Belgium, Thailand, Australia · 47 Days · 48 Moments · March 2017

Our Aussie Adventure: Sam & Cee Down Under

21 April 2017

We're coming home! 🇧🇪 Ondertussen al halfweg, in Bangkok. 🌏 Nog 12u vliegen voor de boeg 🛫

20 April 2017

Ook aan de stranden van Sydney is het best goed vertoeven. Heerlijk om surfers in de gaten te houden die hun kunsten op de beste golven tentoon spreiden of om er de zonsondergang mee te pikken. Wij bezochten het bekende Bondi Beach en het wat rustigere Manly, beide gelegen aan de oceaan. Vele stranden liggen immers aan het havengebied. Om er te geraken moesten we de Ferry nemen 🛳 Deze maakt deel uit van het openbaar vervoer, waardoor we in volle spits tussen heel wat pendelaars op de boot belandden. Pendelen met zo'n uitzicht, het is eens wat anders dan de files op de Brusselse ring 🏝
Onze laatste halte: Sydney. Wat een stad, prachtig gelegen langs verschillende baaien die een inham van de oceaan vormen. De skyline spreekt voor zich 🏙

19 April 2017

Mooiste vlucht ooit: van het Great Barrier Reef naar de skyline van Sydney! ✈️ En dat allemaal met een voor de Aussies 'usual domestic flight'.

17 April 2017

Weer heel wat vreemde dieren tegengekomen, maar uit veiligheid maar niet van allemaal een foto genomen. 🕷🐛🦃 Het regenwoud is ook de thuis van heel wat mooie kobaltblauwe vlinders. Helaas pindakaas geen krokodillen gezien. 🐊
Ook vandaag een prachtig stukje natuur gezien, al was het weer iets volledig anders. We zijn helemaal noordwaarts gereden door het Daintree National Park, het oudste regenwoud ter wereld, tot aan Cape Tribulation. Om dit dorpje te bereiken moesten we de Daintree River oversteken op een klein varend ponton, mét de camper. We maakten verschillende wandelingen in de tropische hitte, langs kleine en grote watervallen, speciale planten en bomen en een theeplantage. 🌱Cape Tribulation is de enige plaats ter wereld waar twee als werelderfgoed erkende fenomenen samenkomen: where the rainforest meets the reef. 🌴 Zwemmen is in het hele gebied spijtiggenoeg verboden, zowel in rivieren, creeks als de zee. Er zitten naast de jellybox fish namelijk ook krokodillen! 🐊 Op de eindeloze stranden lijken we wel alleen op de wereld... De nacht brachten we door in Port Douglas, een mondain stadje met vele leuke bars en het mooie 4 Mile Beach. Morgen al voor de laatste keer op weg met de camper!

16 April 2017

Cairns, een stad in het tropische noorden (lees: snikhete vochtige temperaturen ☀️afgewisseld met korte maar krachtige regenbuien 💦) waar we zonder verwachtingen twee nachten verbleven. Opnieuw een enorme meevaller met zijn lagoon in het midden van de stad (een gratis openbaar zwembad met zicht op zee en vele bbq's), levendige night markets, gezellige esplanade langs de kust, vele hipster bars en restaurantjes, ... En slechts een beetje verder op de camping: een oase van rust. Hoe schoon kan het leven zijn! Vrolijk Pasen voor iedereen! 🐤
Vandaag gaan duiken op de set van Nemo: The Great Barrier Reef. 🐠 Op drie verschillende locaties gingen we de onderwaterwereld bewonderen. En ook de cast was aanwezig: clownvisjes, anemonen, krabben 🦀, gekleurd koraal, grote en kleine vissen in de gekste formaten en motieven 🐡🐟, gigantische zeeschildpadden 🐢 en zelfs... een haai! 🐋 Een Pasen zoals we er niet vaak één gaan meemaken en weer een onvergetelijke ervaring rijker! 🐣

15 April 2017

Vanmorgen gaan skydiven: Fan-tas-tisch! En dan nog voor iedereen een tip: gewoon doen! 🛩 (Ps: van Sam hebben we niet meer foto's...)

14 April 2017

Na een korte rit aangekomen in Mission Beach. Vandaag staat een rustdag op het programma, want dit dorpje staat vooral bekend om zijn lange idyllisch strand. 🏖 Onze camping voor vannacht ligt middenin natuurgebied aan zee, de woonplaats van de bedreigde cassowary (of helmkasuaris in het Nederlands). Ook hier lopen er enkele rond, samen met hun kleintjes. We verschoten ervan hoe groot ze zijn, vergelijkbaar met een emoe. Je blijft er best bij uit de buurt, want ze deinzen er niet voor terug mensen aan te vallen met hun volle 60kg. 's Avonds met zeezicht een Australische visschotel gaan eten. Na de skydive vanmorgen zetten we de weg noordwaarts verder. Per toeval maakten we een tussenstop aan de Johanna Falls, wat een verborgen parel! We waren net op de set van Tarzan terecht gekomen.🌴Na een kleine bushwalk door het regenwoud kwamen we bij een waterval in meerdere niveaus. Zwemmen en de natuurlijke glijbanen in de rotsen waren zalig, maar slippery!

13 April 2017

Op Magnetic Island, of Maggie zoals de Aussies het noemen, liepen we weer heel wat wildlife tegen het lijf. Onderweg naar The Forts, zoals de naam het zegt een wandeling langs een fort waar je wordt beloond met een wijds uitzicht, spotten we enkele wilde koala's. 🐨 De eerste koala's die we zagen in het oosten van Australië, bij deze tropisch warme en vochtige temperaturen. Terug aan de kust zagen we een kleine rotswallabie, verscholen in de schaduw tussen de rotsen. Bij zonsondergang komt de kolonie wallabies vantussen de rotsen en huppelen ze vrolijk rond op het strand. En een troep enorme papegaaien zat in een boom alle groene blaadjes weg te eten.
De dag doorgebracht op Magnetic Island, een klein eiland voor de kust van Townsville. Omdat het maar 20 min varen is met de ferry ⛴ , zijn er dagelijks velen die de oversteek maken. Het is daarom ook een soort buitenwijk van Townsville geworden. Er zijn maar 4 dorpjes op het eiland, wat het openbaar vervoer heel simpel en goedkoop maakt. 🚌 Kapitein Cook gaf het eiland zijn naam, omdat zijn kompas er niet werkte en het eiland dus wel magnetisch moest zijn. 🛳 Gelukkig zijn wij de weg niet kwijt geraakt tussen de vele mooie baaien! We brachten de nacht door in Townsville, een gezellige universiteitsstad aan zee. Maar eerst nog in een typisch Australische strandbar gezellig gaan eten.

12 April 2017

Vandaag met een speedboot Whitsunday Islands gaan verkennen. Werkelijk het paradijs op aarde... of toch voor de storm hier passeerde. 🌴 De mooie groene eilanden zijn nu helemaal bruin gekleurd, stranden verplaatst of zelfs verdwenen. De eilanden die bewoond werden zijn nu verlaten en zullen ten vroegste binnen een jaar opnieuw gasten kunnen ontvangen omdat werkelijk alles opnieuw opgebouwd moet worden. 🏝 Ondanks dat alles is het er nog steeds prachtig. We gingen snorkelen 🐠 met stingersuits aan, om ons te beschermen tegen de gevaarlijke jelly box fish. 🐡 Precies de Power Rangers die gaan zwemmen. Het zand op Whitehaven Beach is zo zacht als fluweel; dat is genieten onder een stralende zon ☀️

11 April 2017

Bowen, deel 2 van ons plan B. Een stad waar we eigenlijk gewoon voorbij gingen rijden, maar wat een aangename verrassing. Onze overnachtplaats voor de komende twee dagen ligt pal aan zee. En zo ook de public barbie. 🍖 Bbq'en met zo'n uitzicht zal ook niet vaak meer voorvallen. Maar eerst maakten we nog een wandeling door National Park, langs verlaten baaien. En probeerden we zo'n gevallen kokosnoot open te breken. Onderweg op het strand zagen we kleine krabben 🦀, die zich razendsnel voortbewegen op zand en er al even snel in onder duiken. Ook de zonsondergang is hier de moeite. Gek om te zien tijdens het aperitief, want ondertussen wordt het hier al donker om 18u. 🌄
Risks of the Tropical Lifestyle 🌴
Airlie Beach, Heart of the Reef 🐠. Helaas twee weken geleden ook het hart van Cyclone Debbie 🌪. Oorspronkelijk waren we van plan hier enkele dagen te verblijven, maar de schade was er zo erg dat dit onmogelijk werd. Het is dan maar een dagtrip naar deze idyllische bestemming geworden. Hoe dichter bij Airlie Beach, hoe duidelijker de kracht van de natuur. Het stadje zat na de storm 5 dagen zonder water en zelfs 12 zonder elektriciteit. Van veraf lijkt het nog steeds een paradijs, maar dichtbij wordt de schade echt duidelijk: boten zijn gezonken of op de kade beland, palmbomen afgeknakt, daken ingestort, ramen gebroken. Overal zijn mensen druk in de weer om alles weer in de Caraïbische stijl als voorheen te herstellen. Maar nog veel horeca en winkels zijn gesloten. Gelukkig hebben ze hier een ijzersterke mentaliteit: no worries, we'll fix that! 💪🏻
Change of plans: aangezien er op onze volgende bestemming (waar we 3 dagen zouden blijven) heel veel schade is door de cycloon, zijn alle campings er momenteel toe voor heropbouw. 🌪 Daarom gingen we op zoek naar een alternatief. Het eerste is een dag Mackay. Dit keer verblijven we niet aan zee, maar langs een creek. Heel erg mooi, alleen van de muggen zijn we minder fan. Ook deze ochtend werden we vergezeld door enkele nieuwsgierigen aan het ontbijt, al waren het geen emu's deze keer 🐦

9 April 2017

Onze route verdergezet naar Rockhampton, waar ons voor het eerst echt de impact van de cycloon duidelijk werd. De weg ernaartoe was best spannend, aangezien pas de dag zelf de wegen voor het eerst opnieuw werden opengesteld nadat ze dagenlang blank stonden. We moesten dus in tankstations opweg ernaartoe gaan vragen of de weg nu al dat niet weer was vrijgegeven. Gelukkig was dit net wel het geval, wat ons een omweg van 4u(!) heeft bespaard. Oef! 🛣 Eindbestemming vandaag was Yeppoon. De camping voor de nacht lag net buiten de stad, naast een dorp genaam Emu Park. Je kan al raden waarom... Bij het ontbijt was er één wel erg geïnteresseerd, die wou graag mee ontbijten 🍳☕️
Een lange rit van 650 km met de camper achter de rug, op ellenlange highway (te vergelijken met een steenweg bij ons). Kilometers aan een stuk geen tegenligger of auto achter ons, altijd hetzelfde landschap en steeds knal rechtdoor. Gelukkig heeft de overheid hier ook door dat zo'n baan op de duur gaat vervelen; daarom zetten ze borden met grappige oneliners of zelfs trivia-vragen, waar het antwoord pas na enkele kilometers volgt. Het landschap langs de weg bestaat hier in Queensland vooral uit sugarcane, waar ze rum uit distilleren. Natuurlijk maakten we in Bundaberg graag een tussenstop om de bekendste rumdistillerij van Australië te bezoeken. Volgende tussenstop: Town of 1770, zo genoemd omdat Captain Cook precies daar in 1770 voor het eerst aan wal ging. Het is one of Australia's best kept secretes met uitgestrekte stranden. Tot enkele jaren geleden was de weg ernaartoe niet geasfalteerd en was het dorp wat afgesloten van de buitenwereld. Daardoor is het er nog steeds erg rustig.

8 April 2017

Na het zandeiland naar Tin Can Bay, aan de andere kant van de baai. Een klein dorpje met jachthaven, maar oh zo mooi gelegen op een landtong. Enkele gezellige restaurantjes en een prachtige zonsondergang, meer moet dat niet zijn. We brachten de nacht door op een sympathieke kleinschalige camping ⛺️, maar moesten weer vroeg uit de veren. 's Morgens dolfijnen gaan voederen, die laten natuurlijk niet op zich wachten. 🐬 Het verhaal gaat dat ze er ooit een gewonde dolfijn hebben verzorgd, uit dank blijven de anderen en nieuwe generaties dagelijks terugkeren. Vandaag hadden we geluk: een mama was er met haar dolfijntje van amper 8 weken oud. Wat later kwam de 5-jarige broer er ook bij. Nadien weer back on track, want we moeten nog heel wat kilometers afleggen vandaag! 🗺
(2/2) Gelukkig zijn we maar 1 keer vastgereden! Alsof het rijden er nog niet lastig genoeg is, zijn er ook enkele 'luchthavens' op het strand, waar je moet uitkijken voor landende vliegtuigjes 🛩. En ook in the middle of nowhere staat de arm der wet paraat: alcoholcontrole! 🚓 No worries, all safe 👌🏻 Verbazend hoe er op zandgrond toch regenwoud kan groeien. De mooie creeks die erdoor lopen zijn zo helder dat je de zandgrond erdoor kan zien (het is dus geen slijk, zoals ons op het eerste zicht leek). En dan kwamen we bij Lake McKenzie, een paradijselijk meer met fluweelzacht zand waar je je even op een andere wereld waant 🏝 Daar werden we allemaal even stil van...
'Met de jeep door het oerwoud 🌴' (en ook wel on the beach) was de leuze van de dag. Vandaag Fraser Island onveilig gemaakt met een 4x4. Maar eerst met de kleinste ferry ooit 🛳(die gewoon ergens op een strand vertrekt, je moet maar weten waar 🤔) van Inskip Point op het vaste land naar Hook Point op het grootste zandeiland ter wereld. Het strand is hier de highway en ineens ook een van de enige 'wegen' van het eiland. Rustig op het strand liggen en dobberen in zee is hier daarom verboden. Ooh ja, en ook wel omdat hier echt dolfijnen, bijtende krabben en vooral haaien in de oceaan zitten 🐋. Gelukkig zijn er enkele mooie zoetwater lakes en creeks inlands waarin we ons konden verkoelen. Rijden op het strand houdt wel wat risico's in; zo moet je rekening houden met de getijden wil je niet weggespoeld worden. Het is dus steeds opletten waar op welk moment te rijden. Niet in het minst ook omdat je kan vastrijden in het zand bij te weinig snelheid en omdat er wilde dingo's rondlopen. (1/2)

7 April 2017

Tweede halte: Rainbow Beach. Vandaag opnieuw een dag vol actie: surfing 🏄🏼 Eerst met de 4x4 naar een afgelegen strand, in een baai met ideale golven voor beginners. Na heel wat vallen, blauwe plekken, schaafwonden, doorzetten en hulp van een echte surfboy is het toch ook gelukt om te blijven rechtstaan op de plank 🏄🏼‍♀️ Eens aangekomen op de camping werd weer eens duidelijk dat de Aussies plaatsnamen nooit ver gaan zoeken 🌈

6 April 2017

Hooray: vanaf nu op weg met de camper! 🚐 Eerste halte: Noosa, prachtig stadje aan Everglades. Bij sunset gaan kayakken tussen de mangroves, hele leuke ervaring 🚣🏼‍♀️ Nadien eten gemaakt zoals alle Australiërs doen: public barbie. Op veel openbare plaatsen vindt je hier een barbecue, gratis te gebruiken door iedereen. Het is zelfs zo populair dat er 's avonds steeds wachtrijen zijn. Ondertussen het campingleven dus al meer dan gewoon 🏕

5 April 2017

Nog een laatste citytrip, voor we aan een trip door Queensland beginnen: Brisbane! Ook hier enkele gekke beestjes middenin de stad ontmoet. De gevolgen van Cycloon Debbie waren wel nog zichtbaar aan het hoge tij en bruingekleurde water van de Brisbane River. 🌪@Wim: bedankt voor de tip, het was super lekker in Les Bubbles 🍴

4 April 2017

Genieten van de laatste momenten in South Australia met het beste wat deze state te bieden heeft: eten en drinken ☕️ Weer kwamen we enkele zwarte zwanen tegen, nog steeds een vreemd zicht voor ons. Vanuit een flying tiger keken we in de lucht naar de sunset, voor we in de Sunshine state landden.

3 April 2017

Adelaide is ook the city of wining and dining, met zijn perfecte locatie tussen enkele wijnvaleien. Om ons een local te voelen moeten we dat natuurlijk aan de lijve ondervinden🍷🧀 We bezochten het National Wine Center , Central Food Market en een brouwerij, waarna we niet anders konden dan ons helemaal in de lokale cultuur te integeren en te proeven van al dat lekkers. Santé!
Adelaide, ooit geschetst als een utopie, is een gezellige stad rond de Murray River omringd door groene longen. Zelfs middenin de stad werden we verrast door enkele rare snuiters, die met hun lange bek continu eten lijken te pikken uit de grond. Plots hoorden we een vreemd geluid; dat klinkt als een hoop vogels maar we konden dit toch niet thuisbrengen. Het bleken hon-der-den vleermuizen boven ons hoofd te zijn. Op klaarlichte dag fladderend van de ene boom naar de andere, of gewoon ondersteboven aan het uitrusten aan een tak. Verder brachten we nog een bezoek aan het national art gallery van de Aboriginals. Speciaal 🎨

2 April 2017

Op Kangaroo Island weer heel wat Australische fauna ontmoet. De zeeleeuwen zijn mega coole dieren. Wij wisten trouwens niet dat ze 4 poten hebben en zich zo dus perfect (en nog wel snel) op land kunnen voortbewegen. Ook hebben we weer enkele koala's gespot, eentje lijkt net gitaar te spelen op een eucalyptustak. 🐨 In een andere baai hebben we langneus zeeleeuwen zien genieten van de zon op rotsen.
Vandaag zijn we Kangaroo Island gaan verkennen, een eiland voor de kust van South Australia. Met 4405 km² best wel groot, net zoals de afstand ernaartoe. Bus-Ferry-Bus en dat nog eens terug duurde daarom wat langer dan we ingeschat hadden. In Australië zijn ze niet erg creatief in het benoemen van dingen. Zoals de naam dus al doet vermoeden hebben we hier een pak wilde kangoeroes en wallabies gezien. In Seal Bay gingen we zeehonden spotten en we bezochten de Remarkable Rocks, zo genoemd omdat ze een merkwaardige vorm hebben. Door erosie gevormd uit graniet, waardoor ze knal oranje kleuren en zo stevig zijn dat we ze mogen beklimmen. De wind zorgde weer voor wild zeewater en gaf de golven tegen de rotsen een witte kleur, het leek net melk. Na een dag genieten in de natuur, morgen opnieuw naar de stad van wining and dining!

1 April 2017

Na een lange autorit met passage aan The Pink Lake aangekomen in Adelaide en de nieuwe bestemming meteen goed ingezet 🍷🍻🍴

31 March 2017

De afgelopen twee dagen verbleven we midden in de natuur in het Grampians National Park. Letterlijk in onze achtertuin kwamen enkele nieuwsgierige locals polshoogte nemen 🐺
Na een bezoek aan Griffiths Island bij Port Fairy doorgereden naar Halls Gap, waar we 2 dagen in een National Park vertoeven. Aan mooie wandelingen en spectaculaire uitzichten geen gebrek. Helaas is het weer nog steeds wisselvallig, al heeft ook dat zijn mooie kanten 🌈

29 March 2017

Apero the Australian way in Port Fairy 🍸
Great Ocean Road part 2. De dag begonnen met een wandeling door het regenwoud van Otway National Park in Maits Rest. 🌱Dit is het natste gebied van Victoria State en ook vandaag treffen we regenweer. 💦Vervolgens langs de woeste Shipwreck Coast gereden, waar storm ondertussen aan land is gekomen. 💨De hele dag wisselen stralende zon en forse wind en regen elkaar af. 🌤 Aan zo'n stormweer heeft deze kust zijn mooie kliffen en steile rotsen te danken. Gelukkig hebben die woeste golven ook hun charme. 🌊 Onderweg zijn we opnieuw hier en daar een wilde koala tegengekomen, verscholen boven de weg in een eucalyptusboom 🐨

28 March 2017

Room with a view op Sam zijn verjaardag🔑
Op de Great Ocean Road hebben we enkele dieren in het wild tegengekomen. Tussen de eucalyptusbomen na wat speurwerk wilde koala's zien zitten. 🐨 De vogels waren heel wat minder schuw en vlogen ons onmiddellijk tegemoet. 🌴Al was niet iedereen daar even enthousiast over...
De dag begonnen met een stop aan het strand van Brighton, waar kleurrijke strandhuisjes de kust sieren. 🏄🏼‍♀️ Na een picknick aan Bells Beach onze weg vervolgd naar the Great Ocean Road: honderden kilometers weg langs de woeste kustlijn van de oceaan. 🌊 We zijn vandaag dan ook de hele dag verwend met een prachtig zicht op de schoonheid van de natuur. Wanneer we in Lorne wat van de kust afwijken en landinwaarts het Otway National Park inrijden, komen we middenin het regenwoud watervallen tegen. Deze Eskrine Falls zijn 38m hoog en liggen 300m boven zeeniveau. Morgen vervolgen we onze weg voor deel 2 van de GOR.

27 March 2017

(2/2) Gelukkig was het weer opnieuw opgeklaard met een stralende hemel. Op de hike op weg naar de black swans werden we verrast door rondspringende wallabie's. Totaal niet schuw maar eerder nieuwsgierig naar ons. In tegenstelling tot de koala's die 20u per dag slapen om energie te sparen zodat ze rondkomen met hun caloriearm dieet, zijn deze wallabie's hyperactief. Wat een kracht zit er in hun poten! Bij zonsondergang zagen we de kleinste pinguïns ter wereld uit zee komen om de nacht op het land door te brengen: de pinguïn parade.🐧 Als je goed kijkt zie je er een paar op de laatste foto. Vervolgens gingen we op het Woolamai Beach onder een schitterende sterrenhemel de melkweg bewonderen. Op weg naar ons appartement werden we nog opgeschrikt door een overstekende wombat. En zo hebben we al met heel wat Australisch wildlife kennis gemaakt op onze eerste dag out of the city 🐨
Vandaag kennis gemaakt met Australia's wildlife 🐨 Op weg naar Philip Island pelikanen gevoederd in San Remo: enorme vogels met een spanwijdte van 2m, een bek om 13l water te kunnen opslaan en nood aan 7kg vis per dag. Van enorme hitte sloeg het weer plots om naar bewolkt en winderig. Een local vertelde ons dat er een storm op komst was. In een conservation center gingen we wilde koala's ontmoeten. Door zoveel wind waren sommigen roerloos op een bolletje gedraaid, anderen bewogen net deze hele tijd om aan de wind te kunnen ontsnappen en nog anderen trokken er zich niets van aan en bleven rustig verder eucalyptus verorberen. Onze weg vervolgd naar The Nobbies, waar zeeleeuwen uit het water komen om van de zon te genieten. De storm was ondertussen aan land gekomen, de zeeleeuwen daarmee helaas onder water verdwenen. We besloten naar het Black Swan Lake (in Aussie zitten echt veel meer zwarte dan witte zwanen) te gaan. (1/2)
Breakfast Melbourne style: op zondag uitgebreid op een terrasje in een gezellige alley, maandag on the go van een street food kraampje.

26 March 2017

Dag 2 in Melbourne: hot, hot, hot! We hebben de verschillende wijken van de stad verder verkend. In the Victoria Market, de grootste en oudste foodmarket van Aussie, heerste een gezellige multiculturele sfeer. Langs vele kleine steegjes volgden we een street art-walk. In de namiddag gingen we supporteren op de Formule 1 Grand Prix, de eerste van het seizoen. Helaas kon Stoffel op zijn eerste GP niet uitblinken, maar wat een belevenis! Om de dag af te sluiten gingen we de sunset bewonderen op St. Kilda, waar we onverwachts een pinguïn hebben gespot. Bye Melbourne, morgen trekken we de stad uit.

25 March 2017

Finally arrived! Na een stevig ontbijt in één van de vele hippe koffiebars, de stad verkend per fiets. 🚴 Onder het motto 'walking sucks' liet een local ons de leukste plekjes van Melbourne zien en werd het meteen duidelijk waarom deze stad elk jaar zo hoog scoort in het lijstje 'most livable cities in the world'. Om ons vanaf dag één een echte Aussie te voelen, sloten we de dag samen met 100.000 anderen af met een bijeenkomst van de enige religie die de stad kent: het Aussie Rules Football 🏉

24 March 2017

Halfway there! Eerste vlucht zit er op, tegen de verwachtingen in veel en vooral lekker eten. Op naar de andere kant van de evenaar, nog 9 uur te gaan ✈️
Laat het avontuur beginnen: onderweg naar Bangkok ✈️

19 March 2017

Op de valreep ons Open Water Diver Diploma behaald. Nu zijn we er echt helemaal klaar voor 👌🏻