Bulgaria · 15 Days · 19 Moments · August 2016

Harmen Veenbrink

Harmen's trip in de Balkan

26 August 2016

Goedemiddag, Vanmiddag thuis gekomen van een onvergetelijke reis. We hebben het laatste stuk zonder gekke dingen kunnen rijden. Nu wordt het terug kijken op prachtige momenten. Nadenken over een volgende reis. Fotos uitzoeken. Filmpjes monteren. Enzovoorts. Iedereen bedankt voor het meelezen. Ik vond het erg leuk om jullie een kijkje te kunnen geven in de bijzondere reis die ik gemaakt heb. Tot een volgende keer! Groeten Harmen

25 August 2016

Hallo, Vanmorgen ben ik opgestaan op een magische plek. In het midden van de natuur. Prachtig aan het water. Dit is waar we het onder andere voor gedaan hebben. Voor we TsjechiĆ« verlaten gingen we nog naar een mooie stad. Een stad met een prachtig plein en een geweldige turk met kebabšŸ˜Š. Hierna zijn we op weg gegaan richting huis. We rijden er twee dagen over. En ongeveer 500 km voor de grens hebben we nu ons kamp opgeslagen aan een prachtig meer. In dit meer hebben we lekker gezwommen. Heerlijk verfrissend maar wel vies water. Of we er schoner op zijn geworden laat ik nog even in het midden. Morgen gaan we de laatste kilometers onder ons busje door laten schuiven. Ik verwacht dat we halverwege de middag in Nederland zullen arriveren. En dan weer thuis. We gaan nu nog even genieten van een paar overheerlijke biertjes. En alvast van harte weltrusten, Harmen

24 August 2016

Beste vrienden, Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan om een frisse duik te nemen in het zwembad. Heerlijk. Wat een gastvrijheid. Om half 9 gingen we met onze gastheer en gastvrouw naar hun eigen restaurant. Daar hebben we een uitgebreid ontbijt gekregen. Deze mensen vergeten we niet snel. We hebben zoveel gekregen. Ik stond er steeds versteld van. We hebben ze ook bij ons in Nederland uitgenodigd. Om te komen slapen en eten enzz. Dit aanbod nemen ze graag aan. Na dit verrukkelijke ontbijt reden we door naar Tsjechiƫ. Hier hebben we een aantal kasteelachtige plaatsjes bezocht. Geweldig mooi. Nu staan we ergens op een plek in de middle of nowhere aan het water met onze tentjes. Heerlijk gegeten en gaan nu lekker slapen. Morgen gaan we al een groot deel Duitsland in. Weltrusten!
2/2 Wat een gastvrije mensen zijn dit. We mogen van alles gebruik maken. Zwembad in de tuin. De douche. Wijn uit de wijnkelder. Een schaal met eten. Een gigantische tuin van 100 meter diep. Ze hebben een restaurant in de buurt. Daar mogen wij morgenochtend komen ontbijten. Ik ben heel benieuwd want de vrouw heeft Masterchef Slowakije gewonnen. Nu snel slapen.(binnen) Weltrusten

23 August 2016

Hallo,, Vandaag was een dag met heel veel verschillende indrukken. Laten we met het ontwaken beginnen. We sliepen onderaan een verlaten skipiste. Echt heel leuk om zo alles even te zien zonder sneeuw. Omdat we een flinke hike van twee dagen gingen maken gingen we vroeg weg. De tocht was erg zwaar. En na een 6 uur lopen en 800 hoogtemeters zouden we nog 4 uur moeten om op de helft te komen. Toen hebben we onze plannen aangepast. Op naar het eerste dorpje. Na drie uur lopen vonden we een pizza restaurant. Hier hebben we heerlijk gegeten. Vanaf daar probeerden we een taxi te regelen die ons terug naar ons busje zou brengen. De taxi reed niet maar wel een vriend. Geweldig om zo in contact te komen met de locals. Niet iedereen kon mee dus gingen we met zn tweeƫn. Ondertussen was het andere deel van de groep aan de praat geraakt met twee locals. Die ons een slaapplek aanbood. 1/2

22 August 2016

Hallo lezers, Vanacht zouden we zwaar weer krijgen. We hadden dus onze tenten nog eens nagelopen en de touwen extra strak gezet. We wilden niet weer een natte tent. Uiteindelijk viel alles best wel mee. En toen we wakker werden waren de tenten alweer droog gewaaid. Ingepakt en vertrokken richting Slowakije. Op naar Bratislava. Wat is Bratislava een vage stad. Lelijk en nauwelijks bezienswaardigheden. Ook kom je niemand tegen op straat. We voelden ons soms even alleen op de wereld. Morgen gaan we een tweedaagse wandel hike/tocht maken door de Karpaten. Dit betekend backpack inpakken, tent mee, enzz... 50 kilometer lopen. Het zal pittig worden naar we zien er naar uit. Groeten Harmen

20 August 2016

Hallo lezers, Vanmorgen klonk al weer vroeg 'wakker worden!' We zouden vroeg vertrekken om een slaapplaats voor de volgende nacht te gaan zoeken. Dit omdat we graag in Budapest tot de late uurtjes willen blijven. Na ruim een uur zoeken besloten wij dat we een camping op zouden gaan zoeken. We moesten stromend water hebben en dat is rondom de stad niet te vinden. Op de uitgekozen camping aangekomen snel opgebouwd en Budapest ingegaan. Wat een parel van een stad is dit wel niet. Omdat het een nat. feestdag is heerst er grote drukte. Dit voor een grote religieuze optocht. Tijdens deze optocht zong men luid liederen. Aan het eind vd avond is er een mooie vuurwerkshow. Deze was ook prachtig. Morgen gaan we uitslapenšŸ˜ƒ. En ik heb net gedoucht. Heerlijk. Welstrusten

19 August 2016

Hello, Vanmorgen werd om half 7 ruw onze nachtrust verstoord door een maiskneuzer. We stonden met onze tenten op een pad in een maisland. Gelukkig kon hij ons passeren en had het verder geen gevolgen. Na wat boodschappen gedaan te hebben zijn we vertokken naar de cowboys van Hongarije. Een prachtig verlaten station en een uitgestrekte prairie. We hebben een lokale show bekeken waarbij zelfs mensen op rennende paarden gingen staan. We hebben nog flink op punt gestaan een Lada Niva 4x4 te kopen. En hebben zelfs een proefrit ermee gemaakt. Helaas was de staat niet best. Misschien een andere dag dan. Hierna zijn we doorgereden naar Boedapest. Om daar een overnachtingsplaats te vinden. Die hebben we gevonden. Wel in een dure villawijk. Maar gelukkig worden we hier wel geaccepteerd. Men heeft geen last van ons. We hebben geluk. Toevallig is het morgen in Hongarije een nationale feestdag. Deze wordt in Boedapest feestelijk afgesloten met een spetterend vuurwerk. Tot morgen Groet

18 August 2016

Hello everybody, Vanmorgen al om half 6 opgestaan omdat de helft van de groep vandaag naar huis ging. Het zou nog 2 uur rijden zijn naar de luchthaven. We waren ruim optijd. Vanaf hier gingen we met 1 bus verder. Helaas is afscheid nemen nooit leuk. Ook nu niet. De andere bus zouden we even naar Belgrado brengen. Bij de Servische grens ontstonden heel wat vraagtekens. En mochten wij onze bus geheel uitpakken. Ook in alle tassen moest even gekeken worden. Uiteindelijk mochten we door. Nadat we de bus in Belgrado afgeleverd hadden reden we door naar Hongarije. Bij de grensovergang van ServiĆ« naar Hongarije hebben we twee uur in de file voor de controle staan wachten. De controle zelf viel reuze mee. In Hongarije aangekomen zoeken we direct een plek voor de overnachting op. Niet bij het water ivm de vele muggen. Morgen weer vroeg eruit want we gaan naar Budapest Groeten Harmen Ps. Gewassen onderbroeken drogen wij gewoon tijdens het rijden aan de spiegel. Werkt perfect!šŸ‘
2/2 Wat later in de avond kwamen er wat jongeren uit het dorp naar ons met bier worst en palinka. Ook werden er een paar van ons even meegenomen naar een illegale winkel in een dorpje. Hier werd palinka gestookt en brood verkocht. Ik ben vroeg naar bed gegaan. We moesten er vroeg uit omdat we een deel van de groep naar het vliegveld gaan brengen. Vanaf daar rijden we ook met 1 busje verder en gaan we Roemeniƫ verlaten richting Serviƫ. Groet Harmen

17 August 2016

Hallo allemaal, Omdat we vroeg vandaag moeten opstaan plaats ik vandaag het bericht over gisteren. Gisterenochtend vroeg wakker geworden aan een prachtige plek aan de Donau. Op de grens met Roemenie. Eerst een frisse duik genomen en dan snel naar de ferry. Aangekomen bij de grens/ferry mogen we er nog niet in. Men doet moeilijk en we moeten minimaal 4 uur wachten. We zijn omgekeerd om via een andere weg de grens te passeren. Na 2,5 uur rijden kwamen we weer bij een grenspost. Hier konden we na een wat lange controle de grens over. Roemeniƫ, net zo herkenbaar als tien jaar geleden. Wegen zijn wel beter maar het blijft er een takkezooi. Na een paar uur rijden gingen we een slaapplaats zoeken. In een klein dorpje onderweg raakte we bij een kroeg aan de praat met wat locals. Die gingen direct driftig opzoek voor ons naar een goede slaapplek. Het werd het voetbalveld. 1/2

16 August 2016

Goedendag. Vroeg in de ochtend vertrokken naar een groot klooster. Monastry Rilski. Een mooi en zeer oud klooster waar veel geschiedenis ligt. Hierna onderweg naar Sofia, de hoofdstad. Onderweg begaf een achterband het. Dus deze moest op de vluchtstrook vervangen worden. Sofia is een prachtige stad met veel oude gebouwen. We zijn onder andere in kerken, een synagoge en een moskee geweest. Aansluitend zijn we uiteten geweest in een voor Bulgaren zeer luxe restaurant. Deze avond gaan we rijden. We willen een flinke ruk maken. Om 8 uur zijn we vertrokken en zonet rond half 12 aangekomen bij de ferry naar Roemeniƫ. Voor vandaag zijn we te laat. Dus overnachten we op een klein strandje langs de Donau. Tot morgen

15 August 2016

15-8 Hallo lezers, Vandaag een flinke dag gemaakt. Na het ontbijt hebben we direct het kamp weer opgebroken. Inpakken en wegwezen. Op naar het Pirin national park. De eerste 1000 hoogtemeters konden we prima met de auto afleggen maar vanaf 1955 kon je niet verder rijden. Vanaf hier begon onze hike/beklimming. Er waren geen voorbereidde paden. Maar wel route aanduidingen. Zo was het continu op van rots naar rots klauteren. We zijn geklommen naar 2565 meter. Een zware tocht. Teruggekomen bij de busjes direct vertrokken om een slaapplaats te zoeken. En daar lig ik nu. Vroeg op de mat. Voeten zijn moe. Morgen gaat vroeg de wekker weer want we gaan naar Sofia. En misschien kom ik wel met een Lada Niva 4x4 thuis aanrijden... Tot morgen!, Harmen

14 August 2016

Beste medeaardbewoners, Vanmorgen hadden we de privileges gekregen om uit te slapen. Rond 9:30 werd ik door een felle zonnestraal gewekt. Dit omdat het te warm werd in de tent. Om half 11 gingen we brunchen. Opeens hoorden we verschillende honden blaffen. We hoefden niet lang te wachten voor ze bij ons verschenen. Vergezeld met zeker 50 geiten en 2 herders. We hadden ons kamp namelijk opgeslagen op een plek waar iedere dag de geiten gemolken worden. Na wat hulp geboden te hebben aan de herders kregen we na het melken 1,5 liter verse geiten melk. Ik ga nu snel slapen omdat morgen weer vroeg de wekker gaat. En we verder gaan reizen. Groeten, Harmen
13-8 2/2 Snel opzoek naar een leuke slaap plek. Na lang zoeken hebben we en geweldige plek gevonden. Aan een riviertje. Om daar te komen moeten we wel nog even met de busjes door het riviertje heen. Voor beide busjes geen probleem. We zitten aan de rand van een nationaal park. Nu lig in weer in mn tent. Ik hoor het stromen van het water. Hopen dat het weer goed blijft. En het niet te koud wordt. Groeten Harmen

12 August 2016

12-8 De eerste dag. Na een goede vlucht geland op Thessaloniki. Daar stond het oude VW busje en een huur busje op ons te wachten. We zijn vertrokken naar het oosten richting de kust om daar te neer te strijken en het kamp op te slaan. We hebben een heel eind gehiked tot we bij een mooie baai aankwamen. Heerlijk gezwommen in het warme zeewater. Van een lokale visser kregen we wat vis dat we gelijk gebakken hebben. Nu lig in in een tent. Op het strand. Drie meter vanaf de golven. Morgen gaan we 300 km rijden naar Bulgarije. Weltrusten.
13-8 Hallo allemaal, Vanmorgen vroeg zijn we wakker gemaakt door plotselinge hevige regenval. We hadden de tenten niet echt goed opgezet en er sliepen zelfs mensen in de openlucht. Resultaat: alles nat. Maar dat droogt wel weer. Na ontbijt en inpakken weer op weg gegaan. Er is iemand die ons een eind weg wil gidsen. Hij noemt die route 'very much better'. Dat viel tegen. Diepe gaten en flinke vereisten aan de bestuurder. Het busje van die man(een griek met maximaal 6 tanden) zag er door dit soort wegen ook flink gehavend uit. Na verloop van tijd weer op asfalt terecht gekomen en werd er koers gezet naar Bulgarije. Zo'n 300 prachtige kilometers schoven onder ons door voor we Bulgarije bereikten. Zeker geen straf. 1/2

11 August 2016

2/2 Waar ik morgen mijn matje zal uitrollen is nog bij niemand bekend. Zelfs bij de reisleider niet. We zien wel waar we neerstrijken. Ik ben heel erg benieuwd naar de groep. Toch wel leuk dat ik niemand ken. Ik ga proberen iedere dag wat hierop te plaatsen. Maar het is mogelijk dat we in gebieden komen waar geen mobiel netwerk is. En buiten de Europese Unie is het internet gigantisch duur. Ongeveer 10 euro per 25 MB. Dit is bijvoorbeeld in Serviƫ. Voor als je het interesseert veel leesplezier! Nu nog een regenachtige groet, Harmen Veenbrink
Hola! Alle spullen staan gereed en ingepakt. Behalve dat wat ik ben vergeten maar dat weet ik nu nog niet en daar kom ik in de loop van de week wel achter. En dan koop ik het onderweg gewoon. Ik zit nog te twijfelen of ik nog wel of niet ga slapen. Ben bang dat ik er helemaal duf van wordt. En ik ben nog klaar wakker maar misschien komt dat dan door de twee Red Bull die ik al op heb. Ik zie nog wel. Half drie wordt ik weggebracht naar Schiphol. Toch maar een kwartiertje eerder vertrekken ivm eventuele controles op de snelweg bij Schiphol. Rond zes uur geven we een straal gas en stijgen we op naar een tien elf kilometer hoogte. Rond tien uur, lokale tijd, zullen de wieltjes over de landingsbaan slippen om de logge kist aan de grond tot stilstand te brengen. En hopelijk wacht daar geen regen, zoals hier al een paar weken, maar een lekker fel zonnetje. Ik heb natuurlijk niet voor niets de zonnebrandcreme meegenomen. 1/2