Belgium · 23 Days · 74 Moments · July 2016

Edgar Bakker

Edgar en Mariska in Frankrijk (2016)

31 July 2016

Thuis!!! πŸ˜ƒ Het was een relaxt ritje van 400 km naar huis. Net ietsiepietsie langer dan 5 uur over gedaan. Maar zonder malheur, oponthoud of iets anders naars. Het was een supertoffe vakantie πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡«πŸ‡·πŸ‡§πŸ‡ͺ Fin!
Nog voor de thuisreis 8 km door Brugge gelopen. Heerlijk!!!

30 July 2016

Een concert op de Burg. Twee zelfs. We begonnen met Jamaican Jazz Orchestra. Een beetje jazz, funk en reggae gemixt. Leuk! Leuke zangeres ook en met een ontzettende nerd als zanger. Die wel als een echte rasta kon rappen overigens. Daarna kwam Tiken Jah Fakoly op t podium. Een Afrikaanse "verhalenverteller" die de reggae naar Afrika bracht. In t Frans. Er was uiteindelijk een hoop volk op de been.
Jumjum...lapin πŸ˜‹
Brugse Zottes πŸ»πŸ˜‹ op het Jan van Eyckplein
Koffie, thee en wafels met aardbeien bij 't Pallieterke. 'Geniet van uw maaltijd en het gezelschap waarin u vertoeft'

29 July 2016

Bier, chips, WiFi....Brugge! Van deze vakantie verreweg het kleinste kampeerplaatsje, en de duurste met € 32,00 p/n, maar wel fijn om hier te zijn. We hebben vandaag een relaxte rit (van 6,5 uur gehad). Met onderweg regen, zon en vooral veel wind. En zo kwamen we in een hoek van Frankrijk waar we nog nooit waren. Bij De Panne zijn we de Frans-Belgische grens overgegaan. Vandaag doen we niet meer zoveel. Maar morgen...πŸ˜‰

28 July 2016

Vanuit deze positie maken we de plannen voor de komende twee dagen...morgen trekken we op naar Brugge πŸ‡§πŸ‡ͺ
Gewoon, omdat ie zo leuk is!
Ook buiten de kathedraal valt genoeg te zien. Wat te denken van die andere grote kerk, die echt in een ontluisterende staat verkeert. Schril contrast hoor!
Onderweg terug naar het noorden maken we een tussenstop in Chartres. Uiteraard bezichtigen we de kathedraal. Prachtige gebrandschilderde ramen, indrukwekkende bouw. Ik vind 'Reims' misschien wel mooier, maar deze mag er ook zijn!

27 July 2016

Toen waren we thuis! Een camembert met Pineau de Charentes als beloning. En een paar Leffes πŸ˜‰
Omdat het kan! Vanmiddag zijn we een stuk gaan wandelen. Best spannend, de gele pijlen volgen, zonder dat we wisten hoever of dat was. Al met al een 10 km gewandeld door bos, langs etangs en tussen de velden door. Heerlijk. En ik heb een nieuwe hoed. Een Stetson πŸ˜ƒ
Om het verhaal van gisteren nog maar af te sluiten...om 23:35 uur gisteravond reed de derde caravan ook de camping af. Zo plots als ze kwamen, zo plots waren ze ook weer vertrokken, "les gens de voyages". Met veel lawaai en geschreeuw en vooral heel snel. En de rust keerde weer terug...wij blijven nog een nachtje.
8 km...in the pocket. Gewoon, zonder pijn of moeite, in 42,5 minuut...πŸ‘ŠπŸ½

26 July 2016

Pannenkoeken πŸŽ‰πŸ˜‹
Als alles staat, begint een niet te missen gesprek over 'geen geld', 'bank gesloten', 'morgen om 17:00u betaal ik alles in één keer'. De partner van BΓ©nΓ©dicte komt fijntjes bij ons informeren of t goed gaat, met ons. Vertelt dat t Ieren zijn, die inderdaad wat 'financiΓ«le problemen' hebben. Iets met niet kunnen wisselen en gesloten banken. In de tussentijd stopt één van de auto's voor ons, met de vraag of we Engels spreken (yes) en of we weten waar de dichtstbijzijnde KFC is (no). 'Ham?' (ook not). πŸ˜‚ Iedereen, maar dan ook iedereen, communiceert schreeuwend met elkaar 😳. Zelfs in de bus of caravan... Het zou maar zo kunnen dat we morgen al weggaan ipv overmorgen. Die betaalde €13 weegt niet op tegen een beetje rust.
Er zijn nog 2 auto's bij, met elk in ieder geval een meerderjarige chauffeur en een andere inzittende. En uit de 3 auto's die een caravan trekken, rollen nog minstens 6 kinderen. Maar goed, hij spreekt met de beheerster. Ik ben alleen maar bezorgd of ik m'n telefoon terugkrijg πŸ˜‰. Dat lukt. En ik ben een geweldige vent πŸ‘πŸ½ Uiteindelijk speel ik voor portier. Druk 3 x de code in en het hele gevolg dondert letterlijk de camping op. Gedaan met de rust, geloof me. Allemensen, niet te geloven wat er dan allemaal gebeurt. Stuk voor stuk rollen die kinderen met veel lawaai naar buiten. 'Ma Flodder' rent in een sprint naar wat bomen en hangt een lijn en de was op. Elke caravan heeft minstens 1 chihuahua. En die caravans...die worden ergens neergezet. BOEM!!! Alle mannen, te dik en dikke nekken. Alle vrouwen, te dik en te strakke kleding. Type: ordinair. Gelukkig komt BΓ©nΓ©dicte ook vrij snel. Dat betekent dat 2 van de 3 verplaatst moeten worden. Iets verder weg van ons. Gelukkig.
Ik was net bezig met foto's maken van onze relaxte en rustige camping, toen er door een jongen uit een Engelse bestelbus met caravan hard en vaak op de bel bij de poort werd gebeld. Aardig als ik kan zijn, gaf ik aan dat hij een telefoonnummer moest bellen, en dat hij dan een code van de poort kon krijgen. Toen stapte paps uit (type: Engelse hooligan). Hoe of hij binnen kon komen en hoe duur de camping is. Met een code, en voor ons 2tjes, slechts €13 p/n. Of ik de code aan hem kon geven. Nou ja, nee, dat is mijn code. Maar als je belt, dan krijg je er ook één. Of ik voor hem wil bellen, want hij heeft geen telefoon. Ja, dat wil ik wel. Zo gezegd, zo gedaan. Ik vertel de beheerster (BΓ©nΓ©dicte) dat er een groep Engelsen voor de poort staat. En dat ze graag een code willen. Het is dezelfde, blijkt, maar toch laat ik paps nog even met haar praten. Hij is zeer gejaagd en wil graag met mijn iPhone met haar spreken. Hij liegt van ganse harte dat ie met 6 volwassenen is en met 3 caravans.
Nadat alle Ieren gesetteld zijn, durven wij het ook voorzichtig aan...ontspannen aan de Creuse. Met een flesje. En met rummicup. Maris heeft gewonnen, 2-1. Gelukkig stond ik met 3-0 voor πŸ˜‰
Waarom ook niet? πŸ˜‹πŸ”πŸΊ
Citytrip Argenton-sur-Creuse. Mooi middeleeuws en niet zo kitscherig opgesmukt. Met 'hangende keukentjes', muziek uit de muziekschool (voorheen ook gevangenis geweest) en wij (vroom) bij de Maria-kapel op een berg. Daar was ook een rolstoeluitgang πŸ˜‚
Uiteraard ook hier samen lopen...5 km πŸ’ͺ🏽

25 July 2016

Nadat we geΓ―nstalleerd waren, en aangemeld, dachten we in Saint-Gaultier te gaan drinken en eten. Maar ja, maandag!!!! 😏 Alles gesloten. Voorzover nog geopend. Het dorpje stelt niet veel voor. Dus maar gewoon zelf woknoedels gemaakt op de Skottelbraai πŸ˜‹ En vanavond bij de thee een Twixxje. Nadat we weer braaf geplankt hadden...πŸ’ͺ🏽
We waren van plan om naar Le Blanc te gaan. Daar was een niet zo dure municipal. Die vonden we. Hmm...ik stond alleen per ongeluk bij de kanoverhuur. Moest dus keren...met caravan is dat best een dingetje. Maar t lukte. De camping was niet zo. Daarom doorgereden en aanbeland in Saint-Gaultier. Ook op een municipal maar deze is leuker. Hele ruime plekken!!! Helaas geen WiFi, dus Journi updaten wordt even lastig.
Onderweg zagen we deze watertoren. Nog maar net, want door de mist was ie bijna onzichtbaar.

24 July 2016

Zondag is een luie dag. We begonnen met daarom met een rondje lopen. Maris 5km en ik 16km. Nou ja, ongeveer 16km. Op minder dan een kilometer van de camping kan ik toch nog weer compleet verkeerd lopen...hahaha. Smiddags naar t strand. Warm, fijn, maar t waaide toch wel erg hard. Bijkomen in de hangmat en dan de reis van maandag voorbereiden. We zaten wel al weer een hele dag zonder WiFi. Gek hoor, dat je je dan zo onthand kunt voelen πŸ€”

23 July 2016

Iets dat je op vakantie ook samen doet, als je bloedjes er niet zijn 😎
Op de boodschapjes voor een paar dagen na, hebben we vandaag dus helemaal niets gedaan. Op de camping gelezen, op het strand geluierd...heeeeerlijk! Oh ja, toch wel...we hebben een richting bepaald voor aanstaande maandag. Nog niet noordelijk, maar oostelijk. Richting Le Blanc (departement Indre). Geeft ons rust in het hoofd en toch nog iets meer het gevoel dat we nog niet met de terugreis bezig zijn 😎

22 July 2016

En verder was t een dag van ontspannen. Naar t strand, in de hangmat, wat bakken en grillen...πŸ‘πŸ½
De dag begon met een rondje hardlopen. Van 8 km. Dat was tenminste de bedoeling. Ik was alleen wat eigenwijs...het rondje had een open eind. Ik week af van het pad, en moest onderweg trailen over de akkers om weer asfalt te vinden. En toen was ik echt veel te ver afgedwaald. Nou ja, joggend en wandelend de lus volgemaakt πŸ˜ƒ

21 July 2016

Na een voedzame lunch (cheeseburger + frietjes en broodje kebab + frietjes, plus cola) zijn we nog even het strandstadje ingegaan en toen weer retour camping. Af en toe een foto gemaakt, voor de heroΓ―ek πŸ˜‚ Dit fietsen was erg leuk, hoewel de 'zweterige plekjes' het niet makkelijk hadden. En dat allemaal voor slechts 8 euro huur. De mevrouw van de camping is echt erg aardig!!! Oh ja, dan mag je natuurlijk een hele grote pistachemeringue hebben...πŸ˜‹
In La Tranche mocht je niet zwemmen naast de pier. Het scheelde enorm weinig of het ondeugende dametje dook alsnog. Ze kon wel haar hart ophalen met het zoeken van schelpjes, krabbetjes en mooie steentjes. Jammer genoeg (voor haar) had ze wel een handig opbergsysteem uitgevonden voor haar waterfles, maar geen meeneemtas voor de buit.
Vandaag gingen we fietsen! Op de camping kunnen we fietsen huren en het is er een mooie dag voor! We gaan naar La Tranche sur Mer om daar te lunchen. Op de heenweg fietsen we eerst een stukje langs de kustlijn. Eigenlijk was het een wandelpad, maar niemand keek ons boos aan. Of we zagen het niet. Maris had nog even pech, de ketting eraf. Goh, in Rome ook al 😏. Maar Maris is ook handig, ze kan dat heus zelf wel fixen. Na afloop was ze zwarthandig zelfs.

20 July 2016

En na een dagje cultuur...fijn hangmatten met een nieuw boek (en een glas Port Charlotte). Life's good!
Onderweg terug. Maris reed, want ik had wat (meer) rosΓ© bij de lunch gedronken. Kon ik al meerijdend genieten van het landschap. En foto's maken πŸ˜ƒ
Even lunchen in La Rochelle...bij Le p'tit Nicolas. Heerlijke makreelfilets πŸ˜‹
Sfeerimpressie La Rochelle. Een leuk en levendig havenstadje, ooit. Wel wat vergane glorie nu, en achterstallig onderhoud.
Het was wat grijs vanochtend. Dus bedachten we een dagtripje...eerst menhirs kijken (de hoogste van de VendΓ©e, met z'n 7 meter boven de grond) en daarna door naar La Rochelle. Nou, die menhir vinden viel nog niet mee. Maar, dankzij jarenlange ervaring met de Franse bewegwijzering 😏, trouvΓ©!!! πŸ‘ŠπŸ½ Midden in een veld verrees een steen. Of dit nou de hoogste was, weet ik niet. Het was wel de enige die we vonden.
Zo...de dag beginnen met sport! 8 km op ongeveer 5:30 min/km stond op het programma. πŸ‘πŸ½πŸ‘ŠπŸ½

19 July 2016

En na de boodschappen en de siësta konden we naar het strand. We zijn gaan lopen, was toch nog wel dik een half uur. Er bleek veel ruimte te zijn op de P. 😏 Precies toen we terug wilden gaan naar de camping werd het strand overspoeld door zeemist. Was best 'vreemd' om het ineens zo donkergrijs te zien.
Vanochtend al vroeg, rond 8:30u een rondje van 5 km hardgelopen met Maris. Ging lekker!!! Niet zo snel, maar dat hoefde ook niet. Het ging me om het (samen) lopen.

18 July 2016

Vandaag een relatief kort ritje. Zo'n 235 km maar. Om dan aan te komen in de VendΓ©e. In Jard-sur-Mer reden we eerst 'genavigeerd' naar een camping, maar die had geen ruimte voor ons. 't Was wel erg kruip-door-sluip-door. De voorbereiding loonde, want op de tweede camping konden we wel tot volgende week maandag terecht. Gelukkig maar, want het was vandaag erg warm, zeker 35 graden. Nadat we 'maandag-wasdag' hadden afgerond, zijn we aan t eind van de middag nog een paar uurtjes naar t strand geweest. Snikheet!!! Maar met een biertje en chipsjes en water...en een heerlijke zee πŸ‘πŸ½β˜€οΈ

16 July 2016

Vlak voor Malestroit nog een stadje bekeken, Josselin. Mooi hoor!!! De kerk ging uit toen we er langsliepen. Heel even dacht ik aan een bruiloft, maar het was een begrafenis. Net iets anders πŸ˜‰ Na een kort rondje door de stad beklommen we de kerktoren ook nog. Prachtig uitzicht over dorp, omgeving en vooral het kasteel. Daar zijn we niet meer in geweest.
Onderweg terug nog ff een moulin gespot. En kijk eens op dat verkeersbord, zo grappig is dat Bretons.
Verwarrend! Aan of uit? 😳
Petit dejeuner en terrasse 🍴

15 July 2016

Oesters, garnalen en langoustines vooraf en als hoofdgerecht tarbot πŸ˜‹
En dan uitrusten op t strand van en slapen in een hotel in Concarneau. Het had wat voeten in en op de aarde voor we het vonden. Uiteraard hebben we de duurste kamer. Maar dan wel met bad (en eigen badkamer) en zicht op de haven. Maris ligt lekker in bad. En na een douche gaan we zometeen op zoek naar eten. Ik gok op iets dat uit de zee komt! πŸ˜‹
Er waren hunebedden onderweg. Eentje leek te koop πŸ˜‰
Lunchen op de rotsen van de Cote Sauvage.
Vandaag onderzoeken we de schoonheid van Bretagne. Een kop koffie in Quiberon.

14 July 2016

Het was 14 juli 2016. Een dag van feest in Frankrijk. Normaal gesproken. Het minst bizar was achteraf Chris Froome, die hardlopend in het geel op de Mont Ventoux finishte. Gevallen na een botsing met een motor, die moest stoppen ivm idioten die zich supporters noemen. Maar echt hartverscheurend verschrikkelijk was wat in Nice gebeurde...een man in een vrachtwagen reed minstens 80 mensen dood die daar naar het feu d'artifice gekeken hadden. Hun feest vierden. Ook wij waren 's avonds bij een vuurwerkshow. Stonden met honderden op een brug...waar verkeer overheen bleef tijdens Bah...wat een domper 😠
En dan issie er, de zon. Op onze camping nog wel!!! Heerlijk lezen, met een roseetje, wat worst en kaas...in de schaduw, uiteraard 😎

13 July 2016

In Vannes begon een middeleeuws festival. Veel verklede mensen en straatartiesten...dansers, muzikanten, steltlopers, en een mevrouw die een verhaal over Bretagne declameerde. We gingen even schuilen in de kathedraal (t sputterde) en troffen daar Jeanne d'Arc ook nog.
Aangekomen in Vannes parkeerden we onze auto bij de jachthaven. We dronken thee en espresso op een terras en daarna lunchten we ons stokbroodje met rauwe ham en Franse worst op een bankje met uitzicht op de jachten. Neerlands vlag hing hoog in top op één van de 'bootjes'. Na ons broodje genoten we nog van een groepje locals, dat ons verblijdde met een hofdans.
Na t ontbijt en de douche zijn we richting Rochefort-en-Terre gereden. Een pittoresk dorpje met een kasteel. Maar wel net iets tè.
Vanmorgen heb ik eerst een rondje hardgelopen. Niet zo heel hard, en niet pijnvrij, maar wel lekker. Onderweg een bakker gevonden en lekkere pains au chocolat en een baguette meegenomen. Zo begon de dag fijn πŸ˜ƒ

12 July 2016

Dat we er zijn...in Malestroit, Bretagne. Campinkje voor €11,60 p/n πŸ˜‚. Hier blijven we waarschijnlijk wel tot zondag. Een mooie uitvalsbasis om Bretagne te ontdekken πŸ‘πŸ½
Onderweg! Met kaart, met slaap, met regen...
En route...een plat du jour pour moi. Agneau πŸ˜‹. En Maris een gerookte haringsalade. Ook lekker πŸ‘πŸ½

11 July 2016

Vanochtend gingen we een kopje koffie doen, in Lyons-la-ForΓͺt. Niet dus. Maandagochtend, niks te doen!!! Dus lekker een stukje gewandeld over een berg achter het dorpje. Leuk! Mooi om te trailen...maar mijn achillespees vindt dat nog niet.

10 July 2016

We zijn er, in Lyons-la-ForΓͺt. Met de voetjes in het water. Achillespees koelen πŸ˜‰. En met een glaasje rosΓ© met worstjes en dadels πŸ˜‹. Hier blijven we 2 nachtjes, sowieso. En vanavond voetbal kijken πŸ‡«πŸ‡·πŸ‡΅πŸ‡Ή
Pitstop onderweg. Op een suf parkeerplaatsje langs de doorgaande weg (vlak voor Arras). Het was wel een uitstekend moment om de gerookte zalm soldaat te maken. πŸ˜‹
Ontbijten in de zon. Als ik het zou willen dan. Fijn in de schadio zitten. Met m'n muesli met Griekse yoghurt en sipassappelsap met (heel heel heel veel) vruchtvlees. De thee is bijna klaar.

9 July 2016

Aaaaah een kauwtje...
Uiteraard moet er ook gegeten worden. Op de Grote Markt, bij een Brasserie. Het was gezellig druk op t plein. Geen auto's of ander verkeer. Wel veel sportende mensen. Een soort beachtennisbadmintontoernooi. Heerlijke ansjovis gegeten. En Maris had mossels...πŸ˜‹
Aangekomen op de camping, iets na 15:30 uur. Inchecken, plekkie zoeken, installeren...en dan een biertje 🍻
Onderweg 😎
En toen gingen we...tegen 12 uur, onderweg naar Bergen op Zoom. Niet zo ver, 300 km, maar wel lekker relaxt zo'n korte etappe.