Belgium, Thailand · 17 Days · 23 Moments · August 2017

6 September 2017

Wopla, terug met de boot naar de pier om in Ban Phe een minivan te nemen naar een andere pier heujjj 🚐

5 September 2017

We aten deze avond in het gezelligste restaurant van het eiland. 🏮Het zag er fancy en duur uit maar dat was het tot onze verbazing niet. Ik nam ontbijt als avondeten omdat ik smachtte naar yoghurt en fruit en Joppe nam ribbetjes met een patatje.
Vandaag zouden we beachday doen. Dit houdt in: zonnen en zwemmen. Tot mijn verbazing kwam daar ook nog eens surfen bij. De golven waren niet zo hoog en dus ideaal om nog wat te oefenen. 🏄🏽‍♀️🏄🏽‍♀️We hadden echter niet door dat de zon zijn tol zou eisen... Wanneer we smiddags even gingen opfrissen, zag ik overal al dikke rode vlakken verschijnen. Kreeft Césare was born this way. Voor mij werd het dus boekje lezen in de schaduw. Even ontspannend natuurlijk. 📖

4 September 2017

Eens aangekomen in Ban Phe namen we een boot naar Koh Samed. Samed is een klein eiland met witte stranden 😵 Opnieuw sliepen we in een bamboehutje op 50m van het strand. Door het stappen met die loodzware rugzak waren Joppe en ik oververhit en sprongen we meteen de zee in. Het witte strand was prachtig maar ik had toch iets meer palmbomen verwacht 🌴🌴 De zee was zout en lauw en de zon was moordend. 's Avonds aten we iets en keken we naar de zonsondergang terwijl 100 andere Chinezen selfies maakten bij het water... want wat zouden ze anders doen. Dag 1 op het eiland: check ✔️

3 September 2017

Ja jong, 't noorden zit erop. Vandaag nachttrein terug naar Bangkok. Vandaar reizen we verder naar de eilanden. Man, ik kijk zo uit naar het bakken op de white beaches, het bewonderen van de zonsondergang en het snorkelen aan de rotsen. 🌊 't wordt een chill luilekkerleventje daar. Nu eerst nog deze nachttrein overleven. Alles is goed uitgerust hoor, maar ik slaap vanboven omdat ik kleiner ben en er schijnt constant een licht van de gang in mijn ogen waardoor ik amper in slaap kan vallen. Pray for me 🙏🏼😴
Week 2 zit er al bijna op 😭😭
Wekker om 6.00AM. Oe, dit doet pijn op reis haha. De terugtocht naar Pai met de scooter zou ons een dikke 3 u kosten en onze minivan vertrok om 11 u 30 naar CM. Stressss. We reden met nuchtere maag door het ochtenddauw en snokten ons midget ontbijt naar binnen op de eerste bergtop. Let's go! 🛵🛵🛵

2 September 2017

In Mae Hong Son hadden we niet veel speciaals gepland. We zouden er ook maar één volledige dag zijn want overmorgen hadden we een minivan en nachttrein te halen. We passeerden eerst langs een hot spring die zo belachelijk hot was dat je er geen vinger in kon steken. Het water kookte. Gelukkig bevond deze zich in een kuuroord, dat ook over een best wel groot zwembad beschikte. We hadden zo uitgekeken naar een zwemke want we zaten al bijna 2 weken in steden en dorpen. Helaas was het bewolkt... We reden door naar een waterval, maar deze was een teleurstelling, daar zij superhoog maar zo goed als uitgedroogd was. We keerden terug naar het zwembad, waar we opnieuw de hele boel voor onszelf hadden, maar dit keer met volle zon. Het kostte de zon 1 uur om ons te transformeren in kreeften. Ons Belgisch velleke is duidelijk geen UV 11 gewoon... 🦀🦀

1 September 2017

Oelala, we zijn de uitdaging aangegaan. Ons plan was om nu 2 nachten naar Mae Hong Son te gaan, met de scooter weliswaar. De tocht van 110 km bevat zo'n 440 bochten waarvan 30% haarspeldbochten en de andere 70% net niet scherp genoeg om haarspeldbocht te zijn. We vertrokken rond de middag met elk een kleine rugzak. Onze zware backpack lieten we in Pai bij de scooterverhuur staan. Met Joppe aan het roer, deden we er een dikke 4 uur over (inclusief viewpoints en eethuisje). De rit zelf was echt waanzinnig. Geen bocht of uitzicht was hetzelfde. We bereikten 3 bergtoppen en telkens voelen we achterover op het uitkijkpunt. Net iets vetter dan de Alpen, moet ik zeggen. 🛵

31 August 2017

In Pai bezochten we nog enkele watervallen, klommen we 401718473616171 trappen omhoog naar de gigantische White Buddha middenin de bergen en genoten we van de zonsondergang op de Pai Canyon. Joppe ging over een superdunne rots door naar de andere stukken canyon maar ik bleef wijselijk staan. Affraid of heights, lol.

30 August 2017

Hoe cute is dit barretje? Duidelijk weer in Pai. Echt zalig om de meest uiteenlopende stijlen terug te vinden in café's en bars. Iced matcha's zijn hier standaard, terwijl je je in België blauw zou betalen. Fresh fruit for me and eggs for Joppie. Jum.

29 August 2017

Een absoluut hoogtepunt in Pai was het bezoek aan een boerderij waarvan het land tot 10 m diep gespleten was door een aardbeving. De boer gaf niet op en blies zijn boerderij opnieuw leven in met een leuk concept. Bij de aankomst word je persoonlijk begroet en overladen met thee, juice, wijn, fruit, noten en confituurtjes. Je kan via een klein jungle pad de spleten gaan bekijken, en dan doneer je in een box gewoon wat je vind dat het concept waard is. Ik vond dit idee meer dan top. We kochten ook een klein flesje wijn. Voor 's avonds bij een kaarsje. Off course. 🍷
PAI! Het absolute backpackersparadijs van Thailand. Call it Hippie Town. We sliepen in charmante bamboohuisjes, uitgerust met een klamboe (die het nog charmanter maakte). Benieuwd wat dit dorpje, dat slechts 3 levende straten groot is, ons kon schenken. ⛰🏡

28 August 2017

Na het meeten met topkoppel Cuong en Hanna in Bangkok, kwam date 2 in Chiang Mai. We gingen iets lekker eten en drinken (haaaa, bier) op de Night Market. Er werd zelfs traditioneel gedanst. Maar wat is een Night Market zonder live music... We ontdekten een minibar met een fantastisch energieke band, maar we ontdekten deze te laat. Ze gingen sluiten... Ai. Achja , morgen zouden we toch weer samen eten en drinken hehe. Cuong en Hanna zetten hun reis verder naar Laos en wij trokken door naar...

27 August 2017

TIJD VOOR OLIFANTEN 🐘🐘 Lekker duur daguitstapje was het helemaal waard. Pick up at 7, een minivan-ritje van een uur en het avontuur mocht beginnen. Eerst: Bamboo floothing. We raasden op een bamboo vlot de rivier af tot een punt waar we weer opgepikt werden. Een interessante trekking door de natuur leerde ons veel over de planten en insecten. We trokken ook door het dorp van een geïsoleerde stam. Maar dan, eindelijk tijd voor de olifanten. We mochten ze aaien, voederen met banaantjes, knuffelen, scrubben met modder en wassen in de rivier. Dat laatste eindigde in een gigantisch watergevecht tussen de olifanten; echt onwaarschijnlijk. Doodcontent en doodmoe werden we terug naar ons hotel gebracht. Slaapwel 💌

26 August 2017

In Thailand MOET je eens een scooter gehuurd hebben: 1. spotgoedkoop en 2. uitzicht tijdens de rit is waanzinnig. We cruisden naar een (gratis) national park waar we een gigantische slijmerige waterval konden afdalen. Leek vet gevaarlijk maar de stenen hadden best wel veel grip. Na 2 uur afdalen ontdekten we helemaal beneden het mooiste deel van de waterval: de laatste krachtige straal die verging in een idyllisch vijvertje, versierd met lianen. Uiteraard kon Tarzan het niet laten om ze eens uit te testen... Onvergetelijk! Daar bovenop was er ook nog eens een prachtig turkoise hot spring, omringd door bananenplanten en palmbomen. Wat een plaatje. En mag ik vertellen dat we daar zo goed als alleen waren? So relaxxxxing.
Nachttrein Ayutthaya - Chiang Mai Na 2 uur tijdverdrijf (douchen, foto's selecteren, schrijven, lezen) in het hostel mogen we eindelijk onze strak gepakte rugzak naar beneden brengen. We're about to take the night train 😅 Een moment waar we echt naar uitgekeken hebben. De rit blijkt een ongelooflijke ervaring te zijn. In 12u reis je zo helemaal naar het noorden van het land. In het station meeten we twee Nederlanders (zalig om eens ervaringen te delen met andere backpackers) die in de wagon naast ons zullen slapen. Het ziet ernaar uit dat ze net zo excited zijn als ons. Bij het opstappen moeten we echt onze ogen opentrekken: een wagon vol stapelbedkotjes, afgesloten met een gordijntje. De onderste heeft een raam maar is ook het grootst en dus het interessantst voor Joppe. Ik neem het bovenbed. Nadat we elkaar een goedenacht wensen, denk ik hier in mijn bedje na over wat we de voorbije dagen allemaal beleefd hebben. Ik voel me doodcontent 😊

24 August 2017

Ayutthaya werd stop 2. Deze stad was eeuwenlang de hoofdstad van Thailand, voordat Bangkok dit werd. Overal in de stad doken gigantische ruïnes op die je kon bezoeken. Aan ons hostel huurden we een fiets om onze tour te doen. Helaas hadden we tweemaal pech: eerst geraakte het slot rond onze fietsen niet meer open en daarna was mijn band plat... 🙄 De ruïnes waren wel echt de moeite! We zagen zelfs het wereldberoemde 'Buddha head embedded in a Banyan tree' in één van de ruïnes. Hier waren de toeristen uiteraard dol op 🤤

21 August 2017

s' Avonds moesten we natuurlijk eens door de befaamde Kao San Road passeren. In een gezellige bar probeerde Joppe het Chang bier uit (Aka Big Chang) een gigantische zoete pint. Dag 1 was geslaagd 👏🏼
Tijdens onze avondwandeling spotten we een typisch klein Thais restaurantje, dat werd uitgebaat door een vriendelijk, kloek vrouwtje. Echt prachtig om te zien hoe trots de vrouw was op het eten dat ze serveerde... en terecht! De Pad Thai was heerlijk ☺️ We aten samen ons buikje vol voor nog geen €5. O zo charmant.
-nog steeds wakker 😴- Eerste indruk van Bangkok: omg. Het verkeer was indrukwekkend: zo chaotisch maar toch zo vlot?! Ik kan de straten omschrijven als: vuil, stinkend en gebombardeerd met elektriciteitskabels. Het was er bloedheet en plakvochtig. Na een vet snel ritje met de Tuk Tuk, komen we eindelijk aan bij ons hostel. Het hostel was fris en duidelijk gericht op jeugd. Een snel douchke deed ons ongelooflijk veel deugd en we waren meer dan klaar om de stad te gaan ontdekken. We verkenden rondom ons hostel, maar al snel sloeg de vermoeidheid toe en besloten we enkele uurtjes slaap in te halen. Tegen de vooravond gingen we terug de straat op, op zoek naar onze eerste echte traditionele maaltijd!
Oelala, aangekomen in Subarnabuhmi AirPort in Bangkok. Nog steeds geen idee hoe heet het hier zou zijn. Het is 5u40 en de zon komt net op. Als vreemden moesten we eerst door de immigratie controle. De politie bestempelde ons internationaal paspoort en we moesten eveneens verantwoorden waarom we naar Thailand kwamen... We vonden onze backpacks in no-time en wisselden onze euro's in voor de eerste Baht. Via de Raillink zoefden we tot in hartje Bangkok. De metro zat zo goed als BOMVOL want uiteraard vertrok iedereen naar zijn werk of naar school. Het was blijkbaar ook de gewoonte om eerst de zitbanken in te palmen, dan rechtover iedereen te komen staan en dan de middenrij op te vullen. Het was muisstil en we voelden ons bekeken. Wanneer we uit de Raillink kwamen, voelden we eindelijk de hitte. Niet. Te. Doen. Onze comfortabele training op het vliegtuig was nu de grootse kwelling ooit. Op naar het hostel!

20 August 2017

So damn spannend. Joppe's ouders brachten ons met de auto naar de luchthaven. Gelukkig een vlotte rit zonder file (kan ik missen als kiespijn). Stress was al in grote mate aanwezig. Er stond al heel wat volk aan de check-in waardoor we 50 min. moesten wachten. Onze backpacks verdwenen vliegensvlug op de band en we kregen onze vliegtickets in handen. Fjoe. We dronken samen nog een koffietje en begaven ons door de veiligheidscontrole. We vonden vlot ons baan, ondanks dat ik nog maar 2 keer gevlogen heb en Joppe nog nooit. We snoven al een klein beetje cultuur wanneer we op het vliegtuig begroet werden met Sawasdee en er overal vogelgefluit klonk. Joppe was doodgelukkig toen hij zag dat hij films kon kijken. We kregen veel gratis drankjes en random avondeten om 15u00... Topservice! Helaas de volle 12u geen oog dicht kunnen doen. Joppe heeft uit het raam (en ik vanop de buitencamera) toch een schoon stukje zonsondergang kunnen spotten. We zijn er bijnaaaaa!