Europe · 206 Days · 46 Moments · May 2017

De Boetsies in IJsland...

22 December 2017

Sweet memory en beste wensen

23 July 2017

We are coming home...
Via een tussenstop langs Blue Lagoon en Grindavik zijn we in keflavik airport geraakt. De ene happy, de ander triest... we gaan terug naar België. 😢

22 July 2017

Vanochtend werden we nog beloond op Facebook met een foto van de tuimelende walvis die wij niet op beeld konden vastleggen. Staat in ons geheugen gegrift.Schiereiland Snaefelsness is de must om IJsland af te ronden. De gelijknamige jökull bleef helaas in de mist. We trokken eerst naar Rauðamelsölkelda. Een korte trip langs de Gerdaberg gevormd door basaltzuilen, leidde ons naar bruisend bronwater, héérlijk. Daarna naar Ytri-Tunga. Zeehonden lagen te rusten op de rotsen in dit baaitje. Je moest wel zorgen dat je niks brak over de gladde rotsen, maar o zo mooi om een huilende zeehond in zijn habitat te zien. Búðir stond op Yves'lijstje. Het kleine zwarte kerkje in de middle of nowhere had iets krachtigs. Bij Anarstappi bewonderden we de Gatkleppur, mooie rotsformaties bij de kliffen. Havenstad Stykkisholmur met Breidafjörður is bezaaid met 2700 eilandjes. Nog even terug naar de zeehonden gereden, maar bij vloed zijn ze er bijna niet te vinden. Bij huisje nog genoten van onze hotpot.

20 July 2017

Gisteravond nog even relaxen met zicht op Thingvellir Lake om deze ochtend vast te stellen dat de hittegolf van gisteren plaats gemaakt had voor dikke mist. Dit was jammer omdat we hierdoor onze laatste off-road trip richting westelijk schiereiland in of net onder de wolken moesten rijden. Na de bergpas werd het zicht terug beter en kwamen we nog langs wat "Fossen". Één daarvan was wel een specialleke. Over een afstand van ongeveer 1km kwam het water gewoon uit de lava gelopen om zich in de onderlopende rivier te storten. Blijkbaar zou onder de lava dus ook een rivier lopen. Verder op de weg passeerden we nog langs de grootste warmwaterbron van IJsland. Met dit water verwarmen ze hier een hele regio. Na aankomst in onze laatste chalet deden we nog een deugddoende avondwandeling naar de Eldborg, een vulkaankrater die hier in den hof ligt. Morgen nog een toerke langs het Snaefelness schiereiland en dan valiezen maken....
En de morgenstond bracht..... een lekker zonnetje. Vandaag een lokale hittegolf met temperaturen tot 21 graden 😀. Anja is een beetje gekleurd. Niet ver van ons huisje is de toegang tot þingvellir national park. Een bijzondere plaats voor Ijsland omdat hier de republiek ontstaan is. Nog een interessant verschijnsel is het feit dat hier de noord-amerikaanse en de Europese aardplaten zich hier verwijderen van mekaar ( ca. 2cm per jaar ). Hierdoor zijn in de loop van de geschiedenis verschillende verzakkingen en kloven ontstaan waar je nu kan wandelen. Morgen vroemen we naar onze laatste overnachtingsplaats op het Snaefelness schiereiland. Om hier te geraken nemen we nog eens een boenke boenke weg maar deze zal ook wel lukken zekers...

19 July 2017

Tweede deel van de Kjölurroute richting þingvellir national park ging over een 89 km lange weg bezaaid met keien en diepe putten. De snelheid kwam zelden boven 35 km/u (en soms was je sneller te voet) maar het landschap was fenomenaal. Door de highlands tussen 2 gletsjers door. Het voorspelde slechte stormweer bleef gelukkig voor ons uit zodat het een vrij zorgeloze trip werd. Achter ons doemden de donkere wolken op. Éenmaal de normale weg terug bereikt, passeerden we terug Geysir en Gulfoss wat wil zeggen dat we Ijsland zo goed als rond zijn 😣. Omdat we dit al bezocht hadden, stopten we hier niet meer maar besloten we te wandelen naar de kleinere, goed verstopte, Bruarfoss. Enkel nog een trip naar het westelijk schiereiland staat nu voor de boeg (de verder afgelegen west fjorden slaan we over). Het huisje voor vandaag en morgen is weer een toppertje met een mooi zicht over het meer. Als de mist nu nog een beetje zou willen optrekken, dan zien we de achterliggende bergen ook nog😀.
Vandaag trekken we van noord naar zuid, via de onverharde kjölurroute naar het binnenland. Lang getwijfeld omwille van de weersvoorspelling. Het eerste gedeelte tot Hveravellir ging vlot, met mooie verzichten onder een dreigend wolkendek. De laatste kms waren een beetje "bumpy" 😉. De gestapelde steenmannetjes zijn mijlpalen, die men volgt in mistig weer. Voorheen was dit een paardenroute voor handelaars. Dit geothermische plekje is minder toeristisch. Normaal zouden we hier volgende nacht slapen, maar dat hébben we in België nog veranderd. Gelukkig, gezien de storm die ze wederom voorspellen. De kleine geysers en sissende poelen met de zwavelgeur, de hotpot,... blijven indrukwekkend. Even rusten in deze berghut met een kikkertafel, een heerlijke wafel en appeltaart. Op naar þingvellir NP.

18 July 2017

Een heel rustige rit door de noordelijke fjorden door o.a. een tunnel van een paar kilometer met 1 rijvak. Gelukkig regelmatig een uitwijkmogelijkheid om de tegenliggers te ontwijken 😀. We kwamen ook langs een zwembad met een view en basaltzuilen (Hofsos). Maar het weer was ons toch iets te fris... Die Ijslanders daarentegen. Uiteindelijk kwamen we aan in Blonduos en werden we getrakteerd op een Ijslandse regenstorm. Een oude paardenboerderij als guesthouse met een heel wat minder fraaie kamer is ónze woonst voor vannacht. 😱👎. Gedeelde badkamer voor 10 gasten, 1 toilet en geen keukentje. Gelukkig zijn we voorlopig alleen. De eerste keer een teleurstelling. Ach ja, we plannen de volgende rit en gaan eens op tijd slapen. Althans dat was het plan. Een IJslandse storm houdt ons wakker... pittig windje tegen oude boerderij-vensters waarachter de rolgordijnen wapperen en soms naar boven schieten. Om 1 uur 's nachts nog brandalarm, maar niets te zien.

17 July 2017

Na de "4 seasons in 1 day" dag van gisteren met als uitsmijter de sneeuw en hagel op de Askja was het zonnig dagje van vandaag wel gekomen. Na een bezoek aan onze nieuwe chalet ( opnieuw wondermooi gelegen ) vertrokken we terug naar de haven van Akureyri om op de boot te stappen voor walvis spotting, goed warm ingepakt. Mijnen daddy zijn handschoenen waren juist op tijd droog van gisteren ( trouwens pa, ze zijn lekker warm dus ik denk dat ik ze ga aanslaan 😀). Normaal gezien hadden we vanuit Dalvik vertrokken ( 30km verderop ) waardoor we meer op open zee zouden gaan, maar door een foutje in de boeking (gelukkig deze ochtend gezien) werd het dus vertrekken vanuit Akureyri. Hierdoor bleven we meer tussen het fjord. En..... dit was een geluk... want de boot die zo'n 200mensen kan vervoeren, vaarde uit met welgeteld 12 kijklustigen, lekker veel plaats dus. En de zee.. lekker rustig, goed voor de maagjes😀. De walvissen waren in grote getalen paraat. Een mooie afsluiter v/d dag.
Een rustige dag tot nu, goed uitgeslapen en even het reisbureau gecheckt voor een correctie in onze boeking. Klaar om waterval 471 😉 op te zoeken. De Godafoss. Via een binnenweg, met mooie vergezichten, kwamen we langs 5 turfboerderijen uit 1870. In de verte doemt Akureyri al op. We zien de eerste walvisspotters varen en zowaar dobbert er een walvisje rond. Hopelijk hebben wij straks evenveel geluk. Akureyri is kleurrijk en gezellig, verdiend hoofdstad van het noordelijke deel van IJsland. Volgens ons misschien wel mooier dan Reykjavik.

16 July 2017

Daguitstap naar de Askja vulkaankrater. De zon vergezelde ons in de heenrit. Stoppen bij een kleinere waterval met drinkbaar water. Nog enkele mooie spots later (waterval bij de jakulsa rivier, hertubreid de koningin van de IJslandse bergen, ..) kwamen we aan bij de krater. Samen met sneeuw, hagel, regen trokken we goed ingepakt op pad door de sneeuw. We werden beloond met een mooie gevulde krater met een opp van 45km², en een beetje verder Viti. Heerlijk warm geothermisch water, helaas te slecht weer om erin te duiken. Terwijl Auke en Yves de wandeling nog een beetje verder zetten, trokken Liene en Anja terug naar de bus. Dat bleek achteraf een slimme zet te zijn. Net voor de sneeuwstorm zitten zij in de bus. Yves en Auke hebben helemaal doorweekt de terugweg aangevat. Sokken drogen op de verwarmingsbuis van de bus 😰 . Even een tussenstop in de verwarmde berghut deed deugd. Moe maar voldaan terug naar ons huisje. Straks een warm doucheke pakken. Morgen gaan we walvisspotten😵🚢🐋🐳

15 July 2017

Op de terugweg kwam het zonnetje toch piepen, reden we een toerke rond het Myvatn meer en deden we enkele korte wandelingetjes. We werden beloond met een mooie volledige regenboog en de kids hun geluk kon niet op toen we stopten voor avondeten bij een actieve boerderij. Koeien voederen en onze eigen maagjes vullen. En proeven van de verse melk à la minute. Mmmm. Vandaag op tijd slapen want morgen staat de tocht naar de Askja vulkaan op het programma en hier kijken we echt naar uit. Omdat deze rit naar het woeste binnenland over "very bumpy roads" gaat, hebben we maar besloten om dit niet met onze huurauto te doen maar ons aan te sluiten bij een 4x4 bustocht. Onze dikke jas, muts en handschoenen liggen al klaar want op de vulkaan worden temperaturen verwacht tussen -2 en +3 graden. We zijn eens benieuwd...

14 July 2017

Na de mooie zonsondergang van gisteravond verwelkomden donkere grijze wolken ons deze ochtend ( ons geluk kon natuurlijk niet blijven duren ) en ruilden we onze short voor regenkledij. Eerst toch maar een partijtje schaak spelen. Ondanks de regenbuien blijft de aarde hier lustig verder 'stomen'. Vandaag een vroemke naar het noorden. Dichter bij de poolcirkel zullen we deze reis niet komen. De tocht voerde ons eerst langs de Dettifoss ( belange niet de hoogste waterval maar wel één van de krachtigste in Europa met zijn debiet van 200000 liter water per seconde ). Iets verder ligt de Selfoss en deze is een beauty. Daarna naar de kloof van Asbyrgi met zijn 100 meter hoge rotsen. Op de terugweg passeerden we het havendorpje Husavik vanwaar de meeste walvisspotters vertrekken. Tegendraads als we zijn 😀 doen wij dit overmorgen vanuit een andere locatie..
De cottage voor de volgende 3 dagen blijkt een toppertje te zijn. Als afsluiting van de dag pikten we een bezoek aan de Myvatn nature baths mee. Om 21.00u baden in zwembaden met een watertemperatuur tussen 36 en 40 graden bij een buitentemperatuur van ( op die moment ) 14 graden. Ondertussen begint de zon stillekes onder te gaan. Rond 23.00u wordt het donker en om 3.00u is het alweer licht. De 'slaapdoekjes' doen dus hun werk...
Tuf tuf.... Vandaag de rit naar het Myvatn meer. Deze streek is gekend als één van de meest vulkanische van IJsland. Er doemen dus regelmatig vulkaankraters en -meren op alsook plaatsen vol lavarotsen. Verder komt 'den doemp' hier gewoon uit de grond al dan niet vergezeld van een heerlijk ??? rotte eieren geurtje...Mooie streek..

13 July 2017

Auke en Liene wilde vandaag nog eens op zoek naar papegaaiduikers en dit bleek een uitstekende keuze te zijn. We moesten hiervoor naar Borgarfjörđur, helemaal in het noordoosten van IJsland en dit bleek, qua weer, een Houdini act te zijn. Onderweg passeerden we op de eindeloze vlakte zowel een turfkerkje als een authentiek houten kerkje. Om het fjord te bereiken moesten we een onverharde bergpas over. Eenmaal aangekomen zagen we een drogerij van viskoppen ( mmmm ) en verwelkomden de talloze puffins ons onder een stralend zonnetje. Iedereen happy...

12 July 2017

Vandaag de rit naar onze volgende verblijfplaats aan het Lagarfljót - meer ( het ijslandse meer van loch ness ) en het Hallormsstađur - bos ( de enige verzameling bomen in ijsland die de naam "bos" waard is ). Een droge dag met een graadje of 17. De tocht voerde ons langs de fjorden van de oostkust met vissersdorpjes en over de Öxi-pas. Na het avondeten in ons "huis" ( ca. 10 keer groter dan de blokhut van de afgelopen dagen ) deden we nog een pittige avondwandeling met als eindbestemming de Hengifoss. Afsluiten deden we met een ijsje. Na de afgelopen "goed weer week" verwacht de lokale Frank de Boosere morgen een dag vol regen. ... we'll wait and see. .

11 July 2017

Na de afwas nog een bezoekje aan Höfn, een vissersdorpje ( hier noemen ze dit een stad ). We weten nu ook dat de borden die waarschuwen voor elanden er niet voor niets staan. Soldaten kennen ze hier niet maar wel politie-agenten en wat doen die hier : de autostrade van IJsland ( euhmm ringweg ) afzetten zodat de koeien lekker hun wei in kunnen 😀. We wilden de dag eindigen met een bezoek aan een hot-tub maar een plaatselijke donderwolk deed ons besluiten om in onze blokhut maar een douche te nemen in de plaats. Morgen naar het noordoosten, hopelijk is Armand Pien ons daar ook zo goed gezind als de voorbije week.
Een rustige dag, wat uitgeslapen en genoten van "kleine" natuurwonders.😱 Eerst wilden we de Flafjalljökull met eigen handen en voeten voelen. Over een wiebelbrugje, langs een spannend paadje geraakte we er helemaal bij. Het druppelde en kraakte langs alle kanten, maar o zo wonderbaarlijk. Jammer dat ze zo snel smelten door de opwarming van de aarde. Omdat de zon ons wederom bij blijft besloten we terug naar Jokulsarlonmeer te gaan. En al maar goed. Wat een verschil met gisteren. Nu was het eb en zagen we de ijsblokken letterlijk afbreken en wegdrijven naar zee. Gepicknicked en uren genoten van dit natuurwonder. Net toen Auke vertelde dat ze het jammer vond dat ze de zeehond niet had kunnen fotograferen, kwam hij met zijn kopje boven en keek naar haar. KLIK, met de camera en weer iemand gelukkig. Dit gaan we nergens meer zien.

10 July 2017

In de late namiddag kwamen we bij het Fjallsárlon- en Jökulsárlonmeer. Twee gletsjermeren waar de ijsblokjes in ronddobberen. De dreigende wolken maakten het zicht werkelijk fantastisch. Bij het Jökulsárlonmeer drijven de ijsblokken, bij eb, onder de brug van de ringweg door de open zee in. Soms kan je met foto's de schoonheid van sommige zaken niet weergeven. Dit geldt voor ons zeker wat betreft deze locaties. Dan werd het tijd om ons (tuin)huisje voor de volgende 2 nachten te zoeken. Ergens in de middle of nowhere (in Ijsland zijn er veel van die middles) maar wel met een "view"...
De dag begon met terrasjesweer. Maar bij gebrek aan terrasjes zetten we onze zonnebril op en tuften we verder oostwaarts. Via het Eldhraun lavaveld kwamen we terecht in de Fjadrárgljúfur kloof. Langs de weg vele "Fossen" (watervallen) en "Jökuls" (gletsjertongen) alsof het frietkraampjes zijn langs Belgische wegen. Zo wandelden we in het Skaftafell nationaal park naar de Svartifoss, een waterval tussen zwarte bazaltzuilen met de Vatnajökul (IJslands​ grootste gletsjer) op de achtergrond. Ah ja, betreffende die frietkraampjes : ge moogt altijd wat pakjes Belgische frietjes met mayonaise, stoofvlees en een cervela opsturen. ...

9 July 2017

En als afsluiter van de dag. ... samen met Auke de wandeling door een onwezenlijk maanlandschap naar het vliegtuig wrak van Solheimasandur. Echt sjiek joh....
Men zegt ooit: je krijgt het weer dat je verdient... Wel, dan mogen wij ons zeer gelukkig prijzen. Wederom een mooie, soms zelfs warme dag voor IJslandse normen. 15 graden en ze lopen hier dan in een short en shirtje rond op hun blote voeten in de koeienweide bij ons huisje van Mid-Hvoll. We namen een rustige start vandaag. Na tussenstop bij gletsjertong kijken bij de Skogafoss, inclusief de regenboog in de waterval. Wel 420 treden omhoog om de top te bereiken.Dan kwam de selljandfoss opduiken, waar je een nat pak aan overhoudt terwijl je erachter door kan lopen. De hongerige magen werden gevuld bij een lokale boer met een restaurantje. Een natuurlijke hotpot werd omgebouwd tot een klein zwembad tussen de bergen. 20 minuutjes stappen en vlug een plonsje wagen. Héérlijk... Nog even terug naar de dyrholey om papegaaiduikers te spotten. Yves en Auke zochten na het avondeten nog een vliegtuigwrak op het zwarte strand. Liene en mama genoten van de rust bij het huisje met koffie en choco.
Nog enkele foto's. Anja was deze morgen nog niet zo goed wakker want ze vergat ons bezoekje aan de Solheimajokul, een gletsjertong. Verder wat majestueuze watervallen en onze zwembeurt in de "hidden pool". Omkleden in gore kotjes of in de vrije natuur en zwemmen in groen water tussen de algen... Dus. .. tegen niemand verder vertellen en het "hidden" houden..😀. Heerlijk. ..

8 July 2017

Het huisje voor de volgende 2 dagen... met uitzicht op die boosdoener van ettelijke jaren geleden : de Eyjafjallajokul. Vlakbij ook het black beach met zijn basaltzuilen en de rots van Dyrholaey. En jaja we hebben ze gezien : "de puffins"...
En wat voor een dag... vanuit Hrauneyjar voltrok zich een maanlandschap richting Landmannalaugar. Waar ooit astronauten oefenden reden wij lustig rond. In volle spanning voor wat ons te wachten stond. De eerste doorsteek lieten we gelukkig voor anderen. Was wat dieper dan verwacht, en we moesten nog omkeren. De volgende 5 waren even leuk met wat puzzelwerk om de juiste plaats te vinden van start en aankomst. Een ervaring op zich. Kleurrijk gesteente wisselde af met helgroene mossen. Om dan later weer plots in een deltavlakte met heerlijke watervalletjes te belanden. Moeilijk te verwoorden, maar o zo mooie natuur... De F208 moet je gedaan hebben om het binnenland van IJsland te kunnen vatten. Op naar Vik waar de gletsjers al hoog boven het dorpje uittorenen. Het is weer een guesthouse met een super uitzicht.
Vandaag spannendste moment van deze week, denken we toch. De rivier meermaals doorsteken tussen Hrauneyjar en Vik. Als je geen post meer ziet, zitten we ergens te dobberen vanavond. 😉 De dag is alvast stralend begonnen.

7 July 2017

En dan tijd voor ontspanning. .. Hotpotten in de secret lagoon van Flúðir... warm joh... puf puf. .. en vandaar naar het binnenland...naar Hrauneyjar. Onze overnachtingsplaats op een ongelooflijk mooie locatie. ...
Na de geisers ging het richting Gulfoss... De waterval van Coo in het xxl.
Vandaag laten we Reykjavik achter ons. Tijd om IJsland echt te leren kennen. De weergoden zijn ons vandaag echt goedgezind geweest. Regen als we in de auto zaten, lekker droog en zonnig wanneer we stopten. Na het ophalen van de auto vroemden we naar Selfoss om wat inkopen te doen. Daarna richting Geysir waar de gelijknamige geiser een beetje in slaap is gesukkeld. Zijn broer, Strokkur, heeft zijn taak dan maar overgenomen. De kracht van de natuur is soms toch indrukwekkend.

6 July 2017

Een redelijk zonnige dag in Reykjavik. Een korte klim vanuit het hotel brengt ons naar het Perlan. Met een leuke expositie over de gletsjer. De hallgrimskirkja was een leuke tussenstop. Een concert op de kerkorgel meegenomen en de klim naar de kerktoren met een mooi zicht op de stad. De bekendste hotdogkraam van IJsland mocht niet ontbreken, waar metallica ook ooit een pylsur at. Mama wou een IJslandse koffie proberen met heerlijke koeken, mmm.... Het phallatus museum mocht niet ontbreken. Lienes hoogtepunt. Penissen in alle maten, van allerlei dieren en van een man 😉. Met het nodige gegiechel van de kids. Het Höfdi-huis waar Reagan en Gorbatsjov mekaar spraken in 1986,herkende Yves uit zijn jeugdige tv-momenten. Om alles nog eens goed te zien en een regenbui te ontwijken konden we de hop-on hop-off bus nemen. Leuke dag.

5 July 2017

Nog vlug een deeltje van Reykjavik stad bezoeken. Lichte regen af en toe, maar dat valt nog mee. Het vikingschip The Sun Voyager is een mooi creatief monument, maar het Harpa is zeker zo indrukwekkend. Mooi glazen concertgebouw. De weerspiegeling van de zee in het glas en al de beweging eromheen is als een film op zich. De rammelende buikjes werden gevuld door een heerlijke pizza voor de kids. De IJslandse kronen lieten zich dan ook meteen gelden, 2480 kronen voor 1 pizza.... we gaan moeten wennen aan het rekensommetje. Liene is wel gelukkig, geen mac donalds maar wel aktu taktu 🍔🍟en de speciale hotdogkraam 🌭 weet ze ook al zijn voor morgen. Auke trekt lustig foto's met haar camera.
We arrived. ...
Yes, alle bagage is mee, nog wat kilo's over zelfs. Nu nog een laatste burger king bezoeken, want dat kennen ze niet in IJsland... Ondertussen wachten op ons vliegtuig, vertraging....
Op naar Schiphol.

3 July 2017

Paniek... gaan we alles wel in de (huur-)auto krijgen... misschien toch een tas skippen??? Waar zijn we aan begonnen? Met twee kinderen rondtrekken geeft iets meer bagage dan met ons twee naar Australië. ( hoewel we toen ook al de twee zwarte zakken meesleurden en twee rugzakken ). Nee, geen 4 bikini's en 5 kleedjes per persoon, geen krultang of haardroger. Enkel het hoogstnodige. Wel muts, sjaal en handschoenen. Of zelfs voor de kinderen hun winterjas. En twee camera's 😉 We zijn opgelaten nerveus, prikkelend zenuwachtig, beetje bang voor de rivierdoorsteken door de aanhoudende regen......Maar we kijken er zo naar uit, nog twee nachtjes slapen.

1 July 2017

Genoeg laagjes voorzien....

30 June 2017

Schoenen invetten voor de wandelingen, en helaas ook tegen de regen...

25 June 2017

GPS coördinaten opgezocht, telefoongegevens, websites.... het komt in orde.....

24 June 2017

Nu zijn we bezig met de route op de kaart in orde te brengen

22 June 2017

Roadbook aangekomen... daar gaan we vanavond in neuzen.

31 May 2017

De voorlopige route
Ik blijf thuis, maar word goed verzorgd door peke. Te koud en te nat in dat hoge Noorden voor mij. Als je me een warm schapenvachtje meebrengt, ben ik honds-gelukkig.

30 May 2017

De voorbereidingen zíjn volop bezig.