Asia · 47 Days · 31 Moments · April 2017

Edvins resedagbok

20 May 2017

Dom senaste dagarna har vi haft dåligt väder, mycket regn och väldigt lite sol. Igår tyckte vi att det såg ut att bli bra väder så då bestämde vi oss för att åka till en fin strand som man endast kan komma till med båt. Vi han vara där i 20 min innan det började regna så att vi drog hem. På kvällen festade vi till det med finmiddag och alkohol till Daniels ära, pga han fyllde år. Idag har det varit bättre väder och har knappt regnat något. Vi började därför med att fånga dom få förmiddags timmarna av sol vid poolen. På eftermiddagen/kvällen blev det kajakpaddling. Detta avslutades med en bbq på stranden.

17 May 2017

Från gårdagens mysa och lunga cookingclass till resans kanske mest adrenalin och macho fyllda aktivitet, shooting rangen. Vi tog mopederna så som så många andra gånger och började köra. När vi hade klivit av och parkerat mopparna befann vi oss på en shooting range. Det fanns massor med vapen, både stora och små, både svag till mer kraftfulla. Vi bestämde oss för att skjuta med tre olika vapen, en M4 colt, en Magnum pistol och en dessert Eagle pistol. Bara stå och hålla i geväret var tillräckligt för att adrenalinet pumpades i kroppen. Vi började med colten för att den hade minst ammunition. Colten var otroligt stabil, knappt någon rekyl alls och man kunde avlossa nästa skott innan det första hade lämnat pipan och ändå träffa där man siktar. Vi övergick till magnumen, det var betydligt större kulor till denna och därmed mer kraft. Sist sköt vi med den så kallade deaglen, detta var den kraftfullaste pistolen, och det smällde när man tryckte på avfyraren. En dag man kommer att minnas.

16 May 2017

En god nattsömn, en god frukost och dagen börjar på bästa tänkbara vis. Vi lämnade tillbaka mopederna för att istället bli upphämtade av en shuttle som tog oss till ett litet hus som vi inte riktigt vet vart det låg. Detta huset var till största delen ett kök med många gasolspiasar och köksbänkar. Detta passade oss perfekt för dagens aktivitet var thailändsk matlagning. Det var väldigt kul att laga mat och det var otroligt gott att äta sedan få äta den. Jag lagade en sweet and sour räksoppa, en papayasallad, vårrullar, pad thai, green curry chicken och friterade bananer. Avslutningsvis fick vi en kokbok på det vi lagat och ett certifikat som visade att vi var lämpade för det thailändska köket.

15 May 2017

Gårdagen blev ytterligare en bra dag till räkningen. Vi tog mopparna till ett vattenfall där vi kunde bada, och vi var i princip helt själva. Sedan fick vi ändra om och skippa hot springsen. Istället körde vi direkt till tiger cave . Vilket inte hade något som helst med verken tiger eller grotta att gör, utan var en stor, guldig staty av Buddha uppe på ett berg. Det var ca1200 trappsteg upp till platton uppe på berget och vi fick flashbacks till Rinjani. Men summeringen var en lyckad dags utflykt. Idag startade dagen ungefär likadant, bara den skillnaden att mopedfärden blev mycket längre. Vi körde till några hot springs och det regnade lite på vägen. Men när vi väl kom fram var det otroligt skönt att slappna av i det uppvärma vattnet, och alla dess pooler. På grund av att det var så långt dit han vi tyvärr bara med en aktivitet idag men vi är nöjda ändå. Detta resulterade också i mer tid på nightmarketen, och det är alltid Nice . Bilderna är från både idag och igår.

14 May 2017

Det krävdes 2 nätter, mycket pool och alldeles för mycket nightmarket mat för oss att återhämta oss från månfestens bravader. Men kho phangan är inte en super ö förutom under månfesten, och därför hade vi bestämt oss för att åka därifrån. Men vår ursprungliga plan var att åka till kho Tao som är ett av Thailands bästa dykställen. Detta sattes stop utav våra öron, vilka alla 3 nu har lite besvär med och troligtvis hade inget av oss kunnat dyka. Vi åkte därmed tillbaka till fastlandet och klockan 21.30 lyckades vi hitta fram till vårt nya hostel (där vi betalar 30kr per natt/person ) . Vi har också hyrt mopeder som vi ska ha några dagar framöver så att vi kan göra daytrips till olika spännande saker. Idag vankas det vattenfall, hotsprings och möjligtvis tiger cave tempel som ska vara ett väldigt coolt tempel här i närheten av krabi. Men vi får se hur det blir och ifall jag kommer ihåg att berätta hur det gick. Bilden är ifrån ett coolt tempel jag sprang förbi på min morgon runda.

10 May 2017

Vi har tagit oss till ön Kho phangan. Detta är Thailands centrum för full moon partys, och en fullmåne har vi lyckats timea in. Vi har varit ska vara här några dagar utöver själva fullmåne festen men dom innan har varit mest för att ladda upp och dom efter är för att återhämta sig. Därför är det bra med en bra pool, men tyvärr har det inte varit speciellt bra väder dom senaste dagarna. Nu ska vi sätta oss med ett gäng och börja dricka, och dricka ordentligt för att orka fram till klockan 6 imorgon bitti! 😁 Här är även en bild på hotellets pigsvin.
Djungeläventyret är avklarat och vi har nu tagit båten över till ön koh phangan. Men Djungeln var väldigt cool. Vi började med att åka båt ut till några raftinghouse, hus som flyter på vattnet. Sedan fick vi bada i denna varma gröna sjö som ligger mitt i nationalparken khoa SOK. Senare på eftermiddagen blev vi avsläppta utav båten lite högre upp längs en flod där vi började våran trekking mot en grotta . Grottan var stor, mörk och kall. Genom stora delar var vi tvungna att vada genom knähögt till brösthögt vatten. Det var fladdermöss över hela taket och spindlar på marken, men vi tog oss ut levande. På kvällen var set evnings safari och på morgonen morning safari, men vi lyckades bara se några apor och en ödla. Äventyret avslutades med ytterligare en grotta och sen lite bad från några klippor. Helhets upplevelsen är bland dom häftigaste naturupplevelserna jag har varit med om. Funfact: Dom spelade in material till jurassic park 1 vid denna sjön och omgivning.

5 May 2017

Sedan senast har set inte hänt speciellt mycket. Vi festade lite, drog in till denpasar och ett väldigt fint köpcenter. Det roligaste med den dagen var bion som var väldigt billigt jämfört med resterande butiker i mallet. Vi strosade även runt på denpasars otrevliga gator som var fyllda med stånd och otrevliga försäljare , inget att rekommendera. Vi har inte gjort så mycket speciella saker dom senaste dagarna, det har blivit lite sol och bad, körde lite moped men mestadels bara slappehäng. ja just det, vi har ju bytt land också. Vi är inte längre i Indonesien utan i Thailand. Precis installerat oss i en rättså sunkig del av Phuket men vi ska inte stanna här länge så det är okej. Nu ska jag fortsätta med läsningen av Da Vinci koden som är riktigt spännande. Ha de gutt

1 May 2017

Dålig uppdatering nu för tiden. Och det kommer antagligen fortsätta på liknande spår. Men åter till våran resa. Igår åkte vi nerför en flod i en gummibåt. Det var tyvärr lågvatten vilket gjorde att farten inte blev lika hög som den kunde bli. Oavsett så fick vi en hel del kul och mycket djungelfeeling. Istället över till nutid. Klockan är 20.45 och vi sitter på en restaurang och precis avslutat våran kung pao. Idag har vi prövat våra egna surfarvingar, vilket var både lättare och svårare än vad vi först trodde. Det var svårare då att hitta timingen och rätt ställe att vänta in vågen. Det var dock lättare att komma upp när man väl hamnade rätt mot vågen. I eftermiddags letade vi rätt på ett gym och tränade lite, men utöver det och surfingen har det inte hänt så mycket. Nu ska vi bege oss hemåt och snart gå till sängs. Godnatt

29 April 2017

Nu har vi gjort Ubud. Igår gjorde vi allt som man "ska" göra i Ubud. Vi hittade en chaufför som kunde ta oss runt till alla våra destinationer. I började med Ubuds berömda risterrass. Den blir bra på bild men är inte lika cool i verkligheten. Väldigt överskattad om du frågar mig. Sedan kollade vi in ett tempel. Tempel här är inte riktigt det jag trodde att det skulle vara. Jag förväntade mig stora och utsmyckade byggnader, men det är mer många små altaren utsprida på en större yta. Nästa stopp var en kaffeplantage. Det var väldigt bra. Dom bjöd på massor av smakprover på deras olika kaffe och teer. Kaffeplantaget hade även det dyraste kaffet i värden, detta kaffet är dyrare än guld. Detta kaffet är producerat av djur (luwak) som äter kaffebönor och sedan gör man kaffe utav bajset. Kaffet var inte godare... vi drog sedan vidare till ytterligare ett tempel och sedan till ett vattenfall där vi kunde bada lite. Sista stoppet var Monkey forest. Det är en park fylld med apor. --->
Detta var otroligt kul! Även om det var en apa som var sjukt läskig och gick halvt till attack mot mig. Kvällen avslutades med en finmiddag och några öl i baren. Idag ska vi dra till en pool, slappa och sedan kolla in stan.

26 April 2017

Vi sov vår sista natt på campet i söndags, eller natt och natt. Våran chaufför hämtade upp oss klockan 4 för att bli skjutsade till rinjani. Rinjani är ett berg/vulkan på Lombok. Vi hade hört att det var ek väldigt utmanande men att det skulle vas så här tufft hade vi aldrig anat. Första dagen gick vi 15km och sov på 2600m höjd. Vi gick till sängs tidigt för att kunna kliva upp klockan 2 och börja vandra mot toppen på ca3700m och se soluppgången därifrån. Det var helt mörkt och endast våra pannlampor som lyse steg vi ytterligare 1000m i höjd och en vandring på ca 2.5 h i kylan. Det var fruktansvärt. Efter att vi kommit ner till campsiten igen åt vi frukost och förberedde oss för de resterande timmarna av vandring. Vi gick ner till sjön som ligger uppe på berget ca 2000m höjd och besökte även några varma källor. Innan vi satte sikte mot nästa campsite. --->

25 April 2017

När vi väl var framme hade vi spenderat i princip hela dagen från klockan 02.00 till klockan 19.00 på smala, branta och svårframkomliga vandringsleder. Sammanlagt 25 km. Sista dagen var det endast nerför som gällde. Vi började inte lika tidigt som föregående dag utan fick sova ut lite grann. Vi var nere vid slutdestinationen klockan 12 och då hade vi lagt ytterligare 15km bakom oss. Vi kan sammanfatta utflykten som väldigt mycket fina vyer och utsikter. Men också väldigt mycket kyla och väldigt, väldigt mycket gång. Och vi är nog alla överens om att detta är det mest utmanande och jobbiga vi någonsin har gjort.

21 April 2017

Idag var det 2 stycken surfpass i bland vågorna innan klockan hade slagit 12. Sedan dess har det bara varit slapp. I eftermiddag ska vi spela en fotbollsmatch mellan campet mot dom lokala. Hoppas att det blir kul.

20 April 2017

Idag var det utflykt med campets stora båt. Det var elva 30min lång båtfärd och frukost ombord sen var bestod dom nästkommande 4h av surfning. Det händer inte så mycket annat än surfing nu för tiden. Man är trött efter surfingen och värmen gör det inte lättare att hitta energi.

18 April 2017

Idag har vi haft båda våra pass bland vågorna. Är väldigt trött men väldigt nöjd. Har fångat några vågor och lyckats surfa endel. Ikväll ska vi ner till en surfshop med campet och kolla hur man tillverkar brädor.

17 April 2017

Idag var det vårt första pass i vattnet där vi övade lite paddling och olika sätt att undvika vågor. Vi har även övat pop-ups (ställa sig upp på brädan) på land. Sen det andra passet fick vi testa på surfing. Men fick mest paddla vilket är väldigt jobbigt. Vi kollade även in den lilla byn som campet ligger i,någon affär men annars finns det mest saker som är kopplade till surfing.

16 April 2017

Vi sov en extra natt på Gili air som vi egentligen inte hare planerat men vi fick hotellet så billigt så vi kände att vi inte skulle hitta ett bättre. Men idag skulle det inte bli något poolhäng. Vi skulle ta oss till Gerupuk där vi ska på surfcamp. Det tog inte speciell lång tid även då camper ligger i södra delen av Lombok, 30min båt och ca 2,5h men bil vilket vi fick till ett väldigt bra pris. Vi hade även vår första lektion på kvällen med bara lite genomgång och presentationer.

15 April 2017

Gili air var ungefär som en lugnare variant av Gili trawangan. Det var avslappnat där och vi då tyckte vi det passade med en slappedag. Vi snorklade lite men annars var det bara strand och poolhäng.

14 April 2017

På Gili krävs det vara 4 öl för att vakna upp bakfull. Som jag berättade igår så drev Daniel och jag runt till några barer och drack lite öl. Det är väldigt bra drag på festerna på Gili trawangan och det dröjde inte länge förens vi blev erbjudna droger. Men duktiga pojkar som vi är köpte vi naturligtvis inget men vi fann ett nöje i att diskutera livshistorier och pris. Det var främst en kille som var väldigt trevlig . han hade jobbat på en bar som hade varit tvungen att stänga igen och det var då han började med langa droger. Dani som han heter erbjöd oss givetvis svampar, marijuana, andra droger och lite kokain. Både jag och Daniel har kommit in i det indonesiska handelssystemet. Det vill säga utan fasta priser och istället komma överens om ett pris tillsammans. Dani hade ett utgångspris på 2 miljoner rupier för kokain. Vi tyckte förstås att detta var alldeles för högt, och lyckades få ner priset till 1.5 miljoner. 500k ner prutat var vi nöjda med men var ändå tvungna att tacka nej-->
500k rupier är i svenska kronor ca 350kr så inte jättemycket men 1/4 av priset. Men nu till dagens utflykt. Vi hade gjort en deal som skulle ta oss till Gili air och på vägen skulle vi åka med på en snorklingtur. Det var sjukt fett! Vi hade sån tur så att vi såg 2 sköldpaddor. En var dock väldigt tråkig och låg bara på bottnen och åt men den andra simmade upp till ytan och var väldigt närgången. Detta var set coolaste på länge. Tyvärr kan jag inte lägga upp några videor men får dela några kort istället.

13 April 2017

Idag vaknade vi upp och tog en ordentlig frukost på en strandrestaurang, brödet vi fick var otroligt gott. Sedan gick vi på en liten shoppingtur, vi införskaffade oss varsitt par snorklinggear, och då skulle förstås dagens aktivitet bli snorkling. Vi hyrde cyklar och började trampa runt ön. Efter ett tag blev vi bad sugna och givetvis intresserade av vad för coola fiskar man kunde se i det blåa vattnet. Vi alla blev väldigt imponerade. Cykelturen tog sedan vid igen och avbröts endast 2 gånger till för mat- och badbreak. Gili trawangan är den största av Giliöarna men det tog oss ändå bara ca 45 min att cykla runt. Dagen är inte slut än om någon minut ska vi ut och äta. Och självklart ta en 5,6 öl.

12 April 2017

Idag var dagen då vi var tvungna att stiga upp 05.30 för att bege oss med båt till Gili Trawangan. ( den yttersta av Giliöarna). Själva färden gick fortare än förväntat. Och det blåa vattnet och dom vita stränderna imponerade på oss alla. Vi bestämde oss för att bara ta en slappedag, så resterande av dagen spenderades i antingen det blå vattnet eller i solstolar. På Gili är det bättre drag än vad vi sett på dom andra ställena och vi hittade en skön bar med lite livemusik.

11 April 2017

Ytterligare en dag vaknar vi upp med planen att åka till Waterbom. Men ytterligare en dag känner inte Linkan sig tillräckligt pigg för någon vattenpark. Dock ska vi bege oss mot Giliöarna imorgon så vi kunde inte vänta ytterligare en dag och därför begav sig Daniel och jag till Waterbom själva. Vattenparken var bra, hade några schyssta attraktioner men bara en hel dag utav bad är aldrig fel. Vi avslutade sedan dagen med restaurang och massage, och nu hade även Linus joinat.

10 April 2017

Klockan var ställd tidigt och planen var vattenparken Waterbom. Men tyvärr kände sig inte Linus redo så därför fick Daniel och jag utforska Seminyak och Canggu via cykel. Vi hade satt kursen mot en utsiktsplatsen Tanah lot med ett stopp på ett fik som Daniel hade koppling till. Fiket var stängt när vi kom fram, så vi tog bara ett kort stopp på ett närliggande cafe. Efter pausen tog det inte många minuter innan Daniel fick punka på ett däck. Detta betydde med andra ord att vi fick vända hemåt istället för att fortsätta till Tanah lot. Dagen blev oavsett väldigt trevlig och när vi började närma oss vårar hotell så kändes det ändå som att man hade lite koll på hur den Balinesiska trafiken fungerar.

9 April 2017

Vi lämnar kuta bakom oss och fortsätter upp till seminyak. Efter en dålig natt på hostelet i kuta kände sig inte linus helt ok, och allt eftersom dagen fortled blev han sämre och sämre. Planen på en billigare sovsal byttes snabbt ut mot ett hotell med eget rum. Och självklart en fin pool för linus rehabilitering. Daniel och jag lämnade Linus sovande i rummet medan vi utforskade stranden och vågorna. Efter att både Daniel och jag blivit ordentligt solbrända så avslutas dagen med poolhäng och lite käk.

8 April 2017

Vaknade upp i vackra Singapore men skulle snart bege oss mot Bali. Allting fram till Bali gick prima, men där vände det. Direkt på flygplatsen blev vi trakasserade utav 153 taxiförare som ville köra oss. Men vi beslutade oss för att gå till hostelet. Därefter beger vi oss ut på letande efter mat och blir erbjudna gräs på färden. Vi hittar en restaurang och får väldigt god mat men blir antagligen lurade på kuppen. Tillbaka på rummet som vi delar med en familj kackerlackor avslutar vi kvällen som vanligt, med ett parti kort. Just det, glömde skriva att jag köpte en Sony action kamera på Singapores flygplats. Så från och med nu kan ni även förvänta er videobloggar 😃😃

7 April 2017

Singapore Zoo har varit det ända nöjet idag förutom maxwells , som visserligen är en daglig rutin. Zolt var otroligt bra! Väldiga förväntningar vilka uppfylldes med råga. Inte så mycket att säga mer ån att den vita tigern och sjölejon showen var feta.

6 April 2017

Universal studios Singapore var dagens aktivitet. Vi hade tur och kom en dag med lite folk och slapp långa köer. Dom hade byggt upp hela parken runt massor filmteman vilket var coolt. Det fanns några häftiga bergochdalbanor men coolast var transformers som var en blandning av 3D film och bergochdalbana. Sen var även mumiebanan häftig. Men det bästa måste ändå varit stuntshowen waterworld. Maxad. Efter ytterligare ett besök till streetfoodcourten maxwells åkte vi upp till sands skybar och hade utsikt över hela stan. Kvällen avslutades på takterrassen till hostelet vilken är en skön plats att koppla av.

5 April 2017

Idag har vi besökt The botanic garden vilket var otroligt vackert. Efter det gick vi till the shouthern ridges vilket är en gångbana bland trädtopparna på en djungel mitt inne i stan. Väldigt cool. Vi tog även en kopp kaffe och lite glass på ett café som hade en otroligt fin utsikt över Singapore

4 April 2017

2017 är dagen då min och mina kamraters resa börjar. Det är Daniel, Linus och jag som ska ta oss an Asien( delar av asien). Det är tåg till Arlanda sen flyg till Singapore med en mellanlandning i Doha, Qatar. Framme i Singapore blev man förälskad direkt. Väldigt mycket grönt och fin stad.