Sweden, Greece · 19 Days · 23 Moments · July 2017

Gittes och Glenns journi till Greece

27 July 2017

Halv fem är äckligt tidigt att stiga upp om man bara har sovit 2,5 timmar! Att man dessutom har ångest för att man ska åka hem gör ju inte saken bättre! Vår goa hyresvärd Nikos hade försökt lösa flygplatstransfer till oss men han hade inte lyckats. Så han erbjuder oss helt sonika att kostnadsfritt få låna en minivan till flygplatsen o sen lämna den där! Det är ju dock en resa på ca 1,5 timme. Sånt här händer bara i Grekland!😍 Soluppgången går lika snabbt som nedgången o är även den magisk. Dimman låg tät över bergen på morgonen. Såg häftigt ut! Propellerplan till Aten, inte riktigt bekväm med det men det funkade. Lite väntan i Aten o sen försenat plan dessutom. Det gjorde ju i alla fall väntan i München ännu kortare. Men vi hann i alla fall👍 Landade i Göteborg på utsatt tid o t o m väskorna kom på bandet till min stora förvåning. Fy fasen för regn o 15 grader! Vill tillbaka till Grekland nu. Trötta o lata blev det ingen hemlagad mat idag...😉 Dags att börja planera nästa resa till

26 July 2017

Idag fick det bli en prommis till Livadia besch. Såååå varmt😅 Passade på att säga hej till de söta sötvattenssköldpaddorna. De trodde nog att de skulle få mat när vi närmade oss för de rusade (om nu sköldpaddor kan rusa) upp ur vattnet mot oss. 😀 Efter en stunds solande och badande i det turkosblåa väldigt klara vattnet dök Tina och Peter från Landskrona upp. Så roligt att träffa dem igen. Vi träffades 2013 på Santorini en kort stund. Det blev en lång lunch tillsammans på Atsaches. Med tunga steg gick vi hemåt för att börja packa lite. På kvällen hade vi reserverat bord på Paskalia tillsammans med Peter, Tina, Per och Helena. Så klart blev det lamb chops så här vår sista kväll. Det var en mycket trevlig kväll och det blev egentligen alldeles för sent för oss... Vi tvåtiden släckte vi med väckningen ställd på 04.30 😳😴

25 July 2017

Iväg för middag i Evdilos o på väg dit så hämtade vi upp kusin Per o Helena! Så skoj o vilket sammanträffande! Världen är bra liten ändå... och vi som inte visste att de var här förrän de överraskade oss med ett mess. En öl i hamnen och god middag på en mysig liten taverna där menyn bara var på grekiska. Så kyparen fick helt enkelt översätta... Vi avslutade kvällen på en bar i Armenistis. Så trevlig kväll med många skratt.
Eftersom vi även idag hade jeepen så bestämde vi att vi skulle pressa lite på Kambos beach. En helt ok strand. Havet var lugnt och det blåste nästan ingenting alls. Och vattnet var så där kristallklart som det bara kan vara i Grekland. Det var svårt att slita sig från solstolen men vi ville ju som vanligt hinna med så mycket mer denna dag. Vi åkte återigen upp i bergen för att besöka det gamla nunneklostret Theoktistis. Nej, jag ska inte checka in där.... men häftigt var det i alla fall. Det lär ha bott nunnor där till 1989😳 På väg därifrån gick vi in på det gamla fiket för att köpa någonting att dricka. Där låg det en gammal dam o sov på en soffa så vi fick väcka henne. Yrvaken o utan att kunna ett ord engelska sålde hon i alla fall till oss. På vägen hem stannade vi till i den lilla byn Gialiskari för en liten gyros.

24 July 2017

Solnedgång på Afiane's winery. Wow! Som balsam för själen! Kan verkligen rekommenderas! Vi tog en provsmakning av tre viner (plus en extra bonus) som tillverkas här på gården. Fick väldigt bra beskrivning av tillverkningsprocessen av tjejen som jobbar där. Ytterligare ett glas rosé slank ner innan vi köpte två flaskor och åkte vidare. Vår fantastiske hyresvärd hade hjälpt oss boka bord på restaurang Sotilris "in the middle of nowhere". Livemusik med en av de bästa musikerna på Ikaria. Här käkade vi helgrillad get vilket var så att säga ganska sådär. Sen började festen! Dans och sång hela natten lång! De dansades på gatan så det bildades långa köer av bilar som inte kunde ta sig fram. Underbart!! Det är inte ovanligt att sådana här fester håller på till långt in på morgonen men som sådana åldringar som vi är så åkte vi hemåt lite tidigare än så....
Ny dag, nya äventyr! Idag stod Therma med sina varma källor på vår resrutt. Vi körde upp i bergen för att ta oss dit. Och jag kan säga att det gick uppåt.... när man kört så långt upp som möjligt ja, då är det ungefär lika mycket uppför till! Efter drygt en och en halvtimmes bilfärd parkerade vi vår lilla pärla till bil i Therma. Det är en stad som är känd för sina heta källor. Först blev det givetvis en stor kall välförtjänt öl sedan lite sol och bad på beachen. Sen gick vi in för att bada jacuzzi i de heta bassängerna. En härlig känsla av lugn spred sig. Nu kommer vi bli jättefriska och leva väldigt länge. Det sägs nämligen att det radioaktiva vattnet lär bota reumatism, allergier och andra sjukdomar. Efter det badade vi också en stund där det heta vattnet sipprar ut. Så läckert, på vissa ställen var vattnet isande kallt och vissa andra ställen så skållande hett att man nästan brände sig. Resan hem gick via Agios Kirikos. Vi var ju bara tvungna att foto på statyn av Ikaros.

23 July 2017

Det är tur att Googlemaps finns. Här på Ikaria är nämligen många vägskyltar (om det nu finns några) på grekiska. Men hem till hotellet kom vi i alla fall. På kvällen bar det av till Christos Raches. En trevlig by som tydligen är som två. Vi stannade till vid den första. Tog sikte på den restaurang som hade mest gäster och slog oss ner på det lilla torget. Den här resan har vi varit lite modigare o testat lite för oss, nya grekiska rätter. Idag blev det bland annat Gavros, det räckte både till Glenn, mig och alla katter! En mycket trevlig kväll!
Dags för byte av fordon. Bytte ut vespan till en jeep o drog iväg efter frukosten. Vi åkte tvärs över ön mot Seychelles beach. Kan bara säga att landskapet här är så vackert så man ibland inte tror det är sant. Man tar så mycket bilder att man till slut inte vet vad man fotat. På vägen och längst vägkanterna låg massor av sten som rasat ner från berget. Nästan så man bara väntade på att få en sten i huvudet.... 😳 Mot Seychelles åkte vi igenom en av, vad vi tror, de få tunnlarna i övärlden. För att nå stranden var man tvungen att gå ner via en brant sk stig och som en grek sa " not for everyone". Så för att undvika benbrott och brutna nackar åkte vi till Manganitis båthamn. Bara vägen dit var en halsbrytande upplevelse. Båtturen tog bara 15 minuter och väl där fick vi leka akrobater på klipphällarna. Stranden var häftig, full av runda stenar i varierande storlek. Och det gjorde jäkligt ont i fötterna! Vattnet var i allafall kristallklart. Båt tillbaka o en god kall öl på en taverna.

22 July 2017

Visst är det mysigt att bara sitta på balkongen, lyssna på cikadornas envisa läte, titta på havet och dricka en kall Mythos? Bara för att det är skoj tog vi en tur på den lilla vespan igen och njöt av de häftiga vyerna. Middag på MaryMary. Man kan ju inte precis klaga på att det dröjer med maten på den här resan... som vanligt fick vi in förrätterna på stört o någon minut senare kom maten. Däremot kan det dröja med att kunna få betala. Toppengott var det i alla fall.
På två hjul drog vi, efter en god frukost, iväg i jakt på stränder. I utkanten av Armenistis stannade vi till. Det var nästan folktomt och som vanligt här i Grekland så har vi två problem, var vi ska sitta på restaurangerna och var vi ska ligga på stranden. Efter en stunds solande ville vi vidare o drog till Messakti beach. En härlig strand med gott om plats. Stannade här några tim för sol o bad. Det går mkt o höga vågor här, perfekt för surfare, mindre bra för mig som är en sån badkruka.. När magen började kurra drog vi till Nas, eller Kato Raches som det egentligen heter. Denna by ligger på andra sidan Armenistis så det blev en skön liten scooter/mc tur med vinden fladdrandes i håret. Hjälm?? Vi åt lunch med fantastisk utsikt och där det fanns lika mycket getingar som mat... Sen tog vi oss ner till stranden. Som vanligt mycket trappor och till sist fick man vada genom en sötvattenssjö. Ett riktigt häftigt ställe som också verkade vara ett tillhåll för nudister o hippies. Och så vi.

21 July 2017

Tidig uppstigning idag. Inget kan väl kännas mer fridfullt än en liten grekisk by på morgonen. Så tyst och bara tupparnas galande. Nästan så att man viskar till varandra.... Det blev frukost i hamnen för att fördriva tiden. Tur att det var en stor färja som skulle ta oss till Ikaria för hujeda mig vad det blåste... Stolarna formligen nästan flög omkring.... 😳 Efter drygt tre timmar steg vi i land på Ikaria Evdilos. Nu äntligen kände vi den tryckande grekiska underbara värmen. 😅 Taxi till Armenistis och givetvis för att få en fin utsikt så hade vi bokat Pension Galini som lågt högt upp uppför några riktiga mördarbackar. Efter tre veckor i Grekland kommer vi ha finfina benmuskler. 😂 Och vilken mysig liten by! Att vi kommer att trivas här kände vi direkt Valde en av de få tavernorna för middag, Paskalia. Utsökt mat, trevlig service och allt var bara toppen! Kvällen avslutades med några drinkar på en bar med utsikt över havet! Lovely❤️

20 July 2017

Nu fick det var nog!!! Tog bussen in till hamnstaden Ermoupolis för att hyra bil. Med en gul liten tillknycklad Huyndai med AC som inte fungerade for vi till Vari där det inte blåser nordliga vindar. Glada över att ha blivit lite rosa i skinnet och fått njuta av strandlivet på ett normalt sätt stannade vi där hela dagen. Tillbaka till Kini för en dusch och fix för att sedan ta bilen in till staden igen. Passade på att åka upp till Ano Syros, grannstaden till Ermoupolis. Vilket ställe, hänförande vackert! Så många trappor och gränder att det tog lång tid att hitta ut därifrån. Men vilken utsikt! Åter till staden för middag. Det var inte lätt att bestämma sig för var vi skulle äta.... efter många om o men hamnade vi till sist på en liten taverna mitt i en gränd med utsökt mat. Lamb chops till Glenns glädje. Strosade runt lite i den stora staden tills det var dags för hemfärd på de krokiga små vägarna

19 July 2017

Delphini beach, jajamen det var dit vi skulle för att komma till den finaste stranden o komma bort från blåsten... Bara att gå upp för den lilla stentrappan och sen gå en grusväg på 20 minuter så skulle vi vara där... Bara den gigantiska stentrappan tog musten ur våra vältränade ben! Sen att grusvägen knappt var en stig på ca 1-3 decimeter, att vi fick gå genom taggiga buskar o hoppa på stenar och klipphällar gjorde väl inte saken lättare. Med sönderrivna ben kom vi i alla fall till beachen 39 minuter senare och fick var sin välförtjänt öl. Den fick vi hålla i så att den inte skulle blåsa bort. När vi ca en halvtimme senare såg ut som sandgubbar och ömma i huden av all jäkla sand som formligen piskade oss gav vi upp. Vi gick den lååånga bilvägen tillbaka. Pallade lite fikon för energins skull och kände att det var ganska så ok. Resten av dagen tillbringade vi på Kini beach som bara peelade huden sisådär lagom. Lunch på samma taverna som igår o kan ni gissa? Middag på samma ställe ?

18 July 2017

Idag fick Glennsan äntligen sin"riktiga" balkongfrukost till hans stora glädje. Pålägg och diverse annat inhandlades i en av de två minimarkets som finns här i byn. Så där lagom skabbiga och samtidigt charmiga.... Dagen tillbringades på Kini beach, helt ok strand för att vara mitt i byn. Notan från stranden gick på 54 euro så man kan verkligen undra vad vi ätit och druckit😳 Efter lite kvällssiesta och balkongmys så var det dags att välja en av de ca fem tavernorna där vi skulle äta middag. Valet föll denna gång på Dyo Tzatzikia Sta Amyrikia där vi tillsammans med ett gäng långbenta, fina och hungriga katter intog en god måltid.

17 July 2017

Idag var det dags att åka vidare på vår öluff. Båten gick inte förrän lite senare på eftermiddagen så det fanns gott om tid att sitta på tavernorna o bara mysa o titta på livet o rörelsen i staden. Och så träffade vi på Markos så klart. En fantastiskt häftig pelikan som bor i en liten fiskaffär. Han trodde nog att han var en hund utifrån hur han betedde sig. Sååå söt! Hysteri i hamnen som vanligt när vi skulle gå ombord på färjan som skulle ta oss till Syros på 30 minuter. Väl i hamnen Ermoupolis satte vi oss på ett café, tog en frappe Baileys för att sen hämta våra kommande färjebiljetter o hämta ut pengar eftersom det inte finns en bankomat där vi ska bo. Taxi till Kini där vi fick veta av "mamma grek" Agnes att vi inte kunde få vårt rum förrän klockan åtta. Fler tavernor och mer rosevin o öl.... Men vi njöt av lugnet o led inte så mycket av att vänta. Det blev alltså återigen en sen middag bland de grekiska turisterna på en av strandpromenadens tavernor.

16 July 2017

Det började inte så bra den här dagen heller gällande vädret. Det var sk helmulet😡men men är det bestämt att sola så ska man göra det även om det är för kallt för att ta av sig till badkläder.... Vi drog iväg till andra sidan ön till ett ställe som heter Kolymbithra. En fin strand i en liten bukt. Efter några timmars frysande, precis när solen kommit fram drog vi för att upptäcka byn Agapi, vilket betyder kärlek på grekiska. Och så klart att man kan ju inget annat än att just bli kär i denna by. Vi åt lite lunch och njöt av lugnet. Vandrade omkring en stund och tittade på byn. Stora delar av den är täckt av valv och tunnlar. Dags att tanka o lämna tillbaka bilen som faktiskt bara hade fått ett litet märke i lacken... Sen middag på Aithrio, en fiskrestaurang där det bor en pelikan som tydligen beter sig mer som än hund än just en pelikan. Vi mötte inte Markos, som han heter men åt däremot god och jäkligt dyr fisk. Huttrandes pga den kalla vinden strosade vi hemåt.

15 July 2017

Vaknade upp till ytterligare en blåsig dag. Efter någon timmes sandblästring på stranden gav vi upp och beslöt oss att upptäcka Tinos istället. Vägarna här är mycket bättre än på Andros och med vår lilla Fiat gick det som hejsan över berg o dalar Tinos är känt för sina många duvslag och vi passerade ett stort antal längs vägen. Vi tog oss till en liten by som heter Kardani. Den var fantastiskt fin, som hämtad ur sagorna. Trappa upp o trappa ner och så typiskt grekisk man kan tänka sig. Lite lunch på byns enda taverna med magisk utsikt bland annat över Syros var underbar. Vi tog oss vidare till fiskebyn Panomos där vi strosade runt en stund och slog oss ner precis bredvid båtarna för något att dricka. På kvällen bar det av till en restaurang, Malamatenia, som vi blivit rekommenderade. Där åt vi fantastiskt gott, bland annat lamb chops. En liten drink, frappe med Baileys, blev avslutet denna dag.

14 July 2017

Då var det dags att åka till nästa ö, Tinos. Som vanligt helt hysteriskt i hamnen. Men på båten kom vi och trots blåsten gungade det inte alls. Tinos är en livlig stad där det vimlar av folk och fordon. Största sevärdheten är tydligen kyrkan, Panagia Evangelistria, som är som Mekka för grekerna. Man lär bli botat från alla sjukdomar o lidande. Det är inte ovanligt att man kryper dit ända från hamnen, och det är lååångt kan jag lova. Det var en spännande upplevelse att gå dit (inte krypa) och tända ett ljus. Man förstår när man är där hur viktigt detta är för grekerna. Hungriga tog vi lite att äta o dricka i en av de smala gränderna där man sitter o lutar i nedförsbacke o bordet är en aaaning ostabilt. Dags att hyra ytterligare en bil. Denna gång blev det en mer fräsch sådan, en Fiat panda och definitivt bättre än den förra. Duger för oss. 😀 Trötta blev det en tidig kväll sittandes på balkongen, tittade på folkvimlet, drack rosé och åt var sin gyros. Tänk vad livet kan vara njutbart.

13 July 2017

Tog morgonbussen in till Gavrio, hamnstaden. Den var bara ca en halvtimme sen men vi är ju i Grekland och då får man ju räkna med det. Frukost på ett litet café i hamnen sen iväg för att hyra bil. Vi fick hyra den skruttigaste Suzukijeepen vi någonsin sett men vi var glada ändå eftersom det var svårt att hitta hyrbilar på Andros nu. Och speciellt eftersom vi heller inte hade något körkort med oss... tala om att grekerna litar på en. Vi har hyrt fordon på många öar men det är nog inte många som har så fruktansvärt dåliga vägar. Efter en skräckfylld och nära döden upplevelse nådde vi fram till Apothikes beach som låg i en vik och hade kristallklart vatten och var nästan folktom. På kvällen åkte vi återigen in till Gavrio där vi hittade en avsides restaurang, Thiriotrofeio som serverade lokalproducerad mat o dryck. Gott och intressant..
Och så gick vi då till slaktaren och fick var sin sandwich. Man ska inte förundras hur allt fungerar här.... Insmorda med skyddande solkräm begav vi oss återigen ut på en spännande bilresa över berg o djupa dalar på nästintill oframkomliga vägar. Hamnade på Copper beach där vi slog oss ner som soldyrkarna vi är. Väl hemma blev det lite tzatziki och öl på balkongen. Dusch o fix, har insett att frisyren får vara naturell och plattången får ligga kvar i resväskan... det blåser ju en aning mycket här... En tur på ca 45 minuter och vi var i Chora. Fina gränder och nästan lika mycket trappor som i Batsi. Åt återigen på en restaurang som serverade lokalproducerad mat belägen denna gång mitt i en trappa. Resan hem var spännande, föraren av bilen före oss var säkert mer onykter än Glenn....

10 July 2017

Avslutade gårdagen med en supergod middag i solnedgången. Magiskt! Tidig morgonprommis som gav benmusklerna en extra match. Batsi består av trappor och åter trappor. Har aldrig sett så mycket trappor i hela mitt liv....🙄Frukost bestående av pajer, nybakade i bageriet samt kaffe på vår balkong. Livet är härligt! En dag på stranden och bad i det iskalla vattnet. Vad mer kan man önska? Kvällen avslutades på en av den bästa restaurangerna i Grekland. Njöt på den lilla bakgatan till ett gäng mezerätter.

9 July 2017

Så landade vi äntligen i Aten efter en lång dag resande fot. Buss till Rafina för att sova en natt innan vi gav oss ut på öarna. Rafina är ju hundra gånger trevligare än Pireus. Tror vi alltid ska åka denna väg.... Tidigt i väg med båten till Andros på morgonen. Känns ganska ok med 23 grader halv sju på morgonen. Nu är vi incheckade på ett fint hotell med fin havsutsikt. Och ska man få det då är det givetvis många långa svettiga uppförsbackar dit.... Som tur är så blåser det ganska rejält här och det finns en hel del rosevin att släcka törsten med.

8 July 2017

Då har sommarens båtluff till Grekland så smått börjat. Incheckade i Härryda för tidig uppgång i morgon bitti.