Netherlands, Thailand · 20 Days · 16 Moments · November 2018

Een maand backpacken in Thailand

2 December 2018

Vandaag zijn we weer trotse eigenaar van een scooter geworden (voor 1 dag dan). Deze is een stuk mooier en beter dan die in Koh Samui. Dit is ook nodig want het eerste stuk moeten we over extreem steile hellingen rijden (waar zelfs ik dus bang van werd🤭). Eerst rijden we naar de grootste stad Thong Sala om een snorkelset te kopen. Vervolgens rijden we dwars door het binnenland naar de andere kant van het eiland. Hier ligt een strand wat verbonden is aan een klein onbewoond eiland; Koh Ma. Al snel als we aankomen is er grote paniek op het eiland; een man is aan het verdrinken. Hoewel hij er slecht uit zag, begon hij gelukkig weer met ademen toen hij uit het water werd gehaald😳. Als we van de schrik bekomen zijn, gaan we het water in met onze duikbril waarmee we veel gekleurde visjes spotten. We zien bruin met blauwe strepen, felgroene, panterprint en geelgestreepte vissen. Otje ziet zelfs juffrouw puf uit Spongebob zwemmen! (Een kogelvisje). 🐡 Onderweg zien we ook veel mooie dingen

1 December 2018

De beroemde Full moon party waar ik het eerder over heb gehad, is helaas al geweest. Gelukkig wordt er als alternatief twee keer per maand een festival in de jungle gehouden met halve maan. Op vrijdagavond rijden we in een taxi erheen en kopen we kaartjes. Als we aankomen, blijkt dat je 20 moet zijn om erin te kunnen. Gelukkig checken de Thai niet echt ID’s waardoor we zo binnen kunnen lopen. Gelijk bij het begin staan een paar mannetjes die je beschilderen met verf dat lichtgeeft in het donker. Dit besluiten we te doen en uiteindelijk heb ik op mijn been,arm en gezicht bloemetjes staan. Dan wil hij er opeens 500 bath voor hebben wat ik echt te duur vind dus maak ik m wijs alleen maar 200 mee te hebben. Hier neemt hij gelukkig genoegen mee. Er wordt vooral elektronische muziek gedraaid wat wij niet zo heel leuk vinden. Gelukkig vinden we een stage waar hiphop gedraaid wordt en we de hele avond tot zonsopgang dansen.

30 November 2018

Helaas hebben wij de laatste paar dagen geen zon meer gevoeld in Koh Samui, alleen regen en vochtige hitte. Op een uurtje varen, verschijnt hij opeens weer. Buureiland Koh Phangan is onze volgende bestemming, beroemd vanwege de maandelijkse FullMoon Party. Deze wordt gehouden in Haad Rin, de plaats waar wij ook verblijven. Hier slapen we in een net zoon goedkoop hostel die een enorme badkamer, bar en zwembad blijkt te hebben😍 We gaan zo snel mogelijk naar het strand om de gemiste zonuren in te halen. Als we aankomen, zien we een paar jongens die Jetski’s verhuren. Gelijk rennen we naar ze toe om te vragen hoeveel het kost omdat een Jetski rijden iets is wat we altijd al hadden willen doen. Het kost ruim 30 euro wat best prijzig is maar vergeleken met thuis veel goedkoper. Daarom besluiten we dat dit het moment is om er eentje te proberen. Ze zijn best zwaar om te besturen waardoor ze moeilijk recht te houden zijn eerst. Gelukkig went dat en vliegen we vrij snel over de golven heen😜

28 November 2018

Hoewel Chaweng een prachtige plek is om elke dag te ontbijten en te chillen, willen we graag meer van het eiland zien. Omdat hier minder verkeer en chaos is dan in Bangkok, durven we t aan om een scooter te huren om de boel te verkennen. Rijdend over de kustweg rijden we langs een prachtige baai waar onze eerste stop is. Deze baai heeft ook prachtig blauw water wat hier wild tegen de rotsen aanslaat. Perfecte plek voor meer foto’s dus. Daarna rijden we naar het op 1 na grootste strand Lamai wat niet zo mooi is als Chaweng maar nog steeds een tropisch gevoel geeft. Hier krijgen we een voetscrub waardoor we weer zachte voeten hebben. Als laatst proberen we meer het binnenland in te rijden naar een waterval. Helaas wordt de weg zo slecht en glad dat we besluiten terug te rijden. Ook begint het keihard te regenen waardoor we besluiten te schuilen bij een viewpoint met uitzicht op de baai van Chaweng voor we terug naar de stad rijden.
We zijn aangekomen op Bounty eiland Koh Samui. Ons hostel ligt dichtbij het grootste strand Chaweng. Het is erg basic maar schoon en kost slechts €4 per nacht dus wij hebben niks te klagen. De eerste avond lopen we naar het strand waarbij je dwars door grote resorts moet lopen. Hoewel we ons een beetje indringers voelen, is het geen probleem voor de mensen die hier werken. Het is al avond maar dat betekent niet dat het strand minder druk is. Overal zitten mensen op zitzakken voor beachclubs, wordt er muziek gedraaid en vuurshows gegeven. De volgende ochtend kunnen we pas echt zien hoe ontzettend mooi dit strand is. Het is zo’n strand wat je alleen op reisfolders ziet met spierwit fijn zand en helderblauw water. Ook supertoffe plek om te zijn dus😍😍😍

26 November 2018

Op zondagavond pakken wij de nachtbus naar Surat Thani waar we de volgende ochtend de ferry moeten pakken. De stoel in deze bus kan helemaal naar achteren en met een voetenbankje erbij kunnen we goed slapen in de bus. Zo goed dat als we wakker worden, we Surat Thani allang voorbij zijn😂😳 Onze bus rijdt helemaal naar Zuid Thailand wat nog zo’n drie uur verder is. Hoewel dit niet echt de bedoeling is, hebben we hierdoor nog wel een mooi uitzicht vanuit de bus op het landschap wat vol met palmbomen en kalkrotsen staat. Eenmaal in Krabi moeten we helaas een nieuw busticket naar Koh Samui kopen en nog zo’n zes uur extra met de bus en de boot. Om zes uur komen we eindelijk aan in Koh Samui en chillen we bij een superfancy beachclub met zitzakken en van waar we een paar jongens met vuur zien gooien. Zo hebben we vandaag toch een beetje op het strand doorgebracht😇🌴

25 November 2018

Onze laatste dag in Bangkok is eigenlijk een dag in China. Met een tuktuk vertrekken we naar het drukke Chinatown wat weer een compleet andere sfeer heeft dan Khao San of het Business district. Het is hier erg druk en overal ruik je de geur van kruiden en streetfood. 80% van het eten wat hier verkocht wordt is voor ons onbekend en een groot deel hiervan kan dat ook beter blijven. Na wat navragen blijkt hier onder andere varkensmagen, darmen, zeekomkommer, eendenvoeten en koeienoren verkocht te worden. De ingredienten van Otje’s noodlesoep dus😜 Terug gaan we met een soort van busboot over de rivier terug. Deze is stampvol waardoor iedereen zowat de boot inrent om erin te komen😂 volgens het meisje wat met ons mee was zou er een vrouwtje moeten staan om kaartjes bij te kopen voor 15 baht maar zij is nergens te bekennen. Dat betekent dat we dus een gratis boottochtje over de rivier en lift naar huis hebben😎 Ook hebben we vanaf de boot uitzicht op de bekende tempel Wat Arun. 🙏

24 November 2018

*FLOATING MARKET* Na een avondje stappen op Khao San valt het zwaar om om 7 uur sochtends klaar te staan om naar deze markt te gaan. Gelukkig duurt de busrit ernaartoe twee uur waardoor we nog wat bij kunnen slapen. De markt is de grootste floating markt van Bangkok (hoewel het dus niet in Bangkok ligt). Ook hier kan zoals andere markten van alles gekocht worden; alleen loop je niet maar vaar je langs de kraampjes. Ook staan er mensen met beesten zoals enorme pythons, vliegende eekhoorntjes en een wollig beestje wat lijkt op Mort uit de film Madagaskar. Deze beesten mogen we gratis aaien maar helaas niet gratis fotograferen. In de avond laat ik Otje en een ander nederlands meisje uit ons hostel de Skybar zien waar ik vorige week was geweest. Hier drinken we alleen cola en eten we niet omdat het prijzen a la Nederland zijn. Dus eindigen we op een straattentje middenin de business wijk van Bangkok waar otjes Beefnoodlesoep , orgaannoodlesoep blijkt te zijn😂😂😳

23 November 2018

inmiddels is Otje in Thailand aangekomen en bezoeken we de tweede dag een boeddhistische tempel. Onderweg ernaartoe lopen we al langs verschillende tempels waaronder het grote paleis. Helaas moet je hier een flinke entreeprijs van 500 baht betalen waardoor we ervoor kiezen om naar zijn buurman te gaan; de tempel met de liggende boedha. Als we aankomen blijkt het veel groter dan verwacht. De tempels liggen in een grote binnenplaats met daarbinnen verschillende boedha’s, watervalletjes en kleine patio’s. De grootste tempel heeft een enorme gouden boeddha van 15 m hoog en 46 m lang!!! Dit enorme beeld is onder andere wat deze tempels zo indrukwekkend maakt. Sowieso de grootte en het goud op alles maakt veel indruk. Na de tempel lopen we nog een leuk parkje in met een vijver met koikarpers en bijtschildpadden die gelukkig niet uit het water komen. Daarna gaan we terug naar Khao San Road waar we de rest van de avond te vinden zijn😜🎉

21 November 2018

*LOY KRATHONG FESTIVAL* Dit festival begint op mijn laatste avond in Chiang Mai en zorgt voor veel gezelligheid in de stad. Loy Krathong is een boedhistisch feest waarbij op de eerste avond vlotjes met bloemen, wierook en een kaars op de rivier worden losgelaten. De kaars wordt aangestoken en als deze aanblijft op de rivier zullen jouw wensen in vervulling gaan. Ook ik koop een vlotje met bloemen onderweg naar de rivier en laat deze hier drijven. Helaas blaast de vele wind mijn kaars uit waardoor mijn wensen niet vervuld gaan worden😂 Gelukkig heb ik niet veel meer te wensen want ik vind het helemaal prima hier. Behalve deze bloemenvlotjes op de rivier is ook de hele stad versierd met lichtjes en heb je overal markt. Ook wordt er op het centrale plein een soort van missverkiezing gehouden en shows met dansers. De dag erna worden lantaarns de lucht ingelaten, helaas vlieg ik terug naar Bangkok waardoor ik dat ga missen.
*GRAND CANYON VAN THAILAND* Trips naar de olifantenopvangen rondom Chiang Mai zijn helaas volgeboekt waardoor we besluiten ergens anders heen te gaan deze dag. Dichtbij Chiang mai ligt een Canyon gevuld met water waarin je kan zwemmen. Als we aankomen ziet het er allemaal nogal opgezet uit maar desondanks niet minder leuk. De ene kant is een waterpark waar je niet alleen kan zwemmen maar ook van glijbanen af kan gaan, met een kano kan gaan of wakeboarden. De andere kant heeft een veel lagere entreeprijs waardoor we besluiten hierheen te gaan. Hier kan je relaxen in de zon en zwemmen. Wel moet je helaas een zwemvesten dragen die voor mij veel te groot waren. Op een gegeven moment had ik een kindermaat die wel goed zat waardoor het zwemvest niet tot mijn kin omhoogkwam tijdens het zwemmen😂 Verder lekker in de zon genieten en gelukkig niet verbrand nog zoals veel anderen😎

19 November 2018

*MAE SUNG WATERVALLEN* Niet alleen in Chiang Mai maar ook daarbuiten is genoeg te doen. Chiang Mai ligt middenin de bergen en heeft dus qua natuurschoon ook genoeg te bieden. Op zoon 40 minuten rijden, ligt een waterval waarnaast je op een wandelpad omhoog kan lopen. Ook heeft de waterval een paar rustigere stukken waar je kan pootjebaden of zwemmen. Na een flink stuk klimmen met 35 graden en vochtig weer is dat erg fijn. In tegenstelling tot de zee is het water hier wel koud waardoor je er goed kan afkoelen. Zonnen en zwemmen hoeft dus niet alleen aan de kust of op de eilanden😎☀️

18 November 2018

*CHIANG MAI AVONDMARKT* Zondagochtend kom ik aan in Chiang mai en vertrek in naar mijn hostel. Ik ben hier samen met 5 anderen die ik in Bangkok heb leren kennen gekomen dus ik kende mn halve dorm al. Na een ochtend relaxen lopen we naar Walking Street; hier wordt op zondag een hele grote markt gehouden. Als we aankomen wordt alles nog opgezet maar zien we wel al gelijk hoe enorm deze markt is. Als we s’avonds terugkomen is het heel erg druk geworden en is de straat gevuld met mensen (vooral veel chinezen). Je kan eignlijk letterlijk alles kopen hier; streetfood, kleren, tasjes, souvenirs, haarproducten en nog veel meer! Ook lopen er meerdere straatmuzikanten rond die de sfeer nog gezelliger maken. De markt was veel schoner dan verwacht waardoor we daar een heerlijke Pad Thai voor 1 euro eten en een pannenkoek gevuld met nutella en banaan. Het enige wat ik niet zo snel zou eten was een hond op het spit, wat ik gelukkig maar 1x heb gezien. Tot nu toe lijkt Chiang Mai een leuke stad😊
*NACHTTREIN* Na een paar dagen op Koh Chang doorgebracht te hebben, vertrek in naar het noorden van Thailand. Na een lange busrit kom ik aan op het busstation van Bangkok waarna ik achterop een scooter naar het station wordt gebracht. Daar pak ik de trein naar Chiang Mai; de op één na grootste stad van Thailand waar ik de komende dagen zal blijven. Ik heb 2e klas geboekt, wat betekent dat ik vannacht een bed heb en in de trein kan slapen. Als ik aankom in mijn wagon zijn er helemaal geen bedden. Deze moesten nog uitgeklapt worden. Toen dat eenmaal gebeurd was, zag de trein eruit zoals op de foto. Ik sliep bovenin dus had helaas geen raam maar het was inmiddels donker geworden dus je kon toch al niet meer naar buiten kijken. De bedden lagen veel beter dan verwacht, alleen de airco stond zo hard aan dat ik t erg koud had en meerdere keren wakker ben geworden. Desondanks was het een leuke ervaring om een keer op deze manier met de trein te reizen!

16 November 2018

Na een dagje Bangkok vertrek ik met de bus en daarna de boot naar Koh Chang. Dit eiland ligt ten oosten van de stad dichtbij Cambodja. Koh Chang is een groen en bergachtig eiland met prachtige stranden en ideaal om een paar dagen te relaxen. Ik verblijf in Lonely Beach, het gezelligste deel van het eiland. Ook hier ontmoet ik vele mensen in mijn hostel waarmee we naar het strand gaan. Net als in Bangkok is alles heel erg goedkoop hier: Hostel: €5, Flesje water: €0.30 , Cocktail: €3-4 Thaise Curry: €3 Ook lopen er veel dieren rond. Mijn hostel heeft vier superschattige kittens van pas drie weken oud. Ook in andere hostels en restaurants lopen vaak katten en puppy’s rond😍 verder lopen er ook apen rond op het eiland. Ze zien er heel schattig uit totdat ze je bikini jatten, wat een duits meisje uit mijn hostel gebeurde. Ook heb ik een paar olifanten langs de weg zien staan, helaas staan zij vaak vastgeketend...

12 November 2018

Na een zomer hard werken, is het tijd om weer het vliegtuig te pakken. Dat tussenjaar (inmiddels 2) is namelijk nog niet voorbij😜 Na twee vluchten van in totaal 16 uur en een stop in Shanghai, kom ik aan in de Thaise hoofdstad Bangkok. Ik had het ambitieuze plan om gelijk de volgende dag door te gaan naar een tropisch eiland maar door de jetlag en het slaapgebrek besluit ik eerst een dag in deze stad te blijven. In de bus naar het centrum ontmoet ik een meisje uit Engeland waarmee ik de volgende dag Bangkok ga verkennen. Ook twee jongens uit haar hostel gaan met ons mee op stap naar de bekende Khao San Road. Deze straat is de bekendste straat van Bangkok waar de meeste backpackers komen. Hier vind je vele winkels, restaurants en bars. Ook worden er enge beesten op straat verkocht zoals schorpioenen die de jongens besluiten op te eten😳 Na een dag lopen, bezoeken we tenslotte een Skybar van waar je uitzicht hebt op de skyline van Bangkok. De volgende bestemming is tropisch Koh Chang🌴