Peru · 19 Days · 21 Moments · July 2017

Peru por favor

31 July 2017

Journi nr. 23 πŸ’• Dit is (voorlopig) mijn laatste update en graag neem ik even de tijd om een aantal mensen te bedanken. Allereerst wil ik graag Pachamama, oftewel Mother Earth, bedanken, het afgelopen jaar heb ik 4,5 maand kunnen genieten van de prachtige bergen in Oostenrijk, 3 weken tussen de aapjes in de bossen in Costa rica en 3 weken in het stunning veelzijdige Peru. En om dan te denken dat wij als mensen dit allemaal kapot maken, maakt me best sad. Dus.. Fam Ebbink-Roding hoogste tijd om te gaan recyclen! πŸ˜‹ Ook wil ik natuurlijk mijn loving en supporting fam bedanken πŸ’–πŸ’–πŸ’– en natuurlijk alle mensen die ik in Peru heb ontmoet en deze trip onvergetelijk hebben gemaakt 😍 (Ook een klein bedankje voor de familie Goedhart voor het deels sponsoren van deze trip πŸ˜‰) Dan rust mij nu nog maar 1 ding te zeggen, voordat ik jullie weer in Nederland zal zien, OVER ANDRΓ‰, OVER. 😘
5004,86 m. I FUCKING DID IT! Apu Winicunca, Mountain colours, Rainbow Mountain 🌈🌈🌈 Dit was het hoogste en misschien ook wel het mooiste punt van mijn hele reis. Wat. Een. Tocht. Eerst 3uur met een busje om vervolgens nog 2 a 3 uur te lopen, en dat is alleen heen! Gelukkig is het mogelijk om paarden te huren en is dat niet al te duur. Ik begon de tocht met het idee dat ik deze helemaal zou lopen en dat ik het vol zou houden, maar ook ik ben halverwege op een paard geklommen. Eigenlijk voel ik me daar een beetje schuldig over, want princess πŸ‘ΈπŸ»πŸ΄ ('my ride') moest erg vaak stoppen om bij te komen en ik wilde de tocht eigenlijk helemaal zelf uitlopen.. om dat schuldgevoel een beetje weg te laten gaan heb ik mijn grote vriend de paardenbaas, met gouden tanden, een fooi gegeven en ben ik wel de hele weg terug naar beneden gelopen. Toen ik eindelijk boven was, was het genieten. Erg koud, maar oh zo mooi! Niet normaal. #nofilterfotos πŸ˜πŸ˜±β€οΈπŸŒˆπŸ‘ŒπŸ»

Cuy al horno, Aka 'roasted guinea pig'. πŸΉπŸ­πŸ€πŸ Ik moest en zou het proberen. Gelukkig was Angel er ook wel down voor dus deden we het samen. Na eerst een tijdje zoeken naar het juiste restaurant, (nog best een klus, want ze verkopen het niet overal en soms bij de wat sketchy spots verkopen ze rat ipv cavia) hadden we een tentje gevonden waar wat locals zaten, dus dat moest wel goed zijn. We bestelden het, en daarna was het wachten. Toen we dan eindelijk ons bordje kregen was het toch wel even slikken, zie de fotos... de smaak is te vergelijken met een hele zoute kip, niet heel erg lekker Tbh. Maar wel heel leuk om een keertje te proberen! Een hele ervaring haha In de middag hiervoor ook heel lekker geluncht, wel leuk om een keertje thuis te maken; tortilla met bonen en tomaten saus en hierover gesmolten kaas en een eitje (huevos rancheros β™₯οΈβœ…πŸ‘ŒπŸ») (die van mij was natuurlijk wel zonder koriander gehe πŸ˜…)

29 July 2017

Jungle trek, dag 4 🌡🌴🌿 MACHU FUCKING PICCHU, INCA-REDIBLE β˜€οΈ 3.30, de wekker gaat. Om 4 uur vertrekken we dan. Hoofdlamp op, ticket in m'n hand, Lets go! Om bij Machu Picchu aan te komen moet je meer dan 2000, ongelijke, stenen traptreden op. Een zware tocht. Na zo'n anderhalf uur lopen zijn we er dan eindelijk, 6.20. Het is niet toegestaan om op het terrein te eten en er zijn ook geen wc's te vind, dus dat dan maar eerst even. Daarna vertrekken we met onze gids naar binnen en hebben we een rondleiding van een klein uurtje. Daarna hadden we nog zo'n 5 uur de tijd om vrij rond te lopen en heel veel foto's te maken. Zo heb ik een hele map vol met foto's van foto-makende mensen, hilarisch, al zeg ik het zelf. Ook mijn complimenten aan de ontwerper van de selfiestick, die moet behoorlijk wat geld op zijn rekening hebben staan nu. πŸ˜‰ Rond een uur of 12 zijn we gaan afdalen en hebben we in het dorpje aguas calientes wat geluncht. Nu weer in de trein terug naar Cusco, πŸš‚πŸš‚πŸš‚

28 July 2017

Jungle trek, dag 3 🌡🌴🌿 Ziplinen en een 'korte' wandeling. In de ochtend vroeg met een busje onderweg naar de zipline locatie. Zenuwen βœ…βœ…βœ… Het parcours bestond uit 5 verschillende kabels op verschillende hoogtes en met verschillende lengtes. Deze kabels waren gespannen van het ene naar het andere deel van de berg, deels over water en tussen de bomen door. Na het ziplinen duurde het een uurtje voordat we werden gedropt bij hedroelectrica, hier hebben we geluncht en zijn we begonnen met de wandeling. Deze duurde 3 uur, maar was redelijk vlak, dus goed te doen. Toen we rond een uurtje of 3 aankwamen in aguas calientes, onze eindbestemming, zijn we nog even door het dorpje gelopen, maar na een redelijk vroeg avondmaal ook vandaag weer vroeg naar bed. πŸ›ŒπŸ›ŒπŸ›Œ

27 July 2017

Jungle trek, dag 2 🌡🌴🌿 πŸ™Š monkey penis πŸ™ˆ Vandaag is de dag, heerlijk, een 7 uur durende trek. De eerste stop was bij een boerderijtje, hier stond een tafel gedekt met allerlei verschillende locale producten. Zo heb ik hier, ja echt waar!, slangen tequila geproefd 🐍😨 daarna zijn we geschminkt en ben ik omgetoverd tot een echte Inca warrior/prinses πŸ’πŸ». Een paar uur later bij een ander boerderijtje heb ik monkey penis gegeten. En nee, het is niet wat je denkt. Het zit zo, de avond hiervoor vertelde ik dat ik van pittige gerechten houd en ik deed overal pittige saus op (pebre?pien?), dus moest ik van de gids vandaag monkey penis proberen. Op het eerste gezicht een klein onschuldig pepertje, maar man dat brand! 🌢🌢🌢 daarna rustig afgedaald daar de lunch locatie en daar nog lekker van een siΓ«sta in n hangmatje genoten. De dag afgesloten in de hot springs en weer vroeg naar bed want ik was kapot. (Speciaal voor papa met een panfluit op de foto gegaan πŸ˜πŸ˜‰)

26 July 2017

Jungle trek, dag 1 🌡🌴🌿 4.30, de wekker gaat. Ik pak m'n spullen en word om 5.30 opgehaald met het busje. We rijden naar de opslagplaats van de mountainbikes, deze worden op het dak geladen en de reis begint. Eerst zon 3uurtjes met het busje onderweg, tussendoor nog een stop voor een ontbijtje. Als we dan op zo'n 4km hoog zijn worden de fietsen van het dak geladen, trekken we onze gear aan en dalen we zo'n 3 uur af tot een hoogte van 1000/2000m. Hierna rijden we met het busje door naar onze lunchplek en na de lunch; raften. Met 5p + guide in een bootje door een rivier met moeilijkheidsgraad 3, intermediate. Na een uurtje komen we weer aan land, kleden we ons om en begint de volgende activiteit. 1 uur lang, redelijk steil, hiken. Ik moet zeggen, op dit punt ging ik toch wel een beetje dood; heel zwaar, erg warm en erg moe. Maar het resultaat mag er wezen, een grote boerderij ergens midden tussen de bomen op een berg. Geen WiFi, geen warme douche, maar gelukkig een hele gezellige groe

25 July 2017

AQP ✈️ CUZ Vanochtend vroeg met het vliegtuig vertrokken vanuit Arequipa richting Cusco. Door het hele snelle en super gemotiveerde vliegtuigpersoneel bijna mijn overstap in Lima gemist. Eenmaal aan in Cusco ben ik natuurlijk empaΓ±adas gaan eten (na een heel fijn dat gesprek met papa en mama πŸ’—), daarna een sapje gedronken op de locale markt (zie foto, heel lief oud dametje☺️). Na de markt rustig terug naar het hostel geslenterd, nog een beetje gechilld en heel vroeg naar bed, want m'n wekker ging alweer om 4.30 voor de jungle trek richting Machu Picchu. 🚢🏻🚢🏻🚢🏻

24 July 2017

Cruz del condor πŸ•Š
CaΓ±on del colca Zondagochtend om 8uur opgehaald om verder te reizen naar de colca canyon. Onderweg zijn we op verschillende plaatsen gestopt. Zo heb ik matΓ© de muΓ±a gedronken, viguΓ±a's gespot en bevond ik me op een hoogte van 4910 m. Na een aantal uur in het busje zijn we gaan lunchen en heb ik zowaar alpaca gegeten! (Zelfs 2x opgeschept! 😳) daarna nog voor een uurtje gelopen en de 'terrassen' bekeken waar ze van alles in verbouwen. En we hebben de dag afgerond in heerlijke hot springs,zo'n 30/40 graden, deze zijn van nature warm door de actieve vulkanen die zich in deze omgeving bevinden. (Fun fact; het aantal vulkanen in arequipa is ... Waarvan 17 actief en gevaarlijk. En alleen rond de stad van Arequipa bevinden zich er al 3, met prachtig besneeuwde toppen πŸ”πŸ—»πŸŒ‹ Vanochtend om 5 uur opgestaan en nu onderweg naar Cruz del condor, in de hoop condors te spotten! πŸ”Ž Zo nu en dan stopt de bus eventjes, bij de laatste stop heb ik een kaarsje gebrand in een lokaal kerkje πŸ•―πŸ’—πŸ•―πŸ’—
Amazing Arequipa πŸ’ž Om 6uur in de ochtend rijden we met de bus de stad in. Enorm. Arequipa is de 3e stad van Peru, met heel veel inwoners (op t getal kom ik later nog wel terug, haha). Na een lekker ontbijten op t dakterras heb ik m'n rugzak gepakt en ben ik de stad gaan verkennen. Zo ben ik langs een aantal markjes gegaan, kathedralen en een prachtig klooster. Prachtig! Zoo mooi! β™₯️β™₯️β™₯️ Monestra de santa catalina, een stad binnen een stad. Als non kwam je hier alleen binnen als je een boel geld te spenden had. De meeste nonnen kwamen hier dan ook binnen met zo'n twee slavinnen en nog een aantal dienstmeisjes per non. Contact met de buitenwereld was in dit klooster ook lastig, praten kon via een soort houten platen in de muur en fysiek contact was onmogelijk. β›ͺ️β›ͺ️ Na het klooster ben ik nog langs een locale markt gegaan, waar ik heb genoten van heerlijke empanadas (verslaving is gaande.. 😳) en in de avond met wat mensen in het hostel lekker gebarbecued op t dakterras. πŸŒ‡πŸŒ‡πŸŒ‡

22 July 2017

Tien dagen, vijf busritten en één aardbeving verder 🌍🌎🌏 (Gelukkig nog elf dagen en drie trektochten te gaan! πŸ€—πŸ’›)

21 July 2017

Colourful cusco β€οΈπŸ’›πŸ’šπŸ’™πŸ’œ Eerste nachtje in cusco gehad. Wat een heerlijke stad. Super mooie oude gebouwen en veel minder westers dan Lima. Gisteravond met de Engelse meiden wat gaan drinken en nog een aantal Engelse en Ierse mensen ontmoet. Vandaag een beetje rondgelopen en wat fotos gemaakt. Vanavond door naar arequipa en morgen kijken wat daar allemaal te beleven valt πŸ€— (Foto 9 speciaal voor papa :))

20 July 2017

Wolkewietje. ☁️☁️☁️ Op het moment bevind ik me op zo'n 4km hoogte. Het is prachtig. Ik luister naar de Sound of music en kijk uit over de wolken naar besneeuwde bergtoppen. Genieten! 😍😍😍 Zo'n moment zorgt ervoor dat je al dat gedoe en alles wat gaande is even vergeet. Helaas zijn de fotos niet zo mooi als het er echt uit ziet, maar toch even voor het idee 😊 Oh en als extraatje!! Speciaal voor papa, de radio staat aan en ze draaien panfluit muziek. 🎢 helaas kunnen jullie daar in Haarlem niet van meegenieten, maar ik zal ervoor zorgen dat ik speciaal voor jw een cd'tje meebreng πŸ˜‰πŸ˜˜

19 July 2017

Eindelijk onderweg naar cusco! Het enige is dat mijn tas dat helaas niet is.. de bus kwam uit Lima, dus was het bagageruim al helemaal volgestampt... ik heb geen idee wanneer ik Mn tas terug zal krijgen, ik hoop dat ik deze morgen terug heb en anders de dag erna, als ik mijn spullen maar terug krijg. Zoals ik al zei zit ik nu dus in de bus, met de twee Engelse meiden (gelukkig!) en probeer positief te blijven.. laatste 2 dagen waren toch wel erg ongelukkig, maar dat zal er allemaal wel bij horen. (Full experience, daar gaan we voor) En gelukkig heb ik Mn rugzak,geld en paspoort nog wel en ben ik niet overvallen, dan zou ik toch wel echt een groter probleem hebben! Als iedereen die dit leest even zou willen duimen voor de terugkeer van Mn tas, ik zou het waarderen. πŸ€žπŸ»πŸ€πŸ€žπŸ»πŸ€πŸ€žπŸ»πŸ€ Oh en mam, op een moment zoals dit ben ik toch erg jaloers op je, ik denk dat de Peruaan naast me zn schoenen uitgedaan heeft.. meer dan dat hoef ik denk ik niet te zeggen 😰😰😰
Nazca - nazca lines. Na een hele lange dag reizen gister in de avond aangekomen en een hostel geboekt in nazca. Ik heb in de bus 2 Engelse meisjes ontmoet en heb daar nu de hele dag mee rondgelopen. Vanavond om 8uur dan eindelijk de bus naar Cusco, en morgen afgesproken met wat mensen die ik in ica ontmoet heb πŸ€—β˜€οΈ als ik in Cusco ben, moet even kijken hoe ik verder ga. De kans is groot dat ik lake Titicaca oversla (maar ik heb gehoord dat t sowieso mooier is om via Bolivia te benaderen, misschien over een paar jaartjes dus 😏😏😏) arequipa wil ik nog wel heel graag heen, maar omdat ik nu direct naar Cusco ga, kan ik ziek worden dus dat moet ik later nog maar zien. Trail naar Machu Picchu al wel geboekt dus zeker nog genoeg om naar uit te kijken! πŸ’πŸ’—πŸ’˜πŸ’ž Ps. Ik moet zeggen dat ik er echt flink de balen in had gister, kut busreis, chaos in Nazca en een goor hostel, maar ik heb hele leuke meiden ontmoet en een hele gezellig dag gehad ☺️☺️☺️ (sorry voor t zeiken, ik neem t terug πŸ˜‰πŸ˜˜

18 July 2017

Dus.. ik zit nu in de nachtbus naar Arequipa, rond 9 uur vertrokken en rond 8 uur aan. Het is zo'n 6uur in de ochtend en we staan al een paar uur stil 😴. In eerste instantie dacht ik dat er iets met de bus was, maar na wat rondvragen kwamen we erachter dat er zojuist een aardbeving tussen onze locatie en arequipa (zon 5uur rijden) is geweest (6,4 op de schaal vr) en er zouden mensen zijn omgekomen. πŸŒͺ🌬πŸ’₯De weg is nu nog te gevaarlijk dus zullen we hier waarschijnlijk nog een poosje blijven staan.. ik heb geen idee of ik nog naar arequipa kan, afwachten en Fingers crossed πŸ€žπŸ»πŸ’« OkΓ©, update. 12 uur en een heel el chapo seizoen verder, (gelukkig nog wel wat zon kunnen pakken, mooi meegenomen) draaien we om en gaan we (als het goed is) terug naar ica, nu hopen dat ik vnv nog mee kan met de bus naar cusco zodat ik niet al teveel dagen reizen verlies.. 🀞🏻🀞🏻🀞🏻

17 July 2017

Ica - huacachina

16 July 2017

8th year anniversary at the hostel β™₯️πŸ₯‚

14 July 2017

Updatee vanuit het heerlijk niet-warme, maar prachtige Lima. De tweede avond ben ik buiten op het dakterras gaan zitten en heb een top avond gehad. Hele leuke mensen ontmoet en genoten van local bier. Een van de mensen die ik heb ontmoet is Sianna, from Kansas. Super gezellig en hebben heerlijk een hele avond gelachen. Vandaag zijn we samen met een van haar kamergenoten Bruno uit sao paolo, naar t strand gelopen en heerlijk geluncht bij een tapasbar 😏. Een heerlijk laatste dagje in Lima! Maar... plans have changed. Ik zou in principe morgen vertrekken naar de volgende stad maar heb een nachtje bijgeboekt om op zondag samen met Sianna naar huacachina te vertrekken, helaas moet ik nu Paracas skippen, maar het is toch wel heel gezellig om lekker samen verder te reizen. Na huacachina ga ik door naar Arequipa, colca canyon, en daarna lekker met n bootje het Titicacameer op :) time files πŸ’•βœˆοΈ (gelukkig maar, want als dat niet het geval was, dan zou ik n probleem hebben.. πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰) Besoss ?

13 July 2017

Let's go Lima! Eerste dag zit er alweer bijna op. Vanochtend om een uur of 11 na een lekker ontbijtje op stap gegaan. Na eerst 2u lang verdwaald rond te lopen kwam ik eindelijk bij het centrum van de stad (hostel zit in een "hippe" buitenwijk). Normaal ben ik best goed in het lezen van een kaart, Maarja als de straatnamen niet aangegeven worden en als ik ze dan eindelijk vind en de straat eigenlijk toch wel heel anders heet dan op de kaart.. dan wordt het best lastig. laten we maar gewoon zeggen dat hij niet mijn schuld was haha. Toen ik door een vriendelijke Peruaan op straat ben geholpen en eindelijk de goede kant op ging ben ik langs allerlei gebouwen gelopen en heeel veel foto's gemaakt. (Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee waar ik foto's van heb, maar het was een route die ik maar gewoon lekker gelopen heb 😁). De rechtbank (foto 1/2) vond ik ook wel heel sick om te zien! Enorm!!! Nu weer lekker in de taxi naar huis Besosss β™₯️