Vietnam · 41 Days · 14 Moments · November 2017

Hannas äventyr i Vietnam

31 December 2017

Sista dagarna på ön spenderade vi lite längre bort än vanligt. Hotellet va helt nybyggt och hela denna delen av ön är helt under uppbyggnad. Det fanns redan ett fåtal hotell och vissa av dom va rena lyxvillorna som antingen gick att köpa för 600 000 dollar eller hyra! Där vi bodde va fräscht och vi hade världens bästa kypare, han köpte blöjor till oss på sin rast :) där fanns inga som helst affärer på området så vi ville helt slippa ta en taxi långt bort för att handla så han erbjöd sig, snällt sv honom. Han kunde dessutom bra engelska (typ den enda vi träffat). Som ni ser på en bild så hade vi värsta scenen utanför balkongen, det var vääääldigt svårt att sova på nyår, musiken (typ vietnamesisk schlager!) hördes som om man stod framför scenen även med balkongdörren stängd :) Igår tig vi flyget tillbaka till Ho Chi Minh (5 h försenat), idag kl 12 i natt går lågflyget tillbaka till Sverige, vi är redan jätte trötta då vi landade kl 11 på kvällen igår.. Längtar hem! Gott nytt år!

24 December 2017

Här är det fullt med tomtar, julgranar och julmusik :) Idag blev vi bjudna på buffé på kvällen av hotellet, väldigt generöst, när vi skulle gå så blev personalen helt påstridiga om att vi skulle stanna, dom kunde passa Laura. En dam följde oss en bit och försökte övertala oss... sen när vi kom hem, knackade det på dörren och där stod ytterligare en snubbe från hotellet som ville att vi skulle komma ut, festen höll på länge till sa han! Haha Isma var tvungen att säga till flera gånger att vårt barn ska sova. Dom fattar vääääldigt dålig engelska här :) På lunchen idag ville jag bara ha en soppa (min mage är riktigt kass) så beställde en krabbsoppa med risnudlar. Sen när maten kom hade jag fått en köttsoppa med vanliga nudlar. Så jag frågade vad detta va, pekade i menyn på vad jg beställt. Då tog hon min tallrik och sa förlåt och kom tillbaka med samma soppa men med några räkor i! Hallå, hur tänkte dom där? Jag tog soppan och gick till köket och fick till slut det jag ville :) God jul!

20 December 2017

Nu har vi lämnat Richis och flyttade ca 1,5 km mer söderut till Phu Van Restort. Här är helt ok, inte lyx som förra stället men en fin pool och nära till stranden. 3 stjärnor men vi är inte helt övertygade om det. Men vi Har en egen bungalow utanför poolen och här finns tuppar (som galer kl 06.00) hönor, kycklingar, katter mm. Just nu är här oväder, regn och extremt mkt vind! I flera dagar har vi lidit :) Här finns inte så mkt att göra om man inte kan vara ute så idag har varit rätt långtråkigt. Men eftermiddagen va fin, vi åkte tillbaka till leklandet (nära där vi bodde innan) och åt först sushi och sen lekte loss med dom vietnamesiska barnen. Laura var helnöjd, vilket ju är det viktigaste! Jag har haft lite magont i några dagar, fick i mig något jag inte tålde men idag är allt normalt igen. Alla tre har faktiskt klarat oss väldigt bra annars med maten, jag tog ju Dukoral innan resan, annars hade det nog flippat ut för min del :) Kram till alla från oss

14 December 2017

Varje morgon trycker vi i oss passionsfrukt vid frukostbuffén, det är ju så gott och uppfriskande. Såklart trycker vi i oss annat också, buffén är enorm :) Igår skulle vi försöka boka förra hotellet igen, för de 3 sista kvällarna, över nyår. Men allt på stället va fullt! Det är väldigt svårt att hitta bra boenden alltså . Så vi gick till hotellet istället och tänkte att de kanske kan erbjuda oss något ändå. Det kunde dom men 700 kr natten (inte värt det) med en nyårsmiddag på 700 kr per person, snacka om överpris! Vi gick hem igen och hittade ett billigt hotell med egen strand (hoppas bilderna stämmer) som kostade oss 700 kr för 3 nätter istället :) Annars har vi hittat en till restaurang med god och prisvärd mat (tacka vet jag TripAdvisor). För er som inte känner till det är det en app som rekommenderar restauranger i närheten där man är, där personer kan skriva omdömen. Annars är det rätt svårt ibland att veta vart man ska bege sig när man är hungrig :) Tjingtjing!

12 December 2017

Vi roar oss med strandhäng då resorten har en egen privat strand. Vissa dagar vill Laura inte alls bada, bara grinar sig och vill hem direkt. Men idag var en bra förmiddag, en långt dopp i havet (ca 25 grader i vattnet) och nu ligger hon och sover en stund innan lunch :) vi har kommit på att hon behöver en siesta vid 10 ca och en till vid 15, hon är väldigt trött, speciellt på morgonen, antar att det beror påfart hon ibland väcker oss vid 5-6 samt att det ju ör väldigt varmt här! Ikväll ska vi ta en sväng till nattmarknaden igen, där fanns en massa restauranger som såg spännande ut :) annars så tar vid agen som den kommer. Även här finns ett gym så vi passar på att träna en del. Laura har lärt sig många nya ord; hon kan räkna till tre kom vi på idag, sen kan hon säga; blå, ha den, bada, gör ont, ödla mm. Hon är helt besatt av alla djur som finns här, mest alla ödlor och hundar och katter :) Kram till alla!

9 December 2017

Efter en vecka på Ocean Pearl (som vi för Övrigt är mkt nöjda med, gullig personal, god mat, fint gym) är vi nu hemmastadda på Richis Resort, som är ett superhäftigt ställe, en liten (eller en väldigt stor!) oas med fantastiskt trädgård och pool. Förra hotellet beställde en taxi till oss när vi checkade ut (richis ligger bara 30 meter från förra stället) men där finns en stor väg emellan så vi ville inte fastna där med alla våra väskor. Iallafall, taxichaffisen visste inte från början att hans körning skulle bli den kortaste han gjort men man såg på hans min att var rätt missnöjd :) vi tyckte lite synd om honom när resan bara kostade 5 kr! Så jag gav honom rejält med dricks, men till vår stora förfäran så blev han inte ens glad av lite extra cash! Vi har nu en liten terass att hänga på, imorgon ska vi köpa lite mygggrejer så vi kan sitta ute på kvällarna och chilla. Just det, kvällen bjöd på grillbuffé på stranden med livemusik. Laura stod på scenen med tjejerna som sjöng haha

4 December 2017

På fotona ser ni vår promenad ner till stranden (300 m). På ena fotot ser ni ett papayaträd :) Idag har Laura varit trött, hon vaknade kl 5 imorse så vid 10 tiden ville hon sova igen. Vi råkade vara på stranden då och det var ingen hit! Isma fick dra hem henne i vagnen och jag unnade mig en timmes ryggmassage (150 kr!!!!) Sen har vi ätit gott, kökschefen här på hotellet lagar väldigt god mat! Han kom ut till oss ikväll och pratade lite, han har jobbat Ho Chi Ming och i Italien bl.a. man märker att han kan sina grejer :) Vi misstänker att Laura håller på att få någon stor tand då hon verkar ha ont i munnen och är väldigt grinig. Lilla stackaren! Ah just det, Isma har varit flitig och tränat 2 gng, jag noll! Kramar

3 December 2017

Nu har vi infunnit oss på Ocean Pearl Hotel, här är superfint, riktgt god mat och en fin barnpool :) 350 kr natten, mkt prisvärt, ja just det, stället har gym som ni ser på en av bilderna. Den andra bilden är från vårt rum, soluppgång från fönstret. Laura har börjar bli sig själv igen och vaknar som vanligt vid 6 på morgonen, lite för tidigt om ni frågar mig men bara att bita i det sura äpplet. Vi har en rutin att gå till stranden efter frukostbuffén och idag hittade vi den offentliga stranden (som inte tillhör något visst hotell). Den va jätte lång och en massa barn som lekte, Laura va helnöjd! Sen brukar vi chilla lite på rummet och äta något lätt (vi har med oss skärbräda och kniv) så vi kan äta mango varje dag! Sen sover vi lite och sen ner i poolen för att svalka oss. Här är jätte varmt, nästan alltid över 30 grader, så mitt på dagen hänger vi inomhus... Det finns tydligen en pärlfarm och pepparfarm på ön som vi funderar på att besöka snart men nu e det natti natti! Kram

30 November 2017

Idag har vi njutit av kokosnötter och dopp i havet :) På fotona ser ni resorten vi bor på samt stranden Ohn Lang, som vi njuter av. Glad första advent till alla! Kramar

29 November 2017

Nu har vi äntligen hittat ett bra badställe på stranden och ett gott och billigt matställe, fullt med geckoödlor, ett par av ödlorna passade på att para sig när vi åt middag :) Annars har vi letar hotell som galningar, då vi ställde in det sist bokade nör vi hittade en massa dåliga recensioner. Vi skulle först våga oss på att bo på andra sidan ön men efter att vi läst runt lite så fanns det inga andra ställen där förutom det vi skulle bo på, så vi vågade inte riktigt strandsätta oss där med Laura i 11 nätter, som vi först hade tänkt. Det är svårt att hitta bra ställen att bo på här, inte riktigt vad vi hade tänkt oss. Vi trodde vi skulle kunna välja och vraka. Många av hotellen här har ingen strand och de som har strand har ofta en egen privat sådan. Men vi har bestämt att vi ska bo lite längre i Doung dong då där finns fler affärer och matställen att välja på, det underlättar ju när man reser med barn! Hoppas ni alla har det bra där hemma, snart är det ju jul! Kram från oss

27 November 2017

Vi är framme på ön (ca 100.000 invånare här) flygresan var den kortaste vi varit med om någonsin; 30 min haha Ön är fin men vi har inte hamnat på bästa stranden, svårt att bada, man måste gå bit etc men själva boendet är mysigt, en egen liten bungalow och poolen är fin! På lördag ska vi till nytt ställe, vi ska bo i stan, Doung Dong. Dagarna fylls med poolhäng och siestor, en dag var jag tvungen att ut och jaga mjölkpulver, vilket inte var det lättaste, eftersom vi bor en bit ut på landet. Men taxin tog mig till säkert den dyraste supermarket på ön, där det faktiskt fanns lite allt möjligt. Efter det ville jag ha frukt, finns en massa stånd på gatan. Men vad ni än gör, köp inte vindruvor om ni åker till Vietnam, 150 kr per kilo! Helt sjukt, däremot är vattenmelonen och mangon prisvärd :) Vi hat ännu inte lyckats hitta nått boende över nyår, då typ allt är fullt upptäckte vi går! Det är riktig högsäsong nu men vi lyckades boka oss på två fina hotell fram till den 28 dec, sen får vi se.

22 November 2017

Igår turistade vi, åkte till museet om vietnamkriget. Så fruktansvärt hemskt att se alla bilder på missbildade människor, foster etc (efter att USA använde en speciell gas på dom civila) samt alla vapen och annat. Men intressant, jag lärde mig att kriget varade i 17 år och det fanns tabeller som visade på hur många ton bomber Vietnam fick över sig, det är helt otroligt att dom ändå vann i slutändan! Vi ville sen åka på nattmarknad men turister som vi är hamnade vi på en som precis stängde när vi kom (efter en lååång taxifärd) sen blev vi hungriga och det enda stället med mat vi kunde hitta va en pizzahut, mitt i Chinatown, snacka om besvikna! Idag hittade vi dock rätt, då jag fick tips från några vietnameser (som kunde engelska!!!). Jätte bra marknad med en massa kläder :) sen åt vi på en restaurang där dom egentligen ville att Laura skulle sitta i vårt knä eftersom vi bara betalade för två, så snålt! Maten va helt ok, den kom på tullande band som ni kan se på bilden! Tjingtjing

21 November 2017

Idag har vi varit jetlaggade! Så trötta så allt blev lite rörigt, finns ett krigsmuseum vi vill besöka men det hade stängt, drog ner till poolen istället men den va stängd. Sen skulle vi till en marknad och shoppa med då började det ösregna :) så vi drog till en galleria och åt en middag och sen hem igen, till parken för att leka i fontänen. Inget särskilt med andra ord, imorgon får vi försöka igen helt enkelt! Maten här är god, väldigt små portioner dock och svårt att undvika ris i alla dess former. Priserna skiljer sig väldigt mkt, igår hamnade vi på ett ställe en taxichaufför rekommenderade som va helt ok men rätt maffigt för plånboken. Här är mkt fisksås, till inprincip allt! Och just det, till frukost har vi enbart lyckats hitta köttsoppa, inte jätte spännande haha Kram till alla!

20 November 2017

Som ni ser så bor vi riktigt högt upp, 27:e våningen! Utsikten är häftig :) idag Hr vi upptäckt den fina parken här bredvid oss, den är enorm med 2 stora lekplatser, till och med en fontän för barnen, Laura lekte loss nu på kvällen efter att solen gått ner, då är det perfekt att vara ute. Hon älskade det! Parken var fylld med barnfamiljer haha. Lite udda jämfört med hemma. Stället vi bor på är riktigt fint, rätt nybyggt, fräsch lägenhet med två sovrum. Gym och pool på bottenplan! Lite strul med hyresvärden i början som inte hade uppmärksammat vår tidiga incheckning så hyresgästerna innan oss hade inte hunnit checka ut när vi knackade på igår. Blev rätt meckigt, vi var sååååå trätts efter vår resa men dom bjöd först in oss i lägenheten & ringde lite samtal till oss. Sen bjöd en annan kvinna in sig till henne så vi kunde ställa våra väskor där medans rummet gjorde klarts till oss. En pärs men till slut fick vi komma in och vila oss, en lång siesta på 3 h! Det är härligt att vara här!