Europe, Asia · 146 Days · 138 Moments · March 2018

Geland!
Slaap kindje slaap...
Hello again Dubai.
Nog even en het is bye bye Bangkok Onderweg naar Dubai.
Uur vertraging op Suvarnabhumi Airport BKK EK385

22 August 2018

Wachten .... Wachten..... Wachten........ Duurt lang

21 August 2018

Laatste pannenkoek met banaan voor Miranda
Volgend jaar Mexico?!
Twee door twee
Bloody hot

20 August 2018

Eindelijk gaat het gebeuren! Job kijkt al de hele week uit naar het moment dat hij op de jetski kan. We huren er 1 en om de beurt kunnen we er even op. Het beachball record is verbroken door Miranda en Job nadat David en Job 49 hadden gehaald hadden Miranda en Job 70.

19 August 2018

Na nog wat luieren op het strand en het spelen van een potje Beachbal (record staat nu op 28) gaan we weer met het taxibusje naar Chaweng op zoek naar dat ene leuke Thaise eettentje. Chaweng blijkt echt een gekkenhuis te zijn, de kermis is er niets bij. Het eettentje zit vol dus we komen ergens anders terecht. Op de kaart staat Miang Kham een voorgerechtje dat bestaat uit allerlei Ingrediënten die je in een gevouwen blaadje van de peperplant moet doen. Blaadje vouwen, kokos, chilipeper, rode ui, gember, stukjes limoen (ongeschild!), gedroogde garnalen erin doen en dan een sausje erover, blaadje dichtvouwen en in een keer in je mond. Heftig maar heerlijk! Job en Yael besluiten het ook te proberen. Bij Yael springen de tranen in haar ogen maar bij Job valt het in de smaak!
We maken een tourtje over het eiland. Via een boeddha en een tempel komen we bij een uitkijkpunt.

18 August 2018

Een echte Banksy??
Weer een wandelingetje over het strand naar Fisherman’s village. De Mexicaan van 2 dagen geleden is goed in de smaak gevallen en meesten van ons willen daar weer heen.
Marije heeft haar zinnen gezet op een luchtbedje. 400 is de vraagprijs, Marije biedt 200. Voor 200 kan ze een zwembandje krijgen gebaart de man. Voor 250 kan ze lekker op zee dobberen.

17 August 2018

Voor 2de keer. Lunch @ the beach Die vrouw moet een gigantische villa hebben met zo'n omzet. Er staat elke dag een lange rij bij het bootje. Ze verkoopt van alles. Gefrituurde vega springrolls op de BBQ, de lekkerste tot nu toe! Maïskolf Jonge Mango salade Ananas Mangos Kipsate vd BBQ Alles wordt voor je neus geschild en klaar gemaakt.

16 August 2018

Groot shopping center op 6km van ons resort.

15 August 2018

Diner op het strand
Ons uitzicht de komende tijd 😍
J.I.T.
Onderweg naar de veerboot. We moeten weer door een enorme regenbui. Overgestapt in een ander bussie.
Gezellig samen muziekje luisteren onderweg!
Kanoën zit er op. Nu wachten op busje naar haven voor overtocht naar Koh Samui.

14 August 2018

Vandaag zijn we de hele dag weg geweest met 4 andere mensen van ons resort. We zijn eerst met een busje naar een meer gereden, toen in een boot gestapt en naar de jungle toe gevaren en een tocht van een uurtje gedaan door de rivier een beekjes van de jungle. Onze schoenen waren zeik nat. We stonden tot onze knieën in het water. Daarna zijn we naar een grot gevaren waar heel veel vleermuizen zaten. Toen gingen we wat eten op het water en hadden we 2 uur om te zwemmen en te kanoën. David en Job hebben nog apen gezien tijdens het kanoën. Morgen is onze laatste dag hier in Khoa Sok en gaan we naar onze volgende bestemming.
Jungle trek De longtail boot brengt ons naar de.jungle. Hij kan niet tot aan de oever komen ivm de dichte begroeiing. David probeert te helpen door aan een boom vast te houden. In die ene seconde zit z'n hand vol mieren. We moeten dus door het water de kant op. Tot aan onze knieën in het water lopen we naar de kant. Het is glibberen en glijden door de modder. Een gids van de vorige groep komt ons te gemoet lopen samen met een lijkbleke vrouw. Ze houdt haar arm vast waar wat takken en tape omheen zit. Ze heeft haar arm of pols ws gebroken. De stemming zit er gelijk goed in bij onze groep. De gids neemt een wijze beslissing om verder te lopen door het beekje. Dat is een stuk minder glibberig. We lopen een uurtje door de jungle en krijgen wat uitleg over flora en fauna. Enorme bomen met grote wortels en wat nu hoe geluiden. Als we weer bij de boot zijn gaat we naar een grot. ........
Boottochtje over het meer naar Jungle trek

13 August 2018

Slaap lekker😍😍
De Night Safari in het National Park Khao Sok Er leven leuke beesten. Maar "Aap-in-de-boom" hebben we helaas niet gezien. Foto's by Job
Ons onderkomen voor de komende twee nachten.
Onderweg naar Paradise Resort in Khao Sok. Nog paar uurtjes rijden te gaan. Gelukkig is de chauffeur heel gezellig! (Not)
We staan weer veilig op de grond. Nu 3 uur in de auto van Phuket naar Khao Sok
Vlucht naar Phuket ook weer overleefd 😛
Vandaag vliegen we naar Phuket

12 August 2018

Welterusten
Job en Marije zijn aardig bedreven geworden in het regelen van vervoer, of het nu gaat om een busje of een taxiritje via Grab, ze regelen het wel. Het is een sport geworden de prijs zo laag mogelijk te houden! Hieronder een rode taxi met twee banken tegen over elkaar achterin. Dezelfde auto's maar dan in geel zijn de 'bussen'. Die gele rijden op vaste routes
Drukste markt van Chiang Mai. Mierenhoop De zondag markt. Om 18:00 klinkt er een omroeper door de speakers door de straten. Het hele leven staat stil als of het 4 mei 20:00 is, als het volkslied wordt gespeeld. Job en David hebben allebei hetzelfde t-shirt gekocht voor €1.25 per stuk. Ondertussen laat Marije haar nagel repareren en opnieuw lakken. Miranda maakt van de mogelijkheid gebruik om een pedicure en lak momentje voor zichzelf te nemen. Allebei dezelfde kleur. Hetzelfde blauw als het water van de zee over een paar dagen in Koh Samui.
Niet geprobeerd. Grilled Crocodile Meat
Gisteren niet zo ver gekomen maar vandaag een tweede poging gedaan om bij Angel’s Secret te lunchen. Inderdaad een leuk sfeervol zaakje met allerlei smoothies, sapjes en broodjes. Judith en Babette bleken zich vlak in de buurt te bevinden dus die schuiven ook nog even aan. De eigenaar vond ons een leuke familie en heeft een foto van ons gemaakt. Binnenkort op Facebook te vinden. https://m.facebook.com/pg/Angels-Secrets-257327304377868/posts/?ref=page_internal&mt_nav=0
Angels Secret drankjes
We zijn weer onderweg. Het is vandaag moederdag in Thailand en heel druk op straat. Ook morgen is iedereen vrij. Het plan is om op te pakken wat we gisteren hebben laten liggen. Lunch bij Angel Secret en daarna naar de 3D museum Art in Paradise. Zie foto. We worden weer bij de bushalte afgezet door de hotel eigenaar met zijn pickup. De eerst 'bus' rijdt door. Die zit al vol. De tweede stopt. Een vrouwelijke chauffeur zegt dat er in moeten stappen terwijl ze voor ons doen al vol zit. Job en David moeten voorin zitten. De dames gaan achterin op de bankjes. Het is wat krap voor allemaal. Bij de volgende halte wordt er weer gestopt. De passagier gaat achterop staan. Nog een paar haltes verder zijn er nog meer mensen bij gekomen. Zelfs tussen de bankjes op losse krukjes zitten passagiers. In Chiang Mai wil de chauffeur en een taxi ons uit de 'bus' hebben, maar we blijven stug zitten. Even verderop wordt het nog brutaler als een rode taxi chauffeur zelf instapt.....
... en aan de telefoon van Miranda gaat zitten om te kijken waar we heen willen. Ook de bus chauffeur wil ons weer uit haar bus naar de ander taxi hebben. Maar we gaan niet twee keer betalen. We weten immers van gisteren wat de route van de bus is en dat past precies bij ons plan dus we blijven wederom stug zitten. Even verderop stappen we uit. Marije navigeert ons naar Angel Secret voor de lunch, volgens plan van gisteren. We nemen allemaal wat gezonds te drinken en bestellen het eten. Job een Pancake Plain Marije pancake banana met Nutella Yael club sandwich double egg David sandwich Tender Chicken Miranda warme Oatmeal (havermout) pap met vruchten. Judith en Babette zijn op 500m afstand blijkt, dus die worden uitgenodigd en komen gezellig even langs voor een drankje. We kletsen wat en worden op de foto gezet. Daarna nemen we afscheid en gaan. Judith en Babette gaan met de nachtbus naar Bangkok. Voor hen zit de vakantie er bijna op. Overmorgen vertrekken ze naar Schiphol.
Het is te laat gworden om nog naar het 3D museum te gaan. We.moeten het dus doen met de foto's van de website. En gaan te voet verder door de stad. We zien wel waar we uitkomen en avond eten. We komen uit aan de rand van de stad bij een van de poorten in de eeuwen oude stadsmuur. Grote houten deuren met een houtenwiel die over een metalenplaat kan rijden om afgesloten te kunnen worden. Hier is ook het begin van de zondagmarkt. Nu is het nog rustig maar later is het net zo druk als de Korenmarkt op Koninginnedag of Wageningen op 5 mei.
Gisteren op de markt gekocht, een na-maak Gorilla Pod, een soort statief voor de camera. Die je als statief kunt gebruiken maar ook ergens omheen kunt klemmen of aanhangen. En het voetbal tenue van Frankrijk
Wat zullen we vandaag eens gaan doen? - raften - jungle trek - shoppen - museum Besluiteloosheid en keuzestress

11 August 2018

Heerlijke Blueberry shake van Marije
Na de ochtend langzaam te hebben opgestart, we waren laat voor ontbijt. Hebben we vandaag een bezoekje gebracht aan Chiang Mai centrum. Met de auto van de eigenaar naar de 'bushalte' gebracht. Bij het busstation zijn we uitgestapt. Daar werden we vriendelijk geholpen door een inwoner met wat informatie over de terugweg. Te voet gingen we het oude centrum in. Het doel was Angels Secret Cafe voor een lunch. Ook al was het al na 14:00 uur. Zo ver zijn we niet gekomen. We zijn blijven hangen bij FACT café. Met wat lekkers daar gegeten. Croissants, Club Sandwich en Almond Toast. Marije had blueberry shake met Spaghetti Carbonara. Job had een Oreo Milkshake Job en David genoten van dezelfde thee als thuis. Het 3D museum zou de volgende stop zijn. Echter werd dit het MAYA shopping center. Met de Grab (Asia Uber) zijn we er naartoe gereden. De taxi meter gaf 54 TB. aan maar Grab 104 TB. Dan maar geen fooi! Soms toch goedkoper met de Taxi-Meter. Het shopping center was geen groot succes.
... 6 verdiepingen maar weinig interessants. Behalve H&M Met een Rode Taxi van Maya naar de Night Market gereden. 150 TB Daar hebben we voor de tweede keer bij de 'Foodhallen' van Chiang Mai gegeten. Iedereen kan daar zelf kiezen. Pizza Burgers Frites Maïskolf Crepes, broodje Mao Bao. Bier (20+), G+T, Cola en Sprite Daarna het grote (souvenir) shoppen op de Night Market. Rolex, Polo Ralph Lauren (Marije), Gorilla Pods voor de Spiegelreflex (D+J) het is net Ali-express op straat. Job is de beste afdinger. Voetbal shirt en broekje van een Thaise club met Chang reclame en van de WK Frankrijk met zijn eigen naam er op voor 1000 TB. (€ 25) Start prijs 1500! Daarna zoek-actie naar de goedkoopste taxi om weer bij het hotel te komen. Voor 350 TB worden we thuis gebracht. (21 km) Wat zullen we morgen gaan doen?

10 August 2018

Tuk-Tuk Job
🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️ (7/6 pepertjes) (Waar is het bluswater?)
Nr.184
The Good View Village Restaurant. Daar aangekomen weten we niet wat we zien. We verwachten een parkeerplaats met wat auto's en een restaurant maar het lijkt meer op de Wok in Elst. Wat een drukte! Het lijkt alsof we de enige westerlingen zijn. De bediening praat geen Engels dus bestellen is al een uitdaging. Job heeft na de kookcursus helemaal de smaak te pakken en bestelt een groene curry maar wel met wat frites. Miranda neemt ook frites. David een geroosterde eend met ananas in rode curry. Marije gaat voor spareribs Yael neemt egg noodles http://www.goodview.co.th/2010/thegoodviewvillagemenu.php Het eerst gerecht wordt gebracht. Een soort soep. Enige consternatie want dit hebben we niet besteld, denken wij. De niet-engels-sprekende bediening snapt niet wat proberen duidelijk te maken. De kaart wordt gehaald en alles wordt duidelijk. De spareribs blijken geen spareribs te zijn van de BBQ maar op de kaart staat nummer 184 'Spareribs in spicy SOUP'.😂😂🤣🤣
Sticky Waterfalls Een waterbron en waterval van 3 verdiepingen glad kalkzandsteen Plotseling begint het te regenen. Niet zo'n klein beetje. In 15 min zijn alle kleren doorweekt. Met wat kunst en vliegwerk met wat sjaals en rokken toch nog wat droogs aan kunnen trekken. Omdat David niet is gaan zwemmen is zijn zwembroek nog droog. Met alleen z'n zwembroek aan in de auto terug naar het hotel. 1.5 uur rijden Waar zullen we eens gaan eten vanavond? De gids Rain-Bo van de excursie naar de Doi Suthep tempel had goede ervaring met The Good View restaurant. Dat ligt lekker dicht bij het hotel dus besluiten we na deze lange dag daar te gaan eten.
Je kamerplant van thuis groeit hier in het wild.
Lunch op een drijvend restaurant in een stuwmeer
Last minute excursie naar tempel, stuwmeer en Sticky Waterfalls. Een chauffeur (hij noemt zichzelf Nong) met mini busje wordt thuis opgebeld terwijl hij zijn 3 jarig dochtertje naar school brengt. Met z'n zessen zijn we de hele dag oppad. Eerst stoppen bij een ATM, Pharmacy en 7eleven. Volgens gaat onze chauffeur voor gids spelen. Hij stopt bij een lokale overdekte markt en legt wat dingetjes uit. Hij vertelt over het voetbalteam in de grot en hoe daar eten naar toe is gebracht en geeft ons eenzelfde pakketje van bananenblad met inhoud. Sticky rice met banaan. De tempel is schitterend. Geen toeristen . Geen entree. En heel mooi. In heel Thailand zijn meer dan 500.000 tempels. We stappen weer in de bus en gaan naar het stuwmeer. Onderweg vertelt de chauffeur nog het een en ander en de natuur is schitterend. Bij het stuwmeer aangekomen moeten we van auto wisselen. Met een pickup worden we ongeveer 75m naar de boot aan de rand van het meer gebracht. Het is best een groot meer...
Ergens in het midden liggen wat drijvende restaurants aan de kant. Daar stoppen we voor lunch. Gebakken rijst met gefrituurde garnalen.

9 August 2018

Ploen Ruedee Night Market 283-4 ช้างคลาน ตำบล ช้างคลาน Amphoe Mueang Chiang Mai, Chang Wat Chiang Mai 50100, Thailand +66 92 265 8741 https://goo.gl/maps/UxeAuVanjXs
Olifanten Papaya (l) en Tomato (r)

8 August 2018

Marije gaat met Judith en Babette mee naar Chiang Mai centrum. Ze gaan naar een dans optreden kijken. 's Avonds halen David en Job haar op met een taxi. Het optreden is nog niet afgelopen dus er is nog tijd om langs de night market kraampjes met na-maak artikelen en souvenirs te lopen. David koopt een T-shirt met olifanten erop.
De ochtend hebben we vrij gehouden. Het is mooi weer dus een uitgelezen moment om lekker bij het zwembad te liggen. ‘s Morgens contact met Judith gehad en na wat heen en weer appen hebben we besloten dan Judith en Babette met ons meedoen met de kookworkshop. De taxi van de dames heeft wat moeite met het vinden van onze locatie maar om half 3 zijn ze er. Heel grappig hoor een afspraakje in Thailand! We kletsen eerst wat over onze belevenissen en om 15 uur gaan we richting de markt in Hang Dong. We hebben gezelschap van ene Jeroen die erg veel interesse heeft voor de Thaise dames. De markt is erg leuk, heel veel kruiden, groente etc. De vlees- en visafdeling heeft een aparte ruimte en is erg heftig om te zien. Ze gebruiken alles van het dier, inclusief het bloed van de kip! De gerechten die op het menu staan zijn: groene Curry, kokossoep en Pad Thai. Het blijkt verrassend eenvoudig te zijn om te maken maar heerlijk! Not to big not to small is de opmerking die we krijgen bij het snijden
Hagedis bij het zwembad.

7 August 2018

Vandaag en vol programma. Wie gaat er mee en wie blijft thuis bij zieke Yael. Ook Job is nog niet helemaal hersteld, dus kan hij wel ook wel mee? Na lang wikken en wegen besluiten we dat Yael in de ochtend alleen blijft en Miranda na het bezoek aan een bergdorpje met een Hmong stam en de tempel terug naar het hotel gaat. We hebben een gids. Ze noemt zich Rainbow of Rain-Bo. En een chauffeur Mr. Wee. Het programma is als volgt : Bezoek Hmong bergvolk Doi Suthep tempel Lunch in Chiang Mai Bezoek aan vrouwengevangenis Diner in centrum Chiang Mai Terug naar Hotel Little Village
Een aangepast programma omdat we met de zieken rekening moeten houden. Yael is vannacht ook begonnen, overgeven, koorts etc.

6 August 2018

Tropische bui voor de afkoeling
Kruidje roer-me-niet groeit hier als onkruid langs de kant van de weg.
Vanmorgen een MTB tour gedaan door de heuvelachtige omgeving. De helft van het gezin kon helaas niet mee want ook Job is getroffen door een voedselvergiftigingetje. Het was een mooie route met aardig wat hoogtemetertjes. Volgens Yael was het haar zwaarste uitstapje ooit. De Pagode langs de route werd bewoond door slechts 1 monnik. De eigenaar van ons kwam s middags nog even langs omdat hij van de fietsgids hoorde dat we niet afgestapt waren ondanks de 8%, voor ons niet zo’n prestatie maar voor Yael des te meer. De kookcursus die vanmiddag gepland staat besluiten we ivm de staat van Job en Marije te skippen. Marije begint gelukkig weer te herstellen! Eten van de dag: Marije 2 kroket met friet, viel tegen Yael Pizza, ging wel David Pad pak Khao, erg lekker Miranda Pad Thai vegetarisch, erg lekker en pittig. Job niets

5 August 2018

Aangekomen op het vliegveld in Chang Mai heeft Job zich weer bewezen als Man van de Koffers, lekker hoor! We worden opgehaald door een zogenaamde songtaew, een rode pick-up truck met een dak en twee banken achterop. Dit is het vervoermiddel van deze regio. Helaas begint het met Marije tijdens de reis steeds minder goed te gaan. Na een ritje van een half uur komen we op het resort aan. Nou ja Resort? Een kleinschalig complex met houten huisjes is een betere omschrijving. Job en Yael (met sexy badpack😜) vermaken zich prima in het zwembad maar met Marije gaat het helaas bergafwaarts. Het is duidelijk dat ook zij ergens iets opgelopen heeft. We eten wat in het restaurant en gaan vroeg naar bed want morgen weer een druk programma! Eten van de dag: Job, 2 frikandel speciaal met friet, lekker Yael pizza Margarita, lekker wel heel dun Marije niets Miranda: Pad Thai, lekker David: Pad Thai, lekker behalve de tofu blokjes
Hello Chiang Mai!
Bye, Bye, Bangkok
Vandaag een reisdag, we vliegen naar Chiang Mai. Vroeg ontbeten, de spullen ingepakt en nog even snel naar de tempel met de liggende Buddha, Wat Pho. We gaan om de beurt naar binnen omdat we niet genoeg bedekkende kleding bij ons hebben. Binnen is het enorm druk maar ben blij dat ik het gezien heb. Een taxibusje geregeld die ons naar het vliegveld brengt. Lekker gegeten bij Mc Donalds, Marije probeert landelijke snack uit, gefrituurde groene curry. Job heeft trekt de aandacht van de dames die de instapkaarten controleren, ze lachen en vinden hem “Very Handsome”. Leuk hoor! Het vliegen is best spannend, vooral Yael heeft het moeilijk.

4 August 2018

Gisteravond een trip geregeld met een privé taxi naar de Floating market en daarna naar de Chatuchak weekend market, ze zeggen de grootste markt van de wereld. De chauffeur komt ons om 8.30 ophalen maar dat redden we natuurlijk niet. Helaas kan David niet mee want hij is de hele nacht bezig geweest zijn maag te ledigen in (of net niet in😬) de wastafel. Job heeft hierdoor ook niet veel slaap gehad maar hij laat zich daar niet door weerhouden. Via de VIP uitgang van het hotel worden we naar de taxi gebracht. Na 1,5 uur rijden door de stad en vervolgens langs garnalen farms komen we aan bij de market. We hebben geen idee wat ons te wachten staat. We worden in een kleine longtailboot geleid en dan begint onze toer. We varen langs kraampjes en huisjes langs de route en als we iets willen kopen kunnen we dat aangeven.

3 August 2018

Na een nachtje slapen zijn we allemaal een beetje bijgekomen van de reis van gisteren en de cultuurshock. Vanmorgen met een Tuk Tuk ons naar een groot warenhuis laten rijden. Onervaren als wij zijn hebben we ons natuurlijk goed af laten zetten maar al doende leert men zullen we maar zeggen. Marije heeft zichzelf getrakteerd op een stel mooie nagels en Job, David en Miranda hebben zich vermaakt in Hero City game center. Vervolgens met de TukTuk naar Co van Kessel voor de fietstour die we volgens iedereen die we spreken zeker moeten doen. Samen met 3 andere gezinnen en 1 backpackende studente fietsen en varen we door de haarvaten van Bangkok. Een hele indrukwekkende ervaring!
Tik tuk
Co van Kessel fietsen

2 August 2018

De reis is goed verlopen. Nu met de bus naar het hotel.

1 August 2018

DXB Dubai International Airport
Eet smakelijk!
Inchecken
Op weg naar vliegveld Düsseldorf, 3 keer raden wie er rijdt!?