relaxte sfeer. We verbleven hier in Tomorrowland hostel, wat bij binnekomst een beetje doet denken aan een afterparty van een festival. Elke nacht sliepen we hier in de buitenlucht en ik had een prinsessendeken waar ik onder lag haha. De eerste dag hebben we Little Adam's Peak beklommen met op het einde een geweldig uitzicht. Daarna was onze missie de trein te fotograferen op de beroemde Nine Arch Bridge, die gebouwd is in de Britse koloniale periode en bijna 3100 meter boven zeespiegel ligt. Iets wat prachtige plaatjes opleverd. Als afsluiting van deze dagen in Ella gingen we de laatste ochtend rond 6:30am al weg om Ella Rock te beklimmen. Een beetje een doolhof om deze top te bereiken, maar met behulp van een gids kwamen we er na 2/3uur hiken aan. Genoten van een mooi uitzicht en daarna tijd om de bus te pakken naar onze volgende bestemming.

1 July 2017

Na een helse busrit (nog steeds ziek) kwam ik samen met Koen en Jeannine voor de 2e keer aan in Kandy, waar we nog een nachtje hebben geslapen. Op deze manier kon ik uitzieken en konden we de volgende ochtend fit en uitgerust de treinreis van Kandy naar Ella maken. Deze treinreis staat bekend als een van de mooiste van de wereld en stond sowieso op mijn bucketlist voor Sri Lanka. Aangekomen op het station moesten we even wachten op de beroemde blauwe trein (die het erg goed doet op foto's) en niet veel later waren we onderweg naar Ella. Tijdens deze 7 uur durende tocht werden we absoluut niet teleurgesteld, onvoorstelbaar hoe mooi het landschap is. Elke 10 minuten heb je weer een ander adembenemend uitzicht vanuit de deuropening van de trein, waar we uiteindelijk een plekje hadden bemachtigd. Terwijl je met je voeten buiten de trein bungelt en de wind door je haren waait, rijdt de trein met max. 20km per uur door geweldige landschappen heen. Echt ontzettend genoten van deze treinrit.

30 June 2017

Trincomalee: Met z'n vijven besloten we naar de oostkust te gaan, waar de stranden erg mooi bleken te zijn. We vonden accommodatie aan Uppuveli beach, met een heerlijk uitzicht op zee en strand. De eerste dag bestond vooral uit slapen op het strand en zwemmen in de zee. Een van de jongens was jarig en dit hebben we gevierd met biertjes en cake op het strand, onder een prachtige sterrenhemel. Niet verkeerd! De dag erna zijn we mee gegaan met een snorkel tour, waar ik voor de tweede keer rifhaaien heb gezien. Deze waren echt best wel groot en zwommen ontzettend snel vlak onder ons langs! Verder hebben we nog een keer even door het stadje gelopen om tempels te bekijken. Maar door de hitte vonden we dit zo vermoeiend, dat we snel weer op het strand zijn gaan liggen haha. De laatste avond gingen we bij een klein hippie barretje eten. Helaas was mijn eten niet goed en heb ik de hele nacht moeten overgeven. Rampzalige nacht om deze leuke dagen af te sluiten helaas.

27 June 2017

Na Kandy ben ik met Jeannine en Agnes verder gegaan naar Sigiriya. Hier hadden we een super leuk hostel, waarbij we sliepen in de buitenlucht met alleen een klamboe om ons heen. Het hostel was gelegen in een bos, dus het was net alsof we in de jungle zaten. Een van de ochtenden hier hebben we de Pidurangala rock beklommen, waarbij we om 04:00uur vertrokken om de zonsopgang te zien. Terwijl de zon langzaam op kwam en de wolken roze kleurden, keken we uit op de Lion rock. In de 4e eeuw na Christus was hier bovenop een paleis van koning Kasyapa. De dag erop huurden we een fiets samen Koen en Charlie, die we in het hostel hadden ontmoet. Zo konden we de omgeving zien en rondom de Lion Rock fietsen. De laatste dag hier hadden we onze zinnen gezet op het spotten van wilde olifanten en zijn we met een tuktuk op een mini safari gegaan. Aan de rand van het National Park en super dichtbij de weg zagen we de olifanten staan. Eentje stak zelfs voor onze neus de weg over. Missie geslaagd dus!

25 June 2017

Aangekomen in Sri Lanka!! En dan waarschijnlijk de laatste bestemming (ook al wil ik nog lang niet terug). Ergens midden in de nacht kwam ik aan in Negombo, een stadje in de buurt van het vliegveld. Het hostel was helemaal leeg en ik was dus de enige gast. Prima om even bij te komen van de vlucht, maar niet heel gezellig. Ik heb hier een rondje gelopen door de stad en merkte dat ik heel erg werd aangestaard en ook werd aangesproken. Meer dan in de andere Aziatische landen die ik tot nu toe heb gezien. Het is wel duidelijk dat toerisme nog niet heel groot is hier (gelukkig). Omdat Negombo niet zo leuk was, ben ik snel doorgegaan naar Kandy. Hier had ik een hostel waar ook andere mensen zaten, waarmee ik de bekende Temple of the Tooth heb bezocht. In deze tempel is een stukje tand bewaard gebleven van Sakyamuni boeddha, die je overigens niet kan zien. Daarnaast hebben we een middag door de mooie Botanic Garden gelopen en kregen we uitleg over hoe thee gemaakt werd op een theeplantage.

22 June 2017

Ho Chi Minh city: alweer het einde van Vietnam, de tijd vliegt helaas. Samen met Emma had ik hier nog drie dagen voor ik mijn vlucht moest hebben. De eerste dag gingen we naar de Cu Chi tunnels. Dit is een enorm netwerk van ondergrondse tunnels (vrijwel onder het gehele land), die werden gebruikt voor verschillende militaire operaties tijdens de Vietnamoorlog. Erg indrukwekkend om door de enorm smalle tunneltjes heen te kruipen en de verschillende boobytraps die gebruikt werden te zien. Daarnaast heb je hier een schietbaan, waar je zelf kan schieten met een M16. Dat heb ik wel even geprobeerd natuurlijk😌. De overige dagen heb ik samen met Emma en Yoram een appartementje gehuurd op de 24ste verdieping, met twee badkamers, een rooftop zwembad en een geweldig uitzicht over HCMC. We wilden onszelf na al die hostels even verwennen haha. De laatste avond hebben we gevierd met een groep backpackers die we op andere plekken ook steeds tegen kwamen. Perfecte afsluiting van deze Vietnamtrip!

18 June 2017

Na Da Lat ben ik samen met Emma door gegaan naar Mui Ne. Na hier een dag op een leeg en uitgestrekt strand te hebben gelegen, besloten we de dag erop mee te gaan met een tour naar de beroemde zandduinen. Met een jeep werden we meegenomen om als eerst door de Fairy Stream, een riviertje dat door een rood dal van zandsteen gaat, te lopen. Het zandsteen is hier geërodeerd waardoor het er super mooi uit ziet en het water is lekker koel. Hierna werden we afgezet bij de witte zandduinen en plotseling leek het alsof we midden in de woestijn stonden. Samen met twee andere meiden heb ik een quad gehuurd zodat we zelf over de zandvlaktes konden crossen, super vet! De quad ging razendsnel en je bent dan ook zo op de top. Bovenaan de duin werden we flink gezandstraald, maar hadden we wel een prachtig uitzicht over de duinen en een meer vlakbij. De rode zandduinen waren iets minder spectaculair, maar zeker ook mooi om doorheen te lopen en een tijdje te genieten van het uitzicht.

17 June 2017

Helaas afscheid genomen van Steffie, waardoor ik alleen de nachtbus pakte naar Da Lat. In het begin was ik met alleen maar locals in de bus, maar gelukkig kwamen er later nog twee meiden bij, die ook Nederlands bleken te zijn. Omdat het met hen meteen erg gezellig was, ging ik na de busrit ook mee naar hun hostel en hebben we de dagen met z'n drieën in Da Lat doorgebracht. De eerste dag huurden we een scooter om de Pongour waterval te zien. Super mooi en de grootste waterval tot nu toe. In de avond gingen we naar de 'Maze bar'. Een bar die er van binnen uitziet als een soort Harry Potter huis, met verborgen deuren, vele trappetjes en allerlei kleine hoekjes en kamertjes. Letterlijk een doolhof dus. Hier kwamen we nog een hele groep mensen tegen die ik in andere hostels ook had gezien en met hen een top avond gehad. De brakke dag erna gingen we naar 'Crazy house' wat vergelijkbaar is met de Maze bar, maar dan in de vorm van een huis. Hele leuke en koele (25graden) dagen gehad hier!

16 June 2017

Na de drukte van Hoi An, ben ik samen met Steffi verder gegaan naar Quy Nhon (een klein plaatsje, aan de kustMidden in de nacht werden we daar ergens in de buurt gedropt op een weg, waar niet eens een taxi te vinden was. Vanuit het niks kwamen hier meerdere scootertaxi's ons 'hulp bieden', maar na onze vorige ervaring wilden we daar niks van weten. Omdat we door ze achtervolgd werden tijdens onze zoektocht naar een echte taxi, hebben we maar ter plekke het eerste en beste hotel geboekt die we zagen. Ze volgenden ons zelfs het hotel in, en vertelden de vrouw achter de receptie dat ze geen taxi mocht bellen voor ons. Na een kamer geboekt te hebben gingen ze eindelijk weg. De volgende ochtend konden we dan eindelijk naar ons hostel dat we eigenlijk hadden geboekt. Ondanks dit voor al was Quy Nhon verder erg leuk en mooi. We hebben een heel mooi strandje opgezocht waar alleen locals waren en hebben gereden door bergen en een stukje zandvlakte. Deze dagen heerlijk bijgekomen.

15 June 2017

Na vanuit Hue de 'Hoi An pass' te hebben gereden (jaja 6u lang door de bergen op de scooter) kwamen we aan in Hoi An, een gezellige kuststad in centraal Vietnam, met kleurrijke straten en vele tailors, die kleding naar wens kunnen ontwerpen en maken voor een prikkie. Het oude centrum van Hoi An is na de Vietnam oorlog zo goed als onaangetast gebleven en behoort tot Unesco erfgoed. In de avond worden de straten van het oude centrum verlicht met lampionnen en gevuld met mensen. Ik ben hier zeker een dag of vier geweest, ook om even te relaxen, beetje rond te wandelen, een spa te bezoeken en aan het zwembad te hangen. Met Ak, Sabine en Steffi heb ik de dagen doorgebracht en zijn we een paar avonden beland in de Tiger tiger, wat de meest bekende bar van Hoi An is. Super leuk, maar helaas is een van die avond mijn geld gestolen door twee mannen op scootertaxi's. Groot minpunt aan dit leuke stadje is dat je als westerling wordt gezien als een wandelende ATM. Tijd om verder te gaan dus!

8 June 2017

Phong Nha: Na een lange bustocht kwam ik hier midden in de nacht aan. Bij het ontbijt de volgende ochtend ontmoette ik meteen een leuke groep, waar ik de rest van de dag mee heb rondgetoerd door het National Park. De omgeving is super mooi en onderweg door het park vonden we een plekje waar we konden zwemmen in de rivier. Kraakhelder water en helemaal afgezonderd van de toeristische plekken, hebben we hier de hele middag gezeten en biertjes gedronken. De tweede dag ben ik met mijn kamergenoten Akkemee, Sabine en Steffi naar de Dark Cave geweest waar je een tour door de grot krijgt. We begonnen met ziplinen over de rivier, naar een punt waar we de Dark Cave in konden. Door smalle, donkere gangetjes en tunneltjes kom je uiteindelijk bij een modderbad aan, waar je in kan blijven drijven zonder iets te doen. Na elkaar een moddermasker gegeven te hebben we nog heerlijk gezwommen in de rivier, om vervolgens de dag af te sluiten met een bezoek aan de waterval in de Botanic garden.

4 June 2017

Tam Coc: een heel leuk, klein plaatsje vlakbij Ninh Binh, wat bekend staat om de vele karstbergen en de geweldige groene natuur. De omgeving wordt daarom ook wel omschreven als de plattelandsversie van Halong Bay. Blijkbaar zitten we precies in het goede seizoen, want alles is hier inderdaad prachtig groen en goudgeel. Veel graanvelden omringt met bergen en overal waar je kijkt is het 'picture perfect'. De eerste dag hebben we de omgeving verkent met de mountainbike. Met meer dan 40 graden was dit nogal een opgave en dacht ik ter plekke te verdampen naast een graanveld. Zelden zo gezweet als die dag haha. De tweede dag hebben we het iets rustiger aangedaan en gingen we met een roeibootje over de bekende Ngo Dong river. In plaats van dat je zelf roeit, doet een local dit voor je met zijn voeten ipv handen. Na deze dagen heb ik helaas, na meer dan een maand samen gereisd te hebben, afscheid moeten nemen van Nils. Heel wat traantjes gelaten, maar tijd om weer alleen verder te gaan.

30 May 2017

Na Hanoi zijn we verder gegaan naar Cat Ba island, waar we de eerste dag op de scooter de mooie natuur hebben verkend en een korte hike door het National park deden. Al zwetend naar de top vanwege de hitte, maar wel een heel mooi uitzicht over het park en de natuur. De tweede dag hebben we met z'n tweeën een geweldige prive tour op een vissersbootje gehad. Deze vaarde door floating village, een Vietnamees dorp op de zee, waar je ziet hoe de mensen op het water leven. Gevolgd door Halong Bay, een eilandengroep die behoort tot een van de zeven wereldwonderen (en niet voor niks). Daarna werden we afgezet op Monkey Island, waar we via rotsen omhoog zijn geklommen om te genieten van het uitzicht over de zee. Als afsluiting van deze boottocht hadden we nog een prachtige zonsondergang op het water!

28 May 2017

Hanoi: Tijd voor weer een nieuw land met als eerste stop de hoofdstad van Vietnam, Hanoi. Met zo'n 6,6 miljoen inwoners een drukte van jewelste, maar dit keer in positieve zin. Ons hostel zat aan het meertje bij Jade Island en vanaf daar konden we ter voet de stad verkennen. We hebben hier o.a. verschillende musea bezocht. In de avond zijn we naar een waterpuppet show geweest, wat zo verschrikkelijk stom was dat ik eerst in slaap viel en we daarna maar voor het einde zijn weg gegaan. De overige avonden hebben we genoten van het straatleven met om ons heen de locals, die allemaal op minikrukjes aan de straat zitten en lemon tea drinken.

26 May 2017

Siem Reap: Na een busrit van een paar uurtjes ben ik alweer beland op de laatste stop van Cambodja. Siem Reap is net als Phnom Penh groot, maar gelukkig minder druk en chaotisch. Voor het eerst sinds tijden hadden we een accommodatie die helaas niet de schoonste was, dus besloten we maar zo veel mogelijk weg te blijven van onze kamer. De eerste en heetste dag hebben we de beroemde tempels van Angkor Wat bezocht. Een tuk tuk driver heeft ons 7 uur rondgereden en steeds voorzien van liters water en vochtige doekjes, om het zweet na elk tempelbezoek weer af te kunnen vegen haha. Bloed en bloedheet, maar zeker de moeite waard om de tempels en ruïnes te bewonderen die bewaard zijn gebleven. Alles is groot, indrukwekkend en honderden jaren oud. Na deze actieve dag hebben we de overige toeristische dingen gedaan zoals het bezoeken van de old market, nightmarket en de pubstreet (grootste die ik in Azië heb gezien) zodat we rollend en zigzaggend naar onze 'prachtige' kamer konden terug keren.

22 May 2017

Na Koh Rong was de volgende plek Battambang. Een leuke plek om te verblijven, vooral ook omdat we een luxe kamer hadden en een heel chill zwembad. Omdat we al drie dagen weinig hadden gedaan (behalve aan het strand zitten), gingen we meteen de eerste dag naar de ruïnes om deze te bekijken. Een hobbelige rit bracht ons erheen. Op de heenweg zijn we nog gestopt bij een crocodile farm, wat echt een grote fout was. Totaal onvoorbereid kwamen we daar aan en bleken honderden krokodillen op een kluitje in gevangenschap te leven. Na jaren op de farm te verblijven worden ze vervolgens aan Vietnam of omstreken verkocht voor de huid of om opgegeten te worden. Totaal geen attractie die ik had willen 'sponsoren', De ruïnes waren verder erg mooi om te zien en om er omheen te lopen.

15 May 2017

Sihanoukville: een druk toeristisch plaatsje waar veel backpackers komen en veel gefeest wordt. Blijkbaar komt hier prostitutie veel voor, maar daar hebben we gelukkig niks van gemerkt. Wel van de corrupte politie, die ons aanhield om geld af te troggelen voor rijden op een scooter zonder internationaal rijbewijs. Beetje dom dat ik deze niet had aangevraagd voor ik weg ging, aangezien dit in Thailand ook een keer was gebeurd. Maar met een paar euro zijn ze tevreden, dus daarna weer verder kunnen rijden door de bergen op zoek naar watervallen en viewpoints. Eén avondje zijn we enorm dronken geworden bij Otres markt, een soort hippiemarktje, waar je kon eten, drinken en dansen op de muziek van goede livebands. De volgende ochtend was een dag aan het strand Otres Beach om uit te brakken🙈

11 May 2017

Na de drukte van Phnom Pehn snel doorgegaan naar een rustiger gedeelte van het land, namelijk Kampot. Een mooie omgeving om doorheen te rijden met de scooter. We zijn onder andere naar de Cave temple en Bokor Hill geweest. De rit naar Bokor Hill gaf ons een prachtig uitzicht op de top. Helaas op de terugweg een stormbui gepasseerd, waardoor we als verzopen katjes weer terug kwamen😏

8 May 2017

Aangekomen in Phnom Penh de hoofdstad van Cambodja! Net als de meeste Aziatische hoofdsteden enorm druk en chaotisch. Op de scooter hebben we (ik en mijn Duitste metgezel) de gevangenis Tuol Sleng en de Killing Fields bezocht waar we veel gehoord hebben over de tragische geschiedenis van Cambodja. Nog geen 40 jaar geleden werd bijna 1/4e van de Cambodjaanse bevolking in Tuol Sleng op een gruwelijke manier mishandeld en vervolgens vermoord door het Rode Kmer regime. Hun lijken kwamen terecht op de Killing Fields. Onbegrijpelijk waar mensen toe in staat kunnen zijn en bepaald geen 'leuk' uitstapje dus.

7 May 2017

Perhentian islands: Na Langkawi besloot ik hier met drie jongens mee naartoe te gaan. Een prachtig eiland en strand met het helderste zeewater dat ik tot nu toe heb gezien. Tijdens een dag snorkelen zagen we schildpadden en rifhaaien en omdat de duikomstandigheden hier erg goed zijn, ben ik gestart met de PADI advanced. Hiervoor moest ik vijf duiken maken waaronder: peak performance buoyancy, night dive, deep dive, navigation en wreck dive. Vooral night dive vond ik erg spannend, maar eenmaal in het water was het vooral super om vissen te zien in slaapstand. Ik heb alle duiken weten te overleven en uiteindelijk mijn tweede duikbrevet gehaald! De andere twee jongens gingen voor hun PADI open water en die heb ik vooral uit kunnen lachen vanwege hun gestuntel onder water 😁Ook zij haalden hun brevet. Daarna nog twee dagen met de jongens in Kota Bharu gezeten. Hier vuurvliegjes gezien en hele leuke locals ontmoet. Daarna werd het helaas tijd voor afscheid en het volgende land: Cambodja!

24 April 2017

Met Nils, Ezra en Simon ben ik vervolgens verder gereisd naar Langkawi. Ik was eerst niet echt van plan hier heen te gaan, maar de jongens overtuigden me om met ze meet te gaan. Langkawi stond gelijk aan relaxen, een mooi strand en een geweldig uitzicht vanuit ons hostel. Erg weinig activiteiten daar uitgevoerd en voornamelijk met een muziekje op het strand gezeten. Een van deze dagen zijn we nog met de steilste kabelbaan van de wereld naar de Langkawi bridge gegaan. Hier schijn je een prachtig uitzicht te hebben, maar we hebben vrijwel niks kunnen zien van het mooie uitzicht ivm de bewolking bovenop de berg haha.

22 April 2017

Penang: na een 8uur durende bustocht ben ik aangekomen in Penang (Georgetown). Penang staat bekend om street art en ik ben dan ook met een van mijn roommates de stad doorgeslenterd, op zoek naar de beroemde wall paintings van Ernest Zacharevic. Het hostel waar ik in verbleef was erg gezellig en ik ontmoette hier een aantal leuke jongens. Samen met Nils, Ezra, Dennis, Alex en Simon heb ik de dagen gespendeerd. We zijn naar de nightmarkt geweest, het 3D art museum, en de stad doorgelopen tot aan het rotsachtige strand. De laatste avond hebben we met z'n allen afgesloten in Pink Street, wat bekend staat om de vele barretjes en uiteraard drankjes!

20 April 2017

Inmiddels zit ik nu een dagje in Malakka, een schattig stadje met Nederlandse invloeden (jaja, ze hebben hier een stadhuys en molens😍). Overdag het stadje verkend en op het terras gezeten. Als je hier rond loopt is het echt een beetje alsof je in Nederland bent (afgezien van de hordes chinese toeristen Die er rondlopen met hun selfiesticks). Met een paar meiden in de avond wat gegeten vlak bij het hostel, wat gezellig was. Omdat Malakka niet zo groot is, pak ik morgen alweer de bus naar bestemming unknown. Wordt vervolgt!

19 April 2017

Kuala Lumpur: wat een heerlijk gestructureerde stad in tegenstelling tor Jakarta, waar het echt chaos was. Uber en Grab drivers staan al klaar voordat je zelf klaar staat, trein/metro/ bus is allemaal top geregeld en zelfs mijn hostel was niet echt een hostel te noemen zo luxe was het. Afgelopen dagen prima vermaakt door lekker de stad rond te slenteren met Lidice, shoppingmalls te bewonderen en de city highlights op te zoeken (Batu Caves, Petronas towers, china town etc.) Daarnaast een beetje aan het zwembad gezeten, waar ik helaas nog geen gebruik van kan maken. Maar ik bedenk me dan maar, dat het leven slechter kan!

6 April 2017

Ubud en Uluwatu: twee plaatsen waar ik de afgelopen dagen heb gezeten. Ubud was vrij groot en druk met veel touristen. De avond dat ik daar was aangekomen heb ik met wat mensen van het hostel gegeten bij een bar waar ze super goede live muziek speelden. Ubud is niet echt een uitgaansplek, dus na wat drankjes weer terug gegaan. Overdag heb ik met Lidice Ubud verkent op de scooter, naar de rijstvelden, waterval en een koffieplantage. De dag erna naar Uluwatu gegaan met Lidice. Uluwatu heeft niet echt een centrum, maar wel veel leuke eettentjes, mooie stranden enz. Helaas heb ik hier niet veel van gezien, aangezien ik een scooter ongeluk heb gehad. Mijn hele linker been is open en ik ben daarvoor inmiddels al twee keer naar het ziekenhuis geweest. Gelukkig niks gebroken, maar voorlopig mag ik niet zwemmen, surfen, duiken etc. Ik kan zelfs niet douchen, dus heeft Lidice mijn haren voor me gewassen haha. Morgen naar Canggu waar Inge zit, zodat ik daar nog paar dagen kan relaxen.

3 April 2017

Gunung Rinjani: met 3726m de op 1 na hoogste vulkaan van Indonesië. Inge en ik besloten de driedaagse trekking naar de top te boeken en gingen eergisteren van start. De eerste dag was naar mijn beleving loodzwaar. Het eerste gedeelte loop je door een soort van jungle en daarna op rotsen in 6 a 7 uur stijl omhoog naar Mount Rinjani Crater Lake wat op 2641m ligt. Bij ons regende en onweerde het de laatste paar uur terwijl we naar boven klommen via rotsen. We kwamen compleet doorweekt en verkleumd boven aan, waar we een uur op onze guide en porters hebben moeten wachten in de kou. Bovenaan het meer hebben we een nacht geslapen in tentjes op hele dunne matjes. 'Worst night ever' haha. Aangezien we zowat geen droge kleding meer hadden, en van andere hikers hoorde dat je bovenaan de top eigenlijk niks zag door slecht weer, bewolking enz. hebben we besloten om terug te gaan. Dus helaas de summit niet gezien, maar wel een mooi uitzicht over het meer gehad!

27 March 2017

Inmiddels aangekomen op Kuta Lombok, maar hiervoor heerlijk relaxte dagen gehad op Gili Air. Super klein eilandje wel, je kan het hele eiland rondlopen in ongeveer een uurtje. Esther heeft hier haar duikbrevet gehaald en Inge en ik hebben het eiland verkend, voornamelijk drankjes gedaan en wat contact gelegd met locals. De avonden waren niet heel spannend/levendig omdat het low season is, dus om deze dagen wat levendiger te maken besloten we de beroemde mushroom shakes uit te proberen. Het barretje waar we zaten had een idyllisch uitzicht over de zee en had relaxte bankjes met kussens plus allerlei gekleurde lampjes waardoor het heel sfeervol was. Beiden waren we tijdens deze trip intens gelukkig en lacherig en vooral bezig met onze eigen beleving. Wat ik me herinner is dat ik het idee had alsof ik in Villa Volta zat (van de Efteling) en Inge was aan het zwaaien naar haar imaginary friends haha😂. Oftewel zeker voor herhaling vatbaar (grapje mam en pap)!

23 March 2017

Na een enorm lange reis van Nederland naar Bali (in totaal 28uur onderweg geweest kwam ik aan in Canggu waar ik door Esther en Inge werd verwelkomd met biertjes en een mojito💝 Hier uiteindelijk twee nachtjes gebleven om even bij te komen en om achterop de scooter te kunnen rondtouren door Canggu. Ook meteen alle travel buddies van Es en Inge ontmoet en in de avonden drankjes gedaan bij onder andere Old man's en the Sandbar. De laatste avond heb ik hier mijn verjaardag gevierd, waarbij ik werd toegezongen door een musician en van Inge en Esther een mooie sarong en verjaardagsdrankjes kreeg (die uiteraard prima aansloegen) Es en Inge hadden daarnaast bedacht dat ze alle mensen in de Sandbar op mij af zouden sturen en ik heb dan ook, lekker akward, tientallen verjaardagsknuffels en kusjes gehad. Inmiddels zijn we op Gili Air, waar Es jaar open water aan het halen is en Inge en ik ons vermaken met drankjes!
Na een enorm lange reis van Nederland naar Bali (in totaal 28uur onderweg geweest kwam ik aan in Canggu waar ik door Esther en Inge werd verwelkomd met biertjes en een mojito💝 Hier uiteindelijk twee nachtjes gebleven om even bij te komen en om achterop de scooter te kunnen rondtouren door Canggu. Ook meteen alle travel buddies van Es en Inge ontmoet en in de avonden drankjes gedaan bij onder andere Old man's en the Sandbar. De laatste avond heb ik hier mijn verjaardag gevierd, waarbij ik werd toegezongen door een musician en Inge en Esther een hele hoop mensen op me af hebben gestuurd met de mededeling dat ik jarig was. Ik kreeg van hen een mooie sarong en verjaardagsdrankjes die prima aansloegen. Es en Inge hadden bedacht dat ze alle mensen in de Sandbar op mij af zouden sturen en ik heb dan ook, lekker akward, tientallen verjaardagsknuffels en kusjes gehad Inmiddels zijn we op Gili Air, waar Es jaar open water aan het halen is en Inge en ik ons vermaken met drankjes

20 March 2017

Na een goed verlopen maar lange vlucht ben ik dan eindelijk aangekomen op de first stop. Singapore it is!! Aangezien ik een uurtje of tien te overbruggen had, kon ik de stad wel een klein beetje gaan verkennen. Met de Free Singapore tour ben ik de highlights gaan bekijken. Eerst door de douane met mijn medetoeristen, waarna we door middel van een bus werden rondgereden. Allereerst gingen we naar Gardens by the bay, gevolgd door China Town. Helaas was dat het ook wel weer, aangezien er plotseling een hekje de weg over stak (lees, de buschauffeur zag even een hekje niet) waardoor de bus een beetje schade op liep en we opgepikt moesten worden door een andere bus. Tot zover de tour dus. Inmiddels vlieg ik alweer ergens in de lucht en ben ik onderweg naar Bali☀️!

19 March 2017

Zoooo ready for take off! Inmiddels al meer dan uurtje aan het wachten voordat mijn vliegtuig dan echt vertrekt richting Singapore. Ik ben er in ieder geval helemaal klaar voor🏝