Europe, South America · 145 Days · 27 Moments · June 2018

Eline en Sofie door Zuid-Amerika

Today

Arequipa - part 2 Zo sportief denkend als we zijn boekten we ons ook een tweedaagse trek door de colca canyon. Om 2:50 ging onze wekker af om 10min later al op de bus te zitten richting de canyon. Voor we aan het echte werk begonnen, konden we ook nog een paar Condors spotten 🦅. Met vermoeide oogjes en een stralende zon begonnen we aan onze eerste afdaling van 3uur. Na ons eerder magere lunch leerden we de groep al wat beter kennen en begonnen we aan de volgende drie uur met ups en downs (letterlijk dan 😉). In de avond met een goede cocktail in de hand filosofeerden we over het geluk en werd onze groep hechter en hechter. Al vroeg kropen we onder de wol, want jawel hoor ook deze keer konden we niet uitslapen. Om 5 uur in de ochtend begonnen we aan een stevige klim van meer dan 1000m. Gelukkig wisten ze ons te motiveren om boven te geraken, want daar werd het ontbijt geserveerd!
Arequipa - part 1 Na een lange tijd te genieten van de zeelucht (en de heerlijke uitlaatgassen) was het tijd voor een portie berglucht. Zo kwamen we na een busrit van 18uur aan in Arequipa. We genoten nadien van een heerlijk warme douche, een lekkere maaltijd en het prachtige uitzicht op plaza de armas (de grote markt). De 2de dag bezochten we het mooigekleurde nonnenoord (klooster), waar we ons uitleefden om even fotogeniek te zijn als de omgeving.
Lima Voor Eline even thuiskomen, voor Sofie weer een nieuwe stad, een nieuw land. Het was een mix van toerist spelen en tussen de locals zitten. Zo deden we een free walking tour in het centrum, gingen we naar Miraflores en Barranco, twee toeristische buurten en bezochten we Huaca Pucllana, een tempel van voor de tijd van de Inca's. Daarnaast hebben we kunnen genieten van de lokale keuken (al was het na twee weken toch genoeg, ook onze lijn had er genoeg van!) en de gastvrijheid van de gastfamilie en vrienden. We bezochten de grootouders die ondertussen niet meer in Lima wonen maar ergens in the middle of nowhere met buren die enkele km verder wonen. We spraken af met iemand die we eerder in Quito leerden kennen en later nog met enkele peruvianen. Een geslaagde twee weken schommelend tussen toerist en local, klaar om verder te gaan als backpackers!

8 days ago

Huaraz, Na enkele dagen terug in Lima (we zijn hier nog steeds niet weg) te zijn geweest met de steeds terugkerende rijst met frieten, hadden we nood aan een gezonde dosis sport. Zo trokken we naar huaraz, gekend als het hikers paradijs 🏔️. Dit stukje Peru bevindt zich op een kleine 4000m hoogte en heeft een tal van meren in zijn omgeving. Zo hoorden we ook dat Laguna 69 een van de mooiste meren was, te bezichtigen door een stevige hike. Om ons hierop voor te bereiden beklommen we op dag 1 de bergen richting het meer wilcacoccha. Indrukwekkend was het meer allesinds niet, maar het uitzicht over de bergen gelukkig wel. Op dag 2 begonnen we aan het serieuze werk en amai wat hebben we gezweet en gehijgd! We zijn nog steeds trots op onze beentjes en kunnen niet stoppen met naar de foto's van het blauwheldere meer te kijken, wat was dat prachtig!
Pisco - Paracas, Na ons zandavontuur in Ica vertrokken we dezelfde dag nog naar Pisco. Na een nachtje slapen gingen we naar het strand in Paracas. Aangezien het strand zeer klein was en zelfs een beetje stonk namen we een taxi naar een strand dat mooier zou zijn. Zo belandden we in een natuur reservaat met prachtige stranden en uitzichten. Voor enkele soles (het geld van hier) meer bracht de taxi ons naar de hoogtepunten van het park met hier en daar zelfs wat uitleg bij. Met Peruvianen op stap weet je dus nooit hoe je dag er zal uitzien, maar de moeite is het keer op keer 😉
Ica, Na een dagje Nasca te verkennen, vervolgde we onze weg naar Ica. Hier kwamen we terecht bij een oase midden in de woestijn. Zo'n grote bergen van zand waren niet alleen indrukwekkend maar ook een ideale opportuniteit om te 'sandboarden'. Na een helse rit met veel gegil en kriebels in de buik, gleden we naar beneden op een plank op het ooh zo lekkere zand!
Nazca, Na een weekje het drukke Lima (deze post komt later, we zijn hier namelijk nog niet weg 😉) te verkennen trokken we samen met de gastzus en enkele vriendinnen naar Nazca. Deze stad is gekend voor de Nazca lijnen die in de omgevende woestijn te vinden zijn. We bewonderde er enkele vanaf een uitkijkpunt en waren alvast onder de indruk. Nadien bezochten we ook andere highlights zoals de aquaducten en een archeologische site. Een geslaagde eerste dag!

27 October 2018

Cuenca De laatste stop in Ecuador waar we ons even in Italië waanden. Zo stonden er enkele prachtige exemplaren van kathedralen met vrolijk gekleurde koepels. We deden een hike van 4km in het nationale park Cajas die maar liefst 4 uur duurde. Doordat we op een hoogte van 4000m zaten, waren we al uitgeput na 5 stappen (het ligt echt niet aan onze conditie) Terug op 'normale' hoogte (2500 meter) verkenden we de prachtige oevers van de rio Tomebamba. Maar ook onze buikjes werden verwend met een heerlijke traditionele cebiche bij Antoño. Om onze culturele kennis van Cuenca te verrijken, bezochten we het Pumapungo museum dat ons meer vertelde over de inheemse bevolking. Echter waren we vooral geïnteresseerd in de llamas en de papegaaien. Tot slot bezochten we de dierentuin waar Eline haar grote angsten overwon (we moesten DOOR de kooien van de vogels en ook de apen konden de koekjes uit onze handen komen grabbelen! 😱) Tijd om ons ecuadoriaans avontuur af te sluiten, op naar Peru!

21 October 2018

Baños, Een dorpje tussen de bergen met 'eeuwig' durende feestdagen. (parades, vuurwerk om de minuut en een orkest 24/24). Baños was de ideale plaats om onze avontuurlijke kant naar boven te laten komen. Hier slingerde we tussen de bergen, al vliegend, zittend en ondersteboven. Ook verkenden we de wilde rivier met een rubber boot en een peddel in de hand. Fun verzekerd!🚣 Om ons bezoek hier volwaardig af te sluiten, lieten we het kind in onzelf los en swingde we tussen de bergen op de schommel van de casa del arbol.

20 October 2018

Quito (part 2) Vervolgens zetten we onze weg verder richting Baños. Tijdens onze tocht hierheen bezochten we de Cotopaxi vulkaan (van op een afstand, we hebben deze niet beklommen). Nadien probeerden we ook de Quilotoa krater te bezichtigen, de wolken beslisten hier weer anders over. 🌧 Maar al bij al was het toch een geslaagde dag! (Eline heeft zelfs een koe gemolken! 😱)
Quito (part 1) De ecuadoriaanse hoofdstad, gelegen op 2850 meter gebruikten we als 'thuisbasis' voor onze trips naar Mindo en de jungle. Vandaar onze eerder late update van deze stad. We begonnen met een free walking tour waar we drie leuke meiden leerden kennen. Hiermee gingen we nadien ook naar Mitad del mundo (ja, het was krap in de taxi 😉) Ook maakten we een ritje op de kabelbaan naar een hoogte van 4000 meter om een uitzicht over de hele stad te hebben. Jammer maar helaas, de wolken besloten hier anders over. 🌧 Elke maandag staan de wachters van het presidentiël paleis in de spotlights. Het plein wordt gevuld met mannen in gekke pakjes en een orkest om de wissel van de wacht aan te kondigen. Als afsluiter kozen we voor een relaxdagje in de thermen. Met een prachtig uitizicht op de bergen genoten we van de rust.

18 October 2018

Cuyabeno, de jungle Dag 4 Als kers op de taart spotten we nog Ana de anaconda op onze weg naar huis. Een geslaagde vierdaagse dus!
Cuyabeno, de jungle Dag 3 Op deze dag bezochten we één van de vier communities, waar we traditioneel onze eigen maaltijd klaarmaakte. Eerst trokken we naar het veld om de Yuka te oogsten en te pellen. Vervolgens raspte we deze onbekende knol, werd al het sap eruit geperst en de gedroogde Yuka gezeefd. Leg het vervolgens in een hete pan en tadaa ... een gekke soort pannenkoek is geboren. Na het eten was ook de sjamaan aan de beurt waarbij we leerden op een traditionele manier op het wild te jagen. 'S avonds gingen we opnieuw naar het meer op zoek naar kaaimannen en konden er eentje spotten vlak naast onze lodge!
Cuyabeno, de jungle Dag 2 Tijdens het ontbijtbuffet werden we opnieuw vergezeld door een hele groep apen. Vervolgens maakten we ons klaar om leerrijke wandeling te maken in de jungle waarbij de gids ons meer vertelde over de planten en de insecten. Zo zagen we onder andere de wandelende en vervellende boom, de kogelmier en enkele genezende planten. Na een dutje vertrokken we opnieuw naar het meer om de prachtige zonsondergang te bewonderen en nadien Bo de boa (slang) te ontmoeten.
Cuyabeno, de jungle Dag 1 Na een veel te korte nacht op de bus en lang wachten vertrokken we met een motorboot richting de lodge gelegen midden in de jungle. Dit was ineens onze eerste ontmoeting met papegaaien, vlinders en vele soorten apen. Tegen de avond namen we opnieuw de boot richting het meer om een verfrissende duik te nemen tussen de kaaimannen, piranha's, slangen, ...(wees gerust we hebben nog al onze tenen 😉 ). Nadien werden we getrakteerd op een heerlijk drie gangen menu waarbij we vergezeld werden door Trula de huistarantula 😱.

9 October 2018

Mindo Een weekendje weg op onze 'eeuwig' durende vakantie. We werden al betoverd door het interieur van ons hostel en de vrolijke kolibries. Ook het schattige dorpje kon ons bekoren. 'S avonds gingen we luisteren naar het kikkerconcert. Enkele kikkers en padden kruisten ons pad maar door de talrijke spinnen en insecten waanden we ons al in de jungle! (Goede voorbereiding voor ons volgend avontuur) De volgende ochtend trokken we onze wandelschoenen aan en zochten we de watervallen op. Ook hier werd ons junglegevoel verder gezet door de prachtige omgeving gevuld met vele kleine en iets grotere diertjes. Een geslaagd weekendje weg dus!

5 October 2018

Santa Marta Een eerder lelijke stad waar ze #metoo dringend moeten ontdekken! (Kusgeluiden en fluiten werkt echt niet bij ons) Aangezien er niet zo veel te zien is, besloten we maar om de fitness op te zoeken. Als we het doen, doen we het goed, na twee uur kwamen we afgemat buiten. Moe maar voldaan! 💪
Palomino Het dorpje met één grote asfaltweg en enkele modderwegen. Het leverde ons net iets meer muggenbeten op dan vrienden (we hebben echt wel vrienden gemaakt maar er waren gewoon te veel muggen!) Als echte toeristen, verkenden we de Rio Palomino in een rubberen band, tubing zoals ze zeggen. Na de klim van een halfuur was het koele water meer dan welkom en genoten we tenvolle van deze relaxe activiteit.
Cartagena Voor ons de mooiste stad van Colombia, een stad waar we even konden relaxen na alle hikes (wat niet wil zeggen dat we niet hebben gezweet) de temperaturen stijgen hier tot boven de 30 graden met een vochtigheid van minimum 70%, dat zijn wij als koele Belgen niet gewoon! Gelukkig hebben we het regenseizoen om wat af te koelen. We zochten ook verfrissing aan Playa Blanca, hoewel de zee hier ook 30 graden telt. Vervolgens zochten we een fris windje op de jetski en ooh wat was dat leuk! 🤗 Na zonsondergang (die we niet gezien hebben wegens het spectaculaire onweer) zochten we wat meer licht op tussen het lichtgevend plankton. Hier hebben we helaas geen foto's van maar geloof ons, het was onvergetelijk! Om onze chocoladeverslaving te voeden, bezochten we het chocolademuseum en deden we er een workshop naar ons hart! 😋

1 October 2018

Tayrona, we maakten even een korte stop om het prachtige nationaal park van Tayrona te gaan bezichtigen. We dronken en aten er versgeplukte kokosnoten. Door de extreme vochtigheid en tropische temperaturen zweetten we ons te pletter, maar de omgeving en de verfrissende duik maakte dit zeker de moeite waard!

30 September 2018

Medellín Niet de stad van Pablo Escobar maar van de hoopvolle, vriendelijke en vrolijke mensen. We leerden er salsa dansen (we zijn nog net geen pro), verkenden comuna 13, nog steeds een buurt met zeer veel conflicten (no worries, we zijn oké) en we deden de tour van ons leven in een van richting Guatape. P.S. onze excuses voor de late update, het leven is hier niet zo tranquila als gedacht, drukke agenda voor ons! But we like it!

22 September 2018

Jardin Klein maar gezellig en kleurrijk Grenzen worden verlegd: heel de dag op wandel met een hond en tussen de koeien maar het heerlijke eten, geserveerd in bananenbladeren, en de prachtige omgeving maakten dit zeker de moeite waard!

18 September 2018

Salento, Je maakte van ons echte koffieboerinnen, door ons te leiden door het proces van plukken tot drinken. Vervolgens mochten we je prachtige en vermoeiende bergen, begroeid met torenhoge palmbomen, beklimmen in de cocora vallei. We danken je voor het prachtige weer, de spierpijntjes en de geweldige mensen die we hier mochten leren kennen. Adios Salento, hola Medellin

15 September 2018

Adiós Bogotá! 👋 Onze dagen werden nog gevuld door een free walking tour, een tour naar Zipaquira met de zout kathedraal en ongegeneerd foto's trekken van de graffiti en onszelf. Op naar Salento! 🚌

12 September 2018

First day well spent! Mount monserrate 'beklommen', verborgen waterval ontdekt en onze eerste colombiaanse koffie gedronken. Mooi, maar regenachtig, maar mooi! 💚

11 September 2018

We zijn er klaar voor! 😁🛩

29 June 2018

Liefste volgers, Op 11 september vertrekken Eline en ik naar Zuid-Amerika om daar te gaan rondreizen gedurende drie maanden. We hopen jullie via deze blog een beetje mee te nemen op ons groot avontuur!