Europe · 14 Days · 111 Moments · July 2017

Hellas roadtrip till Baltikum o Polen 2017

Kalle är nöjd med att vara hemma igen ☺️
Borta bra men hemma bäst. Vi har haft en fantastisk resa på alla sätt. Många upplevelser o möten, samtal om allt mellan himmel och jord, många o långa promenader, skratt o glädje, god mat o trevliga hem att låna....listan kan göras hur lång som helst. Sist men inte minst, Per du är min klippa, min kärlek o bästa vän. Det är en ynnest att få vara din fru o reskamrat. Det här gör vi igen...vi kanske skulle åka nedåt....eller uppåt...eller.... Ja det gör vi!...☺️

Plötsligt händer det, himlen öppnar sig så regnet forsar på vägarna. Tor härjar med sin hammare så det mullrar o dundrar, blixtar far kors o tvärs över himlavalvet. En människa är bara en liten plutt utan talan när moder jord bestämmer över väder o vind. Många mil blir det i sakta mak...bättre komma fram sent än inte alls ☺️
Röd glada är en stor rovfågel med kluven stjärt, tillhör släktet hökar. Den flyger runt de stora vägarna i Skåne, är allätare men bevakar också möjligheterna till ett skrovmål av påkörda djur. Gladan är landskapsfågel i just Skåne. Vi ser en o annan fågel i luften, stor som ett mindre flygplan mellan vingspetsarna.
Trafiken hemma i Sverige är betydligt lugnare med färre tokomkörningar än de vi sett tidigare på vår resa. Vi gnäller titt som tätt över vägar o trafikarbeten men med facit i hand så har vi inget att tjafsa om jämfört med de vägar vi åkt på bla i Polen. Rastställen med toaletter har varit lika bra som hemmavid o kaffe finns att tillgå på de flesta mackar efter vägarna ☺️
Tillbaka på svenska vägar igen. Vi passar på att besöka Ales stenar som är en väl bevarad skeppssättning. Många med oss gjorde den långa o bitvis branta vandringen upp till höjden. Vi fick jobba oss upp i rejäl motvind o väl framme hålla i hatten (läs frisyren, hihi) ☺️
Mange tak säger vi på danska till Odense. Vi rullar vidare mot nya resmål ☺️

3 August 2017

Vi åt en god middag "sommartallrik" på restaurang Druen & Bönnen. Kocken fixade o serverade själv en specialare till mig utan lök. Självklart var det en restaurang rekommenderad av TripAdvisor, vi har en förmåga att dras till de bästa ställena ☺️
Efter lunch blev det ett kort uppehåll i regnet o vi hann precis gå till stan o HC Andersen muséet. Det var intressant att se o läsa hans historia, lärde mig en hel del om denna stora författare, konstnär o artist. Han var makalös på att klippa ut bilder o mönster ☺️
Vi är i smörrebrödslandet, i affären kan vi hitta färdiga mackor på längden o tvären. Vi shopsar lite frukostsaker o danska wienerbröd eller spandauer som det heter här i Danmark. Nu blir det lunchfika hemmavid ☺️
Frågan är vilket som är bäst för en 🐸...under paraplyet eller utanför...
Vaknar tidigt som vanligt. Mäta o äta är en ofta förekommande aktivitet för oss diabetiker. Konstaterar att mitt bs är ok, mäter upp o tar morgonens basinsulin. Det regnar där ute, första regnet på vår roadtrip. Det behövs säkert till någonting... Vi ska göra Odense idag bla HC Andersen muséet står på schemat ☺️

2 August 2017

Efter en lång åkabildag med några fikastopp efter vägen stannar vi till i Fleggard gränshandel i Harrislee för att köpa med oss lite vin o ost till kvällen.... Färden går sen vidare till Odense, där vi fått hyra en hel lägenhet mitt i stan. Nyckeln ligger under grillen, help yourself...sms om ni behöver hjälp med nåt. Inga problem förutom att det inte framgår av namntavlan vilken våning o vilken dörr vi ska in genom. Efter mycket tankeverksamhet chansar jag på en dörr på entrévåningen och det är rätt dörr. Skönt att man slapp göra bort sig men systemet i detta huset är inte alldeles enkelt för en som inte förstår danska förkortningar så bra, hihi 😁

1 August 2017

Träffade värdens son som kom hem från jobbet. Han såg lite road ut när jag skulle fota Kalle på nya upptåg. Vi pratade en lång stund om resor, öst och väst....känslan av vi o dom mellan öst och väst, den finns fortfarande kvar, inte uttalat men ändå.... Detsamma sa faktiskt vår värdinna i Gdansk om känslan mellan polacker och tyskar. De är officiellt vänner men minnena från ockupationen finns kvar o ärvs fortfarande vidare i nya generationer....sorgligt att höra, nån gång måste hat o ilska bytas ut mot kärlek o tolerans.
Nu är vi framme i vårt topphus. Här stannar vi bara över natten. Det är fräscht o allt vi behöver finns att tillgå. Vi tar ett varsitt glas vin o passar på att skriva våra recensioner till AirBb ☺️
Vi passar på att göra en avstickare till Poznan, tidigare huvudstad i Polen. Vi tänkte besöka ett croissant museum, whaaat, finns det!? Japp, det finns här. Tyvärr hittade vi inget lämpligt ställe att parkera på men vi hittade en restaurang med tillhörande hotell, Villa Toscania. Utsökt god mat o Tiramisu. Stället är rekommenderad av TripAdvisor. Vi satt ute i deras trevliga o svalkande innergård, perfekt då det är +33 ☺️
Vägarna kantas av stora sädesfält med framförallt råg, majs o en ny bekantskap sorghum. Den räknas till släktet gräsväxter. Här används växten till ölframställning, mjöl (glutenfri) o till linframställning... Själva växten är typ 1m hög o brunish till färgen. Vädret är mulet o +27 känns lite som åska i luften...
Nu är det dags att packa o lämna Gdansk. Vi har haft härliga soldagar även här. Dagarna innan vi kom hade stan katastrofväder med enorma översvämningar. Vi har bara sett spår av sandsäckarna....

31 July 2017

Bärnsten o ännu mer bärnsten finns att köpa även i Gdansk...tror jag avstår även denna gång...
Maten här i Gdansk är billig o god. På restauranger o caféer består menyerna ofta av olika friterade rätter, korv o brödigheter...inte bästa rätterna för en diabetiker. Ibland kan man festa till men enklast är att shopsa eget o laga själv, bästa kocken är ju som alltid min egen gubbe Per ☺️
Det är svårt att lära sig polska, vi fattar typ ingenting. Så fort man läser ett ord med många z, c, h och y så är man körd, det går inte att memorera! Det är också näst intill omöjligt att gissa...
Guiden på bussen berättade att så fort vi turister hör att någon är från Auschwitz så uppstår en tryckt stämning, o förundran är stor att någon lyckats överleva!...han skrattar befriande o säger att dagens invånare visserligen bär historien med sig men att vi ska komma ihåg att de är lika vanliga som vi. De har inte överlevt några fångläger, tack o lov ☺️
Muren är en del av Berlinmuren o ett minnesmärke från öststaternas fall...
Vi har gått o gått tur o retur till Gamla stan i Gdansk. Stan har sin årliga marknad "St Dominic's fair" som började i fredags. Den pågår i tre veckor o är en tradition sedan 740 år tillbaka. Stan är mer eller mindre avstängd för biltrafik vilket skapar enorma köer o trafikstockningar. Vi åkte runt på en tur med hop on /hop off med guide ombord, trevlig o pratglad. Staden är relativt nybyggd då 97% av den ursprungliga bebyggelsen förstördes under andra världskriget...
Nu är jag rustad för nya vandringar, denna gång i gamla stan i Gdansk ☺️
Vi gick drygt 2mil igår till Sopot o lite sevärdheter däromkring. Framåt kvällen knallade vi till Shoppingcentret Baltycka med typ 200 butiker... Vi strosade runt en stund o förundrades över priserna. Kläder o skor är mycket billigare än hemma. Däremot tycks hyrorna för bostäder vara detsamma som hemma. Vi förstår att det är tufft för balterna att få ekonomin att gå ihop då lönerna inte är särskilt höga....

Varje land vi besöker tycks ha en egen Dumbledore. I Sopot såg vi skymten av honom på vägen till piren.
Vi gick till Sopot och den flera kilometer långa stranden. Hela Polen var där idag när termometern steg över +30. Många lokalbor tog bilen, de fick leta parkering väldigt länge. På stranden var det dock inget problem att hitta en plats. Stranden är bred o flera kilometer lång ☺️
Vi passade på att fika o äta glass i Sopot. Supergod o jättestor ☺️
Efter frukost knallade vi iväg mot stranden. Vi valde att gå ända bort till Sopot. Det är en turistort med hotell, restauranger o caféer alldeles vid stranden. Vi gick med hjälp av Google maps genom parker o områden med enorma höghus, 10 våningar o säkert 8-10 portar i varje hus. Det såg ändå trivsamt ut med fina planteringar o många skolor i o runt området. Människor gjorde stora ögon över de tokiga turisterna som ville promenera i värmen ☀️
Vi har sovit gott i vår nya hipster/design lägenhet. Restaurangerna runt huset var inte särskilt störande mer som en trevlig utekväll på stan. Vi har åtnjutit lite ost, kaffe o grekyoghurt med bär till frukost på balkongen. Planen är badstrand idag då det ska bli +29 ☀. Vi har gångavstånd till stranden...senare ikväll blir det shopping, även dit är det gångavstånd.

29 July 2017

Hänger på balkongen med ett varsitt glas vin. Vår värdinna är på galej i stan....vårt nya hem är en fin lägenhet i ett hipt område i Gdansk, påminner mycket om Hammarby sjöstad. Området är inte riktigt färdigbyggt ännu men har stor potential med många fina caféer, restauranger o små butiker.☺️
Riksvägarna är hemska, mer som traktorvägar...trasiga, gropiga o smala bitvis. De större vägarna som är väldigt få är något bättre. Många vägprojekt tycks pågå med hjälp av EU pengar, det kan landet verkligen behöva. Landskapet är vackert o varierande, inte alls det platta vi tidigare sett i Baltikum... Nu blir det kvällspromenad i området.
Middag någonstans på vägen till Gdansk....maten var jättegod o kostade typ 120kr för två portioner.
Framme hos vår nya värdinna. Vi hyr ett rum hos henne i hennes fina lägenhet 5min från Gamla stan. Värdinnan Marta är en berest tjej som talar bra engelska ☺️
Snabb fika o toa efter vägen. Ett litet fik mitt i skogen o med en meny enbart på polska. Vi köper två kaffe, kawa för 16kr o rullar sen vidare.
Måste komma ihåg att när vi pratar om vägar o svängar att inte använda ordet kurva. Det kan bli tråkiga missförstånd i Polen då deras kurwa betyder hora/prostituerad. Från o med nu har alla vägar svängar eller möjligen ett böj, hihi 😁
Nu har vi passerat Polska gränsen. Landskapet ändras snabbt till mer kuperad terräng med backar o svängar. Jättefin natur med böljande åkrar på kullar o i dalar. Vi möter många lastbilar i på väg mot Litauen.
Vi reser på fina vägar genom Litauen mot Polen. Friska skogar o fina åkrar kantar vår väg. Landsbygden är numera väldigt avfolkad, de flesta bor, jobbar o studerar i de större städerna Vilnius och Kaunas. Många typ 500,000 personer har utvandrat de senaste åren till bla Sverige o Tyskland för jobb o studier. Litauen o framförallt Vilnius är på uppgång med många investeringar från utländska företag. Vilnius anses vara det NYA Silicon Valley.
Superbra inköp från Biltema, ett extra laddningsbart batteri till mobilerna. Perfekt på resan när mobilkameran får jobba mest hela tiden.
On the road again...vi lämnar ett molnigt Vilnius o åker vidare mot Polen. Vilnius är en supertrevlig stad att besöka. Vägarna här är klart bättre än i Lettland, inga problem att förstå skyltning o hänvisningar. Med hjälp av Google maps hittar vi till rätt plats. Vi säger Ici som betyder på återseende ☺️

28 July 2017

Sång, musik o dans är viktiga kulturyttringar och identitetsskapande i Estland, Lettland och Litauen. De fick inte tala sitt eget språk under den ryska ockupationen men de fick sjunga på sitt modersmål...många begåvade violinister o gitarrister spelar runt i stan. Kyrkorna har konserter med olika körer varje kväll... I denna lilla stad finns 60 kyrkor att välja på...
Den fria republiken Užupis har ett eget parlament o en egen armé...allt är på skojnivå o republiken bildades den 1 april för att understryka hur seriöst det är... ☺️
Fötterna blir väldigt trötta o kräver emellanåt en paus...efterrätten var jättegod men kräver sitt insulin för att jag ska fungera som människa.
Vi fick tips om en väggmålning som föreställer Trump i en kyss med Putin. Den uppstod som en kommentar till originalet där Brezjnev kysser Honnecker (fd Östtysklands förbundskansler)... Måste naturligtvis ses på riktigt, bara o knalla dit..
Vi har gått o gått hur många mil som helst idag. Vi började med en guidad promenad "tours by locals", två o en halvtimme lång. Guiden var helt suverän. Vi fick en bra historielektion om Litauens väg till självständighet. Vi besökte också den 'fria republiken, Užupis", nästan som Christiania i Köpenhamn...
Toppenfint boende här i Vilnius, har tom en tvättat en maskin som nu får torka ute på balkongen medan vi turistar i Gamla stan ☺️
Nu får vi äntligen smaka av jätteavokadon till frukost. Stor som en mango, god som en avokado 🥑

27 July 2017

På kvällspromenad i Vilnius ser vi många vackra byggnader. Vid sidan om floden går ett promenad stråk som tycks vara populär för löpare, cyklister o strosare i allmänhet. Mitt första intryck av Vilnius är trevlig, fräsch o modern stad...trodde inte att jag hade fördomar men inser nu att jag tänkte helt fel. Det är absolut en stad på uppgång o värt ett längre besök ☺️
Paul o Peterkyrkan fick vi beundra utifrån då de hunnit stänga för kvällen...
Det är en underbar kväll, fortfarande med +24 grader...det känns som om vi är utomlands, hihi 😁
Kvällens promenad är avklarad o morgondagens program o sevärdheter är planerade. Jag har tom klarat av världens läskigaste trapphus två gånger... Vi bor högt upp i ett gammalt stenhus med öppet schakt i mitten där trapphuset går som en spiral efter väggarna. En riktig djävla utmaning för mig som är höjdrädd....skam den som ger sig, det får bli min sommarutmaning...
Nu har vi landat i Vilnius. Vårt nya hem är högt uppe i det blå bland takåsarna. Lägenheten är supernice o värdinnan Marija likaså. Lite ost o vin o vi är fit for fight igen... ☺️
Slottsrestaurangen bjöd på rejäla lunchomeletter.
Plötsligt dyker det upp ett slott som måste ses, Bauskas Pils. Jättefint restaurerat både in o utvändigt. Slottet har en strategisk plats o många är de kungar o herravälden som rått över det...
Landskapet är väldigt platti både Estland och Lettland. Tycks passa perfekt alla cykelturister som det finns gott om på vägarna... Den största backe vi hittills har sett och kört på var rampen till bildäck på färjan till Estland.
Vi passerar fina lövskogar o många sädesåkrar och potatisåkrar. Letterna är ett potatisälskande folk. Potatis är en viktig ingrediens i kosten men också till vodkatillverkning.
Riksvägar o motorvägar är i bra skick. Mindre vägar kan vara allt från dåliga till skitdåliga med gropar, nivåskillnader, lappningar o lagningar. Man får tydliga hastighetsskyltar när farten ska sänkas men när hastigheten ska anpassas uppåt får man gissa lite....o följa strömmen, det brukar bli rätt.
Hejdå Lettland o ett regnigt Riga...
Efter frukost tackar vi för oss, liels paldies och drar vidare mot Litauen...men först lite sevärdheter på vägen...

26 July 2017

Men vad gör Lindts choklad i en Botanisk Trädgård??...
Åh tro't eller ej, Botaniska trädgården hade också ett fjärilshus med jättestora fjärilar. De flaxade runt som fåglar i +25 värme. Fina fjärilar men lite svåra att fånga på bild...kanske för att jag gömde mig i min huvjacka när flapporna flög mot mig....
En Botanisk Trädgård har ju förstås lite annat ögongodis också...
Vilken tur att vi bor alldeles bredvid Universitetets Botaniska Trädgård. Vi tog en kvällspromenad o tittade på bla fantastiska dahlior i mängder...
Var är du lilla gullefjun??
I Riga bor det ca 800 tusen människor =1/3 av landets befolkning, 50% är letter o resten är olika övriga nationaliteter. Lettland har haft svenskt, tyskt o ryskt styre. Det kan man faktiskt se i alla olika byggstilar o inte minst i alla olika kyrkor o samfund som finns representerade i Riga. Lettland blev självständig från den ryska ockupationen så sent som 1991. Vi förstår o känner fortfarande känslan av att storebror ser och hör oss...människor är försiktiga med hur o vad de säger så att det inte blir fel...
Det forna KGB huset finns fortfarande kvar i Riga. Vad huset numera används till är oklart...eller typ hemligt...
Kollektivtrafiken rullar som eldrivna bussar o spårvagnar. Spårvagnarna är så söta med sina antenner, nästan som myror på väg till stacken....det kostar 2Euro med buss/spårvagn till city från vårt område Zasulauks.
Är man i Riga måste man självklart också gå till saluhallarna...allt är till salu men vi nöjde oss med hallon o blåbär.
Ojoj vad fötterna har gått o gått...ca 13-14km hittills idag...många tinnar o torn har vi sett, några fina o andra riktigt skruttiga...
Självklart åker vi hop on - hop off i den stora staden Riga. Vi sitter högst upp o kittlas av stadens trädgrenar o löv... ☺️
Kan vara världens största avocadon....inköpta i Tallinn. Vi väntar ivrigt på att de ska mogna...
Sovit riktigt gott efter lång dagstur o kvällspromenad. Fick möjlighet att tvätta lite reskläder, perfekt. Morgondusch o nu lite Lchf frukost a la Riga. Sen är planen att promenera in till Gamla stan, ca 45 min.

25 July 2017

Vi handlar lite kvällsmat på butiken Top runt hörnet. Per hittar något spännande...vad det är har vi ingen aning om. Nyfikna som vi är shopsar vi o chansar...kan vara kalkon, ev fisk eller kanske en ost. Den som vågar får svar... ☺️
Nu har varit i landat i vårt nya hem i Riga ett eget litet hus med färgstark inredning. Huset ligger på värdinnans tomt med egen parkering. Värdinnan Mära är en supertrevlig dam som pratar halvbra engelska. Inga problem, allt löser sig med god vilja o lite fikonspråk... ☺️
Stannar till för lite kaffe o ost 7mil utanför Riga o konstaterar att en o annan Estnisk fluga åkt på däng när de kraschade mot bilen...
Färden går vidare på bra vägar förbi fina skogar, många sädesfält o åkrar. För det mesta ligger hastigheten på 70 o 90 eller 110 på motorvägen. Efter vägen finns också många rast o fikaplatser för den nödige. Ibland dyker det upp varningsskyltar för älg. Hittills har vi sett en överkörd kanin o en fågel...hoppas det blir slutresultatet på hela resan ☺️
Tittar mig omkring i Pärnu, lååång sandstrand o gofika på Söörikubaar i en snuttegullig liten badort. ☺️
Allt går att lösa även disk trots att vi inte har ett kök eller diskmaskin, hihi 😁
Älskling frukosten är klar, kaffe, keso med jordgubbar o blåbär o lite grekisk yoghurt är namsegott. Efter frukost tackar vi för oss och åker vidare ☺️

24 July 2017

Det är verkligen storken som kommer med bebisen... Jag har minsann sett storkboet...
Enligt Google maps har vi har gått 332 mil idag, inte undra på att fötterna känns trötta...enligt våra egna beräkningar har vi promenerat ca 15-16km,, räcker gott o väl i sandaler ☺️
Efterrätt blir det idag också med inhemska jordgubbar och blåbär samt grekisk yoghurt därtill. Sedan drar vi ut på stan o kollar myllret...
Kvällsmat i Tallinn 😁
Hittade en grottmänniska, han var riktigt trevlig.☺️
Utflykt till Jägala Juga vattenfall.
Estniska är nästan som finska...jag förstår skriftspråket hyggligt bra, även det talade språket om det inte talas för snabbt. Det finns också en del likheter med både tyska o svenska dock inte lika uttalat som finskan. Tallinn kryllar av turister från världens alla hörn, ovanligt många från Japan som rör sig traditionsenligt i grupper med kamera o selfiepinnen i högsta hugg.
Här kommer den utlovade utsikten.
Per vågade sig upp i tornet på St Olavs kyrka, här kommer utsikten som tydligen var magnifik. Stentrappan var inte att leka med, högst fyra fötter bred....tänk dig att några ska upp o andra ned samtidigt, några är tanter o farbröder med svindel, några är barn i olika storlekar o någon är relativt onykter...då hoppas man på extra gudomlig hjälp för att komma i mål ☺️
Vädret hittills har varit kanonfint, soligt o +25...helt enkelt underbart ☺️
Övar mig i att lägga in bilder i denna reseapp...collage eller inte...tror att bilderna blir bäst som fristående...
Russalka memorial. Det blev ett bra foto med solens ljus i bakgrunden.
Besök i Oleviste kirk med ett kyrktorn som mäter 123,7m. Jag nöjer mig med ett besök i kyrkan där takhöjden mäter 60m. Tänker att det säkert är en häftig upplevelse att sjunga eller höra en konsert här... Per är modig o köper en tittbiljett till tornet, gissar att det tar en stund att klättra uppför alla trappor... ☺️
Morgonpromenaden blev dryga milen efter kusten. Nya kryssningsbåtar kommer in allt eftersom...familjer leker o gottar sig vid strandkanten, solen skiner o skänker värme till frusna själar.... ☺️
Minnesmonument från andra världskriget finns överallt för att inte glömma historien...
Efter morgonens lååång promenad efter kusten sjunker bs o jag måste fika... Per känner att han också behöver en Tiramisu till kaffet 😋
Ett element är bra, två är ännu bättre... ☺️
Här i Tallinn finns minst ett museum i varje gathörn. Konst i alla former, medeltid o vikingar o sist men inte minst historiska museer som berättar om krigen som Estland varit del av. De är i topp på museum listan...men vad är nu detta? Ett museum för lodisar, Per akta dig så de inte tar dig, hihi 😁
På kvällspromenaden gick vi till Minnesmonumentet för de omkomna vid Estonia katastrofen. Hemifrån oss var det bara en kort bit att gå.
Kaffe från Paulig kaffemaskin, brödost o grekisk yoghurt...frukost intas på trappan i solskenet ☺️
Vaknar av solens sköna strålar. Det är alldeles tyst trots att vi bor mitt i stan. En skön dusch o sen morgonkaffe ute på trappen blir perfekt 👌

23 July 2017

Coolaste trädet o tillika konstverk i Botaniska trädgården i Tallinn.
I "köket" saknas kylskåp men det gör inget, vi har ju en eldriven kylväska i bilen. Bara o shopsa på Riimi supermarket så har vi frukosten fixad till imorrn bitti.
Tur att vi har ett boende med egen parkering. Att parkera i stan är dyrt.
Kalle gör sig hemmastadd.... ☺️
Första boendet på vår roadtrip är en övernattningslägenhet mitt i Gamla stan i Tallinn. Där ingår också en egen parkering utan kostnad.
Utflykt till Botaniska trädgården ca 10km utanför centrum. Mycket sevärd o stor, ta på dig bra skor. Kostar 5Euro/pers.
Land i sikte, snart i Tallinn. Vi har ätit frukostbuffé med lax, ägg och ost alla former o kaffe förståss ☺️

22 July 2017

Kalle är helt slut efter rundtur på Baltic Queen båten. Efter shoppingrundan njuter vi av Misty Cove sauvignon blanc, nötter, parmesanost, ölkorvar o LAKRITS som jag längtat efter hur länge som helst...en helt vanlig kväll på resande fot... ☺️
Dax o packa för roadtrip "Baltsvängen"... Vår nya reskamrat heter Kalle, han ska också ut i vida världen 🌏