Thailand, Vietnam · 55 Days · 12 Moments · February 2017

Fredriks Resblogg

3 April 2017

Nu är jag i Vietnam, i en stad som heter Da Lat som ligger i bergen. Efter Koh Rong öarna for jag till huvudstaden i kambodja och därefter in i vietnam. Väl i vietnam har jag införskaffat en motorcykel som jag ska resa upp norr med. Dock har inte MC-gudarna varit med mig och min resekompis. Min mobil ramlade av mobilfästet och försvann, en trasig växellåda ute på landsbyggden och en krash har vi även hunnit med. Efter krashen sålde min vänn sin MC så nu fräser jag runt på egen hand

20 March 2017

De senaste dagarna har jag varit på tvp av de öarna som ligger utanför Sihanoukville, Koh Rong och Kog Rong Sanloem. Två riktiga paradisöar med klarblått vatten och kritvita stränder

15 March 2017

Ligger just nu på en strand i södra kambodja, i Sihanoukville. Efter de 4000 öarna i Laos for jag in i Kambodja till Siem Reap. Staden är känd för sina många tempelruiner där den mest kända är Angkor Wat. Överallt på gatorna ser man namnet eller saker med anknytning på templet, bl.a den Kambodjanska flaggan. Tomb Raider t.ex är inspelat i närliggande tempel.

11 March 2017

Mycket resande och lite skrivande. Iallafall så är jag nu i södra Laos, på de 4000 öarna. Innan dess var jag i norra Laos, i Luang Prabang och därefter Vang Vieng. Jag har besökt vattenfall, bestigit berg, utforskat grottor och åkt "tubing". I en gummiting glider man ned för en fors och stannar på olika barer längst vägen. Mycket roligt och galet!

24 February 2017

Idag åkte vi iväg och träffade elefanter. Ägarna av elefanterna var en organisation som bevarar och planterar regnskog. Därmed så är de väldigt måna om elefanterna. Elefanterna lever vilt och de blir endast matade och tvättade. Ingen ridning eller liknande och de 500 bath (125 kr) man betalade går till regnskogsplantering. Iallafall så var det en väldigt häftig upplevelse att omgås med ett så stort och mäktigt djur.
(2/3) När touren var klar åkte jag direkt vidare till Bangkok, för att sedan åka en timme norr till Thailands forna huvudstad, Ayutthaya. Staden är känd för sina gamla tempelruiner. På cykel for jag och ett tyskt par runt i staden och tittade på tempel och statyer.
(1/3) De senaste dagarna har varit häktiska! Efter ytterliggare 2 lugna dagar på Koh Tao bar det av till fastlandet och nationalparken Khao sok. Jag bokade en tour där man sov i bungalows vid en stor sjö. Vi gick i regnskogen och genom grottor, åkte på safari och såg gibbon-apor äta deras frukost i trädtopparna. Väldigt vacker natur men touren var lite för turistig, man kände sig lite som ett får.

18 February 2017

Nu har jag varit i koh tao i fyra dagar. Jag och tjejerna från uppsala har festat på pubrundor, snorklat, tittat på solnedgången från bergstoppar och åkt runt på mopedturer. Igår så åkte jag ut på en fisketur. Det blev dock en besvikelse då "fiskeguiderna" endasr hade ambitionen att bottenmeda efter småfisk. Det var allt annat än en häftig upplevelse. Men som man säger, a day spent fishing is never s day wasted. Jag har även bokat en resa till Khao sok, en stad på fastlandet med en nationalpark som tydligen ska vara helt fantastisk. Kommer bli spännande! Är inte så taggad på den 9 timmar långa färjeturen från denna ö dock...

16 February 2017

Nu är jag på en ny intilliggande ö, koh tao, som ligger strax ovanför koh phangan. Jag har mött upp 2 vänner från Uppsala som hr rest i thailand i ca 3 veckor redan. På koh phangan blev det mycket fest då det firas som mest runt fullmåne. Först dagen hyrde vi mopeder och åkte runt och utforskade ön. Vi gick längst ett vattenfall som vi sedan badade i. Vi har varit på fester i jungeln och på fullmoon-party på stranden. Båda var kanon! Jag har även gått upp längst ett berg och besökt lite utkiksplatser, beskådat djur och natur. Apor, vildhundar, fåglar och en rad insekter och spindlar m.f.

10 February 2017

Efter ännu en natt på khao san road blev det frisörtid och 1h massage, sammanlagt ~100 kr. Även långpromenad i bangkok. Därefter blev det att bege sig 18h buss + färja till koh phangan (som resturangen), känt för sin stora fest "full moon party" som går av stapeln den 12e.

8 February 2017

Idag vaknade jag tidigt och begav mot tillsammams med Francesca från Chile till några av de tempel som finns i Bangkok. Wat Pho, Wat Arun samt Wat Traimit, alla med olika karaktärsdrag. Wat pho var det bästa. Dels pågrund av dess otroliga miljöer byggnader samt utsmyckningar, men även pga de munkar och lärljungar som kunde ses "in action". Efter det gick vi till China Town. En kinesisk stadsdel med en marknad med mer tingel tangel än vad som jag trodde vad fysiskt möjligt. Hundratals meter av små butiker som sålde saker så onödiga och konstiga att man inte kunde göra något annat än att skratta åt saken. Inte nog med det så var marknadsgången 1,5 meter bred och smockfull med folk. Efter det tog vi tuk tuk tillbaka till hostelet i den thailänska rusningstrafiken. Även det var en intensiv upplevelse!

7 February 2017

Nu är jag i Bangkok efter en lång flygtur. Flygresan gick bra. Jag satt bredvid en thailänska som bott i göteborg som var sjukt tokig men jättetrevlig. Hon talade en blandning mellan grov thailänsk accent och göteborska så det gällde och hänga med i svängarna. Det gällde att nicka och le och hoppas att hon inte ställde en fråga. Väl i bangkok gjorde jag sällskap med en stockholmare vid namn William. Vi har hängt tilksammans första dagen och utforskat staden tillsmmans.