Vietnam · 13 Days · 25 Moments · July 2017

Het avontuur van Anne-Marie in Vietnam

Na vier restaurantjes en smerige welkomstdrankjes bleek dat het heel normaal is om je te verheugen op het meest lekkere van de laart (lees friet/pizza) wat er dan vervolgens niet is. Uiteindelijk aten we frieten in het hostel, maar daar is ook alles mee gezegd. Zondag hebben we rustig aangedaan. Eerst een bijbelstudie over de vervolgde kerk, ook hier, en daarna gezwommen bij een infinitypool van een vijfsterrenhotel. Waarom boekt Avanta dat soort hotels ook alweer niet? Ik moet toch nog even omschakelen naar de back to basics. Het is maar twintig euro. Ook het eten is heel goedkoop. Voor drie euro at ik mijn eerste noedels en begon ik aan mijn colaverslaving voor deze vakantie. Het is nog veel te spannend wat ik wel en niet kan eten en drinken.
Een vakantie sluit je natuurlijk in stijl af. Na die zware klimtocht vond ik een gezichtsmassage een verdiend cadeautje. Lekker relaxed genoten we nog van ons laatste drankje op een rooftop midden in de stad. Dag Vietnam, wat was het fijn!

10 August 2017

Donderdag. Wakker worden met uitzicht op strand, palmbomen en zee. Zelfs een paar uurtjes slaap voelen dan goed. Energie genoeg voor een 'easy' hike naar de top van de berg, dacht ik. Achteraf een slecht idee op flipflops. Het was nog erger dan de klim naar de waterval. Nog nooit heb ik zo gezweten in mijn leven. Mijn topje kleurde van lichtblauw naar donkerblauw. En mijn broekje van blauw naar bruin. ;) Gelukkig geven de zwaarste tochten wel de beste uitzichten. Overal waren expeditie robinsonstrandjes te zien. De rust en de vlinders die ons omringden maakten de wandeling heel bijzonder. Een gratis vlinderpark. Daarna mezelf snel afgespoeld en op het strand mijn kleren gedroogd. Na de lunch weer terug op de boot naar Cat Ba om nog verder met de bus en de boot naar Hanoi te gaan. Het rocks hostel stond daar gelukkig nog te galmen. Konden wij ook lekker herrie maken. Met z'n allen backpacks inpakken is best hilarisch.

Woensdag. Onze laatste twee dagen in Vietnam zijn aangebroken en die gaan we heel relaxt doorbrengen. Met de bus vertrekken we naar Halong Bay, om daar eerst met een boot tussen de vele rotsen door te varen. Met recht een van de zeven natuurwonderen op aarde. Het kajakken in het blauwe water is heerlijk. Zelfs achtergrondgeluid van apen. Daarna kunnen we eindelijk een duik nemen in het water. Lekker zout. We drijven vervolgens richting ons 'privé-eiland', heel prive met nog honderd andere mensen... Onze gids Xi snapte maar niets van ons. In plaats van te dansen, zaten we te zingen op het het strand. Rare guys. Misschien kwam het door de inktvis. Waar we 's middags nog langs ze zwommen, kregen we ze tijdens het diner weer gepresenteerd. Het hoofd was best lekker, maar de tentakels vond ik toch echt te eng. De twee Spanjaarden bij ons aan tafel konden hun geluk niet op door alle overgebleven oesters, gamba's en inktvissen op te eten. En wij vulden ons gewoon met Pringles.

8 August 2017

Dinsdag. Reisdag naar Hanoi. Uitslapen, laatste keer fruitsapje halen en pancakes eten in Luang Prabang, backpack weer inpakken, mieren overal verwijderen en dan nog een laatste appelcake halen bij de bakker. Het eten was fantastisch in Laos:) het vliegveld geeft toch een iets minder fijn gevoel. In de lucht was dat gevoel al snel verdwenen. Tijdens het ienieminievluchtje zagen we zelfs de regenboog boven de bergen. In Hanoi was het daarna meteen weer wennen aan de 36 graden en toeterende scooters overal. Ook het hostel was bijzonder. Soort van mix tussen disco en camping. Gelukkig konden we vluchten naar een eettentje (en de Burgerking voor ijsje) en daarna shoppen. Moe genoeg om verbazingwekkend lekker te kunnen slapen.

7 August 2017

Hoogtepunten: De eerste Aziatische olifanten gespot om op te rijden. Zelf kreeg ik de kriebels. Zoals de kindjes hier gewoon naar school moeten, horen deze dieren ook vrij te zijn om in de jungle rond te stampen. Utopia. Heerlijk restaurant waar je kunt chillen op je eigen kussen aan het meer, met biertje en garlic bread terwijl de zon ondergaat. Afsluiter: shoppen op de avondmarkt
De ochtendstond heeft goud in de mond, of beter: een aalmoezenceremonie van monniken. Terwijl de zon rond half 6 opkomt, verzamelen alle mensen zich langs de kanten van de weg om eten te geven aan de bedelende kaalgeschoren mannen. Duf maken we de foto's. We lopen terug over de ochtendmarkt. Wat een kleuren en geuren aan eten. En wat een vieze dingen weer. Het was me al wel duidelijk dat ik geen vlees hier zou eten, maar live zien hoe een vis doormidden wordt gehakt met een bijl, valt ook niet goed op een lege maag. Daarna maar snel weer een vers vruchtensapje. Heerlijk! Op naar het avontuur in de grotten van... eerst een half uur met de tuktuk door de blubber. Logisch waarom die driver niet blij was met 12 personen. Na een overtocht door het bruine water van de Mekong, konden we de grot in. Grootse verwachtingen, maar het leek net een kringloop vol nepbuddha's. Genoeg goud voor vandaag. De trappen waren wel (weer) goud voor de conditie.

Zondag. Psalm: met wie zou je god kunnen vergelijken? De grootsheid vonden we vandaag bij de King Su Watervallen. Een subtropisch paradijs was de beloning na een zware klim omhoog. Iets onderschat op slippertjes. 'Gewoon' op blote voeten ging het ook, met stok en flink gemopper. Modder is tenslotte ook goed voor je huid... Hoe het boven was, daar heb ik gelukkig plaatjes van. Gods schepping is ontzagwekkend. Met recht was dit een rustdag. In het hostel hebben we nog een toepasselijke preek geluisterd, alleen werd de rust af en toe verstoord door kakkerlakken, hagedissen en muggen. Je gaat dingen waarderen in de Nederlandse kerk, die je echt niet van tevoren had bedacht;)
Zaterdag. Sabadee! Wat een vies hostel, maar voor 5 euro per nacht wel het beste geslapen tot nu toe. Kon ook niet anders na zo'n reis. Om half 12 moesten we uitchecken en op zoek naar een nieuw hotel. Nog niet heel makkelijk. Een groep van 12 hollanders is toch wat veel en luiddruchtig. En het engels is misschien ook wel een probleem. Hotel gevonden, voor 3 dagen. Natuurlijk weer half gebaseerd op leugens, maar dat mag de pret niet drukken. Weer lekker een 'schone' douche. De bloedvlekken op de handdoeken zijn al minder erg. Smiddags zijn we de berg belklommen... eerste boeddha's gezien. Een en al goud dat er blinkt. Veel zijn hier op zoek naar het geluk en laten daarom ook vogeltjes uit. Overal waar je loopt ruik je wierrook. Nachtmarkt was een feest. Wat een prul, maar afdingen wordt steeds leuker. Groente, patat, pizza en een crepe maakten de dag compleet. Het weerwolven kon daarna beginnen.
Laatste dagje sapa. Lekkr uitgeslapen en genoten van het luxe hotel, wat we toen nog niet doorhadden. Daarna laatste inkoopjes gedaan, kopje thee op terras en toen avondeten. Om zeven uur zou de nachtbus vertrekken richting ... vanaf daar zouden we overstappen naar.. om vervolgens in luang prabang wakker te worden. Dat liep allemaal anders. De nqchtbus was overboekt. Eachten...
Volgende dag. Trektocht. Langs drie dorpjrs. 14 km. Perfecte timing. Terug in de regen in een 4x4. Maar goed ook met die hobbels. Rijden zo ik er niet graag doen. Eten bij ladybird. Lekkere pizza's en daarna potje presidenten in het hostel.

3 August 2017

Half 6. Dag minder fijne bus, Goedemorgen, Sapa! Wat is het koud met de 24 graden. Waar ik kijk zie ik de wolken tussen de bergen trekken. En het enige wat ik hoor zijn de vrouwen uit de bergstam die 'hello', 'whats your name' 'where are you from' 'trekking', 'shopping'? zeggen. De laatste lettergreep van die zinnetjes spreken ze dan zo vragend uit dat je het 's avonds nog in je hoofd hebt. Hard leven hebben deze vrouwen wel. Zelfs de kinderen worden ingezet voor de verkoop van armbandjes. 4, 5 jaar nog maar, geen benul van geld en soms nog met babybroer op de rug geknoopt Op zoek naar het hostel omringen ook de scootertjes ons weer. Groep van 12 is gesignaleerd en op zoek naar een hotel. Na flink afdingen en een grondige inspectie bleek dat nog niet voldoende... Op naar het dorpje Cat Cat. Tussen de rijstvelden (sawa's) zien we de wevers, de bouwvakkers en boeren aan het werk. De bloemen, watervallen, metershoge bamboe en hele grote vlinders en libelles maken de schepping compleet.

31 July 2017

Het hoogtepunt van de dag was de vietnamese voetmassage. Fantastisch voor een paar euro heerlijk 45 minuten al het vocht eruit gedreven. Tot slot ook nog rug en nek wat ook helemaal vast zat. We kwamen natuurlijk wel iets te laat, maar dat overkomt me wel vaker. Lekker mijn eigen ding gedaan. En nu in de nachtbus hobbelen naar Sapa.
Maandag. Hoofdstad Hanoi. Dat kan natuurlijk niet zonder een heel vet ontbijt. Zo'n twintig tissues gaan erdoorheen voordat het ei niet meer glimt. Tijd om de stad te ontdekken. De wandeling in de Lonelyplanet was erg leuk, maar niet voor 35 graden. Heel toeristisch dus een busje gepakt en ons rond laten rijden. Nog steeds geen botsingen gehad in het drukke verkeer. Gewoon doorlopen is het beste. Na een vette lunch met garnalen in een Vietnamese toko doorgegaan naar het mausoleum en het paleis. De taxi zette ons ook meteen flink af, letterlijk en figuurlijk. Al met al een leuk stad, maar de cultuur is veel interessanter. De werkende mensen, al het eten op straat, de winkeltjes met maar een specifiek product x100. Alles is hier te koop. Het diner was voor de verandering weer vet. De pasta pesto dreef in de olijfolie. Voor de zekerheid maar wat bananen en passievruchten gekocht.

Met je hoofd in de wolken, 14 uur lang, alles voor een onvergetelijke vakantie. Best wat onwennig stapten we met elkaar in het vliegtuig, maar eenmaal in Hanoi was de groep al gevormd. Onderweg deelden we de angst om een noodlanding te maken toen een man aan de beademing moest en op Moskou was de douane ook niet heel gezellig. Slapen zat er niet heel erg in. Het ontbijt kwam namelijk al om half 7, terwijl het voor ons half 2 was. Met een flinke jetlag wachtten we op de visums. Mijn eerste stempel is binnen! Daarna kwamen er nog veel meer indrukken: geld wisselen terwijl overal schreeuwende vietnamesen staan, geld uitgeven als een miljonair, oversteken terwijl je denkt dat je aangereden wordt en bij alles het gevoel hebben dat je wilt douchen omdat het zo warm is. In Nin Binh konden we iets bijkomen. Op de fiets reden we gewoon over de snelweg naar de rivier waar we gingen varen. De terugweg moesten we opschieten want het werd al om 7uur donker. Dat eten lastig werd bleek ook meteen